4) Hallituksen kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta vuonna
2000
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan näkökulmasta
haluaisin sanoa muutaman sanan valtiontalouden hoitoon liittyvien
erilaisten kertomusten ja raporttien (Hälinää — Puhemies
koputtaa) hyödyntämisestä ja tämän
hyödyntämisen tehostamisesta eduskuntatyössä.
Valtiontalouden tilakertomus, Valtiontilintarkastajain kertomus
ja jatkossa ensi vuonna myöskin Valtiontalouden tarkastusviraston
kertomus muodostavat kaikki kolme valtiontaloutta eduskunnalle tilivuoden
jälkeen raportoivien, valvovien ja arvioivien kertomusten
kokonaisuuden.
On pakko myöntää, että näihin
kertomuksiin on eduskuntatyössä kiinnitetty valitettavan
vähän huomiota. Ne ovat menneet aika paljon läpihuutojuttuina
ja rutiiniasioina myöskin valiokunnassa. Kuitenkin ne ovat
olennainen osa eduskunnan budjettivaltaa. Jos mietimme, millä tavalla
itse budjettikirja ja budjettiprosessi ovat 90-luvun aikana muuttuneet,
se antaisi kyllä eväitä toisenlaiseenkin
lähestymistapaan eli itse asiassa jälkikäteiseen
arviointiin siitä, miten budjetti on toteutunut, miten
eri ministeriöt ja hallintoyksiköt ovat asetetuissa
tulostavoitteissa onnistuneet.
Itse asiassa tähän tulisi kiinnittää entistäkin enemmän
huomiota, koska 90-luvun aikana budjetti on muuttunut hyvin yleispiirteiseksi,
momentteja on yhdistetty, hyvinkin suuria momentteja tai määrärahoja
voidaan myöntää aika lyhyillä ja
yleisillä perusteluilla. Tietysti virastojen ja laitosten
tulosohjaus ja tulostavoitteiden asettaminen ovat muuttaneet olennaisesti
budjettikäsittelyä. Otan yhden käytännön
esimerkin eli vaikkapa sen, miten budjettimäärärahat
alueellisesti jakautuvat. Siitä on aika vaikea budjettikirjasta
saada selvyyttä. Siitä syystä tarvittaisiin
uudenlaista tiedontuotantoa, arviointimenettelyä ja tulosohjauksen
jämäköittämistä niin,
että eduskunnassa edes jälkikäteen voitaisiin
paremmin arvioida, miten tavoitteissa on onnistuttu ja ovatko asiat
hoituneet sillä tavalla kuin eduskunta on tarkoittanut
ja halunnut niiden hoituvan.
Tästä näkökulmasta on käytykin
keskustelua valtiovarainvaliokunnan ja valtiovarainministeriön
välillä. Jossakin määrin tätäkin
kertomusta, joka nyt on lähetekeskustelussa, eli kertomusta valtiontalouden
hoidosta ja tilasta on pyritty kehittämään
niin, että se olisi informatiivisempi. Siinä on
mukana nyt muun muassa EU-rahavirtoja koskeva koosteraportointi.
Samaten valtionhallinnon taloudellisuutta ja tuloksellisuutta koskevaa
osaa on vahvistettu.
Valiokunnan näkökulmasta olisi kyllä tarpeen,
että näitä eri kertomuksia, siis Tilakertomusta,
Valtiontilintarkastajain kertomusta ja tulevaa Valtiontalouden tarkastusviraston
kertomusta, käsiteltäisiin kokonaisuutena ja mietittäisiin
sitä, millä tavalla saataisiin aikaan näistä valtiovarainvaliokunnan
käsittelemistä, budjettivuotta jälkikäteen
arvioivista kertomuksista mahdollisimman hyvin eduskuntatyötä palveleva
kokonaisuus ja miten myös niiden käsittelyaikataulu
olisi semmoinen, että se mahdollisimman hyvin palvelisi
myös budjettiprosessia.
Valtiovarainvaliokunta on tähän asiaan kiinnittänyt
huomiota lausunnossaan, jonka annoimme perustuslakivaliokunnalle
hallituksen kertomuksesta. Olemme ehdottaneet, että nämä keskeiset
tahot eli valtiovarainministeriö, Valtiontalouden tarkastusvirasto
ja Valtiontilintarkastajat koottaisiin yhteen pohtimaan sitä,
millä tavalla näiden kertomusten sisältöä kohennettaisiin eduskunnan
kannalta relevantimmaksi ja ajankohtaisemmaksi ja ne saataisiin
palvelemaan ihan oikeasti budjettiprosessia, etteivät ne
olisi pelkästään rutiininomaisia niin
sanottuja pakkopullia.
Tähän liittyy myös aikataulu. Olisi
tietysti edullista, jos vaikka nyt käsittelyssä oleva
Tilakertomus, joka on tavallaan tilinpäätöskertomus, saataisiin
jo keväällä eduskunnan käsittelyyn. Silloin
se olisi jo huomattavasti ajankohtaisempi kuin se on nyt syksyllä.
Joka tapauksessa valtiovarainvaliokunta on päättänyt,
että tämä kertomus käsitellään
nyt heti syksyllä, päinvastoin kuin aikaisemmin
on tehty, ja vielä niin, että tämän
käsittely on liitetty yhteen Valtiontilintarkastajain kertomuksen
kanssa eli se on käsitelty vasta joulun jälkeen,
vasta sitä seuraavan budjettivuoden puolella. Nyt olemme
tämän kytköksen poistaneet ja käsittelemme
Valtiontilintarkastajain kertomuksen sitten erikseen omana aikanaan,
kun se tulee joskus joulun alla.
Tähän liittyy myös kysymys valtion
tilinpäätöksestä. Ehkä edustajat
ovat havainnoineet, että valtion tilinpäätöshän
toimitetaan eduskuntaan tätä nykyä Valtiokonttorin
allekirjoittamana ikään kuin tiedoksiantona. Se
ei tule valtioneuvoston kautta eikä siihen liity minkäänlaista
hyväksymismenettelyä. Myös tähän
asiaan valiokuntamme on kiinnittänyt huomiota ja pyytänyt valtiovarainministeriötä
selvittämään
tätä asiaa ja miettimään muitakin
mahdollisia vaihtoehtoja, joilla voitaisiin valtion varsinaisen
tilinpäätöksen käsittelyä eduskunnassa
jämäköittää. Ilmeisesti
valtioneuvoston tarkoitus onkin jatkossa toimia niin, että tilinpäätös
tulisi eduskuntaan valtioneuvoston kautta, jolloin se saisi myös
sieltä auktorisoinnin. Jatkossa varmasti Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomus tulee antamaan hyvän vertailukohdan
ja taustan myös tilinpäätösasioiden
käsittelylle.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Aulan, valiokunnan puheenjohtajan, puheenvuoroon
voi yhtyä. Ensinnäkin voin todeta sen, että jaostossa
on tarkoitus todella nyt muuttaa aikataulua ja käsitellä Tilakertomusta
jo ensi viikolla.
Aktivoituminen näihin hallituksen kertomuksiin on kyllä monessa
mielessä perusteltua ja organisoitavissa siinäkin
mielessä, että Valtiontalouden tarkastusvirasto
on tullut eduskunnan yhteyteen ja meillä on täällä nyt
paljon resursseja tehdä tarkastustyötä.
Usein edustajat valittavat myös sitä, että talousarviosta
ei enää nykyisin kovin paljon tietoa saa, kun
se on tehty niin pelkistetysti. Nyt meillä olisi mahdollisuus
kuitenkin näiden kertomusten kautta ja muutoinkin saada
yksityiskohtaisempaa tietoa valtiontaloudesta. Toki se on jälkikäteistä,
mutta siinä mielessä myöskin hyvin tärkeää.
Nämä eri kertomukset ja talousarviot todella voisivat
toimia ohjausvälineenä, informaatio-ohjausvälineenä,
kun valtiontaloutta hoidetaan.
Arvoisa puhemies! Lopuksi, on todella niin, että valtion
tilinpäätöksen allekirjoittaa Valtiokonttori.
Se on sama kuin että yrityksen tilinpäätöksen
allekirjoittaisi tilitoimisto eikä yhtiön hallitus.
Tästäkin todella valtiovarainvaliokunta jotakin
lausui. Tässä olisi kyllä kehitettävää.
Europarlamentissa esimerkiksi tämä asia on selvästi jämäkämmin
järjestetty.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minäkin yhdyn siihen mielipiteeseen,
joka kehuu aina asiallisen ed. Aulan, valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajan,
hyvää johdantopuheenvuoroa.
Tämä sinänsä hyvä painotuote,
tällainen vuositason tilinpäätös,
on aika numeerinen. Tällainen vuositason tarkastelu ei
kuitenkaan kerro meille kansanedustajille eikä kellekään
muullekaan kehityksen suunnasta mitään. Tämä on
vain 12 kuukauden inventaario. Ei se myöskään
tarjoa juuri millään sivulla sopivia vertailukohtia, sitä,
mihin suuntaan ollaan menossa. Siinä mielessä toivoisi
sellaista konkretiaa ja jonkinlaista näkökulmaa
näihin.
Lainaan täältä yhden kappaleen lopuksi,
tämä koskee koulupuolta: "Kansallisten arviointien
tulokset antavat yleisesti ottaen melko myönteisen kuvan
perusopetuksen oppimistulosten tasosta. Matematiikassa opetussuunnitelmassa
asetetut tavoitteet saavutetaan melko tasaisesti koko maassa ja
eri kouluissa eikä tyttöjen ja poikien kesken
ole eroja. Muissa arvoiduissa oppiaineissa, äidinkielessä,
englannin kielessä ja luonnontieteissä, on alueellisia
eroja."
Tästä puuttuu paljon. Esimerkiksi olemme lausuneet
täällä huolen koululaisten terveydentilasta
ja heidän kunnostaan, siitä, jaksavatko he opiskella.
Täältä puuttuu esimerkiksi liikunnan arviointi
tyystin ja joitain tällaisia. Tämä on
esimerkinomainen, tärkeä asia sinänsä.
Kertomus on hyvä asia, mutta tässä on
vielä kehittämisen varaa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Aulan kanssa täysin samaa
mieltä siitä, miten näitä kertomuksia
pitäisi arvioida. Mehän käymme täällä aikamoista
vääntöä budjetista ja muutamista
miljoonista, muutamista kymmenistä miljoonista, mutta todellisuudessa,
jos tutkisimme tarkemmin näitä kertomuksia, huomaisimme, että jopa
kymmeniä miljoonia, joissakin tapauksissa sata miljoonaa,
voi syntyä säästöä automaattisesti
käytön perusteella. Siinä mielessä nämä ovat
todella hyödyllisiä asiakirjoja käsitellä ennen
seuraavan budjetin käsittelyä, jolloin sieltä saa
taustatietoa.
Täällä on myös mielestäni
hyviä tilastoja esimerkiksi sosiaali- ja terveyspuolelta.
Sivulla 106 on sosiaaliturvaetuuksien saajien määrän
kehitys vuodesta 1992 lähtien. Otetaan siitä yksi
esimerkki: vanhempainrahan saajien eli äitiyspäivärahalla
tai vanhempainrahakaudella olleiden määrä on
pudonnut. Se kertoo aikamoisesta väestökehityksestä.
Kuitenkaan minimiäitiyspäivärahaa ei
katsota täällä olevan varaa korottaa,
vaikka voisimme korottaa sitä saman budjetin sisällä,
vaikka summaa ei olisi nostettukaan. Samoin työttömyysturvan
puolella ikään kuin on säästynyt
142 miljoonaa vuodesta 99. Eli siinä mielessä tästä on
saatavissa erittäin hyviä huomioita budjetin valmistelua
varten.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! On syytä yhtyä niihin näkemyksiin,
joita täällä on esitetty siitä,
että tämä kirja antaa meille paljon hyödyllistä tietoa noudatetusta
talouspolitiikasta, jota sitten voidaan soveltaa myöskin
tämän päivän tilanteeseen.
Puhemies! Kiinnitän huomiota vain pariin asiaan, joista
olen itsekin aika paljon täällä sekä eduskunnan
istunnoissa että julkisuudessa puhunut. Nimittäin
siitä, minkä tämä kirja todistaa, että Suomi
on noudattanut EU:n ylivoimaisesti kireintä talouspolitiikkaa
viime vuoden aikana. Täällä todetaan:
"Finanssipolitiikka oli Suomessa tiukempaa kuin keskimäärin
euroalueella, mikä oli tarpeen Suomen selvästi
keskimääräistä nopeamman talouskasvun
ja orastavien ylikuumenemisoireiden takia."
Puhemies! En ole aivan varma näistä selvityksistä,
minkä takia Suomessa tarvittiin näin tiukkaa budjettipolitiikkaa,
joka johti muun muassa 6,9 prosentin bruttokansantuoteosuuden rahoitusylijäämään
viime vuonna, joka oli aivan ylivoimaisesti suurin euroalueella.
Kuitenkaan esimerkiksi Suomen kireä talouspolitiikka ei
euron arvoon vaikuta, kyllä ne ovat Saksa ja Ranska pääasiassa,
jotka siihen vaikuttavat.
Puhemies! Sen lisäksi totean, kun meidän velkaongelmaamme
on käsitelty valtavasti julkisuudessa, että tämä kirja
antaa meille tiedon siitä, että viime vuonna meillä oli
EU-maiden toiseksi pienin bruttovelka eli julkinen velka 44,1 prosenttia.
Puhemies! Olisi hyödyllistä kaikille kansanedustajille
tutustua mahdollisimman tarkkaan tähän kirjaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Keskustelua on ollut mielenkiintoista kuunnella siinä katsannossa,
kun omassa muistikuvassaan vertaa sitä Oulun kaupunginvaltuustossa
tarkastuslautakunnan raportista käytyyn keskusteluun siitä,
millä tavalla pitäisi arvioida menneen vuoden
tapahtumia ja erikoisesti projisoida niitä tapahtumia tehtyihin
poliittisiin valintoihin ja päätöksiin.
Olikohan se ed. Aula, joka viittasi siihen, että on
niin monta erilaista kertomusta. Siinäpä se juuri
valtiovarainvaliokunnan tehtävä onkin, että yrittää nämä eri
asiat nitoa yhteen ja tehdä poliittisen arvioinnin numeroarvioinnin
rinnalle taikka yläpuolelle. Siinä on melkoinen
tavoite teille.
Jaakko Laakso /vas:
Arvoisa puhemies! Kiinnitin huomiota samaan asiaan kuin ed.
Elokin. Meillähän on edelleen se mielikuva ja
viime aikoina se mielikuva on vahvistunut, että Suomi on
ikään kuin maa, joka on tavattoman velkaantunut.
Tällaisen mielikuvan tilanteessa, totta kai, esimerkiksi
palkkavaateet ovat suhteellisen maltillisia. Olen paljon tavannut
eläkeläisiä, jotka tästä syystä ikään
kuin venyttävät pennin äärimmilleen
ja katsovat, että ehkäpä he eivät
kerta kaikkiaan tarvitsekaan enempää, koska Suomi
on kaatumassa velkataakan alle. Tosiasia on kuitenkin aivan toinen:
Suomi on Luxemburgin jälkeen vähiten velkaantunut
Euroopan unionin jäsenmaa julkisen velan osalta.
Tämän tosiasian ikään kuin
julkituonti on tärkeää sen takia, että eräät
politiikot käyttävät väärällä tavalla
laman aikana syntynyttä velkaantumisen mielikuvaa tavoitellessaan
tai asettaessaan sellaisia uusia tavoitteita, joissa esimerkiksi kiristetään
niiden vyötä, jotka laman yhteydessäkin
joutuivat osallistumaan laman kustannuksiin enemmän kuin
muut. Tämä tosiasia, että Suomen bruttovelka
on 44 prosenttia bruttokansantuotteesta, on syytä pitää vahvasti
mielessä. Esimerkiksi Saksalla, Ranskalla, Belgialla on
joillakin jopa parinkertainen, melkein kolminkertainen velkaantumisaste
Suomeen nähden, eikä kukaan näissä maissa
väitä, että maat ovat kaatumassa velkataakan
alle. Meiltä sen sijaan löytyy sellainen pääministeri
ja valtiovarainministeri, jotka jatkuvasti tätä virheellistä väitettä toistavat.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta vielä lisäyksenä siihen, mistä näkökulmista
ajattelen valtiontalouden toteutumisen ja eri ministeriöiden
politiikkojen toteutumisen raportointia voisi mielestäni
parantaa. Yksi ongelmahan näissä kertomuksissa
on se, että niissä yleensä kaikki hankalat
asia laitetaan tavallaan maton alle, käsitellään
yleispiirteisesti tai ne jäävät jotenkin
sinne rivien väliin. Se olisi tietenkin myös sille
ministeriölle ja sen johtamiskulttuurille haastavampaa,
että käsiteltäisiin avoimesti myös
semmoiset kohdat, joissa ei ole onnistuttu. Usein käy niin,
että huonosti saavutettuja tulostavoitteita ei raportoinnissa
oteta huomioon, vaan ne ikään kuin unohdetaan,
tai sitten ne tavoitteet on asetettu niin epämääräisesti,
että niitten saavuttamistakaan ei oikein voida kunnolla
eksaktisti arvioida, onko saavutettu vaiko ei.
Toinen näkökulma on se, että nythän
nämä arvioinnit tehdään ministeriökohtaisesti
putkihallintoajattelun mukaan, mutta meillä on monia alueita,
joiden raportoinnissa tulisi myös ylittää hallinnonalarajoja.
Koulutus ja tutkimus, aluekehitys tai kuntien ja valtion välinen
suhde ovat sen tyyppisiä, että niissä olisi
hyvä tarkastella asioita joskus myös yli hallinnonalarajojen.
Jos ajatellaan vaikka valtion liikelaitosten omistajaohjausta, se
on myöskin semmoinen alue, jota yleensä käsittelemme
täällä eduskunnassa erittäin
vähän, ja voisi ajatella, että tässä raportoinnissa
se myöskin otettaisiin huomioon. Kuten alkupuheenvuorossani
sanoin, olisi otettava huomioon myöskin valtion menojen
alueellinen kohdentuminen. Meillä on hyvin vähän
informaatiota siitä edes jälkikäteen,
miten valtion menot ovat eri maakuntien alueille loppujen lopuksi
osuneet.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Laakson puheenvuoro sai aikaan
sen, että pyysin puheenvuoroa. Olemme vähän
eri mieltä velkojen maksusta. Jos katsoo tätä kirjaa, niin
täällä todetaan, että vuonna
2000 esimerkiksi korkoja maksettiin reippaat 33 miljardia markkaa.
Ehkä sillä rahalla olisi ollut jotakin muutakin
käyttöä. Minun tuskaani ei paljon vähennä se, että naapurilla
on enemmän velkaa kuin minulla. Eli jos Suomella on velkaa
vähemmän kuin joillakin muilla mailla, niin eivät
ne muut maat kuitenkaan meidän velkojamme maksa, kyllä meidän
ne itse pitää maksaa. Siinä mielessä kannattaa
ehkä niitä velkojakin hoitaa; joskus ne on kuitenkin
hoidettava. Pitää muistaa vielä se, että oliko
viime vuosi sitten se toinen vuosi, jolloin ylipäätään
valtiontalous oli ylijäämäinen. Ei niitä ole
ollut kauhean monia vuosia. Voi olla, että seuraavakin
vuosi on ylijäämäinen, jos ennusteet menevät
niin kuin on budjetissa, mutta jos ennusteet menevät vähän
huonommiksi, niin voi olla, että jo ensi vuosikin kääntyy
alijäämäiseksi ja jää vain
muutama lyhyt hetki, ainoastaan pari vuotta, jolloin Suomen talous
on ollut vähän aikaa terveellä pohjalla
eli valtion tulot ovat olleet suuremmat kuin menot.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ensinnäkin, ed. Jari Koskinen on varmasti
oikeassa siinä, että velat on maksettava, korot
on maksettava, mutta sitä keskustelua, jota Suomessa on
hallinnut nimenomaan velkataakka, sitä ei muissa Euroopan maissa
kyllä käydä. Minä seuraan aika
tarkkaan sitä, mitä Euroopan maissa talouspolitiikassa keskustellaan.
Niin kuin ed. Laakso totesi, Belgian osalta velka suhteellisesti
on noin kolminkertainen Suomeen nähden. En minä ole
huomannut, että Belgiassa kukaan olisi kamalan huolissaan
siitä tilanteesta. Meillähän se hallitsee
koko tätä talouskeskustelua.
Puhemies! Kyllä sen kääntökohtana
voidaan mainita esimerkiksi sosiaalimenot asukasta kohden, sivu
106, johon ed. Huotari viittasi. Kun on kuviteltu, että me
Suomessa olemme sosiaalimenojen osalta aivan huipputasoa Euroopassa,
niin me nyt kuitenkin viidenneksi vähiten käytämme sosiaalimenoja
kaikista EU-maista.
Puhemies! Haluan vielä kerran tukea myöskin ed.
Aulan näkemystä siitä, että jo
budjettikirjaan sinänsä pitäisi saada
jonkinlainen katsaus siitä, miten valtion rahat alueellisesti
vaikuttavat. Tämä aluevaikutus pitäisi
saada. Mehän saamme aina pari vuotta myöhässä Tilastokeskuksesta kyllä tiedot
siitä, miten maakunnat ovat rahaa saaneet, mutta se on
vähän jälkikäteistä,
kaksi kolme vuotta jälkeenpäin.
Kari Uotila /vas:
Rouva puhemies! Varmasti julkista velkaa ja valtion velkaa käytetään
tarkoitushakuisesti mielipiteen ja maaperän muokkaukseen,
mutta täytyy kuitenkin muistaa, että moniin muihin
maihin verrattuna meidän velkaantumisemme tapahtui hyvin
nopeasti ja meidän tilanteemme 90-luvun alussa poikkesi
niistä Euroopan maista, jotka olivat eräällä tavalla
rakentaneet yhteiskuntansa ja valtiontalouden ja julkisen talouden
kestämään tällaista voimakastakin
velkaantumista. Meille se oli aikamoinen shokki ja aiheutti velanhoitomenot
eräällä tavalla uutena menoluokkana.
Mitä muuten tähän rakenteeseen tulee,
niin yhdyn niihin käsityksiin, joita täällä on
esitetty myös siltä osin, että laajempaa
vertailupohjaa pitäisi olla, koska tilahan on aina tila
johonkin verrattuna. Sen vuoksi näköalaa menneisyyteen
varmasti pitäisi vähän laaja-alaisemmin
olla, vaikka täällä näitä tilastoja
aika hyvin onkin esitetty.
Sitten se, mitä ed. Aula totesi, että ikävät
asiat on vedetty maton alle, on varmaan inhimillistä, ja on
tietysti haaste valiokunnalle ja eduskunnalle kaivaa niitä ikäviä asioita
esille ja kiinnittää niihin huomiota mietinnössä.
Poikkihallinnollinen tarkastelu on tietysti tärkeätä.
Tällainen ministeriökohtainen tarkastelu on liian
kapea-alainen. Itse asiassa pitäisi oikeastaan puhua ja
saada selvitystä yhteiskunnan tilasta eikä vain
valtiontalouden tilasta, mutta se on jo paljon suurempi haaste tarkastelun
kannalta.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minäkin vielä kiinnitän
huomiota kertomuksen rakenteeseen siltä osin, että tässä on myöskin
ministeriökohtaisia eroavaisuuksia. Joku ministeriö aika
luettelonomaisesti esittää lukuja, ja ne eivät
oikein sieltä aukene, vaikka niitä olisi useammankin
vuoden ajanjakson osalta luettavissa. Sitten taas esimerkiksi sisäministeriö toteaa
muun muassa, muutaman rivin sivulta 53 lainaan: "Asevelvolliset
koulutettiin tavoitteiden mukaisesti." Se on selvää tekstiä.
Tai: "Sotilaallisen maanpuolustuksen vaikuttavuus laski hieman,
koska koulutettuja asevelvollisia voitiin sijoittaa rajajoukkoihin
pienempi osuus kuin vuonna 1999." Nämä ovat selviä kannanottoja. Tämän
ymmärtää, se on pläkkiselvää.
Jotain tällaista lukija kaipaa.
Pekka Kuosmanen /kok:
Rouva puhemies! Hallituksen kertomuksessa käy silmiin
minun kohdallani se, että hallinnon kokoaminen on tuotu
uudelleen esiin esimerkiksi sisäasiainministeriön
kertomuksessa sivulla 49. Hallinto 2000 lähti siitä,
että putkihallinnosta vähennetään
3 500 työntekijää. Nämä 3 500
työntekijää, jotka putkihallinnosta vähennettiin,
siirrettiin keskushallintoon, eli keskushallintoa kasvatettiin viiden
viime vuoden aikana 4 500 työntekijällä.
Nyt kuitenkin hallituksen kertomuksessa on, että nyt pyritään
uudelleen hajasijoittamaan keskushallinnosta paikallishallintoon.
Mielestäni varsinkin eri ministeriöissä näyttää olevan
johtajuusongelma siinä mielessä, että minusta
johdonmukaisesti pitäisi hoitaa hallinnon keskittäminen
ja hajasijoitus uudelleen niin, ettei heti viiden vuoden päästä taas
tarvitsisi keskushallintoon porukkaa tuoda. Eli jämäkkyyttä hallinnon
johtamiseen pitäisi saada mielestäni.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! On aika tärkeä asia, millainen
yleinen keskusteluilmapiiri esimerkiksi taloudesta puhuttaessa on. Kun
lauantaina 8.9. katsoin Aamu-tv:n uutiset Suomen televisiosta, niin
uutiset hyvin voimakkaasti kertoivat USA:n talouden heikkenemisestä ja
työttömyyden kasvusta. Kun samana päivänä matkustin
USA:han, jossa oli mahdollisuus kuulla myös talouden asiantuntijoita
alkuviikosta, niin siellä ei puhuttu ollenkaan näistä asioista eikä nähty
niitä ollenkaan niin ongelmallisina, puhumattakaan televisiosta,
josta ennen tätä onnettomuutta en löytänyt
ollenkaan tämmöistä ilmapiiriä.
Kun keskustelin sitten suomalaisten asiantuntijoiden kanssa
kysellen, miksi siellä ei puhuttu USA:n talouden lamasta,
niin kuin meillä puhutaan voimakkaasti, niin siinä keskustelussa
tuli esille, että ei USA:ssa ole sellainen tapa. Ei siellä lietsota
omaa kotilamaa sillä, että puhutaan koko ajan,
että talous menee niin heikosti.
Totta kai ymmärrän sen, että Suomen
talous on riippuvainen USA:n taloudesta. Mutta joskus tuntuu, että me
synnytämme itse lisää kotimarkkinoille
lamaa sillä, että me jatkuvasti puhumme vain talouden
heikkenemisestä silloin, kun se siihen suuntaan lähtee.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän täysin
sen, mitä ed. Jari Koskinen — hän näyttää häipyneen
täältä — tarkoitti äsken puheenvuorollaan.
On tietysti ihan masentavaa, jos joutuu 33 miljardia markkaa maksamaan
korkomenoja.
Mutta minä ymmärsin ed. Laakson tarkoittaneen
sitä, mikä on ollut aika yleinen ilmiö 90-luvulla,
erikoisesti sen alkupuolella, että kun yritettiin leikkaamalla
saada miljardin säästö ja katsottiin
tilinpäätöstä aikanaan, lasku
oli 1,5 miljardia. Esimerkiksi terveydenhuollon toimenpiteitten
siirtäminen tuonnemmaksi johtaa tähän
tulokseen, jolloin se ihanuus ei toteudu, vaan siinä jo
joudutaan inhimilliseen tragediaan viime kädessä.
Tällä tavalla semmoinen talonpoikainen järki
myöskin näissä velanlyhennyshommissa
on ilmiselvästi paikallaan.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on ollut myöskin tärkeää kuulla
edustajakollegoitten puheenvuoroja juuri siitä näkökulmasta,
että talouden tunnusluvut ja ikään kuin makrotason
kehitys suhteessa valtionvelkaan ovat kuitenkin niin hyvässä jamassa
kuin ovat.
Tässä julkaisussa myöskin annetaan
toinen hyvin merkittävä positiivinen signaali.
Se on se kohta, jossa todetaan, kun arvioidaan meidän talouspolitiikkaamme,
että Suomi on nykyisin yksi maailman kilpailukykyisimmistä maista
ja meidän teollisuutemme ja yritystemme kilpailukyky on
maailman parasta tasoa. Minusta tämäkin on tärkeä näkökulma
silloin, kun puhumme laajemmin talous-, finanssi- ja koko yhteiskuntapolitiikasta.
Se antaa myöskin nyt sitten liikkumatilaa, jos kehitys
menee vähän huonompaan suuntaan.
Toisen iloisen asian näin sivistysvaliokunnan varapuheenjohtajana
haluan todeta pöytäkirjoihin: "Suomalainen tiede
on kansainvälisesti näkyvämpää ja
arvostetumpaa kuin koskaan aikaisemmin. Suomi sijoittuu tieteellisten
julkaisujen tuottajana neljän kärkimaan joukkoon
maailmassa."
Johtopäätös nyt näiltäkin
osin tähän keskusteluun on se, että tämä hallituksen
kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta antaa erinomaisen paljon
olennaista ja syvällistä tietoa yhteiskunnan eri
osa-alueista. Sen takia minusta on ollut tärkeätä tämä keskustelu,
ehkä vähän satunnaisiinkin asiayhteyksiin
takertuminen, mutta se näin perjantai-iltapäivänä sallitaan.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Huotari käsitteli talouden
lamaa, joka meillä nyt on menossa. Totean siitä,
että tästä hallituksen kertomuksesta
vuodelta 2000 ilmenee, että vientiteollisuus toimi veturina
talouselämässä ja sehän onnistui
erittäin hyvin. Vuonna 2001 kulutuskysyntä on
toiminut talousveturina. Ainoa, mikä nyt yllätti
meidät, oli autokaupan romahdus 20 prosenttia. Te olette
oikeassa siinä, että ei täältä pidä negatiivista
tietoa julistaa, kun kysymys on nimenomaan kulutuskysynnän
kasvusta, eli täältä pitää positiivista
tietoa antaa.
Toisaalta tänä päivänä tuonti
on jo suurempi kuin vienti eli talouden taantuma on tulossa. Metsäteollisuuden
tilauskanta tällä hetkellä on vain yksi
viikko, kun normaalisti on kuusi viikkoa. Kuitenkin meidän
kaikesta huolimatta pitää elää reaalimaailmassa
taloudessa ja katsoa, mihin suuntaan olemme menossa. Hallitushan
pudotti talousennustetta loppuvuodeksi 1,5 prosenttiin. Minusta
tuntuu kovin pahalta, kun 3 prosenttia vähintään
täytyy kasvun olla, että pystytään
työttömyyttä vähentämään.
Meidän kaikkien edustajien täytyy hyvin vakavasti
suhtautua tähän talouden taantumaan.
Keskustelu päättyy.