sellaisina kuin niistä ovat 16, 44 ja 49 § osaksi
mainitussa laissa 80/1999, 40 §, 41 §:n
2 momentti ja 84 § viimeksi mainitussa laissa, 66 § osaksi
laissa 612/1997, 68 §:n 2 ja 3 momentti viimeksi
mainitussa laissa ja 77 § osaksi laissa 580/1998,
sekä
7 §
Edustuston perustamisilmoitus
Ennen kuin ulkomainen ETA-vakuutusyhtiö voi harjoittaa
vakuutusliikettä Suomessa sijoittautumisoikeuden perusteella,
Vakuutusvalvontaviraston on saatava vakuutusyhtiön kotivaltion
vakuutustarkastuksesta vastaavalta viranomaiselta ilmoitus, jossa
on riittävät tiedot perustettavaksi aiotun edustuston
liiketoiminnasta, hallinnosta ja pääasiamiehestä.
Vakuutustoiminnan harjoittamisena sijoittautumisoikeuden perusteella
pidetään edustuston perustamista Suomeen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8 §
Vakuutusvalvontaviraston vastaus
Vakuutusvalvontaviraston on ilmoitettava kahden kuukauden kuluessa
7 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen vastaanottamisesta
kyseiselle viranomaiselle ne yleisen edun vaatimat ehdot, joita noudattaen
vakuutusliikettä on Suomessa harjoitettava.
9 §
Edustuston toiminnan aloittaminen
Edustusto voi aloittaa vakuutusliikkeen harjoittamisen Suomessa,
kun ulkomainen ETA-vakuutusyhtiö on saanut kotivaltionsa
vakuutustarkastuksesta vastaavalta viranomaiselta tiedon 8 §:ssä tarkoitetuista
ehdoista, kuitenkin viimeistään kahden kuukauden
kuluessa siitä, kun kotivaltion vakuutustarkastuksesta
vastaava viranomainen ilmoitti vakuutusyhtiölle edustuston
perustamista koskevien tietojen lähettämisestä Vakuutusvalvontavirastolle.
10 §
Vapaan tarjonnan aloittamisilmoitus
Ennen kuin ulkomainen ETA-vakuutusyhtiö voi harjoittaa
vakuutusliikettä Suomessa palvelujen vapaan tarjonnan perusteella,
Vakuutusvalvontaviraston on saatava ilmoitus vakuutusyhtiön
kotivaltion vakuutustarkastuksesta vastaavalta viranomaiselta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
.
11 §
Vapaan tarjonnan aloittaminen
Ulkomainen ETA-vakuutusyhtiö voi aloittaa vakuutuspalvelujen
vapaan tarjonnan Suomessa saatuaan kotivaltionsa vakuutustarkastuksesta vastaavalta
viranomaiselta tiedon siitä, että viranomainen
on lähettänyt vakuutuspalvelujen vapaan tarjonnan
aloittamisilmoituksen Vakuutusvalvontavirastolle.
12 §
Tietojen muutokset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vakuutusyhtiön on lisäksi ilmoitettava edustuston
perustamisilmoitukseen sisältyvien tietojen muutoksista
Vakuutusvalvontavirastolle vähintään
kuukautta ennen aiotun muutoksen tekemistä.
13 §
Toimiluvan peruuttamisen vaikutukset
Jos ulkomaiselle ETA-vakuutusyhtiölle sen kotivaltiossa
myönnetty toimilupa peruutetaan, vakuutusyhtiön
on viipymättä ilmoitettava asiasta Vakuutusvalvontavirastolle.
Virasto voi antaa tarkempia määräyksiä siitä,
miten yhtiön toiminta Suomessa on tällöin
lopetettava. Ulkomainen ETA-vakuutusyhtiö ei voi toimiluvan
peruuttamisen jälkeen antaa Suomessa uusia vakuutuksia.
15 §
Kotivaltion viranomaisen toimivalta Suomessa
Ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön kotivaltion vakuutustarkastuksesta
vastaavalla viranomaisella on oikeus tarkastaa Suomessa sijaitsevan ulkomaisen
ETA-vakuutusyhtiön edustuston toimintaa joko itse tai edustajansa
välityksellä sen ilmoitettua asiasta Vakuutusvalvontavirastolle. Virastolla
on oikeus osallistua tarkastukseen.
Vakuutusvalvontavirasto voi ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön
kotivaltion vakuutustarkastuksesta vastaavan viranomaisen pyynnöstä ottaa
haltuunsa yhtiön hallinnassa Suomessa olevaa omaisuutta
taikka kieltää yhtiötä luovuttamasta
tai panttaamasta tällaista omaisuutta, jos vakuutusyhtiö ei
kotivaltion valvontaviranomaisen mukaan täytä kyseisessä valtiossa
vakuutustekniselle vastuuvelalle tai vakavaraisuudelle asetettuja
vaatimuksia.
16 §
Sosiaali- ja terveysministeriön ja Vakuutusvalvontaviraston
oikeus saada tietoja ja tarkastusoikeus
Ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön on annettava sosiaali-
ja terveysministeriölle sekä Vakuutusvalvontavirastolle
niiden määräämässä kohtuullisessa
ajassa yhtiöstä ja toiminnastaan Suomessa tietoja,
jotka ovat tarpeen tässä laissa säädettyjen
tehtävien suorittamiseksi.
Vakuutusvalvontavirastolla on oikeus tarkastaa ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön
Suomen edustuston liikettä ja muuta toimintaa. Virastolla
on oikeus suorittaa tarkastuksia edustuston tiloissa.
Jos erityistä syytä on, Vakuutusvalvontavirasto
voi ottaa haltuunsa tarkastuksen alaisia asiakirjoja. Yhtiön
pyynnöstä niistä on annettava yhtiölle
jäljennös maksutta.
17 §
Pakkokeinot
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos 1 momentissa tarkoitettua kehotusta tai kieltoa ei noudateta,
Vakuutusvalvontaviraston on ilmoitettava asiasta ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön
kotivaltion vakuutustarkastuksesta vastaavalle viranomaiselle.
Jos ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön kotivaltion vakuutustarkastuksesta
vastaavan viranomaisen toimenpiteet osoittautuvat riittämättömiksi
ja yhtiö jatkaa virheellistä menettelyään, Vakuutusvalvontavirasto
voi ilmoitettuaan asiasta yhtiön kotivaltion
vakuutustarkastuksesta vastaavalle viranomaiselle asettaa uhkasakon antamansa
kehotuksen tai kiellon noudattamisen tehostamiseksi, ottaa haltuunsa
yhtiön hallinnassa Suomessa olevaa omaisuutta tai kieltää yhtiötä antamasta
Suomessa uusia vakuutuksia, kunnes asia on korjattu. Uhkasakon tuomitsee maksettavaksi
ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön edustuston sijaintipaikan
lääninhallitus tai, jollei yhtiöllä ole
edustustoa Suomessa, Etelä-Suomen lääninhallitus.
Jos ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön toiminta vaarantaa
vakuutetut edut, Vakuutusvalvontavirasto voi ryhtyä 3 momentissa
mainittuihin toimenpiteisiin noudattamatta 1 ja 2 momentissa säädettyä menettelyä
ja
ilmoittamatta asiasta etukäteen yhtiön kotivaltion
vakuutustarkastuksesta vastaavalle viranomaiselle.
18 §
Oikeus harjoittaa vakuutusliikettä Suomessa
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Suomessa tapahtuvaa toimintaansa varten yhtiön on perustettava
tänne edustusto, jota johtaa Vakuutusvalvontaviraston hyväksymä pääasiamies.
22 §
Toiminnan aloittaminen
Pääasiamiehen on viipymättä ilmoitettava Vakuutusvalvontavirastolle
toiminnan aloittamisesta ja edustuston osoitteesta.
25 §
Pääasiamiehen hyväksymistä koskeva
hakemus
Vakuutusvalvontavirasto hyväksyy kolmannen maan vakuutusyhtiön
hakemuksesta tämän valtuuttaman pääasiamiehen.
Hakemukseen on liitettävä pääasiamiehelle
annettu valtakirja ja selvitys siitä, että pääasiamies
täyttää 24 §:ssä säädetyt
vaatimukset.
Vakuutusvalvontavirasto antaa tarvittaessa tarkempia määräyksiä pääasiamiehelle
annettavasta valtakirjasta ja 1 momentissa tarkoitetusta selvityksestä.
27 §
Väliaikainen pääasiamies
Jos kolmannen maan vakuutusyhtiöllä ei ole Suomessa
24 §:ssä säädetyt vaatimukset
täyttävää pääasiamiestä tai
tämän sijaista, Vakuutusvalvontaviraston on määrättävä väliaikainen pääasiamies
hoitamaan pääasiamiehen tehtävää, kunnes
yhtiö on valtuuttanut uuden pääasiamiehen,
jonka virasto on hyväksynyt, tai pääasiamiestä koskeva
este on lakannut. Yhtiön on suoritettava väliaikaiselle
pääasiamiehelle palkkio, jonka määrän
virasto päättää.
28 §
Edustuston peruspääoma
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Yhtiön toimittua Suomessa kolme vuotta Vakuutusvalvontavirasto
voi hakemuksesta liikkeen laajuuden ja laadun huomioon ottaen hyväksyä 1
momentissa säädettyä pienemmän
peruspääoman, jonka tulee kuitenkin olla vähintään
puolet siinä säädetystä määrästä.
Virasto voi peruuttaa tässä tarkoitetun hyväksymisensä tai
muuttaa sitä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
29 §
Vakuus
Edustuston peruspääomasta vähintään
puolet on asetettava Vakuutusvalvontaviraston hyväksymään
suomalaiseen talletuspankkiin tai Suomeen sijoittautuneen ulkomaisen
luottolaitoksen sivukonttoriin vakuudeksi viraston määräämin
ehdoin.
Toiminnan aikana vakuuden arvon on aina oltava vähintään
30 §:n 2 tai 3 momentissa tarkoitetun toimintapääoman
vähimmäismäärän suuruinen.
Vakuuden on oltava vastuuvelan katteeksi kelpaavia ja Vakuutusvalvontaviraston
antamien tarkempien määräysten
mukaisia arvopapereita tai sitoumuksia. Kolmannen maan vakuutusyhtiö voi
viraston määräämällä tavalla vaihtaa
niitä tai saada niitä takaisin. Yhtiön
on huolehdittava, ettei vakuuden arvo alita 1 ja 2 momentissa säädettyä vähimmäismäärää.
Vakuutena olevia varoja saadaan käyttää ainoastaan
sellaisten vakuutussopimuksiin perustuvien velkojen maksamiseen,
jotka koskevat yhtiön Suomessa harjoittamaa ensivakuutusliikettä.
30 §
Edustuston toimintapääoma
Edustuston toimintapääomalla tarkoitetaan sitä määrää,
jolla edustuston varojen on katsottava ylittävän
edustuston velat ja muut niihin rinnastettavat sitoumukset. Edustuston
toimintapääomasta on muutoin soveltuvin osin voimassa,
mitä vakuutusyhtiölaissa säädetään
vakuutusyhtiön toimintapääomasta. Vakuutusvalvontavirasto
antaa tarvittaessa tarkempia määräyksiä edustuston
toimintapääoman laskemisesta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
32 §
Lupa poiketa pääomavaatimuksista
Jos kolmannen maan vakuutusyhtiöllä on toimilupa
vakuutusliikkeen harjoittamiseen Euroopan talousalueeseen kuuluvassa
muussa valtiossa, Vakuutusvalvontavirasto voi yhtiön hakemuksesta
myöntää yhtiölle luvan poiketa
28—31 §:ssä säädetyistä vaatimuksista,
jos yhtiön koko Euroopan talousalueella harjoittaman ensivakuutusliikkeen
vakavaraisuuden valvonnasta vastaa Euroopan talousalueeseen kuuluvan muun
valtion vakuutustoimintaa valvova viranomainen.
.
34 §
Vastuuvelan kate
Vastuuvelka on katettava siten kuin vakuutusyhtiölain
10 luvun 3 ja 3 a §:ssä säädetään.
Katteeseen kuuluvien varojen on kuitenkin sijaittava Suomessa.
Vastuuvelan kattamiseen ei saa käyttää 29 §:ssä tarkoitettua
vakuutta.
Katteeseen kuuluvat varat on säilytettävä Vakuutusvalvontaviraston
määräämällä tavalla.
34 a §
Sijoitussuunnitelma
Kolmannen maan vakuutusyhtiön pääasiamiehen
on laadittava suunnitelma edustuston varojen sijoittamisesta (sijoitussuunnitelma).
Vakuutusvalvontavirasto antaa tarkemmat määräykset
sijoitussuunnitelman laatimisesta.
39 §
Vakuutusvalvontavirastolle toimitettavat selvitykset
Kolmannen maan vakuutusyhtiön on vuosittain laadittava
Vakuutusvalvontaviraston vahvistaman kaavan mukainen kertomus edustuston toiminnasta
ja tilasta sekä viraston antamien määräysten
mukainen selostus vastuuvelan laskemisesta ja, jos kysymys on henkivakuutusyhtiöstä,
tutkimus vakuutusliikkeestä. Kertomukseen on liitettävä todistus
siitä, että peruspääomaa vastaavat
varat, asetettu vakuus ja vastuuvelan kate vastaavat 28, 29 ja 34 §:ssä säädettyjä
vaatimuksia.
Pääasiamiehen tulee toimittaa tässä tarkoitetut
asiakirjat virastolle sen määräämässä ajassa.
39 a §
Tilintarkastus
Kolmannen maan vakuutusyhtiön edustustolla on oltava
vähintään yksi tilintarkastaja ja yksi varatilintarkastaja.
Tilintarkastajana ja varatilintarkastajana saa olla vain tilintarkastuslain (936/1994)
2 §:n 2 kohdassa tarkoitettu hyväksytty tilintarkastaja.
Vähintään yhden tilintarkastajan ja yhden
varatilintarkastajan on kuitenkin oltava Keskuskauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja
tai tilintarkastusyhteisö.
Vakuutusvalvontaviraston on määrättävä edustustolle
tilintarkastaja, jos:
1) hyväksyttyä tilintarkastajaa tai
varatilintarkastajaa ei ole valittu tämän lain
tai tilintarkastuslain mukaisesti;
2) tilintarkastajalla ei ole tilintarkastuslain 10 §:ssä tarkoitettua
kelpoisuutta; taikka
3) tilintarkastaja ei ole tilintarkastuslain 23 tai
24 §:ssä tarkoitetulla tavalla riippumaton.
Tilintarkastajan velvollisuudesta ilmoittaa Vakuutusvalvontavirastolle
vakuutusyhtiötä koskevista seikoista ja päätöksistä on
soveltuvin osin voimassa, mitä vakuutusyhtiölain
9 luvun 3 a §:ssä säädetään.
Edustuston tilintarkastuksesta on muutoin soveltuvin osin voimassa,
mitä tilintarkastuslaissa säädetään.
Vakuutusvalvontavirasto voi antaa ohjeita edustuston tilintarkastuksen
suorittamisesta.
40 §
Edustuston tilinpäätös
Kolmannen maan vakuutusyhtiön edustuston kirjanpidossa
ja tilinpäätöksen laatimisessa noudatetaan
kirjanpitolakia (1336/1997), jollei tämän
lain kirjanpitoa ja tilinpäätöstä koskevista säännöksistä muuta
johdu, sekä kirjanpitoasetusta (1339/1997), jollei
tämän lain kirjanpitoa ja tilinpäätöstä koskevista
säännöksistä taikka 40 a tai
40 b §:n nojalla annetusta sosiaali- ja terveysministeriön
asetuksesta tai mainittujen pykälien nojalla annetuista
Vakuutusvalvontaviraston määräyksistä muuta
johdu.
Kirjanpitolain 3 luvun 1 §:n 3—5 momenttia, 2 §:n
2 momenttia, 9 §:n 1—4 momenttia, 11 §:ää ja
13 §:n 1 momenttia, 4 luvun 1, 3 ja 4 §:ää,
5 §:n 3—5 momenttia ja 7 §:ää,
5 luvun 2 §:ää, 3 §:n
2 momenttia, 4 §:ää, 12 §:n
2 momenttia, 13, 16, 17 ja 20 §:ää sekä 6
ja 7 lukua ei sovelleta edustuston tilinpäätöksen
laatimiseen.
Sen lisäksi, mitä tässä laissa
säädetään, edustuston tilinpäätökseen
sovelletaan soveltuvin osin vakuutusyhtiölain 10 luvun
4, 4 a—4 e ja 10 §:n säännöksiä sekä osakeyhtiölain (734/1978)
11 luvun 6 a §:n, 9 §:n 2 ja 6 momentin ja 9 a §:n
säännöksiä. Mitä mainituissa
lainkohdissa säädetään osakkeista
ja osakepääomasta, koskee soveltuvin osin takuuosuuksia
ja takuupääomaa sekä muita yhtiöosuuksia
ja niistä muodostuvaa peruspääomaa.
40 a §
Tilinpäätösasiakirjat ja tilinpäätöksen
rekisteröinti
Kolmannen maan vakuutusyhtiön edustuston tilinpäätökseen
kuuluvien asiakirjojen on oltava selkeitä, ja tilinpäätöksen
on muodostettava yhtenäinen kokonaisuus. Tilinpäätöstä varmentamaan
on laadittava tase-erittelyt ja liitetietojen erittelyt, joista
annetaan tarkemmat säännökset sosiaali-
ja terveysministeriön asetuksella. Vakuutusvalvontavirasto
voi antaa tarkempia määräyksiä erittelyistä.
Tilinpäätös on annettava tilintarkastajille
neljän kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.
Edustuston on ilmoitettava tilinpäätös
ja tilintarkastuskertomus patentti- ja rekisterihallitukselle rekisteröitäviksi
kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.
40 b §
Tilinpäätöstä koskevat tarkemmat
säännökset ja määräykset
sekä poikkeukset
Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella annetaan
vakuutustoiminnan erityisluonteesta johtuvat säännökset
kolmannen maan vakuutusyhtiön edustuston tuloslaskelman
ja taseen kaavasta sekä tuloslaskelman ja taseen liitetiedoista
ja toimintakertomuksessa ilmoitettavista tiedoista.
Vakuutusvalvontavirasto antaa vakuutustoiminnan erityisluonteesta
johtuvat tarkemmat määräykset edustuston
tilinpäätöksen laatimisesta.
Vakuutusvalvontavirasto voi antaa ohjeita ja lausuntoja kirjanpitoa
ja tilinpäätöstä koskevien tämän
lain säännösten, sosiaali- ja terveysministeriön
1 momentissa tarkoitetun asetuksen sekä kirjanpitolain
ja kirjanpitoasetuksen soveltamisesta edustustoon.
Vakuutusvalvontavirasto voi edustuston hakemuksesta erityisestä syystä määräajaksi
myöntää luvan
poiketa 3 momentissa tarkoitetuista säännöksistä ja
määräyksistä, jos poikkeaminen
on tarpeen oikean ja riittävän kuvan saamiseksi
edustuston toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta.
Jos tässä pykälässä tarkoitettu
asetus, määräys, ohje, lausunto
tai lupa on kirjanpitolain tai kirjanpitoasetuksen yleisen soveltamisen
kannalta merkittävä, ministeriön tai
Vakuutusvalvontaviraston on ennen asetuksen, määräyksen, ohjeen,
lausunnon tai luvan antamista pyydettävä siitä kirjanpitolautakunnan
lausunto.
Vakuutusvalvontavirasto voi erityisestä syystä määräajaksi
myöntää yksittäistapauksissa poikkeuksia
40 a §:n 2 momentista, tuloslaskelman ja taseen laatimisessa
noudatettavista kaavoista, liitetiedoista ja toimintakertomuksen
tarkemmasta sisällöstä sekä kirjanpitolain
3 luvun 6 §:stä.
41 §
Pääasiamiehen toimittamat selvitykset
Pääasiamiehen on viipymättä toimitettava Vakuutusvalvontavirastolle:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Pääasiamiehen on annettava sosiaali- ja terveysministeriölle
ja Vakuutusvalvontavirastolle niiden määräämässä kohtuullisessa
ajassa yhtiöstä ja sen toiminnasta Suomessa muitakin kuin
1 momentissa tarkoitettuja tietoja, jotka ovat tarpeen tässä laissa
säädettyjen tehtävien suorittamiseksi.
42 §
Pääasiamiehelle asetettava uhkasakko
Vakuutusvalvontavirasto voi velvoittaa pääasiamiehen
toimittamaan virastolle 22 ja 39, 40, 40 a ja 41 §:ssä tarkoitetut
asiakirjat ja tiedot. Virasto voi asettaa uhkasakon velvoitteen
noudattamisen tehostamiseksi.
Uhkasakon tuomitsee maksettavaksi kolmannen maan vakuutusyhtiön
edustuston sijaintipaikan lääninhallitus tai,
jollei yhtiöllä ole edustustoa Suomessa, Etelä-Suomen
lääninhallitus.
44 §
Pakkokeinot
Vakuutusvalvontavirasto voi antaa kolmannen maan vakuutusyhtiölle
huomautuksen, kehottaa yhtiötä korjaamaan asian
määräajassa tai kieltää yhtiötä jatkamasta
sosiaali- ja terveysministeriön tai Vakuutusvalvontaviraston
virheellisenä pitämää menettelyä,
jos vakuutusyhtiö ei noudata lakia, toimilupaansa, yhtiöjärjestystä tai sääntöjä,
tämän lain nojalla annettua säännöstä tai
määräystä taikka sosiaali- ja
terveysministeriön tai Vakuutusvalvontaviraston tämän
lain nojalla antamaa päätöstä,
jos yhtiö on käyttänyt hyvän
vakuutustavan vastaisia menettelytapoja taikka jos yhtiön
toiminnassa on ilmennyt väärinkäytöksiä.
Vakuutusvalvontavirasto voi asettaa uhkasakon 1 momentissa tarkoitetun
kehotuksen tai kiellon noudattamisen tehosteeksi. Uhkasakon tuomitsee
maksettavaksi kolmannen maan vakuutusyhtiön edustuston
sijaintipaikan lääninhallitus tai, jollei yhtiöllä ole
edustustoa Suomessa, Etelä-Suomen lääninhallitus.
Jollei 1 momentissa tarkoitettua kehotusta tai kieltoa noudateta,
Vakuutusvalvontavirasto voi kieltää kolmannen
maan vakuutusyhtiötä antamasta uusia vakuutuksia,
kunnes asia on korjattu.
46 §
Tervehdyttämissuunnitelma ja rahoitussuunnitelma
Jos kolmannen maan vakuutusyhtiön Suomen edustuston
toimintapääoma on pienempi kuin 30 §:n
2 tai 3 momentin mukainen toimintapääoman vähimmäismäärä,
yhtiön on viipymättä toimitettava Vakuutusvalvontaviraston
hyväksyttäväksi edustuston taloudellisen
aseman tervehdyttämissuunnitelma.
Jos kolmannen maan vakuutusyhtiön Suomen edustuston
toimintapääoma on pienempi kuin 30 §:n
2 tai 3 momentin mukainen takuumäärä, yhtiön
on viipymättä toimitettava Vakuutusvalvontaviraston
hyväksyttäväksi edustuston lyhyen
aikavälin rahoitussuunnitelma.
47 §
Oikeus varojen haltuunottoon
Vakuutusvalvontavirasto voi ottaa haltuunsa kolmannen
maan vakuutusyhtiön hallinnassa olevaa omaisuutta taikka
kieltää yhtiötä luovuttamasta
tai panttaamasta tällaista omaisuutta, jos:
1) vakuutusyhtiön toimilupa on peruutettu;
2) vakuutusyhtiö ei täytä 34 §:n
mukaisia vastuuvelan katetta koskevia vaatimuksia;
3) kolmannen maan vakuutusyhtiön Suomen edustuston
toimintapääoma on pienempi kuin 30 §:n
2 tai 3 momentin mukainen takuumäärä;
4) kolmannen maan vakuutusyhtiön Suomen edustuston
toimintapääoma on pienempi kuin 30 §:n
2 tai 3 momentin mukainen toimintapääoman vähimmäismäärä ja
virastolla on aihetta olettaa edustuston taloudellisen tilan edelleen heikkenevän
taikka virasto katsoo edustuston olevan joutumassa tällaiseen
tilaan; sekä
5) vakuutusyhtiö ei ole noudattanut viraston tämän
lain nojalla antamaa kehotusta täydentää edustuston
peruspääomaa vastaavia varoja tai asettamaansa
vakuutta.
49 §
Selvitysmiesten asettaminen
Jos kolmannen maan vakuutusyhtiön toimilupa on peruutettu
tai muutoin lakannut olemasta voimassa, yhtiön on viipymättä asetettava
pääasiamiehen tilalle selvitysmies huolehtimaan yhtiön
Suomessa harjoittaman vakuutusliikkeen selvittämisestä.
Vakuutusvalvontavirastolla on lisäksi oikeus määrätä yksi
selvitysmies. Virastolla on niin ikään oikeus,
kunnes yhtiö on asettanut selvitysmiehen, määrätä väliaikainen
selvitysmies.
Selvitysmiehestä ja väliaikaisesta selvitysmiehestä on
soveltuvin osin voimassa, mitä tässä laissa
säädetään pääasiamiehestä ja
väliaikaisesta pääasiamiehestä.
Jos selvitysmiehet eivät ole yhden vuoden kuluessa
toimiluvan voimassaolon lakkaamisesta aikaansaaneet suunnitelmaa
vakuutuskannan luovuttamisesta 66 §:n mukaisesti tai jollei
vakuutusliikettä muutoin ole mainitussa ajassa selvitetty,
Vakuutusvalvontavirasto voi määrätä ajankohdan,
jolloin muut kuin liikennevakuutuslain (279/1959), potilasvahinkolain
(585/1986) ja tapaturmavakuutuslain (608/1948)
mukaiset vakuutukset päättyvät, sekä ajankohdan,
jolloin mainittujen lakien mukaisten vakuutusten vakuutuskanta ja
sitä vastaava omaisuus siirretään erityisestä selvityspesästä Liikennevakuutuskeskuksen,
Potilasvakuutuskeskuksen ja Tapaturmavakuutuslaitosten liiton hallinnoitavaksi.
Vakuutuskannan ja sitä vastaavan omaisuuden siirtämisestä on
soveltuvin osin voimassa, mitä vakuutusyhtiölain
16 a luvun 9 §:ssä ja tämän
lain 68 §:n 2 momentissa säädetään
vakuutuskannan luovuttamisesta. Muutoin noudatetaan soveltuvin osin,
mitä vakuutusyhtiölain 15 luvun 14 §:ssä säädetään.
50 §
Selvitysmenettelyä koskeva kertomus
Tehtävänsä suoritettuaan selvitysmiesten
tulee viipymättä laatia selvitysmenettelyä koskeva
kertomus ja toimittaa se Vakuutusvalvontavirastolle.
52 §
Kolmannen maan vakuutusyhtiön omaisuuden luovuttaminen
konkurssiin
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kun yhtiön omaisuus on luovutettu konkurssiin, tuomioistuimen
tulee viipymättä ilmoittaa siitä ja paikalletulopäivästä Vakuutusvalvontavirastolle.
Tuomioistuimen tulee niin ikään, jos virasto tekee
siitä esityksen, määrätä valittujen lisäksi
uskotuksi mieheksi ja toimitsijamieheksi viraston ehdottama henkilö.
54 §
Erityinen selvityspesä
Mitä 29 §:n 4 momentissa ja 53 §:ssä säädetään
vakuutena olevien varojen käyttämisestä ja etuoikeudesta
luetteloituna katteena olevaan omaisuuteen, noudatetaan sen estämättä,
että kolmannen maan vakuutusyhtiön omaisuus on luovutettu
konkurssiin. Vakuutusvalvontaviraston on kuitenkin määrättävä vakuutena
ja luetteloituna katteena oleva omaisuus erotettavaksi konkurssihallinnosta
erityiseksi selvityspesäksi. Siihen on myös viipymättä siirrettävä niin suuri
määrä yhtiön muuta omaisuutta,
että erityisen selvityspesän omaisuus vastaa 33 §:ssä tarkoitettua
vastuuvelkaa ja arvioituja selvityskustannuksia.
Vakuutusvalvontaviraston tulee samalla määrätä yksi
tai useampi toimitusmies hoitamaan erityistä selvityspesää.
Toimitusmiehille suoritetaan pesän varoista palkkio, jonka
määrän virasto päättää.
Toimitusmiehistä on soveltuvin osin voimassa, mitä tässä laissa
säädetään selvitysmiehistä.
Kun erityisen selvityspesän selvitys on saatettu loppuun,
jäljellä oleva omaisuus luovutetaan konkurssipesään.
64 §
Ulkomaisen vakuutusyhtiön oikeus kannanluovutukseen
Ulkomainen vakuutusyhtiö (luovuttava yhtiö),
joka harjoittaa tässä laissa tarkoitettua vakuutusliikettä Suomessa,
voi Vakuutusvalvontaviraston suostumuksella luovuttaa kyseiseen
vakuutusliikkeeseen kuuluvien vakuutussopimusten vakuutuskannan
suomalaiselle tai ulkomaiselle vakuutusyhtiölle (vastaanottava
yhtiö) tässä luvussa säädetyissä tapauksissa.
Vakuutusvalvontaviraston on annettava suostumuksensa vakuutuskannan
luovuttamiseen, jollei toimenpide loukkaa vakuutusten käsittämiä etuja
ja jollei sen katsota vaarantavan vakuutustoiminnan tervettä kehitystä ja
jos vakuutuskannan luovuttamiselle tässä luvussa
asetetut muut edellytykset täyttyvät. Virastolla
on oikeus liittää suostumuksen antamiseen
ehdot, joita virasto pitää tarpeellisina vakuutusten
käsittämien etujen tai vakuutustoiminnan terveen
kehityksen turvaamiseksi.
65 §
Ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön kannan luovuttaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vakuutusvalvontavirasto antaa ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön
pyynnöstä suostumuksen vakuutuskannan luovutukseen,
jos vahinkovakuutussopimuksen kattama riski sijaitsee Suomessa,
jos henkivakuutuksen ottaja asuu vakinaisesti Suomessa tai, jos
henkivakuutuksen ottaja on oikeushenkilö, se oikeushenkilön
toimipaikka, johon sopimus liittyy, sijaitsee Suomessa.
Jos vastaanottavana yhtiönä on suomalainen vakuutusyhtiö,
Vakuutusvalvontaviraston on lisäksi annettava luovuttavan
vakuutusyhtiön vakuutustarkastuksesta vastaavalle viranomaiselle lausunto
siitä, onko vastaanottavalla yhtiöllä vakuutuskannan
luovutus huomioon ottaen riittävä toimintapääoma.
Vakuutusvalvontaviraston on päätettävä 2 momentissa
tarkoitetun suostumuksen tai 3 momentissa tarkoitetun lausunnon
antamisesta kolmen kuukauden kuluessa ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön
vakuutustarkastuksesta vastaavan viranomaisen pyynnön saapumisesta.
Muussa tapauksessa viraston katsotaan antaneen suostumuksen vakuutuskannan
luovuttamiseen tai vahvistaneen vakuutusyhtiön toimintapääoman
riittävyyden.
66 §
Kolmannen maan vakuutusyhtiön kannan luovuttaminen
Sen estämättä, mitä vakuutusyhtiölain
16 a luvun 14 §:ssä säädetään,
kolmannen maan vakuutusyhtiö voi Vakuutusvalvontaviraston
suostumuksella luovuttaa Suomen edustustostaan käsin tehtyjen
vakuutussopimusten vakuutuskannan suomalaiselle vakuutusyhtiölle
tai sellaiselle ulkomaiselle ETA-vakuutusyhtiölle tai kolmannen
maan vakuutusyhtiölle, jolla on edustusto Suomessa.
Vakuutusvalvontaviraston on ennen suostumuksen antamista hankittava
suostumus sen Euroopan talousalueeseen kuuluvan muun valtion vakuutustarkastuksesta
vastaavalta viranomaiselta, jossa vahinkovakuutussopimuksen kattama
riski vakuutusyhtiölain 2 a luvun 10 §:n mukaan
sijaitsee tai jossa henkivakuutuksen ottaja asuu vakinaisesti tai,
jos henkivakuutuksen ottaja on oikeushenkilö, se oikeushenkilön
toimipaikka, johon sopimus liittyy, sijaitsee.
Jos vastaanottavana yhtiönä on ulkomainen ETA-vakuutusyhtiö,
Vakuutusvalvontaviraston on ennen suostumuksen antamista hankittava yhtiön
kotivaltion vakuutustarkastuksesta vastaavan viranomaisen vahvistus
siitä, että vastaanottavalla yhtiöllä on
vakuutuskannan luovutus huomioon ottaen riittävä toimintapääoma.
Jos vastaanottavana yhtiönä on toinen kolmannen
maan vakuutusyhtiö, jolla on edustusto Suomessa ja vastaanottavan
yhtiön koko Euroopan talousalueella harjoittaman ensivakuutusliikkeen
vakavaraisuuden valvonnasta vastaa muun Euroopan talousalueeseen
kuuluvan valtion kuin Suomen vakuutustarkastuksesta vastaava viranomainen,
Vakuutusvalvontaviraston on hankittava tämän viranomaisen
vahvistus siitä, että vastaanottavalla yhtiöllä on
vakuutuskannan luovutus huomioon ottaen riittävä toimintapääoma.
67 §
Suostumuksen tai vahvistuksen saamiselle asetettu määräaika
Jos Vakuutusvalvontavirasto ei ole kolmen kuukauden kuluessa
siitä, kun pyyntö on saapunut vastaanottajalle,
saanut vastausta niiden Euroopan talousalueeseen kuuluvien valtioiden
vakuutustarkastuksesta vastaavilta viranomaisilta, joilta virasto
on 66 §:n nojalla pyytänyt vahvistusta tai suostumusta,
näiden katsotaan vahvistaneen vastaanottavan yhtiön
toimintapääoman riittävyyden tai vastaavasti
antaneen suostumuksensa vakuutuskannan luovuttamiseen.
68 §
Kannanluovutuksiin sovellettava menettely
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mitä vakuutusyhtiölain 16 a luvun 9 §:ssä säädetään
vakuutuskannan luovuttamisesta, on soveltuvin osin voimassa, kun
kyse on 66 §:ssä tarkoitetusta vakuutuskannan
luovuttamisesta. Vakuutusyhtiölain 16 a luvun 9 §:n
2 momentissa tarkoitettu kuulutus julkaistaan kuitenkin luovuttavan
yhtiön kustannuksella. Luovuttavaa yhtiötä ei
ole kuitenkaan velvoitettava antamaan yhtiön osakkaille
tietoa edellä mainitusta kuulutuksesta. Vakuutuskannan
luovuttamista koskevat asiakirjat on pidettävä Vakuutusvalvontavirastossa
nähtävinä vakuutusyhtiölain 16 a
luvun 9 §:n 2 momentissa tarkoitetun määräajan
loppuun.
Vastaanottavan yhtiön on ilmoitettava 65 tai 66 §:ssä tarkoitetusta
vakuutuskannan luovuttamisesta virallisessa lehdessä ja
ainakin yhdessä vakuutuskannan luovuttaneen yhtiön
Suomen edustuston sijaintipaikan sanomalehdessä sekä lisäksi
siten kuin Vakuutusvalvontavirasto tarvittaessa määrää kuukauden
kuluessa vakuutuskannan siirtymisestä, jos vahinkovakuutuksen kattama
riski sijaitsee Suomessa, jos henkivakuutuksen ottaja asuu vakinaisesti
Suomessa tai, jos henkivakuutuksen ottaja on oikeushenkilö, se
oikeushenkilön toimipaikka, johon sopimus liittyy, sijaitsee
Suomessa. Ilmoituksen tulee sisältää maininta
vakuutusyhtiölain 16 a luvun 12 §:n 1
momentissa tarkoitetusta vakuutuksenottajan oikeudesta irtisanoa
vakuutussopimuksensa. Jos luovuttavalla yhtiöllä ei
ole edustustoa Suomessa, vakuutuskannan luovuttamisesta on virallisen
lehden lisäksi ilmoitettava ainakin yhdessä Suomessa
ilmestyvässä sanomalehdessä sekä lisäksi
siten kuin virasto tarvittaessa määrää.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
70 §
Ulkomaisista vakuutusyhtiöistä pidettävä rekisteri
Vakuutusvalvontavirasto pitää rekisteriä Suomessa
toimivista ulkomaisista vakuutusyhtiöistä. Rekisteriin
merkitään:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ulkomaisen vakuutusyhtiön on ilmoitettava rekisteriin
merkittyjen tietojen muutoksista viipymättä Vakuutusvalvontavirastolle.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
73 §
Pääasiamiehen vahingonkorvausvelvollisuus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vahingonkorvauksen sovittelusta sekä korvausvastuun
jakaantumisesta kahden tai useamman korvausvelvollisen kesken on
voimassa, mitä vahingonkorvauslain (412/1974)
2 ja 6 luvussa säädetään.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
75 §
Vakuutusyhtiön lukuun toimiminen Suomessa
Jos Vakuutusvalvontavirastolla on syytä otaksua, että joku
harjoittaa ulkomaisen vakuutusyhtiön lukuun Suomessa tässä laissa
tarkoitettua toimintaa tekemättä 7 tai 10 §:ssä tarkoitettua
ilmoitusta tai ilman 18 §:n 1 momentissa tarkoitettua toimilupaa,
viraston on hankittava siitä selvitystä ja tarvittaessa
kehotettava asianomaista määräajassa
tekemään 7 tai 10 §:ssä tarkoitettu
ilmoitus, hakemaan toimilupaa, muuttamaan toimintaansa viraston
ilmoittamalla tavalla tai lopettamaan toimintansa.
77 §
Vakuutusyhtiörikos
Joka Vakuutusvalvontaviraston 15 §:n 2 momentin, 17 §:n
3 momentin tai 47 §:n nojalla määräämän
kiellon vastaisesti luovuttaa tai panttaa yhtiön hallinnassa
Suomessa olevaa omaisuutta, on tuomittava siten kuin vakuutusyhtiölaissa
säädetään vakuutusyhtiörikoksesta.
84 §
Muutoksenhaku
Sosiaali- ja terveysministeriön tai Vakuutusvalvontaviraston
tämän lain nojalla antamaan päätökseen
haetaan muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta siinä järjestyksessä kuin
hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös
on lainvastainen.
Lääninhallituksen tämän
lain nojalla antamaan päätökseen, jolla
uhkasakko on tuomittu maksettavaksi, haetaan muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen
siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.
Sosiaali- ja terveysministeriön tai Vakuutusvalvontaviraston
päätös, joka on annettu 13 §:n, 15 §:n
2 momentin, 16 §:n, 17 §:n 1, 3 tai 4 momentin,
41 §:n, 43 §:n 1 momentin, 44 §:n 1 tai
3 momentin, 45 tai 47 §:n, 49 §:n 1 momentin taikka
54 §:n nojalla, voidaan panna täytäntöön
valituksesta huolimatta.
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä kuuta 200
.
Tämän lain 34 a §:n mukainen sijoitussuunnitelma
on laadittava kuuden kuukauden kuluessa lain voimaantulosta.
Tämän lain 39 a §:ssä säädetyt
vaatimukset täyttävä tilintarkastaja
ja varatilintarkastaja on ensimmäisen kerran valittava
tarkastamaan kolmannen maan vakuutusyhtiön edustuston sen
tilikauden kirjanpito, tilinpäätös ja
hallinto, joka ensimmäisenä päättyy
tämän lain tultua voimaan.