16) Hallituksen esitys laiksi biopolttoaineiden edistämisestä liikenteessä annetun
lain 5 §:n muuttamisesta
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä on
kysymys enemmänkin teknisestä muutoksesta, jolla
varmistetaan biopolttoaine-elementin osuus polttoaineiden joukossa myös
ensi vuonna. Hallitus valmistelee tämän biopolttoainepolitiikan
kokonaisuudistusta ensi vuoden alkupuolella, ja tässä otetaan
huomioon myöskin nämä EU:n biopolttoaineelle
asettamat kestävyyskriteerit, joita on siis matkan varrella täsmennetty
ja tiukennettu.
On erittäin hyvä asia, että hallitus
tämän tekee, voi sanoa, etupainotteisesti ja aikoo
tätä polttoaineen bio-osuutta lisätä nopeammin
kuin EU meitä siihen velvoittaisi. Tämä on
yksi nopeimmista keinoista myöskin vaikuttaa liikenteen
päästöihin ja sitä kautta kaikkiin
kasvihuonepäästöihin.
Haluaisin tässä yhteydessä kuitenkin
hiukan puuttua siihen keskusteluun, mitä on käyty
muun muassa etanolin valmistuksesta ja näiden biopolttoaineiden
valmistuksesta. Aika usein sitä verrataan siihen, että sillä viedään
ruoka nälkäisen suusta. Esimerkiksi Uudessakaupungissa valmistellaan
tällä hetkellä erittäin vakavasti otettavaa
etanolihanketta, viljaetanolihanketta, jossa viimeiset laskelmat
osoittavat, että tämä kestävyys
normaaliin moottoribensiiniin verrattuna on 48 prosenttia eli noin
puolet käytännössä parempi eli
täyttää hyvinkin nämä kestävyyskriteerit,
jotka ovat tiukat kriteerit, joita EU on asettanut. Kannattaakin
ajatella aika lailla terveen itsekkäästi näitä valmistusmenetelmiä,
joita meidän pitäisi käyttää,
ja myöskin valmistusmateriaaleja. Meillä esimerkiksi
viljaa on omasta takaa hyvinkin kahden vuoden tarpeisiin tällä hetkellä varastossa.
Vaikka ei yhtään hehtaaria viljaa kylvettäisi
ensi vuonna, niin silti siitä riittäisi suomalaisten
ruokkimiseen ja vielä suomalaisten autojenkin ruokkimiseen.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! On erittäin tärkeä ja
hyvä asia, että hallitus on lähtenyt liikkeelle
juuri niin kuin ed. Kaunisto totesi, etupainotteisesti lisäämään
biopohjaa liikennepolttoaineisiin. Tässä on kysymyksessä monien
biopolttoaineiden osalta kaksi eri elinkaarta: siellä on
sekä polttoaine-elinkaari ja energiaelinkaari että myöskin varsinkin viljan
osalla ja myöskin valkuaiskasvien osalla elintarvike-elinkaari. Elikkä se
ei ole myöskään poissa siitä ruokaketjusta
vaan rehun kautta palautuu takaisin. Kun bioetanolin osalta vaikkapa
tilanne on se, että meidän valkuaisomavaraisuutemme
on 20 prosentin tietämillä, ja kun käytännössä kaikessa tuontivalkuaisessa
on jo sinällään salmonellaa ja se joudutaan
käsittelemään siltä varalta,
niin tässä kotimaisuuden, omavaraisuuden, lisääminen on
erittäin merkittävä asia myös
kahta kautta, niin kuin tässä esityksessä tulee
tapahtumaan.
Siksi toivon myöskin, että näitä bioetanolihankkeita — tiedän,
että ministeri Pekkarinen on ollut tässä erittäin
aktiivinen — pystytään edistämään
nopealla tahdilla. Tämänhetkinen viljamarkkina
on huonossa jamassa, se on huonossa jamassa Suomessa, se on huonossa
jamassa koko Euroopassa, ja siltäkin osin se kaipaisi uusia
virikkeitä, joita tästä saataisiin.
Toinen kysymys, herra puhemies, on verotus ja verotukseen liittyvät
kysymykset. Kysynkin ministeri Pekkariselta: minkälaisia
jatkohankkeita sitten biopolttoaineen osalta verotuksen kannalta
on tulossa? On tietenkin niin, että verotuksen pitää kohdella
huomattavasti lempeämmin näitä biopolttoainepohjia
kuin fossiilisia, jotta me pääsemme tähän
tavoitteeseen.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kun olen talousvaliokunnassa ja näistä siellä keskusteltiin,
niin asiantuntijat kertoivat, että on kaksi raaka-ainetta,
mistä voidaan biopolttoainetta maailmassa tehdä merkittävästi:
toinen on kivihiili ja toinen turve, ja kaikki muut ovat enemmän
tai vähemmän marginaalisia asioita. Sen takia
olisikin tärkeätä, että kun
Suomella nyt turvetta on — onko nyt 300 vuodeksi ainakin — niin
siitä ruvettaisiin tekemään biopolttoaineita. Toki
tietenkin pienimuotoisistakin energialajeista, mitä löytyy,
otetaan kaikki talteen ja hyödynnetään
ne, ehkä tällä toisen sukupolven biopolttoainemenetelmällä,
mutta ei niin kuin nyt Fortum, että se tuo palmuöljyä ja
sitten tuhoaa Aasian sademetsiä ja sieltä ne keuhkot
pienenevät, taikka kuten Ruotsi tuo sokeriruokoa Etelä-Amerikasta
ja siellä tuhotaan Amazonin metsiä. Ei tämä ole
sitä kestävää kehitystä.
Kun valtio omistaa Fortuminkin, niin siinä pitäisi
nyt sitten oikaista vähän Fortumiakin. Vaikka
hyvää tarkoitetaan täällä ja
ollaan tällaisessa mukana, päästökaupoissa
ym., niin sitten meidän yrityksemme elävät
aivan toisella tavalla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Suomi on viisimiljoonainen kansa, ja kun
katsoo, mitkä meillä on energiavarat, niin onhan
se järjetöntä, että tuodaan
palmuöljyä jostakin ja sieltä riistetään
sitten ihmisten elinmahdollisuuksia. Meillähän
on, niin kuin ed. Kangas totesi, turvetta, mutta toinen merkittävä osio
on puu, joka on nopeasti uusiutuva varanto, ja tämänhetkisen
tekniikan mukaan ilmeisesti jo saadaan siitäkin tehtyä liikennepolttoainetta.
Minusta pitäisi nyt siihen puoleen satsata paljon, jotta
saadaan mahdollisimman nopeasti sieltä energiaa, koska
puumassat ovat isot ja voitaneen hyödyntää jo
osaa siitä, se ei vaikuta siihen lopputuotteeseen, kun
tehdään sellua ja paperia, yksi osio käytetään
jo energiaksi.
Peltoa on kuitenkin puoli miljoonaa hehtaaria ylimääräistä — sitä,
mitä ei tarvita elintarviketuotantoon, ei ylimääräistä.
Ja niin kuin tuossa ed. Leppä totesi, kun järkevästi
hyödynnetään se, ilmeisesti semmoinen
reilu 200 000 hehtaaria otetaan viljelykäyttöön,
niin saadaan tuo valkuaisaineomavaraisuus sieltä ja soijatuontia
vähennettyä, mikä olisi ihan järkevä asia.
Ja ainakin ymmärsin, että se jopa voidaan tänä päivänä tehdä aika
kilpailukykyisesti, jos verrataan vaikka sokeriruoosta tehtyyn
polttoaineeseen.
Sitten iso asia, joka tulee eteen — ministeri Pekkarinen
on paikalla — on tämä biokaasu ja siihen
syöttötariffimitoitus. Kun valiokunnassa ei ilmeisesti
porvaripuolelta löytynyt yksimielisyyttä tuohon
ensi vuoden talousarviolausuntoon siitä, tuleeko pienille,
maatilan kokoisille laitoksille tämä syöttötariffi,
niin odottaisi kyllä, että ministeri Pekkarinen
nyt voisi vakuuttaa koko eduskunnan läsnä ollessa
tässä, jotta tämmöiset maatilan
kokoluokan laitokset saavat syöttötariffin, jolla
saadaan aikaan näitä haja-asutusalueiden investointeja.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Biopolttoaineiden kehitys on tärkeätä,
ja hallituksen on panostettava siihen, että Suomessa kehitetään biopolttoaineita,
mutta myöskin on huomioitava se, että näissä laitoksissa,
joissa käytetään palmuöljyä biopolttoaineen
tuotannossa, keskitytään ainoastaan sertifioituun
palmuöljyyn, eli alkuperästä ei ole tällöin
sitten huolta.
Toinen huoleni on se, millä tavalla kuluttajat sitten
saavat käyttöönsä tämän
biopolttoaineen. Nyt tarvitaan laki, että bensa-asemat
velvoitetaan myymään tätä biopolttoainetta,
koska kyllä kuluttajat ovat niin fiksuja, että eivät
he semmoisia autoja ryhdy hankkimaan, joita ei ole sitten mahdollisuus
missään asemalla tankata tällä kuuluisalla
biopolttoaineella. Ilmeisesti ministeri on tässä asiassa
ollutkin aktiivinen ja tämän tyyppisiä ratkaisuja
etsitään.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Oikeastaan koko tämän lain
tänne tuleminen liittyy juuri tähän ed.
Lipposen äsken viime sanoissaan esittämään
asiaan. Alkuperäinen lakihan, joka on vielä voimassa,
lähtee siitä, että tänä vuonna
pitää olla 4,0 vähintään
siinä jakelussa olevassa liikenteen polttoaineessa uusiutuvan
polttoaineen komponentin ja ensi vuonna, 2010, sen pitäisi
olla 5,75 edellyttäen, että EU kerkiää ja
pystyy säätämään nämä omat
normituksensa, jotka määräävät,
minkälaista pitää sen polttoaineen olla,
jotta se kelpaa sitten 4:ää prosenttia suuremmalla
osuudella osaksi sekoitettavaksi siihen polttoaineeseen, mikä tulee
jakeluun. Tätä komissio ei ole tehnyt tähän
päivään mennessä, ja tämä on
syy siihen, että nyt tämä lakiesitys
ylipäänsä tänne on annettu.
Tässä nyt esitetään, että ensi
vuonna se ei ole 5,75 vaan vielä ensi vuonna se siis olisi
4 prosenttia. Tällä lailla tavallaan laitetaan
ajan tasalle se aikaisemmin, kaksi kolme vuotta sitten, täällä hyväksytty laki.
Mutta samalla tämän lain perusteluissa viitataan
siihen, mitä täällä monien edustajien
puheenvuoroissa on jo esille tullut, että olen viime kesänä,
juhannusviikolla itse asiassa, antanut ohjeen uuden valmistelun
käynnistämisestä, joka uusi valmistelu
tähtää siihen, että Suomi tavoittelee — tai
ei vain tavoittele vaan ihan asettaa selväksi lakisääteiseksi
velvoitteekseen — että vuoteen 2020 mennessä Suomessa
jo 20 prosenttia kaikesta liikenteessä olevasta polttoaineesta
olisi uusiutuvaa polttoainetta.
Mutta mitä kuluttajaan tulee, niin sehän ei
ole tavallaan kuluttajan valittavissa oleva asia. Laki velvoittaa,
että kaikessa jakelussa olevassa on se uusiutuva komponentti
mukana, eli kuluttajan ei tarvitse hirveän paljon huolta
kantaa siitä, ottaako tästä tai tuosta
pistoolista, ottaako dieseliä tai bensiiniä. Lailla
velvoitetaan nämä jakelijat siihen, että he
huolehtivat siitä, että se mainittu prosentti
täyttyy. Se on tänä vuonna siis 4 prosenttia,
ja siinä uudessa, myöhemmin tänne ensi
vuoden puolella esitettävässä laissa — koska
komissio on luvannut nämä äsken sanotut
täsmennykset meille lähikuukausien aikaan, ei
meille, vaan koko EU:lle, ja kun me olemme ne saaneet, niin me toimitamme
tänne lakiesityksen — asetetaan nämä uudet
tavoitteet. Tällä hetkellä ajatus kulkee
suurin piirtein siihen tapaan, että alkuvuosina 2010-luvun
ensimmäisten vuosien aikaan vasta hitaasti lähtisi
nousemaan tämä 4 prosenttia ja sitten siellä 2014,
2015 ja loppuvuosien aikaan se velvoite lisääntyisi
aika reipasta vauhtia.
Me pidimme ja olemme pitäneet useampaan kertaan suomalaisen
alan tiedeyhteisön ja myöskin teollisten toimijoiden
kanssa yhteisiä palavereita, myöskin näitten
jakeluyhtiöitten kanssa. Olemme tiukkaan käyneet
läpi sen, kykenemmekö itse Suomessa tuottamaan
sen polttoaineen, uusiutuvan, jolleka näin tällainen
velvoite oltaisiin antamassa. Ainakin ed. Lahtela ja joku muukin,
ed. Kangaskin ja ed. Leppäkin, taisi viitata siihen, että Suomessa
tämän alan tutkimus-, kehittämistyö,
innovaatiotyö, on ehdottomasti koko maailman ehdotonta
kärkeä. Tästä syystäkin nämä suomalaiset
teolliset toimijat ovat vahvasti sitoutuneet siihen, että he
uskovat, että heidän kehittämistyönsä tuloksena
läpimurrot myöskin teolliseen toimintaan ovat
käsillä 2010-luvun puoleenväliin mennessä.
Ed. Rajamäki tuli paikalle. Rajamäki ei ole tässä Suomen
keskus, mutta ed. Rajamäen kotipaikkakunta, Varkaus, on
tässä yksi niistä keskuksista, joissa
tätä kehittämistyötä (Ed.
Erkki Virtanen: Voi olla Rajamäkikin!) — no, Rajamäkikin
on varmasti keskeinen henkilö — tehdään, koska
sinne on investoitu iso tällainen koelaitos, jossa nyt
sitten näitä läpimurtoja pyritään
saamaan. Suomalainen alan teollisuus uskoo vahvasti, että näitä läpimurtoja
myös saadaan.
Mitä tulee bioetanoliin, niin itse asiassa olen näinä päivinä asettamassa
selvityshenkilön arvioimaan sitä, mikä sauma
bioetanolin tuotannolle Suomessa olisi. Se lähtökohta
tälle arviointityölle on enemmänkin vilja-
ja valkuaisrehupoliittinen. Tavallaan se tausta on siinä,
että meillä viljaylijäämä on
useammalla vuodella ollut totta. Kun katsotaan vuosikymmen taaksepäin,
se on totta. Toisaalta toinen kova totuus, rinnakkainen edelliselle,
on se, että samaan aikaan kun meillä on viljaylijäämä selvä,
niin meillä on rehuvalkuaisen omavaraisuus laskenut lähes
olemattomiin. Meillä on kova pula omasta kansallisesta rehuvalkuaisesta.
Nyt kysymys kuuluu, että entäs jos tätä pellon
ylijäämäviljaa jalostettaisiin täällä meillä etanoliksi
ja saataisiin sivuvirtoina siitä tätä rehuvalkuaista,
rankkia ja muuta, ja että voitaisiin tavallaan yhdellä kertaa
useampaa kärpästä iskeä. Selvitysmiehen
tehtävänä on arvioida, voisiko tästä löytyä kaupalliset
edellytykset.
Me tiedämme sen, että Altia lähti
suurin toivein liikkeelle muutama vuosi sitten ja pani ennen pitkää pillit
pussiin, se ei johtanut tulokseen. Nyt nämä kaikki äsken
sanotut intressit samanaikaisesti pöydällä — vielä kertaalleen:
tämä viljaylijäämä,
toisaalta raju rehuvalkuaisen alijäämä,
tiedetään gmo-taistelut maailmalla ja kaikkea
muuta, kaikkea sitä silmälläpitäen
parempi omavaraisuus rehuvalkuaisessa — voisi olla, että sillä on
oma merkityksenä. Katsotaan, voisiko etanolin tuotanto
olla samalla kertaa ratkaisu näihin molempiin ongelmiin.
Se ei ole itsestäänselvää, koska
EU:n asettamat kestävyyskriteerit ovat aika kovat. Siellä edellytetään
sitä, että 35 prosenttia ensi vaiheessa heti pitää olla
viljasta valmistetun etanolin päästöt
alle sen, mitä fossiilisen polttoaineen, ja ennen pitkää 60
prosenttia alle sen, mitkä ovat fossiilisen polttoaineen
vastaavat päästöt. Sillä, päästäänkö viljasta
valmistetun etanolin osalta näitten tavoitteitten alle,
on varmaan tärkeä merkitys ajatellen tämän
etanolin tuotannon kannattavuutta ja sitten markkinoille pääsyä.
Suomen suurin uusiutuvan nestemäisen polttoaineen mahdollisuus — palaan
siihen vielä sen verran — on kuitenkin täällä puuperäisten
raaka-aineitten hyödyntämisessä, ja siihen
Varkaudessa ja monissa muissa kehittämisyksiköissä tällä hetkellä ollaan
aivan erityisesti paneutumassa. Ja kun se on tätä toisen
sukupolven teknologiaa, mitä siinä käytetään,
niin siihen liittyy se mahdollisuus, että EU:n velvoitteessa,
kun uusiutuvan velvoite pitää käyttää,
silloin kun huippukokous ja parlamentti ja neuvosto päättivät,
tämä toisen sukupolven puusta valmistettu biopolttoaine
lasketaan kaksinkertaisena siihen kansallisen velvoitteen täyttämiseen.
Tämä tekee mahdolliseksi myöskin turpeen
ja puun samanaikaisesti raaka-aineena käyttämisen
eräissä tapauksissa, sinä raaka-aineena,
josta tätä biopolttoainetta valmistetaan. Nousevatko
jalalleen nämä hankkeet, joissa lähinnä ovat
Vapo ja sen eräät yhteistyökumppanit
asialla, sen aika näyttää, minä en
uskalla sitä mennä sanomaan, mutta mahdollisuuksia
toki äsken kerrotuista syistä siihenkin on.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On tärkeää,
että kotimaisia biopolttoaineita kehitetään
ja nimenomaan liikennepolttoaineita, koska on aivan varmaa, että tulevaisuudessa raakaöljyn
hinta tulee maailmanmarkkinoilla nousemaan. Tämänhetkinen
maailmanmarkkinahinta, alle 70 dollaria tynnyriltä, on
tavallaan valheellinen sikäli, että on muistettava,
että parhaimmillaanhan se oli 150 dollarin luokkaa silloin
kovimpina nousuhuuman vuosina.
Mutta joka tapauksessa lähivuosina olemme sen totuuden
edessä, että raakaöljyn hinta nousee
ja kotimaista tuotantoa pitää kehittää.
Tämä tavoite, että 2010 ollaan 5,75 prosentissa
EU:n tavoitteiden mukaan, on hyvä ja kunnianhimoinen, mutta
se olkoon vain ensiaskel siihen, että lähivuosina
pystymme kehittämään omista raaka-aineista
sekä bioetanolia että biodieseliä.
Ed. Matti Kankaalla oli erinomainen esitys siitä, että kotimaista
puuta ja turvetta käytettäisiin paljon nykyistä enemmän
ja tehokkaammin. Kun todellakin me voisimme olla biopolttoaineissa, liikennepolttoaineissa,
omavaraisiakin — dieselissä siihen pääseminen
ei ole edes temppukaan, se on täysin meidän omissa
käsissämme — niin miksi me annamme tämän
maan varallisuutta ulkomaille vapaaehtoisesti, kun voisimme sen
tehdä kotimaassa ja ennen kaikkea puhtaasti? Täällähän
suomalainen tekniikka on tunnetusti korkeatasoista ja tuleva biopolttoaine
olisi teknisesti erittäin puhdasta ja erittäin
tehokasta poltettavaa.
Toivon hartaasti, että eduskunta ottaa tämän mahdollisuuden
vakavasti, ja meidän on tehtävä tästä päätöksiä.
Vuosien ja vuosien puhuminen tässä asiassa ei
kovin paljon auta, ellei tule päätöksiä.
On pyrittävä siihen, että non food -tuotantoa
ehdottomasti edistetään, koska maailmassa ruokapula
tulee lähivuosina pahenemaan. Ei ole mitään
järkeä pitkässä juoksussa, että me
ruuan raaka-aineita käytämme polttoaineen tuotantoon.
Totta kai ministeri Pekkarisen mainitsema oivallinen seikka on,
että ylituotanto voidaan käyttää ja
pitääkin käyttää, mutta
ei missään nimessä niin, että sitten
kun hätä on, silloin pitää pyrkiä non
food -tuotantoa suosimaan, niin kuin EU:n tavoite lienee.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen on turvemiehiä niin
kuin minäkin, ja tiedämme äärettömän
hyvin, että jos saisimme Ipcc:ltä paremman statuksen
turpeelle — nythän se on hitaasti uusiutuva luonnonvara — niin
Suomihan olisi tuota pikaa omavarainen liikennepolttoaineissa.
Meillä tällä hetkellä 10
miljoonasta suohehtaarista käytetään
vain 0,6 prosenttia turvetuotantoon elikkä 60 000
hehtaaria. Jos se nostettaisiin 400 000 hehtaariin elikkä 4
prosenttiin, silloinkin vielä turvetta kehittyisi enemmän
kuin sitä käytettäisiin. Jos tuon 400 000
hehtaarin turvetuotanto käytettäisiin kokonaan
toisen polven liikennepolttoaineen valmistamiseen, tänne
ei tarvitsisi tuoda yhtä ainoata litraa öljyä.
Suomi olisi omavarainen noilla värkeillä seuraavat
50 vuotta.
Toinen mainitsemisen arvoinen seikka näissä uusiutuvissa
ja uusissa energiantuotantomuodoissa on varmasti — ministeri
Pekkarinenkin lienee jopa ollut avaamassa kyseisen GasEKin tehtaan
tuolla Pohjois-Pohjanmaan Reisjärvellä — puukaasulla
toimiva järjestelmä, jossa noin 100 000
euron hintainen kontti voisi puukaasulla tuottaa noin viiden maatilan
kaiken energian ja lämmöntarpeen. Kävin
sitä katsomassa pari viikkoa sitten. Se on erikoinen värkki,
siinä poltetaan puuta, mutta savupiipusta ei tule mitään muuta
kuin vesihöyryä. Se perustuu vanhaan häkäpönttöjärjestelmään
mutta on äärettömän tulevaisuusnäköinen
keino tuottaa energiaa ja lämpöä.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarinen mainitsi biopolttoaineen
kehityksessä erityisesti Varkauden tehtaan, ja me kaikki
täällä salissa varmaan jaamme sen suuren huolen
suomalaisen metsäteollisuuden tulevaisuudesta. Mutta kun
me samaan aikaan tiedämme, mitä EU:ssa tapahtuu,
niin siellä on tämmöisiä mahdollisuuksia,
eli jos tilanne on hyvin vakava jollakin alueella, niin on mahdollisuus
valtion maksaa tukiaisia.
Minun mielestäni meidän pitäisi nyt
Suomessa todellakin ottaa nämä mahdolliset poikkeukset
ja EU:ssa olevat niin sanotut porsaanreiät käyttöön
ja ryhtyä tukemaan meidän metsäteollisuutta
juuri tällä tavalla, että me tuemme biopolttoaineiden
valmistusta. Sitä kautta me pystymme pitämään
metsäteollisuuden Suomessa, koska metsäteollisuus
vain kasvaa maailmalla, mutta valitettavasti Suomessa tämä teollisuudenala näyttää
vähenevän.
Ilman perusteollisuutta meillä ei ole myöskään
sitä tulevaisuuden puusta jalostettavaa modernimpaa tuotetta,
jota meidän vientiteollisuus sitten voi käyttää hyväkseen.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Biopolttonestettä tarvitaan
varmasti tulevaisuudessa. Mutta kun ed. Hoskonen tiesi, että tulevaisuudessa
autot kulkevat biopolttonesteellä, ja tiesi myös,
että öljyn hinta nousee, niin en voinut olla pyytämättä tätä puheenvuoroa.
Noin kaksi viikkoa sitten oli nimittäin eräässä merkittävässä lehdessä kaksi
ennustetta raakaöljyn hinnan kehityksestä. Toisessa
ennusteessa ennustettiin, että hinta nousee 140 dollariin
tynnyriltä ensi vuonna, ja toisessa ennustettiin sen laskevan
30 dollariin. Tuon jälkeen olen seurannut, miten öljyn
hinta on kehittynyt. Eilen se oli 79 dollaria tynnyriltä,
ja tämä ennustaja, joka esitti, että se
laskee 30:een, perusteli sitä sillä, että ei
ole vuoden 1983 jälkeen ollut niin suuria varastoja maailmassa
kuin on tällä hetkellä ja tuotetaan paljon
enemmän kuin kysytään, mutta se siitä.
Suomi pyrkii öljyttömäksi maaksi,
oliko se vuoteen 2020 mennessä, ja joka tapauksessa uskallan
väittää, että 10—15
vuoden kuluttua enemmistö autoista kulkee sähköllä ja
sillä maalla, jolla on paras akku ja joka pystyy valmistamaan
parhaat akut, on valtavat markkinat. Ja kun ed. Päivi Lipponen
viittasi Varkauteen, niin siellä on akkutehdas, joka tarvitsisi
varmasti tukea, jotta suomalaisesta akusta saataisiin maailman paras
akku, ja se olisi uusi Nokia.
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvostan ed. Kalliksen vahvoja mielipiteitä,
mutta pari oikaisua lienee paikallaan.
Ensinnäkin se on aivan varmaa, että esimerkiksi
tulevaisuudessa nämä mannertenväliset lentokoneet,
jotka lentävät esimerkiksi Euroopasta Yhdysvaltoihin,
tarvitsevat kerosiinia joka tapauksessa. Sähköllä toimivaa
jettiä en ole vielä koskaan tavannut. (Ed. Kallis:
Eikä rekka-autoja!) — Eikä rekkoja, ja
nämä raskaat maansiirtokoneet tarvitsevat joka
tapauksessa dieseliä. Ne eivät ilman sitä toimi.
Se akkuhomma, mitä ed. Kallis tässä oivallisesti
markkinoi, varmaan henkilöautoliikenteessä on
oivallinen ratkaisu, mutta ei missään nimessä raskaassa
liikenteessä eikä lentoliikenteessä,
joihin tarvitaan fossiilisia polttoaineita vielä pitkään,
mutta niiden korvaamisesta kotimaisilla raaka-aineilla minä haluan
puhua edelleen.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Heti aluksi pois alta tuo lentoliikenteen polttoaineasia.
Vielä reilu vuosi sitten todettiin, että lentoliikenteessä ei
tulla käyttämään biopolttoainetta.
Riski siihen on suuri. Mutta eipä ollut kuin muutama kuukausi
takaperin, niin tuli viesti, että ensimmäiset
lentoyhtiöt aloittavat kokeilun vastaavalla tavalla kuin
maantieliikenteessä, kokeillaan biopolttoaineen sekoittamista
lentokerosiiniin. Eli kyllä lentoliikenne tulee myös
tähän kehitykseen mukaan.
Mitä tulee biopolttoaineiden kehittämiseen noin
yleensä, niin on hyvä todeta, että Suomi
on todellakin biopolttoaineiden kehittämisessä,
tutkimus- ja tuotekehitystoiminnassa, kyllä maailman kärkimaita,
ja mikäli vaan suinkin näitä innovaatioita
löytyy tämän työn kautta, niin
on aivan selvää, että kaupallistaminen
Suomen kautta näille mittaville maailmanmarkkinoille on
mahdollista, ja siksi on tärkeää, että työ-
ja elinkeinoministeriö on osaltaan lisännyt merkittävästi
panostuksia tähän kehitystyöhön.
Suomi on raaka-aineiden osalta biopolttoaineissa varmasti myös
maailman luvattu maa, ja erilaisia raaka-ainelähteitä meiltä tähän
löytyy.
Ed. Rajala, turvemieheksi itseään tituleerannut,
nosti turpeen esille, ja on hyvä, että se nousi esille.
Valitettavasti tilanne turpeen osalta ei kyllä ole ihan
noin positiivinen kuin tässä hänen puheenvuorossaan
tuli esille. Ipcc ei suinkaan ole luokitellut turvetta hitaasti
uusiutuvaksi luonnonvaraksi, vaan valitettavasti turpeen päästökerroin
on kivihiiltäkin heikompi. Eli siitä syystä me
emme ole päässeet eteenpäin turpeen käytön
reguloinnissa, joka olisi tietysti Suomelle (Puhemies: 2 minuuttia!)
erittäin tärkeä kansallinen kysymys.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! On erittäin tärkeätä,
että Suomen talouden ja hyvinvoinnin tulevan perustan näkökulmasta
emme aja kansainvälisen suhdanteen synkimmän kvartaalin
mukaan alas metsäteollisuutta, ja tämä tulee
vaatimaan nyt eritahoisia toimia metsäteollisuuden toimintaedellytysten
turvaamiseksi Itä-Suomen ja koko maan talouden näkökulmasta. Kilpailukyky
on varmistettava energiaverotuksen puolella sekä puun saatavuuden
ja metsäpolitiikan tehostamisella, ja nyt vihdoin toivottavasti diplomaattisesti
myöskin osataan viedä maaliin Venäjän
koivukuidun tullivapaus lokakuun Moskovan kokouksessa. Nämä ratkaisut
olisivat olleet saatavissa jo aikaisemmin, ja ne olisivat olleet
tärkeitä myös metsäteollisuuden
taustaa ajatellen.
Ilman tällaista monipuolista metsäteollisuuden
osaamista ei olisi syntynyt ministeri Pekkarisen hyvin esille tuomaa
biodieselkehitystyötä, ei myöskään
aikoinaan nestepakkausten täydellistä kierrätystä,
Corenso-teknologiaa, joka pitää uudelleen nyt
käynnistää ja viedä eteenpäin.
On hyvin tärkeätä, että tässä tilanteessa
myöskin huomioidaan, että Saksassa ja Portugalissa
on EU-rakennerahastotuilla ja aluetuilla, valtion tuilla, kehitetty
vastaavanlaista metsäteollisuutta kuin meillä on
nyt uhattuna.
Aivan kuten ed. Lipponen sanoi, meidän on myöskin
otettava suuri vipuvarsi oman suurteollisuuden ja metsäteollisuuden
tukemiseksi uudelleen EU:n uudella rakenneohjelmakaudella eli vuoden
2014 jälkeisenä aikana ja on tehtävä komissiolle
jo sitä koskevat esitykset.
Minusta on myös hyvin tärkeätä,
kuten täällä on tullut esille, että tällaista
monipuolista energiaosaamista, kuten muun muassa akkuteollisuutta
ja varkautelaista polttoteknologiaa ja uusiutuvan energian polttotekniikoiden
kehittämistä, jatketaan laajemman energiaosaamisen
osaamiskeskuksen puitteissa. Sillä erityisesti Itä-Suomen
vipuvartta myöskin vahvistettaisiin.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ihan pari kolme lyhyttä kommenttia.
Ensinnäkin, mitä tulee metsäteollisuuteen
ja sen valtion tukimahdollisuuksiin, jotka nousivat tässä kahdessa
eri puheenvuorossa esille, silloin kun kysymys on kemiallisesta
maailmanluokan suurteollisuudesta, me emme nyt sitten varsinaista
toimintatukea kerta kaikkiaan näille yrityksille voi myöntää eivätkä voi
muutkaan vastaavassa tilanteessa olevat maat maailmalla myöntää — tai
ei voi sanoa maailmalla, vaan Euroopan unionin alueella. Suomen
intressi on kaikin tavoin huolehtia siitä, että tämmöistä ei
myöskään pääse Euroopassa
lähtemään liikkeelle, koska kyllä me
tässä kisassa sitten häviämme
niille, joilla on rahoja ja varoja paljon enemmän kuin
meillä. Oma lukunsa on Portugali esimerkiksi, joka oikein
huonoilla, todella huonoimmilla alueilla, mitä meillä on
alueita EU-tuen piirissä, on voinut käyttää rakennerahastoja
aloittavan teollisuuden investointeihin, ja se on tietysti erittäin
valitettavaa, mutta me emme nyt sitten määräänsä enempää niihin
asioihin pääse käsiksi.
Nyt en enempää puutu tähän
metsäteollisuuteen, ehkä totean enemmänkin
alan kehittämisestä ja tutkimuksesta vielä kerran,
että kyllähän me nyt olemme muutaman
viime vuoden ajan panneet sinne rahaa tavattoman paljon verrattuna
siihen, miten asiat ovat aikaisemmin olleet, sekä kemiallisen
ja puutuoteteollisuuden tutkimuksen kehittämiseen että nyt
myöskin viennin edistämiseen ja kansainvälistymiseen.
Me lisäämme esimerkiksi viennin edistämisrahaa
6,3 miljoonalla vajaasta 20:stä. Nyt siis siihen tulee
lisää 6,3 miljoonaa, ja hallituksen budjettiesityksessä sanotaan
vain kaksi asiaa niinä perusteina, joilla tämä lisäys
tapahtuu. Ensimmäinen on puutuotetoimiala, ja toinen on
luovat alat. Näihin erityisesti halutaan nyt korostetusti
tätä rahaa lisätä. Lisäksi erityisesti
alan energiatutkimukseen ja uusien energiateknologioitten läpimurtoon
täällä eduskunnan käsittelyssä olevassa
lisäbudjetissa on 29 miljoonan euron resurssilisäys,
mikä kertoo siitä, että ihan oikein aineellisesti
ollaan tosissaan satsaamassa myöskin energiapolitiikan
kautta näihin läpimurtoihin. Nämä kommentit
riittänevät.
Ehkä vielä täällä aiemmassa
keskustelussa esille nousseeseen biokaasuun en muistanut silloin
vastata. Lyhyesti sanottuna syöttötariffilakiesitys
valmistuu uskoakseni marraskuun aikaan. Se toimitetaan tänne,
ja myöskin biokaasulle syöttötariffi
tulee. Mikä on se kokoluokka? Onko se 300 kilovolttiampeeria,
mitä työryhmä esittää,
vai pienempi? Itse kyllä olen sitä mieltä,
että voi olla merkittävästi pienempi
se alin koko, mille tällainen tariffi voitaisiin rakentaa.
Ei ole mitään erityisen ymmärrettävää perustetta,
että sen pitäisi olla juuri 300 kilovolttiampeeria,
mutta aika näyttää. Hallituksen sisällä tätä rajaa
ei ole tarkkaan vielä kohdalleen määritelty.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri totesi, että kansainvälistä teollisuutta
ei voi tukea EU:n rakennerahastojen kautta, jos nyt oikein tavoitin
sen. Saksa kuitenkin laittaa itäisissä osissaan
autoteollisuutta kuntoon näillä tukimahdollisuuksilla.
Olisin kysynyt ministeriltä: miten Saksan toiminta eroaa
Suomen metsäteollisuuden tilanteesta? Autoteollisuuskin
on kansainvälistä teollisuutta, ja Saksakaan nyt
ei ole ihan köyhimmästä ja vaikeimmasta
lähtöisin.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Pekkarinen kertoi aivan oikein
niistä varsin massiivisista pyrkimyksistä, millä valtiovallan
toimin on yritetty nimenomaan tuotekehitykseen metsäteollisuuden suhteen
panostaa. Ehkä on kuitenkin huomattavaa se, että lienee
totta, että hieman siellä teollisuudessakin tässä takavuosina
tuudittauduttiin sellaiseen tilanteeseen, että voidaan
jatkaa tämän perinteisen konseptin puitteissa
määrättömiin, ja sitä laskua
ehkä joltakin osin maksetaan. Minäkin haluaisin,
että ministeri hieman tarkemmin yksilöisi tätä ongelmaa,
mikä nyt on julkisessa keskustelussa aika paljon ollut
esillä, miten Euroopan unionissa eri maat voivat eri tavalla
ikään kuin ylösrakentaa tätä teollisuutta.
Se herättää Suomessa ihan aiheellisia
kysymyksiä ja levottomuuttakin sen suhteen, miksi muualla
toimitaan näin ja miksi meillä ei voida niin toimia.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
biopolttoaineiden edistämisestä liikenteessä on
hyvä ja kannatettava, se on totta. Olen tässä viime
kuukausina käynyt läpi tuollaista ympäristöystävällisten
autojen koeajosarjaa: hybridiautoja, maakaasuautoja ja lukuisia muita
sellaisia autoja, jotka ottavat selkeitä askelia siihen
suuntaan, johon myös maamme hallitus on suomalaista liikennettä viemässä.
Mutta yksi huoli, minkä haluaisin nostaa esille, on se, että nyt,
kun suomalaisessa keskustelussa puhutaan hyvin paljon hiilidioksidipäästöistä,
itse asiassa ongelmaksi voi nopeasti syntyä se, että esimerkiksi
maakaasu ja biokaasu eivät pärjääkään pelkän
hiilidioksidipäästövertailun kautta muille polttoaineille,
vaan sieltä haasteeksi nousee se, että jos emme
kiinnitä entistä suurempaa huomiota myös
muihin liikenteen päästöihin tämän polttoaineverotuksen
ja autoilun verotuksen uudistamisessa, niin tietyt tällaiset
hyvät uudet polttoaineet tulevat kärsimään
ja niiden suosio ei tule kasvamaan.
Kysyisinkin ministeri Pekkariselta: onko tarkoitus pohtia myös
laajemmin sitä, että myös muut hiukkaspäästöt,
liikenteen päästöt, otettaisiin huomioon
tuon hiilidioksidin rinnalla?
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Kyllä tämä metsäteollisuuden
tukiasia ja meidän teollisuutemme kilpailukyky kannattaa
nyt vähän paremmin ehkä vielä käsitellä,
koska ensinnäkään metsäteollisuudesta
ei voi puhua minään iltaruskon teollisuutena.
Meillä on erittäin nykyaikainen, kansainvälisesti
huippuluokkaan kehitetty niin paperiteollisuus, selluteollisuus
kuin muu. Tältä osin meidän pitää vain
kuten muidenkin maiden pitää huoli omasta metsäteollisuudestamme
ja sen kilpailukyvystä. Jokainen maa tekee näin,
jolla on merkittävää metsäteollisuutta.
Nyt esimerkiksi Saksassa selvästi itäisen
Saksan aluetuilla, Portugalissa, ministerikin kertoi, on tuettu
rakennerahastovaroilla selkeästi kilpailevaa metsäteollisuutta.
Kyllä meillä Itä-Suomen näkökulmasta
on selvästi osoittautumassa virheeksi se, että tämä suurin
vipuvarsi, metsäteollisuus, luettiin ulkopuolelle rakennerahastojen soveltamisalan,
rajoitettiin rakennerahasto- ja EU-tukien suuntaamista suurteollisuudelle,
kun kyseessä olisi nimenomaan ollut se, että ruokittaisiin
sitä aluskasvillisuutta, yritystoimintaa, metsäklusteria
laajemminkin. Tältä osin meillä tietysti
on omiakin ratkaisuja, jotka ovat heikentäneet, esimerkiksi
tämä energiaveroratkaisu, jota pahennettiin nyt
vielä valtiovarainministerin nopealla työnantajan
kansaneläkemaksun poistohommalla, joka aikaansai keväällä 150
miljoonaa euroa metsäteollisuudelle nettokustannuksia energiaveropuolella.
Mutta kyllä minusta ehdottomasti pitäisi nyt uudenlaisen
pohdinnan kautta päätyä myöskin näiden
työkalupakkien laajentamiseen. Aivan niin kuin ed. Ravi
puhui, muidenkin Euroopan maiden tulkinnassa on erilaisuutta. Meidän
pitää varata itsellemme mahdollisuus siihen.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun tämä keskustelu on
rönsyillyt tästä varsinaisesta biopolttoainekysymyksestä,
niin jatkan nyt samalla linjalla kuin edeltäneet puhujat.
Tämä talouskriisi on johtanut siihen, että näitä EU:n
valtiontukisäännöksiä on joustavoitettu
nimenomaisesti määräajaksi mutta tosiasiallisesti myös
vähän laveammin, ja varsinkin kun nyt samaan aikaan
päästötavoitteita kovasti kiristetään kansainvälisellä tasolla,
niin tällainen erityinen malli, positiivinen malli, joka
Suomessa on ollut yhdistetyssä voiman- ja lämmöntuotannossa
plus sitten puuraaka-aineen käytössä teollisuuskombinaateissa,
sehän olisi kaikella tapaa suositeltava malli koko Euroopankin
mittakaavassa. Voisi hyvin ajatella, että tämmöisen
teollisuuslaitoksen pelastuspaketin yhteydessä myös
EU-säännöstöt joustaisivat, että ne
sallisivat vaikkapa väliaikaisen, määräaikaisen
verotuen tällaiselle energialle, jota tuotetaan luonnon
kannalta säästeliäässä yhteistuotannon
mallissa. Jatkaisin näitä kysymyksiä,
joita edellä esitettiin, eikö kannattaisi tosiaan
vakavissaan lähteä ikään kuin valtiovallan
yhdessä näiden yritysten ja miksei myöskin
työntekijöiden ja paikkakuntien kanssa hakemaan
tällaisia hyvinkin epäortodoksisia, uudenlaisia
keinoja, joilla pystyttäisiin pelastamaan suomalaista teollisuutta
ja suomalaisia työpaikkoja.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tässä on ihan hyvää harrastusta ja
hyvää pyrkimystä löytää menettelytavat,
joilla suomalaista metsäteollisuutta, sen kilpailukykyä ja
menestystä voitaisiin parantaa.
Mutta vielä kertaalleen tämä eurooppalainen kuva,
miten se piirtyy ainakin minun silmiini: Eivät suorat toimintatuet
ole sallittuja. (Ed. Saarinen: Meille!) — Eikä missään
muuallakaan Euroopan unionin alueella. — Suorat toimintatuet eivät
ole sallittuja. Minun tiedossani ei ole, ei Portugalissa, ei Itä-Saksan
puolella eikä missään muuallakaan, suorat
toimintatuet ovat kiellettyjä.
Investointituet. Jos yritys investoi jotain, silloin sinne voi
tulla tukea. Kun Stora Enso lähti Kemijärveltä meiltä ja
sinne tuli toinen yritys, joka investoi puutuoteteollisuuteen, ja
on lähes yhtä paljon kohta kaikkiaan tullut työpaikkoja kuin
sieltä meni, ei nyt ihan Kemijärvellä yksin (Ed.
Mustajärvi: Ei pidä paikkaansa!) — no, koko
sille alueelle on tullut vähän enemmänkin itse
asiassa — niin sinne on voitu tukea myöntää. Ainoa,
minnekä ei myönnetty, oli pellettituotanto, kaikkiin
muihin niihin toimintoihin, mitä sinne rakennettiin, investointitukea
myönnettiin. Investointitukia me voimme myöntää.
Mutta kuitenkin investointitukienkin kohdalla tilanne on se, että suuryrityksille
täällä Suomen kannalta parhailla EU:n
tukialueilla aivan erityistapauksissa voidaan investointitukea myöntää.
Jos on kysymys energiainvestoinnista ja uudesta teknologiasta nimenomaan
uusiutuvaan energiaan, niin vaikka on suuri yritys, sille voidaan
energiatukea myöntää ja on muuten myönnettykin
mutta varsinaiseen toimintatukeen ei ja investointeihin muualla
kuin ihan täällä heikoimmalla alueella
Suomea ei niin ikään. Se, että jossakin
Portugalissa on voitu myöntää ja täällä vanhan
Itä-Saksan alueella, perustuu siihen, että nämä alueet
on koko EU:n kaikista heikoimpaan alueeseen rankeerattu ja niillä on
siihen liittyen oikeus.
Sitten täällä tuli hyvin esille tämä autoteollisuus,
että no, mites sitten autoteollisuudessa, mitä siellä on
voitu myöntää. Nyt en ole ihan varma,
joten voin tehdä pieniä virheitä, mutta
ymmärtääkseni suurin piirtein se menee
näin — olen nimittäin ollut joissakin
niissä ministerikokouksissakin mukana — että ne
ovat lähinnä näitä rahoitusjärjestelyjä,
rahoituspaketteja, joihinka voidaan katsoa sisältyvän
joku tämmöinen tukielementti siinä korossa
tai niissä lainoitusehdoissa jnp., mutta niissäkään
ei ole kysymys toimintatuesta eikä suorasta investointituesta
pääsääntöisesti vaan
näitten rahoituspakettien järjestämisestä,
mitä näissä maissa, missä autoteollisuus
on tärkeässä asemassa, on myönnetty.
Pitäisikö vastaavanlaisia rahoituspaketteja meillä sitten
olla järjestämässä? Minä luulen,
että sittenkin suomalaisen metsäteollisuuden kannalta
tärkeimpiä ovat nämä asiat,
joihinka ainakin ed. Rajamäki ja joku muukin äsken
kiinnitti huomiota ihan oikein. Me voimme näihin kustannuskomponentteihin,
eräihin niistä, vaikuttaa, ja yksi niistä on
energia. Tästä syystä nyt tämä energiaveroleikkuri
on tarkoitus ensi keväänä hallituksen
sisällä käsitellä ja saada se
voimaan viimeistään silloin 1.1.2011, jolloin
tämä sähköveron erittäin
merkittävä kiristyminen tapahtuisi. Aina voidaan
kysyä, olisiko nyt jo pitänyt. Minä luulen,
että teollisuuden kannalta tärkeää on
tietää se kuitenkin, että 2011, jolloinka
tämä kiristyminen uhkaa, joka tapauksessa nämä instrumentit
ovat käytössä.
Arvoisa puhemies! Siis meillä kaiken lisäksi metsäteollisuus
ei ole siinä tilanteessa, että se perinteinen
suurteollisuus investoisi. Sehän ajaa tuotantoansa alas.
Niihin uusiin tapoihin, erityisesti energiaan silloin, kun se sen
tekee, ja siellähän sen harrastus on viime aikoina
ollut, tai näihin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin,
rahaa on ollut käytössä ja sitä on
lisätty todella merkittävästi.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarisen viittaus siitä,
mitä ovat Kemijärvelle syntyneet korvaavat työpaikat
olleet, kun sellutehdas päätettiin lopettaa, rinnastus
siihen, että ne korvaavat työpaikat olisivat suunnilleen
yhtä suuret jo nyt kuin sieltä menetettiin, vaan
valitettavasti ei pidä paikkaansa. Tehtaalla oli noin 220
työpaikkaa, ja vuosi ennen tehtaan lopettamispäätöstä Stora
Enso itse arvioi omassa tutkimuksessaan, että kerrannaisvaikutukset
koko sille talousalueelle olivat 1 500 työpaikan
luokkaa, ja kuitenkin iso osa niistä, jotka nyt lasketaan
työpaikoiksi, ovat tosiasiassa koulutuspaikkoja, joiden
pysyvyyttä ei tiedä kukaan. Mielenkiintoista on, että pääministeri
Vanhanen, kun hän puhui Varkauden tilanteesta, nimenomaan
puhui kaikista työpaikoista, ei pelkästään
niistä, jotka olivat tehtaan seinien sisäpuolella.
Mutta ihan tähän teemaan liittyen joka tapauksessa
meillä kuitenkin on se gäppi nyt kiinni kurottavana,
mitä Kemijärvellä tuotettiin uusiutuvaa
energiaa, ja tehdashan oli sen suhteen omavarainen.
Ensimmäinen varapuhemies:
Totean nyt, että kaikkihan tämä keskustelu
liittyy biopolttoaineisiin, mutta totean kuitenkin, että tämän
5 §:n muutoshan tarkoittaa sitä, että jakelijan
olisi edelleen toimitettava biopolttoainetta kulutukseen vuosittain
vähintään 4 prosenttia. Toivon tulevan
keskustelun lähenevän tätä tämän
esityksen ydinsisältöä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä ovat nyt nimenomaan
liikenteen biopolttoaineet. Tässä lakimuutoksessa
ehdotetaan, että vuonna 2010 ja sen jälkeen vuosittain jäädään
4 prosenttiin eikä niin kuin aikaisemmin 5,75 prosenttiin.
Tähän muutama kommentti.
Ensinnäkin EU:n nopea päätös
tästä liikenteen biopolttoaineen määrän
lisäämisestä oli vähintään
siinä mielessä hätiköity, että sen
lähtökohtia, mistä tämä biopolttoaine
saadaan, ei ollut kylliksi mietitty ja selvitetty, eli tulemme jälleen tähän
palmuöljykysymykseen ja myöskin biopolttoaineen
kilpailuun ruuan tuotannon kanssa. Palmuöljykysymys on
siinä mielessä keskeinen, että se liittyy
myös ilmastonmuutoksen etenemiseen. Palmuöljyn
käyttö joka tapauksessa suoraan tai epäsuorasti
vaikuttaa hiilidioksidimäärien lisääntymiseen,
koska jos sertifioidulta alueelta ostetaan palmuöljyä,
niin paine kasvaa uusien alueiden avaamiseen, metsien hakkaamiseen,
tuhoamiseen, ja suosademetsien tilalle pystytetyt palmuöljyplantaasit
eivät koskaan ole kestäviä myöskään
hiilitaseen näkökulmasta. Mitä enemmän
ostetaan lisää biopolttoaineeksi palmuöljyä tai
muuten, sitä enemmän syntyy paineita nimenomaan
Kaakkois-Aasian saaristossa.
Toinen kysymys on tietysti se, että Suomi on myös
aika syvällä tässä mukana, kun
meillä on Neste Oil Oyj, joka on maailman johtavia liikenteen
palmuöljynkäyttäjiä. Tämä on
myös hyvin tärkeä asia, ja meillä on
vastuu tässä myös kansallisesti.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkarisen puheen yhteen osioon
olisin todennut sen, jotta totesitte, että 2011 alusta
voisi jotain tapahtua energiaverotuksen osalta tuolla metsäteollisuudessa.
Minusta siinä käänteet ovat liian hitaita
noin ajatellen, koska nythän ei enää yhtään
sellutehdasta olisi kyllä varaa ajaa alas, koska tämä uusiutuvan
energian tavoite karkaa tässä käsistä kokonaan,
koska sellutehtaat tuottavat yllättävän
paljon. Ne ovat niin kuin energiantuotantolaitokset, tuottavat sähköä ja
lämpöä, ja sen takia nyt pitäisi
olla nopeita toimenpiteitä, jotta jos mitä on
vielä vaarassa tässä, niin kuin todennäköisesti
metsäteollisuus on ajamassa ainakin yhden jostakin alas,
toivon mukaan ei aja, niin nyt pitäisi kyllä kaikki
talentit iskeä siihen ja konstit tehdä sille,
miten saataisiin estettyä sen tyyppinen kehitys, koska
jos sieltä ajetaan alas, niin sen uudelleenrakentaminen
Suomeen ei toteudu vaan se pysyvästi ajetaan alas.
Kyse on kahdesta asiasta. Kun sillä tuotetaan sellua
suomalaisesta puusta, siitä tehdään myöskin
paperia, tehdään tuotteita, niin se on yksi osio ja
se antaa työtä, ja toinen on sitten tämä energiakysymys,
siis uusiutuvalla tuotettu energia, ja molemmat ovat meille suomalaisten
työpaikkojen osalta ja valuuttatulojen kannalta tärkeitä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Silloin kun edellisen kerran tätä asiaa
käsiteltiin isossa salissa, niin se tapahtui hype-olosuhteissa kerta
kaikkiaan ja se koski Euroopan unionia mutta erikoisesti Brasiliaa
ja Yhdysvaltoja. Brasiliassa ja Yhdysvalloissa mopo karkasi käsistä kerta
kaikkiaan. Miksi se karkasi käsistä? Se karkasi
sen takia käsistä, että tuli paniikki
siitä johtuen, että Yhdysvallat ei pysty takaamaan
maatalouden työkoneille polttoainetta kaikissa olosuhteissa.
Sotatilassahan valtio silloin oli hyvin kriittisessä vaiheessa,
ja siitä sitten alkoi semmoinen massiivinen maissinkäyttö liikennepolttoaineen tuotannossa,
mikä on sittemmin tasaantunut ja järkiintynyt.
Nyt ymmärtääkseni ollaan sellaisella
etenemistiellä, että osataan kriittisesti suhtautua
erilaisiin lähteisiin, muun muassa näihin palmuöljyasioihin
jnp. Sillä tavalla tämä asia on tullut
uudella tavalla harkintaan eikä ole sellaisissa hype-tunnelmissa
kuin aikaisemmin.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Todellakaan me emme kyllä rakenna
näitä suunnitelmia ollenkaan palmuöljyn
varaan, vaikka Neste Oil, ei Fortum vaan Neste Oil, tällä hetkellä vielä sitä tänne
tuo, sertifioitua kylläkin minun käsittääkseni.
Se uusi tuotanto, mikä tänne rakentuu, on nimenomaan
bio, ja siinä biossa erityisesti käytetään
metsäbiopohjaista ja jonkun verran saatetaan jatkossa käyttää turvetta
puukomponentin ohella raaka-aineena. Sitä näillä näkymillä se
suomalainen uusiutuva tuotanto tulee olemaan.
Sinänsä, vaikka minkälainen hype
tässä oikein oli, siis EU:n yhteinen ei tavoite
vaan velvoite on kuitenkin kaikille maille, jokaiselle erikseen,
vähintään se 10 prosenttia. Sehän
on se, minkä me olemme niin kuin päättäneet
EU:ssa, että tämän mukaan eletään,
ja me aiomme nyt panna vähän paremmaksi ja tavoitella
sitten 20:tä prosenttia myöhemmin tänne
tuotavalla lailla, niin kuin aikaisemmin tässä sanoin.
Mitä tulee vielä, ed. Mustajärvi,
tähän Kemijärven tilanteeseen, ed. Mustajärvi
tietää minua paremmin sen, mikä ihan
on se päivänkohtainen tilanne. Minä vaan
katson tämän rakennemuutostyöryhmän
tilastoa, ja heidän arvionsa mukaan Kemijärvelle,
ei välttämättä niihin samoihin paikkoihin
vaan sinne Kemijärvelle, on syntynyt enemmän työpaikkoja
kuin siinä välittömästi menetettiin,
mutta en ala tästä ed. Mustajärven kanssa
enemmän väittää. Hän
on tässä parempi asiantuntija kuin minä.
Minä vaan katson meidän tilastojamme, miten ne
ovat tilastoidut.
Mitä vielä — viimeisenä kommenttina — tulee
metsäteollisuuden kustannuskuvioihin, niin ylipäänsä kyllähän
koko maailmassa metsäteollisuustuotteitten kysyntä on
tullut hurjasti alas. Siellä on ankara uloslyöntikisa,
ja meidän pitää siinä pärjätä ja
saada kustannuksia selvästi alennettua. Jos metsäteollisuudelta
kokonaan vero poistettaisiin, niin sillä viime vuoden tuotantotasolla
sen veron määrä muistini mukaan oli noin pikkuisen
alle 70 miljoonaa euroa koko suomalaisen metsäteollisuuden
kannalta. No, onhan se iso raha se 70 miljoonaa, mutta alalla, jonka
koko liikevaihto on joku 10 miljardia euroa, ymmärretään,
että yksin se ei ratkaise. Se on tärkeä osa, (Puhemies:
2 minuuttia!) että sitä voidaan poistaa, mutta
se ei kaikkia ratkaise.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti ministeri Pekkarisen puheenvuoroon
se, että kuitenkaan vuosina 2009, 2010 ja lähivuodet
eteenpäin emme toiveistamme huolimatta pysty heti ottamaan
biopolttoainetta meidän metsistämme, vaikka toisen
ja kolmannen sukupolven biopolttoaineidea onkin perusteltu ja varmasti
teknologisesti mahdollinen, mutta nyt ne ovat tulleet muualta nimenomaan
globaalista maissista, sokeriruo’osta ja öljypalmusta.
Tämä on tilanne, ja sen takia tämä on
biodiversiteetin ja myös ilmastopäästöjen
kannalta nyt akuutti tilanne. Toivon mukaan me pääsemme
tässä eteenpäin mahdollisimman nopeasti
siihen suuntaan kuin totesin.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Sen takiahan tämä lakiesitys
täällä on. Tämän takiahan
tämä lakiesitys on plus sen takia, että EU:n komissio
ei ole pystynyt antamaan niitä tarkkoja normeja, minkälaista
sen pitää olla, joka kelpaa autoihin, jos se nousee
yli 6 prosenttiin, 7 prosenttiin ja 8 prosenttiin. Näitä me
odotamme kaiken aikaa, ja nämä tiettävästi
ovat nyt tulossa.
Siis ylipäänsä nämä edistämistoimet
kuitenkin liikenteeseenkin sopeutuvan uusiutuvan energian edistämiseksi
ovat tavattoman tärkeitä, ja kyllähän
meillä Suomessakin esimerkkinä vaikkapa mainitaan
nyt yksi yritys nimeltäkin, St1, sen investoinnit, joilla
biojätettä hyödynnetään
ja tehdään siitä etanolia. Onhan se aivan mahtava,
erinomainen teknologia. Se ei ole suurimittaista. Se etenee kuitenkin
kaiken aikaa ja on tavattoman positiivinen asia.
Keskustelu päättyi.