5) Laki terveydenhuoltolain 50 §:n muuttamisesta
Katja Hänninen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteen perimmäinen tarkoitus
on turvata synnytystoiminnan jatkuminen nykyisissä yksiköissä potilasturvallisuutta
vaarantamatta.
Terveydenhuoltolain perusteella annetun päivystysasetuksen
siirtymäajan jälkeen synnytykset loppuisivat jopa
yli tuhat synnytystä vuosittain hoitavista matalan riskin
sairaaloista. Synnytysosastojen lakkauttaminen vaarantaa erityisesti
pienten sairaaloiden muunkin toiminnan pitkien välimatkojen
Suomessa, ja aiheellisena pelkona on koko sairaalan alasajo.
Lakialoitteen tärkein perustelu alueellisen tasa-arvon
lisäksi on matkasynnytysten riskien välttäminen.
Tutkimuksen mukaan vauvalla on moninkertainen riski kuolla syntyessään
matkalla. Jo nyt riskisynnyttäjät ohjataan suurempiin synnytyssairaaloihin,
joissa lastenlääkäri on aina saatavilla.
Jos äiti ei ehdi korkeamman riskin sairaalaan, synnytys
tapahtuu matalan riskin sairaalassa, mutta vastasyntyneen hoito
pienemmässä sairaalassa on joka tapauksessa laadukkaampaa ja
turvallisempaa kuin tien päällä.
Päivystysasetus ei ole ainoa sosiaali- ja ter-veydenhuollon
kenttää mullistava muutos. Myös sote-uudistus
aiheuttaa huolta nykyisissä sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestäjissä, etenkin koska samaan aikaan
tapahtuvat uudistukset luovat painetta supistaa ja keskittää toimintoja.
Muun muassa Pohjois-Pohjanmaan liitto on vedonnut sen puolesta,
että valtiovalta pidättäytyisi suurten
toiminnallisten muutosten tekemisestä palveluiden tuottamiseen
ennen sote-uudistuksen voimaantuloa, ja viittaa tällä juuri
päivystysasetuksen aiheuttamiin toimintojen supistuksiin.
Synnytystoiminnan lisäksi päivystysasetus ajaa
alas esimerkiksi mielenterveyspalveluiden yksiköitä, jolloin
hoitoon hakeutumisen kannalta muutoinkin vaikeassa tilanteessa olevien
potilaiden sairaalamatkat pitenevät. Valitettavasti päivystysasetuksen
voimaantuloa on kiirehditty. Viime viikolla jätetyssä kirjallisessa
kysymyksessäni tiedustelen peruspalveluministeriltä,
mistä kiirehtiminen johtuu ja onko sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestämislain valmistelussa huomioitu päivystysasetuksen
tai uuden sote-budjettikehysjärjestelmän vaikutukset.
Lakialoite terveydenhuoltolain muuttamisesta on sisällöltään
yhteneväinen synnytysten turvaamiseksi tehdyn kansalaisaloitteen
kanssa. Kansalaisaloite sai taakseen lähes 66 000
allekirjoittajaa. Kansalaisilla on siis vahva näkemys siitä,
mitä lähipalvelu tarkoittaa, ja he haluavat säilyttää ne.
Valitettavasti kansalaisaloitejärjestelmä pakottaa
nykyisellään aloitteen tekijät lykkäämään
aloitteen toimittamista eduskunnalle siten, että se tulee
käsittelyyn vasta ensi vaalikaudella.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! En kannata tätä lakiesitystä.
Pidän päivystysasetuksen linjausta siitä,
että synnytykset keskitetään sairaaloihin,
joissa on vähintään tuhat synnytystä vuodessa
ja välitön valmius toimia erilaisissa poikkeustilanteissa,
hyvänä ja potilasturvallisuutta lisäävänä.
Turvallinen synnytyksen hoito edellyttää mahdollisuutta
välittömään keisarileikkaukseen, mikä tarkoittaa
synnytyslääkärin, anestesialääkärin
ja leikkaustiimin työpaikkapäivystystä sairaalassa.
Vaikka raskaus olisi edennyt normaalisti, voidaan synnytyksen kuluessa
joutua nopeastikin hätätilanteeseen, jota ei ole
voitu mitenkään ennakoida, ja kun ottaa vielä huomioon,
että kaikista synnytyksistä 75 prosenttia tapahtuu
usein virka-ajan ulkopuolella.
Hätäkeisarileikkauksia joudutaan suorittamaan
vajaassa 2 prosentissa kaikista synnytyksistä. Kun sairaalassa
on paikalla synnytyslääkäri, anestesialääkäri
ja lastenlääkäri, on sekä äidin että vastasyntyneen
lapsen turvallisuus taattu parhaalla mahdollisella tavalla. Sen
sijaan, jos lääkäri joudutaan kutsumaan
kotoa, mihin menee vähintään puoli tuntia
aikaa, menetetään kallisarvoisia ja jopa ratkaisevan
tärkeitä minuutteja.
Yksiselitteistä tavoiteaikaa keisarileikkauspäätöksestä lapsen
syntymään hätätilanteessa ei voida
antaa, mutta puhutaan noin 15—20 minuutista. Tämä edellyttää siis
sitä, että henkilökunta on sairaalassa
paikalla. Samoin päivystystoiminnan ylläpitämiseksi
välttämätön erikoislääkärimäärä on
7—8, ja jos ottaa vielä huomioon loma- ynnä muut
ajat, niin puhutaan jopa 10:stä—12:sta, joten
ymmärtää hyvin, ettei pienellä yksiköllä,
jossa on 1—2 synnytystä vuorokaudessa, ole mitään
taloudellisia mahdollisuuksia tällaista lääkärimäärää ylläpitää,
eikä sellaista määrää osaajia
edes löydy tästä maasta.
Lakialoitteessa viitataan myös matkasynnytysten lisääntymiseen.
Suomessa syntyy vuosittain 60 000 lasta ja matkasynnytyksiä on
noin 70 vuodessa eli noin promillen verran näistä synnytyksistä.
Ja kun kaiken kaikkiaan tosiaan meillä on noin 60 000
synnytystä, niin hätäkeisarileikkauksia
tehdään noin 2 prosentille eli 1 200:lle, joten
jos me vertaamme näitä 70:tä matkasynnytystä ja
vastaavasti näitä hätäkeisarileikkauksia, joita
tehdään 1 200, niin kysymys on aivan
eri mittakaavasta, joten katson, arvoisa puhemies, että en
voi kannattaa tätä esitystä.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Hänninen kuvasi hyvin
tämän lakialoitteen tavoitetta ja sisältöä.
Mielestäni sosiaali- ja terveysministeriö kiirehti
tämän ensi vuoden alusta tulevan asetuksen voimaantuloa perusteetta,
koska nyt tämä iso sosiaali- ja terveysuudistus
olisi pitänyt ensin saattaa päätökseen,
katsoa sitten sen jälkeen, mitä muutoksia tarvitaan
lainsäädännössä. Nyt
tässä mennään niin kuin etukäteen
suunnitellun käsikirjoituksen mukaan, jossa terveyspalveluita
keskitetään, ja se myöskin lisää kustannuksia.
Tämä on tässä mielessä päinvastainen
toimi kuin mitä nyt tarvittaisiin.
Täällä edustaja Tainio kertoi tämänhetkisten matkasynnytysten
määrän, mutta on selvää,
että jos tämä palveluverkko, ne sairaalat,
joissa nyt synnytystoimintaa harjoitetaan, harvenevat entisestään,
niin totta kai tämä tulee moninkertaisesti lisääntymään,
niin että tässä mielessä se
edellisen vuoden tilasto ei ole faktaa, että tulevaisuudessa
näin on.
Nyt tämä kiire todellakin on perusteeton. Myöskin
monet ammattilaiset esimerkiksi Oulaskankaan sairaalan osalta Pohjois-Pohjanmaalla
ovat todenneet, että siellä on erittäin
hyvät olosuhteet, ja se on asiakastyytyväisyydeltään
huipputason sairaala ja myöskin muutenkin puitteiltaan
laitos, jonka pitäisi jatkaa ilman muuta toimintaa. Tämä kustannusten
lisäys on myöskin tärkeä tekijä,
mikä tähän liittyy. Tämän
takia olisi perusteltua, että tämä kansalaisaloite
johtaisi aikanaan sitten myönteiseen ratkaisuun. Täällä eduskunnassakin
tarvittaisiin joku myönteinen ratkaisu näitten
kansalaisaloitteitten läpi menemisessä, ja tämä päivystysasetuksen
muutos olisi mielestäni hyvin konkreettinen ja tärkeä hanke,
ja toivon mukaan tämä aloite menee myönteisesti
läpi, jos tämä lakialoite ei sellaisenaan
johda tulokseen, mitä tietenkin ensisijaisesti toivon. Harmittaa,
että valitettavan harva edustaja oli tämän
sitten jostain syystä allekirjoittanut.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Täytyy myöntää,
että ministeri Huovisen ajatus siitä, että synnytyksiä keskitetään
suuriin yksikköihin, jolloin myös osaaminen keskittyy, on
lähtökohtaisesti hyvä ajatus. On hyvä,
että vaativissa synnytyksissä, joissa on komplikaation
riski, on saatavilla mahdollisimman ammattitaitoista henkilökuntaa
ja parhaat välineet hyvän hoidon takaamiseksi.
On kuitenkin hyvä huomioida, että valtaosa raskaana
olevista naisista käy äitiysneuvolassa raskautensa
aikana. Äitiysneuvolassa jo nyt kartoitetaan etukäteen
riskiraskaudet ja tarvittaessa äiti lähetetään
synnyttämään sairaalaan, joka katsotaan
hänelle parhaaksi. Kun julkisia synnytysyksiköitä karsitaan,
todennäköistä on, että yksityiset
synnytysklinikat yleistyvät. Nyt jo yksityiset äitiys-
ja lastenneuvolat kasvattavat suosiotaan. Meille on kuitenkin luotu
julkiseen terveydenhuoltoon aivan loistava äitiysneuvolajärjestelmä ja
loistavat puitteet synnyttää, ja minun pelkonani
on niiden murentuminen.
Arvoisa puhemies! Minua huolestuttaa, että päivystysasetuksen
myötä kotisynnytysten määrä lisääntyy,
enkä nyt tarkoita niitä niin sanottuja matkasynnytyksiä vaan
suunniteltuja kotisynnytyksiä. Kotisynnytys voi onnistua
hyvin, ja se on oma valinta ja mahdollista, jos kyseessä ei
ole minkäänasteinen riskiraskaus, mutta kotisynnytyksiin
liittyy kuitenkin riskejä, jos kaikki ei sitten sujukaan
aivan oppikirjan mukaan. Synnytys ei ole ainoastaan mekaaninen lisääntymistapahtuma,
vaan koko perhettä, erityisesti äitiä koskettava
kaunis ja luonnollinen hetki. Jos äitiä pelottaa,
ehtiikö ajoissa sairaalaan synnyttämään,
se vaikuttaa suoraan myös synnytystapahtumaan ja sitä kautta
vauvan ensi hetkiin kohdunulkoisessa maailmassa. Stressi ja synnytys
ovat huonoin mahdollinen yhdistelmä turvallisuutta ajatellen.
Arvoisa puhemies! Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ennakkotietojen
mukaan sairaalan ulkopuolella suunnittelemattomasti tapahtuneet synnytykset
lisääntyivät viime vuonna jopa 20 prosenttia
edellisvuoteen nähden, mutta erityisesti määrä lisääntyi
Etelä- ja Länsi-Suomessa. Kasvu johtuu pääasiassa
pidentyneistä matkoista sairaalaan, mutta Etelä-Suomessa
syynä pidetään muun muassa sitä,
että ruuhkaisimmissa sairaaloissa äitejä kehotetaan
pysymään kotona viimeiseen asti.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Hännisen tekemää lakialoitetta.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa ei ole kyse
pelkästään synnytyksistä, vaan
tässä on kyse isommasta asiasta, nimittäin
monen aluesairaalan palvelukokonaisuuden tulevaisuudesta.
Synnytysosasto monipuolisen osaamisen kautta on monen aluesairaalan
tietynlainen sydän, jota kautta mahdollistuu moni muukin
aluesairaalan palvelu, ja kun tämä synnytystoiminta tämän
päivystysasetuksen myötä monessa paikassa
lakkaa, alkaa siitä sellainen näivettymiskierre,
joka pikkuhiljaa nakertaa tämän sairaalan palvelutasoa
niin, että se kuihtuu lähinnä terveyskeskustason
palveluksi, ja sitä kautta se monipuolinen osaaminen siellä vähenee.
Tämä varmaan ei ole samanlainen asia joka puolella
Suomea, mutta kun tuolla pohjoisessa välimatkat ovat ennestäänkin
pitkät, niin jos synnytystoiminta ajetaan alas, niin sitä kautta
koko aluesairaala pikkuhiljaa näivettyy terveyskeskustason
toimijaksi, ja se alkaa olla pikkuisen vaikeampi yhtälö ihmisten
palvelujen kannalta ja ihmisten tasavertaisen kohtelun kannalta
koko maassa. Eli sitä kautta tämä pitää nähdä osana isompaa
näitten sairaalojen palvelujen alasajojen uhkaa.
Nyt olisikin erittäin järkevää,
että tätä päivystysasetusta
ei tällä tahdilla pistettäisi vielä täytäntöön,
koska sote-uudistus on tulossa, ja sote-uudistuksen myötähän
meillä on tarkoitus saada koko tämä järjestelmä uuteen
asentoon ja alueella katsoa, mitkä ovat ne palvelut, mitkä minnekin
keskitetään ja mitkä säilyvät
missäkin. Siinä mielessä en löydä mitään
logiikkaa siitä, että hallitus kiirehtii tätä päivystysasetusta,
kun tämä sote-uudistus on kuitenkin tulossa vuonna
2017. Eli järkeä käteen ja tehdään
nämä isot ratkaisut sen ison uudistuksen yhteydessä ja
turvataan alueellisesti palvelut myös Pohjois-Suomessa.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean, että en
kannata tätä lakiesitystä.
Synnytykseen ja lapsen syntymään liittyy aina voimakkaita
tunteita, ja siksi on ymmärrettävää, että asian
ympärillä käytävä keskustelu
herättää voimakkaitakin reaktioita. On
luonnollista olla huolissaan synnytyksen turvallisuudesta, mutta juuri
tähän päivystysasetuksessa pyritään.
Siinä halutaan turvata se, että jokaisessa synnytyksessä olisi
mukana ammattitaitoiset asiantuntijat.
Synnytys on toki normaali tapahtuma, eikä sitä liikaa
saa medikalisoida, mutta joskus siinä tapahtuu ikäviä yllätyksiä,
jotka voivat olla riski äidin ja lapsen terveydelle. Silloin
tarvitaan erityisosaamista, jota ei voi olla joka paikassa. Ongelmana
on nimenomaan se, että synnytys voi tapahtua minä päivänä tahansa
ja mihin kellonaikaan tahansa, joten synnytyssairaalassa on oltava
valmius hoitaa nopeasti kriisitilanteet 24 tuntia vuorokaudessa.
Ympärivuorokautisen päivystysvalmiuden järjestäminen
vaatii riittäviä re-sursseja.
Arvoisa puhemies! Minä ymmärrän täysin
tämän keskustelun esimerkiksi Lapissa, mutta minä en
ymmärrä tätä keskustelua täällä Etelä-Suomessa.
On kummallista pelotella matkasynnytysten lisääntymisellä,
jos synnytysmatka esimerkiksi pitenee 40 kilometristä 80
kilometriin. Olen itse kotoisin Pohjois-Karjalasta, ja jos valtimolainen äiti
lähtee synnyttämään Pohjois-Karjalan
keskussairaalaan, niin matka on ainakin 140 kilometriä,
enkä ole kuullut kenenkään koskaan valittavan,
että matka on liian pitkä ja sairaalan pitäisi
olla lähempänä. En missään
nimessä halua mitätöidä matkasynnytysten
vaarallisuutta, mutta ne ovat kuitenkin harvinaisia verrattuna esimerkiksi
hätäsektioihin. Mieluummin näkisin, että kehitetään
ensihoitoa niin, että tarvittaessa ensihoidon käytettävissä olisi
esimerkiksi kätilö.
Arvoisa puhemies! Huomionarvoista on myös se, että ministeri
Huovinen on luvannut erikseen pohtia niiden sairaaloiden tilanteen,
joissa poikkeusluvalle olisi maantieteelliset perusteet.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tainio perusteli omia näkemyksiään
täällä taloudellisin syin ja ilmoitti,
että ei ole tavallaan taloudellisesti mahdollista tätä lakialoitetta
panna täytäntöön. Tämä on
valitettava asia, että tällä perustein
lähdetään lynkkaamaan tätä aloitetta.
Ylipäätäänkin mielestäni
tarvittaisiin laajemminkin keskustelua meidän synnytyspolitiikasta siinä mielessä,
että — aivan kuten täällä kävi
jo yhden edustajan puheenvuorosta ilmi — meillä on
niitä tilanteita, että sairaalasta kerrotaan perheelle,
että tänne ei ole vielä syytä saapua,
vaan ikään kuin lykätään
viimeiseen asti sitä sairaalaan tuloa, ja sitten saattaa
käydä niin, että synnytys käynnistyykin
aiemmin, puhumattakaan siitä, ehditäänkö kivunlievitykset
ynnä muut antaa. Kun meillä niin paljon tänä päivänä ihmisoikeuksista
ja muista, eläintenkin oikeuksista, puhutaan, niin mielestäni
myös tämä asia on syytä tähän
keskusteluun tuoda mukaan.
Myös on se näkökulma, että kun
meillä esimerkiksi vanhuspalvelupuolella puhutaan, että kaikille
vanhuksille tarvitaan laitoshoidossa oma huone, niin koskahan tämä mahdollinen
sama politiikka koskisi myös synnytyksiä? Siellähän ovat
samaan aikaan itkevät lapset ja erilaisia hoitotoimenpiteitä tarvitsevat,
ja samassa huoneessa on porukkaa vaikka kuinka paljon. Mielestäni 2000-luvulla
tältä osin olisi syytä mahdollistaa kyllä perhehuoneita
entistä enemmän ja joka sairaalassa.
Toivottavasti tämä kansalaisaloitelaki, joka
on tosiaan saanut vaadittavat 50 000 allekirjoitusta, etenisi.
Meillehän on ilmoitettu, että aloitteet, jotka
jätetään eduskunnan käsittelyyn
4.12. mennessä, ehdittäisiin käsitellä.
Siinä mielessä, jotta tästä nyt
oikeasti myös tulisi ehkä jopa vaalikysymys, toivoisin
vielä, että aloitteen tekijät harkitsisivat
aloitteen jättämistä ennen joulukuun
4. päivää eduskuntaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Synnytyssairaaloiden sulkeminen ei ole pelkästään
taloudellinen kysymys, vaikka se se lähtökohta
on.
Täällä on mainittu, että päivystysasetuksella on
tarkoitus turvata riittävä henkilökunta
synnytystilanteissa. Sehän on hyvä, mutta pohjimmiltaanhan
me tiedämme, että kysymyksessä on ennen
kaikkea 60 miljoonan euron säästötavoite kuntien
menoissa. Ymmärrän toki, että hallitus hakee
säästöjä, mutta toisaalta, jos
me menemme semmoiselta alueelta hakemaan säästöjä,
että vaarannetaan ihmisen terveyttä, silloin me
pelaamme aikamoista pokeria, jossa raha ohjaa ihmisen terveyttä.
Joko se palvelu on hyvää, tai sitä ei
ole lainkaan, kuten tässä tapauksessa tulee käymään
monessa, varsinkin haja-asutusalueella.
Arvoisa puhemies! Kymmenen vuoden aikana matkasynnytysten määrä on
kaksinkertaistunut, vuonna 2012 niitä oli 63. Saman verran
oli myös kotona synnyttäviä, jotka synnyttivät
ilman suunnitelmaa lapsensa kotona. Tutkimuksen mukaan lapsella
on kuusinkertainen riski kuolla syntyessään matkalla.
Tästä olivat juuri kätilöt huolissaan
viikko sitten, kun he pitivät mielenosoitusta Eduskuntatalon
edessä. Minä luotan ainakin ammattihenkilöstöön
ja heidän mielipiteeseensä siitä, että on
tärkeä turvata äidin ja lapsen terveys
siten, että synnyttämään pääsee
nopeasti.
Arvoisa puhemies! Vielä haluaisin puhua Porvoon sairaalan
mahdollisesta sulkemisesta synnytysten osalta. Porvoossa ollaan
huolissaan ennen kaikkea siitä, että jos synnytystoiminta
lakkaa, koskisi vaikutus koko sairaalaa. Se on selvä, että palvelutaso
sairaalassa näivettyy, kun palvelu toisensa perään
ajetaan suurempiin yksiköihin. Kysymys on ennen kaikkea
lähipalveluista Uudenmaan itäisellä alueella.
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä edustaja Kalliorinteen
kanssa siitä, että tällaiset asiat pitäisi
laittaa sote-uudistuksen yhteyteen valmisteluun eikä tuoda
erillisenä, irtonaisena osana, kuten nyt tehdään.
Mikael Palola /kok:
Arvoisa puhemies! Minäkään en kannata
tätä lakialoitetta. Tässä on
tullut edellä muun muassa edustaja Tainiolta ja edustaja
Mäkisalo-Ropposelta hyviä perusteita. En käy
niitä toistamaan, mutta yhden näkökulman
kuitenkin nostaisin tässä vielä keskusteluun mukaan.
Meillä keskustellaan paljon muun muassa sote-uudistuksen
yhteydessä lähipalveluista ja niiden turvaamisesta,
ja toki itsekin pidän lähipalveluita ja niiden
turvaamista tärkeänä. Lähipalvelut
on tyypillisesti määritelty niin, että ne ovat
palveluita, joita käytetään usein, käytetään päivittäin
tai joita suuri osa kuntalaisista käyttää viikoittain
tai päivittäin. Minusta synnytykset eivät
kuulu tämän määrittelyn piiriin,
ja olenkin huomannut, että synnytysyksiköiden
ikään kuin puolustamisen taustalla olevat perustelut
ovat tyypillisesti aluepoliittisia tai elinkeinopoliittisia tai
työmarkkinapoliittisia, ja sen takia en näe niitä tässä yhteydessä kannatettavina.
Sen sijaan meidän kannattaisi pyrkiä siirtämään
nyt näihin toimintoihin sitoutuneet resurssit ja voimavarat niihin
palveluihin, niihin lähipalveluihin, joita oikeasti kuntalaiset
ja asukkaat tarvitsevat päivittäin ja joiden kauemmas
siirtäminen toisi usealle kansalaiselle sitten vaikeuksia.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
lakialoite terveyshuoltolain 50 §:n muuttamisesta,
jonka edustaja Hänninen on tuonut tänne, on erittäin
kannatettava. Ne taloudellisin argumentein tehdyt perustelut eivät
puolla sitä, etteikö tätä lakialoitetta
juuri pitäisi noudattaa tai sen mukaan toimia.
Itse en puhu asiantuntijana, kolmen lapsen isänä kyllä olen
ollut synnytyksissä mukana. Aluepolitiikkaa tässä ei
ole minulla vähääkään,
Satakunnassa on yksi synnytyssairaala, vaan puhun niiden kätilöiden
puolesta ja etujärjestöjen puolesta, jotka ovat
huolissaan synnytyssairaaloiden sulkemisesta. Kokoomuslainen valtuutettutoverini
Asta von Frenckell totesi, kun he olivat täällä mielenosoituksessa,
että on väärin lähteä sulkemaan
näitä sairaaloita.
Sosiaali- ja terveysministeriö kaavailee alle 1 000
synnytyksen synnytyssairaaloiden sulkemista ja synnytysten keskittämistä suuriin
yksiköihin. Suomen 30 synnytyssairaalasta 8:ssa syntyy
alle 1 000 lasta vuodessa. Ministeri Huovisen esittämää uudistusta
perustellaan sillä, että sairaaloilla tulee olla
valmius keisarinleikkauksen tekemiseen vuorokauden ympäri.
Suurissa yksiköissä lääkäri
on aina paikalla, kun pienemmissä yksiköissä lääkäri
päivystää usein kotoa käsin.
Kätilöliitto on kuitenkin muistuttanut, että uudistus
lisäisi matkasynnytyksiä, joihin liittyy jopa
kuusinkertainen vastasyntyneiden kuolleisuusriski sairaalasynnytyksiin
nähden. Ja aivan totta on, että nämä matkasynnytykset
tulevat aivan varmasti lisääntymään.
Olemmeko valmiita siis ottamaan harteillemme sen todellisuuden, että lisäämme
kuusinkertaisesti pienten vauvojen kuolemaa?
Turvallisuusperusteita synnytysten keskittämiselle
ei tutkimuksen mukaan ole. Pienet synnytysyksiköt ovat
yhtä turvallisia kuin isotkin, koska näissä isoissa
on huomattavasti enemmän mahdollisuuksia vielä joutua
silti jonottamaan. Eli ei ole edullisempaa todellisuudessa näissä isoissa
synnytyssairaaloissa. Henkilökuntaa tarvitaan aina synnytystä kohden
tietty väkimäärä. Totta kai
hieman voidaan henkilökuntaa vähentää,
mutta naapurini rouva synnytettyään tässä kolme
viikkoa sitten esikoisensa sanoi, että heitä oli
neljä kolmen hengen huoneessa eli yksi odotteli käytävällä,
kun ei huoneeseen mahtunut. Se on suurten synnytyssairaaloiden arkea.
Vähäiset henkilöresurssit aiheuttavat
aivan varmasti ongelmia, jos säästötavoitteisiin
yritetään päästä. Lääkärin
läsnäolo on vain tekosyy keskittämiselle,
jolla haetaan säästöjä, joita
ei kuitenkaan välttämättä ole
paljon luvassa. Kuten sanoin, arvoisa puhemies, isoissakaan yksiköissä synnyttäminen
ei ole ilmaista.
On myös muistettava, että lähellä kotia
oleva pieni ja ihmiskasvoinen synnytyssairaala tarjoaa turvallisen
vaihtoehdon kotisynnytykselle ja inhimillisen vaihtoehdon pitkän
matkan takana olevalle suuryksikölle. Suomalainen synnytysjärjestelmä on
maailman parhaita, eikä sitä tule uhata suuruuden
ekonomian alttarille. Siksi kannatan tehtyä lakialoitetta.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssämme oleva asia
ei ole yksinkertainen. Tässä asiassa on monenlaisia
sävyjä, ja yritän tässä omassa
puheenvuorossani joitakin niistä valaista.
Ensinnäkin olen ehdottomasti sitä mieltä,
että tämä asia olisi pitänyt
käsitellä yhdessä koko sote-lainsäädännön
kanssa. Aikataulullisesti liikumme väärässä järjestyksessä.
Ei ole viisasta suunnitella yksittäisiä toimintoja
ennen kuin koko kokonaisuus on selvillä. Jos me mietimme sitä,
miten toiminnat on järkevä järjestää,
ensin pitää tietää ylätaso
ja sitten mennä yksityiskohtiin. Tässä keskustelussa
on kuitenkin tullut esille joitakin — en tarkoita nyt tätä eduskuntakeskustelua
pelkästään vaan kaiken kaikkiaan keskustelua
päivystysasetuksesta ja synnytystoimintojen keskittämisestä — sellaisia
asioita, jotka asettavat turhanpäiten vastakkain erilaiset
synnytysyksiköt.
Aiemmassakin puheenvuorossa täällä eduskunnassa
on tuotu esille, että isot yksiköt olisivat jotenkin
kasvottomia ja kylmiä ja pienet yksiköt kodinomaisia
ja lämpimiä. Tämä ei välttämättä aina
pidä paikkaansa ja ole näin mustavalkoista. Synnyttäminen
niin pienessä kuin isossa yksikössä voi
olla kodinomaista, tai siitä voi jäädä negatiivinen
kokemus synnyttäjälle ja koko perheelle. Se riippuu
hirvittävän paljon siitä, miten se yksittäinen
tapahtuma etenee, menee, siellä henkilökohtaisella
tasolla, minkälaiset ovat henkilösuhteet, toimivatko
kemiat työntekijöiden ja synnyttäjän
kesken vai eivät.
Ensisijaisen tärkeää on, kun me puhumme synnytyksistä,
että jokaisella suomalaisella lapsella pitäisi
olla oikeus syntyä turvallisesti. Jokaisella synnyttäjällä pitäisi
olla oikeus kokea, että synnyttäminen on turvallista.
Jokaiselle perheelle pitäisi jäädä synnytyksen
jälkeen sellainen olo, että meille syntyi uusi
elämä ja tämä oli yksi elämämme
tärkeimmistä tapahtumista.
Jos me mietimme sitä, mitä eroa on isolla
yksiköllä tai pienellä yksiköllä,
osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen
voi olla isommassa yksikössä helpompaa henkilökunnan
osalta, mutta se ei ole itsestäänselvyys. Me puhumme
johtamisesta, me puhumme siitä, miten työ on organisoitu,
miten se on suunniteltu, millaisissa yksiköissä työntekijät
tekevät työnsä. Voi olla niin, että hyvällä tuurilla
pienessä synnytysyksikössä kätilöllä tai
lääkärillä on paljon tapauksia,
voi olla niin, että isossa sairaalassa jonkun kohdalle
tulee vähemmän synnytyksiä vuodessa.
Mutta se on ihan selvää, että pienemmässä yksikössä on
suurempi riski siihen, että uusi, nuori, vastavalmistunut
työntekijä ei saa osaamistaan riittävän
nopeasti kehitettyä sellaiselle tasolle, että riskitilanteissa
hän pystyisi saumattomasti ja heti toimimaan oikein, mutta
onneksi on olemassa niissäkin tilanteissa työyhteisö,
vanhemmat kollegat, jotka ovat tehneet pitempään
työtä.
Edustaja Mäkisalo-Ropponen toi omassa puheenvuorossaan
täällä esille, että ihmiset
eivät ole kokeneet pitkää synnytysmatkaa
ongelmana. Tässä keskustelussa hirveän
monesti me nyt keskitymme siihen, mennäänkö synnyttämään
pitkän matkan päähän, mutta
pitää muistaa myös se, että kysymys
ei ole pelkästään yksittäisestä matkasta
juuri silloin, kun lähdetään synnyttämään, vaan
joillakin synnyttäjillä synnytyssairaalassa käyntejä,
käyntejä äitiyspoliklinikalla, voi olla raskausaikana
jopa useita kymmeniä. Ja mikäli matkat ovat kovin
pitkiä, varsinkin jos tarvitsisi loppuraskaudesta kerran
tai kaksi kertaa, jopa kolme kertaa viikossa mennä käymään
siellä äitiyspoliklinikalla, meidän on
jatkossa ehkä mietittävä, millä tämän
järjestämme, mikäli synnytystoimintoja
keskitetään. Meidän pitää ehkä miettiä aivan
uusiksi, jos tämä päivystysasetus toteutuu
sillä tavalla kuin julkisuudessa on nyt ollut esillä,
mikä on neuvoloissa osaamistaso, jota sinne vaaditaan,
ja mitä se on sitten siellä sairaaloissa. Tällä hetkellä kätilöitä ei
työskentele juurikaan neuvoloissa. On väistämättä välttämätöntä jatkossa
ehkä, että kätilöitä ja
heidän osaamistaan hyödynnettäisiin myös
sitten enemmän neuvolatyössä.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriö on
huhtikuussa lähettänyt synnytyssairaaloille kirjeen,
jossa on suositeltu, että jatkossa kaikista Suomessa syntyneistä vauvoista
otettaisiin aineenvaihduntasairauksien seulontanäytteet.
Se tarkoittaa sitä, että vauvasta 2—5
vuorokauden iässä otetaan viittä eri
aineenvaihduntasairautta tutkiva verinäyte. Tämäkin
on yksi kysymys, jota pitää miettiä:
missä ne näytteet otetaan, jos niitä ei
oteta synnytyssairaalassa, niin kuin ne on otettu tähän
mennessä maahanmuuttajaperheiden lapsista, joilta ne on
tähän mennessä vain otettu? Siirretäänkö neuvolaan
näitä tehtäviä? Jos synnytyssairaalat
ovat isoja, joudutaan miettimään sitä,
kuinka pitkään voidaan pitää äitejä ja
perheitä siellä sairaalassa, jos kuormitus on
voimakasta. Hoitoajat tulevat todennäköisesti lyhenemään.
Arvoisa puhemies! On mietittävä myös
sitä, siirtyykö henkilöstö.
Mistä isot investoinnit tällä aikataululla
voitaisiin toteuttaa? Tämä ei välttämättä todellakaan
säästä kustannuksia. Se voi ainakin lyhyellä aikavälillä myös
lisätä niitä.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kainuussa syntyy 750 lasta vuosittain
ja synnytyksistä viime vuonna oli 10 matkasynnytystä. Jos
me suhteutamme sitä tähän 60 000:een,
mitä Suomessa syntyy, niin silloin matkasynnytykset olisivat
800:n luokkaa. Elikkä jos se tilanne, mikä Kainuussa
on, pantaisiin koko Suomeen, niin se luku ei olisi 70, vaan se olisi
sen 800.
Tätä taustaa vasten on ihan selvää,
että jos esimerkiksi meillä lopetetaan tämä Kainuun
keskussairaala ja sieltä Kuhmon perältä se
matka ei olisi 150 vaan se olisi Ouluun 350 kilometriä elikkä neljä tuntia,
niin todennäköisesti ne luvut olisivat meillä paljon
isommat ja lähentelisivät minun laskuoppini mukaan
lähemmäs sataa matkasynnytystä sitten
vuodessa. Sen takia minä en kyllä tätä lakiesitystä puolla,
puollan tätä päivystysasetusta, mutta
siitä pitäisi tämä 14 § olla
sentyyppinen, joka ottaa huomioon saavutettavuutta enemmän
kuin siinä tällä hetkellä sanotaan.
Elikkä pitäisi katsoa, miten kauan aikaa siinä synnytykseen
niillä latvavesillä menee, ja sitä kautta
laskettaisiin ne riskit. Nythän se on sillä tavalla,
että 1 200 sektiotapausta on vuodessa, mutta montako
on sitten sellaista ennakoimatonta sektiotapausta? Esimerkiksi Lapissa
viime vuonna ei ollut yhtään, ei ollut meilläkään
yhtään. Elikkä ei näitä suhteita
näin voi käsitellä, että kaikki
sektiot, joita tehdään, pystytään
etukäteen ennustamaan ja sitten kutsumaan jo paljon aikaisemmin
sinne asianmukaiseen sairaalaan, jossa tällaiset uhkaavat
sektiotapaukset syntyvät.
Esitän sen näkemyksen, että meidän
pitäisi saada koko maahan kyllä tämän
synnytyksen osalta enemmän tasa-arvoa nimenomaan sillä tavalla,
että täällä Etelä-Suomessa
voidaan hyvinkin harventaa näitä synnytyssairaaloita
ja tuolla pohjoisessa sitten olisi sen takia, kun ne ovat kaukana
toisistaan, entinen määrä. — Kiitos.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Suoralta kädeltä yleensä ei
kannata ottaa kantaa, onko jokin lakialoite hyvä vai huono,
vaan pitäisi pyrkiä ehkä enemmän
avaamaan se käytännön tilanne, missä mennään
ja minkä takia yleensä lainsäädäntöä,
päivystysasetusta tai sitten terveydenhuoltolakia säädetään.
Itse olen käsittänyt sillä tavalla, että sekä terveydenhuoltolaki
että sosiaali- ja terveysministeriön asetus kiireellisen
hoidon perusteista ja päivystyksen erikoisalakohtaisista
edellytyksistä on lähinnä sen takia tehty, että ne
turvaavat kansalaisten yhdenvertaiset oikeudet ja potilasturvallisuuden.
Itse tietenkin eläinlääkärinä jonkin
verran näitä asioita olen tehnyt ja niiden parissa
työskennelleenä oivallan hyvin tämän
päivystysasetuksen syvimmän perusteen, eli tänä päivänä meidän
täytyy kuitenkin asettaa kriteerit, millä tavalla
tiettyä erikoistoimintaa voidaan harjoittaa ja minkälainen
henkilökunta siellä takana täytyy olla.
Kun me keskustelemme terveydenhuoltolaista tai päivystysasetuksesta,
minusta se suuri kuva on kuitenkin se, että meidän
pitäisi oikeasti pyrkiä muuttamaan painopistettä niin,
että me kehitämme perusterveydenhuoltoa ja sosiaalihuoltoa.
Jos me ajattelemme näitäkin tämän
päivän puhujia, niin minä en usko, että kukaan
oikeastaan vastustaa näitä periaatteita. Eli silloin
meidän täytyy jollakin tavalla kuitenkin lähteä muuttamaan
niitä perusteita, joilla erikoissairaanhoito toimii, ja
sitähän tämä päivystysasetus
juuri tekee. Tämän rajan yksiselitteinen vetäminen
juuri johonkin 1 000:een on tietenkin keinotekoinen, ja
niin kuin tämä päivystysasetuksen 14 § sanoo, sosiaali-
ja terveysministeriö voi tehdä poikkeuksen sekä tähän
1 000 henkilön kriteeriin että joihinkin
muihin, mikäli saavutettavuus ja potilasturvallisuus niin
vaativat.
Täällä edustaja Suutari aika hyvin
toi esille, että esimerkiksi Kainuun keskussairaala, vaikkei se
omassa vaalipiirissäni sijaitsekaan, on juuri tällainen
sairaala, jolle täytyy tämmöinen poikkeamislupa
antaa. Se on aivan selvä juttu, koska kilometrit muodostuvat
niin suuriksi, että sitä ei voi ilman potilasturvallisuuden
vaarantamista lopettaa, mutta sen sijaan saattaa olla, että jossakin muualla
päin Suomessa tämä uudistus on aivan tervetullut.
Meidän täytyy kuitenkin hoitaa näitä sosiaali-
ja terveydenhuollon asioita niin, että emme saa puhua säästöistä,
vaan pitää toimia sillä tavalla, mikä on
asiallista, asianmukaista ja väestön kannalta
tarpeellista ja tarkoituksenmukaista. Silloin automaattisesti saamme
säästöjä millään
tavalla vaarantamatta itse asiassa palveluja ja silloin pystymme
toteuttamaan koko sen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen
peruslähtökohdan, jolla sitten panostetaan enemmän sinne
lähipalveluihin, perusterveydenhuoltoon ja sosiaalihuoltoon.
Minä itse näen aika lailla tällä tavalla
nämä asiat, ja jos näillä perusteilla
lähtee arvioimaan, niin en olisi heti kannattamassa tätä terveydenhuoltolain
muutosta vaan enemmänkin perustelisin peruspalveluministeri
Huovisen kirjoittaman päivystysasetuksen puolesta. Minusta
se on aika järkevä kokonaisuus, miten se on kirjoitettu, mutta
toki se antaa harkintavaltaa sosiaali- ja terveysministeriölle,
jossa täytyy sitten arvioida, missä tapauksissa
näitä poikkeuksia oikeasti pitää käyttää ja
missä tapauksissa me esimerkiksi päivystyksen
kohdalla — ei puhuta nyt synnytyksistä — törmäämme
siihen tilanteeseen, jossa tämä yhteispäivystys
sekä sosiaalihuollon kanssa että poliisin kanssa
toimii. Jos me niissä tapauksissa menemme kohtuuttoman
pitkälle, niin silloin me vaarannamme tämän
kokonaisuuden, jota nyt olemme rakentamassa. Aika sitten näyttää,
rakentuuko se ja rakentuuko se millä tavalla.
Mutta tästä näkökulmasta
sanoisin, että peruspalveluministeri Huovisen kirjoittama
päivystysasetus on tarkka, se on huolellisesti laadittu,
eikä minun mielestäni ole tilanne sellainen, että se
olisi jotenkin väärään aikaan
tehty. Se on aivan oikein toteutettu, se astuu voimaan 1. päivä tammikuuta,
ja tämä 14 § astuu sitten voimaan
1. päivä kesäkuuta 2015. Tämän
perusteella on hyvä rakentaa sellaista järjestelmää,
jossa ei turhia kulurakennetta vaativia päällekkäisyyksiä ole
sitten kohtalaisen lähellä olevilla alueilla.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen allekirjoittanut tämän
lakialoitteen ja kannatan sitä edelleen. Minusta se näkökohta,
että olisi tätä päivystysasetuksen
voimaantuloa pitänyt lykätä ja koko asia
lykätä sinne sosiaali- ja terveydenhuollon suuren
uudistuksen yhteyteen, on hyvin perusteltu. En oikein usko, että näitten pienten
sairaaloiden synnytysosastojen lopettamisesta nyt sanottavia säästöjä missään
syntyy, ja se nyt on ainakin selvää, että matkasynnytysten
määrä tulee kasvamaan näitten
muutosten seurauksena, jos tämä vuoden alusta
nyt sitten voimaan tulee, niin kuin päätetty on.
Varmasti tämä on tämmöinen
alueellinen asia ja varmasti Pohjois-Suomen harvaan asutuilla seuduilla
enemmän ongelmia aiheuttava asia, mutta kyllä esimerkiksi
Varsinais-Suomessa Salon alueella on tunnettu suurta huolta synnytyssairaalan
lopettamisesta ja siellä on myös toimittu hyvin
aktiivisesti tämän kansalaisaloitteen nimien keräämiseksi.
En ole tällä alueella mikään
erityinen asiantuntija, kun minulla ei ole terveydenhuollon koulutusta,
yksi paikallaolo tässä tapahtumassa kyllä on
taustalla. Tässä asiassa varmaan voidaan esittää viisaita
näkökohtia suuntaan ja toiseen, mutta minusta
joka tapauksessa tämä päivystysasetuksen
näin pikainen voimaantulo ja asioitten muuttaminen tässä tahdissa
on hätiköity ratkaisu.
Katja Hänninen /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia tästä vilkkaasta
keskustelusta. Tämä on ollut hyvin antoisaa, ja
haluan erityisesti kiittää edustaja Terhi Peltokorpea
hyvin analyyttisestä ja oikeastaan paljon tietoa sisältävästä puheenvuorosta.
Tässä itsekin olen plussia ja miinuksia laittanut,
että mitä hyvää ja mitä huonoa
tämä päivystysasetus tarkoittaa. Tässä lakialoitteessahan,
terveydenhuoltolain muuttamisessa, on kysymys lisäyksestä tähän
lakiin elikkä tähän 50 §:ään,
kiireellinen hoito, seuraavasti — luen tästä sen
takia, että ei kävisi epäselväksi,
mistä on kysymys. Tässä esitetään
lisättäväksi tämmöinen
kohta: "Synnytyksiä hoitavan sairaalan kunta tai kuntayhtymä voi
päivystyspisteiden välisten etäisyyksien
tai väestön palvelutarpeen perusteella päättää lääkäreiden
päivystystasosta, ellei sairaalaan ole keskitetty riskisynnyttäjien
hoito. Synnytysten hoitoon, anestesiologiaan, vastasyntyneiden virvoitteluun
ja elvytykseen hyvin perehtyneiden lääkäreiden,
erikoislääkäreiden tai tehtävään
koulutetun hoitohenkilökunnan on saavuttava nopeasti päivystysyksikköön,
elleivät he ole saatavilla välittömästi."
Elikkä missään nimessä minä en
aloitteen tekijänä, ensimmäisenä allekirjoittajana,
halua vaarantaa äidin tai syntyvän lapsen turvallisuutta,
vaan nimenomaan haluan, että kaikissa olosuhteissa pystytään
huolehtimaan siitä, että synnytys on luonnollinen,
turvallinen ja hyvä kokemus ja tapahtuma, ja tällä lakialoitteella
siihen nimenomaan nyt pyritään.
Tässä päivystysasetuksessa olisi
montakin kohtaa, joista voisimme keskustella täällä salissa,
ja monta kohtaa, joita itse muuttaisin. Itse hämmästelen
tosissani tätä kiirehtimistä, kun nyt tämä sote-sotku
tai sote-uudistus — miksi sitä nyt haluaa nimittää — on
kuitenkin hyvin kesken. Kaikki se tärkein asia siitä rakenteesta,
minkälaiseksi se muodostuu, on vielä meille hämärän
peitossa, ja olisi sillä tavalla järkevää myös tätä päivystysasetuksen
voimaan astumista sen vuoksi lykätä. Lisäksi
tietenkin on se signaali, minkä me näille ihmisille,
kansalaisille, (Puhemies koputtaa) annamme siitä, että... — Anteeksi,
oliko se 2 minuuttia?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Voitte jatkaa täältä korokkeelta,
jos asia jäi kesken.
Ai, no, minä voin jatkaa, jos saan juosta sinne, vai?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Tulkaa vain tänne. Rohkeasti vain. (Puhuja siirtyi
puhujakorokkeelle)
Arvoisa puhemies! Kiitoksia tästä huomautuksesta.
Tässä sen näkee, että kun vasta
taloon olen tullut, niin luulin, että saan 5 minuuttia puhua
paikaltaankin. Anteeksi.
Mutta todellakin se, että... — Nyt meni vähän plasmat
tietenkin sekaisin, mutta...
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Otetaan ihan rauhallisesti vain.
Kätilöliitto on esimerkiksi nyt tässä kuitenkin
se, joka on tämän huolestuneisuuden ottanut ihan
tosissaan, ja he pelkäävät esimerkiksi
sitä, että kun keskitetään synnytykset
suuriin sairaaloihin, niin sinnehän täytyy tietysti
olla sitten kapasiteettia, potilashotelleita rakentaa, sinne tullaan
pitkien välimatkojen päästä useita
päiviä ennen kuin on esimerkiksi laskettu aika. Myös
tällaisia, no, ehkä kuvitteellisiakin vaaroja vielä on,
mutta voi olla mahdollista, että näitä synnytyksiä ruvetaan
aikatauluttamaan, koska ei niitä synnytyssaleja ole siellä isossakaan
sairaalassa kuitenkaan kymmeniä, niitä on muutama,
ja sitten leikkaussalit, kaikki tämä kapasiteetti — ei se
nyt ihan rajattomiin asti riitä. Olisi aika kamala ajatus,
että synnytyksistä tulee sellaisia tapahtumia,
että aika varataan ja sitten tipalla käynnistetään,
ja se on kyllä kaukana luonnollisesta ja turvallisesta
synnytystapahtumasta.
Mutta toivottavasti tätä voitaisiin nyt tosiaan lykätä ja
voisimme kansalaisille ja näille aloitteen allekirjoittajille
viestittää semmoisen asian, että me pidämme
tärkeänä tätä heidän
tekemäänsä kansalaisaloitetta, ja he
uskoisivat ja luottaisivat demokratiaan ja meihin päättäjiin
sen verran, että emme ainakaan antaisi tämän
aloitteen raueta nytten vain sen takia, että vaalit ovat
tulossa, vaan että hoidettaisiin se kunnialla ja arvostaisimme
sitä kautta sitten tätä meidän
itse luomaamme järjestelmää. Sen vuoksi
tämä päivystysasetuksen kiirehtiminen
ei saa minulta kiitosta, ja toivoisin, että tälle
löytyisi myös niiltä kansanedustajilta
tukea, jotka ovat päivystysasetuksen takana sataprosenttisesti,
että käsittelisimme tämän aloitteen
ennen kuin tämä astuisi voimaan.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä päivystysasetus
todella uhkaa sulkea pieniä synnytyssairaaloita, minkä seurauksena
synnytykset tullaan keskittämään suuriin
synnytysyksiköihin.
Synnytysosastojen karsimista perustellaan potilasturvallisuudella
sekä henkilökunnan riittävällä osaamisella.
Kuitenkin THL:n tilastot näyttävät yksiselitteisesti,
että pienet synnytysyksiköt ovat ihan yhtä turvallisia
synnytyspaikkoja kuin nämä isommat synnytysyksiköt.
Hyvänä esimerkkinä on Porvoon sairaala,
joka on nyt tällä hetkellä lakkautusuhan
alla. Useita vuosia Porvoon sairaala on täyttänyt
nämä kaikki päivystysasetuksen laatukriteerit,
mutta nykyisiä päivystysasetuksen kriteereitä ei
täytetä, nimenomaan määrällistä laatukriteeriä eli
1 000:ta synnytystä. Tämän vuoksi
kannan suurta huolta ylipäänsä synnytysten
turvallisuudesta tulevaisuu-dessa ja siitä, tullaanko nyt
tällä päivystysasetuksella romuttamaan
maailman turvallisin synnytyskulttuuri. — Kiitos.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta oli erittäin hyvä,
että edustaja Hänninen luki tämän
aloitteen substanssisisällön. Se aukesi varmasti
paremmin kuin tämä lakialoitteen yleinen esittely,
mutta hyvä näin.
Minunkin mielestäni tämän eduskunnan
pitää käsitellä tämä kansalaisaloite
ehdottomasti. Jos siellä on lähes 70 000
allekirjoittajaa, niin olisi täysin väärin,
että se siirrettäisiin seuraavalle eduskunnalle,
kun me kaikki tiedämme sen realiteetin, että jos
aiotaan muutosta saada tähän päivystysasetukseen,
niin sen pitää tulla tämän eduskunnan
aikana. Kun uusi hallitus aikanaan muodostetaan ja hallitusohjelma
kirjataan, niin se asia on sitten ikään kuin mennyt,
jos on voimassa oleva asetus, eikä eduskunnan tai kenenkään
täällä toimivan pidä lähteä kikkailemaan siitä,
että se ikään kuin menisi yli vaalien
ja raukeaisi. Kyllä ryhtiä pitää löytyä tästä talosta,
että asianmukainen käsittely saadaan aikaan. Pari kolme
kuukautta aikaa varmasti riittää, ja toivon, että puhemiehistö pistää tässä oman
arvovaltansa peliin, että me saamme tämän
käsiteltyä ja mieluummin juuri niin, että se
muutos saadaan aikaan. Se on se tavoite, ja minä luotan
ainakin varapuhemieheen, joka nyt vie viestiä tuonne puhemiesneuvostoon
tässä. Jos ei näin käy, niin
se tietysti aiheuttaa aika kovan poliittisen keskustelunkin, että millä tavalla
näitä melkein 70 000:ta ihmistä kohdellaan.
Meillä pitää tämä ryhtiliike olla
oikealla ja vasemmalla ja ennen kaikkea keskellä.
Tulevassa sote-uudistuksessa minusta tämä aluesairaalaverkko
olisi oivallinen lähtökohta näitten tuotantoalueitten
muodostamiseen. Tässä mielessä pitäisi
turvata myös tämä synnytystoiminta, koska
siitä se kokonaisuus muodostuu.
Oulaskankaan aluesairaalasta haluan sanoa sen, että siellä on
erinomainen henkilökunta, asiakastyytyväisyys
on korkealla tasolla, viihtyisät, hyvät toimitilat.
Olisi aivan järkytys ajaa sitä alas, ja sen takia
kaikki työ sen eteen, että synnytykset jatkuvat
myös tulevaisuudessa, pitää tehdä.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kaikista tärkeintä on syntyvän
lapsen ja äidin tervey-destä huolehtiminen, (Pentti
Kettunen: Ja isänkin!) ja olen samaa mieltä siitä edustaja
Palolan kanssa, joka enää ei näytä olevan
paikalla, että synnytykset eivät ole niin sanottuja
lähipalveluita. Eivät ne ole edes aluetason palvelua
vaan erityistason palvelua, ja siinä mielessä on
toki selvää, että ei jokaisessa kunnassa
voi olla synnytystoimintaa, eikä näin Suomessa
tällä hetkellä olekaan. Meillä on
nytkin aika pitkälle keskitetyt synnytykset, ja siinä mielessä olen
ollut erittäin huolissani tästä päivystysasetuksesta
ja sen kiirehtimisestä, että tutkijat ovat esittäneet,
että itse tällä päivystysasetuksella
ja näillä toimenpiteillä ei ole varsinaisesti
terveyttä edistävää vaikutusta.
Siis tällä asetuksella, jolla ollaan keskittämässä synnytyksiä,
ei tutkijoiden mielestä ole lasten tai synnyttävien äitien
terveyttä edistävää vaikutusta.
Suomi on — ja on erinomaista, että se on — tällä hetkellä ihan
maailman kärkimaa lapsikuolleisuuden suhteen ja synnytyskomplikaatioiden suhteen,
ja sen takia me olemme — ja on hieno asia, että me
olemme — tässä kärjessä erittäin hyvässä asemassa
tältä osin maailmassa, ja tästä pitää pitää kiinni.
Mutta sitten kun mennään tähän
lakialoitteeseen ja siinä taustalla olleeseen päivystysasetukseen,
niin täytyy sanoa, että juuri nyt, kun me olemme
Suomessa tekemässä, voi sanoa, historiallisen
suurta sote-uudistusta, joka lähtee siitä, että Suomeen
muodostetaan viisi sote-aluetta, joiden sisällä tehdään
järkevää työnjakoa, tehtävienjakoa
toimivien yksiköiden välillä, minusta tämä päivystysasetus
on erittäin huonosti harkittu ajankohdaltaan. Pitäisi
luottaa siihen, että sote-alueet syntyessään
tekevät sitä järkevää tehtävänjakoa,
missäpäin tehdään minkäkinlaisia toimintoja,
ettemme me tee päällekkäisiä investointeja
terveydenhuollossa. Jos ajatellaan asioita, vaikkapa lonkkaleikkausta
tai kaihileikkausta, jotka tehdään keskimäärin
nyt kerran elämässä, jos yleensä tehdäänkään,
niin on ihan sama, missäpäin sitä sote-aluetta,
missä sairaalassa tämä tehdään,
kunhan se tehdään laadukkaasti ja hyvin.
Siinä mielessä olen kyllä kannattamassa
tätä lakialoitetta, että kun tällä ei
varsinaisesti edes säästetä kustannuksia
vaan itse asiassa voidaan osoittaa, että jonkun verranhan
lisää kustannuksia tämä keskittäminen
ja nimenomaan päivystyksen voimakas lisääminen,
jolla ei ole terveyttä edistävää vaikutusta,
niin en oikein ymmärrä, miksi tähän
pitäisi nyt mennä.
Sen sijaan voisi kysyä, olisiko sittenkin pienissä keskussairaaloissa
hyväksyttävä enemmän takapäivystäjän
mahdollinen pieni viive kuin erikoislääkärin
jatkuva läsnäolo ja tyhjän panttina odottelu
hyvin pitkiä aikoja. Pienissä sairaanhoitopiireissä voitaisiin
toimia myös niin, että aina synnyttäjän
lähtiessä kotoa tästä ilmoitetaan
sairaalalle, joka huolehtii paikalle takapäivystävän synnytyslääkärin
ja anestesiologin. Näin asetuksen määräys
välittömästi saatavilla olevista synnytysten
ja anestesiologian erikoislääkäreistä täyttyisi
ja voisimme tällä saavuttaa ihan riittävän
valmiuden niin, että nämä synnytysmatkat eivät
karkaisi kohtuuttoman kauas.
Tästähän meillä Lapissa
on kokemusta jo tällä hetkellä. Meillä on
nyt kaksi paikkaa, joissa synnytyksiä suoritetaan, ja etäisyydethän
ovat nytten jo kaikista pisimmillään, jos ajatellaan
Nuorgamista Rovaniemelle, 500 kilometriä. Meillä on hoidettu
se niin, että Lapin keskussairaalassa on potilashotelli,
johon äiti tai koko perhekin tai puolisokin voi tulla joksikin
aikaa hyvissä ajoin. Mutta ymmärrän,
että kun täälläpäin
puhutaan näistä etäisyyksistä,
ne ovat aivan toisenlaiset ja olosuhteet toisenlaiset.
Se on selvää, että joka paikassa
ei voi synnyttää ja tarvitaan tietty kriittinen
määrä. Mutta nyt ollaan lakkauttamassa
tällä asetuksella sellaisten sairaaloitten synnytystoiminnat,
joissa on vaikkapa 600 tai 700 synnytystä. Tämä on
kyllä kieltämättä semmoinen,
joka ei ihan minunkaan järkeeni mene, kun ajatellaan, että ne
on pystytty suorittamaan erittäin tasokkaasti niin, että on
valikoitu niin, että jos on riskitapauksia, niin lähetteellä ne
ovat menneet sitten yliopistosairaaloihin synnyttämään.
Kannan kyllä erittäin paljon huolta siitä,
että jos tämä synnytystoiminta viedään
näistä sairaaloista ilman, voi sanoa, lääketieteellisiä ja
terveyttä edistäviä perusteita, niin
samalla ollaan nakertamassa sitä keskussairaalan tai aluesairaalan toimintaa
muutoinkin niin, että se on näivettymässä,
ja tämä on omiaan luomaan tällaista vastakkaisasettelua
myös sen suhteen, että nämä lähipalvelut
ja kaikki muukin ovat keskittymässä meillä turhan
paljon ilman erityisiä taloudellisia tai terveyttä edistäviä perusteita.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä todeta tässä, että kun
on puhuttu siitä, että nyt sitten tällä jotenkin
säästettäisiin, niin minulla on sellainen
käsitys, että ei tässä ministerikään
tätä asetusta allekirjoittaessaan ole perustellut
sitä mitenkään säästösyillä ja
paremminkin on hyväksytty, että jonkun verran
kustannukset tulevat tässä nousemaan.
Olen sen sijaan huolissani siitä, että nykyaikana
ei riittävässä määrin
ole kiinnitetty huomiota sellaiseen seikkaan, joka selvästi
syntyvien lasten terveyttä edistäisi, nimittäin
siihen, että meillä arvioiden mukaan vuosittain
syntyy 3 600—6 000 sikiötä,
jotka äitien liiallisen päihteidenkäytön
takia altistuvat erilaisille sairauksille ja käyttäytymis-
ja oppimishäiriöille. Jos me tähän puuttuisimme
tehokkaasti ja käyttäisimme mieluummin ne pienet
voimavarat, jota meillä ehkä on käyttää,
siihen, että me hyvissä ajoin huolehtisimme siitä,
että nämä syntymässä olevat
lapset eivät tällä tavalla altistuisi,
niin tämä olisi paljon tärkeämpi
ja terveyttä enemmän edistävä teko
kuin päivystysasetuksen kaltainen keskittäminen.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan tuoda tässä puheenvuorossani
esille sen tärkeän näkökulman,
mikä välillä tässä synnytyskeskustelussa
unohtuu. Ehkä se jo, kun puhutaan päivystysasetuksesta,
tuo sen näkökulman hyvin esille. Siis puhutaan
päivystysluonteisesta toiminnasta. Synnytystoiminta on
aika harvoin etukäteen kovin hyvin ennakoitavissa. Julkisessa keskustelussa
on tuotu esille semmoisiakin näkökulmia, että kätilöitä pitäisi
kouluttaa lisää, jotta he voisivat ennakoida ja
osata ottaa vastaan oikealla aikataululla synnyttäjät
sairaalaan.
Niin kuin täälläkin aiemmissa puheenvuoroissa
tuotiin esille, Etelä-Suomessa matkasynnytykset ovat lisääntyneet,
ja siinä yhtenä tekijänä arvioidaan
olevan taustalla se, että sairaalaan ei oteta riittävän
ajoissa synnyttäjiä sisälle. Synnytyksen
ennakointi ja sen edistymisen arviointi ovat ehkä verrattavissa
johonkin taikatieteisiin tai ties mihin. Me emme voi koskaan tietää.
Varsin usein synnyttäjä kysyy synnytyksen aikana, että montako
tuntia tässä vielä menee, kauanko tässä vielä menee.
Yhtä hyvä vastaus on tunti kuin 10 tuntia. Hyvin
harvoin kätilö pystyy vastaamaan kysymykseen oikein.
Me kuulimme tässä aiemmissa puheenvuoroissa
myös käsityksen siitä, että voitaisiin
sektioita ennakoida. Synnytystoiminta on sellaista, että synnytyksen
aikana saattaa tulla yhtäkkiä tilanne, joka vaatii
toimintaa 5—7 minuutin kuluessa. Vauvan sydänäänet
saattavat romahtaa syystä, jota me emme pysty arvioimaan,
syystä, johon me emme pysty vaikuttamaan, ja silloin on pystyttävä toimimaan
nopeasti. Sen takia tämä asian käsittely
ei ole aivan yksinkertaista. Suomessa perinataalikuolleisuus on
laskenut, se oli viime vuonna... — Anteeksi, puhemies,
siirryn sinne eteen myös. (Puhuja siirtyi korokkeelle)
Tässä näkyy olevan nyt tapana puhua
pidempiä puheenvuoroja kuin etukäteen ajattelee. — Arvoisa
puhemies! Perinataalikuolleisuus on Suomessa laskenut. Viime vuonna
se oli 3,5 lasta per 1 000 syntynyttä lasta, ja
se on matalin 26 vuoden seurantajakson aikana, mikä on
erinomaisen hyvä. Suomessa on siis turvallista syntyä.
Mutta kuitenkin, niin kuin tuossa aiemmin totesin, synnytyksen aikana
voi tapahtua sellaista, mitä me emme pysty aina ennakoimaan,
ja silloin pitää pystyä toimimaan mahdollisimman
nopeasti.
Edustaja Lohi toi omassa puheenvuorossaan esille sen, että voitaisiin
toimia niin, että siinä vaiheessa, kun synnyttäjä lähtee
sairaalaan, ilmoitetaan lääkärille. Ajatus
on sinänsä varsin hyvä. Mutta kun me
mietimme, minkälaista synnytystoiminta on Suomessa, valtaosa
synnyttäjistä ei tapaa edes lääkäriä synnytyksen
aikana. Suurin osa synnytyksistä on normaalisynnytyksiä, jotka
hoitaa kätilö. Tässä on tietenkin
sairaalakohtaisia eroja, myös toimintatavat voivat olla eri
sairaaloissa hieman erilaisia, mutta valtaosa synnytyksistä on
sellaisia, että synnyttäjä ei todellakaan
tapaa synnytyksen aikana muuta kuin kätilön eikä koko
sairaalajakson aikana myöskään. Eli kätilöiden
osaaminen on meillä todella korkealla tasolla Suomessa.
Monesti maahanmuuttajataustaiset synnyttäjät,
jotka ovat synnyttäneet jossain muussa maassa, varsinkin
Euroopan monista maista tulevat synnyttäjät, ihmettelevätkin
tätä, koska ovat tottuneet siihen, että lääkäri
saattaa olla suuremmassa roolissa niin raskauden kuin synnytyksenkin
aikana äidin ja vauvan seurannassa. Meillä osaaminen
on siis korkealla tasolla.
Uudet perinataalitilastot tosiaan ovat ilmestyneet ihan muutama
päivä sitten, ja niistä voi lukea sen,
että 41 prosenttia meidän synnyttäjistä on
ensisynnyttäjiä. Se kertoo myös aika
paljon siitä, miksi synnytyksen etenemisen ja oikean synnytysajan
arvioimisen ennakointi on vaikeaa. Jos et ole koskaan jotain asiaa
tehnyt, on aika vaikea arvioida, mitä edessä on.
Uudelleensynnyttäjä ehkä hieman paremmin
osaa ennakoida sitä. Tässä on myös
tämä kysymys lähellä, että kun synnyttäjä soittaa
sairaalaan ja kun arvioidaan sitä, milloin on oikea aika
tulla, ensisynnyttäjän kohdalla tai uudelleensynnyttäjän
kohdalla puhutaan aivan erilaisista asioista, miten kyetään arvioimaan
tätä asiaa.
Arvoisa puhemies! Haluan tuoda vielä tässä omassa
puheenvuorossani esille henkilöstönäkökulman.
Lyhyesti edellisessä puheenvuorossani sitä sivusinkin.
Mietin sitä, että jos päivystysasetus
astuu tällaisenaan voimaan ja synnytystoimintaa keskitetään,
mistä uusiin isompiin yksiköihin löytyy
tällä aikataululla osaava henkilökunta.
Ei ole itsestään selvää, että niistä sairaaloista,
joiden toimintoja oltaisiin lakkauttamassa, henkilöstö siirtyy
uusiin toimipisteisiin. Kätilökoulutusta ei meillä myöskään
järjestetä kovin monessa paikassa ja gynekologeja
ei ole vapailla työmarkkinoilla kovin paljon työttömänä,
eli henkilöstön saatavuudessa voi tulla haasteita myös
näiden isompien sairaaloiden ja isompien kaupunkien kohdalla.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Suomalainen äitiysneuvolaorganisaatio
on maailman parhaimpia. Lapsikuolleisuus on Suomessa alhainen. Jotta
tämä hyvä, saavutettu hoitotilanne turvallisten
synnytysten osalta jatkuisi, se edellyttää synnytyssairaaloiden
säilyttämistä.
Myös Salon synnytyssairaalan lakkauttaminen on tällä hetkellä listalla.
Onneksi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hallitus tiistaina päätti
hakea poikkeuslupaa, ja jos poikkeuslupa annetaan, se on erittäin
suositeltavaa. Mutta jos sosiaali- ja terveysministeriö päättää,
että sitä ei anneta, niin se tarkoittaa sitä,
että melkein kaikki varsinaissuomalaiset vauvat tulevat
syntymään TYKSissä — jos ehtivät
sinne. Matka on pitkä maakunnasta, ja sen suhteen toivoisi,
että myös tämä Salon synnytyssairaala
jäisi toimintaan. Salossa syntyy noin 700—750
vauvaa vuodessa.
Yleisesti voi todeta, että kun puhutaan aluesairaaloiden
päivystysten lopettamisesta, tämä asia on
myös paljon esillä Varsinais-Suomessa Loimaan
ja Uudenkaupungin aluesairaaloiden yh- teydessä, ja täytyy
sanoa, että kyllä sieltä on pitkä matka
TYKSiin, ja myös TYKSissä on paineita. Hoitohenkilökunta
on siellä jo nyt kovilla.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Monissa puheenvuoroissa on arvosteltu juuri
tätä päivystysasetusta, joka on muutama
viikko sitten allekirjoitettu ja tulee vuoden alussa voimaan. Muun
muassa edustaja Lohi arvosteli sitä, että se ei
ole oikeaan aikaan tehty ja ikään kuin ei ole
katsottu kokonaisuutta. Minusta tuntuu, että se korjaus,
mikä tähän asetukseen on tehty, on tehty
aivan oikeaan aikaan. Asetus on sinänsä ollut
jo pitkän aikaa voimassa, ja se säätelee
sitä toimintaa, mihin se kohdistuu. Tämä päivystysasetus
on perusedellytys sille — mikäli tämä sote-uudistus
sitten etenee — että nämä viisi sote-aluetta
voivat määritellä nämä toiminnot, mitkä sosiaali-
ja terveysministeriö tulee hyväksymään.
Siinä, minkä takia tätä uudistusta
suunnitellaan ja minkä takia tätä tehdään,
on kaksi pääkohtaa.
Suomi on pieni maa, ja täällä terveydenhuollon
resurssit ovat ikään kuin kilpailun alaisia eri sote-alueilla
eli eri yliopistollisten sairaaloiden vaikutusalueilla. Tämän
päivystysasetuksen tarkoitushan on se, että me
määrittelemme ministeriöstä käsin,
että jos kysymys on esimerkiksi vaativasta käsikirurgiasta,
niin sitä ei tehdä kuin yhdessä paikassa
Suomessa. Eivät resurssit, rahat eivätkä mitkään
riitä, että niitä kilpailtuja toimenpiteitä joka
paikassa tehdään, koska logistiikka hoitaa kuitenkin
nämä ihmiset sinne silloin, kun on todellinen
tarve. Maksansiirtoja ei kannata tehdä jossakin Lapin keskussairaalassa, tai
mikä sen nimi onkaan, ne kannattaa kaikki tehdä Helsingissä.
Toinen, tärkeämpi syy vielä, miksi
tätä uudistusta tehdään ja miksi
päivystysasetus on tehty: se on sen takia, että ihmiset
eivät arkipäivänä pääse
vastaanotolle perusterveydenhuoltoon, he eivät saa yhteyttä sinne,
he joutuvat odottamaan leikkauksia kuukausia, parhaimmillaan vuosia. Tästähän
siinä periaatteessa juuri on kysymys. Meillä on
enemmän lääkäreitä kuin
missään, mutta valitettavasti he ovat päällekkäisissä töissä ja
vähän väärissä töissä.
Kokonaisuus täytyy kerralla nähdä. Voisimme
ottaa täällä kyselyn, että kuka
kannattaa sitä, että ihminen pääsee
välittömästi hoitoon, saa välittömästi
yhteyden terveyskeskukseen ja kun on lonkka tai polvi täysin sökönä,
niin pääsee mahdollisimman pian leikkaukseen.
Minulla on kymmeniä, satoja esimerkkejä siitä,
miten näin ei tapahdu, mutta yhtäkkiä jotenkin
synnytykset nostetaan niin kuin yhteen tarkasteluun. Näitähän
pitää kokonaisuutena arvioida.
Tämä keskustelu muistuttaa millilleen sitä samaa
keskustelua, mitä me kävimme omassa kotikaupungissani
2000-luvun alussa Iisalmessa, kun synnytykset lakkautettiin. Ne
siirrettiin vajaan sadan kilometrin päähän
KYSiin, ja sen piti väestön mukaan olla katastrofi.
Minä itse valtuuston puheenjohtajana otin vastaan adressin, jossa
oli 3 000 ihmisen allekirjoitus. Ja kun tämä muutos
on tehty, niin en minä vuosiin ole kuullut, että kukaan
olisi valittanut mistään. Synnytykset toimivat,
potilasturvallisuus on taattu, niin että kyllä meidän
pitäisi joskus täällä eduskunnassa
unohtaa se, mistä kunnasta me tulemme tai mitä etua
me haluamme ajaa. Kyllähän meidän pitäisi
katsoa vähän niin kuin suuremmalla sihdillä koko
Suomea, että miten tämä sosiaali- ja terveydenhuolto
järjestetään.
Sen takia minä käytän näitä puheenvuoroja,
en periaatteessa sen takia, että minä olisin jotain edustajaa
vastaan — ja arvostan niitä mielipiteitä — mutta
minusta tämä on pikkusen liian yksisilmäistä katsoa
vain yhtä terveydenhuollon osa-aluetta, vaikka se tärkeä onkin.
Ja edelleen tuon sen julki, että mitä tulee näihin
asioihin, missä tämä potilasturvallisuus
tai saavutettavuus vaatii sosiaali- ja terveysministeriön
poikkeusta, niin sehän on täällä asetuksissa
jo todettu, että se poikkeaminen voidaan antaa näissä perustelluissa
tapauksissa.
Minun mielestäni näkökulman pitäisi
olla juuri tämä, että me pyrimme laajassa
mittakaavassa edistämään väestön
terveyttä ja lääkärille pääsyä,
joka Suomessa on tänä päivänä erityisen
vaikeaa. Olkoot ne syyt mitä tahansa, niin sitähän meidän
pitää parantaa ja keskittää kaikki
nämä meidän päätöksemme
ja lainsäädäntötyö siihen, että tämä homma
arkipäivänä pelaa suurimmalla osalla
väestöä niissä vaivoissa, mitkä vaativat
pikaista hoitoa.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen nyt kyllä edustaja Eestilän
kanssa ihan eri mieltä siitä, mikä tämä päivystysasetuksen
perimmäinen tarkoitus on. Ei tämä tuo
yhtään lääkäriresursseja
lisää sinne keskussairaaloihin. Päinvastoin,
tässähän on riskinä se, että jos
ja kun synnytysyksikkö lopetetaan, sen myötä myös
operatiivinen päivystys ja muukin päivystys loppuu
nopeasti, ja se vaikeuttaa muiden hoitojen antamista — sydän-,
aivoinfarktit, tapaturmat sekä akuutit muut hoidot, hoidon
tarpeet hiipuvat siellä. Tässähän
säädetään vain siitä,
minkälainen päivystys pitää olla,
tämähän vaatii enemmän lääkäriresursseja
nimenomaan sinne päivystykseen kuin siihen itse tekemiseen.
Tämähän menee tämän
takia ihan päinvastoin kuin mitä edustaja Eestilä täällä totesi.
Ja kun tutkijat THL:stä ovat sanoneet, että tällä ei
ole terveyttä edistävää vaikutusta
eikä positiivisia taloudellisia vaikutuksia, niin sen takia
olen arvostelemassa tätä ja itse asiassa kannattamassa
tätä lakialoitetta, mikä täällä on
tehty tästä asiasta.
Se, mitä nyt pitäisi tehdä, mikä olisi
viisasta, olisi se, että laitettaisiin päivystysasetus
kerta kaikkiaan jäihin. Tämä itse asetushan
on allekirjoitettu 30.9.2013, pikkuisen yli vuosi sitten, ja nyt
on tehty päätös, että tietyiltä osin
aikaistetaan niitä päivämääriä.
Jo alkuperäisen asetuksen allekirjoittaminen oli mielestäni
virhe, kun tiedettiin, että sote-uudistus on tulossa. Olisi
paljon järkevämpää, että annetaan
niitten sote-alueitten hakea järkevä työnjako
ja tehokkuus tähän toimintaan.
Sitten toinen asia: Tässä edustaja Peltokorpi otti
esille sen, kun puhuin siitä, olisiko vaihtoehto se, että pienissä keskussairaaloissa
hyväksytään enemmän tämmöinen
takapäivystys. En tarkoittanut tässä sitä,
että synnytyksiä muutettaisiin millään
tavalla enemmän lääkäripainotteisiksi
vaan toimittaisiin nykyisen käytännön
mukaan, mutta kun päivystysasetus vaatii sitä aktiivipäivystystä,
sitä, että siellä sairaalassa oltaisiin läsnä koko
ajan päivystämässä, niin pitäisi
tämän sijaan sallia tämä takapäivystys,
niin että jos ei sinä yönä tule
ketään synnyttäjää,
niin ei tarvitsisi turhaan niitten lääkäreitten
ja anestesiologien olla siellä paikalla. Tämä olisi
edullisempaa taloudellisesti meille.
Markku Eestilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voi tietenkin olla, että hallitus
on kokonaisuudessaan väärässä,
niin kuin itsekin tunnun olevan joidenkin puheenvuorojen mukaan,
mutta minun mielestäni tämä rakenneuudistus
ja nykyvaatimukset tarkoittavat kuitenkin sitä, että monet
sairaalat tulevat keskittymään päiväkirurgiaan.
Tapaukset hoidetaan päiväaikaan, ja potilaat mahdollisimman
paljon sitten lähtevät sieltä saman tien
pois. Sitten tämä niin sanottu raskaampi päivystys
kohdistuu juuri sinne, missä resurssien ylläpito
24/7/365 on mahdollista.
Tämä resurssien ylläpito joka paikassa
on todella kallista puuhaa. Sen takiahan tämä uudistus
tehdään, että me nojaudumme päiväkirurgiaan,
ja sitten mitä tulee sellaisiin päivystyksiin, joissa
ei ole synnytyksiä mukana, niin silloin se vaatii tämän
päivystysasetuksen mukaan kuvantamisen ja se vaatii laboratorion,
ja siihen voidaan antaa poikkeuksia, koska se peruste, minkä takia
näin pitää tehdäkin, on se,
että siellä on samassa myös sosiaalihuolto,
poliisin toiminta ja nämä. Mitä kauemmas
mennään ja mitä vähemmän
on paikallistuntemusta, niin sen enemmän ongelmia tulee
olemaan, sen kalliimmaksi tulee, sen enemmän se ruuhkautuu.
Siinä mielessä olen edustaja Lohen kanssa
samaa mieltä, että ei kaikkea voi keskittää.
Mutta pitää tehdä järkevä työnjako.
Juuri tämä 24/7-ylläpito joka
paikassa kaikkia varten on sitten todella kallista puuhaa, ja sieltä saadaan
niitä resursseja siirrettyä, ne ohjataan silloin
perusterveydenhuoltoon, ja silloin alkaa suomalainen terveydenhuolto
näyttää siltä, miltä sen
pitäisi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä vastauspuheenvuoro, edustaja Lohi. Sitten yritämme
saada tämän puheenvuorolistan ajettua loppuun.
Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Eestilän kanssa samaa
mieltä siitä, että järkevää työnjakoa
tarvitaan, ja se on varmasti perusajatus tässä sote-uudistuksessa
myös, että siellä sote-alueen sisällä tehdään
niitten yksiköitten välillä työnjakoa, joka
on kustannuksia alentamassa.
Mutta se, mitä tarkoitin edellisessä puheenvuorossa,
on se, että itse päivystysasetus ei ole se, jolla
tätä ajetaan, vaan on tämä sote-uudistus. Tässä päivystysasetuksessa
on itse asiassa kustannuksia lisääviä elementtejä enemmän
kuin niitä vähentäviä.
Ja sitten kun ajatellaan, että kannattaako kaikkea
tehdä kaikissa — ei tietenkään
kannata. Mutta nythän näitä keskussairaaloita,
joista ollaan viemässä näitä,
ei ole ihan joka pitäjässä. Esimerkiksi
näitä keskussairaaloita, joissa on tämä päivystysstatus,
on tällä hetkellä noin parikymmentä Suomessa,
ja nyt ollaan niistäkin monesta viemässä tämä synnytystoiminta
pois, ja silloin puhutaan, että matkat saattavat satoja
kilometrejä kasvaa. Jossakin tämä raja
menee, mitä kannattaa lähteä keskittämään.
Katja Hänninen /vas:
Arvoisa puhemies! Viimeinen puheenvuoro aiheesta, joka on tosi tärkeä ja
merkittävä ja varmasti on myös, jos mietitään
kaikkia meidän Suomen sairaaloita, uraauurtava, mikäli
menee niin läpi, että tätä muutosta
ei tähän asetukseen tehdä.
Elikkä luen vielä tästä lakimuutosehdotuksen perusteluista
yhden kappaleen: "Kaikilla synnyttäjillä tulee
olla mahdollisuus valita oma synnytyspaikkansa. Tutkimuksen mukaan
synnytysten keskittämistä nykyistä harvempiin
sairaaloihin ei voi perustella terveydellisin perustein, vaan Suomen
synnytysjärjestelmä toimii nykyisessä mallissaan
hyvin." Tämä on tuolta Hemmingin tutkimuksesta
vuodelta 2011.
Tässä keskustelussa on tullut minusta oikein mielenkiintoisia
kannanottoja sekä tämän lakiehdotuksen
muutoksen puolesta että myös kritiikkiä sitä kohtaan.
Haluan kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita
edustajia. On ilo huomata se, että tämä asia
on meille kaikille tärkeä. Jokainen on täällä kuitenkin
peräänkuuluttanut nimenomaan potilasturvallisuutta.
Säästöjä tällä keskittämisellä ei
tule. Siitä on omakohtainen kokemus kunnanvaltuutettuna Raahesta,
mistä synnytykset on pari vuotta sitten lakkautettu ja
siirretty sekä Oulaskankaalle että Ouluun. Kyllä sieltä maksulaput
meidän kunnalle tipahtavat, niin että ei se ole
yhtään edullisempaa ollut kunnalle se synnytysten
siirtyminen pois oman sairaalan toiminnan alta, päinvastoin. Tällä hetkellä valitettavasti
sairaalaa uhkaa monien muidenkin toimintojen loppuminen ja lakkauttaminen,
niin että kyllä tällä on todella
iso ja tärkeä merkitys koko sen kaupungin ja kunnan taloudelle,
sen vetovoimaisuudelle, mutta ennen kaikkea niille äideille,
perheille ja niille syntyville lapsille.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä. — Edustaja
Lohi, en todellakaan ymmärtänyt väärin
teitä, mutta ehkä itse asetin sanani sillä tavalla,
että tulin väärin ymmärretyksi.
En ymmärtänyt niin, että te haluaisitte,
että synnytyksissä yhä enemmän
olisivat lääkärit paikalla, mutta yritin
itse kuvata sitä, että Suomessa valtaosassa synnytyksistä nimenomaan
lääkäriä ei ole paikalla.
Ja olen edustaja Eestilän kanssa kyllä samaa mieltä tästä,
että silloin kun on isommista yksiköistä kysymys,
niin henkilöstön osaaminen ja heidän
käyttönsä on mahdollisimman tehokasta siinä mielessä juuri,
että silloin tavallaan semmoista hukka- ja turhaa aikaa
ei ole niin paljon kuin pienessä yksikössä voi
olla, jos odotellaan sitä, että olisi asiakkaita
tai potilaita — kumpaa sanaa nyt sitten haluammekaan käyttää.
Mutta kyllä siinä on semmoinen näkökulma myös
tässä asiassa, että kun puhutaan kustannuksista,
niin osa kustannuksistahan siirtyy sitten potilaille tai asiakkaille
esimerkiksi matkojen pidentymisen takia tai sen takia, kuten edustaja Lohi
toi esille, että heillä on potilashotelli, missä voidaan
olla odottamassa synnytystä, ja nämä aiheuttavat
asiakkaille tietenkin sitten kustannuksia. Mutta aina kun me teemme
muutoksia, niin kustannukset siirtyvät johonkin. Hyvin
harvoin me pystymme tekemään semmoisia muutoksia, missä ei
kustannuksia tule kenellekään lisää ja missä ne
kaikilta vähenisivät.
Keskustelu päättyi.