Jussi Niinistö /ps(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa oleva Eduskunnan
            kirjaston kertomus vuodelta 2011 osoittaa, (Hälinää — Puhemies
            koputtaa) että kirjastomme asiantunteva ja laadukas toiminta on
            edelleen jatkunut.
         
         
         Kertomusvuonna kirjastossa kehitettiin erityisesti eduskunnan
            ulkoisten asiakkaiden palvelua. Tavoitteena on selkeyttää kirjaston
            asiakaspalvelukonseptia ja tarjota asiakkaalle kaikki peruspalvelut
            yhdestä palvelupisteestä. Käytäntö on
            nyt otettu käyttöön ja kehitystyötä jatketaan saatujen
            kokemusten sekä henkilökunnan ja asiakkaiden antaman
            palautteen perusteella.
         
         
         Toinen kehittämishanke, jonka edistämisessä niin
            ikään päästiin kertomusvuonna
            eteenpäin, on tietopalvelukysymysten hallintaan tarkoitettu tietokanta.
            Sen avulla tietopalvelutyön tulokset saadaan tehokkaampaan
            käyttöön, kun aiempia kysymyksiä ja
            vastauksia voidaan hyödyntää samaan aihepiiriin
            liittyvissä tulevissa tiedonhauissa. Tietoja voidaan myös
            tarjota verkkopalvelussa asiakkaiden itsepalvelukäyttöä varten.
            Itsepalvelukäyttö kirjastossa onkin vuonna 2011
            edelleen kasvanut, ja sitä on pyritty tietoisesti tukemaan.
            Yhtenä käytännön esimerkkinä tästä on kertomusvuoden
            syksyllä avattu Lakihankkeiden tietopaketit- eli Lati-palvelu,
            joka on helpottanut asiakkaan syventymistä kansalaisen
            kannalta keskeisen lainsäädännön
            tausta-aineistoihin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Eduskunnan kirjaston itsepalvelukäyttöä kehitetään
            edelleen. Käynnissä on digitointihanke, jossa
            vanhoja hallituksen esityksiä ja niihin liittyviä valiokuntien
            mietintöjä saadaan eduskunnan verkkosivujen kautta
            itsenäiseen käyttöön. Tämä palvelu
            on ollut asiakkaiden toiveissa jo pitkään. Itsepalvelukäyttöön panostaminen
            samoin kuin kansalaisten tiedonhakutaitojen yleinen parantuminen
            ovat luonnollisesti aiheuttaneet pientä laskua kirjaston
            käyttöluvuissa, kuten kertomuksen tilastoista
            käy ilmi, mutta mistään dramaattisesta
            pudotuksesta ei ole kyse.
         
         
         Kertomusvuonna kirjastossa oli esillä neljä näyttelyä.
            Vuoden viimeinen näyttely oli nimeltään
            "Mekin olemme lukeneet joitakin kirjoja". Se toi esille mielenkiintoisen
            ulottuvuuden kansanedustajien eduskuntapuheista esittelemällä muun
            muassa kirjoja, joita edustajat useimmin ovat siteeranneet puheissaan.
            Näyttely sai huomiota myös julkisuudessa.
         
         
         Kirjaston kulunutta vuotta leimasi myös lähestyvä muutto
            väistötiloihin Postitaloon pois remontin tieltä.
            Muuttoa varten kirjaston tietoasiantuntijat ovat käyneet
            läpi ja arvioineet liki 90 prosenttia kirjaston kokoelmista.
            He ovat siis tehneet suuren työn, kiitos heille siitä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lopuksi on vielä syytä todeta,
            että Eduskunnan kirjaston asiakkaat ovat tyytyväisiä kirjaston
            palvelujen laatuun. Kertomusvuonna asiaa kysyttiin kansanedustajilta,
            jotka antoivat kirjaston palveluille asteikolla 1—5 arvosanan
            4,4. Hyvä tulos on helppo ymmärtää, ja
            hyvään arvosanaan voin mielihyvin yhtyä. Kaikkia
            eduskunnassa työskenteleviä palvellaan kirjastossamme
            nopeasti ja ammattitaidolla. Kansanedustajien työtä kirjaston
            toiminta palvelee hyvin. Kirjaston hallituksen puheenjohtajana haluan
            esittää kiitokseni korkeatasoisesta palvelusta
            kirjaston osaavalle ja joustavalle henkilökunnalle.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.