Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Otan muutamaan asiaan kantaa oikeusasiamiehen
erilliskertomuksessa Lapsi, perheväkivalta ja viranomaisten
vastuu.
Ensinnäkin haluaisin todeta, että asiasta
annetut sekä lausunnot että mietinnöt
ovat erittäin hyviä ja niissä on puututtu
tärkeisiin asioihin.
Olisin nostanut tässä kuitenkin vielä esille muutaman
asian, muun muassa sen, että jos me haluamme puuttua todella
perheväkivaltaan ja erityisesti lapsiin kohdistuvaan perheväkivaltaan,
erittäin tärkeässä roolissa
ovat silloin terveydenhuollon henkilöstö ja
sosiaalitoimen henkilöstö. Meillä tällä hetkellä näiden
alojen peruskoulutuksessa ei riittävässä määrin
vielä huomioida sitä, miten osataan tunnistaa
väkivalta, miten osataan huomioida väkivallan
uhria ja miten normaalia näiden asioiden käsittely
edes on.
Varsin usein terveydenhuollossa ja sosiaalitoimessa työntekijät
ovat myös määräaikaisissa, lyhyissä,
päivien tai jopa vain päivän, yhden vuoronkin
mittaisissa keikkatyösuhteissa. Tällöin ongelmana
on myös se, että asiakkaisiin ei muodostu jatkuvaa
hoitosuhdetta. Yksittäisen käynnin aikana välttämättä hyväkään
asiantuntija ei saa asiakkaaseen sellaista kontaktia, että pystyisi pienistä merkeistä
havaitsemaan
ongelmia, että pystyisi pienistä merkeistä huomaamaan
sen, että tämä lapsi tai tämä aikuinen
on kohdannut perheväkivaltaa, ja myös, kun hoitosuhde
ei ole jatkuva ja pysyvä, asioiden puheeksi ottaminen on usein
vaikeampaa. Asiakkaat voivat myös helpommin näytellä,
kun ei tunneta keskenään, ei ole sitä tuttuutta,
ja pystytään tällä tavalla välttelemään
asioiden puheeksi ottamista ja hankaloittamaan sitä, että pystyttäisiin
huomaamaan pienistäkin merkeistä väkivallan
uhkaa ja sen kokemista.
Meidän olisi tärkeä luoda toimivia
toimintamalleja sosiaali- ja terveydenhuollossa. Sosiaalitoimen
puolella ongelmana lienee myös ehkä se, että tämmöisiä terveydenhuollon
puolella jo toiminnassa olevia niin sanottuja käypähoitomalleja
ei sille puolelle vielä kovin paljon ole rakennettu. Toisaalta
ei ole monissa tapauksissa yhtä ainoaa oikeaa tapaa hoitaa,
mutta jonkin näköisiä hoitopolkuja voitaisiin
ehkä ajatella rakennettavan ja sitten niiden puitteissa
liikkua.
Hyvä esimerkki on esimerkiksi Malmin sairaalan päivystyksestä.
Siellä on otettu Helsingissä käyttöön
tämmöinen kaavake, jota hoitohenkilökunta
tai lääkäri voi käyttää heti,
jos epäillään, että asiakas
on kohdannut väkivaltaa. Sen kaavakkeen avulla asioiden
puheeksi ottaminen on jo helpompaa. Asiasta tulee, en sano normaalimpi,
mutta sen käsittelystä tulee osa normaalia rutiinia,
ja silloin siihen asiaan puuttuminen helpottuu. Toisaalta, kun siitä tulee
rutiinia, myös ammattihenkilökunta oppii näistä tilanteista
ja seuraavilla ja yhä seuraavilla kerroilla taas toimintamallit
jalostuvat, toisaalta huomataan pienemmistä merkeistä jo
se, että voitaisiin epäillä väkivaltaa
tapahtuneen.
Olisi tärkeää, että nämä asiat
olisivat äitiysneuvola- ja lastenneuvolapuolellakin samalla
tavalla puheeksi otettavissa kuin tällä hetkellä esimerkiksi
alkoholin ja tupakan käyttö on. Esimerkiksi raskaana
olevilta naisilta kysytään alkoholin käyttöä,
kysytään tupakan käyttöä ennen
raskautta ja raskauden aikana ja nykyään myös
huumeiden käyttöä jo aivan normaalisti,
ja se on kaikille selvä asia, että näistä puhutaan.
Mutta sen sijaan sitä asiaa, oletko kohdannut väkivaltaa
parisuhteessa, perheessä, ei tällä hetkellä,
arvoisa puhemies, osata vielä ottaa näin helposti puheeksi
eikä sille ole kaavakkeessa olemassa myöskään
omaa kohtaa, johon asia voitaisiin merkitä. Meillä varsin
monesti terveydenhuollon ja sosiaalipuolen henkilöstöllä on
myös pelkoa asiakkaan reaktioista.
Meillä ovat jatkuvasti valitukset lisääntyneet
siitä, miten asiakkaat kokevat hoidon, ja ehkä tätäkin
pelätään näissä tilanteissa.
Yhtenä ongelmana näen myös sen, että meillä sosiaali-
ja terveydenhuollon yhteistyö ei kaikin osin tai ainakaan
kaikissa kunnissa — erityisesti ehkä tämä on
isompien kaupunkien ongelma — toimi riittävän
hyvin eikä meillä ole toimivia konsultointikäytäntöjä kaikin
osin siellä yksittäisten työntekijöiden
arjessa, arkityössä käytössä.
Meillä on esimerkiksi Helsingissä ollut sellaisia
yksiköitä, joissa sosiaali- ja terveydenhuollon
työntekijät toimivat samoissa toimipisteissä, jolloin
ihan arkisesti siinä päivällä kahvipöydän ääressä on
helppo ollut ottaa puheeksi asioita. Mutta näitä yksiköitä ei
ole riittävästi, ja jo fyysinen eri paikoissa
toimiminen voi hankaloittaa tätä yhteistyötä.
Puhelimitse asian hoitaminen ei ole aina niin helppoa ja yksinkertaista.
Sitten toisaalta ovat nämä tietosuojakysymykset
tai lähinnä ehkä se, että salassapitovelvollisuudesta
on osittain myös vääränlaisia
käsityksiä ammattilaisillakin. Asioistahan voidaan
puhua, jos ei puhuta yksittäisistä henkilöistä,
melko laajaltikin, mutta sittenkään, kun ollaan
jo ilmoitusvelvollisuuden piirissä, varsinkaan vasta työhön
tulleet työntekijät eivät usein tunne
omaa oikeuttaan ja velvollisuuttaan, myöskään
ilmoitusvelvollisuutta. Tässä olisi myös
työpaikkakoulutuksella paljon tehtävää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen tässä kuikuillut,
onko oikeusasiamies paikalla, ja ei näytä olevan.
Arvoisa puhemies! Minun puheenvuoroni on lyhyt. Käsittelemme
nyt oikeusasiamiehen erilliskertomusta ja siitä laadittua
mietintöä. Tämä käytäntö on
hyvä, siis erilliskertomus on erinomainen, ja siitä laadittu
mietintö on hyvä. Nyt on sillä tavalla,
että tarve yhteiskunnassa valitettavasti näihin
kantelukirjeisiin oikeusasiamiehelle ja valtioneuvoston oikeuskanslerille
on selvästi lisääntynyt. Ainakin juuri
puhuva on ollut eräs sellainen taho, jolle on saatettu
aineistoja haltuun, on pyydetty auttamaan näitten kantelukirjeitten
tekemisessä, ja joku niistä on joutunut sitten
omaksi tehtäväksenikin laatia ja toimittaa sitten
asianomaisille laillisuusvalvojille.
Olisi erinomaisen hyvä, jos edustajilla olisi tiedossa,
mistä aiheesta erilliskertomuksia on tekeillä,
jolloinka, kun otetaan yhteyttä, kun on olemassa eräitä laillisuusvalvonnan
"yleisiä ilmiöitä" — tämä "höplien"
sisässä — niin olisi erinomaisen hyvä tietää,
niin kuin tässä tapauksessa juuri, että tämä asia
on nyt työn alla, ja sitten voisi kertoa kansalaisille,
että odottakaa vähän aikaa, niin jonkun
ajan kuluttua tulee selvitys, joka teidän on hyvä tietää,
kun omaa kantelukirjettänne laaditte.
Keskustelu päättyy.