1 §
Nuorisorangaistuksen tuomitsemisen edellytykset
Alle 18-vuotiaana tehdystä rikoksesta voidaan tuomita
nuorisorangaistus sen mukaan kuin rikoslain (39/1889) 6
luvun 10 a §:ssä säädetään.
Ennen nuorisorangaistuksen tuomitsemista vastaajaa on kuultava
henkilökohtaisesti.
2 §
Nuorisorangaistuksen kesto ja sisältö
Nuorisorangaistusta tuomitaan vähintään
neljä kuukautta ja enintään yksi vuosi.
Nuorisorangaistuksen tuomittu on valvonnassa rangaistuksen ajan.
Nuorisorangaistus sisältää valvontatapaamisia,
valvonnan alaisena suoritettavia sosiaalista toimintakykyä edistäviä tehtäviä ja
ohjelmia sekä niiden yhteydessä annettavaa tukea
ja ohjausta. Nuorisorangaistus sisältää myös
valvonnassa tapahtuvaa työelämään ja
työn tekemiseen perehtymistä, jollei sitä ole pidettävä ilmeisen
tarpeettomana tai se ole erityisen vaikeasti järjestettävissä.
Nuorisorangaistuksen täytäntöönpanoon
kuuluvia tilaisuuksia, joihin tuomittu on velvollinen osallistumaan,
saa viikoittain olla enintään kahdeksan tuntia.
Viikoittainen tuntimäärä voi nuorisorangaistuksen
aikana vaihdella täytäntöönpanon
edellyttämällä tavalla.
3 §
Nuorisorangaistuksen tukitoimet
Nuorisorangaistuksen täytäntöönpano
sekä tuomitun elämänhallintaa ja rangaistuksen
suorittamista edistävät tukitoimet on sovitettava
yhteen.
4 §
Toimeenpanosuunnitelma
Kriminaalihuoltolaitoksen on virallisen syyttäjän
tai tuomioistuimen pyynnöstä ennen nuorisorangaistuksen
tuomitsemista laadittava nuorisorangaistuksen toimeenpanosuunnitelma,
josta tulee ilmetä:
1) valvojan ja tuomitun väliseen yhteydenpitoon
liittyvät määräykset; ja
2) sosiaalista toimintakykyä edistävät
tehtävät ja ohjelmat sekä työelämään
ja työn tekemiseen perehtymistä koskeva osa.
Kriminaalihuoltolaitoksen on kuultava epäiltyä toimeenpanosuunnitelman
laatimisen yhteydessä. Alle 18-vuotiaan epäillyn
huoltajalle, edunvalvojalle tai muulle lailliselle edustajalle on
varattava tilaisuus tulla kuulluksi.
5 §
Toimeenpanosuunnitelman täsmentäminen
Kriminaalihuoltolaitos voi nuorisorangaistuksen tuomitsemisen
jälkeen antaa toimeenpanosuunnitelmaan perustuvia täytäntöönpanossa tarpeellisia
määräyksiä, jotka koskevat valvontatapaamisten
ja muiden 2 §:n 2 momentissa tarkoitettujen tilaisuuksien
ajankohtia sekä tehtävien, ohjelmien
ja perehtymisen tarkempaa sisältöä.
6 §
Nuorisorangaistuksen täytäntöönpanon
aloittaminen
Nuorisorangaistuksen täytäntöönpano
on viipymättä aloitettava, kun tuomio on tullut
lainvoimaiseksi tai pantavissa täytäntöön
kuten lainvoimainen tuomio, jollei täytäntöönpanon
aloittamiselle ole tuomitun sairaudesta, varusmies- tai siviilipalveluksen
suorittamisesta tai muusta näihin rinnastettavasta hyväksyttävästä syystä johtuvaa
estettä.
Nuorisorangaistuksen täytäntöönpano
voidaan käräjäoikeuden tuomion perusteella
aloittaa ennen kuin tuomio on saanut lainvoiman, jos tuomittu kirjallisesti
suostuu täytäntöönpanoon ja
on tyytynyt tuomioon siltä osin kuin hänet on tuomittu
nuorisorangaistukseen.
Jos 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa tuomittu muutoksenhaun
johdosta tuomitaan muuhun rangaistukseen, on jo täytäntöön
pantua nuorisorangaistusta vastaava osa otettava huomioon siten
kuin 19 §:ssä säädetään.
Nuorisorangaistus raukeaa, jollei sen täytäntöönpano
ole alkanut kolmen vuoden kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antamispäivästä.
7 §
Nuorisorangaistuksen täytäntöönpanosta huolehtiminen
Rikosseuraamusvirasto ja Kriminaalihuoltolaitos huolehtivat
nuorisorangaistuksen täytäntöönpanosta
siten kuin siitä tässä laissa ja tarkemmin
valtioneuvoston asetuksella säädetään.
8 §
Etsintäkuulutus
Jos nuorisorangaistukseen tuomittua ei tavata eikä hänen
oleskelupaikkaansa saada selville, Rikosseuraamusvirasto antaa tuomitusta
etsintäkuulutuksen. Tuomittua kehotetaan etsintäkuulutuksessa
viimeistään määräpäivänä ottamaan nuorisorangaistuksen
täytäntöönpanoa varten yhteys
Kriminaalihuoltolaitokseen. Etsintäkuulutuksessa on ilmoitettava,
että muussa tapauksessa pannaan vireille menettely muun
rangaistuksen tuomitsemiseksi nuorisorangaistuksen sijasta.
9 §
Usean nuorisorangaistuksen täytäntöönpano
Samaan aikaan täytäntöön
pantavina olevat nuorisorangaistukset lasketaan täytäntöönpanossa
yhteen. Yhteinen enimmäiskesto on kuitenkin yksi vuosi
kuusi kuukautta. Kriminaalihuoltolaitoksen on tarvittaessa tarkistettava
toimeenpanosuunnitelmaa yhteenlaskemisen edellyttämällä tavalla.
10 §
Valvojan ja hänen apunaan toimivan henkilön määrääminen
Nuorisorangaistukseen tuomitun valvojana toimii Kriminaalihuoltolaitoksen
virkamies.
Nuorisorangaistuksen tarkoituksenmukaisen täytäntöönpanon
edistämiseksi valvojan avuksi voidaan määrätä tehtävään
suostunut henkilö, jolla on sen hoitamiseen soveltuvaa
sosiaali-, nuoriso- tai kasvatusalan koulutusta sekä kokemusta
työskentelystä nuorten kanssa. Erityisestä syystä tehtävään
voidaan määrätä muukin siihen
sopiva henkilö. Valvojan apuna toimivaan henkilöön
sovelletaan kielilakia (423/2003) ja rikosoikeudellista
virkavastuuta koskevia säännöksiä.
Kriminaalihuoltolaitos tekee valvojan avuksi määrättävän
henkilön kanssa sopimuksen tehtävän hoitamisesta
sekä päättää hänelle
valtion varoista maksettavasta palkkiosta ja kulukorvauksesta.
11 §
Valvojan ja hänen avukseen määrätyn
henkilön tehtävät
Valvojan tulee:
1) valvoa toimeenpanosuunnitelman ja siihen perustuvien
määräysten noudattamista;
2) olla tarvittaessa yhteydessä tuomitun huoltajaan,
edunvalvojaan tai muuhun lailliseen edustajaan;
3) tukea ja ohjata tuomittua; ja
4) ilmoittaa Kriminaalihuoltolaitokselle toimeenpanosuunnitelman
ja siihen perustuvien määräysten rikkomisesta.
Valvojan avuksi määrätyn henkilön
tulee noudattaa valvojan hänelle nuorisorangaistuksen täytäntöönpanoa
varten antamia määräyksiä sekä ilmoittaa
valvojalle toimeenpanosuunnitelman ehtojen ja siihen perustuvien
määräysten rikkomisesta.
Valvojan ja hänen avukseen määrätyn
henkilön on toimittava niin, että heidän
toimenpiteistään ei aiheudu tuomitulle tai hänen
läheisilleen tarpeetonta haittaa.
12 §
Nuorisorangaistukseen tuomitun velvollisuudet
Nuorisorangaistukseen tuomittu on velvollinen noudattamaan toimeenpanosuunnitelmaa
sekä Kriminaalihuoltolaitoksen
hänelle antamia toimeenpanosuunnitelmaan perustuvia täytäntöönpanossa
tarpeellisia määräyksiä. Tuomitun tulee
toimeenpanosuunnitelmassa määrätyllä tavalla
pitää yhteyttä valvojaansa.
Tuomittu ei saa valvontatapaamisessa tai muussa 2 §:n
2 momentissa tarkoitetussa tilaisuudessa käyttää alkoholia
tai muuta päihdyttävää ainetta
tai olla päihdyttävän aineen vaikutuksen
alainen.
13 §
Päihteiden käytön valvonta
Jos tuomittu on valvontatapaamisessa tai muussa 2 §:n
2 momentissa tarkoitetussa tilaisuudessa ulkoisista merkeistä päätellen
todennäköisesti alkoholin tai muun päihdyttävän
aineen vaikutuksen alainen, valvojan tai muun Kriminaalihuoltolaitoksen
virkamiehen on kirjattava päihtymystilaa koskevat havainnot.
Jos päihtymystilan epäillään
johtuvan alkoholista, Kriminaalihuoltolaitoksen virkamies voi velvoittaa tuomitun
suorittamaan puhalluskokeen.
14 §
Nuorisorangaistuksen suorittamisaika
Nuorisorangaistuksen suorittamisaika alkaa kulua siitä,
kun tuomittu ensimmäisen kerran saapuu valvontatapaamiseen
tai muuhun 2 §:n 2 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen.
Kriminaalihuoltolaitos voi väliaikaisesti keskeyttää nuorisorangaistuksen
tai sen jäljellä olevan osan täytäntöönpanon
yhteensä enintään yhdeksi vuodeksi, jos
nuorisorangaistuksen suorittamiselle loppuun rangaistusaikana on
este eikä sen syynä ole 16 §:n 3 momentissa
tarkoitettu vakava toimeenpanosuunnitelman ehtojen tai siihen perustuvien
määräysten rikkominen. Tässä momentissa
säädetyn enimmäisajan täytyttyä nuorisorangaistuksen
suorittamisaika jatkuu esteestä huolimatta yhtäjaksoisesti
rangaistusajan loppuun.
15 §
Nouto nuorisorangaistuksen suorittamista varten
Jos nuorisorangaistukseen tuomittu ilman valvojan tiedossa olevaa
hyväksyttävää syytä jättää saapumatta
valvontatapaamiseen tai muuhun 2 §:n 2 momentissa tarkoitettuun
tilaisuuteen ja jos on todennäköistä,
että hän pyrkii välttelemään
niitä, tuomittu voidaan noutaa valvojan erikseen määräämään
seuraavaan sellaiseen tilaisuuteen. Poliisin on annettava noudon
toteuttamiseksi virka-apua, jollei noutotoimenpiteitä ole
pidettävä selvästi epätarkoituksenmukaisina.
Noudosta päättää pidättämiseen
oikeutettu poliisimies Kriminaalihuoltolaitoksen pyynnöstä.
Noudettavaksi määrätty saadaan ottaa
kiinni enintään kuusi tuntia ennen 1 momentissa
tarkoitettua tilaisuutta ja ottaa säilöön.
Nouto on pyrittävä suorittamaan niin, ettei tuomittu
sen vuoksi joudu tarpeettomasti huomion kohteeksi. Tuomittua ei
saa pitää kiinni tai säilössä kauempaa
kuin tilaisuuteen noutaminen edellyttää.
Nuorisorangaistukseen tuomitulle on rangaistuksen suorittamisen
alkaessa ilmoitettava, että 1 momentissa tarkoitettu laiminlyönti
voi johtaa noutoon.
16 §
Nuorisorangaistuksen ehtojen ja määräysten rikkominen
Jos nuorisorangaistukseen tuomittu menettelee 12 §:ssä säädettyjen
velvollisuuksiensa vastaisesti, Kriminaalihuoltolaitoksen on annettava hänelle
suullinen tai kirjallinen huomautus. Jos tuomittu ei ojennu hänelle
annetusta huomautuksesta tai muuten vakavasti rikkoo toimeenpanosuunnitelman
ehtoja tai siihen perustuvia määräyksiä,
Kriminaalihuoltolaitoksen on annettava hänelle kirjallinen
varoitus.
Ennen varoituksen antamista tuomitulle on varattava tilaisuus
tulla kuulluksi. Varoituksen antamisen yhteydessä tuomitulle
on ilmoitettava, että sen noudattamatta jättäminen
johtaa asian saattamiseen käsiteltäväksi
tuomioistuimessa ja 18 §:ssä tarkoitetun rangaistuksen tuomitsemiseen.
Jos nuorisorangaistukseen tuomittu ei aloita nuorisorangaistuksen
suorittamista, jättää suorittamisen kesken
tai ei ojennu varoituksesta eikä hänellä ole
menettelyynsä hyväksyttävää syytä,
Kriminaalihuoltolaitoksen on ryhdyttävä toimenpiteisiin
asian saattamiseksi tuomioistuimen käsiteltäväksi.
Samalla Kriminaalihuoltolaitos voi kieltää nuorisorangaistuksen
täytäntöönpanon aloittamisen
tai keskeyttää täytäntöönpanon.
17 §
Rikkomusten oikeudenkäyntimenettely
Kriminaalihuoltolaitoksen on 16 §:n 3 momentissa tarkoitetussa
tapauksessa viipymättä laadittava selvitys asiasta
viralliselle syyttäjälle. Jos syyttäjä katsoo
nuorisorangaistukseen tuomitun menetelleen mainitussa lainkohdassa tarkoitetulla
tavalla, hänen tulee viipymättä saattaa
asia käsiteltäväksi siinä tuomioistuimessa,
joka on ratkaissut nuorisorangaistukseen johtaneen rikosasian ensimmäisenä oikeusasteena
taikka
jonka tuomiopiirissä tuomittu asuu tai vakinaisesti oleskelee.
Tuomioistuimen on ennen asian ratkaisemista kuultava nuorisorangaistukseen
tuomittua henkilökohtaisesti. Myös Kriminaalihuoltolaitoksen
edustajalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi, jollei tämä ole
asian käsittelyn kannalta selvästi tarpeetonta.
Muutoin noudatetaan soveltuvin osin, mitä oikeudenkäynnistä rikosasioissa
säädetään.
Valitus, jolla haetaan muutosta tuomioistuimen tämän
pykälän nojalla tekemään ratkaisuun,
on käsiteltävä kiireellisenä.
18 §
Nuorisorangaistuksen sijaan tuomittava rangaistus
Jos tuomioistuin toteaa nuorisorangaistukseen tuomitun menetelleen
16 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, sen tulee tuomita
hänet suorittamatta jääneen nuorisorangaistuksen
osan sijasta muuhun rangaistukseen.
Uuden rangaistuksen lajia valittaessa on harkinnassa otettava
huomioon tuomitun ikä, suorittamatta jäänyt
nuorisorangaistuksen osa, tuomittavan moitittavan menettelyn vakavuusaste ja
nuorisorangaistuksen tuomitsemiseen johtaneen rikoksen laatu.
Jos nuorisorangaistus on jäänyt kokonaan tai huomattavassa
määrin suorittamatta ja jos siihen muutenkin on
2 momentissa mainitut harkintaperusteet huomioon ottaen myös
kokonaisuutena arvioiden erityistä syytä, suorittamatta jääneen
nuorisorangaistuksen osan tilalle voidaan tuomita ehdoton vankeusrangaistus.
19 §
Suoritetun nuorisorangaistuksen osan huomioon ottaminen
Kun nuorisorangaistukseen tuomittu tuomitaan uuteen rangaistukseen
rikoslain 7 luvun 8 §:ssä taikka tämän
lain 6 §:n 3 momentissa tai 18 §:n 1 momentissa
tarkoitetussa tapauksessa, jo suoritettu nuorisorangaistuksen osa
on otettava kohtuuden mukaan huomioon uutta rangaistusta alentavana
seikkana. Kahden nuorisorangaistuspäivän katsotaan
vastaavan yhtä päivää ehdotonta
vankeutta, jollei tästä jo suoritetun nuorisorangaistuksen
osan sisältö huomioon ottaen ole erityistä syytä poiketa.
20 §
Yhteisen ehdottoman vankeusrangaistuksen tuomitseminen
Kun yhteinen ehdoton vankeusrangaistus on rikoslain 7 luvun
8 §:n mukaisesti tuomittu, Kriminaalihuoltolaitoksen on
muutoksenhausta huolimatta heti keskeytettävä nuorisorangaistuksen
täytäntöönpano. Kriminaalihuoltolaitos voi
keskeyttää täytäntöönpanon
myös, jos se saa syyttäjältä ilmoituksen,
että nuorisorangaistukseen tuomittua tullaan syyttämään
rikoksesta, joka syyttäjän arvion mukaan voi johtaa
ehdottoman vankeusrangaistuksen tuomitsemiseen.
21 §
Matkakustannukset
Kriminaalihuoltolaitos maksaa kohtuulliset matkakustannukset,
jotka aiheutuvat toimeenpanosuunnitelman laatimisesta ja nuorisorangaistuksen
täytäntöönpanosta.
22 §
Tarkemmat säännökset
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin:
1) täytäntöönpanoviranomaisten
tehtäviin liittyvistä menettelytavoista;
2) työelämää ja
työn tekemistä koskevaan perehtymiseen liittyvistä suorituspaikoista;
3) nuorisorangaistukseen liittyvistä asiakirjoista;
4) nuorisorangaistuksen tuomitsemiseen ja täytäntöönpanoon
liittyvästä ilmoitusvelvollisuudesta; ja
5) valvojan avustajan palkkion maksamiseen ja kulujen
korvaamiseen sekä rikoksesta epäillyn ja nuorisorangaistukseen
tuomitun matkakustannusten korvaamiseen liittyvästä menettelystä.
23 §
Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2005.
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä sen
täytäntöönpanon edellyttämiin
toimiin.