Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyseessä on valiokunnan mietintö hallituksen
kertomuksesta valtiovarain hoidosta ja tilasta. Valiokunnan puheenjohtaja ed.
Ala-Nissilä on pyytänyt minua esittelemään tätä mietintöä.
Koska hän on itse nyt osallistunut ministeri Kääriäisen
tohtorijuhliin, niin hän ajatteli, että on parempi,
että joku muu esittelee mietinnön. Koska tämä on
käsitelty hallinto- ja tarkastusjaostossa, jossa itse olen
puheenjohtajana, niin siksi tulin tämän esittelemään.
Hallituksen kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta on näistä kertomuksista,
joissa käsitellään hallinnon tuloksellisuutta
ja ylipäätänsä eduskunnan tekemien
päätösten jälkikäteisvalvontaa, se
punainen kertomus. Tässä kertomuksessa hallituksen
ja hallinnon on tarkoitus raportoida eduskunnalle siitä,
mitä toimenpiteitä tehtyjen päätösten
perusteella on tehty ja onko saavutettu niitä tavoitteita,
joita on asetettu talousarviossa, ja kuinka tehokkaasti, millä resursseilla,
näitä tavoitteita on saavutettu.
Valtiovarainvaliokunnan edellisen puheenjohtajan Maria-Kaisa
Aulan johdolla viime kaudella kiinnitettiin itse asiassa aika paljon
huomiota siihen näkökulmaan valtiovarainvaliokunnan
työssä, että eduskunnan tulisi tiivistää otettaan
myös rahojen käytön jälkikäteisvalvonnasta.
Eduskunnassa käydään usein hyvinkin intohimoisia
keskusteluja siitä, mitä määrärahoja budjettiin
otetaan, mutta samaan aikaan meidän tulisi olla ainakin
melkein yhtä kiinnostuneita siitä, onko niillä rahoilla,
joita on myönnetty, todellakin saatu aikaan niitä tavoitteita.
Tämän kertomuksen analyysissä ja myös
sen kehittämisessä eduskunta on kiinnittänyt
huomiota siihen, että hallinnon raportointi eduskunnalle
näistä asioista olisi mahdollisimman selkeää ja
hyvälaatuista, jotta eduskunta pystyisi tätä arviointitehtävää hyvin
suorittamaan.
Tällä hetkellä eduskunnan käsittelyssä on
esitys talousarviolaiksi, josta itse asiassa tänään
valtiovarainvaliokunta on päättänyt mietinnön,
ja tämä esitys talousarviolaiksi tulee vaikuttamaan tähän
kyseiseen kertomukseen, se tulee muuttamaan sen uudenlaiseksi tilinpäätöskertomukseksi.
Tämän talousarviolain tavoitteena on itse asiassa
saada aikaan sellaisia muutoksia, mitä eduskunta on pitkään
toivonut ja mitä tässäkin mietinnössä on
esitetty raportoinnin suhteen, hallinnon tehokkuuden suhteen ja
näiden tavoitteiden arvioinnin suhteen.
Eräs kritiikki, mitä tässä mietinnössä esitetään
raportoinnista, on se, että vieläkään
ei ole päästy siihen tilanteeseen, joka näissä jälkikäteiskertomuksissa
pitäisi olla, että tavallaan tästä kertomuksesta
löytyisi helposti ja selkeästi ne tavoitteet,
joita on asetettu varsinaisissa talousarvioissa, ja sitten näiden
tavoitteiden suhde siihen, mitä itse asiassa todellisuudessa
on toteutunut. Jos näistä yhteiskunnallisista
tavoitteista ja niiden saavuttamisesta halutaan tehdä analyysia, niin
se vaatii sitä, että on olemassa indikaattoreita,
joiden avulla näiden tavoitteiden toteutumista on mitattava.
Tietenkään yhteiskunnalliset tavoitteet ja niiden
toteutuminen eivät kulje vuosien sykleissä, vaan
kun näitä asioita mitataan ja arvioidaan, niin
silloin on kyettävä myös sellaiseen arviointiin,
joka on pitkävaikutteista. Mutta kuitenkin arvioinnissa
pitäisi päästä vielä ikään kuin
paremmalle tolalle.
Toinen asia, mihin valiokunta kiinnittää arvioinnin
suhteen huomiota sen lisäksi, että tavoitteiden
saavuttamista voitaisiin verrata talousarvioon, budjettiin, ja siinä esitettyihin
tavoitteisiin, on se, että myös hallitusohjelman
ja ministeriöiden julki lausuttuihin tavoitteisiin voitaisiin
selkeämmin ikään kuin peilata sitä,
mitä on tehty.
Sitten ehkä teknisempi ja käytännöllisempi asia,
joka on tullut aika paljon esille talousarviolain käsittelyn
yhteydessä, on se, että eri virastoissa laskentatoimen
kehittäminen on edellytys sille, että pystytään
tarkasti seuraamaan sitä, mitä itse asiassa milläkin
määrärahoilla on tehty ja kuinka tehokkaasti
niitä suoritteita, joita on tehty, on saatu aikaan. Mutta
näistä kysymyksistä varmaan keskustellaan
vielä lisää silloin, kun tätä talousarviolakia
käsitellään.
Mietinnössä valiokunta on arvioinut muutamia
erityiskysymyksiä, joita käsitellään
tässä hallituksen kertomuksessa. Yksi asia on
valtion henkilöstön tila, jota itse asiassa myös
vuosi sitten valtiovarainvaliokunta arvioi; se on sen verran tärkeä asia.
Tähän raportointiin, miten henkilöstöä käsitellään
tässä kertomuksessa, voi suhtautua vähän
kriittisesti: tiedot valtion henkilöstöstä ovat
hieman hajallaan, ja ne voisi olla paremmin ja ikään
kuin eduskunnan tiedonsaantitarpeen kannalta jotenkin kompaktimmin esitetty.
Yksi asia, johon täällä otetaan kantaa,
on valtion henkilöstöpolitiikka ja erityisesti
määräaikaiset työsuhteet. Nykyisen
hallituksen ohjelmassa todetaan, että julkisen sektorin
työpaikkojen kilpailukyvystä on huolehdittava
ja ryhdyttävä erityisiin toimenpiteisiin etenkin
julkisella sektorilla toistuvien määräaikaisten
palvelussuhteiden vakinaistamiseksi.
Kaikki täällä varmasti tuntevat sen
problematiikan, että valtionhallinnosta on jäämässä eläkkeelle
aika paljon henkilökuntaa ja valtion täytyy työnantajana
olla sillä tavalla kilpailukykyinen, että eläkkeelle
jäävien tilalle saadaan palkatuksi hyviä,
uusia työntekijöitä.
On ehkä hieman noloa julkisen vallan kannalta, että julkisella
sektorilla on niinkin paljon määräaikaisia:
valtionhallinnossa vuonna 2002 oli yli 30 prosenttia, ja tämäkin
määrä on noussut. Yliopistoissa henkilöstöstä jopa
yli 60 prosenttia on määräaikaisissa
palvelussuhteissa. Selkeästi näyttää siltä,
että näistä julkisen sektorin määräaikaisista
itse asiassa aika monet ovat laittomia määräaikaisia
eli että perusteita näiden työsuhteiden
määräaikaisuudelle ei ole.
Mietinnössä käsitellään
erityisesti vielä yliopistojen määräaikaisia
ja todetaan se, että vaikka yliopistoissa rahoituksesta
hyvin paljon nykyään on projektiluonteista, itse
asiassa projektiluonteinen rahoitus ei ole myöskään
sinänsä peruste palvelussuhteen määräaikaisuudelle,
jos kuitenkin nämä projektit seuraavat toisiaan
ja jatkuvat.
Tämän käsittelyn aikana on saatu
valtiovarainministeriöltä selvitys toimenpiteistä,
mihin he ovat ryhtyneet, että valtionhallinnossa määräaikaisia
palvelussuhteita vähennettäisiin. Tähän valiokunta
suhtautuu ilolla.
Sitten tässä on käsitelty valtionhallinnon
toimintojen alueellistamista, joka on myös perintöä edelliseltä hallitukselta.
Kannanottona todetaan vaan, että kun alueellistamispäätöksiä käsitellään,
täytyy sitten käsitellä ikään
kuin kokonaisuuksina ja pyrkiä mahdollisimman järkeviin
ja sellaisiin päätöksiin, jotka todella
sitten vaikuttaisivat jotain.
Viimeisenä asiana tästä kertomuksesta
on käsitelty kehitysyhteistyötä ja kehitysyhteistyön vaikuttavuutta.
Tämä on asia, josta on löytynyt sekä kriittistä että myönteistä sanottavaa.
Eräs ongelma, joka on tyypillistä kehitysyhteistyön lahjoittajamaille,
on se, että avunantajan eli rikkaiden avunantajamaiden
tavoitteet ja tarpeet korostuvat avunsaajamaiden tarpeiden kustannuksella.
Tämä on sellainen asia, jossa kehitysyhteistyössä täytyy
tehdä sen eteen työtä, että se apu,
jota annetaan, on sellaista, joka myös näiden
avunsaajamaiden tavoitteiden kannalta vastaa heidän tavoitteitaan,
ja sitä kautta varmasti myös silloin apu voi olla
tehokkaampaa. Toisaalta arvioissa, joita on tehty suomalaisesta
kehitysyhteistyöstä, mainitaan positiivisina esimerkkeinä esimerkiksi
Vietnam ja Mosambik, joissa tässä tavoitteessa
vähentää köyhyyttä Suomen
katsotaan onnistuneen.
Viimeisenä asiana täällä mainitaan
korkotukiluotot, joihin arvioinnissa on suhtauduttu kriittisesti,
koska ne eivät palvele sitä päämäärää,
joka on Suomen kehitysyhteistyön keskeisin päämäärä:
köyhyyden vähentäminen. Valiokunta ei
tässä yhteydessä ota kantaa korkotukiluottoihin muuta
kuin toteaa vain, että osana hallituksen kehityspoliittista
ohjelmaa valmistellaan kannanottoa myös näihin
korkotukiluottoihin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Esillä oleva hallituksen kertomus
valtiovarain hoidosta ja tilasta vuonna 2002 on sinänsä tärkeä yhteenvetoraportti,
jonka pohjalta voimme tehdä myöhemmin päätöksiä muun
muassa hallinnon parantamisesta, sen alueellisesta toiminnasta ja
alueellistamisesta sekä monista muista kansalaisten elämään
konkreettisesti vaikuttavista toiminnoista. Puutun puheenvuorossani
vain muutamiin mielestäni keskeisiin kysymyksiin.
Kertomuksessa todetaan, että parhaillaan on valmisteilla
pitkäjänteinen ohjelma, jonka laadinnassa tarkastellaan
kaikkien valtion keskushallintotason toimintojen ja yksiköiden
alueellistamismahdollisuuksia. Tavoitteena on, että vuoden
2005 talousarviossa voitaisiin aloittaa käytännön
toteuttamistoimenpiteet. Vaikka lupauksia alueellistamisesta on
annettu, kiirehdin ratkaisujen tuomista eduskunnan käsittelyyn. Toivon
hallitukselta myös rohkeutta näissä ratkaisuissa.
Toimintojen alueellistaminen on nimittäin eräs
merkittävä keino tukea maakuntakeskusten ja maaseudun
elämän jatkumista, jopa palvelujen parantamista.
Meillä on hyviä kokemuksia menneiltä vuosilta.
Esimerkiksi Vapo Keski-Suomessa on antanut työtä,
toimintaa ja toimeentuloa sekä palveluja menneinä vuosina. Vaikka
juuri vastaavanlaisia toimintoja ei enää voitaisikaan
alueelle siirtää, mahdollistaa muun muassa nykyinen
tekniikan ja tiedonkulun taso monien toimintojen siirron vaikkapa
juuri Keski-Suomeen.
Kertomuksessa keskitytään toimintojen tuloksellisuuden
arviointiin. Liian vähälle huomiolle jää mielestäni
palvelujen laadun tarkastelu yksityisen ihmisen näkökulmasta.
Tuon tarkastelukulman pitäisi kiinnostaa entistä enemmän
meitä kansanedustajia täällä eduskunnassa.
Vielä tänäkin päivänä on
valitettavasti todettava, että aivan liian monet yhteiskunnan
palveluksessa olevat henkilöt kokevat toimintansa pelkästään
kontrolloijan, tarkastajan, jopa jarruttajan työksi. Tavoitteenhan
tulisi olla juuri päinvastainen, eli kaikkien hallinnossa
ja yksiköissä toimivien ihmisten tulisi etsiä ratkaisuja,
joilla ihmisiä voitaisiin parhaalla mahdollisella tavalla
palvella ja heidän hankkeitansa edistää eikä jarruttaa.
Eri ministeriöiden tulisi tehostaa valvontatoimenpiteitään.
On pakko jälleen kerran tuoda esille ympäristöministeriön
toimiala. Aivan liian monet maanomistajat ovat joutuneet suojelujyrän
alle, jopa julkisen mielivallan uhreiksi. Toivon, että vastaisuudessa
valtion tilinpäätöskertomuksessa paneuduttaisiin
entistä enemmän juuri erilaisten palvelujen tasoon,
suorittamistyyliin ja -tapaan ja juuri ihmisten näkökulmasta
tarkasteltuina.
Arvoisa puhemies! Kertomuksessa todetaan, että maankäyttö-
ja rakennuslain toimivuutta on seurantaryhmä arvioinut
ja arvion perusteella on valmisteltu lakiin eräitä tarkistuksia.
Laki on käytännön toiminnassa aiheuttanut
runsaasti turhaa byrokratiaa ja ollut suoranaisena jarruna eri puolilla
Suomea kaavoitus- ja rakentamisasioita käsiteltäessä.
Tilanne ei voi jatkua tällaisena, ja sen vuoksi kiirehdin
hallitusta korjaamaan maankäyttö- ja rakennuslain
virheet ja puutteet ja tuomaan korjausehdotukset eduskunnan käsiteltäväksi
ja päätettäväksi mahdollisimman
pian.
Keskustelu päättyy.