sellaisina kuin niistä ovat 4 §:n 2 momentti
laissa 113/1995, 30 §:n 2 momentti, 36 §:n
12 kohta, 40 §:n 1 momentti, 42 §:n 2
momentti, 49 §:n 4 momentti, 50 §:n 3 momentti
ja 61 §:n 3 momentti laissa 63/1997,
44 § osaksi mainituissa laeissa 113/1995 ja 63/1997
sekä 62 § mainitussa laissa 63/1997
ja laissa 714/2000, sekä
4 §
Maksukyvyn arviointi
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Oikeusministeriön asetuksessa säädetään
tarkemmin velallisen maksukykyä arvioitaessa huomioon
otettavista seikoista. Asetuksen rahamääriä velallisen
välttämättömistä elinkustannuksista
tarkistetaan siten kuin kansaneläkeindeksistä annetussa
laissa (456/2001) säädetään. Tarkistetut
määrät on ilmoitettava vuosittain marraskuun
aikana säädöskokoelmassa julkaistavalla
oikeusministeriön päätöksellä.
7 §
Velallisen myötävaikutusvelvollisuus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Maksuohjelman aikana velallisen on velkojan pyynnöstä esitettävä selvitys
35 a §:ssä tarkoitetun lisäsuoritusvelvollisuuden
perusteena olevista seikoista. Maksuohjelman keston päätyttyä selvitys
on esitettävä vielä pyynnöstä, joka
on tehty ennen kuin ohjelman keston päättymisestä on
kulunut kolme kuukautta. Velallisen on esitettävä selvityksensä ilman
aiheetonta viivytystä.
10 §
Velkajärjestelyn yleiset esteet
Jollei 10 a §:stä muuta johdu, velkajärjestelyä ei
voida myöntää, jos:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10 a §
Velkajärjestelyn myöntäminen yleisestä esteestä huolimatta
Velkajärjestely voidaan 10 §:n estämättä myöntää,
jos siihen on painavia syitä ottaen erityisesti huomioon
velkaantumisesta kulunut aika, velallisen toimet velkojen maksamiseksi
ja muut velallisen olosuhteet sekä velkajärjestelyn merkitys
velallisen ja velkojien kannalta.
23 §
Maksuohjelma
Velkajärjestelyssä velalliselle on vahvistettava
hänen maksukykyään vastaava maksuohjelma.
Velallisen velvollisuudesta maksaa velkojaan lisää (lisäsuoritusvelvollisuus)
säädetään 35 a §:ssä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
30 §
Yleissäännös maksuohjelmasta tavallisten
velkojen osalta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tavallisten velkojen osalta velkajärjestelyn ja maksuohjelman
sisältö on määrättävä niin,
että maksuohjelman kesto on viisi vuotta. Maksuohjelman
kesto voi kuitenkin olla lyhyempi kuin viisi vuotta, jos se on kohtuullista
ottaen huomioon velallisen olosuhteet, velkaantumisesta kulunut
aika sekä se, miten ja missä määrin
velallinen on suorittanut velkojaan ennen maksuohjelman vahvistamista
tai suorittaa niitä omaisuuden rahaksimuutosta saatavilla
varoilla.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
35 a §
Lisäsuoritusvelvollisuus
Velallisella on velvollisuus maksaa lisäsuorituksina
velkojilleen maksuohjelman aikana saamistaan tuloista ja varoista
tässä pykälässä säädetty
määrä.
Jos velallinen saa maksukykyään parantavan perinnön,
lahjan tai muun kertaluonteisen suorituksen, jonka määrä yksin
tai yhdessä muiden suoritusten kanssa ylittää 1 000 euroa,
velallisen on maksettava velkojille 1 000 euron ylittävä osa
tällaisten suoritusten yhteenlasketusta määrästä.
Jos velallisen tulot kasvavat maksuohjelmaan merkittyihin tuloihin
verrattuna kalenterivuoden aikana vähintään
800 euroa, velallisen on käytettävä velkojensa
suoritukseksi kaksi kolmasosaa 800 euroa ylittävästä osasta,
ei kuitenkaan sitä määrää,
jonka velallinen on välttämättä tarvinnut
tulojen hankkimisesta aiheutuneisiin tai muihin menoihinsa.
Velallisen tuloilla tarkoitetaan 3 momentissa nettotuloa, joka
lasketaan vähentämällä velallisen
tuloista ennakonpidätyksen tai ennakonkannon mukainen vero
ja siihen liittyvät työntekijän lakisääteiset
maksut. Tuloihin perustuvat veronpalautus ja verovelka otetaan huomioon
tulojen lisäyksenä tai vähennyksenä siltä vuodelta, jona
ne on maksettu tai olisi pitänyt maksaa.
Kertaluonteiseen suoritukseen perustuva maksuvelvollisuus on
täytettävä kolmen kuukauden kuluessa
siitä, kun velallinen sai varat haltuunsa. Muilta osin
lisäsuoritusvelvollisuus on täytettävä seuraavan
kalenterivuoden ensimmäisten kolmen kuukauden aikana. Maksuajankohdasta
voidaan määrätä toisin, jos
se on tarkoituksenmukaista lisäsuoritusten vähäisyyden tai
muun erityisen syyn vuoksi. Maksuohjelman päättymisvuodelta
lisäsuoritukset on kuitenkin maksettava ohjelman päättymistä seuraavien kolmen
kuukauden aikana.
Tuomioistuin voi hakemuksesta vahvistaa ja määrätä maksettavaksi
velkojalle maksettavan lisäsuorituksen määrän.
Hakemuksesta ja vaatimuksen esittämisestä säädetään
61 a §:ssä.
Edellä 3 momentissa tarkoitettua rahamäärää tarkistetaan
siten kuin kansaneläkeindeksistä annetussa laissa
säädetään. Tarkistetut määrät
on ilmoitettava vuosittain marraskuun aikana säädöskokoelmassa
julkaistavalla oikeusministeriön päätöksellä.
36 §
Maksuohjelmaan sisällytettävät tiedot
Maksuohjelmasta tulee käydä ilmi
riittävästi eriteltyinä seuraavat seikat:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
12) lisäsuoritusvelvollisuuden perusteita
ja täyttämistä koskevat määräykset;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
40 §
Maksuohjelman oikeusvaikutukset
Kun maksuohjelma on vahvistettu, velkajärjestelyn piiriin
kuuluvien velkojen ja muiden maksuohjelmassa säänneltyjen
oikeussuhteiden ehdot määräytyvät
ohjelman mukaisesti. Ohjelman keston päättymisestä huolimatta
velallisen maksuohjelmassa määrätty maksuvelvollisuus säilyy
siltä osin kuin sitä ei ole täytetty.
Maksuohjelmassa määrätyille suorituksille
ei viivästyksen vuoksi kerry korkoa. Velallisen omaisuuteen
kohdistuva, velkajärjestelyn piiriin kuuluvaan velkaan
perustuva ulosmittaus raukeaa, kun maksuohjelma on lainvoimaisesti
vahvistettu. Sama koskee muuta sellaiseen velkaan perustuvaa täytäntöönpanoa.
Sakon muuntorangaistuksen täytäntöönpanoon
ei saa ryhtyä maksuohjelman keston aikana.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
41 §
Maksuohjelman noudattaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Velallisella, jonka maksukyky on heikentynyt, on 1 momentin
estämättä oikeus lykätä kullekin
velkojalle tulevan maksun suorittamista maksuohjelman keston aikana
yhteismäärältään enintään
kolmen kuukauden maksuvelvollisuutta vastaavalla määrällä ilmoittamalla
velkojalle lykkäyksestä ja sen syystä.
Velallisen lykkäämä maksu erääntyy
maksuohjelman päättyessä.
42 §
Maksuohjelman laiminlyönnin seuraamukset ja maksuohjelman
raukeaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos velallinen laiminlyö maksuohjelman mukaisen suorituksen
muulle kuin 1 momentissa tarkoitetulle velkojalle, velkoja voi maksuohjelman
nojalla vaatia täytäntöönpanoa
niin kuin ulosottolaissa säädetään,
kun suorituksen laiminlyönnistä on kulunut enemmän
kuin kolme kuukautta ja suoritus on edelleen maksamatta. Velkoja
voi tällöin vaatia koko ohjelmalla tulevan kertymän
perimistä. Täytäntöönpano
jatkuu, kunnes velkoja pyytää ulosmittauksen peruuttamista
tai velallinen on suorittanut maksuohjelman mukaan erääntyneet
suoritukset velkojalle ja saattaa uskottavaksi, että hän
vastaisuudessa noudattaa maksuohjelmaa. Jos velalliselta ulosmitatun
omaisuuden myynnistä on kuulutettu, omaisuus voidaan myydä,
jollei velkoja pyydä ulosmittauksen peruuttamista.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Maksuohjelman raukeamisen sijasta tuomioistuin voi
vahvistaa velallisen vaatimuksen esittäneelle velkojalle
maksettavan lisäsuorituksen ja määrätä sen
maksettavaksi viivästyskorkoineen, jos ohjelman raukeamista
olisi pidettävä kohtuuttomana seuraamuksena ottaen
huomioon velkojalle maksuohjelman nojalla maksettava kertymä,
lisäsuorituksen määrä, maksuohjelman
laiminlyönnin syy ja muut olosuhteet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
44 §
Maksuohjelman muuttaminen
Maksuohjelmaa voidaan velallisen tai velkojan hakemuksesta
muuttaa, jos:
1) velallisen maksukyky on heikentynyt niin olennaisesti,
että häneltä ei voida kohtuudella edellyttää maksuohjelmassa
määrätyn maksuvelvollisuuden täyttämistä ottaen
erityisesti huomioon maksuvelvollisuuden täyttämiseen tarvittava
aika velallisen muuttuneissa olosuhteissa, tai jos muissa velkajärjestelyn
kannalta merkityksellisissä olosuhteissa on ohjelman vahvistamisen
jälkeen tapahtunut olennainen muutos;
2) ohjelman vahvistamisen jälkeen on ilmennyt
sellaisia seikkoja, joilla olisi ollut olennainen merkitys velkajärjestelyn
kannalta, jos ne olisivat olleet tiedossa velkajärjestelystä päätettäessä;
3) ohjelman vahvistamisen jälkeen ilmenee velkajärjestelyn
piiriin kuuluva velka, joka ei ollut tiedossa maksuohjelmaa vahvistettaessa
tai joka on 28 a §:n nojalla jätetty maksuohjelmassa huomioon
ottamatta; tai
4) maksuohjelman muuttamiseen on aihetta takaisinsaannin
vuoksi taikka sen vuoksi, että 28 §:ssä tarkoitetussa
tapauksessa velan määrä tai velkojan
oikeus muuten vahvistetaan toisenlaiseksi kuin millaisena se on
maksuohjelmassa otettu huomioon.
Muutos, joka maksuohjelmaan tehdään velkojien
hyväksi, koskee kaikkia velkojia. Velkoja, jolle kertyisi
vähäinen asetuksella säädettävää euromäärää pienempi
osuus, voidaan kuitenkin jättää ilman
suoritusta. Muutos velkojien vahingoksi koskee niitä velkojia,
joille ohjelman mukaan vielä tulisi suoritus. Jos ohjelmaa
muutetaan 1 momentin 3 kohdan nojalla, muutoksen on oltava sisällöltään
sellainen, että velallisen on maksuohjelman kestoa koskevien
säännösten estämättä suoritettava
velkojalle yhtä suuri osuus velasta kuin muille samassa
asemassa oleville velkojille, jollei se ole kohtuutonta ottaen huomioon
velan määrä ja peruste sekä suorituksen taloudellinen
merkitys velallisen olosuhteissa. Maksuohjelman kestoa voidaan pidentää selvittäjän
saatavan maksamista varten.
Muutettua maksuohjelmaa on noudatettava muutoksenhausta huolimatta,
jollei ylempi tuomioistuin toisin määrää.
Päättäessään maksuohjelman
muuttamisesta tuomioistuin voi määrätä, että velallisen
varallisuuden rahaksimuuttoa koskevia määräyksiä on
noudatettava vasta, kun päätös on lainvoimainen
tai toisin määrätään.
49 §
Käsittelyjärjestys ja toimivaltaisuus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Maksuohjelman raukeamisesta ja muuttamisesta sekä muusta
velkajärjestelyä koskevasta asiasta päättää 3
momentissa tarkoitettu tuomioistuin tai se tuomioistuin,
joka on ratkaissut maksuohjelman vahvistamista koskevan asian.
50 §
Velkajärjestelyn hakeminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Konkurssissa olevan velallisen hakemusta ei voida ottaa tutkittavaksi
ennen kuin konkurssissa on vahvistettu pesäluettelo.
61 §
Maksuohjelman raukeamista ja muuttamista koskeva hakemus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Velkojan hakemuksesta on varattava velalliselle ja niille velkojille,
joiden kuulemista tuomioistuin pitää tarpeellisena,
tilaisuus tulla kuulluiksi. Jos velkoja on vaatinut maksuohjelman
raukeamista, muille velkojille on varattava tilaisuus esittää vaatimuksensa,
jos siihen on 42 §:n 5 momentista johtuva syy.
Jos tuomioistuin katsoo, että maksuohjelman muuttamiseen on
aihetta, se voi asettaa määräpäivän,
johon mennessä velallisen on toimitettava tuomioistuimelle
ehdotus maksuohjelmaksi. Ehdotuksen käsittelystä on
voimassa, mitä siitä edellä säädetään.
61 a §
Lisäsuoritusten vahvistamista koskeva hakemus
Velkojan hakemus velallisen lisäsuoritusten vahvistamiseksi
ja maksuvelvollisuuden määräämiseksi
voidaan tutkia vasta, kun maksuohjelma on päättynyt.
Hakemus on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä sen
jälkeen, kun maksuohjelman kesto on päättynyt
tai kun peruste lisäsuoritusvelvollisuudelle on tullut
velkojan tietoon. Hakemusta ei voida tehdä enää sen
jälkeen, kun maksuohjelman päättymisestä on
kulunut kaksi vuotta. Ennen hakemuksen tekemistä velkojan
on esitettävä velalliselle kirjallinen vaatimuksensa
ja varattava velalliselle tilaisuus vastata vaatimukseen. Hakemuksen
saa kuitenkin vaatimusta esittämättä tehdä,
jos tuomioistuinkäsittelyn siirtyminen saattaa aiheuttaa
velkojalle oikeudenmenetyksen tai jos käsittelyn aloittamiseen
viivytyksettä on muu painava syy.
Hakemuksesta on varattava velalliselle tilaisuus tulla kuulluksi
sekä niille velkojille, joita asia koskee, tilaisuus esittää vaatimuksensa.
Lisäsuoritukset voidaan vahvistaa ja määrätä maksettaviksi
myös velallisen hakemuksesta. Mitä edellä säädetään
velkojan hakemuksesta, koskee myös velallisen hakemusta.
62 §
Oikeudenkäyntikulut
Asiaan osalliset vastaavat itse menettelyyn osallistumisesta
aiheutuvista kustannuksista. Edellä 57 §:n 1 momentissa
tarkoitetussa väitteiden käsittelyssä ja
jos erityistä syytä on, maksuohjelman raukeamista
ja lisäsuoritusten vahvistamista koskevan hakemuksen käsittelyssä, sovelletaan
kuitenkin vastaavasti, mitä oikeudenkäyntikuluista
riita-asiassa säädetään. Velallisen
velvollisuudesta maksaa selvittäjälle palkkio
ja korvaus kustannuksista säädetään
70 §:n 1 momentissa.
_______________
1. Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 200 .
2. Tätä lakia sovelletaan, jos velkajärjestelyhakemus
tai muu velkajärjestelyä koskeva asia on vireillä käräjäoikeudessa
tämän lain voimaan tullessa eikä päätöksen
antamispäivää ole ilmoitettu, tai jos
asia tulee vireille lain tultua voimaan. Jos tällaisessa
vireillä olevassa asiassa on vaadittu maksuohjelman muuttamista
tai raukeamista, asiassa sovelletaan tämän lain
voimaan tullessa voimassa olleita menettelysäännöksiä, mutta
lisäsuoritukset voidaan määrätä maksettaviksi
sellaisellekin velkojalle, joka ei ole esittänyt sitä koskevaa
vaatimusta. Muutoksenhakutuomioistuimessa sovelletaan tämän
lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä,
jos asia on ennen tämän lain voimaantuloa ratkaistu alemmassa
tuomioistuimessa ja sellaisessa asiassa myös
käräjäoikeudessa, jos asia on muutoksenhakutuomioistuimesta
palautettu käräjäoikeuteen. Palautetussa
asiassa sovelletaan kuitenkin tämän lain 10 a §:ää.
3. Tämän lain 4 §:n 2 momenttia
sovelletaan, jos maksuohjelma on vahvistettu tämän
lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten
mukaan, ja velallisen maksuvara lasketaan uudelleen muutettaessa
maksuohjelmaa tämän lain voimaantulon jälkeen.
4. Tämän lain 7 §:n 3 momenttia
sovelletaan, jos maksuohjelma on vahvistettu ennen tämän lain
voimaantuloa eikä sen kesto ole ennen tämän
lain voimaantuloa päättynyt. Tämän
lain 7 §:n 3 momenttia ei sovelleta, jos ennen
tämän lain voimaantuloa vahvistettuun maksuohjelmaan
ei sisälly lisäsuoritusvelvollisuutta koskevia
määräyksiä. Tällöin
sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa
ollutta 7 §:n 3 momenttia.
5. Jos velalliselle on maksuohjelmassa vahvistettu
lisäsuoritusvelvollisuus tämän lain voimaan
tullessa voimassa olleiden säännösten
nojalla, lisäsuoritusvelvollisuudesta on voimassa kertaluonteisten
suoritusten osalta tämän lain voimaantulosta alkaen
ja muilta osin 1 päivästä tammikuuta
2003 alkaen, mitä tämän lain 35 a §:ssä säädetään.
Kertaluonteisiin suorituksiin perustuvaa lisäsuoritusvelvollisuutta
laskettaessa on otettava huomioon myös sellaiset suoritukset,
jotka velallinen on saanut ennen tämän lain voimaantuloa,
mutta joita ei maksuohjelman mukaan ollut vielä tilitettävä velkojille. Mitä edellä
säädetään
maksuohjelmassa vahvistetusta lisäsuoritusvelvollisuudesta,
sovelletaan vastaavasti, jos velallisen ja velkojan välisessä, yksityishenkilön
velkajärjestelystä annetun lain 85 §:ssä tarkoitetussa
sopimuksessa on sovittu tämän lain voimaan tullessa
voimassa olleiden säännösten mukaisesta
lisäsuoritusvelvollisuudesta.
6. Tämän lain 41 §:n 2 momenttia
sovelletaan, vaikka maksuohjelma on vahvistettu ennen tämän
lain voimaantuloa.
7. Jollei velalliselle ennen 1 päivää helmikuuta
1997 vahvistettuun maksuohjelmaan sisälly lisäsuoritusvelvollisuutta
koskevia määräyksiä ja velallisen
maksukyky olennaisesti paranee, maksuohjelmaa voidaan muuttaa tämän
lain voimaan tullessa voimassa olleiden 44 §:n säännösten
mukaisesti ja velalliselle voidaan tällöin määrätä tämän
lain 35 a §:ssä tarkoitettu lisäsuoritusvelvollisuus.
8. Tämän lain 49 §:n
4 momenttia sekä 61 a ja 62 §:ää sovelletaan,
jos velalliselle ennen tämän lain voimaantuloa
vahvistetussa maksuohjelmassa on määrätty
lisäsuoritusvelvollisuus. Jos velkoja vaatii lisäsuorituksen
määrän vahvistamista, ennen lain voimaantuloa
kertyneitä lisäsuorituksia voidaan velallisen
vaatimuksesta alentaa sellaisten seikkojen nojalla, joiden perusteella
maksuohjelmaa voitaisiin tämän lain 44 §:n
1 momentin nojalla muuttaa. Jos maksuohjelma on päättynyt
ennen tämän lain voimaantuloa, velkoja voi 61 a §:n
1 momentissa säädetyn määräajan
estämättä vaatia lisäsuorituksen
vahvistamista kahden vuoden kuluessa tämän lain
voimaantulosta.
9. Jos velallinen ja velkoja ovat ennen tämän lain
voimaantuloa tehneet yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain 85 §:ssä tarkoitetun sopimuksen eikä sopimuksessa
ole muuta määrätty, velalliselle voidaan
velallisen maksukyvyn parantumisen vuoksi maksuohjelman muuttamisen
sijasta määrätä tämän
lain 35 a §:n mukaan lisäsuoritusvelvollisuus.
Menettelystä on voimassa, mitä mainitun 85 §:n
2 momentissa säädetään.