2 luku
Korvattavat vahingot ja korvauksen saajat
3 §
Hirvieläinvahingot
Hirvieläimen aiheuttamana:
1) viljelysvahinkona korvataan pellolle, puutarhalle,
taimistoviljelmälle ja kootulle sadolle aiheutunut vahinko;
2) eläinvahinkona korvataan kotieläimille
aiheutunut vahinko;
3) metsävahinkona korvataan metsälle
ja metsänviljelyaineistolle aiheutunut vahinko.
4 §
Suurpetovahingot
Suurpedon aiheuttama henkilövahinko korvataan
tämän lain mukaan.
Suurpedon aiheuttamana:
1) viljelysvahinkona korvataan pellolle, puutarhalle,
taimistoviljelmälle ja kootulle sadolle aiheutunut vahinko;
2) eläinvahinkona korvataan kotieläimelle, viljellylle
eläimelle, hunajasadolle sekä eläintenpitoon
käytetyille aidoille, rakennuksille ja muille vastaaville
rakenteille aiheutunut vahinko;
3) irtaimistovahinkona korvataan muulle kuin 1 ja 2
kohdassa tarkoitetulle elottomalle irtaimistolle aiheutunut vahinko;
4) porovahinkona korvataan porolle poronhoitolaissa
(848/1990) tarkoitetulla poronhoitoalueella aiheutunut
vahinko.
5 §
Muiden riistaeläinten kuin hirvieläinten ja
suurpetojen aiheuttamat vahingot
Muunkin riistaeläimen kuin hirvieläimen tai suurpedon
aiheuttama erittäin merkittävä vahinko
voidaan korvata valtion talousarvioon vuosittain otetun määrärahan
rajoissa tämän lain mukaan, jos tietyn riistaeläimen
aiheuttama vahinko kohdistuu samaan elinkeinoon laajalla alueella
ja vahingon syntyminen ei ole ollut ennalta estettävissä eikä kyseisen
riistaeläimen metsästyksellä voida vahinkoja
riittävällä tavalla estää tai vähentää.
Tarkempia säännöksiä tietyn
riistaeläimen aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta voidaan antaa
valtioneuvoston asetuksella.
6 §
Korvauksen saajat
Hirvieläimen aiheuttama viljelys-, eläin-
ja metsävahinko voidaan korvata vain siltä osin kuin
vahinko on aiheutunut:
1) yksityiselle viljelijälle tai yksityiselle maanomistajalle;
2) yksityisen viljelijän tai yksityisen maanomistajan
kuolinpesälle tai kuolinpesän osakkaiden muodostamalle
yhtymälle;
3) yhteismetsän osakaskunnalle, jos yhteismetsän
osakkaiden osuuksista vähintään puolet on
luonnollisten henkilöiden omistuksessa; tai
4) yksityisten viljelijöiden tai yksityisten maanomistajien
perustamille yhtiöille tai yhtymille, joiden pääasiallisena
tarkoituksena on maatilatalouden harjoittaminen.
Suurpedon aiheuttama henkilö-, viljelys-, eläin-
ja irtaimistovahinko voidaan korvata jokaiselle vahingonkärsijälle
tai hänen oikeudenomistajalleen. Suurpedon aiheuttama porovahinko
voidaan korvata poronomistajalle ja paliskunnalle.
7 §
Avustus vahinkojen ennaltaehkäisemiseen
Maa- ja metsätalousministeriö voi myöntää avustusta
3—5 §:ssä tarkoitettujen vahinkojen ehkäisemiseen
talousarviossa osoitettujen määrärahojen
rajoissa.
Avustusta voidaan myöntää materiaalien
hankintaan, tutkimukseen ja kehitystyöhön siltä osin
kuin niiden tavoitteena on vahinkojen ehkäiseminen.
Edellä 1 ja 2 momenteissa tarkoitettu avustus ei poista
korvauksen saajien 8 §:n 2 momentissa säädettyä velvollisuutta
pyrkiä omatoimisesti estämään
vahingon syntyminen tai sen laajentuminen.
Avustuksen hakemisesta, maksamisesta, valvonnasta, tarkastuksesta,
palauttamisesta ja takaisinperinnästä säädetään
valtionavustuslaissa (688/2001).
3 luku
Korvauksen myöntämisen perusteet
8 §
Korvauksen myöntämisen yleiset edellytykset
Riistaeläimen aiheuttama vahinko korvataan valtion
talousarvion rajoissa sen mukaan kuin jäljempänä säädetään.
Korvauksen saamisen edellytyksenä on, että vahingonkärsijä on
käytettävissään olevin kohtuullisin
keinoin pyrkinyt estämään vahingon syntymisen
tai sen laajenemisen.
Korvaus voidaan evätä tai sitä voidaan
alentaa, jos vahingonkärsijä on myötävaikuttanut korvaushakemuksessa
tarkoitetun vahingon syntymiseen tai sen laajenemiseen taikka ilman
hyväksyttävää perustetta kieltänyt
sellaisten toimenpiteiden suorittamisen, joilla olisi voitu estää vahingon
syntyminen tai sen laajentuminen.
9 §
Korvauksen määrä
Korvauksen enimmäismäärä ei
saa ylittää vahingoittuneen omaisuuden käypää arvoa.
Mikäli korvauksia ei voida suorittaa talousarvion puitteissa
täysimääräisesti, vähennetään
jokaiselta korvaukseen oikeutetulta korvauksen määrää samassa
suhteessa. Vähennystä ei kuitenkaan tehdä henkilövahingon
perusteella maksettavista korvauksista.
Riistaeläimen aiheuttama vahinko korvataan, jos korvauksen
hakijalle aiheutuneiden tässä laissa tarkoitettujen
vahinkojen yhteenlaskettu määrä kalenterivuotta
kohti on enemmän kuin 170 euroa. Rajoitus ei kuitenkaan
koske suurpetojen aiheuttamia henkilövahinkoja.
Jos vahinko korvataan, maksetaan korvaus myös korvauksen
hakijan maksamista vahingon selvittämisen kannalta tarpeellisista
ja kohtuullisista vahingon arviointikustannuksista.
Korvauksen määrää laskettaessa
otetaan vähennyksenä huomioon muun lainsäädännön
tai vakuutuksen perusteella vahinkotapahtumasta saatava korvaus.
10 §
Viljelysvahinkojen korvaaminen
Riistaeläimen aiheuttamasta viljelysvahingosta voidaan
korvata enintään menetetyn sadon arvoa vastaava
määrä sekä vahingoittuneiden
puutarha- ja taimitarhakasvien käypää arvoa
vastaava määrä. Korvauksen määrää viljelysvahinkojen
osalta laskettaessa otetaan vähennyksenä huomioon
säästyneet sadonkorjuu- ja muut kustannukset.
Korvausta ei makseta riistapelloille aiheutuneista vahingoista.
Vahingon määrää laskettaessa
käytetään viljelyskasvien yksikköhintoina
ja normisatoina satovahinkojen korvaamisesta annetussa laissa (1214/2000, satovahinkolaki)
tai sen nojalla taikka 3 momentin nojalla säädettyjä yksikköhintoja
ja alueittaisia normisatoja.
Maaseutuvirasto antaa tarvittaessa määräykset
puutarha- ja taimitarhakasvien sekä niiden viljelyskasvien
yksikköhinnoista ja normisadoista, joista ei ole säädetty
satovahinkolain nojalla. Yksikköhinnan ja normisadon määräämiseen
sovelletaan, mitä satovahinkojen arvioinnissa käytettävien
kasvilajien yksikköhintojen ja normisatojen määräämisestä satovahinkolain
6 ja 7 §:ssä säädetään.
11 §
Eläinvahinkojen korvaaminen
Riistaeläimen kotieläimelle ja muulle eläimelle
aiheuttamasta vahingosta voidaan korvata enintään
tapetun taikka vahingon takia lopetetun eläimen käypä arvo.
Vahingoittuneen eläimen osalta voidaan korvata enintään
eläinlääkintäkustannuksia ja
menetetyn tuoton arvoa vastaava määrä eläimen
tai hunajan käypään arvoon asti. Korvauksen
määrää eläinvahinkojen osalta
laskettaessa otetaan vähennyksenä huomioon
se määrä, jolla eläintä voidaan
käyttää hyödyksi.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella vahvistetaan
eläinvahinkojen korvaamisessa käytettävät
käyvät arvot.
12 §
Eräiden eläinvahinkojen korvaaminen
Suurpedon koiralle aiheuttama vahinko voidaan korvata
vain, jos vahingon sattuessa:
1) koira on ollut valvotuissa olosuhteissa omistajan tai haltijan
pihassa, puutarhassa tai muutoin sille tarkoitetussa tilassa;
2) sitä on käytetty metsästysmuoto
huomioon ottaen valvotuissa olosuhteissa metsästykseen tai
siihen verrattavaan tehtävään; tai
3) sitä on valvotuissa olosuhteissa käytetty paimennukseen,
vartiointiin tai muuhun niihin verrattavaan tehtävään.
Korvausta ei makseta vahingosta, jonka metsästyksen
kohteena oleva suurpeto aiheuttaa pyyntiin osallistuvalle koiralle
pyynnin yhteydessä. Korvausta ei myöskään
makseta hirvieläimen koiralle aiheuttamasta vahingosta.
Korvausta ei makseta riistanhoidollisessa tarkoituksessa pidetyille
eläimille aiheutuneesta vahingosta.
13 §
Porovahinkojen korvaaminen
Porovahingosta voidaan korvata enintään suurpedon
tappaman tai 4 §:ssä tarkoitetun suurpetovahingon
takia lopetetun poron käypää arvoa vastaava
määrä puolitoistakertaisena. Vasonnan
ja marraskuun viimeisen päivän välisenä aikana
suurpetojen tappamat tai suurpetovahingon takia lopetetut poronvasat
korvataan 14 §:n mukaisessa menettelyssä. Joulukuun
ensimmäisestä päivästä alkaen
suurpetojen tappamat poronvasat tai suurpetovahingon takia lopetetut poronvasat
korvataan tämän pykälän nojalla.
Porovahingosta suoritettava korvaus maksetaan poronomistajalle
tai, jos omistajaa ei tiedetä, paliskunnalle. Korvauksen
määrää laskettaessa otetaan
vähennyksenä huomioon se määrä, jolla
poroa voidaan käyttää hyödyksi.
Maaseutuvirasto antaa tarkemmat määräykset
porovahinkojen korvaamisessa käytettävistä käyvistä arvoista
porolajeittain vähintään viiden vuoden
välein. Käypä arvo määritetään
porolajin keskimääräisen painon ja porolajikohtaisen siitoskertoimen
sekä poronlihan tuottajahinnan perusteella. Poronlihan
tuottajahinta lasketaan kolmen viimeksi kuluneen poronhoitovuoden tuottajahintojen
keskiarvona.
14 §
Vasahävikkikorvaus
Paliskunnalle voidaan maksaa poronomistajille edelleen jaettavaksi
vasonnan ja marraskuun viimeisen päivän väliseltä ajalta
laskennallisin perustein määräytyvää korvausta
suurpetojen aiheuttamien vahinkojen vuoksi kadoksiin jääneistä poronvasoista
(vasahävikkikorvaus).
Vasahävikkikorvaus lasketaan paliskunnittain poronlihan
tuottajahinnan ja poronhoitoalueelle arvioidun vasontaprosentin
sekä paliskunnan alueen vaadinten määrän
ja paliskunnan alueelle arvioidun suurpetojen aiheuttaman vasakuolleisuusprosentin
perusteella.
Laskennassa käytettävä poronlihan
tuottajahinta on määrättävä kolmen
viimeksi kuluneen poronhoitovuoden tuottajahintojen keskiarvona.
Valtioneuvoston asetuksella vähintään
kolmen vuoden välein annetaan tarkemmat säännökset:
1) poronhoitoalueella arvioidusta vasontaprosentista;
2) paliskunnittain arvioiduista vasakuolleisuusprosenteista.
Vasahävikkikorvaus maksetaan vuosittain paliskunnille
Paliskuntain yhdistyksen hakemuksesta maa- ja metsätalousministeriön
päätöksellä noudattaen valtionavustuslain
(688/2001) säännöksiä.
15 §
Poikkeuksellisen suuret porovahingot
Poikkeuksellisen suuresta porovahingosta voidaan maksaa erityistä korvausta,
kun paliskunnan porovahinkojen määrä kolmelta
edelliseltä vuodelta suhteutettuna eloporojen ja teurasporojen
yhteismäärään ylittää valtioneuvoston
asetuksella tarkemmin säädettävän
vähimmäismäärän.
Erityisenä korvauksena maksetaan 13 §:n mukainen
korvaus kaksinkertaisena.
Korvaukseen oikeutetut paliskunnat vahvistetaan maa- ja metsätalousministeriön
hallintopäätöksellä.
16 §
Irtaimistovahinkojen korvaaminen
Suurpedon eläintenpidolle aiheuttamasta välittömästä vahingosta
voidaan korvata enintään vahingoittuneiden aitojen,
rakennusten tai muiden vastaavien rakenteiden korjauskustannuksia vastaava
määrä.
Suurpedon elottomalle irtaimistolle aiheuttamasta välittömästä vahingosta
voidaan korvata enintään se arvo, joka irtaimistolla
oli vahingon sattuessa.
17 §
Metsävahinkojen korvaaminen
Hirvieläimen aiheuttamasta metsävahingosta voidaan
korvata ne taloudelliset menetykset, jotka aiheutuvat metsänviljelyaineiston
arvon merkittävästä alenemisesta sekä taimikon
tai sitä varttuneemman puuston arvon merkittävästä alenemisesta
sekä vahinkoalueen välttämättömästä täydennysviljelystä tai
uudelleen metsityksestä.
Korvausta ei makseta hirvieläimen taimikolle aiheuttamasta
vahingosta, jos taimikko ei ollut vahingon sattuessa metsälain
(1093/1996) 8 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla
taloudellisesti kasvatuskelpoinen.
18 §
Metsänviljelyaineiston korvaaminen
Metsänviljelyaineiston arvon katsotaan alentuneen merkittävästi
silloin, kun se ei hirvieläimen aiheuttamien vaurioiden
johdosta enää täytä aineistolle
asetettuja laatuvaatimuksia.
Metsänviljelyaineistolle aiheutuneesta vahingosta voidaan
korvata enintään metsänviljelyaineiston
käypää arvoa vastaava määrä vähennettynä säästyneillä nosto-,
varastointi- ja muilla kustannuksilla.
19 §
Taimikon ja sitä varttuneemman puuston korvaaminen
Taimikon tai sitä varttuneemman puuston arvon katsotaan
alentuneen merkittävästi, jos vahinkoalueella
on yksi tai useampi vähintään 0,1 hehtaarin
suuruinen yhtenäinen hirvieläimen vahingoittamien
puiden alue.
Taimikolle ja sitä varttuneemmalle puustolle aiheutuneen
vahingon määrää laskettaessa
otetaan huomioon hirvieläimen yksittäisten puiden päärangalle,
sivuoksille, neulas- tai lehtimassalle tai kuorelle aiheuttamien
vaurioiden suuruus. Vahingoittuneeksi katsotaan kasvatettaviksi
tarkoitetut kokonaan tuhoutuneet puut ja ne puut, joiden kasvu tai
laatu on vaurioiden johdosta pysyvästi alentunut. Vahingon
määrittämisessä otetaan huomioon
lisäksi vahinkoalueen maantieteellinen sijainti ja pinta-ala,
metsätyyppi tai kasvupaikka, puulaji, taimien tai puiden
lukumäärä ja keskipituus ennen vahinkoa
sekä vahingoittuneiden taimien tai puiden lukumäärä.
Korvausta ei makseta, jos kasvatuskelpoisten puulajien vahingoittumattomien
taimien lukumäärä tasaisesti jakaantuneena
ylittää metsänhoitosuositusten mukaiset
metsänuudistamisen tavoitteena olevat taimitiheydet.
Taimikolle ja sitä varttuneemmalle puustolle aiheutuneen
vahingon korvauksen laskemisessa käytettävistä puulajikohtaisista
vaurioluokista säädetään valtioneuvoston
asetuksella.
20 §
Taimikolle ja sitä varttuneemmalle puustolle aiheutuneen
vahingon määrittäminen
Taimikolle ja sitä varttuneemmalle puustolle aiheutuneen
vahingon suuruus määritetään
metsäkeskuksittain taimikkojen ja varttuneemman puuston
laskennallisten käypien arvojen ja 19 §:n
2 momentissa tarkoitettujen tekijöiden perusteella.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
taimikon ja sitä varttuneemman puuston laskennallisen käyvän
arvon määrittämiseen sekä vahinkojen
korvausten laskentaan käytettävät laskentakaavat.
Korvauksen määrää laskettaessa
otetaan vähennyksenä huomioon samalle vahinkoalalle korvauksen
hakemista edeltävän kolmen vuoden aikana taimikon
tai sitä varttuneemman puuston arvon merkittävästä alenemisesta
maksetut korvaukset. Vähennystä ei kuitenkaan
tehdä, jos:
1) vahinkoalalle on edellisen vahingon jälkeen
tehty täydennysviljely tai uudelleen viljely;
2) vahinkoalalle on edellisen vahingon jälkeen
syntynyt luontaisesti täydennysviljelyä tai uudelleen
viljelyä vastaava määrä kehityskelpoisia
taimia; tai
3) uudet vahingot kohdistuvat pääasiassa
taimiin tai puihin, jotka ovat edellisen vahingon jälkeen
olleet vahingoittumattomia.
Muiden tuhonaiheuttajien kasvatuskelvottomaksi vahingoittamia
taimia ei oteta huomioon puuston kasvu- ja laatutappiokorvausta
laskettaessa.
21 §
Täydennysviljelyn tai uudelleen metsityksen korvaaminen
Vahinkoalan välttämättömästä täydennysviljelystä tai
uudelleen metsityksestä aiheutuvan korvauksen laskemisessa
otetaan huomioon kohtuulliset kustannukset, jotka aiheutuvat metsänviljelyaineiston
hankkimisesta, viljelytoimenpiteen tai uudistumisen edellyttämästä suunnittelusta,
työnjohdosta ja työstä. Kustannusten
määrittämisessä noudatetaan
kestävän metsätalouden rahoituksesta
annettuja säännöksiä.
Taimisuojia, heinäntorjunta-aineita sekä niiden
hankinnasta aiheutuneita kustannuksia ei korvata.
Jos vahinkoalueella tehdään täydennys-
tai uudelleenviljely hirvieläinten ja muiden tuhonaiheuttajien
yhteensä aiheuttamien vahinkojen vuoksi, voidaan korvausta
täydennys- ja uudelleenviljelystä maksaa siltä osin
kuin vahingot ovat hirvieläinten aiheuttamia.
22 §
Henkilövahinkojen korvaaminen
Suurpedon aiheuttamasta henkilövahingosta maksettava
korvaus määrätään noudattaen
vahingonkorvauslain (412/1974) 5 luvun 2, 2 a—2 d,
3, 4, 7 ja 8 §:n ja 7 luvun 3 §:n säännöksiä.
4 luku
Vahingon ilmoittaminen ja arviointi
23 §
Vahingosta ilmoittaminen
Sen, joka aikoo hakea tässä laissa tarkoitettua korvausta
riistaeläimen aiheuttamasta vahingosta, tulee vahingon
havaittuaan tehdä viipymättä vahinkoilmoitus
vahingon toteamista ja arviointia sekä muita asian vaatimia
toimenpiteitä varten. Porovahingoissa vahinkoilmoituksen
tekee paliskunta poronomistajalta tai muulta henkilöltä saamansa
ilmoituksen perusteella.
Vahinkoilmoitus tehdään:
1) henkilövahingoista vahinkopaikkakunnan poliisille;
2) viljelys-, eläin-, irtaimisto- ja porovahingoista
vahinkopaikkakunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle;
3) metsävahingoista vahinkopaikkakunnan toimivaltaiselle
metsäkeskukselle.
Vahinkoilmoituksessa on annettava asian laadun mukaan
seuraavat yksityiskohtaiset tiedot:
1) vahingonkärsijän nimi-, osoite-,
tila- ja muut yhteystiedot;
2) vahingon tapahtumispaikka ja muut tarvittavat paikkatiedot;
3) vahingon aiheuttaja;
4) vahingon ajankohta;
5) kasvilaji, vahinkopinta-ala ja tuhoutuneen sadon
määrä;
6) eläinlaji ja tapettujen tai vahingoittuneiden
eläinten määrä;
7) tuhoutuneen tai vahingoittuneen irtaimiston laji
ja määrä;
8) onko vahingonkärsijällä mahdollisuus
saada vahingosta korvausta vakuutuksesta tai muulla perusteella;
9) muut vahingon suuruuteen vaikuttavat seikat.
Maaseutuvirasto vahvistaa ilmoituslomakkeen kaavan sekä voi
antaa tarkempia määräyksiä vahinkoilmoitusten
teknisessä käsittelyssä noudatettavasta
menettelystä.
24 §
Maastotarkastuksen järjestäminen
Kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen järjestää 23 §:ssä tarkoitetun
vahingon toteamiseksi ja arvioimiseksi tarvittavat viljelys-, eläin-,
irtaimisto- ja porovahinkojen maastotarkastukset. Metsäkeskus
järjestää vastaavasti metsävahinkojen
maastotarkastukset.
Porovahinkojen maastotarkastusten tarpeellisuudesta ja järjestämisestä sekä kustannusten
korvaamisesta
säädetään tarkemmin valtioneuvoston
asetuksella. Viljelys-, eläin-, irtaimisto- ja metsävahinkojen
tarkastusten teknisestä järjestämisestä voi
Maaseutuvirasto antaa tarkempia määräyksiä.
25 §
Maastotarkastuksesta ilmoittaminen
Maastotarkastuksesta on hyvissä ajoin etukäteen
ilmoitettava vahinkoa kärsineelle sekä riistanhoitoyhdistyksen
edustajalle. Vahinkoa kärsineellä ja riistanhoitoyhdistyksen
edustajalla on oikeus olla läsnä maastotarkastuksessa
sekä oikeus liittää maastotarkastuksesta
laadittuun arviokirjaan oma käsityksensä vahingosta.
Porovahinkojen osalta myös asianomaisen paliskunnan
edustajalle on hyvissä ajoin etukäteen ilmoitettava
maastotarkastuksesta. Paliskunnan edustajalla on myös oikeus
olla läsnä maastotarkastuksessa sekä oikeus
liittää maastotarkastuksesta laadittuun arviokirjaan
oma käsityksensä vahingosta.
26 §
Viljelys-, eläin-, irtaimisto- ja porovahinkojen toteaminen
ja arviointi
Viljelysvahingon toteaa ja arvioi vahinkopaikkakunnan maaseutuelinkeinoviranomainen
noudattaen,
mitä satovahingon arvioinnista satovahinkolaissa säädetään.
Eläin-, irtaimisto- ja porovahingon toteaa ja arvioi
vahinkopaikkakunnan maaseutuelinkeinoviranomainen. Kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen
voi tarvittaessa käyttää porovahingon
toteamisessa ja arvioinnissa esteetöntä asiantuntijaa.
Arviointi on tehtävä viipymättä sen
jälkeen, kun kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen on saanut
vahingosta tiedon.
Jos vahinko on tapahtunut muussa kuin vahingonkärsijän
kotikunnassa, tulee arvioinnin suorittajan lähettää vahinkoilmoitus
ja arviokirja vahingonkärsijän kotikunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselle
korvauspäätöksen tekemistä varten.
Edellä 2 momentissa tarkoitettuun esteettömään
asiantuntijaan sovelletaan hänen suorittaessaan
porovahingon toteamis- ja arviointitehtävää rikosoikeudellista
virkavastuuta koskevia säännöksiä.
Vahingonkorvausvastuusta säädetään
vahingonkorvauslaissa.
27 §
Metsävahinkojen toteaminen ja arviointi
Metsävahingon toteaa ja arvioi vahinkopaikkakunnalla
toimivaltainen metsäkeskus. Metsäkeskus voi tarvittaessa
käyttää metsävahingon toteamisessa
ja arvioinnissa apuna hyväksymäänsä esteetöntä asiantuntijaa.
Arviointi on tehtävä viimeistään
kolmen vuoden kuluessa vahingon syntymisestä.
Metsäkeskuksen toimihenkilöön tämän
lain mukaisissa tehtävissä sekä 1 momentissa
tarkoitettuun asiantuntijaan hänen suorittaessaan metsävahingon
toteamis- ja arviointitehtävää sovelletaan
rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä.
Vahingonkorvausvastuusta säädetään
vahingonkorvauslaissa.
28 §
Henkilövahinkojen toteaminen ja arviointi
Henkilövahingon toteaa vahinkopaikkakunnan poliisiviranomainen.
Poliisi suorittaa vahinkopaikalla poliisitutkinnan korvauksen perusteen
selvittämiseksi.
Vahinkotapahtumasta on tehtävä poliisi-ilmoitus,
johon merkitään vahingon kärsineen osalta
henkilö- ja osoitetiedot sekä lisäksi
vahinkotapahtuman kulku ja ne vahingot, jotka henkilölle
ovat ilmeisesti aiheutuneet.
Henkilövahingon laadun ja vaikeusasteen määrittelee
Valtiokonttori vahingoittunutta henkilöä hoitaneen
lääkärin antaman lausunnon perusteella.
29 §
Arviokirja
Vahingon arvioinnista on laadittava viljelys-, eläin-,
irtaimisto-, poro- ja metsävahinkojen osalta erillinen
arviokirja. Maaseutuvirasto vahvistaa arviokirjojen kaavan.
5 luku
Korvauksen hakeminen ja maksaminen
30 §
Toimivaltainen viranomainen korvauskäsittelyssä
Viljelys-, eläin-, irtaimisto- ja porovahinkojen korvauskäsittelyssä toimivaltainen
viranomainen on hakijan kotikunnan maaseutuelinkeinoviranomainen.
Metsävahinkoa koskevan korvausasian ratkaisee vahinkopaikkakunnalla
toimivaltainen metsäkeskus.
Henkilövahinkojen korvauskäsittelyssä toimivaltainen
viranomainen on Valtiokonttori.
31 §
Hakemuksen jättäminen
Kirjallinen korvaushakemus on jätettävä kuukauden
kuluessa vahingon arvioinnin valmistumisesta tai vahingoittunutta
henkilöä hoitaneen lääkärin
antaman lausunnon ajankohdasta toimivaltaiselle viranomaiselle tai
metsäkeskukselle.
Erityisestä syystä korvausta voidaan hakea myöhemminkin.
32 §
Korvaushakemus
Korvaushakemuksen tulee sisältää seuraavat tiedot:
1) korvauksen hakijan nimi ja osoite sekä tila-
ja muut yhteystiedot;
2) korvauksen hakijan yhteyshenkilön nimi
ja yhteystiedot;
3) korvauksen hakijan kotikunta;
4) porovahingoissa korvauksen hakijan paliskunta ja paliskuntanumero;
5) vahingon aiheuttaja;
6) vahinkolaji;
7) vahinkopaikkakunta;
8) vahinkopaikan paikkatieto;
9) korvauksen hakijan kunnalle tai metsäkeskukselle
maksamat arviointikustannukset;
10) selvitys korvauksen hakijan mahdollisuudesta saada
vahingosta korvausta vakuutuksesta tai muulla perusteella;
11) haettavan korvauksen suuruus.
Korvaushakemukseen on liitettävä vahingosta
laadittu arviokirja. Henkilövahinkojen osalta korvaushakemukseen
on liitettävä poliisi-ilmoitus sekä lisäksi
vahingoittunutta henkilöä hoitaneen lääkärin
lausunto ja selvitys vahingosta aiheutuneista hoito- ja muista kustannuksista.
Hakijan tulee korvaushakemuksen käsittelyn yhteydessä pyynnöstä antaa
tiedot muistakin seikoista, joita 30 §:n mukainen toimivaltainen
viranomainen tarvitsee korvaushakemuksen ratkaisemiseksi.
Maaseutuvirasto vahvistaa korvaushakemuksen kaavan sekä voi
antaa tarkempia määräyksiä korvaushakemusten
teknisessä käsittelyssä noudatettavasta
menettelystä.
33 §
Korvauspäätös
Korvaushakemukseen on annettava kirjallinen päätös,
josta tulee käydä selvästi ilmi seuraavat
seikat:
1) korvattavan vahingon laatu ja määrä;
2) korvauksen määrä ja laskentaperuste;
3) korvauksen mahdollisen takaisin perimisen perusteet.
Korvauspäätöstä muutoin
samoin kuin muutoksenhakuohjausta koskee, mitä hallintolain (434/2003)
7 luvussa säädetään.
34 §
Viranomaisten tietojensaantioikeus
Maa- ja metsätalousministeriöllä,
Maaseutuvirastolla, kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisella ja metsäkeskuksella
on salassapitosäännösten estämättä oikeus
saada muulta viranomaiselta korvauksen hakijaa koskevia sellaisia
tietoja, jotka ovat välttämättömiä korvausta
koskevan asian käsittelemiseksi. Tällaisia tietoja
ovat korvauksen hakijan taloudellista asemaa ja liike- tai ammattitoimintaa
taikka muuta korvauksen myöntämisen tai takaisinperinnän
kannalta merkityksellistä olosuhdetta koskevat tiedot.
35 §
Korvausten seurantajärjestelmä
Korvausten ja avustusten myöntämisen, maksamisen,
tarkastuksen ja takaisinperinnän sekä korvausjärjestelmän
toimivuuden ja vaikutusten seurannan tietojärjestelmänä toimii
Riistavahinkorekisteri.
Rekisterin kehittämisestä vastaavat Maa- ja metsätalousministeriö ja
Maaseutuvirasto. Rekisterin ylläpidosta vastaavat ja henkilötietolaissa
(523/1999) tarkoitettuna rekisterinpitäjänä toimivat
edellä mainittujen lisäksi kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiset,
metsäkeskukset ja Valtiokonttori yhdessä.
Rekisteriin voidaan tallentaa seuraavat tiedot:
1) hakijan nimi ja yhteystiedot sekä henkilötunnus
tai yritys ja yhteisötunnus;
2) hakijan yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot;
3) korvattavaa vahinkoa tai myönnettävää avustusta
koskevat hakemuksen sisältämät tiedot;
4) tiedot korvauksen tai avustuksen maksamisesta;
5) tiedot takaisinperittävistä korvauksista
ja avustuksista;
6) muut tilastojen laatimista, riistaeläinten
aiheuttamien vahinkojen seurantaa ja tutkimusta tai Euroopan yhteisöjen
komissiolle annettavia raportteja ja valvontaa varten tarvittavat
tiedot.
36 §
Tietojen julkisuus ja tietojen luovuttaminen
Maa- ja metsätalousministeriöllä,
Maaseutuvirastolla, kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisella ja metsäkeskuksella
on salassapitosäännösten estämättä oikeus
luovuttaa muulle viranomaiselle tai Euroopan yhteisön toimielimelle tässä laissa
säädettyä tehtävää hoidettaessa
saatuja, korvauksen saajaa koskevia tietoja, jotka ovat välttämättömiä viranomaiselle
tai toimielimelle säädetyn tarkastustehtävän
suorittamiseksi tai sen valvomiseksi, että Euroopan yhteisön lainsäädäntöä on
noudatettu.
Salassapitosäännösten estämättä korvauksen hakijan
kotikuntaa, vahingon aiheuttajaa, vahinkolajia, vahinkopaikkakuntaa,
vahinkopaikan paikkatietoa, arviointikustannuksia sekä haetun ja
maksetun korvauksen suuruutta koskevia tietoja voidaan luovuttaa
myös riistaeläinten kantoja, niiden aiheuttamia
vahinkoja ja vahinkojen ennaltaehkäisyä varten
tehtäviin tutkimustarkoituksiin sekä riistaeläinkantojen
metsästyksen mitoitusta ja kohdentamista koskevaan päätöksentekoon.
Edellä 1 ja 2 momentin perusteella saatuja tietoja
ei saa käyttää muuhun kuin siihen tarkoitukseen,
johon niitä on pyydetty.
Tietojen julkisuudesta säädetään
muutoin viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999).
37 §
Tietojen säilyttäminen ja rekisteröidyn
tarkastusoikeus
Riistavahinkorekisteriin sisältyviä tietoja
säilytetään kymmenen vuotta siitä,
kun korvauksen viimeinen maksuerä on maksettu. Jos korvaus
on määrätty takaisinperittäväksi,
säilytetään tietoja edellä säädetyn
kymmenen vuoden ajan lisäksi vuoden ajan takaisinperintäpäätöksen
täytäntöönpanosta.
Rekisteröidyn oikeuteen tarkastaa häntä koskevat
riistavahinkorekisteriin sisältyvät tiedot, tiedoissa
olevien virheiden tai puutteiden oikaisuun sekä vanhentuneiden
ja tarpeettomien tietojen poistamiseen sovelletaan, mitä henkilötietolaissa
säädetään.
38 §
Vahinkoyhdistelmät
Maaseutuviraston tulee toimittaa maa- ja metsätalousministeriölle
määrärahojen varaamista varten vuosittain
helmikuun loppuun mennessä yhdistelmä edellisen
kalenterivuoden aikana arvioiduista viljelys-, eläin-,
irtaimisto- ja porovahingoista.
Metsäkeskuksen tulee toimittaa maa- ja metsätalousministeriölle
määrärahojen varaamista varten vuosittain
helmikuun loppuun mennessä yhdistelmä toimialueellaan
edellisen kalenterivuoden aikana arvioiduista metsävahingoista sekä aikaisempien
korvauspäätösten perusteella edelleen
vireillä olevista korvattavista metsävahingoista.
Valtiokonttorin tulee toimittaa maa- ja metsätalousministeriölle
määrärahojen varaamista varten vuosittain
helmikuun loppuun mennessä yhdistelmä edellisen
kalenterivuoden aikana arvioiduista henkilövahingoista
sekä aikaisempien korvauspäätösten
perusteella edelleen vireillä olevista korvattavista henkilövahingoista.
Vahinkoyhdistelmien sisällöstä voidaan
antaa tarkempia säännöksiä maa-
ja metsätalousministeriön asetuksella.
39 §
Maksatusyhdistelmät
Maaseutuviraston, metsäkeskuksen ja Valtiokonttorin
tulee toimittaa maa- ja metsätalousministeriölle
vuosittain marraskuun loppuun mennessä yhdistelmät
korvatuista vahingoista.
Maksatusyhdistelmien sisällöstä voidaan
antaa tarkempia säännöksiä maa-
ja metsätalousministeriön asetuksella.
6 luku
Korvauksen palautus ja takaisinperintä
40 §
Korvauksen palauttaminen
Korvauksen saajan tulee viipymättä palauttaa korvauksen
myöntäjälle virheellisesti, liikaa tai ilmeisen
perusteettomasti saamansa korvaus tai sen osa. Jos palautettava
määrä on enintään 10 euroa,
se saadaan jättää palauttamatta.
41 §
Korvauksen takaisinperintä
Korvauksen myöntäneen tai maksaneen
viranomaisen ja, metsävahinkoja koskevan korvauksen
osalta metsäkeskuksen esityksestä, Maaseutuviraston
on päätöksellään määrättävä korvauksen
maksaminen lopetettavaksi sekä jo maksettu korvaus takaisin
perittäväksi, jos:
1) korvauksen saaja on jättänyt palauttamatta korvauksen
tai sen osan, joka 40 §:n mukaan on palautettava;
2) korvauksen saaja on antanut korvauksen myöntäjälle
tai maksajalle väärän tai harhaanjohtavan
tiedon seikasta, joka on ollut omiaan olennaisesti vaikuttamaan
korvauksen saantiin tai määrään,
taikka salannut sellaisen seikan;
3) korvaus on muusta syystä myönnetty
tai maksettu perusteettomasti; taikka
4) Euroopan yhteisön lainsäädännössä sitä edellytetään.
Periminen saadaan toimittaa siinä järjestyksessä kuin
verojen ulosotosta säädetään.
Takaisin periminen voidaan toimittaa myös siten, että korvauksen
saajalle saman viranomaisen tai metsäkeskuksen tämän
lain nojalla myöhemmin myöntämää korvausta
vähennetään takaisin perittävällä määrällä.
42 §
Korko
Korvauksen saajan on maksettava palautettavalle tai takaisin
perittävälle määrälle
korvauksen maksupäivästä takaisinmaksupäivään
saakka korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukaista
vuotuista korkoa korotettuna kolmella prosenttiyksiköllä.
43 §
Viivästyskorko
Jos takaisin perittävää määrää ei
makseta viimeistään takaisinperimispäätöksessä määrättynä eräpäivänä,
sille on maksettava eräpäivästä lukien
vuotuista viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 1 momentissa
tarkoitetun korkokannan mukaan.
44 §
Kohtuullistaminen
Kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen, Valtiokonttori ja Maaseutuvirasto
voivat 41 §:ssä tarkoitetussa tapauksessa
päättää, että osa palautettavasta
tai takaisin perittävästä määrästä,
sille laskettavasta korosta tai viivästyskorosta jätetään
perimättä, jos täysimääräinen
palauttaminen tai takaisinperintä on kohtuutonta korvauksen
saajan taloudelliseen asemaan ja olosuhteisiin tai olosuhteiden
muutokseen nähden.
Erityisen painavasta syystä korvauksen myöntänyt
kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen, Valtiokonttori tai Maaseutuvirasto
voi päättää, että palautettava
tai takaisin perittävä määrä,
sille laskettava korko tai viivästyskorko jätetään
kokonaan perimättä.
45 §
Takaisinperinnän määräaika
Korvauksen takaisinperintään ei saa ryhtyä, kun
kymmenen vuotta on kulunut korvauksen tai sen viimeisen erän
maksamisesta.
7 luku
Erinäiset säännökset
46 §
Maksut maastotarkastuksen suorittamisesta ja vahingon arvioinnista
Kunta voi periä viljelys-, eläin- tai irtaimistovahinkojen
vahingonkärsijältä vahingon maastotarkastuksen
suorittamisesta ja vahingon arvioinnista enintään
omakustannusarvon suuruisen maksun.
Porovahinkojen osalta vahingon maastotarkastuksen suorittamisesta
ja siitä perittävästä maksusta
säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Metsäkeskus voi periä vahingonkärsijältä maksun
maastotarkastuksen suorittamisesta ja metsävahingon arvioinnista.
Metsäkeskuksen suoritteista perittävistä maksuista
annetaan tarkempia säännöksiä maa-
ja metsätalousministeriön asetuksella.
47 §
Muutoksenhaku
Kunnan maaseutuelinkeinoviranomaisen tämän
lain nojalla tekemään päätökseen
ei saa hakea valittamalla muutosta. Kunnan maaseutuelinkeinoviranomaisen
päätökseen haetaan muutosta tekemällä kirjallinen
oikaisuvaatimus työvoima- ja elinkeinokeskukselle 30 päivän
kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Toimivaltainen on se työvoima- ja elinkeinokeskus, jonka toimialueella
asianomainen kunta sijaitsee.
Työvoima- ja elinkeinokeskuksen, metsäkeskuksen
ja Maaseutuviraston tämän lain nojalla tekemään
päätökseen saa hakea muutosta valittamalla
maaseutuelinkeinojen valituslautakuntaan siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään.
Maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan päätökseen,
joka koskee korvauksen takaisinperintää, saa hakea
muutosta valittamalla siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään. Muutoin valituslautakunnan
tämän lain nojalla antamaan päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen,
jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Valtiokonttorin tämän lain nojalla antamaan päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään. Hallinto-oikeuden
tämän lain nojalla antamaan päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen,
jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Maa-
ja metsätalousministeriön tekemään
valtionapupäätökseen voi hakea valtionavustuslain mukaisesti
oikaisua maa- ja metsätalousministeriöltä.
Muutoksenhakuun sovelletaan muutoin, mitä hallintolainkäyttölaissa
säädetään.
48 §
Päätöksen täytäntöönpano
Tässä laissa tarkoitettu korvauspäätös
voidaan panna täytäntöön muutoksenhausta
huolimatta.
Korvauksen takaisin perimistä koskeva päätös
voidaan panna täytäntöön siinä järjestyksessä kuin
verojen ulosotosta säädetään.
49 §
Maa- ja metsätalousministeriön valvontatehtävä
Maa- ja metsätalousministeriön tehtävänä on valvoa
kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisten, metsäkeskusten
ja Maaseutuviraston toimintaa niiden hoitaessa tässä laissa
säädettyjä tehtäviä.
Maa- ja metsätalousministeriöllä on oikeus
saada kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisilta, metsäkeskuksilta
ja Maaseutuvirastolta valvontatehtäväänsä liittyviä yleisiä käyttö-
ja seurantatietoja ja tehdä tämän lain
noudattamisen valvonnassa tarpeellisia tarkastuksia. Maa- ja metsätalousministeriön
tarkastusoikeuteen ja tarkastusten suorittamiseen sovelletaan valtionavustuslain
16 ja 17 §:n säännöksiä.
Maa- ja metsätalousministeriöllä on
salassapitosäännösten estämättä oikeus
saada kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisilta, metsäkeskuksilta
ja Maaseutuvirastolta sellaisia tehtävänsä hoitamiseksi
välttämättömiä tietoja
tuen hakijaa ja saajaa koskevista seikoista, joilla on olennaista
merkitystä tämän lain noudattamisen varmistamiseksi
tuen myöntämisessä, maksamisessa ja käytön
valvonnassa.
50 §
Maaseutuviraston valvontatehtävä
Maaseutuviraston tehtävänä on suorittaa tämän
lain noudattamisen valvonnassa tarpeellisia kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisten
sekä metsäkeskusten
tarkastuksia sen mukaan kuin maa- ja metsätalousministeriö tarkemmin määrää.
Maaseutuviraston valvontatehtävään sovelletaan
tällöin, mitä 49 §:ssä säädetään
maa- ja metsätalousministeriön valvontatehtävästä.
Maaseutuvirasto voi käyttää apunaan
tarvittaessa työvoima- ja elinkeinokeskusten
apua valvontatehtävänsä suorittamiseen.
51 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 200
. Lain 35 ja 37 § tulee kuitenkin voimaan valtioneuvoston
asetuksella säädettävänä ajankohtana.
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain
täytäntöönpanon edellyttämiin
toimenpiteisiin.
52 §
Siirtymäsäännös
Edellä 6 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettua
omistusoikeusrajoitusta ei sovelleta, jos yhteismetsän
osakaskunta on muodostettu ennen 1 päivää maaliskuuta
2003.