Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Käsittelyssä on Kuntien takauskeskusta
            koskevan, vuonna 1996 annetun lain muuttaminen. Tavoitteenahan on
            turvata jatkossakin kuntien yhteinen varainhankinta ja kehittää sitä ympäröivä maailma
            huomioon ottaen.
         
         
         Käsiteltävänä oleva lakiehdotus
            siis tavoittelee Kuntien takauskeskuksesta annetun lain ajanmukaistamista
            niin, että varainhankintajärjestelmän
            toimivuus voidaan turvata nykyisessä muuttuneessa toimintaympäristössä.
            Lakiin ehdotetaan otettavaksi myös perustuslaista johtuvia lainsäädännön
            alaan kuuluvia säännöksiä, jotka on
            alemman asteisin säännöksin nyt säännelty. Lisäksi
            voimassa olevaa lakia ehdotetaan täsmennettäväksi
            ja Takauskeskuksen toimivaltaa eräiltä osin laajennettavaksi.
         
         
         Herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan täsmennettäväksi
            muun muassa niiden saatavien piiriä, joiden vakuutena voidaan
            Kuntien takauskeskuksen myöntämää takausta
            käyttää. Esityksessä ehdotetaan
            myös luovuttavaksi Takauskeskuksen toimintaa ohjaavasta,
            sisäasiainministeriön vahvistamasta ohjesäännöstä.
            Nykyiseen ohjesääntöön sisältyvät
            määräykset otetaan, kuten jo totesin,
            perustuslain mukaisesti lainsäädännön
            tasolle. Tällaisia määräyksiä ovat
            muun muassa takauksen myöntämisen edellytyksiä ja
            takauksen suhdetta Euroopan yhteisön valtiontukisäännöksiin
            koskevat säännökset, samoin Takauskeskuksen
            rahastoon siirrettyjen varojen sijoittamista ja käyttöä sekä takauskeskustarkastajan
            toimivaltuuksia koskevat määräykset.
         
         
         Kuntien takauskeskuksen tavoitteenahan on turvata kuntien varainhankinta.
            Tässä tarkoituksessa Takauskeskuksen rahastoa
            voitaisiin käyttää poiketen nykyisestä myös
            tilapäisesti sellaisiin järjestelyihin, joilla
            estetään Takauskeskusta välittömästi
            uhkaavan maksuvelvoitteen syntyminen. Nykyisellään
            Takauskeskuksen rahastoa on mahdollista käyttää vain
            tilanteessa, jolloin maksuvelvollisuus on jo syntynyt. Ehdotetulla
            lailla maksuvelvoitteen syntymistä ehdotetaan siis estettäväksi
            aiennetulla järjestelyllä, jollainen voisi olla
            lähinnä maksuvaikeuksiin joutuneen luottolaitoksen
            eli Kuntarahoituksen pääomittaminen oman pääoman
            ehdoin. Luottolaitoksen tulisi puolestaan palauttaa Takauskeskukselle
            tämä sijoitettu pääoma heti,
            kun siihen on taloudelliset edellytykset.
         
         
         Tarkempia määräyksiä, herra
            puhemies, Takauskeskuksen toimielimistä sekä niiden
            toimeenpanosta, tehtävistä ja toimikaudesta sekä muusta  Takauskeskuksen
            toiminnasta annettaisiin jatkossa Takauskeskuksen valtuuskunnan hyväksymässä johtosäännössä.
            Esityksen mukaan Takauskeskuksen jäsenyhteisöiksi
            voisivat liittyä jatkossa myös kunnat, jotka eivät
            tällä hetkellä ole Takauskeskuksen jäseniä.
            Takauskeskuksen hallinnon ja tilien tarkastusta varten valittava
            tilintarkastusyhteisö ja Takauskeskuksen valvonnasta vastaavia
            takauskeskustarkastajia voitaisiin valita vuotta pidemmäksi
            ajaksi, enintään kuitenkin neljäksi vuodeksi.
            Säännöksiä Takauskeskuksen jäsenyhteisöinä olevien
            kuntien oikeudesta hakea muutosta kunnilta perittäviä maksuosuuksia
            koskeviin päätöksiin takausvastuun kattamiseksi
            ehdotetaan tässä lakiehdotuksessa myös
            täsmennettäväksi. Hallintokäyttölain mukaisesta
            pääsäännöstä poiketen
            Takauskeskuksen hallituksen päätös jäsenyhteisöjen
            maksuosuuksien määräämisestä voitaisiin
            kuitenkin panna täytäntöön muutoksenhausta
            huolimatta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tavoitteena on, että lainsäädäntö tulee
            voimaan ensi vuoden alusta. Hallintovaliokunnassa voimme todeta,
            että lakiehdotukset ovat hyvin valmisteltuja. Hallintovaliokunta
            on ollut mietinnössään yksimielinen.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.