6) Laki tuloverolain muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nämä viisi lakialoitetta liittyvät
kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettiin, ja totean lyhyesti
näistä.
Siinä ensimmäisessä, lakialoitteessa
n:o 101, esitetään, että lapsivähennys
kunnallisverotuksessa palautettaisiin, siis palautettaisiin vähennykseksi
kunnallisverotuksessa. Meillähän oli aikaisemmin
lapsivähennys kunnallisverotuksessa, se poistettiin, ja
tällä hetkellä Suomi on yksi niistä harvoista
maista, joissa verotetaan lapsiperheitä yhtä lailla,
samalla lailla kuin lapsettomia. Katsomme, että lapsiperheitä tulisi
suosia verotuksessakin, ja sen takia tätä 1 000
euron lapsivähennystä esitämme. Rahassa
tämä merkitsisi veronmaksajaa kohti noin 250 euroa
vuodessa yhtä alaikäistä lasta kohti.
Summa tuntuu pieneltä, mutta jos perheessä on
pari kolme alaikäistä lasta, niin silloin se on
jo merkittävä, ja se on osoitus siitä,
että yhteiskunta haluaa lapsiperheitä tukea.
Toinen lakialoite, lakialoite n:o 102, koskee dieselautoja.
Kun energian hinta ja varsinkin dieselöljyn hinta on tänä vuonna,
ja varsinkin tänä vuonna, rajusti noussut, ja
kun myöskin jotkut tutkimukset osoittavat, että dieselauto
rasittaa ilmastoa vähemmän kuin bensiiniauto — ei
sen takia, että siihen sisältyisi vähemmän
päästöjä, mutta kun sen kulutus
on pienempi kuin bensiiniauton kulutus — niin jo ilmastosyistä olisi
hyvä suosia pikkasen paremmin näitä dieselautoja.
Me esitämme, että henkilö- ja pakettiautojen
diesel- eli käyttövoimaveroa alennettaisiin 10
prosentilla.
Sitten lakialoite n:o 106, tuloverolain muuttaminen, koskee
perusvähennystä. Tänä syksynä on
paljon keskusteltu juuri siitä, että tuloveronkevennykset
eivät auta kovinkaan paljon pientuloisia, ja se, mikä auttaisi,
olisi perusvähennyksen korottaminen. Hallitus vastaa tähän,
että se sisältyy hallitusohjelmaan ja perusvähennystä tullaan
korottamaan 2 000 euroon nykyisestä 1 480
eurosta vuonna 2010. Nyt on syytä muistaa, että tämä perusvähennys,
1 480 euroa, on vuodelta 1992. Silloin sillä oli
merkitystä ja se oli tuntuva pientuloisille, mutta jokainen
ymmärtää, että mikäli
16 vuoteen ei ole tehty minkäänlaista korjausta
siihen, niin sen merkitys on vähentynyt.
Tämä maksaa aika paljon. Ja jos se nostetaan, niin
kuin esitämme, 2 500 euroon, niin se maksaisi
toista sataa miljoonaa euroa vuodessa, mutta se myöskin
poistaisi sen suuren eron, joka tänä päivänä vallitsee
eri tulonsaajien kesken. Otan nyt yhden esimerkin. Esimerkiksi 6 000
euron tulosta eläkeläinen maksaa veroa noin 2
prosenttia, palkansaaja maksaa noin 6 prosenttia, omaishoitaja maksaa
saman suuruisesta tulosta 10 prosenttia ja työtön
maksaa työttömyyskorvauksesta 20 prosenttia. Siis
2, 6, 10, 20, nämä ovat noin-lukuja, saman suuruisesta
tulosta. Ei tätä voi oikein oikeudenmukaisena
pitää. Ja niin kuin sanoin, perusvähennyksen
korottaminen auttaisi nimenomaan näitä, joiden
veroprosentti on yllättävän korkea pienestäkin
tulosta.
Sitten lakialoite n:o 104, eli päiväjärjestyksen 9)
asia, koskee varainsiirtoverolakia ja tuota pörssiveroa,
josta niin paljon on puhuttu. Totean nyt lyhyesti, että tänäkin
päivänä Helsingin arvopaperipörssissä tehtiin
noin 50 000 kauppaa, 50 000 kauppaa. Kauppojen
yhteisarvo on suurempi kuin tämän päivän
bruttokansantulo. Jos tuollaisia määriä tehdään,
niin on päivänselvä asia, että se
on sama raha, joka siirtyy taskusta toiseen moneen, moneen kertaan
saman päivän aikana, ja loppupäässä on
aina joku, joka häviää, ja ennemmin tai
myöhemmin, siis ennemmin tai myöhemmin sen tappion
maksavat veronmaksajat. Sen me näimme nyt myöskin
tällä hetkellä.
Tämmöinen vaatimaton pörssivero,
0,1 prosenttia, tuottaisi näillä näkymin
noin 300 miljoonaa, ja silloin on otettu huomioon, että kaupankäynti
pikkasen vähenisi, mutta kolmisensataa miljoonaa on aika
realistinen arvio. On väitetty, että silloin pörssi
siirtyy Suomesta pois. Siihenkin voisi tehdä kysymyksen:
Mitä vahinkoa siitä olisi? Tiedän kyllä,
mikä vahinko olisi: meklarin palkkiot jäisivät
saamatta, ja sen kautta myöskin verotuloja jäisi
saamatta. Eli kyllä siitä nyt jotain vahinkoa
olisi, mutta kyllä keinottelu tämän päivän
maailmassa on mennyt niin pitkälle, että jotakin
pitäisi tehdä. Ei siinä voi olla mitään
järkeä, että näin suuria määriä kauppoja
samasta paperista, voi sanoa, tehdään noin monta
kertaa päivässä. Voi kysyä,
mitä esimerkiksi yhteiskunta olisi hyötynyt, jos
pörssi olisi suljettu niinä päivinä,
milloin turbulenssi oli kaikkein vahvin. (Ed. Pulliainen: Se on
Venäjän malli!) — Se on myöskin
monen muun maan malli. Suomessa on myöskin otettu käyttöön
se, että jos arvopaperin — taisi olla pörssisäännöissä vielä joitakin
vuosia sitten — kurssi muuttui enemmän kuin, taisi olla,
10 prosenttia päivässä, niin keskeytettiin kaupankäynti,
ja näin tapahtuu tänä päivänä monessa
maassa.
Viimeinen lakialoite n:o 10 koskee lähinnä omaishoitajia.
Ja kun tuossa mainitsin, että omaishoitajien verotus on
selvästi ankarampi kuin esimerkiksi palkansaajan ja eläkeläisen
verotus, siis samasta summasta verotetaan ankarammin, niin en minä ole
vielä huomannut, että löytyisi tästä talosta
kansanedustajaa, joka pitäisi tätä oikeudenmukaisena.
Aina kun tästä on puhuttu, on niin kuin myönnetty,
että eihän se saa olla niin, eikä se
voi olla niin, että omaishoitaja maksaa enemmän
veroa kuin esimerkiksi se, joka saa palkkansa jostakin muusta.
Mistä tämä johtuu? Joo, se johtuu
siitä, että omaishoitaja ei saa tehdä tulonhankkimisvähennystä.
Ansiotulovähennyksen hän saa tehdä, mutta
hän ei saa tehdä tulonhankkimisvähennystä.
Tulonhankkimisvähennys myönnetään
kaikille palkansaajille riippumatta siitä, onko niillä ollut
tämmöisiä tulonhankkimiskuluja vai ei.
Jos niillä on ollut matkakustannuksia ja ammattiyhdistysmaksuja
jne., silloin nämä ovat vähennyskelpoisia,
mutta jos niillä ei ole ollut mitään
tällaista, niin silloin ne saavat, kuten esimerkiksi kansanedustaja.
Kansanedustaja saa tulonhankkimisvähennyksenä tällä hetkellä 620
euroa, vaikka ei ole mitään tulonhankkimisesta
johtuvia kuluja, joita ei olisi eduskunnan taholta korvattu.
Meidän mielestämme omaishoitajan työ on
arvokasta työtä, ja hänelle kuuluu meidän
mielestämme tulonhankkimisvähennys siinä kuin
se myönnetään muille tulonsaajille. Katsomme myöskin,
että tämä 620 euroa on aika pieni vähennys,
ja siinä saman tien esitämme, että se
korotettaisiin 800 euroon, ja silloin siitä hyötyisivät
kaikki ne, joilla ei ole varsinaisia tulonhankkimiskuluja, jopa
kansanedustajat. Nyt joku voisi sanoa, että puhun
omassa asiassa, kun kansanedustajan tulonhankkimisvähennys
nousisi myöskin 620 eurosta 800:aan, mutta meille sen merkitys
on varmasti paljon pienempi kuin se on omaishoitajille, joille se
olisi, niin kuin jo monta kertaa olen yrittänyt sanoa,
erittäin tärkeä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis mainitsi, että kansanedustaja
saa tulonhankkimisvähennystä, mutta minulla on
ainakin se käsitys, jota tiettävästi on
verotuksessani noudatettu, että koska me saamme kulukorvauksen,
me emme ole oikeutettuja tulonhankkimisvähennykseen.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Joo, voi olla, että ed. Lauri Oinonen
on oikeassa. Minulla oli se käsitys, että se tulee
kaikille. Sehän olisi aivan oikein, jos me emme sitä saisi,
mutta en muista, että jossakin todettaisiin, että me
emme sitä saa. Mutta ilmeisesti ed. Oinonen on oikeassa.
(Ed. Oinonen: Ainakaan minä itse en sitä saa!)
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Äsken ed. Kallis puhui omaishoitajien
verotuksesta, ja olen kyllä aivan prikulleen samaa mieltä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Puutun ensimmäiseen aloitteeseen
n:o 101. Minusta asiat pitää laittaa aina oikeisiin
mittasuhteisiin. Kun Suomessa ollaan huolissaan milloin mistäkin
asioista — onko pussikoi kuolemassa sukupuuttoon tai joku
nilviäinen tuolla — ja samanaikaisesti sitten,
kun katsotaan syntyvyystilastoja, tässä on viime
vuosina käynyt sillä tavalla, jotta ei tarvitse
hyvin kauas mennä tulevaisuuteen, kun tämä alkuperäisväestö tulee
Suomesta häviämään. Siis tällä hetkellä me
vannotaan täällä sen nimeen, jotta tänne
pitää tulla ulkomailta työvoimaa. Siinä mielessä tämä aloite
on erittäin hyvä.
Nimittäin tässä puututaan siihen
asiaan, jotta täällä palkittaisiin siitä,
helpotettaisiin niiden lapsiperheiden asemaa, kun tulisi tämmöinen tonnin
vähennys, joka vuonna 1992 poistettiin, ja minusta se oli
virheliike silloin. Sen takia minä näen tämän
ed. Kalliksen ja hänen ryhmänsä aloitteen
hyvin tärkeäksi. Tosin tämä sotii
sitä ajatusta vastaan, mitä verotuksen puolella
on tehty, että siellä vähennyksiä on
poistettu. Niin kuin tiedämme, tavoitehan on poistaa kaikki
vähennykset ja yksinkertaistaa sillä tavalla,
että kertaheitolla, mitä on pidätetty,
se olisi kaputt, jotta ei palauteta eikä makseta lisää.
Minusta kuitenkin vastavirtaan pitää aina
uida, ja olen kannattamassa tämän tyyppistä ajattelua,
jotta pitää asettaa kyseenalaiseksi jotkut linjat,
mitkä on olemassa. Tässä on yksi semmoinen
pieni väre, joka pitäisi saada korjattua siten, jotta
tuetaan sitä, jotta Suomessa nämä perussuomalaiset — ei
siis puolueena, mutta nämä, jotka täällä niemellä ovat
asuneet — tekisivät lapsia enemmän.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen esittelemät lakialoitteet
ovat kaikki varsin kannatettavia, ja kun täällä salissa
on tänäänkin penätty sen perään,
että asioille on taloudellista katetta, niitä tuloja,
niin nämähän perustuvat kaikki kd:n vaihtoehtobudjettiin,
joten näille on myös rahoitushanat olemassa.
Kiinnitän nyt tässä kohdassa huomiota
ensimmäiseen lakialoitteeseen lapsivähennyksestä.
Aivan kuten ed. Lahtela toi esiin, meillä keskustelussa
nousee aika ajoin kansalaisten keski-iän nousu vahvasti
esiin. Toisaalta me puhumme jatkuvasti työvoimapulan uhkasta.
Näitä varjoja vasten näenkin, että lapsiperhepolitiikka
on meillä jatkuvasti aliarvostettua. Myönnän
toki, että aina hetkittäin hallitusohjelmissa
tehdään pieniä korjauksia ja koetetaan
paikata esimerkiksi lama-ajan aikaisia isoja lommoja, mutta todellisesti lapsiperheiden
eteen ei vahvaa linjausta ja korjauspolitiikkaa tehdä.
Lisäksi näen tämän aloitteen
voiman siinä, että meillä Suomessa reilusti
130 000 lasta elää eurooppalaisen köyhyysrajan
alapuolella. Se on hyvä muistaa. Haluan vielä korostaa
myös sitä näkökulmaa, että eurooppalaisia
lasten ja lapsiperheiden etuja vertailtaessa Suomi ei ollenkaan ole
niin glooriallisessa tilassa kuin meillä usein täällä korostuu,
kun me pidämme omia etujamme hyvinä. Suomalainen
tukipolitiikka on semmoista keskivertoa ja jopa vähän
sen alapuolella.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä 1 000 euron
lapsivähennys, jota tässä esitetään,
jonka verovelvollinen voisi kokonaistulostaan vuosittain vähentää,
olisi tuntuva apu lapsiperheille. Nythän hallituksen toimesta
lapsilisää kolmannesta lapsesta lähtien
korotettiin 10 eurolla, ja muun muassa sosialidemokraattien mutta
varmasti monen muunkin puolueen mielestä tämä olisi
pitänyt kohdentaa jo ensimmäisestä lapsesta
lähtien, ja toki siellä yksinhuoltajien osalta
tämä 10 euron korotus tulee. Mielelläni tällaista
lakiesitystä olen kannattamassa.
Tietenkin tässäkin lakiesityksessä uskon,
että allekirjoittajat, kristillisdemokraattien eduskuntaryhmä,
olettavat, että jos ja kun tämä lakiesitys
etenisi, niin tämä veromenetys sitten kompensoitaisiin
kunnille. Me kaikki tiedämme, että monessa lapsiperheessä on
työttömyyttä ja tätä kautta
tilanne on vielä hankalampi. Toki, kun lapset kasvavat,
ollaan kouluiässä ja ollaan menossa vielä toiselle
asteelle, silloin erittäin voimakkaasti nämä menot
kasvavat liittyen muun muassa vaatetukseen ja sitten lukiossa on
ostettava oppikirjat jne., niin että tilanne on entistä hankalampi.
Tietysti olisin toivonut, että lapsilisä sidottaisiin
indeksiin, ja hallituspuolueista muistaakseni sen kokoomus juuri
lupasi ennen vaaleja, mutta tästäkään
lupauksesta ei sitten pidetty kiinni. Eli lämpimästi
kannatan tätä lakiesitystä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tarkastelen ensiksi lakialoitetta n:o 101
näillä valtiopäivillä. Mielestäni
on aivan oikein, että lapsivähennys palautettaisiin
verotukseen. Lapsiperheiden talous on tiukoilla. Yleensä lapsiperheillä on
jo sen verran verotettavaa tuloa kuitenkin silloinkin, vaikka tulot
olisivat vähäiset, että verovähennyksen
kauttakin voidaan taloudellista tilannetta auttaa. Toivon lakialoitteelle
n:o 101 myönteistä jatkokäsittelyä.
Sitten lakialoitteessa n:o 103 on tuotu esille sitä epäkohtaa,
että jos ihminen joutuu vaikkapa työttömäksi
tai yhtä lailla joutuu pitkäaikaiselle sairauslomalle
ja menee hakemaan uutta veroprosenttia, niin monelle onkin yllätys,
että tämä veroprosentti on korkeampi
kuin työssä ollessa. Tätä on
selitetty sillä, että silloin ei ole näitä tulonhankkimisvähennyksiä,
mitä on työssä ollessa. Mutta minä näkisin,
että kun tämmöinen kielteinen ilmiö,
työttömyys tai pitkäaikainen sairaus,
kohtaa, niin kyllä silloin verotuksessakin tulisi voida
toimia sillä tavalla, että verotus alenee eikä suinkaan
kiristy. Sen takia toivon, että valiokunta löytää tähän
jatkokäsittelyssä soveltuvan mallin, millä oikeudenmukaisuutta
voidaan toteuttaa.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Kommentoin tässä ensiksi
näitä ed. Kalliksen tuloverotusta koskevia lakialoitteita,
ensinnäkin tätä lakialoitetta n:o 101
lapsivähennyksen palauttamisesta. On hyvä, että ollaan
lapsiperheiden asialla, ja tämä tietysti, että verotukseen
palautettaisiin nämä lapsiin liittyvät
vähennykset — meillähän oli
käytössä kunnallisverotuksen lapsivähennyksen
lisäksi myös valtionverotuksessa lapsenhoitovähennys — olisi
tämmöistä hyvää yleistä hedelmällisyyden
edistämispolitiikkaa. Sitä varmaan ed. Kallis
tässä ajaa takaa. Nämä kuitenkin
poistettiin silloin 1990-luvun alkupuolella. Silloin olivat kristillisdemokraatitkin
hallituksessa ja ministeri Kankaanniemikin oli esittämässä näiden
poistamista.
Tavoitteena on ollut jo pitkään yksinkertaistaa
verotusta. Mielestäni suorat tuet, lapsilisät, johtavat
kuitenkin oikeudenmukaisempaan politiikkaan, kun ne pidetään
määrältään ajan tasalla ja
kohdistetaan sitten hyvin useampilapsisiin perheisiin. Mielestäni
tämä suoran tuen linja lapsilisien kautta, kun
sitä käytetään kunnolla, on
ihan hyvä linja.
Sitten voisin kommentoida tätä perusvähennysasiaa.
Siinähän ed. Kalliksen ero hallitukseen verrattuna
on ainoastaan ajoitus. Hän ehdottaa, että sitä toteutettaisiin
nyt, ja hallitus toteuttaa sen 2010. Siinä nyt ei ole mitään
kovin luovaa tässä esityksessä. No, ehkä käytän
toisen puheenvuoron sitten näistä muista asioista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama kommentti näiden ed. Kalliksen
esittelemien lakialoitteitten johdosta.
Ensinnäkin lapsivähennyksestä kunnallisverotuksessa.
Tästä ed. Kiviranta jo totesi tämän historiapuolen,
että tämä on ihan hauskaa, että ensiksi
poistaa ja sitten palauttaa. Sillä tavalla on saavutettu
bernsteinilainen ilmiö elikkä jatkuva liiketila,
joka on politiikan polttoainetta, ja eipä siinä mitään.
Minä tätä kommentoin paitsi tällä tavalla
vähän ilkeämielisesti niin myöskin
vähän toisella viisiin.
Nimittäin kun oli tilaisuus olla Kunnallisen työmarkkinalaitoksen
valtuuskunnan jäsenenä 12 vuotta, niin silloin
tämä lapsivähennyksen käyttöönotto
kunnallisverotuksessa tuli, olisikohan se juuri tullut — kristillinen
liitto silloin ja sitten nyt kristillisdemokraatit — teidän
taholtanne. Elikkä siis se nokanvalkaisu tässä asiassa
alkoi jo ehkä aikaisemmin, tai sitten se oli joku toinen
ryhmä, joka toi sen esille.
Muistan oikein hyvin, kuinka Työmarkkinalaitoksen valtuuskunnassa
tämä aloite herätti erittäin
näpäkän reaktion välittömästi,
että tällaiselle tielle ei nimenomaan pitäisi
lähteä sen takia, että kuntien verotulot
laskevat, ja että sen sijaan pitää mennä lapsilisien
tietä, jolloinka se asia on kunnallisesti parempi ratkaisu.
Siinä sitten todella piikiteltiin meikäläisen
suuntaan kotiseudun puolesta, että teidän alueellannehan
pitäisi tälle olla aivan erikoista toisaalta puoltamista ja
toisaalta voimakasta vastustusta, kun meillä on sellaisiakin
perheitä siellä, että on viitisentoista lasta
jnp., joilla on hyvin merkittävä demografinen
merkitys näissä kuntayhteisöissä,
eli asialla on monta puolta. Elikkä voitaisiin ajatella,
että tämä olisi sellainen erkkiliikasoperaatio — Erkki
Liikanenhan aikoinaan demaripoliitikkona lupasi kolminkertaistaa
lapsilisät — niin silloin ei tarvitse edes mietiskellä tällaisia
kunnallisia lapsivähennysasioita ollenkaan.
Sitten tästä käyttövoimaveroalesta
dieselautoihin. Nyt taitaa käydä sillä tavalla,
että meillä tapahtuu aivan kerta kaikkiaan perustavaa
laa- tua oleva uudelleenarviointi koko tässä autojen uusimisoperaatiossa.
Se on Amerikassa jo alka- nut, autot eivät mene
enää kaupaksi ollenkaan, se kuulemma tällä viikolla
koskettaa jo näitten länsiylijäämäautojen
vientivaikeuksia Venäjänmaalle Suomen kautta ja
muita reittejä pitkin jnp. Silloin kun tästä taantumasta,
jos sitä nyt uskaltaa sillä tavalla kutsua, lähdetään
katsomaan, millä tavalla kestävällä tavalla
näitä autoasioita hoidetaan, niin silloin tämä vaihtoehto
pitää pitää mielessä,
että mikä on ympäristöpoliittisesti se
paras mahdollinen ratkaisu sillä hetkellä olevan
teknisen ymmärryksen mukaan.
Sitten vielä tämä pörssikauppavero.
Ed. Bjarne Kallis, aivan oikein, kiinnitti huomiota siihen, että veronmaksajahan
nykyisin maksaa sitten loppukädessä tämän
kaupanteon hinnan, aivan oikein. Silloin varmasti sille veronmaksajareppanalle
tulee mieleen, että pörssikauppavero edes toisi
vähän takaisin, elikkä minusta on tullut
nyt viime päivinä tässä suhteessa
ed. Kalliksen politiikan voimakas kannattaja, ei mitään
muuta. Nimittäin oli erittäin mielenkiintoista
se, että tämän viikon yleiseurooppalainen
tulos oli se, että harmaan ja mustan talouden kuriin saamiseen
ruvettiin kiinnittämään jopa valtionjohtajien
toimesta huomiota ja pidettiin kokouksia jnp. Se on fantastinen
juttu. Ja nyt, kun vielä sitten nämä muut
asiat ovat, niin kuin ed. Kallis tässä totesi, niin
sitten siitä seuraa se, että nyt pitää katsoa tämä balanssi,
ja silloin tämän laatuiset aloitteet ovat erittäin
paikallaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Nämä kaikki viisi lakialoitetta
perustuvat kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin
2009. Pari viikkoa sitten käsiteltiin osa meidän
lakialoitteistamme tämän budjettivaihtoehdon mukaan,
mutta nyt osa on tänään.
Totean heti ensimmäiseksi, että täällä perusteluissa
sanotaan, että näiden veromuutosten aiheuttama
tulonmenetys kunnille korvataan täysimääräisesti,
jos meidän ehdotuksemme menevät toteutukseen asti.
Eli ei tarvitse kunnissa pelätä eikä ed.
Pulliaisenkaan Kevassa, että kuntien talous romahtaisi
kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjetin takia.
Täällä on vähän
muisteltu menneitä, ja totean, että kyllä se
ihan totta on, että 1990-luvun alussa Ahon hallitus teki
monta merkittävää suurta verouudistusta
ja yksi oli se, jonka sisällä tämä lapsiperheiden
verotuksen muutoskin tapahtui. Tavoite oli yksinkertaistaa verotusta,
ja niin myös tapahtui. Vähennyksistä poistettiin
likipitäen kaikki, ei aivan kaikkia mutta melkein kaikki,
ja lapsiperheiden osalta oli tavoitteena suorat tulonsiirrot lapsiperheille
eli lapsilisien korottaminen. Valitettavasti tämä veropuolen
uudistus meni läpi, mutta lama iski sitten tähän
etuuspuoleen ja niitä lapsilisiä ei ollut mahdollista
silloin korottaa, niin kuin halu ja tarkoitus oli. Ei ole sen jälkeenkään
mikään hallitus lapsilisiä merkittävästi korottanut,
ja niinpä lapsiperheiden asema, vähätuloisten
lapsiperheiden asema, on valitettavan huono tänä päivänä tässä maassa.
Mitä sitten tulee näitten keinojen käyttämiseen,
ed. Kiviranta totesi, että on parempi käyttää kuitenkin
lapsilisäjärjestelmää kuin verotusta.
Tässä on tietysti sellainen valinnan paikka, ja molemmissa
on hyvät puolet, molemmissa on huonot puolet. Lapsilisäjärjestelmän
tuntuva parantaminen tai siis lapsilisien voimakas korottaminen
tuo myös kaikkein hyvätuloisimmille lapsiperheille
valtiolta rahaa, eivätkä ne ole kaikkein suurimmassa
tarpeessa saada suoria tulonsiirtoja valtiolta. Tältä puolelta
katsoen voi todeta, ettei se lapsilisien korottaminenkaan siis ole kohdennuksena
ihan järkevä. Kun taas sitten lapsiperheitten
verovähennys, mitä tässä ensimmäisessä lakialoitteessa
esitetään, kohdistuu ansiotuloihin, ja jos perheellä on
ansiotuloja ja lapsia, niin se on aika hyvä, että tällaista
perhettä palkitaan siitä, että se hankkii
tuloja ja sitten kasvattaa lapsiaan. Eli meillä on jopa
ongelmana jossain määrin tämä työssä käyvien
perheiden köyhyys. Sitä voitaisiin ehkä tällä lieventää.
Mutta totean, että vaihtoehtobudjetissa kristillisdemokraatit esittävät
myös lapsilisien indeksikorotusta ja sitomista indeksiin
pysyvästi. Sekin toisi, jos se tehtäisiin ensi
vuoden alusta, lapsiperheille lisää tuloja.
Kaikki nämä verotukseen kohdistuvat muutokset,
mitä esitämme, ovat hallituksen esitykseen nähden
veropolitiikan suunnan muuttamista, tarkistamista. Me emme aja,
niin kuin täältä vaihtoehtobudjetista
ilmenee, yleisiä tuloveronalennuksia siinä mitassa
kuin hallitus niitä roiskii, niin kuin on totuttu sanomaan.
Meillä lähtökohta on, että inflaatiotarkistukset
tehdään ja muutoin veronkevennykset kohdennetaan
lapsiperheille ja kotitalouksille, muun muassa ulottamalla kotitalousvähennys
asunto-osakeyhtiöitten korjaushankkeisiin, ja sitten haluamme
näitä suoria perhetukia parantaa, ja toisaalta
haluamme myös esimerkiksi vanhustenhuoltoon, terveydenhuoltoon,
omaishoitoon kohdentaa. Veteraaneille, jotka hallitus on unohtanut
lähes täysin, haluamme antaa lisäystä,
paremman aseman kuin tällä hetkellä on.
Herra puhemies! Nostan tässä vain nyt näistä esille
erikseen tosiaan tämän viimeisen lakialoitteen
n:o 107 eli omaishoitajien kohtelun. Täällä esityksenä on
enintään 800 euron määräinen
tulonhankkimisvähennys, joka omaishoitajien osalta olisi
kyllä erinomaisen hyvä, tarpeellinen, suorastaan
välttämätön muutos tehdä jo
välittömästi ensi vuoden alusta. Eilisessäkin
puoluejohtajien vaalikeskustelussa omaishoitajien asema nousi esille,
ja tietysti vähän tuntui, tai ei vallan vähän,
vaan hyvin kolkolta se pääministerin toteamus,
että lähimmäisenrakkaus on tärkeämpi vaikutin
kuin se, että omaishoitajien taloudellista asemaa helpotettaisiin.
Me olemme tästä siinä mielessä eri
mieltä, että vaikka korostamme lähimmäisenrakkautta,
niin emme katso, että naapurien tai omaisten pitäisi
hoitaa pysyvästi omaistaan, sairasta, vammaista omaistaan,
pelkän lähimmäisenrakkauden tuella. Kyllä heille kuuluu
myös omaishoidon tuki, koska heidän työnsä on äärimmäisen
arvokasta yhteiskunnalle. Valtiovarainministeri Katainen sanoi sitten taas
tuossa eilisessä keskustelussa, että ne ovat talkoot,
jotka ovat nyt tärkeät, eli ne kokoomuksen Toivotalkoot,
ja talkootyöllä hoidetaan vanhukset omaishoitajien
toimesta. Sekin on äärimmäisen kylmä viesti
niille tuhansille ja taas tuhansille omaishoitajille, jotka tekevät
arvokasta ja raskasta työtä lähimmäisensä hyväksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Jonkin verran kritiikkiä on
tullut tästä lapsivähennyksen palauttamisesta.
Haluan nyt todeta sen, ettei mitään väärinkäsityksiä syntyisi,
että tämä on osa meidän perhepoliittista
linjaamme. Perheitä voidaan tukea monella tavalla, voidaan verotuksen
kautta tukea, voidaan tulonsiirroilla tukea ja voidaan myöskin
maksupolitiikalla tukea. Me tuemme maksupolitiikalla. Esimerkiksi päivähoitomaksut
ovat alhaisemmat kuin omakustannushinta, me annamme tulonsiirtoja,
on lapsikorotuksia eri etuihin liitetty, on myöskin tietenkin
lapsilisä, mutta me katsomme, että ei vain yhtä linjaa
pidä valita vaan tarvitaan näitä kaikkia
kolmea. Pitää verotuksessa pieniä porkkanoita
antaa, pitää antaa maksupolitiikan kautta.
Olen huomannut, että esimerkiksi sosialidemokraatit
ovat nimenomaan tähän maksupolitiikkaan kiinnittäneet
paljon huomiota, kun he haluavat alentaa tai oikeastaan poistaa
päivähoitomaksut, ja totta kai se auttaisi perheitä siinä, missä lapsilisän
korottaminenkin auttaa, eli nämä kaikki liittyvät
toisiinsa. Kaikki nämä tukevat lapsiperheitä,
ja olisi väärin, jos valittaisiin vain yksi näistä kolmesta
tukimuodosta tai suljettaisiin yksi pois.
Niin kuin esittelypuheenvuorossani mainitsin, ei taida olla
Suomen lisäksi kovin monta muuta EU-maata, olisiko kaksi,
Ruotsi ja Unkari, missä verotuksessa ei annettaisi lapsiperheille minkäänlaista
etua. Muissa maissa on tulonsiirtoja, muissa maissa maksupolitiikan
kautta autetaan perheitä ja myöskin verotuksen
kautta. Meillä ei ole tietääkseni verotuksessa
minkäänlaista etua lapsiperheille.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Kommentoisin tätä ed. Kalliksen
omaishoidon tuen verotusta koskevaa esitystä. Sinänsähän omaishoidon
tuki on hyvin raskaasti verotettua useimmiten jo siitä syystä,
että yleensä nämä omaishoidon
tuen saajat ovat eläketulon saajia ja nimenomaan hyvin
pienen eläketulon saajia. Kun siihen eläketulovähennyksen
piirissä olevan eläketulon päälle
tulee omaishoidon tuki, niin se on erittäin raskaasti marginaaliverotettua. Mielestäni
parempi ratkaisu tähän asiaan kuin tämä ed.
Kalliksen yleinen tulonhankkimisvähennyksen korotus olisi
se, että omaishoidon tuki poikkeuksena yleisistä periaatteista
säädettäisiin kokonaan verovapaaksi.
Toivoisin, että hallituksen lähimmäisenrakkaus
koskisi tältä osin myös omaishoitajia.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Tätä ed. Kivirannan tekemää äskeistä avausta
on varsin helppo tukea. Olen elänyt lähellä omaishoitajia, niin
niitä eläkkeensaajia kuin myös nuorta
perheenisää, joka viidesti kuudesti yössä heräsi
katsomaan, että oma sairas lapsi hengittää,
ja sitten aamulla lähti 8:ksi kouluun. Omaishoitajajärjestelmässä on
toden totta vielä paljon paikattavaa, ja sen takia lakialoite
n:o 107 on eräs tienviitta, merkki sille, miten lähimmäisenrakkaus
konkretisoituu omaishoitajia kohtaan myös täällä päätöksenteossa.
Kyllä minä herkeän ihmettelemään
ed. Kankaanniemen tavoin sitä, millainen kylmä sydän on
niillä, jotka odottavat, että kotona omaistaan hoitavat
24/7-sarjatyötä tekevät ihmiset
tekevät sen täysin talkoilla tai — niin
kuin täällä nyt on tänäänkin
ilmentynyt — tiukemmalla verotuksella kuin muut. Kyllä me
tarvitsemme vielä paljon ihan oikeita tekoja, ja todella
jään katsomaan ja odottamaan ed. Kivirannan suuntaan,
että tämä teidän verovapaa ajatuksenne
lähtee lentoon varsin vauhdikkaasti, koska meillä ei
oikeasti ole varaa hukata tätä nykyistäkään
omaishoitajapolveamme.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että hallituspuolueesta
ed. Kiviranta, joka on veroasiantuntija, lähtee tälle
linjalle, koska tämä selvitysmies Elli Aaltonenkaan
ei uskaltanut semmoista aloitetta tehdä, esitystä siitä verovapaudesta,
koska Elli Aaltonen koki sen sillä tavalla, jotta se sotii
niin vahvasti näitä kaikkia muita verolinjauksia
vastaan, että hän jätti pois sen siitä.
Siitä oli puhe, koska satuin tapaamaan hänet lentokoneessa,
ja kun kysyin, tuleeko tämmöinen esitys, niin
hän sanoi, että se on niin kuin toivoton tapaus.
Mutta nyt kun hallituspuolueessa ja suurimmassa siis kaikista puolueista
ollaan tätä mieltä, niin minusta ed.
Kivirannalla on nyt iso vastuu siitä, jotta tämä omaishoidon
verotus saataisiin tälle tolalle. Joskus aikanaan tein
kysymyksen aiheesta, ja vastaus oli hyvin kylmä ja tyly:
ei voi, ei voi. Sen takia tämä pitäisi
nyt saada eteenpäin.
Sitten tähän lapsivähennykseen. Meidänhän pitäisi
käydä, niin kuin ed. Kallis tuossa totesi, hyvin
monia asioita tässä, lapsipoliittisia asioita, läpi
ja katsoa, millä tavalla me saisimme syntyvyyden nousemaan.
Joku tieteilijä väitti tuolla eduskunnan auditoriossa
muutama vuosi sitten, jotta näillä etuisuuksilla
ei ole hirveän paljon vaikutusta mutta on jonkun verran.
Silloin kun katsottiin niitä tilastoja, niin oli tiedossa
jo, että koko Eurooppa vanhenee. Olemmehan me nyt aika
merkillisiä, kun me emme tee semmoista politiikkaa — jos
kerta rahalla voidaan vaikuttaa, pienillä etuisuuksilla,
siihen, jotta syntyvyys nousee, niin se meidän pitää tehdä — vaan
me sanomme, että tuodaan muualta työvoimaa tänne. Se
tarkoittaa, että jostakin tuolta hyvin erilaisista kulttuureista
tuodaan tänne väkeä, ja tällä hetkellä siinä tilanteessa
ollaan.
Mutta minä näkisin, että kyllä meidän
pitää kantaa myös huolta siitä — tämä ei
ole rasismia, vaan minä kannan huolta siitä — jotta
tämä biodiversiteetti säilyy myös
ihmisten keskuudessa, jotta tiedetään, että ei
ajeta semmoista politiikkaa, jotta me hävitämme
tämän alkuperäisväestön
ja odotamme, että jostakin Kiinasta tai muualta tulee tänne
porukkaa. Minusta tämä on semmoista hyvää keskustelua,
joka voidaan tällä lapsipolitiikalla saada aikaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! On hyvin mielenkiintoista käydä pientä debattia
ed. Kivirannan kanssa. Lapsiperheiden tukemisesta hän oli
sitä mieltä, että on parempi, ettei se
tapahdu verotuksen kautta vaan suorana lisänä.
Nyt taas omaishoitajien kohdalla halutaan verotuksen kautta auttaa
näitä omaishoitajia säätämällä omaishoitopalkkio
verovapaaksi.
Meidän linjamme on kyllä "sekä — että":
pitää antaa verohelpotuksia, mutta pitää myöskin huolehtia
tulonsiirtojen suuruudesta.
Yritin pikkasen laskea, mitä tämä ed.
Kivirannan esittämä malli maksaisi. Se on useita
kymmeniä miljoonia euroja. Tämän vähennyksen
tekemisen osalta ei ole kuin pari kolme miljoonaa euroa, mitä valtio
menettäisi. Ja ottaen huomioon, että saattaa näillä omaishoitajilla
olla myöskin muita tuloja, silloin palkkion tekeminen verovapaaksi
suosisi kyllä niitä omaishoitajia, joilla on hyvät
eläkkeet ja muita tuloja, kun taas meidän esittämämme
vaatimaton korjaus auttaisi nimenomaan niitä omaishoitajia,
joiden muut tulot ovat lähes olemattomat.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että omaishoitajien
asia on tullut esille. Uskon, että valiokunnassa näitten
aloitteitten pohjalta voidaan löytää ratkaisuja,
millä tässä edetään.
Näin luodaan poliittista tahtotilaa. Tämä on
erittäin hyvä.
Varmaan on niin, että tämä aloitteen
malli, jota edellisissä puheenvuoroissa pidin hyvänä, on
yksi vaihtoehto pohdittavaksi. Ed. Kivirannan esille tuoma malli
on myös erittäin perusteltu elikkä verovapaus
omaishoidon tuelle. (Ed. Kallis: Silloin vähennystä ei
enää tarvittaisi!) Elikkä näin
ollen tässä pitäisi löytää sellaiset
toimivat mallit, millä edetään, koska
omaishoidon tarve tulee ainakin voimakkaasti lisääntymään. Silloin
on hyvin tärkeä asia, että olisi niitä ihmisiä,
jotka ovat valmiit hoitamaan lähimmäistään.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! En pysty tietenkään suoralta
kädeltä sanomaan tämän ed. Kalliksen
tulonhankkimisvähennyksen korottamista koskevan ehdotuksen
verohintaa, mutta tässähän korotettaisiin
ihan yleisesti tulonhankkimisvähennystä yhden
ryhmän asian hoitamiseksi, omaishoidon tuen asian hoitamiseksi.
Ja minusta siinä kyllä ollaan aika kaukana tästä aiheesta,
mistä tässä nyt puhutaan.
Minusta tässä tapauksessa verotuksen käyttäminen
on järkevää. Totta kai omaishoidontuen korottaminen
on myös hyvä tie, kun nimenomaan kysymys on suurelta
osin eläketulon saajista, ja ei ole mielestäni
taas sitten mielekästä ulottaa eläketulovähennystä omaishoidon
tukeen. Järkevämpää olisi säätää yleinen
verovapaus, joka koskisi sitten kaikkia omaishoidon tuen saajia.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Jäi ehkä mainitsematta
esittelypuheenvuorossani, että eihän tämä tulonhankkimisvähennyksen
pykälän muuttaminen ja saman tien korottaminen koske
yksinomaan omaishoitajia. Se koskee myöskin perhepäivähoitajia.
Siis perhepäivähoitajat ja omaishoitajat eivät
saa tätä tulonhankkimisvähennystä verotuksessa.
He saavat kyllä ansiotulovähennyksen, sen he voivat
tehdä, mutta eivät tulonhankkimisvähennystä.
Ja juuri sen takia omaishoitajat ja perhepäivähoitajat
maksavat samasta tulosta enemmän veroa kuin palkansaaja
maksaa samansuuruisesta tulosta.
Ed. Kiviranta on oikeassa siinä, että hintalappua
on vaikea määrätä tälle.
Sanoin väärin, kun sanoin, että tämä maksaisi
vain pari kolme miljoonaa. Se olisi muutama miljoona näitten omaishoitajien
osalta, mutta sitten tulevat perhepäivähoitajat
päälle ja saattaa tulla myöskin palkansaajia,
joilla ei ole varsinaisia tulonhankkimiskuluja, vaan he saisivat
suuremman tulonhankkimisvähennyksen. Eli korjaan arviotani
johonkin 5—7 miljoonaan euroon.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Kivirannan kanssa kyllä vahvastikin
samaa mieltä tästä asiasta. Ja sitten
toiseksi ed. Kallikselle sanoisin kyllä, että näistä omaishoitajista
on häviävän pieni joukko, kenellä on
muuta tuloa kuin tämä. (Ed. Kallis: Eläketuloa
niillä on aika monilla!) — Pieni.
Esko Kiviranta /kesk:
Herra puhemies! Ed. Kallis on oikealla asialla, kun hän
on omaishoidon tuen saajien ja perhepäivähoitajien
asialla, mutta täysin väärällä keinolla.
Siis kysymyshän on siitä, että korotettaisiin
kaikkien palkkatulonsaajien tulonhankkimisvähennystä,
ja arvioni on, että tämä uudistus on
huomattavasti kalliimpi kuin ed. Kallis viimeisimmässä,
kohonneessa arviossaan äsken lausui.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Kyllä minä uskallan väittää,
että lähes jokainen tai hyvin suuri osa palkansaajista
kuuluu ammattiyhdistysliikkeeseen. Jo sen perusteella he voivat työmarkkinajäsenmaksunsa
vähentää, ja silloin tällä korotetulla
tulonhankkimisvähennyksellä ei ole mitään
merkitystä. Tulonhankkimisvähennys, jota tässä esitetään,
koskee vain sellaisia henkilöitä, jotka eivät
ole oikeutettuja siihen, ja siihen kuuluvat juuri perhepäivähoitajat
ja omaishoitajat ja sitten lisäksi sellaiset palkansaajat,
joilla ei ole lainkaan tulonhankkimiskuluja. Mutta minun mieleeni
ei juuri tule palkansaajaa, jolla ei olisi tulonhankkimiskuluja.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä ed. Laxellille muistuttaa
siitä, että meillä tällä hetkellä koko
omaishoitajakuviossa on paljon myös niitä omaishoitajia,
jotka eivät tällä hetkellä saa
mitään tukea ja silti tekevät ihan sitä samaa
työtä. Tässä nyt ed. Kalliksen
ja kd-ryhmän ehdotus ylipäätänsä on
parantamassa omaishoitajien tilannetta ja asemaa. Hallitusta haluan
siinä haastaa, että laajemminkin siinä on
kyllä, voi sanoa, ihan kirveelle töitä.
Keskustelu päättyi.