1 §
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta (muutoksenhakulautakunta)
toimii ensimmäisenä muutoksenhakuasteena työeläketurvaa
koskevissa asioissa siten kuin työntekijän eläkelain (395/2006)
3 §:ssä mainituissa työeläkelaeissa säädetään.
2 §
Muutoksenhakulautakunnan puheenjohtajat ja jäsenet
Muutoksenhakulautakunnassa on päätoiminen
puheenjohtaja ja kuusi sivutoimista varapuheenjohtajaa. Päätoiminen
puheenjohtaja johtaa muutoksenhakulautakuntaa ja vastaa sen toiminnasta,
valvoo laintulkinnan yhdenmukaisuutta lautakunnan ratkaisuissa sekä vastaa
muutoksenhakulautakunnan hallinnollisista asioista työjärjestyksessä tarkemmin
määrätyllä tavalla. Puheenjohtajalla
ja varapuheenjohtajilla tulee olla tuomarin viran hoitamiseen oikeuttava
tutkinto ja heidän tulee olla perehtyneitä muutoksenhakulautakunnassa
käsiteltäviin etuusjärjestelmiin.
Muutoksenhakulautakunnan muut 32 jäsentä ovat
sivutoimisia. Heistä seitsemän jäsenen
tulee olla vakuutuslääketieteeseen perehtyneitä laillistettuja
lääkäreitä ja seitsemän
työeläkeasioihin perehtyneitä sekä tuomarin
virkaan oikeuttavan tutkinnon suorittaneita tai muita työeläkevakuutukseen
erityisesti perehtyneitä henkilöitä.
Jäseninä on lisäksi työelämän
ja työmarkkinoiden olosuhteita tuntevia jäseniä,
jotka ovat perehtyneet yksityisten alojen, kuntien tai valtion työeläkeasioihin.
Näistä seitsemän on määrättävä työnantajayhdistysten
edustavimpien keskusjärjestöjen ehdotuksesta siten,
että neljä on perehtynyt yksityisten alojen eläkejärjestelmään,
kaksi kuntien eläkejärjestelmään
ja yksi valtion eläkejärjestelmään.
Lisäksi seitsemän jäsentä on
määrättävä työntekijäin
ja toimihenkilöiden ammattiyhdistysten edustavimpien keskusjärjestöjen
ehdotuksesta siten, että neljä on perehtynyt yksityisten
alojen eläkejärjestelmään, kaksi
kuntien eläkejärjestelmään ja
yksi valtion eläkejärjestelmään.
Lisäksi jäseninä on neljä työelämän
olosuhteita tuntevaa jäsentä, joista kaksi on
perehtynyt yrittäjätoimintaan ja jotka määrätään
edustavimpien yrittäjäjärjestöjen
ehdotuksesta, sekä kaksi, jotka ovat perehtyneet maatalousyrittäjätoimintaan
ja jotka määrätään
maatalousyrittäjän eläkelain ( / )
soveltamisalaan kuuluvien henkilöiden taloudellisia etuja
valvovien edustavimpien järjestöjen ehdotuksesta.
Sivutoimisilla jäsenillä on kullakin henkilökohtainen
varajäsen, jota koskee, mitä laissa säädetään
muutoksenhakulautakunnan jäsenestä.
Puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja muut jäsenet sekä henkilökohtaiset
varajäsenet toimivat tuomarin vastuulla.
3 §
Puheenjohtajien ja jäsenten nimittäminen
Valtioneuvosto nimittää sosiaali- ja terveysministeriön
esityksestä päätoimisen puheenjohtajan
toistaiseksi sekä sivutoimiset varapuheenjohtajat ja muut
jäsenet viideksi vuodeksi kerrallaan.
Sisäasiainministeriö tekee sosiaali- ja terveysministeriölle
ehdotuksen kahdesta varapuheenjohtajasta ja kahdesta työeläkeasioihin
perehtyneestä ja tuomarin virkaan oikeuttavan tutkinnon
suorittaneesta tai muusta työeläkevakuutukseen
erityisesti perehtyneestä jäsenestä,
ja valtiovarainministeriö tekee sosiaali- ja terveysministeriölle
ehdotuksen yhdestä varapuheenjohtajasta ja yhdestä työeläkeasioihin
perehtyneestä ja tuomarin virkaan oikeuttavan tutkinnon
suorittaneesta tai muusta työeläkevakuutukseen
erityisesti perehtyneestä jäsenestä.
4 §
Muutoksenhakulautakunnan jäsenyydestä vapautuminen
ja eroamisikä
Muutoksenhakulautakunnan puheenjohtajan, varapuheenjohtajan
ja jäsenen oikeudesta pysyä tehtävässään
on voimassa, mitä tuomarin viran haltijoista säädetään.
Muutoksenhakulautakunnan puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja jäsen on
velvollinen eroamaan sen kuukauden päättyessä,
jonka kuluessa hän täyttää 68
vuotta. Muutoksenhakulautakunnan varapuheenjohtajan tai jäsenen
paikan vapautuessa kesken toimikauden, määrätään
seuraaja jäljellä olevaksi toimikaudeksi.
8 §
Muutoksenhakulautakunnan ratkaisukokoonpanot
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Muutoksenhakuasioita käsittelevä jaosto
on päätösvaltainen, kun puheenjohtajan
tai varapuheenjohtajan sekä työeläkeasioihin
perehtyneen ja tuomarin virkaan oikeuttavan tutkinnon suorittaneen
tai muun työeläkevakuutukseen erityisesti perehtyneen
jäsenen sekä lääkärijäsenen
lisäksi läsnä on muita jäseniä seuraavasti:
1) käsiteltäessä asiaa,
jonka ratkaiseminen olennaisesti riippuu työntekijän
eläkelain tai merimieseläkelain ( / )
taikka niiden nojalla annettujen säännösten
tai määräysten soveltamisesta, on kahden
yksityisten alojen eläkejärjestelmään
perehtyneen työelämän ja työmarkkinoiden
olosuhteita tuntevan jäsenen oltava läsnä;
2) käsiteltäessä asiaa,
jonka ratkaiseminen olennaisesti riippuu kunnallisen eläkelain (549/2003)
tai sen nojalla annettujen säännösten tai
määräysten soveltamisesta, on kahden
kuntien eläkejärjestelmään
perehtyneen työelämän ja työmarkkinoiden
olosuhteita tuntevan jäsenen oltava läsnä;
3) käsiteltäessä asiaa,
jonka ratkaiseminen olennaisesti riippuu valtion eläkelain
( / ), evankelis-luterilaisen
kirkon eläkelain (298/1966), Kansaneläkelaitoksen
toimihenkilöiden eläketurvaa koskevan Kansaneläkelaitoksesta
annetun lain (731/2001) 13 §:n tai näiden lakien
nojalla annettujen säännösten ja määräysten
soveltamisesta, on kahden valtion eläkejärjestelmään
perehtyneen työelämän ja työmarkkinoiden
olosuhteita tuntevan jäsenen oltava läsnä;
4) käsiteltäessä asiaa,
jonka ratkaiseminen olennaisesti riippuu yrittäjän
eläkelain ( / ) tai
sen nojalla annettujen säännösten tai
määräysten soveltamisesta,
on 1 kohdassa mainittujen jäsenten lisäksi yrittäjätoimintaan
perehtyneen jäsenen oltava läsnä;
5) käsiteltäessä asiaa,
jonka ratkaiseminen olennaisesti riippuu maatalousyrittäjän
eläkelain, maatalouden harjoittamisesta luopumisen tukemisesta
annetun lain (612/2006), maatalousyrittäjien
luopumistuesta annetun lain (1293/1994), maatalousyrittäjien
sukupolvenvaihdoseläkkeestä annetun lain (1317/1990), luopumiseläkelain
(16/1974), maatalousyrittäjien luopumiskorvauksesta
annetun lain (1330/1992), kasvihuonetuotannon ja omenanviljelyn
lopettamistuesta annetun lain (1297/1994) tai
niiden nojalla annettujen säännösten
tai määräysten soveltamisesta, on 1 kohdassa
mainittujen jäsenten lisäksi maatalousyrittäjätoimintaan
perehtyneen jäsenen oltava läsnä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jaoston päätösvaltaisuuden edellytyksenä on lisäksi,
että enintään puolet läsnä olevista
jäsenistä on työelämän
ja työmarkkinoiden olosuhteita tuntevia jäseniä,
maatalousyrittäjätoimintaan perehtyneitä jäseniä ja
yrittäjätoimintaan perehtyneitä jäseniä,
ja että 2 momentin 1—3 kohdassa mainituista kahdesta
työelämän ja työmarkkinoiden
olosuhteita tuntevasta jäsenestä toinen on työnantajayhdistysten
edustavimpien keskusjärjestöjen ehdotuksesta määrätty
jäsen ja toinen työntekijäin ja toimihenkilöiden
edustavimpien keskusjärjestöjen ehdotuksesta määrätty
jäsen.
10 §
Vahvennettu jaosto
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vahvennettu jaosto on päätösvaltainen,
kun puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja sekä vähintään
kaksi kolmasosaa 1 momentissa tarkoitetuista jäsenistä on
läsnä. Tällöin jäsenten
osalta on lisäksi voimassa, mitä 8 §:ssä säädetään.
11 §
Täysistunto
Jos muutoksenhakulautakunnassa ratkaistavana olevalla asialla
on periaatteellista merkitystä tai jos jaoston ratkaisu
tulisi poikkeamaan aikaisemmasta käytännöstä,
voi jaosto tai muutoksenhakulautakunnan puheenjohtaja määrätä asian
käsiteltäväksi muutoksenhakulautakunnan täysistunnossa.
Täysistunnossa käsitellään myös muutoksenhakulautakunnan
työjärjestystä koskevat asiat sekä ne
hallintoasiat, jotka täysistunto hallintojaoston yksimielisestä esityksestä päättää
ottaa
käsiteltäväkseen.
Täysistunto on päätösvaltainen,
kun puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja sekä vähintään puolet
muista jäsenistä on läsnä. Täysistunnon päätösvaltaisuuden
edellytyksenä on ratkaistaessa muutoksenhakuasiaa lisäksi,
että enintään puolet läsnä olevista
jäsenistä on työelämän
ja työmarkkinoiden olosuhteita tuntevia jäseniä, maatalousyrittäjätoimintaan
perehtyneitä jäseniä ja yrittäjätoimintaan
perehtyneitä jäseniä. Tällöin
jäsenten osalta on lisäksi voimassa, mitä 8 §:ssä säädetään.
14 §
Hallintoasiat
Hallintojaostossa käsitellään työjärjestyksessä mainitut
muutoksenhakulautakunnan hallintoasiat. Hallintojaoston koollekutsujana
ja puheenjohtajana toimii muutoksenhakulautakunnan puheenjohtaja
tai hänen estyneenä ollessa varapuheenjohtaja
ja muina jäseninä yksi sosiaali- ja terveysministeriön,
yksi sisäasiainministeriön ja yksi valtiovarainministeriön
ehdotuksesta nimitetty varapuheenjohtaja ja kolme jäsentä, joista
yhden ovat nimenneet muutoksenhakulautakunnan työnantajajärjestöjen
ehdotuksen perusteella nimitetyt jäsenet, yhden työntekijä-
ja toimihenkilöjärjestöjen ehdotuksen
perusteella nimitetyt jäsenet sekä yhden yrittäjien
tai maatalousyrittäjien järjestöjen ehdotuksen
perusteella nimitetyt jäsenet keskuudestaan.
Hallintojaosto on päätösvaltainen,
kun puheenjohtaja ja vähintään puolet
muista jäsenistä on kokouksessa läsnä.
Hallintojaoston jäsenillä puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajia
lukuun ottamatta on henkilökohtaiset varajäsenet.
15 §
Muutoksenhakulautakunnan oikeus saada tietoja ja virka-apua
Muutoksenhakulautakunnalla on oikeus salassapitosäännösten
ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä saada:
1) työnantajalta, lakisääteistä vakuutusta
toimeenpanevalta vakuutus- ja eläkelaitokselta, viranomaiselta
ja muulta taholta, johon viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua
lakia (621/1999) sovelletaan, tiedot, jotka ovat välttämättömiä käsiteltävänä olevan
vakuuttamis-, eläke- tai etuusasian ratkaisemista varten
tai jotka muuten ovat välttämättömiä tässä laissa,
sosiaaliturvajärjestelmien soveltamisesta yhteisön alueella
liikkuviin palkattuihin työntekijöihin, itsenäisiin
ammatinharjoittajiin ja heidän perheenjäseniinsä annetussa
neuvoston asetuksessa (ETY) N:o 1408/71 tai mainitun asetuksen
täytäntöönpanomenettelystä annetussa
neuvoston asetuksessa (ETY) N:o 574/72 taikka sosiaaliturvasopimuksessa
säädettyjen tehtävien toimeenpanossa;
ja
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
16 §
Muutoksenhakulautakunnan talouden perusteet
Työntekijän eläkelain 3 §:ssä mainittujen
lakien mukaisesta eläketurvasta vastaavat työeläkelaitokset
ovat velvolliset suorittamaan vuotuisen oikeushallintomaksun. Työeläkelaitoksilta
perittävä oikeushallintomaksu
vastaa niitä kokonaiskustannuksia, jotka aiheutuvat muutoksenhakulautakunnalle
tässä laissa säädettyjen muutoksenhakua
koskevien tehtävien hoitamisesta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Työeläkelaitoksen oikeushallintomaksu määrätään
siten, että 2 momentissa tarkoitetussa talousarviossa vahvistetut
muutoksenhakulautakunnan kustannukset jaetaan työeläkelaitosten kesken
mainituissa työeläkelaitoksissa määräämisvuotta
edeltävänä vuonna vakuutettujen työansioiden
ja työtulojen perusteella. Oikeushallintomaksun määrän
vahvistaa muutoksenhakulautakunnan hallintojaoston esityksestä Vakuutusvalvontavirasto.
Oikeushallintomaksun maksuunpanosta ja perinnästä vastaa
muutoksenhakulautakunta. Tarkempia säännöksiä maksun
täytäntöönpanosta voidaan antaa
valtioneuvoston asetuksella.
Muutoksenhakulautakunnan tilintarkastukseen sovelletaan, mitä tilintarkastuslaissa
(936/1994)
säädetään tilintarkastajan riippumattomuudesta,
esteellisyydestä, salassapitovelvollisuudesta, erottamisesta ja
eroamisesta. Muutoksenhakulautakunnan täysistunto valitsee
vuosittain tilintarkastajan ja varatilintarkastajan, joista toinen
on Keskuskauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja
(KHT) ja toinen julkishallinnon ja -talouden tilintarkastaja
(JHTT). Tilinpäätöksen vahvistaa ja vastuuvapauden
hallintojaostolle myöntää muutoksenhakulautakunnan
täysistunto. Muutoksenhakulautakunta antaa vahvistetun tilinpäätöksen
tiedoksi Vakuutusvalvontavirastolle. Jos tilinpäätös
osoittaa yli- tai alijäämää vahvistettuun
talousarvioon nähden, erotus otetaan huomioon seuraavalta
vuodelta määrättävän
oikeushallintomaksun perusteissa.
Työeläkelaitos voi valittaa Vakuutusvalvontaviraston
tämän lain nojalla vahvistamasta oikeushallintomaksusta
siten kuin Vakuutusvalvontavirastosta annetussa laissa (78/1999)
säädetään.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin. Se, mitä muussa
laissa säädetään kuntien eläkelautakunnasta
ja valtion eläkelautakunnasta, koskee tämän
lain voimaan tultua työeläkeasioiden muutoksenhakulautakuntaa.
Kuntien eläkelautakunnan ja valtion eläkelautakunnan
toiminta lakkaa tämän lain voimaan tullessa. Lautakuntien
toimintaa jatkaa työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta,
johon kaikki lautakunnissa vireillä olevat asiat siirtyvät
käsiteltäviksi ja ratkaistaviksi.
Kuntien eläkelautakunnan ja valtion eläkelautakunnan
omaisuus ja velvoitteet siirtyvät työeläkeasioiden
muutoksenhakulautakunnalle tämän lain tullessa
voimaan.
Kuntien eläkelautakunnan ja valtion eläkelautakunnan
palveluksessa tämän lain voimaan tullessa oleva
henkilöstö siirtyy työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan
palvelukseen. Määräajaksi palvelukseen
otetut henkilöt siirtyvät siksi määräajaksi,
joksi heidät on palvelukseen otettu, jos määräaika
ei ole päättynyt tämän lain tullessa
voimaan. Työsopimussuhteinen henkilöstö siirtyy
työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan palvelukseen
työsopimussuhteeseen aikaisempaa vastaavaan tehtävään.
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan
palvelukseen siirtyvien kuntien eläkelautakunnan ja valtion
eläkelautakunnan viranhaltijoiden ja virkamiesten virat
lakkaavat tämän lain tullessa voimaan. Viran lakatessa
viranhaltijan tai virkamiehen virkasuhde päättyy
ilman eri toimenpiteitä. Työeläkeasioiden
muutoksenhakulautakuntaan siirtyvä viranhaltija tai virkamies siirtyy
työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan palvelukseen
työsopimussuhteeseen aikaisempaa tehtäväänsä vastaavaan
tehtävään.
Niissä työsopimussuhteisissa tehtävissä,
joihin henkilöstö on siirtynyt, noudatetaan mitä työeläkeasioiden
muutoksenhakulautakunnan tekemässä työehtosopimuksessa
ja työsopimuksessa sovitaan ja mitä laissa säädetään
tai sen nojalla säädetään tai
määrätään, kuitenkin
siten, että kuntien ja valtion eläkelautakuntien
palveluksesta siirtyvien henkilöiden työsuhteen
ehdot vastaavat myös lisäeläkeoikeuksien
ja lomaoikeuden osalta niitä palvelussuhteen ehtoja, jotka koskivat
heitä tämän lain tullessa voimaan.
Vakuutusvalvontavirasto vahvistaa tämän lain
mukaisen työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan
esityksestä muutoksenhakulautakunnan talousarvion ja oikeushallintomaksun ensimmäisen
kerran vuodelle 2007. Esitykseen sisältyy kuntien eläkelautakunnan
ja valtion eläkelautakunnan antamat arviot yhdistyvien
lautakuntien toimintamenoista. Muutoksenhakulautakunnan talousarvion
vuodelle 2007 tulee perustua muutoksenhakulautakuntien vuoden 2005 vahvistettuihin
tilinpäätöksiin ja 16 §:n
2 momentissa tarkoitettuihin perusteisiin. Työeläkeasioiden
muutoksenhakulautakunnan ja valtion eläkelautakunnan tilinpäätökset
vuodelta 2006 vahvistaa ja vastuuvapauden työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan
hallintojaostolle ja valtion eläkelautakunnan täysistunnolle
myöntää työeläkeasioiden
muutoksenhakulautakunnan täysistunto. Kuntien eläkelautakunnan
tilinpäätöksen vuodelle 2006 vahvistaa
sisäasiainministeriö. Muutoksenhakulautakunta
antaa vahvistetun tilinpäätöksen tiedoksi
Vakuutusvalvontavirastolle.