Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kohtuullisen pitkän listan viimeinen
asia, 41. asia tänään, ympäristövaliokunnan
mietintö 6 hallituksen esityksestä 89 eli laista
vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun
lain muuttamisesta.
Tämän otsakkeen takana on uuden tyyppinen sekakäytäntöjärjestelmä,
jossa on mukana sekä vuokra-asunto- että asumisoikeustalolainojen korkotuki
samassa yksikössä eli rakennetaan asunto-osakeyhtiötaloja,
joissa vuokralaisella on oikeus lunastaa asunto omakseen. Järjestelmä on ollut
käytössä aravavuokra-asunnoissa, ja nyt
se ehdotetaan otettavaksi käyttöön myös
aravalainajärjestelmää vastaavassa korkotukijärjestelmässä.
Käytännössä ja yksinkertaistaen
tämä asia on sen tyyppinen, että aluksi
avataan vuokra-asuntotuotantoon tarkoitettu talo, asunto-osakeyhtiö,
ja kahden vuoden kuluttua vuokralaisella alkaa mahdollisuus ostaa
asunto omistusasumista varten.
Tässä tilanteessa tietysti on kysymys noussut esille
siitä valinnasta, millä tavalla valitaan ja valikoituvat
vuokralaiset, otetaanko alusta alkaen huomioon se, että he
ovat valmiit hyväksymään tämän
omistusasuntomahdollisuuden ja pyrkivät lunastamaan asunnon
omakseen, vaiko ei. Tästä asiasta käytiin
myös valiokunnassa keskustelu. Asiantuntijakuulemisessa
esitettiin näkökulma, että pitäisi
valita näihin vuokra-asuntoihin nimenomaan sellaisia asukkaita,
jotka ovat valmiit hankkimaan asunnon omaksi tai joilla on taloudellisia
edellytyksiä siihen. Kuitenkin kävi selväksi,
että tämä ei ole mahdollista vaan tulee myös
asukasvalinnoissa noudattaa yleistä aravakäytäntöä eli
ensisijaisesti kysymyksessä ovat asunnottomat henkilöt,
kiireellisemmässä asunnon tarpeessa olevat vähävaraisimmat
ja pienituloisimmat hakijaruokakunnat. Näin ollen tämä asia
ei muutu. Poikkeustilanteita toki on, ja voidaan tätä etusijajärjestystä nykyisenkin
lain mukaan joissakin tapauksissa sillä tavalla soveltaa, että voidaan
ottaa ikään kuin jonon ohi jostakin erillisestä syystä hakijoita.
Mutta kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että tässä on
kysymys segregaation ehkäisemisestäkin. Tehdään
tällaisia sekatalomuotoja, joissa on mukana vuokra-asuntoja
ja omistusasuntoja.
Mitä tämä nyt sitten merkitsee yleensä asuntorakentamisen
kannalta? On jonkin verran epäselvää,
miten kiinnostavaa tällaisten talojen rakentaminen on.
Kuitenkin täällä on pieni porkkana, joka
on noin 2 prosenttia rakennushinnoista. Se on ajateltu rakentamisen
käynnistäjälle ikään kuin
korvaukseksi tästä sekatalojärjestelmän
aiheuttamasta hallinnon kalleudesta ja siihen liittyvistä erityisjärjestelyistä.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, voi todeta, että tämä on
osa niitä pieniä askeleita, joita hallituksen
asunto-ohjelmassa on, ja sitä nyt pannaan täytäntöön.
Yleiskeskustelu päättyi.