12) Hallituksen esitys laiksi lentoliikenteen päästökaupasta
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Lähtökohtana tulee olla,
että kaikkia kasvihuonepäästöjä vähennetään
ilmastonmuutoksen torjumiseksi, myöskin lentoliikenteen.
Lentoliikenteen päästöt ovat tänään
merkittäviä. Sitä voi konkretisoida muun
muassa siten, että yhden hengen meno—paluu-lento
Lontoosta New Yorkiin aiheuttaa lähes yhtä suuret
päästöt kuin eurooppalaisen keskivertoperheen
asunnon lämmitys vuodessa. Lentoliikenteen hiilidioksidi-
ja muita päästöjä voidaan verrata
myös siihen päästöjen määrään,
mikä kuuluu nykyiseen EU:n päästökauppaan.
Kaikkien Euroopan sisäisten lentojen, mukaan lukien maiden
sisäiset lennot, päästöt ovat
noin 2,4 prosenttia päästökauppaan kuuluvista
päästöistä. Kaikkien EU:sta
lähtevien ja sinne saapuvien sekä EU:n yli lentävien
lentokoneiden päästöt ovat noin 7,4 prosenttia
päästökauppaan kuuluvista päästöistä,
eli kyse on erittäin suuresta päästöjen
määrästä. Suomessa lentoliikenne
kulutti noin 5 prosenttia kaikesta maan liikenteeseen käytetystä energiasta
vuonna 2007.
Lentoliikenteen päästöt ovat viime
vuosina kasvaneet erittäin voimakkaasti, EU:ssa peräti
87 prosenttia vuodesta 1990, ja päästöjen
ennustetaan kasvavan edelleen lentojen lisääntymisen myötä.
Euroopan unionin konsulttiselvityksessä, joka tosin tehtiin
ennen lentoliikenteen nykyisiä vaikeuksia, nykyistä talouslamaa,
arvioitiin lentoliikenteen kasvavan 4 prosenttia vuodessa lähivuosien
aikana. Uskon, että talouden elpymisen myötä tämä kasvuennuste
lienee kutakuinkin kohdallaan.
Lentoliikenteen energiatehokkuudessa on viime vuosikymmeninä otettu
pitkiä edistysaskeleita. Polttoaineen käyttö on
matkustajaa ja matkakilometriä kohden noin 70 prosenttia
tehokkaampaa kuin 40 vuotta sitten. Uskon, että nykyiselle polttoaineelle
ei ainakaan lähitulevaisuudessa ole nähtävissä vaihtoehtoja,
mutta energiatehokkuutta voidaan lisätä monella
muulla tavalla. Näitä keinoja ovat muun muassa
lennonjohtomenetelmien ja lentoreittien kehittäminen siten,
että lentoliikenne sujuu mahdollisimman joustavasti. Energiatehokkuutta
voidaan lisätä myös optimoimalla koneen
nopeutta ja lentokorkeutta. Konevalinnoilla on myös suuri
merkitys. Suomessa kotimaan lennoilla käytetään
paljon potkuriturbiinikoneita, jotka ovat huomattavasti energiatehokkaampia
kuin suihkukoneet.
Nyt tarvitaan kuitenkin taloudellisia ohjauskeinoja, ja tässä mielessä lentoliikenteen
sisällyttäminen Euroopan unionin päästökauppajärjestelmään
on hyvä ja perusteltu keino. On arvioitu, että lentoliikenteen
päästöt voivat vähetä jopa
46 prosenttia vuoteen 2020 mennessä, kun lentoliikenne
on mukana päästökauppajärjestelmässä.
Nyt käsittelyssä olevalla hallituksen esityksellä pannaan
täytäntöön lentoliikenteen päästökauppadirektiivi,
missä erityisen hyvä asia on mielestäni
se, että direktiiviä sovelletaan paitsi Euroopan
unionin sisäisiin myös Euroopan unionin ja kolmansien
maiden välisiin lentoihin. Mielestäni on tärkeää,
että koska lentoliikenne on globaalia toimintaa, niin meidän
pitää jatkossa pystyä sopimaan myös
globaaleista pelisäännöistä lentoliikenteen
päästöjen vähentämiseksi.
Arvoisa puhemies! Lentoliikenteen päästökaupan
toimivuutta on myös epäilty ja arvosteltu. Erityisesti
lentoyhtiöiden taholta on esitetty epäilyjä siitä,
että päästökauppa voi vääristää yhtiöiden
välistä kilpailua. EU-maiden yhtiöihin kohdistuu
päästökaupan vuoksi suurempi kustannusrasitus
kuin EU:n ulkopuolisiin yhtiöihin, joilla on päästökaupan
ulkopuolista liikennettä. Meillä täällä Suomessa
vaikutuksia voi olla myös sisäiseen lentoliikenteeseemme.
Jo nyt kannattamattomien ja tuettujen reittien kannattavuus saattaa
edelleen laskea, jolloin niiden liikennöinti tulee mahdollisesti
uudelleenarvioitavaksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on siis jatkoa EU:n sisällä tapahtuneelle
direktiivin kehittämiselle, ja tässä kohtaa
voi todeta, että EU on hyvällä asialla
toisin kuin monessa muussa, esimerkiksi de minimis -kysymyksessä.
Mutta tähän asiaan liittyy myös se positiivinen
piirre, että kaikkia päästöoikeuksia
ei jaeta ilmaiseksi vaan 15 prosenttia huutokaupataan, toisin kuin
mitä EU päätti viime vuoden joulukuussa
teollisuuden päästöoikeuksien osalta,
siis ilmaisjako ja hyvin avomielisesti, avokätisesti, kaikille
tarpeiden ja vähän enemmänkin mukaan.
Mutta tämä huutokaupan osuus on nyt 15 prosenttia.
Toivon mukaan jatkossa se voi siitä kasvaa.
Mitä tulee näiden lentoyhtiöiden
kilpailutilanteeseen esimerkiksi Finnairin kohdalla, on todettava,
että Finnairin kalusto on nykyaikaista ja kustannustehokasta
tässä mielessä. Finnair tuskin on tässä nyt
ensisijaisesti menettämässä. Päämäärähän
on niin, että planeetta voittaa eli ilmastonmuutosta pystytään
hillitsemään. Niin kuin edellinen puheenvuoron
käyttäjä, ed. Kallio, totesi, lentoliikenteen
päästöt ovat merkittäviä.
Ne ovat kasvussa, ne nousevat todella taivaaseen, se on se kasvukäyrän
suunta sinne kello yhteen päin. Sen lisäksi, että hiilidioksidipäästöjä tulee, tulee
myös muita ilmastovaikutuksia, jotka tuntuvat ilmakehässä,
muun muassa tämä pilvimuodostuma, joka sitten
omalta osaltaan lisää lämpenemistä.
Lentoliikenteen muut mahdollisuudet osallistua verojen keräämiseen
on hyvä myös pitää mielessä.
Lentomaksu: Me olemme puhuneet innovatiivisista veroratkaisuista.
Muun muassa Hollanti on ottanut käyttöönsä tällaisen
lentomaksun, joka on kohtuullisen vähäinen; kun
henkilö lentää Hollannista ulos, hän
maksaa tällaista lentomaksua. Nämä liittyvät
tähän keskusteluun Tobinin verosta. Me voisimme
nimenomaan lentoliikenteelle asettaa globaalisti lentomaksun, joka olisi
sitten osaltaan helpottamassa tätä globaalia rahoitusta,
mitä tarvitsemme ilmastonmuutoksen hillintään,
esimerkiksi ja nimenomaan myös kolmannessa maailmassa,
siis kehittyvissä maissa.
Arvoisa puhemies! Myöskin päästökauppaa tulee
laajentaa laivaliikenteen puolelle. Sekä lento- että laivaliikenne
ovat pitkään olleet ilmastoneuvotteluissa mukana,
on hitaasti edistytty. Tässä tapauksessa EU:n
päästökauppajärjestelmä on nyt
hyvällä asialla, kun se on ottamassa lentoliikenteen
tähän mukaan. Ja Kööpenhaminassa
joulukuussa on mahdollisuus jälleen ottaa lisäaskeleita
siihen suuntaan, että tällainen päästökauppa laajenisi
koko maapallon laajuiseksi.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomen kaltaisessa harvaanasutussa ja vielä oman
kansallisen lentoyhtiön omistavassa maassa tämä esitys
lentoliikenteen päästökaupaksi on hieman
ristiriitainen. On tietenkin todettava, että lentoliikenne
on pitkään ollut kansainvälisessä päästö-
ja ilmastopolitiikassa vähän tällainen
lehtolapsi, esimerkiksi lentobensiiniä ei ole oikeastaan
verotettu eikä päästöihin ole
kiinnitetty päästökaupan tai muiden keinojen
osalta kauheasti huomiota.
Huomenna käsittelemme täällä hallituksen
tulevaisuusselontekoa, jossa todetaan, että lentoliikenteen
päästöt — muistini mukaan — ovat
vain noin 1 prosentti kokonaispäästöistä,
eli ei puhuta kovin isosta suuruusluokasta, mutta lentoliikenteestä arvellaan
koituvan muitakin ongelmia, kuten nämä pilvivanat,
jotka lämmittävät ilmastoa. Siinä mielessä on
ihan oikein, että lentoliikenne on otettu päästökaupan
ja ilmastotoimenpiteiden kohteeksi.
Mutta on erittäin tärkeää,
että tästä todellakin tulee tasapuolinen
ja oikeudenmukainen maailmanlaajuisesti. Lentoliikenne on jo luonteeltaan globaalia
liikennettä, eikä sitä voida altistaa
sellaisille kustannuksille, joissa tämän seurauksena tulisi
hiilivuotoa tai mahdollisuus sellaiseen. Se olisi aika kohtalokasta
myöskin suomalaiselle lentoyhtiölle. Tämän
kustannuksiksi arvioidaan, tämän pienenkin päästökauppaosuuden
jälkeen, 20—30 miljoonaa euroa vuodessa. Yhdistettynä näihin
lentoliikenteen muihin taloudellisiin vaikeuksiin se voi olla kohtalokas
erityisesti näille syrjäisten seutujen vuoroille.
Tässä mielessä tätä esitystä pitää kannattaa,
mutta se vaatii kyllä jatkuvaa seurantaa ja myöskin
puuttumista siihen, että tällä ei lentoliikennettä Suomessa
ja lentoyhtiön tulevaisuutta vaaranneta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaunistolle: Ei varmaankaan vaaranneta, kun
otetaan huomioon, mitenkä moderni kalusto Finnairilla ja
eräillä muillakin yhtiöillä tällä hetkellä Suomessa
on.
Arvoisa puhemies! Tällä modernilla kalustolla
lennetään korkealla maan pinnasta lukien, 12,5 kilometriä on
Airbus-koneilla tavallinen lentokorkeus, ja se on paljon. Minulla
oli ilo ja kunnia keskustella lukuisia kertoja jo kymmenkunta vuotta
sitten sen henkilön kanssa, joka Suomesta on ollut neuvottelemassa
näitä direktiiviasioita, joita nyt käsitellään
täällä hyväksymismielessä, ja
hän sanoi, että on hirmustuttavaa se, millä tavalla
ilmaa pilataan, ylempiä ilmakerroksia laadullisesti pilataan
tällä lentoliikenteellä. Kun meillä on
laajalti maailmalla käytössä semmoinen
mekanismi, että kansallisesti kielletään
liian meluisien koneitten laskeminen lentokentille, niin pitäisi
rohkeasti saada aikaan se, että jos on suuret päästöt
näillä ilma-aluksilla, niin kielletään
niitten laskeutuminen ja silloin samalla nouseminen ilmaan samoilta
kentiltä. Silloin päästäisiin
todella nopeasti eteenpäin. Päästökauppa
on eräs väline, mutta tämä olisi
paljon tehokkaampi, ja jos se meluisien koneitten kieltäminen
ei ole kaupan este, niin ei sitten se suuripäästöisyydenkään
kieltäminen voi olla kaupan este.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Esitys on varmasti ilmastonmuutoksen vuoksi
perusteeltaan aivan oikean suuntainen ja oikeanlainen, mutta on
syytä olla samoista asioista huolissaan, mitä tässä ed.
Kaunisto jo esille toi, eli ensinnäkin siitä,
sitoudutaanko millä tavalla ympäri maapallon näihin
tavoitteisiin, on syytä olla huolissaan siitä,
että EU:n sisäiset lentoyhtiöt ja ulkopuoliset
yhtiöt asettautuvat hiukan eriarvoiseen asemaan, ja erityisen
huolissaan on syytä olla tämän esityksen
vaikutuksista Suomen sisäiseen lentoliikenteeseen huolimatta siitä,
että meillä on hyvin uudenlainen lentokalusto.
Täällä lakiesityksen yleisperustelujen
luvussa 4.4 Muut yhteiskunnalliset vaikutukset todetaan, että "lentoliikenteen
liittäminen EU:n päästökauppajärjestelmään
vaikuttaa todennäköisesti eniten Suomen kaltaisiin
EU:n reuna-alueisiin, jotka ovat kansainvälisessä liikenteessä eniten riippuvaisia
lentoliikenteestä" jne. jne. Kyllä pakko on tietysti
kysyä myös sitä, onko tässä jälleen
yksi sellainen tekijä, joka on omiaan karsimaan maan sisäistä lentoliikennettä ja
saattamaan sitä kautta maan eri osat eriarvoiseen asemaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tätä siis
pitää katsoa isommasta näkökulmasta siinä mielessä,
jotta tässä on yksi meidän pisara tässä meressä,
ja kyllä, niin kuin edelliset puhujat ovat todenneet, pitäisi
saada myös kaikki muutkin tähän leikkiin
mukaan. Nimittäin kun tiedetään kuitenkin
tämä fossiilisten polttoaineiden määrä,
mitä se tulee olemaan, ja kun katsoo ihmetyksellä,
katsoo miten lentokenttiä laajennetaan, tehdään
uusia konetilauksia kymmenien vuosien päähän,
niin saa nähdä, millainen ryysis mahtaa ollakaan
tuolla viljelypelloilla, kun käydään
sitten viljelemään siellä viljelykasveja
ja kehittelemään lentopolttoainetta. Jo tänäkin
päivänä tuolla alikehittyneissä maissa
ihmiset näkevät nälkää sen
takia, että siellä suuryhtiöt ja isot valtiot
ovat hankkimassa viljelymaata, jotta sieltä saadaan polttoaineita.
Sen takia minusta tässä pitäisi kyllä nämä temput
tehdä, mitä nyt tehdään, ja
tietysti sitten isona liikennepoliittisena linjauksena tehdä se,
että missä voidaan kiskoliikennettä suosia
ja vesiliikennettä suosia ja tämän tyyppisiä vähäpäästöisiä liikennemuotoja,
mitkä käyttävät vähän
energiaa ja voivat käyttää tämmöisiä uusiutuvia
energioita tehokkaasti, niitä suositaan. Missään
tapauksessa tämä lentoliikenne ei tule olemaan
hirveän pitkässä pelissä järkevää.
Meidän elinaikanamme, ketkä tässä salissa
nyt olemme, varmaan vielä voimme lennellä ihan
huoletta ja tupsutella ja pilata ilmaa, mutta meidän lapsenlapsemme varmasti
jo voivat joutua katselemaan vähän fiksumpia juttuja,
jos me emme tee jotain tässä, puhumattakaan siitä,
mitä sitten ilmastonmuutos tulee vaikuttamaan, ja tämä on
yksi osa sitä ilmastonmuutosta, jos ei hillitä lentoliikennettä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella, aivan niin kuin ed. Lahtela totesi,
vähäpäästöisiä liikennemuotoja
kuten raideliikennettä on edistettävä ja
suosittava, ja se kilpailee Suomessa tietysti lentoliikenteen kanssa
tietyillä etäisyyksillä ja on kilpaillut
hyvin. Muun muassa kilpailu ulottuu nyt Ouluun saakka, kun saadaan
Pohjanmaan rata kuntoon ja junien nopeudet toimimaan ja myöskin
se, että ne voivat täsmällisesti ajaa.
Tässähän on tietysti myös eduskunnalla
tehtävää.
Mutta itse tähän esitykseen. On myös
huomioitava ja huomattava se, että näistä päästöoikeuksista
voidaan myöskin huomata, että lentoliikenteen
harjoittaja voi ostaa muualta näitä lisäoikeuksia
itselleen, muilta toimialoilta, ja näin ollen avataan kyllä aika
liberaalisti tätä kauppaa. Se on aina sitten tietysti
pidettävä mielessä, että toivon
mukaan niitä eri aloille tulevaisuudessa myönnetään
vain tarkoituksenmukaisesti eikä todella avomielisesti
ja avokätisesti yli oikean tarpeen ja yli sen määrän,
mitä ilmastonmuutos kestää.
Tämähän on osa tätä Euroopan
unionin päästökattoa, tämä koko
päästökauppajärjestelmä, jolloinka
sen katon pitää olla tehokas ja efektiivinen,
kyllin alhaalla ja myöskin niin, että suurin osa,
oleellinen osa, päästövähennyksistä tapahtuu
Euroopan unionin sisällä eikä mekanismeja käyttäen
hankita niitä EU:n ulkopuolelta.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvin ymmärrettävää,
että päästökauppaan myös
lentoliikenne tulee mukaan tällä mekanismilla.
Se on ymmärrettävää. Sen sijaan
kiusallista tai ikävää on se, että tämä järjestelmä,
joka sitten käyttöön tulee, on niistä neuvotteluvaiheessa esillä olleista
vaihtoehdoista Suomen kannalta heikoin mahdollinen. Se suosii lentämistä lyhyillä
reittiväleillä täysillä koneilla,
kun taas Suomen kaltaisessa maassa tyypillinen lentäminen on
pitkillä väleillä ja valitettavasti ainakin
toiseen suuntaan useimmiten mennään vajaalla kuormalla.
Finnair sinänsä kansallisena lentoyhtiönä on oman
laivastonsa osalta valmis päästökauppajärjestelmään,
mutta tämä järjestelmämalli,
joka käyttöön nyt on tulossa, ei parhaalla
mahdollisella tavalla huomioi tätä meidän,
Suomen, tilannetta. Siksi täytyy todeta, että tässä lain
käsittelyn yhteydessä meidän on vielä tarkasteltava
sitä, millä tavalla Suomen sisäisen,
kansallisen periaatteen, lentoliikenteen säilyttämisperiaatteen, osalta
voidaan huomioida pitkät etäisyydet, koska saavutettavuus
käytännössä on sellainen keskeinen
asia muun muassa pohjoisessa matkailukeskusten osalta. Verkostoperiaate
on toinen periaate, josta täytyy lentoasemaverkoston osalta pitää kiinni,
ja onneksi sen osalta myös EU:ssa on tunnustettu Suomen
malli, jossa näitä noin 25:tä lentoasemaa
verkostoperiaatteella ylläpidetään.
Eli sekä hyvää että huonoa
liittyy tähän esitykseen, ja siltä osin
tietysti kansallista varautumista niin paljon kuin se on mahdollista
täytyy vielä kyetä huomioimaan.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on Suomen kannalta
erinomaisen ratkaisevaa, miten kohdellaan Suomea lentoliikenteen
osalta. Pitää myös Suomen olla ja lentoliikenteen
olla tässä mukana, se on aikamoinen saastuttaja,
mutta Suomessa ollaan kaikesta sivussa. Väkimääriin
liittyen, niin kuin täällä ed. Seurujärvi
totesi, eivät ole aina koneet täynnä ja
kumminkin suositaan, että niiden pitäisi olla
täynnä. Suomessa on paljon kansainvälisiä yrityksiä,
täältä lennetään monista
kaupungeista ja syötetään Helsinkiä ja sieltä lähdetään
maailmalle. Jos ei tällaista lentoliikennettä ole
ja mahdollisuutta kulkea, niin veikkaan, että tämmöisten
kansainvälisten suurfirmojen, jotka Suomessakin ovat, pääkonttorit siirtyvät
sitten tuonne Keski-Eurooppaan ja sellaisiin maihin, missä voidaan
sitten lennellä. Tämä pitäisi
ottaa huomioon ja nähdä myös, että tässä ei
nyt sitten rangaista itse itseämme. Ja varsinkin tämä työmatkaliikenne
pitäisi huomioida, että yrityksetkin täällä säilyvät
ja työpaikat tämän myötä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Kankaan edellä esittämä näkemys
on hieman arveluttava. On ehkä syytä kysyä,
kuinka pitkälle ilmastonmuutoksen pitää edetä,
ennen kuin aidosti alamme kysyä sen perään,
mikä on tarpeellista ja mikä on välttämätöntä.
Minä olen itse — oma merkitykseni Suomen kansainväliselle
kilpailukyvylle ei ole kovin suuri — viimeiset 15 vuotta
esimerkiksi Kuopiosta Helsinkiin matkustaessani pääasiassa
lentänyt, eikä ole hirveästi huolestuttanut,
mutta jossain syvimmissä sopukoissa tämän
ilmastonmuutoksen entisestään edetessä huoli
on ehkä pikkuisen kasvanut, ja kun siltä kannalta
tarkastelen omaa tähänastista lentämistäni,
niin minusta tuntuu, että olisin voinut olla lähes
kokonaan lentämättä. Esimerkiksi tänne
eduskuntaan tänään tiistai-aamunakin,
kun tuolta lähdin lentämään,
niin ihan yhtä hyvin olisin voinut tulla junalla, jos yöjunia
ei olisi lopetettu, mutta olisin voinut tulla tietysti junalla jo
eilen illallakin.
Mutta tietenkin on niin, että johonkin rajaan asti
esimerkiksi napapiirin pohjoispuolella olevan matkailuyrittäjyyden
näkökohdat on otettava huomioon ja on otettava
muitakin näkökohtia, mutta ennemmin tai myöhemmin
meidän on tehtävä se periaatteellinen
ratkaisu, haluammeko me torjua ilmastonmuutoksen vai emmekö me halua.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edelliseen puheenvuoroon toteaisin, että kansanedustajat
kyllä junalla kerkeävät tänne,
ei siinä ole ongelmia Suomessa. Mutta voin ottaa esimerkiksi
Metson, joka on maailman ykkösfirmoja paperikoneiden teossa
ja niiden huollossa. Jyväskylään on keskitetty
maailmanlaajuinen paperitehtaitten huolto, sieltä hoidetaan
eri maanosien paperikoneiden huolto, ja sieltä ihmiset
lähtevät lentokoneella. Se on syöttöliikennettä,
ja täältä Helsingistä lähdetään eteenpäin,
ja on monia muita — tätä tarkoitin tällä sisämaaliikenteellä.
Mutta siitäkin täytyy todeta, että eihän
täältä rautateillekään
ole rahaa tullut tarpeeksi. Pendolinoja tilataan pitkin tuolta Euroopasta
ja sitten niillä ajetaan jotain sataaviittäkymppiä,
vaikka paljon nopeammin pystyisi ajamaan, mutta kun ratoja ei pidetä kunnossa.
Kyllä tässä kansanedustajan on turha
tähän vedota, kyllä me keretään
junalla ja linja-autolla, millä vaan, mutta ehkä se
on vähän ylellisyyttä lennelläkin.
(Ed. Gustafsson: Kyllä vikaa on Pendolinoissakin!)
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kangas, ei pidä yleistää.
Nimittäin totta kai pääsee, mutta kyllä tuolta
Pohjois-Karjalan perukoiltakin kun tänne eduskuntaan lähtee
ja menee pois, niin hyvä, että ennättää viikonloppuna
käydä kotona. Siellä valitettavasti kun
eivät yöjunat kulje, niin pitäisi lähteä jo
maanantaina iltapäivällä, ja joskus sitten
lauantaina varmaan takaisin, kun lähtee täältä menemään.
Mutta itse tähän asiaan. Itse päästökauppajärjestelmää olen
aina arvostellut ja tässäkin tapauksessa tulen
vähän arvostelemaan. Tämä saa mennä näin,
mutta kun miettii sen filosofiaa, niin jos käydään
kauppaa saastuttamisoikeuksilla, niin eihän siinä ole
päätä eikä häntää siinä mielessä,
jotta siinähän rahalla saa ja hevosella pääsee,
niin kuin meillä sanotaan. Eli kenellä on varaa
ostaa päästöoikeuksia, ne saavat, ja
sehän tarkoittaa, että silloin varakkaammat kyllä pyyhältelevät
tuolla ja ostavat, kun heillä on mania siihen.
Minusta pitäisi kokonaan uudelleen tämä päästökauppamekanismi
katsoa, tehdä normitukset. Niin kuin tuossa ed. Pulliainen
totesi, vaikka tämä, että jos ovat liian
voimakasäänisiä, meillä on rajoitettu
näitä, mutta tarvitaan normitukset, mitä se
kone voi laskea sieltä pakoputkistaan taivaalle saastetta,
ja vanhemmat koneet pantaisiin jäihin tai sitten pannaan
niin kova hinta sille saastuttamiselle, jotta se maksaa, niin että kannattaa
ennemmin tehdä uusi investointi.
Hehkulamput on hyvä esimerkki siitä, jotta siinä mietitään,
miten ympäristö siinä paranee tai muuta,
mutta kohta ei sitten saa hehkulamppuja ollenkaan, vaan on näitä vähempi
energiaa kuluttavia lamppuja, mikä kuvaa sitä,
jotta siitäkin olisi voinut tehdä semmoisen lain,
jotta olisi ostettu päästöoikeuksia,
jotta voidaan käyttää Suomessa hehkulamppuja
pitempään. En esitä sitä missään tapauksessa,
mutta se kuvaa vaan sitä normitusta.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Huomenna käsittelemme laajemminkin kaikkia
tulevaisuuden ilmaston pelastamiseksi tehtäviä toimia,
mutta tässä on esillä yksi niistä, mitä voimme
lentoliikenteen puolella tehdä. On tärkeää,
että myös Kööpenhaminaan mentäessä EU
ja Suomi osana sitä saisi tästä esimerkistä myös
jotain voittoa, niin että myös muut kuin vain
EU:n lentokentiltä lähtevät lennot tai
niille tulevat lennot saataisiin tämän piiriin,
jotta todella vähennettäisiin päästöjä.
Itse näen, että kun päästöjä halutaan
vähentää, silloin pitäisi myös
vähentää sitä lentämistä.
Ei se paljon auta, että siitä vain maksetaan enemmän,
jos päästöt yhä kasvavat. Sen
takia näissä esityksissä pitäisi
ottaa myös semmoinen inhorealistinen realismi, mitä tällä todella
saavutetaan. Sen takia minusta tästä saavutetusta
esityksestä, jolla on EU-enemmistö takana, ei
voi olla hirveän iloinen, koska tämä ei
välttämättä nimenomaan korvaa
lentoliikennettä muilla matkustusmuodoilla, kun tämä kuitenkin
päätyi suosimaan hinnalla niitä keskieurooppalaisia
täysiä, ehkä lyhyenkin matkan lentoja.
Tällainen vihertävyys, että kaikki,
vaikka huonostikin valmisteltu, ansaitsisi vain kehun eikä kritiikkiä,
ei minusta ole järkevää, vaan itse aina haluaisin
painottaa sitä, että ilmastopäästöt
todella vähenisivät. Lentoja voi Manner-Euroopan
sisäisesti todella vähentää ja
niihin pitäisi keksiä toimia, mutta sitä,
millä päästään saarilta
tai tämmöisiltä etäisiltä niemimailta,
kuten Suomi, olemaan yhteydessä kaupan, mielellään
myös politiikan alalta nopeissa toimissa, pitäisi
pystyä sitten katsomaan niissä kompromisseissa
paremmin.
Teimme voitavamme ilmeisesti, mutta emme voittaneet ja koetamme
sitten kalustolla ja hyvällä suunnittelulla pärjätä.
On kuitenkin huolestuttavaa lukea tässä, että komission
vaikutusarviossa ei ole tarkasteltu lentoliikenteen päästökaupan
alueellisia tai maakohtaisia vaikutuksia, vaikka Suomi oli näissä antamissaan
kirjallisissa kommenteissa niihin puuttunut. En tiedä,
onko ollut tarpeeksi se, että vain kirjallisesti on puututtu;
pikkuisen tässä hävittiin, mutta tällä mennään.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kumpula-Natri käytti hyvän
puheenvuoron juuri siitä, että tässä Suomi
jäi oman esityksensä ja kompromissien hakemisen
kanssa suurten maiden jalkoihin. British Airways Isosta-Britanniasta,
Lufthansa Saksasta ja Air France Ranskasta kyllä saivat
oman tahtonsa läpi. Siinä mielessä, vaikka
päästökauppajärjestelmä on
ymmärrettävä lentoliikenteelle, tämä malli,
joka toteutuu, todellakin on meille haitallinen ja aiheuttaa satojen
miljoonien kustannuspaineet omalle kansalliselle lentoyhtiöllemme.
Minä ymmärrän sen, jos puusilmäisesti
katsotaan ympäristönäkökulmasta
tätä asiaa, että täällä herää tällaisia
riemunkiljahduksia salissa, puhutaan innovatiivisista lentomaksuista.
Se on kyllä sanahirviö, joka tarkoittaa suomeksi
vain sitä, että lentolippujen hinnat tulevat nousemaan,
mikä vaikuttaa saavutettavuuteen.
Onneksi täällä ed. Erkki Virtanen
omassa kriittisessä puheenvuorossaan armahti meidät napapiirin
pohjoispuolella olevat käyttämään edelleen
lentokonetta, vaikka hän itse Kuopiosta tulee jatkossa
hyppäämään lentokoneen sijaan junaan.
Nimittäin kyllä tilanne meidän kohdallamme
sekä elinkeinon harjoittajien että myös muiden
paikallisten osalta on saavutettavuuskysymys. Rautatiet ja junaliikenteen
kehittäminen on hyvä asia, ja siihen tietysti
määrärahoja tarvitaan jatkossakin, mutta
pitää muistaa, että nämä eivät
ole toisiaan poissulkevia.
Ed. Kangas toi esille Jyväskylän tilanteen. Siellä jo
näkyy junaliikenteen kehittäminen siten, että lentoliikenteessä on
sieltä oman kotikenttäni Ivalon 160 000
matkustajan tasosta tultu jo alle 100 000:een, ja käytännössä lentoliikenteen
oleminen ja kehittäminen Jyväskylän tasolla
on jo vaarassa. Tietysti tällaista eriytymiskehitystä tulevaisuudessa
tulee, ja nämä päästökauppa-
ym. lisärasitteet tulevat varmasti lisäämään
jatkossa myös sitä, että kenties meidän
lentokenttäverkostomme ei ole 10—20 vuoden päästä enää nykyisenlainen.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Silloin jos Kööpenhaminassa
voidaan siinä kokouksessa sopia, että kaikki noudattavat,
kaikilta kentiltä peritään samanlaiset
verot, ja että joka kenttä on halukas vähentämään
lentoliikennettä, niin silloinhan se on tasapuolista, mutta
näyttää olevan niin kuin ed. Kumpula-Natri
tässä totesi, että kaikki eivät
ole tähän sitoutumassa. Se on niin kuin tämä Kioton
sopimuskin, että kaikki eivät allekirjoita sitä,
ja sillähän se ontuu, ja varsinkaan tällainen
maa niin kuin USA:kin, jolla olisi varaa kansantaloudella yhtä paljon
kuin EU:llakin, ei sitoudu tällaisiin asioihin.
Junaliikennettä pitäisi lisätä,
jotkut ovat sanoneet, että Vaasa—Joensuu-linjan
alapuolella ei pitäisi ajaa kuin junilla. Niinhän
se onkin. Nopeilla junilla nykyisin, jotka ovat jo liikenteessä, Jyväskylästä Helsinkiin
kestää tunnin, kun on kunnon radat, ja tämä on
kannattavin vaihtoehto, mutta kun ei näin ole. Sen toteaisin
Jyväskylänkin osalta, että sieltä 80-prosenttisesti
Helsingin seudulle, vähän yli 200 kilometriä,
ajetaan omalla autolla, kun siitä saadaan kilometrirahat
ja näin. Ei se paljon sen ympäristöystävällisempi vaihtoehto
ole kuin lentoliikennekään, mutta rataliikennettä pitäisi
kehittää niin kuin Keski-Euroopassa on tehty.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tähän päästöoikeuskysymykseen,
joka koskee lentoliikennettä, liittyy tietysti päästöpörssi
ja sen vakavuus tai järkevyys, ja tässä yhdyn
ed. Lahtelan ajatukseen, miten yleensäkin tämä päästöpörssi
nyt toimii ja toimiiko se järkevällä, objektiivisella
tai viisaalla tavalla, ja tiedetään, että se
ei ole toiminut. Siellä on pudonnut päästöoikeuden
hinta, tonnin hinta, lähelle nollaa euroa, eli se ei ole
enää ollut vaikuttava. Tässä mielessä tämä päästökauppajärjestelmä sinänsä sisältää
ongelman.
Sehän oli alun pitäen Yhdysvaltain ehdotus. Yhdysvallat
ei tullut mukaan Kioton sopimukseen, mutta päästökauppa
tuli, eli tällä tavalla se silloin vuonna 1997
linjattiin. Suomen kohdalla, ed. Seurujärvi, arvioidaan
tämän hinnan olevan noin 20—30 miljoonaa
euroa vuodessa, mitä tämä päästökauppahiilidioksiditonni
tulisi merkitsemään, mutta kuitenkin tässä pystytään
osa kustannuksista joustomekanismien avulla laskemaan, koska ne
ovat aina markkinahintaa alhaisempia.
Mitä tulee kestävään lentämiseen
ja muuhun, niin varmasti siinä pitää olla
tarkka. En tiedä, miten englantilaiset sitten sen joulupukin
luona käymisen, sanotaan, kestävän kehityksen
näkökulmasta laskevat ja mitä se merkitsee,
että käydään pistäytymässä Rovaniemellä ja
lennetään takaisin Brittein saarille. Kuitenkaan
ehkä tulevaisuudessa tämä pallo vain
ei kestä sen tyyppistä matkailua, vaikka tietysti
Lapille pitää löytää elämisen
edellytykset siitäkin huolimatta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Voi olla, että jatkossa pukki joutuu
matkustamaan jollakin muulla värkillä kuin lentokoneella
sinne lapsien luokse, niinpäin voi tapahtua. Nimittäin pitemmässä pelissä kun
katsotaan, mitä tapahtuu tuolla Kaukoidässä,
jos katsoo kehittyviä talouksia, Kiina, Intia, monet muut
maat, niin siellä tulee olemaan tosi kova energian tarve,
ja sen takia minulla on semmoinen veikkaus, jotta me joudumme vähän
hillitsemään sitä oravanpyörää ja sitä liikkumisen
nopeutta, mitä nyt edellytetään, että pitää olla
henkilökohtaisesti jossakin toisella puolella maapalloa.
Sen takia kyllä minä ainakin uskon siihen, jotta
silloin astuvat kuvioon ihan luonnollisesti tämmöiset
lait, kun meillä on tietoliikenneyhteydet olemassa, että todennäköisesti
meillä tulee olemaan isot kuvaruudut ja katsellaan siellä toisiamme
ja neuvotellaan ja tehdään kauppaa sillä tavalla,
koska se olisi niin kuin järkevä suunta siinä,
ja tämä lentoliikenne tulee hupenemaan pikkuhiljaa.
Sitten mitä tulee henkilökohtaiseen tapaamiseen,
niin emmeköhän me ennätä sitten
junissa kulkea.
Mihin ihmisillä on kiire? Nyt tuhotaan fossiilisia
polttoaineita. Ne saadaan aika nopeasti loppuun. Sitten yksi tupsaus
vaan ja niitä ei olekaan siinä olemassa. Sen takia
pitäisi pikkuhiljaa osata jo valmistautua siihen, jotta
jossakin vaiheessa tulee se stoppi eteen ja pitää osata
käyttäytyä vähän hitaamminkin,
terveemmin, luontevammin, mitä nuo ihmiset alun perin on
luotukin tekemään, eikä ajaa itseään
loppuun juoksemalla ja kiiruhtamalla pitkin kenttiä tuolla
ympäri maapallon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En halua pitkittää tätä keskustelua
yhtään. Totean vaan, että tässä on
käyty nyt huomista keskustelua siihen ilmastopoliittiseen
selontekoon jo melkoinen määrä, niin
että niitä ei tarvitse toistaa huomenna.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Komissio on vaikutusarvioissaan arvioinut,
että ehdotuksella olisi vain marginaalisia vaikutuksia lentoyhtiöiden
kannattavuuteen ja päästökaupan vaikutus
lentolipun hintoihin olisi edestakaisilla matkoilla matkan pituuden
mukaan keskimäärin 4,6—39,6 euroa. Sitten
on myös arvioitu, ettei ole mitään merkittäviä vaikutuksia
turismiin tai lentoasemien kilpailuasemaan. Lisäksi on
mahdollisuus sitten lentokalustoa uusia ja saada myös energiatehokkaampaa
kalustoa jatkossa.
Keskustelu päättyi.