Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman henki on se, että yritys-
ja yrittäjäverotus ei kiristy vaan pikemminkin
päinvastoin. Nyt tehdyllä ratkaisulla suuri osa
yrityksistä pääsee tilanteeseen, jossa
verotus kevenee ja yhteisöverokanta viimeinkin hieman alenee.
On kuitenkin joukko omistajayrityksiä, joitten verotus
kiristyy oleellisellakin tavalla tämän esityksen
myötä. Onko mahdollista, että ratkaisua
tarkisteltaisiin vielä siten, että minkään
yrittäjäryhmän verotus ei olennaisesti
kiristyisi?
Puhemies:
Tämä aihepiiri on jo kertaalleen käsitelty,
mutta myönnän tähän ministerin
vastauksen.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ihan hyvä, että tähän
varsinaiseen yritysverotukseen vielä voidaan palata. Ed.
Kaikkonen ilmeisesti tarkoittaa sitä hallituksen linjauksessa
olevaa päätöstä, jossa verovapauden
ylärajaksi listaamattomien yritysten osalta on laitettu 90 000
euroa. Tämä raja tarkoittaa itse asiassa sitä,
että verotus on senkin jälkeen hyvin kevyttä. Hyvä esimerkki:
Jos ottaa osinkoa 100 000 euron verran, niin verotuksen
tasoprosentiksi tulee alle 2 prosenttia. Jos ottaa miljoonan ulos
euroina, niin verotuksen taso on 17,7 prosenttia, ja siitä vertailupohjana
voi sanoa, että vastaavan suuruinen verotaso palkansaajapuolella
on sata kertaa vähemmän vuodessa tienaavalla palkansaajalla.
Oleellista kuitenkin on se, että hallitus tähtää yritysten
kasvuun ja investointeihin. Myös näitten yritysten
kohdalla omistajat tulevat katsomaan uuden järjestelmän
puitteissa tilannettansa ja näkevät, että se
satsaus, jonka hallitus tekee yrityksen puolelle, siis 10 prosentin
kevennys yritysverotukseen, on tärkeä heidän
kannaltaan ja kannustaa nimenomaan satsaamaan investointeihin ja
kasvuun ja sitä kautta myöskin osakekohtainen
tulo voi vahvistua kasvun välityksellä eikä suoralla
osingolla. Meillä on ollut Euroopan alhaisin osinkoverotus
nimenomaan tämän tyyppisten yritysten osalta.
Listausraja olisi noussut liian korkealle, jos pörssissä joutuisi
maksamaan osinkoa 14,5 prosenttia ja vastaava yritys pörssin
ulkopuolella olisi nollaveron piirissä. Se olisi ollut
kohtalokasta ajatellen sitä, että pörssissä on kasvuyrityksiä ja
niitten tulevaisuus on myöskin tässä tärkeä.
Puhemies:
Käymme tästä vielä lyhyen
keskustelun. Haluaako ed. Kaikkonen esittää lisäkysymyksiä? — Ed.
Kuosmanen, lisäkysymys.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yrityksen verouudistus lähtee
siitä, että tuhannelta menestyvältä kasvuyritykseltä otetaan
noin 100—150 miljoonaa euroa ja siirretään sitten
heikommin menestyville pk-sektorin yrityksille. Kysyn ministeri
Kalliomäeltä:
Minkä takia te ette tasanneet sillä tavalla,
että kaikille olisi tämä verohelpotus
annettu, nimenomaan kasvuyrityksille? Nehän työllistävät
ja tekevät kansainvälistä kauppaa jnp.
Nyt te puhutte täällä satuja minun mielestäni.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! En ota kantaa tähän satuiluun. Kuitenkin
kysyjänkin kysymys viittaa siihen, että hän
ei ole ymmärtänyt tätä uudistusta
kunnolla. Kyse ei ole siis osinkoverotuksessa yrityksen verosta, vaan
osingonsaajien verotusta kiristetään hieman, mutta
samaan aikaan tämän yrityksen verotusta kevennetään
merkittävästi. Silloin kun tulovirta vahvistuu
yrityksessä, entinen yrittäjä tai nykyinenkin
tietää varmasti, että se kannustaa nimenomaan
investoimaan ja kasvuun. Niin kuin sanoin, kokonaisuus tulee muodostumaan
positiiviseksi. Olen saanut tätä palautetta kyllä yrittäjiltä,
mutta olen vastannut, niin kuin tiedän totuuden olevan,
että kun hekin miettivät tulevaisuuttaan tässä uudessa
järjestelmässä, niin he päätyvät
siihen, että kannattaa satsata yrityksen kasvuun ja tuloveron
kasvuun, joka syntyy veronkevennyksestä yritykselle, 3
prosenttiyksikköä yhteensä verossa. 10
prosenttia kevennystä veroon tarkoittaa sitä,
että valtion puolelta pannaan merkittävä lisäpanostus
yritysten kasvua kannustavalle puolelle.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Liittyen tähän pakettiin,
oliko hallituksen linjausten yhteydessä tehty myös
päätös siitä, että nämä linjaukset
koskevat koko tätä vaalikautta? Eli siis kaikki
ne prosentit, mitä nyt on päätetty, yhteisöverokanta,
pääomaverokanta, erilaiset prosentit, paljonko
osingoista on veronalaista ja paljonko on verovapaata jne., pitävätkö ne
prosentit koko tämän vaalikauden? Minä luulen,
että minulle ja varmaan monelle muullekin riittää vastaukseksi
"kyllä" tai "ei".
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus ohjelmassaan on luvannut parantaa
yritysten kansainvälistä kilpailukykyä,
ja tämä on hyvä pitää mielessä,
kun tähän vastaan, mutta vastaus on, että nämä päätökset
pitävät. Mutta jos yritysten kansainvälisessä kilpailukyvyssä tapahtuu
aivan olennaista muutosta, niin että Suomen asema olennaisesti
heikkenee, niin totta kai jokaisella istuvalla hallituksella pitää olla
oikeus reagoida tilanteeseen, mutta toivottavasti tällaista
tilannetta ei tule.