4) Hallituksen esitys laiksi lapsilisälain 7 §:n
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Valto  Koski  /sd (esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Voisi aloittaa sillä tavoin,
            että hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lapsilisälain
            7 §:n muuttamisesta on pääministeri Vanhasen
            hallitusohjelman sosiaalipolitiikan pieni avaus, joka on herättänyt
            aika paljon keskustelua, sen valiokuntakäsittelykin osoitti.
         
         
         Totean vain mielipiteenäni, että kun 90-luvun sosiaalipoliittista
            keskustelua pitkälti hallitsi eläkepolitiikka
            monine tarpeineen, on erityisen hyvä, että nyt
            tämän eläkepolitiikan rinnalle vähintään
            yhtä merkittäväksi poliittiseksi tavoitteeksi on
            nostettu perhepolitiikka laajasti. Nyt käsittelyn alla
            oleva esitys on pieni osa sitä perhepolitiikkaa, josta
            tullaan seuraavien kuukausien ja vuosien aikana hallitusohjelman
            puitteissa ja muutenkin keskustelemaan.
         
         
         Erityisesti haluan vielä tämän lain
            yhteydessä puhua siitä, ettei tietenkään
            perhepolitiikkaa ole tarkoitus rajoittaa tämmöisiin
            aika tavalla detaljeihin, vaan tarkoitus on nimenomaan, että sosiaali-
            ja terveysministeriö valmistelee laajan perhepoliittisen
            selvityksen, jossa käydään perhepolitiikkaan
            oleellisesti liittyvät asiat läpi, ja sen jälkeen
            sitten, toivon mukaan, valiokunnan ja hallituksen kautta saadaan
            laaja-alaisempi näkemys ja näköaloja
            suomalaisen perhepolitiikan tulevista suuntaviivoista.
         
         
         Nyt käsittelyssä olevan lain perusteella esityksessä ehdotetaan
            lapsilisälakia muutettavaksi siten, että perheen
            ensimmäisestä lapsilisään oikeuttavasta
            lapsesta maksettava lapsilisän määrä korotettaisiin
            nykyisestä 90 eurosta 100 euroon kalenterikuukaudessa.
            Koska perheen toisesta tai useammasta lapsesta maksettavan lapsilisän määrät
            säilyisivät nykyisen suuruisina, ehdotetaan lainkohtaa
            samalla muutettavaksi siten, että nykyisestä sisaruskorotusjärjestelmästä luovuttaisiin
            ja perheen kunkin seuraavan lapsen lapsilisän määrä määriteltäisiin
            erikseen. Jos lapsi on kunnan kustannuksella hoidettavana laitos-
            tai perhehoidossa ja lapsilisä maksetaan kunnalle taikka
            jos lapsilisä maksetaan lapselle itselleen, lapsilisä olisi
            myös tällöin 100 euroa kalenterikuukaudessa.
            Lapsilisän yksinhuoltajakorotusta ehdotetaan nostettavaksi
            nykyisestä 33,60 eurosta 36,60 euroon lasta kohti kalenterikuukaudelta.
         
         
         Tämä esitys liittyy valtion vuoden 2004 talousarvioesitykseen
            ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen
            yhteydessä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden
            2004 alusta.
         
         
         Ehkä puutun näihin perusteluihin vielä muutamin
            osin, että asia tulee valaistuksi vähän
            laajemmin myöhempää keskusteluakin varten.
            Hallituksen esityksessä kohdassa "Nykytila ja ehdotetut
            muutokset" todetaan: "Lapsilisälain 7 §:n 1 momentin
            mukaan lapsilisä lasta kohden on" — kuten jo aikaisemmin
            totesin — "90 euroa kalenterikuukaudessa. Jos lapsilisän
            nostamiseen oikeutetulla henkilöllä on oikeus
            nostaa lapsilisää useammasta kuin yhdestä lapsesta,
            maksetaan lisäksi 20,50 euron suuruista sisarkorotusta
            siten, että toisesta lapsilisään oikeuttavasta
            lapsesta maksetaan yksi sisarkorotus, kolmannesta kaksi ja neljännestä lapsesta
            kolme sisarkorotusta sekä viidennestä ja jokaisesta
            seuraavasta lapsesta neljä sisarkorotusta. Lapsilisän
            määrä toisesta lapsesta on 110,50 euroa,
            kolmannesta 131 euroa, neljännestä 151,50 euroa
            ja jokaisesta seuraavasta lapsesta 172 euroa kalenterikuukaudessa.
            Yksinhuoltajan lapsesta lapsilisä maksetaan lain 7 §:n
            3 momentin mukaan korotettuna 33,60 eurolla kuukaudessa - -."
         
         
         Valiokunta on asiaa käsitellessään
            muuttanut pykälää siltä osin,
            mikä koskee Kansaneläkelaitoksen esittämää lausumaa,
            johon palaan vähän myöhemmin. Valiokunnan
            kannanotoissa ... Tai otetaan oikeastaan ensiksi tämä lakialoitteiden käsittely,
            kun on nyt jonkin verran korviini tulevien tietojen perusteella
            herättänyt keskustelua, miksi valiokunta on rajannut
            lakialoitteiden käsittelyn tässä esityksessä mainittuihin
            aloitteisiin. Se johtuu vain siitä, mikä on ihan
            normaali menettely valiokunnissa. Me olemme tehneet selkeästi
            rajauksen niin, että semmoiset lakialoitteet, jotka menevät
            tämän hallituksen esityksen ulkopuolelle, jäävät
            käsittelemättä. Näin pyydän ymmärtämystä sille,
            että valiokunta on tällä menettelyllään
            vaan noudattanut totuttua käytäntöä eikä suinkaan
            pahantahtoisuudesta jättänyt joitakin asioita
            käsittelemättä, niin kuin joku on saattanut
            asian ymmärtää.
         
         
         Valiokunta toteaa, että hallituksen esityksen perusteluista
            ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella
            valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin
            ja muutosehdotuksin: 
         
         
         Hallituksen esitys perustuu hallitusohjelman kirjaukseen, jonka
            mukaan vuonna 2004 lapsilisäjärjestelmän
            rakennetta uudistetaan siten, että kaikki lapsiperheet,
            jotka ovat lapsilisäjärjestelmän piirissä,
            hyötyvät uudistuksesta. Hallitusohjelman mukaisesti
            lapsilisiin esitetään tehtäväksi korotus,
            joka kohdistuu, kuten jo aiemmin olen todennut, ensimmäiseen
            lapseen. Lisäksi lapsilisän yksinhuoltajakorotuksien
            määrää nostetaan, kuten aikaisemmin
            siitäkin totesin. 
         
         
         Valiokunta pitää hyvänä,
            että lapsilisiin ensimmäistä kertaa vuonna
            1993 hyväksytyn, muun muassa verotuksen lapsivähennyksen poistamiseen
            liittyneen lapsilisäuudistuksen jälkeen esitetään
            tasokorotusta ja että samalla erikseen parannetaan yksinhuoltajaperheiden
            asemaa. Mainittuihin lapsilisäjärjestelmän
            uudistuksiin osoitetaan näin vuoden 2004 talousarvioesityksessä runsaat
            74 miljoonaa euroa lisää rahaa. Valiokunta pitää ehdotettua
            uudistusta merkittävänä panostuksena
            lapsiperheiden tukemiseen. Valiokunta toteaa, että korotuksen
            osoittaminen ensimmäisen lapsen lapsilisään
            varmistaa sen, että lapsilisää saavat
            perheet kattavasti hyötyvät tästä uudistuksesta.
            (Ed. Huotari: Paitsi kaikkein köyhimmät!)
         
         
         Valiokunta on useissa yhteyksissä korostanut sosiaaliturvan
            tavoitteena viimesijaisen toimeentuloturvan eli toimeentulotuen
            merkityksen pienentämistä kotitalouksien tulojen
            muodostuksessa. Lapsiperheiden kohdalla lapsilisien tasokorotus
            edistää osaltaan tätä pyrkimystä.
            Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
            että toimeentulotukea tarvitsevan lapsiperheen käteenjäävä tulo
            ei uudistuksen johdosta kohene, koska lapsilisät otetaan
            huomioon toimeentulotuen määrää laskettaessa.
            Tässä yhteydessä viittaan nimenomaan
            aikaisemmin esiin tuomaani näkemykseen hallituksen perhepoliittisen
            selvityksen tekemisestä ja sitä kautta tätä ongelmaa
            lähestymisestä.
         
         
         Hallitusohjelman mukaan lapsiperheiden taloudellisesta tilanteesta
            laaditaan nimenomaan tämä kokonaisselvitys ottaen
            huomioon sosiaalietuuksien ja tulojen, palvelujen, maksujen, verojen
            ja perhevapaiden yhteisvaikutukset. Valiokunta pitääkin
            laaja-alaisen selvityksen tekemistä tarpeellisena. Selvityksen
            yhteydessä tulee valiokunnan näkemyksen mukaan
            tarkastella myös toimeentulotuen varassa elävien
            lapsiperheiden aseman parantamista — vastauksena ed. Huotarin
            välihuutoon. Yksityiskohtaisissa perusteluissa, niin kuin
            aiemmin totesin, valiokunta ehdottaa, että 7 §:n
            3 momentissa oleva määritelmä henkilöstä,
            jota ei pidetä yksinhuoltajana, säilytetään
            tulkintaongelmien lisääntymisen välttämiseksi
            voimassa olevan lain mukaisena, niin kuin se on valiokunnan esitykseen
            kirjattu.
         
         
         Arvoisa puhemies! Näillä saatesanoilla avaan tämän
            perhepoliittisen keskustelun, joka tästä lapsilisäuudistuksesta
            ilmeisesti kirpoaa.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Koski esitteli valiokunnan mietinnön
            ja kertoi, että valiokunta on pitänyt, eli valiokunnan
            hallituspuolueista koostuva enemmistö, tarkoituksenmukaisena
            tätä hallituksen esitystä. Hallituksen
            esityshän on niin sanotun Kiinan-mallin mukainen, eli tässä korotetaan
            vain ensimmäisen lapsen lapsilisää. Kysyn ed.
            Koskelta: Minkä vuoksi valiokunta pitää eli minkä vuoksi
            hallituspuolueet pitävät tällaista Kiinan-mallin
            mukaista korotusta tarkoituksenmukaisena? 
         
         
         En ole ainoa, joka tätä epäilee.
            Nimittäin viime lokakuussa, vähän yli
            vuosi sitten, nykyinen ministeri Hyssälä sanoi
            tästä mallista tässä samassa
            salissa seuraavaa: "No, tällä matematiikan tajulla,
            joka itselläni on, tehdään nimenomaan
            vääryyttä monilapsisille perheille. Jos
            on yksi tai kaksi lasta, silloinhan korotus on 100 prosenttia, mutta
            jos on viisi lasta, silloinhan korotus on kaksi viidesosaa eli 40
            prosenttia. Silloin aina monilapsisen perheen suhteellinen asema
            yhden ja kahden lapsen perheeseen verrattuna heikkenee. Eli aina
            suhteellisesti monilapsiset perheet ovat siten heikommassa asemassa,
            kun tällä logiikalla korotukset tehdään."
            Näin sanoi ministeri Hyssälä vielä vuosi
            sitten, jolloin oli esillä se malli, että korotettaisiin
            sekä ensimmäisen että toisen lapsen lapsilisää. 
         
         
         Ed. Koski ja arvoisat keskustan edustajat, jotka olette tässäkin
            asiassa takkinne kääntäneet niin, että saumat
            ratkeavat: Miksi nyt Kiinan-malli käy?
         
         
       
      
         
         Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan kiittää siitä,
            että hallitus on kuitenkin lähtenyt korottamaan
            lapsilisiä. Siitä täytyy vilpittömästi
            antaa kiitos. Mutta on ikävää se, niin
            kuin ed. Valto Koski puheenvuorossaan jo vähän
            mainitsikin, että se ei tee sitä kuitenkaan hallitusohjelmansa
            mukaisesti, jossa lapsilisän korotus pitäisi tulla
            kaikille perheille. Tämähän olisi ollut
            hyvin yksinkertaisesti ratkaistavissa niin, että toimeentulotuen
            ensimmäisen lapsen toimeentulotukinormia olisi nostettu tämän
            10 euron osalta. Hallituksella on vieläkin mahdollisuus
            tämä tehdä. Tässä talossa
            kymmenessä päivässä ja viikossakin
            pystytään laki hyväksymään,
            jos niin on. 
         
         
         Kun täällä valtiovarainministeri
            on paikalla, niin kysyisinkin: Eikö valtiovarainministerinkin mielestä olisi
            aivan oikein, että myös ne kaikista köyhimmät
            perheet, jotka ovat toimeentulotuella, saisivat tämän
            korotuksen, kun he nyt eivät käytännössä sitä käteen
            saa, vaan toimeentulotukilaki estää sen saamisen
            näiltä kaikista köyhimmiltä perheiltä?
         
         
       
      
         
         Pirkko Peltomo /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Valto Koski esitteli valiokunnan mietinnön
            ja totesi, että toimeentulotukea tarvitsevan lapsiperheen
            käteenjäävä tulo ei uudistuksen
            johdosta kohene, koska lapsilisät otetaan huomioon toimeentulotuen
            määrää laskettaessa.
         
         
         Olen erittäin pahoillani siitä, että valiokunta
            ei edes kiirehti selvitystä, joka on hallitusohjelmassa.
            Tämähän tietää sitä,
            että kun toimeentulotukea maksettiin esimerkiksi vuonna
            2001 yhteensä 65 100 lapsiperheelle, nyt nämä lapsiperheet jäävät
            ilman sitä 10:tä euroa. Tämä mielestäni
            ei ole oikeaa perhepolitiikkaa.
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Todellakin valiokunnan enemmistö on
            pitänyt tätä esitystä tarpeellisena ja
            tarkoituksenmukaisena. Se noudattaa hallitussopimusta pilkulleen.
            (Ed. Kuosmanen: Huono hallitus!)
         
         
         On kyllä mielenkiintoista kuulla ed. Zyskowiczilta
            kokoomuksen ryhmän puheenjohtajana, mikä on kokoomuksen
            perhepoliittinen malli, jolla te aiotte lapsiperheitten taloudellista
            asemaa kohentaa. Paljon puhumassanne ja mainostamassanne kuuden
            kohdan ohjelmassa on yksi malli. Eduskuntakäsittelyn yhteydessä tälläkin viikolla
            on ollut tilanteita ja vaiheita, joissa on ollut yhtä ja
            toista mallia. Nyt meillä on yksi esitys täällä pykälämuutoksista.
            Ei kokoomukselta minkäänlaisia perusteluja; näinkö kokoomus
            vakauttaa lapsiperheiden tulevaisuutta heittelemällä ilmaan
            esityksiä, jotka ovat kulloisessakin tilanteessa tarpeellisia
            ja tarkoituksenmukaisia?
         
         
       
      
         
         Valto Koski  /sd (vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! En varmasti käy tässä tilaisuudessa
            provosoitumaan niistä puheista, jotka siihen on tarkoitettu;
            näin olen ymmärtänyt. Haluan kuitenkin
            todeta, että tässä on vilpittömästi haluttu
            hallituksen puolelta perhepolitiikkaan tehdä parannus,
            joka on ilman muuta hyvän suuntainen. (Ed. Huotari: Paitsi
            köyhille perheille!) Sen kustannukset ovat 74 miljoonaa
            euroa, ja näiden kustannusten takia on tätä asiaa
            myöskin tarkasteltava, minkä verran meillä on
            perhepolitiikkaa tältä osin ollut varaa rahoittaa.
         
         
         En tiedä, mitä ed. Zyskowiczin Kiinan-malli edes
            tarkoittaa, mutta kun hän vetosi ministeri Hyssälän
            aikaisempiin puheisiin, niin kai hän sitten voi kysyä suoraan
            niitä ministeri Hyssälältä, kun
            tämä on paikalla.
         
         
         Mitä sitten tulee edustajien Huotarin ja Peltomon huoleen,
            niin me nyt vain olemme, niin kuin totesin perustelupuheenvuorossani,
            pitäytyneet hallituksen esityksessä lapsilisälain
            7 §:n kohdalla, ja yhtä tavalla kuin te puheenvuoroissanne
            me olemme huolissamme koko perhepolitiikan jatkosta. Sekin on kirjoitettu
            valiokunnan mietintöön, millä tavoin
            sitä asiaa pitäisi lähestyä.
         
         
         Toivon nyt ymmärtämystä, kun hallitusohjelmaa
            ei yhden asian yhteydessä kokonaan voida hoitaa.
         
         
       
      
         
         Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Rehulalle totean, että kyllä kokoomuksen
            lapsilisämalli on aivan selkeä. Me olemme esittäneet
            sitä, että nämä hyvin tervetulleet
            lapsilisän korotukset kohdistetaan alle 7-vuotiaisiin lapsiin.
            Samassa yhteydessä me korottaisimme yksinhuoltajalisää hieman enemmän,
            mitä hallitus tekee. Samoin sitoisimme lapsilisät
            indeksiin. Tästähän me päätimme kaikki
            yksimielisesti eduskunnassa. Ihmettelenkin, miksi se on jäänyt
            pois. Täällä on valtiovarainministeri,
            ja toivon, että hän vastaisi, kuka hallitusneuvotteluissa
            tämän tärkeän tavoitteen jätti
            pois, minkä takia näin hyvä asia pois
            jätettiin.
         
         
         Ed. Rehula, tämä on kokoomuksen selkeä malli,
            ja meidän mielestämme on perustellumpaa kohdentaa
            se lapsilisäkorotus alle 7-vuotiaisiin lapsiin, koska tällä tavalla
            me autamme juuri niitä perheitä, jotka ovat kaikkein
            köyhimpiä. Me tiedämme kaikkien selvitysten
            mukaan, että monilapsisissa perheissä samoin kuin
            aivan nuorissa perheissä on kaikkein eniten taloudellisia
            ongelmia. Toivon todella, että tämä mallimme
            saa täällä eduskunnan enemmistön
            tuen.
         
         
         Tuosta Kiinan-mallista vielä, arvoisa puhemies: Kyllä on
            aika kummallista, että kun tiedämme, että tilanne
            on sellainen, että ne perheet, jotka hankkivat lapsia,
            hankkisivat niitä vähän enemmän,
            niin minkä takia me sitten tässä lapsilisämallissa
            asetamme yksilapsiset perheet etusijalle, koska tosiasia on, että vain
            yksilapsisten perheiden lapsilisä pitkällä tähtäimellä nousee
            ja monilapsisten perheiden lapsilisän reaaliarvo ei nouse,
            koska tämä malli on tällainen? Pidän
            tätä hyvin valitettavana. (Ed. Paasio: Kaikissa
            perheissä on ensimmäinen lapsi!)
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Rehulalle ensinnäkin: Vahvistan
            sen, mitä ed. Sarkomaa juuri sanoi. Kokoomuksen linja on
            täysin selvä: korotus alle 7-vuotiaille lapsille
            ja yksinhuoltajakorotukseen samoin kuin lapsilisien sitominen indeksiin.
         
         
         Sen sijaan kepun linja on kaksi linjaa, toinen linja ennen vaaleja
            ja toinen linja vaalien jälkeen. Ennen vaaleja keskusta
            sanoi tässä kuuluisassa vaaliohjelmassaan, siteeraus:
            "Lapsilisien taso on sidottava indeksiin." Nyt vaalien jälkeen, ed.
            Rehula, lapsilisien tasoa ei sidota indeksiin, teidän hallituksenne
            toimesta siis ei sidota indeksiin. Ennen vaaleja keskusta nykyisen
            ministeri Hyssälän suulla arvosteli silloisen
            pääministerin Lipposen aloitetta ensimmäisen
            ja mahdollisesti toisen lapsen lapsilisän korotuksesta,
            ja ed. Hyssälä tyrmäsi sen nimenomaan
            sillä perusteella, kuten äsken siteerasin, että se
            on epäoikeudenmukainen ja tekee vääryyttä monilapsisille
            perheille. Ed. Rehula, vaalien jälkeen teillä on
            uusi linja. Nyt tämä Kiinan-malli teille erinomaisesti sopii.
            Toki kysyisin tätä ministeri Hyssälältä ja tulen
            sen tekemäänkin, mutta juuri nyt ministeri Hyssälä ei
            ole paikalla.
         
         
         Vielä, herra puhemies, haluaisin kiinnittää huomiota
            ed. Soininvaaran erinomaiseen vastalauseeseen tässä sosiaali-
            ja terveysvaliokunnan mietinnössä. Tässä ed.
            Soininvaara selvästi osoittaa, että koko vaalikauden
            mitassa tämä hallituksen ja hallituspuolueiden
            valitsema korotusmalli merkitsee sitä, että monilapsisten
            perheiden kohdalla lapsilisien reaaliarvo tulee tällä vaalikaudella
            alenemaan.
         
         
       
      
         
         Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Korostan vielä, että ei
            tämä toimeentulotukilasten tilanne ole millään
            tavalla tullut yllätyksenä. Jo viime keväänä kysyin
            ministeri Hyssälältä kyselytunnilla,
            aikooko hallitus huolehtia siitä, että myös
            köyhimmät lapsiperheet saisivat lapsilisän
            korotuksen. Silloin hän sanoi, että asiaa pohditaan.
            Nyt hallituspuolueiden jäsenillä olisi ollut täysi
            valta hoitaa tämä.
         
         
         Mutta keskustan ja sosialidemokraattien ja apuna toimivan Rkp:n
            linja näyttää olevan muutenkin näissä köyhyysasioissa
            aika nuiva, ja kaikista pienimpiin etuuksiin ei ole tulossa korotusta.
            Mutta minusta tämä on häpeällistä,
            että kaikista pienituloisimmat lapsiperheet eivät
            saa käytännössä tätä lapsilisän
            korotusta, kun tässä olisi ollut monta erilaista
            mahdollisuutta toteuttaa tämä toimeentulotuen
            kautta joko lapsiosan korotuksena tai etuoikeutettuna tulona. Eli
            vaihtoehtoja kyllä on. Jos se jätetään
            ensi vuodelle selvitettäväksi, niin sitten se
            tulee joskus, jos tulee. Eli toivoisin, että pistätte
            nyt tuulemaan valtiovarainvaliokunnassa ja hoidatte tämän
            asian siellä. 
         
         
       
      
         
         Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Puhemies! Ed. Zyskowiczin puhe oli harvinaisen upeaa retoriikkaa.
            (Ed. Zyskowicz: Kiitos — Ed. Lamminen: Kiitos, Kimmo!) — En
            puutu siihen, miten hän arvioi keskustalinjan kaksijakoisuutta,
            politiikkaa ennen vaaleja ja vaalien jälkeen. Arvioin sitä,
            mitä hän puhui kokoomuksen linjasta, joka on kuulemma
            yksioikoisen selkeä. Ennen vaaleja kokoomuksella oli 16
            vuotta aikaa toimiessaan hallituksessa toteuttaa lapsilisiin indeksiehto.
            Kokoomus ei tätä tehnyt. Nyt vaalien jälkeen
            kokoomus on täällä liikkeellä ohjelmalla,
            jossa edellytetään indeksiehtoa. Ed. Zyskowicz,
            mikä on teidän johdonmukaisuutenne? 
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On loistavaa, ed. Zyskowicz, että te
            tunnustatte, että teidän sosiaalipoliittisen linjauksenne
            ja perhepoliittiset linjauksenne perustelut löytyvät
            todellisen asiantuntijan, vihreiden puheenjohtajan Osmo Soininvaaran,
            sanoista ja teoista. Sitten kun puhutaan perusturvasta, toivoisin,
            että kuuntelisitte yhtä lämpimällä ja
            sosiaalisella sydämellä ed. Soininvaaraa. Hän
            on todellinen asiantuntija, jota kokoomuksenkin kannattaa käyttää. 
         
         
         Mitä tulee kokoomuksen linjaan ennen vaaleja ja vaalien
            jälkeen, niin te vielä ennen vaaleja hyvin tiukkaan
            tasapainotitte valtiontaloutta. Te olitte sen 16 vuoden valtiovarainministeriyden
            aikana
            oppineet ja opetelleet. Nyt tuohon raamiin ja teidän tasapainotettuun
            vaaliohjelmaanne on tullut ainakin lapsilisien indeksitarkistuksen
            mentävä aukko. 
         
         
       
      
         
         Katri Komi /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Täytyy kuitenkin myöntää,
            että tämä on perhepolitiikassa parannusaskel
            eteenpäin. Tämähän ei ole tietenkään
            ainut tämmöinen rahallinen tuki lapsiperheille,
            mitä tämä hallitus aikoo tehdä.
            Eli olen sitä mieltä — ja mitä olen
            tuolta kentältä myös kuullut — että kyllä siellä kuitenkin
            lapsiperheet ottavat tyytyväisinä tämän
            10 euroa per kuukausi vastaan. 
         
         
         Tietysti, kuten ed. Kimmo Kiljunen totesi, kokoomuskaan ei tosiaan
            edelliselläkään hallituskaudella silloisen
            hallituksen toimestakaan ollut sitä indeksiin sitomista
            tekemässä. Siinä mielessä tietysti
            vähän jälkijättöistä puhetta.
            Mutta tosiaan tässä on tulossa minimiäitiyspäivärahaan
            korotusta jne. Eli kaiken kaikkiaan näen, että tämä hallitus
            on ottanut tärkeäksi asiakseen lapsiperheet. 
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Kimmo Kiljusta kiitän ensinnäkin
            hänen puheenvuoroni retoriselle tasolle antamasta tunnustuksesta
            ja vastaan, että jokainen hallitus aina jatkaa siitä,
            mihin edellinen on lopettanut. Eli ei kokoomus kuvitellut, että sen
            hallituskaudella (Ed. Kimmo Kiljunen: 16 vuoden aikana!) — 16
            vuoden aikana — olisivat kaikki tämän
            maan asiat tulleet kuntoon, enkä usko, että nykyisenkään
            hallituksen aikana, ed. Kiljunen, eikä edes seuraavan hallituksen
            aikana kaikki tämän maan asiat tule kuntoon. Teimme
            paljon hyvää mielestäni edellisessä hallituksessa
            ja sitä edellisessä hallituksessa ed. Kiljusen
            kanssa tai ed. Kiljusesta huolimatta, ja aina pitää jatkaa
            siitä, mihin silloin on päästy. 
         
         
         Mitä ed. Rehulan puheenvuoroon tulee, totean, että kyllä me
            uskallamme antaa tunnustusta muidenkin puolueiden edustajille. Ed.
            Soininvaaran vastalause on hyvä. Se osoittaa matemaattisesti,
            että monilapsisten perheiden lapsilisien reaaliarvo tulee
            tämän hallituspuolueiden valitseman mallin myötä alenemaan.
            Kun ed. Soininvaaran vastalauseessa tämä hyvin
            osoitetaan, miksi emme tässä salissakin antaisi
            tälle hänen oivalle laskelmalleen tunnustusta? 
         
         
       
      
         
         
            Puhemies:
            Asian käsittely keskeytetään.