2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi lasten kanssa toimivien
vapaaehtoisten rikostaustan selvittämisestä, rikosrekisterilain
muuttamisesta sekä rikosrekisteritietojen säilyttämisestä ja
luovuttamisesta Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden
välillä annetun lain muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Olen itse lähtökohtaisesti
varovainen sen suhteen, mitä tietoja kansalaisista eri
rekistereissä liikkuu, kuinka laajoja ne ovat ja kenellä on
oikeus tietoja käyttää, mutta tämän
hallituksen esityksen tavoite, se, että lasten kanssa toimivien vapaaehtoisten rikostausta
voitaisiin
selvittää rikosrekisteritietojen ja sakkorekisteritietojen avulla,
on mielestäni oikea.
Yhdistystoiminnan kirjohan on Suomessa hyvin laaja. Urheilu-
ja tanssiseuroissa mutta myös muussa yhdistystoiminnassa
on paljastunut aivan liian monta lasten ja nuorten hyväksikäyttötapausta,
joihin ei ole päästy puuttumaan tarpeeksi ajoissa,
puhumattakaan, että ne olisi voitu estää kokonaan.
Tunnustan sen, että useimmiten vapaaehtoisena ja palkattuna
työskentelevien henkilöiden työn- ja
toimenkuvat ovat keskenään erilaiset, mutta voivat
ne sisällön kannalta olla hyvinkin lähellä toisiaan.
Usein myös sama henkilö liikkuu samassa organisaatiossa
tai ylipäätään kolmannella sektorilla
vapaaehtoistyön ja palkkatyön välillä,
ja onpa myöskin niitä, jotka tekevät näitä samoja
asioita, töitä, toimia toimeksiantosuhteessa.
Oikeus pyytää selvitys pitäisi kyetä muotoilemaan
tarkkarajaisesti ja tarkoituksenmukaisesti niin, että lasten
asema turvataan, mutta ettei rakennettaisi kolmannelle sektorille
pelon ja epäluulon ilmapiiriä, kun sillä sektorilla
toimii kuitenkin kymmeniätuhansia vapaaehtoisia ja palkattuja
henkilöitä äärimmäisen
tärkeissä töissä. Esityksessä olennainen
kohta onkin se, että rikostaustan selvittäminen
on järjestäjän oikeus, ei velvollisuus.
Arvoisa puhemies! Olen hallituksen esityksen toimivuuden suhteen
osin epäileväinen. Ehdotetun lain mukaisen otteen
hakeminen olisi vapaaehtoista, ja sen antaisi vapaaehtoistoiminnan
järjestöjen pyynnöstä Oikeusrekisterikeskus.
Tähän asti kaikki on selvää,
mutta millaisessa tilanteessa selvityksen voisi pyytää?
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin aika monen ehdon
tulee täyttyä ja osa ehdoista on epätäsmällisesti
muotoiltu.
Rikostaustaotetta pyydettäessä edellytetään, että kyse
on tehtävästä, johon säännöllisesti
ja olennaisesti kuuluu alaikäisen opetusta, ohjausta, hoitoa,
huolenpitoa tai muuta yhdessäoloa alaikäisen kanssa.
Lisäksi tehtävän täytyy pitää sisällään
henkilökohtaista vuorovaikutusta alaikäisen kanssa.
Kolmanneksi: että tehtävää hoidetaan
yksin tai sellaisissa olosuhteissa, joissa alaikäisen henkilökohtaista
koskemattomuutta ei muista toimista huolimatta voida kohtuudella turvata.
Eli muiden suojelutoimien riittävyys on arvioitava ensin,
ja vasta sen jälkeen palvelunjärjestäjällä on
oikeus toimia. Näiden kaikkien mainittujen ehtojen tulee
täyttyä, jotta kyseessä olisi lain tarkoittama
tehtävä.
Tässä kohtaa voi kuitenkin kysyä,
kuinka vapaaehtoistoiminnan järjestäminen vaikeutuu,
jos selvitys pyydetään ja sille on perusteet ja
kyse on yhteisestä sopimuksesta. Pelkkä pyyntö ei
kai vaikeuta vapaaehtoistoimintaa, vaan pyynnön perusteiden
epämääräisyys. Esimerkiksi Alankomaiden
mallissa vapaaehtoistoiminnan järjestäjät
voivat pyytää vapaaehtoista toimittamaan niin sanotun
luotettavuustodistuksen. Olipa malli mikä hyvänsä,
sen tiedostaminen, että tällainen pyyntö voi
tulla kenen tahansa kohdalle silloin, kun tehtävän
määrittelyehdot täyttyvät, on
tärkeää. Silloin vältytään
kaikinpuoliselta turhalta syyllistämiseltä.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaiset ovat iloisia, että olemme
saaneet tällaisen hallituksen esityksen 149 tänne eduskuntaan
käsittelyyn. Tein asiasta lakialoitteen vuonna 2011, jossa
esitin, että myös vapaaehtoistyötä tekevien
rikostaustat tarkistetaan samoin kuin työ- ja virkaehtosuhteessa
toimivien rikostaustat. Sen takia on hienoa, että nyt kaksi vuotta
myöhemmin meillä on täällä oikeasti
hallituksen esitys, joka on tämän perussuomalaisen ryhmän
tekemän lakialoitteen mukainen.
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä velvoittaa
työnantajan selvittämään lasten
kanssa työskentelevien henkilöiden rikostaustan
ennen työsopimuksen tekemistä tai virkaan nimittämistä.
Tämän velvollisuuden laiminlyönti on
rangaistavaa. Henkilön rikostausta selvitetään
siten, että tehtävään valittu työntekijä hankkii
itsestään rikosrekisteriotteen ja esittää sen
työnantajalle nähtäväksi tämän pyynnöstä.
Työ- ja virkasuhteessa tehtävän työn lisäksi
voimassa olevan lain soveltamisala kattaa siviilipalvelusvelvollisen
työpalveluksen, työvoimaviranomaisen järjestämän
työharjoittelun, työelämävalmennuksen
ja työkokeilun. Lakia sovelletaan myös perhehoitotyöhön,
yksityisiin sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajiin sekä lasten
aamu- ja iltapäivätoiminnan palvelujen hankkimiseen.
Mutta lain soveltamisalassa ei ole kuitenkaan huomioitu lasten ja
nuorten kanssa vapaaehtoistyötä tekeviä henkilöitä,
ja nyt asiaan on tulossa muutos.
Tällä ehdotetulla lailla pantaisiin täytäntöön lasten
seksuaalisen hyväksikäytön torjumisesta annetun
direktiivin velvoitteet. Direktiivin 10 artiklan 2 kohdan mukaan
työnantajilla on ottaessaan palvelukseen henkilöä ammatillisiin
tehtäviin tai järjestäytyneeseen vapaaehtoistyöhön, jossa
ollaan suoraan tai säännöllisesti tekemisissä lasten
kanssa, oikeus pyytää tiedot rikosrekisteriin
merkityistä direktiivissä tarkoitetuista rikoksista.
Näitä ovat muun muassa seksuaaliseen hyväksikäyttöön
ja riistoon liittyvät rikokset, lapsipornografiaan liittyvät
rikokset, lasten houkutteleminen seksuaalisiin tarkoituksiin sekä näihin
liittyvä yllytys, avunanto ja yritys. Hallituksen esityksen
mukaan otteen hakeminen olisi vapaaehtoista.
Tässä kohtaa täytyy esittää hallituksen
esitykselle kritiikkiä. Tulisiko hallituksen esityksen
sisältää myös se, että vapaaehtoistyössä toimivien taustat
tarkistettaisiin automaattisesti? Nyt virka- tai työsuhteessa
olevat ja vapaaehtoiset ovat jäämässä eri
asemaan. Apulaisoikeuskanslerin mukaan virka- ja työsuhteiden
vapaaehtoistyötä tiukempi säätely
voi johtaa siihen, että vapaaehtoistyöhön
ohjautuu lasten kanssa työskentelemään
sopimattomia henkilöitä, jotka pyrkivät
salaamaan taustaansa. Tällainen riski voi toteutua. Esimerkiksi
Kuopiossa lasten ja nuorten tukihenkilönä toiminut
mies tuomittiin tammikuussa 2012 vankeuteen useista lasten hyväksikäytöistä ja
lapsipornon levittämisestä. Eli korostan vielä: Työ-
ja virkasuhteisilla työnantajan on aina pyydettävä lasten
kanssa työskentelevältä rikosrekisteriote
nähtäväksi. Vapaaehtoistoiminnassa tämä jäisi
vapaaehtoistoiminnan järjestäjän oman
harkinnan varaan. Halutessaan vapaaehtoistoiminnan järjestäjä voisi
pyytää rikostaustan tarkastamista, jos työntekijä antaa
siihen suostumuksensa.
Arvoisa puhemies! Eduskunnan tehtäväksi jää pohtia,
onko rikostaustan tarkistamisen jääminen vain
vapaaehtoiseksi mahdollisuudeksi riittävä pelote
vai tulisiko vapaaehtoistyössä lasten ja nuorten
kanssa toimivien rikostausta tarkastaa automaattisesti. Tulemme
kuulemaan monia asiantuntijoita tästä asiasta
ja keskustelemaan paljon eduskunnassa. Missään
nimessä emme halua eikä tarkoitus ole vaikeuttaa
vapaaehtoistyötä Suomessa, mikä on äärettömän
tärkeää toimintaa. Niin kuin sanoin,
tästä varmasti keskustellaan paljon.
Tärkeää on, että tämä hyvä lakiesitys
menee läpi sillä tavalla, että me voimme
suojella lapsia. Lasta on suojeltava aina, kaikissa tilanteissa.
Se on meidän aikuisten tehtävä kodeissa
ja myös täällä eduskunnassa.
Se on myös hallituksen tehtävä, ja tämä hallituksen
esitys on oiva osoitus siitä.
Arvoisa herra puhemies! Lapsi on lasinen astia, joka särkyessään
muuttuu rikotuksi aikuiseksi. Meidän tehtävämme
on puolustaa lasta.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Lasten parissa siis todellakin työskentelee
nykyään yhä kasvava määrä vapaaehtoisia,
joiden mahdollinen rikosrekisteri jää useimmiten
täysin pimentoon. Hallituksen esitys tulee siis todella tarpeeseen.
Lapset eivät kuitenkaan ole ainoita yhteiskuntamme
puolustuskyvyttömiä. Vanhusten ja vammaisten suojelemisen
osalta Suomen lainsäädäntö on
yhä puutteellinen. Tuomio vammaiseen tai vanhukseen kohdistuneesta
seksuaalirikoksesta ei estä saamasta työtä vanhus-
tai vammaishoitotehtävissä. Mikäli esimerkiksi
ylinopeussakot voivat eräillä aloilla toimia esteenä koulutuksen ja
työn saannille, voisi kuvitella, ettei vanhuksiin tai vammaisiin
kohdistuneiden rikosten selvittäminen olisi kohtuuton edellytys
työskentelylle näiden henkilöryhmien
kanssa. Eli myös näiden vapaaehtoisten rikostaustat
tulisi ehdottomasti voida selvittää, ja tähän
toivottavasti jatkossa kiinnitetään huomiota.
James Hirvisaari /m11:
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin direktiiviin perustuva hallituksen
esitys lasten kanssa toimivien vapaaehtoisten rikostaustan selvittämisestä vaikuttaa
oikein hyvältä. Esityksessä erityisen
hyvää on se, että rikoksista tuomittujen
ja etenkin seksuaalirikollisten mahdollisuutta toimia vapaaehtoistyössä alaikäisten
kanssa hankaloitetaan.
Järjestöt saisivat mahdollisuuden pyytää Oikeusrekisterikeskukselta
selvityksen vapaaehtoisten rikostaustasta. Tämä toimintatapa
perustuisi edelleen vapaaehtoisuuteen eikä velvollisuuteen,
mikä jo sekin on erinomainen asia, koska se lisää yhteisön
mahdollisuuksia saada informaatiota ja luo järjestöille
mahdollisuuden kehittää omaa toimintaansa aikaisempaa
vastuulli-semmaksi ja lasten edun huomioivaksi.
On huomattava, että vapaaehtoisjärjestöissä liikkuu
usein myös aiheettomia huhuja ja epäilyjä,
joita on voinut olla vaikea kumota nykyisessä tilanteessa.
Uusi laki parantaisi ilmapiiriä, koska säännöt
olisivat yhtenäisiä, yhteisiä ja kaikille selkeitä ja
alaikäisten lasten kanssa tekemisissä olevien
vapaaehtoisten rikostaustat olisivat järjestöjen
saatavilla. Uusi laki vapaaehtoistoiminnasta siis tarvitaan erikseen,
koska samoja periaatteita ei voi täysin soveltaa työ-
ja virkasuhteisiin.
Lapsiin kohdistuvia rikoksia ei tällä esityksellä tietenkään
täysin ehkäistäisi, vaan ainoastaan estettäisiin
aiemmin tuomittujen henkilöiden toimiminen jatkossa lasten
kanssa. Ehkäpä valiokunta voisi omassa mietinnössään
vielä pohtia, miten myös ennaltaehkäisyä voisi
lainsäädännön puolelta edelleen
kehittää ilman, että järjestöihin vain
kohdistuisi yletöntä byrokratiaa asian johdosta,
ja voisiko asiat selvittää automaattisesti, kuten
edustaja Juvonen juuri esitti.
Arvoisa puhemies! Minusta tämä hallituksen esitys
on varsin kannatettava ja uskoakseni myös yleisen kansalaismielipiteen
mukainen, ja sellaisia Muutos 2011 -eduskuntaryhmä tervehtii
aina suurella ilolla.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme tänään
hallituksen esitystä asiasta, jonka tärkeydestä me
kaikki varmasti olemme samaa meiltä. Lasten hyväksikäyttö on aina
törkeä ja tuomittava rikos. Siksi kaikki toimet,
joilla lasten turvallisuutta tätä pahaa vastaan
voidaan lisätä, ovat kannatettavia.
Tämän hallituksen esityksen kannattavana tavoitteena
on lisätä lasten turvallisuutta vapaaehtoistoiminnassa,
suomeksi sanottuna harrastuksissa. Jatkossa vapaaehtoistoiminnan
järjestäjillä, kuten urheiluseuroilla,
harrastuspiireillä tai seurakunnilla, olisi mahdollisuus
pyytää rikosrekisteriotetta niiltä henkilöiltä,
jotka ovat lasten kanssa tekemisissä. Tähän
on myös vankat perusteet. Ikävä kyllä julkisuudessa
on aika ajoin käsitelty juttuja, joissa lasten hyväksikäyttäjä on ollut
nuorisotoiminnan vetäjä, valmentaja tai joku muu
vapaaehtoistoimintaan osallistunut henkilö. Yhdenkin tapauksen
vähennys on aina askel parempaan suuntaan.
Toisaalta, arvoisa puhemies, hallituksen esitykseen sisältyy
myös seikkoja, joiden katson osittain vesittävän
tärkeän esityksen tavoitteita. Nostan niistä esille
vain yhden: urheiluseurojen taloudelliset mahdollisuudet hankkia
näitä rekisteriotteita. Jo nyt melkein kaikki
urheiluseurojen keräämistä varoista menevät
jokapäiväiseen ruohonjuuritason toiminnan järjestämiseen.
Nykyinen hallitus on, aivan oikein, liikuntapolitiikassaan vielä entisestään
halunnut kannustaa liittoja ja seuroja siirtämään
resursseja toimistosta kentälle. Valtakunnallinen Urheilu-
ja Liikuntaorganisaatio Valo on arvioinut tarpeen urheiluseuroissa
olevan vuosittain noin 30 000 rekisteripyynnön
verran. Nykyisillä rekisterimaksuilla se merkitsisi yli
400 000 euron lisämenoerää seuroille
joka vuosi. Todennäköinen lopputulos lainmuutoksesta
onkin siis se, että tarpeellisetkin taustatutkimukset jäävät
tekemättä, kun rahaa ei niihin yksinkertaisesti
välttämättä ole olemassa. Toisaalta
on aivan selvää, että jo nyt hyvin työllistetty
Oikeusrekisterikeskus tarvitsee lisää resursseja
laajentuneen tehtäväkenttänsä hoitamiseen.
Arvoisa puhemies! Valiokuntakäsittelyssä olisikin
paikallaan pohtia keinoja siihen, miten näihin pohjimmiltaan
rahaan ja resursseihin liittyviin haasteisiin saataisiin hyvä ratkaisu.
Yksi, joskaan ei ainoa tai absoluuttisen oikea, vaihtoehto voisi
olla rekisterimaksujen porrastus vapaaehtoisjärjestöille.
Vastaavasti tästä syntynyt vaje voitaisiin kompensoida
Oikeusrekisterikeskukselle budjettia uudelleen kohdentamalla. Olennaista
olisi nyt saada tämä hyvä esitys toimimaan
kaavaillulla tavalla ja laajuudella. Kyse on kuitenkin lastemme
turvallisuudesta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tanssikoulun opettaja, rippikoulun vapaaehtoistyöntekijä,
ratsastuskoulun opettaja, tammikuussa 2013 jalkapallovalmentaja
ja ehkä yhtenä törkeimmistä Itä-Suomessa
lasten ja nuorten tukihenkilönä toiminut henkilö sai
syytteen lasten hyväksikäytöstä,
ja tällä henkilöllä alla oli
entuudestaan pedofiilituomio. Ainakin tämä viimeinen
tapaus olisi tällä lainsäädännöllä pystytty
estämään, ja jos yhdenkin pystymme estämään,
silloin näin pitää toimia, ja haluan
kiittää, että tämä esitys
nyt on tullut, joka lähtee EU-direktiivistä ja
nyt tulee meille tänne käsittelyyn.
Rikostaustathan on Suomessa selvitetty työ- ja virkasuhteissa
vuodesta 2003 lähtien, noin 77 000 selvitystä vuosittain,
ja aina muutama vuosittain sieltä on jäänyt
kiinni näiden selvitysten kautta. Vuoden 2012 alussa tämä laajennettiin
myös opiskelijoihin, ja opiskelijoillehan tämän
taustaselvityksen hakeminen on ilmaista, mihin voisi viitata vaikkapa
edustaja Wallinheimon puheenvuoron myötä, että samalla
lailla voisi miettiä, että tuo ei kovin suuri
maksu voisi olla pois kuitenkin täältä seura- ja
yhdistystyöstä. Toki tuon siihen toisenkin vaihtoehdon
hetken kuluttua.
Nyt siis laajennetaan tätä lainsäädäntöä koskemaan
lasten kanssa toimivien vapaaehtoisten rikostaustojen selvittämistä rikosrekisteritietojen
ja
sakkorekisteritietojen avulla. Otteen hakeminen olisi vapaaehtoista,
ja olen edustaja Juvosen kanssa täysin samaa mieltä,
että minun mielestäni sen pitäisi olla
pakollista ja automaatio.
Tässä lainsäädännössä on
myös monta poissulkevaa kohtaa, joiden myötä selvitys
ei olisi mahdollista. Tässä todetaan: "Rikostaustaotteen pyytäminen
edellyttäisi ensinnäkin, että kyse on tehtävästä,
johon säännöllisesti ja olennaisesti kuuluu
alaikäisen opetusta, ohjausta, hoitoa, huolenpitoa tai
muuta yhdessäoloa alaikäisen kanssa. Toiseksi
tehtävän tulisi olla sellainen, että se
pitää sisällään henkilökohtaista
vuorovaikutusta alaikäisen kanssa. Kolmanneksi edellytettäisiin,
että tehtävää hoidetaan yksin
tai sellaisissa olosuhteissa, joissa alaikäisen henkilökohtaista
koskemattomuutta ei muista toimista huolimatta voida kohtuudella
turvata." Sitten todetaan: "Kaikkien edellytysten olisi täytyttävä,
jotta kyseessä olisi laissa tarkoitettu tehtävä,
johon otettavan vapaaehtoisen rikostausta voitaisiin selvittää."
Minun mielestäni tässä on turhan monta
poissulkevaa tekijää. Aika usein se voi olla varsin
pienikin paikka, joka mahdollistaa tämäntyyppisen
sairaan toiminnan.
Arvoisa puhemies! Toivon, että näiltä osin
tämän toki hyvän ja eteenpäin
vievän lainsäädännön
toimivuutta seurataan ja ollaan valmiita tekemään
myös korjausliikkeitä.
Arvoisa puhemies! Itse siis kannatan sitä, että jatkossa
tästä tehtäisiin myös vapaaehtoistyötä tekevien
keskuudessa pakollista. Toivoisin, että tämä laajennettaisiin
koskemaan myös kaikkia sijaisuuksia tämäntyyppisissä tilanteissa.
Tiedän, että se olisi esimerkiksi päiväkodeissa,
kouluissa hyvin haasteellista. Päivän sijaisuuksiin usein
otetaan nopeasti lyhyellä varoitusajalla henkilöitä,
ja pohdinkin sitä, kun lääkärintodistus
esimerkiksi työtä hakevalla on mukana, voisiko
olla myös niin, että tällaisia lyhyitä sijaisuuksia
tai vapaaehtoistyötäkin tekevällä pitäisi olla
se rikosrekisteriote mukana, jotain päivämäärää tuoreempi.
Onko se sitten kolme kuukautta, puoli vuotta, toki rikos on voinut
tapahtua eilisenäkin päivänä,
mutta tätä itse miettisin. Tämä voisi
olla yksi ratkaisu myös tuohon edustaja Wallinheimon maksullisuuskysymykseen, että
se
olisikin henkilöllä jatkossa itsellä mukana.
Toki siinä väärennösmahdollisuuksia
ja muuta on. Tiedän, että näitä varmasti
nostetaan esille, mutta pohtisin myös tämäntyyppistä mallia
ainakin koskien heitä, jotka toimivat epäsäännöllisesti
vaikkapa sijaisuustehtävissä.
Arvoisa puhemies! Myös edustaja Pelkonen nosti hyvin
esille vammaiset ja ikäihmiset, vanhukset, ja toivon, että näitä lainsäädäntöjä viedään
eteenpäin. On todella valitettavaa, että näin joudumme
toimimaan, mutta tässä maailmassa on liian paljon
sairaita ihmisiä.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Lakiehdotus on todellakin tervetullut. Lasten
parissa työskentelystä on liikaa järkyttäviä tapauksia, joilla
on ollut hirvittäviä seurauksia yhtäältä emotionaalisella
tasolla, kun nuori elämä on mennyt rikki kenties
loppuiäksi, yhtäältä vanhemmat
eivät ole enää tämän
jälkeen, kun he ovat lukeneet ja kuulleet tällaisista
tapauksista, lähettäneet nuoria hyvien harrastusten
pariin. Urheilussa tämä on saattanut merkitä sitä,
että moni lahjakkuus on jäänyt löytymättä ja
yhtäältä nuoret, lapset eivät
ole päässeet hyvien, kehittävien harrastusten
pariin. Järkyttävä seuraus näistä yksittäistapauksista,
järkyttävistä tapauksista, on ollut myös
se, että on leimattu ne arvokasta vapaaehtoistyötä tehneet,
joita ilman kolmas sektori ei pysyisi pystyssä.
Olen kuitenkin, edustajat Heinonen ja Juvonen, vähän
varauksellinen suhteessa tämän rekisteriotteen
pakollisuuteen. En esimerkiksi näkisi kovin tarkoituksenmukaisena,
että tämmöisen ihmisen, joka tunnetaan
vuosikausilta, vuosikymmenien ajalta esimerkiksi urheiluvalmentajan,
juniorivalmentajan tehtävästä, pitäisi
antaa todistus. Tai kun joku vähän yli rippikouluiän oleva,
kenties lukioikäinen, pyörittää seurakunnassa
varhaisnuorten kerhoja, niin onko tällaisten osalta todellakaan
tarpeellista? Tässä tarvittaisiin kyllä tervettä järkeä.
Onneksi kuitenkin laajoilla alueilla Suomessa ihmiset kyllä tuntevat
toisensa, niin että tälläkin tavalla
tämä keskinäinen tuntemus ja sitä kautta
luotettavuus tulee esille.
Edustaja Pelkonen otti, aivan oikein, esille myös kysymyksen
vammaisten, kehitysvammaisten ja vanhusten parissa työskentelystä.
Toivottavasti lainsäädäntö etenee
myös tältä osin. Oli arvokasta, että otitte
tämän, edustaja Pelkonen, esille.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä aika lailla yllätyksenä ovat
tulleet monet näistä uutisista, joissa on kerrottu
näistä hyväksikäyttötapauksista.
Niissä usein on ollut sellaisia henkilöitä taustalla,
joista ei kylillä olisi uskottu, että tekevät
tällaista. Sen takia en itse jaksa uskoa siihen, että toimiva
malli olisi se, että siltä, joka on hyväksi
mieheksi kylillä tunnettu, ei vaadittaisi mutta uudelta
kulkijalta se vaadittaisiin. Sen takia itse toivon, että näissä oltaisiin
avarakatseisia tässä tilanteessa. Niin kuin tuossa
puheenvuorossani totesin, meillä on paljon sairaita ihmisiä ja
liian paljon näitä asioita on katsottu läpi
sormien ja monissa yhteisöissä jopa vaiettu ja
salattu ja sen takia näihin pitää vakavasti
puuttua.
Arja Juvonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käytetty hyviä puheenvuoroja, ja juuri näin,
mitä itsekin puheenvuorossani sanoin: paljon käymme
keskustelua tulevaisuudessa, kumpiko näistä vaihtoehdoista
olisi se parempi.
Joka tapauksessa haluan ainakin kaikille vapaaehtoistyössä toimiville
ja urheiluseuroille välittää sellaisen
viestin, että missään nimessä ei haluta
vaikeuttaa heidän toimintaansa. Sille ei voi mitään,
että tämä esitys koskettaa heitä,
ja se koskettaa monesti myös hyvin sisältä.
Lähestulkoon jokaisen lapsi on jossakin vaiheessa ja tällä hetkelläkin
vapaaehtoistoiminnan piirissä, harrastaa urheilua tai jotakin
muuta. Elikkä tervettä keskusteluahan me täällä käymme
ja joudumme miettimään, ja se on ihan totta näin,
että eihän tuttavallisuus voi olla sen merkki,
että ihminen on täysin luotettava. Emmehän
me tiedä, mitä meissä oikein piilee.
Mutta aivan kuten, Wallinheimo, sanoitte, urheiluseurojen taloudellinen
tilanne on huomioitava, ja se on vakava asia. Ja edustaja Pelkonen, mainitsitte
vanhukset ja vammaiset: kyllä minä katsoisin vastuuta
myös sinne työnantajapuolelle, niin että ehdottomasti
hoitajien taustat on tarkastettava automaattisesti. Olen itsekin
toimittanut lukuisia kertoja rikosrekisteriotteen, eikä siinä ole
mitään huonoa eikä pahaa. Se on luonnollinen
osa toimintaa. Se ei kosketa, eikä se satuta, eikä se
haavoita. Se on hieno asia, että voi kertoa, että kykenee
ja pystyy toimimaan rehellisesti ja luonnollisesti ja luotettavasti
sairaiden, vanhusten, nuorten tai lasten parissa.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On totta, että rikosrekisteriotteiden
kautta on selvitetty näitä tapauksia, mutta tärkeintä luonnollisesti
on, että pystyttäisiin estämään
se ensimmäinen, ja valitettavan usein niille jäljille
ei ole päästy. Toivottavasti valiokunnat, kun
tätä käsittelevät, lakivaliokunta
mietintövaliokuntana ja lukuisat lausuntovaliokunnat, ottavat
myös nämä asiat, joita tässä lähetekeskustelussa
käymme, huomioon.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on minusta erittäin
hyvä lakiesitys, ja erityisesti mieltä lämmittää,
että se on lähes yksi yhteen sen kirjallisen kysymyksen
tekstin mukainen, jonka noin vuosi sitten hallitukselle tein.
Täällä on jo kiinnitetty huomiota
näihin taustaselvityskriteereihin. Tässä esityksessähän
on kolme tällaista kriteeriryhmää, jotka
tiivistetysti ilmaistuna edellyttävät hyvin tiivistä yhdessäoloa
sen valmennettavan tai opetettavan lapsen tai muuten lapsen kanssa,
jonka kanssa ollaan tekemisissä. Minusta tämä on
ehkä vähän liian tiukka. Tämä rajaa
täysin esimerkiksi urheiluseuran johtotehtävissä olevat
pois, puheenjohtajat sun muut. Kyllä minusta tulisi organisaation kaikkien
henkilöiden taustat pystyä tarkistamaan, jos niin
halutaan. Siis sen ei välttämättä pidä olla
pakollista, mutta kuitenkin se mahdollisuus pitää olla,
että kaikkien taustat, päävalmentajien,
puheenjohtajien, hallituksien jäsenten, voidaan tarkistaa,
koska monesti näissä pedofiiliporukoissa verkotutaan
ja ollaan myös hyvin erilaisissa tehtävissä eikä välttämättä juuri
siinä tehtävässä, jossa eniten
ollaan sen lapsen kanssa tekemisissä.
Uskon, että kellään ei ole mitään
sitä vastaan. Jokainen, joka on vilpittömin aikein
liikkeellä, varmasti antaa sen rikostaustaselvityksen tehdä, niin
kuin täällä monessa puheenvuorossa on
tänään todettu. Uskon myös,
että jos lasten kanssa työskentelevät
tietävät, että vaikkei se kontakti lapseen
niin läheinen siinä tehtävässä olisikaan vapaaehtoistyössä mutta
että nämä taustat kuitenkin selvitetään,
niin silloin myöskin tämän lain ennalta
ehkäisevä vaikutus kasvaa merkittävästi
ja näissä rosvo- ja rikollispiireissä tulee yleiseen
tietoon, että turha edes yrittää, koska
sitten ennen pitkää kuitenkin narahtaa.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tavoite on hyvä.
Kun lukee esityksen pääasiallista sisältöä,
voi todeta, että lain tarkoitus on toimia todellakin ennalta ehkäisevässä roolissa
ikään kuin varoittimena, niin kuin edustaja Koprakin
tuossa toi esille. Tilanteet, joissa rikostaustaotetta voidaan pyytää, on
rajattu tiukasti, joten voi kuvitella, että turhaa ruuhkaa
otteiden pyytämisessä ei tulla näkemään.
Esityksessä todetaan, että menettelyllä ei ole
tarkoitus hankaloittaa vapaaehtoistoimintaa, mistä syystä menettelystä on
pyritty luomaan joustava.
Haluaisin kiinnittää huomiota yhteen ehdotuksen
kohtaan: "Vapaaehtoistehtävän järjestäjän huolenpitovelvoitteen
noudattamisen varmistamiseksi rikosrekisteriotetta pyydettäessä hakemukseen
olisi vapaaehtoistehtävää, sen järjestäjää ja
vapaaehtoista koskevien yleisten tunnistetietojen lisäksi
liitettävä selvitys lapsen henkilökohtaisen
koskemattomuuden turvaamiseksi tehdyistä toimenpiteistä ja
siitä, että organisaation johto on ne hyväksynyt."
Arvoisa puhemies! Tämä kohta tarvitsee mielestäni
selkeyttämistä valiokuntakäsittelyn yhteydessä.
Mitä vapaaehtoistoimintaa harjoittavalta järjestäjältä oikein
odotetaan? Saavatko järjestäjät selkeät
ohjeet tai valmiit kaavakkeet näitä tilanteita
varten? Kun menettelystä halutaan tehdä joustava,
on sen syytä olla sitä myös tämän
yksityiskohdan osalta, jotta tärkeä työ tulee
tehdyksi.
Muutama edustaja tuossa toi esille sen, pitäisikö tämä rikostaustaote
pyytää aina automaattisesti kaikista vapaaehtoistoimijoista.
Tähän voisin kyllä todeta, että tarkoitus
tämänsuuntaisessa ajatuksessa on varmastikin hyvä,
mutta itse olen sitä mieltä, että automaattisuus
olisi kova taakka, jopa mahdottomuus, esimerkiksi suomalaisille urheiluseuroille.
Suurin osa suomalaisista urheiluseuroista toimii puhtaasti vapaaehtoispohjalta. Pienessäkin
toimivassa seurassa valmentajia voi olla kymmeniä. Näin
nopeasti ajateltuna urakka automaattisten selvitysten tekemiseen
vaikuttaa kovin suurelta.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä hallituksen
esitystä erittäin hyvänä. Tärkeää on,
että rikostaustan selvittämistä ei vaadita
ainoastaan virkasuhteessa olevien, lasten kanssa työskentelevien
osalta. Nykyiselläänkin esimerkiksi urheiluseurassa
tai muissa harrastustoiminnoissa, partiojärjestöissä moni
työskentelee hyvinkin tiiviisti lasten parissa, ja heidän
rikostaustansa selvittäminen on erittäin tärkeää.
Yksi asia, jonka haluaisin nostaa tässä kohtaa esille,
on tuomion saaminen. Jo nykyiselläänkin tiedetään
virkasuhteessa olevien osalta, että vaikka tuomio olisi
toimeenpantukin, niin on tapauksia, joissa henkilö on pystynyt
saamaan uuden viran ja tämä rikostausta ei ole
tullut sinne uuteen työpaikkaan asti selville, vaikka selvitystyötä onkin
tehty. Olen itse tehnyt asiasta aikoinani lakialoitteen ja toivoisinkin,
että kun tätä asiaa nyt lähdetään
käsittelemään, niin kaikki porsaanreiät,
joita meillä järjestelmässä on
olemassa, että tietoa ei saada kuljetettua eteenpäin,
huomioitaisiin tässä kohtaa, jotta seurat ja järjestöt
tosiasiallisesti saisivat kaiken sen tarvittavan tiedon, jonka nojalla
sitten voisivat päätökset tehdä.
Kannatan lämpimästi tätä lakiesitystä.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lasten henkilökohtaisen koskemattomuuden
ja turvallisuuden kannalta on tärkeää, että lasten
ja nuorten kanssa työskentelevät henkilöt
voidaan varmuudella todeta työhönsä soveltuviksi,
ja näen erittäin tärkeänä,
että jatkossa myös lasten kanssa toimivien vapaaehtoisten
rikostaustat voitaisiin selvittää, nimenomaisesti tätä näkökulmaa
ajatellen.
Edustaja Salonen otti tuossa esille tämän
lakialoitteen, lain tuomioistuimen velvollisuudesta ilmoittaa eräistä ratkaisuistaan
annetun lain muuttamisesta. Pitäisin tärkeänä,
että myös tämä saisi arvoisensa
käsittelyn valiokunnassa — uskon niin — ja
se tulisi hyväksyttäväksi, koska totta
on, että meillä ei ole kyllä varaa siihen,
että se, että tällaiset henkilöt
ovat tuomion saaneet, jää työnantajalta
tietämättä ja he saavat jatkaa työskentelyä sitten
lasten ja nuorten parissa, koska tieto ei ole kulkeutunut sinne,
minne sen pitäisi kulkeutua.
Näillä sanoilla pidän tätä lakiesitystä erittäin tärkeänä ja
kannatettavana.
Keskustelu päättyi.