5 luku
Salaiset tiedonhankintakeinot
5 §
Telekuuntelu ja sen edellytykset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Poliisille voidaan rikoksen estämiseksi
antaa lupa kohdistaa telekuuntelua henkilön hallussa olevaan
tai hänen oletettavasti muuten käyttämäänsä teleosoitteeseen
tai telepäätelaitteeseen, jos henkilön
lausumien, uhkausten tai käyttäytymisen
perusteella voidaan perustellusti olettaa hänen syyllistyvän:
1) Suomen itsemääräämisoikeuden
vaarantamiseen;
2) sotaan yllyttämiseen;
3) maanpetokseen, törkeään
maanpetokseen;
4) vakoiluun, törkeään vakoiluun;
5) turvallisuussalaisuuden paljastamiseen;
6) luvattomaan tiedustelutoimintaan;
7) rikoslain 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 2—7 kohdassa
tai mainitun pykälän 2 momentissa tarkoitettuun
terroristisessa tarkoituksessa tehtävään
rikokseen;
8) terroristisessa tarkoituksessa tehtävän
rikoksen valmisteluun;
9) terroristiryhmän johtamiseen;
10) terroristiryhmän toiminnan edistämiseen;
11) koulutuksen antamiseen terrorismirikoksen tekemistä varten;
12) värväykseen terrorismirikoksen
tekemiseen; tai
13) terrorismin rahoittamiseen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
7 §
Telekuuntelusta ja muusta vastaavasta tietojen hankkimisesta
päättäminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lupa telekuunteluun ja 6 §:n 2 momentissa tarkoitettuun
tietojen hankkimiseen voidaan antaa enintään kuukaudeksi
kerrallaan.
Telekuuntelua ja telekuuntelun sijasta toimitettavaa
tietojen hankkimista koskevassa vaatimuksessa ja päätöksessä on
mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva rikos ja sen oletettu
tekoaika taikka toimenpiteen perusteena oleva vaara;
2) henkilö, jonka voidaan perustellusti olettaa
syyllistyvän 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen;
3) tosiseikat, joihin henkilöön kohdistuva epäily
ja telekuuntelun tai telekuuntelun sijasta toimitettavan tietojen
hankkimisen edellytykset perustuvat;
4) telekuuntelua tai 6 §:n 2 momentissa tarkoitettua
tietojen hankkimista koskevan luvan voimassaoloaika kellonajan tarkkuudella;
5) toimenpiteen kohteena oleva teleosoite tai telepäätelaite;
6) telekuuntelun tai telekuuntelun sijasta toimitettavan
tietojen hankkimisen suorittamista johtava ja valvova pidättämiseen
oikeutettu poliisimies;
7) mahdolliset telekuuntelun tai telekuuntelun sijasta
toimitettavan tietojen hankkimisen rajoitukset ja ehdot.
8 §
Televalvonta ja sen edellytykset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Poliisille voidaan rikoksen estämiseksi
antaa lupa kohdistaa televalvontaa henkilön hallussa olevaan
tai hänen oletettavasti muuten käyttämäänsä teleosoitteeseen
tai telepäätelaitteeseen, jos henkilön
lausumien, uhkausten tai käyttäytymisen perusteella
taikka muutoin voidaan perustellusti olettaa hänen syyllistyvän:
1) rikokseen, josta säädetty ankarin
rangaistus on vähintään neljä vuotta
vankeutta;
2) teleosoitetta tai telepäätelaitetta
käyttäen tehtyyn rikokseen, josta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kaksi
vuotta vankeutta;
3) teleosoitetta tai telepäätelaitetta
käyttäen tehtyyn, automaattiseen tietojenkäsittelyjärjestelmään
kohdistuvaan luvattomaan käyttöön, vahingontekoon,
viestintäsalaisuuden loukkaukseen tai tietomurtoon;
4) seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöön,
lapsen houkuttelemiseen seksuaalisiin tarkoituksiin tai
paritukseen;
5) huumausainerikokseen;
6) terroristisessa tarkoituksessa tehtävän
rikoksen valmisteluun; taikka
7) törkeään tulliselvitysrikokseen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10 §
Televalvonnasta päättäminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Keskusrikospoliisin tai suojelupoliisin taikka poliisilaitoksen
päällikkö päättää 8 §:n
4 momentissa tarkoitetusta televalvonnasta. Jos asia ei siedä viivytystä,
pidättämiseen oikeutettu poliisimies saa päättää televalvonnasta
siihen asti, kunnes keskusrikospoliisin tai suojelupoliisin päällikkö taikka
poliisilaitoksen päällikkö on ratkaissut
televalvontaa koskevan asian. Asia on saatettava mainitun poliisimiehen
ratkaistavaksi heti, kun se on mahdollista, kuitenkin viimeistään
24 tunnin kuluttua keinon käytön aloittamisesta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lupa voidaan antaa ja päätös tehdä enintään kuukaudeksi
kerrallaan ja lupa tai päätös voi koskea
myös luvan antamista tai päätöksen
tekemistä edeltänyttä määrättyä aikaa,
joka voi olla kuukautta pidempi.
Televalvontaa koskevassa vaatimuksessa ja päätöksessä on
mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva rikos ja sen oletettu
tekoaika taikka toimenpiteen perusteena oleva vaara;
2) henkilö, jonka voidaan perustellusti olettaa
syyllistyvän 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen;
3) tosiseikat, joihin henkilöön kohdistuva epäily
ja televalvonnan edellytykset perustuvat;
4) suostumus, jos se on televalvonnan käytön edellytys;
5) luvan voimassaoloaika kellonajan tarkkuudella;
6) toimenpiteen kohteena oleva teleosoite tai telepäätelaite;
7) televalvonnan suorittamista johtava ja valvova pidättämiseen
oikeutettu poliisimies;
8) mahdolliset televalvonnan rajoitukset ja ehdot.
12 §
Tukiasematietojen hankkimisesta päättäminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tukiasematietojen hankkimista koskevassa vaatimuksessa
ja päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva rikos ja sen oletettu
tekoaika taikka toimenpiteen perusteena oleva vaara;
2) tosiseikat, joihin tukiasematietojen hankkimisen
edellytykset perustuvat;
3) ajanjakso, jota lupa koskee;
4) tukiasema, jota lupa koskee;
5) tukiasematietojen hankkimisen suorittamista johtava
ja valvova pidättämiseen oikeutettu poliisimies;
6) mahdolliset tukiasematietojen hankkimisen
rajoitukset ja ehdot.
13 §
Suunnitelmallinen tarkkailu ja sen edellytykset
Tarkkailulla tarkoitetaan tiettyyn henkilöön salaa
kohdistettavaa havaintojen tekemistä tiedonhankintatarkoituksessa.
Tarkkailussa voidaan rikoslain 24 luvun 6 §:n estämättä käyttää näköhavaintojen
tekemiseen tai tallentamiseen kameraa tai muuta sellaista teknistä laitetta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tässä pykälässä tarkoitettua
tarkkailua ei saa kohdistaa vakituiseen asumiseen käytettävään tilaan.
Teknistä laitetta ei saa käyttää rikoslain 24
luvun 11 §:ssä tarkoitettuun kotirauhan suojaamaan
paikkaan kohdistuvassa tarkkailussa tai suunnitelmallisessa tarkkailussa.
15 §
Peitelty tiedonhankinta ja sen edellytykset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Peitelty tiedonhankinta ei ole sallittua asunnossa edes asunnonhaltijan
myötävaikutuksella.
18 §
Teknisestä kuuntelusta päättäminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Teknistä kuuntelua koskevassa vaatimuksessa
ja päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva rikos ja sen oletettu
tekoaika taikka toimenpiteen perusteena oleva vaara;
2) henkilö, jonka voidaan perustellusti olettaa
syyllistyvän 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen;
3) tosiseikat, joihin henkilöön kohdistuva epäily
ja teknisen kuuntelun edellytykset perustuvat;
4) luvan voimassaoloaika kellonajan tarkkuudella;
5) tila tai muu paikka, johon kuuntelu kohdistuu;
6) teknisen kuuntelun suorittamista johtava ja valvova
pidättämiseen oikeutettu poliisimies;
7) mahdolliset teknisen kuuntelun rajoitukset ja ehdot.
20 §
Teknisestä katselusta päättäminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Teknistä katselua koskevassa vaatimuksessa ja
päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva rikos ja sen oletettu
tekoaika taikka toimenpiteen perusteena oleva vaara;
2) henkilö, jonka voidaan perustellusti olettaa
syyllistyvän 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen;
3) tosiseikat, joihin henkilöön kohdistuva epäily
ja teknisen katselun edellytykset perustuvat;
4) luvan voimassaoloaika kellonajan tarkkuudella;
5) tila tai muu paikka, johon katselu kohdistuu;
6) teknisen katselun suorittamista johtava ja valvova
pidättämiseen oikeutettu poliisimies;
7) mahdolliset teknisen katselun rajoitukset ja ehdot.
22 §
Teknisestä seurannasta päättäminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lupa voidaan antaa ja päätös tehdä enintään kuudeksi
kuukaudeksi kerrallaan.
Teknistä seurantaa koskevassa vaatimuksessa
ja päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva rikos ja sen oletettu
tekoaika tai toimenpiteen perusteena oleva vaara;
2) henkilö, jonka voidaan perustellusti olettaa
syyllistyvän 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen;
3) tosiseikat, joihin henkilöön kohdistuva epäily
ja teknisen seurannan edellytykset perustuvat;
4) luvan voimassaoloaika kellonajan tarkkuudella;
5) toimenpiteen kohteena oleva esine, aine tai omaisuus;
6) teknisen seurannan suorittamista johtava ja valvova
pidättämiseen oikeutettu poliisimies;
7) mahdolliset teknisen seurannan rajoitukset ja ehdot.
28 §
Peitetoiminta ja sen edellytykset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Poliisi saa rikoksen estämiseksi kohdistaa henkilöön
peitetoimintaa, jos henkilön lausumien tai muun
käyttäytymisen perusteella voidaan perustellusti
olettaa hänen syyllistyvän tai myötävaikuttavan
pakkokeinolain 10 luvun 3 §:ssä tarkoitettuun
muuhun rikokseen kuin törkeään laittoman
maahantulon järjestämiseen tai törkeään
tulliselvitysrikokseen taikka jos tämän voidaan
perustellusti olettaa syyllistyvän tai myötävaikuttavan
rikoslain 17 luvun 18 §:n 1 momentin 1 kohdassa
tarkoitettuun rikokseen. Edellytyksenä on lisäksi,
että tiedonhankintaa on rikollisen toiminnan suunnitelmallisuuden, järjestäytyneisyyden
tai ammattimaisuuden taikka ennakoitavissa olevan jatkuvuuden tai
toistuvuuden vuoksi pidettävä tarpeellisena.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
30 §
Järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan
ja valvottuun läpilaskuun osallistuminen
Jos peitetoimintaa suorittava poliisimies osallistuessaan
järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan
hankkii toimitiloja tai kulku- tai muita sellaisia välineitä,
kuljettaa henkilöitä, esineitä tai aineita,
hoitaa taloudellisia asioita taikka avustaa rikollisryhmää muilla
näihin rinnastettavilla tavoilla, hän on rangaistusvastuusta
vapaa, jos erittäin pätevin perustein on voitu
olettaa, että:
1) toimenpide tehdään ilman hänen
myötävaikutustaankin;
2) poliisimiehen toiminta ei aiheuta vaaraa tai vahinkoa
kenenkään hengelle, terveydelle tai vapaudelle
taikka merkittävää vaaraa tai vahinkoa omaisuudelle;
ja
3) avustaminen edistää merkittävästi
peitetoiminnan tavoitteen saavuttamista.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
38 §
Valeoston toteuttamista koskeva päätös
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Päätöksessä on
mainittava:
1) valeostosta päättänyt
poliisimies, päätöksen antopäivä ja
sisältö;
2) valeoston toteuttava poliisiyksikkö;
3) tunnistetiedot valeoston suorittavista poliisimiehistä;
4) selvitys siitä, miten on varmistuttu, että valeosto
ei saa sen kohteena olevaa tai muuta henkilöä tekemään
rikosta, jota hän ei muuten tekisi;
5) mahdolliset valeoston rajoitukset ja ehdot.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
42 §
Tietolähteen ohjatusta käytöstä päättäminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tietolähteen ohjattua käyttöä koskeva
päätös voidaan antaa enintään
kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan.
Päätös tietolähteen
ohjatusta käytöstä on tehtävä kirjallisesti.
Päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen esittäjä;
2) tiedonhankinnan toteuttava poliisiyksikkö ja
sen toteuttamisesta vastaava poliisimies;
3) tunnistetiedot tietolähteestä;
4) toimenpiteen peruste;
5) tiedonhankinnan tavoite ja toteuttamissuunnitelma;
6) päätöksen voimassaoloaika;
7) mahdolliset tietolähteen ohjatun käytön
rajoitukset ja ehdot.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
47 §
Suojaamisesta päättäminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutettu pidättämiseen
oikeutettu poliisimies päättää muusta
kuin 1 momentissa tarkoitetusta tiedonhankinnan suojaamisesta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
50 §
Kuuntelu- ja katselukiellot
Telekuuntelua, telekuuntelun sijasta toimitettavaa tietojen
hankkimista, teknistä kuuntelua ja teknistä katselua
koskevista kielloista on soveltuvin osin voimassa, mitä pakkokeinolain
10 luvun 52 §:ssä säädetään.
54 §
Ylimääräisen tiedon käyttäminen
Ylimääräistä tietoa saa
käyttää rikoksen selvittämisessä,
jos tieto koskee sellaista rikosta, jonka estämisessä olisi
saatu käyttää sitä tämän luvun
mukaista tiedonhankintakeinoa, jolla tieto on saatu.
Ylimääräistä tietoa
saa käyttää myös, jos ylimääräisen
tiedon käyttämisellä voidaan olettaa olevan
erittäin tärkeä merkitys rikoksen selvittämiselle
ja rikoksesta säädetty ankarin rangaistus on vähintään
kolme vuotta vankeutta tai kyse on jostakin seuraavasta rikoksesta:
1) järjestäytyneen rikollisryhmän
toimintaan osallistuminen;
2) pahoinpitely, kuolemantuottamus, törkeä vammantuottamus,
tappeluun osallistuminen, vaaran aiheuttaminen tai heitteillepano;
3) törkeä kotirauhan rikkominen;
4) vapaudenriisto, lapsikaappaus, laiton uhkaus tai
pakottaminen;
5) kiristys; taikka
6) yleisvaarallisen rikoksen valmistelu.
Ylimääräisen tiedon käyttämisestä näyttönä päättää tuomioistuin
pääasian käsittelyn yhteydessä.
Ylimääräisen tiedon käyttämisen
kirjaamisesta esitutkintapöytäkirjaan säädetään
esitutkintalain 9 luvun 6 §:n 2 momentissa ja ilmoittamisesta
haastehakemuksessa oikeudenkäynnistä rikosasioissa
annetun lain (689/1997) 5 luvun 3 §:n
1 momentin 8 kohdassa.
Ylimääräistä tietoa saa
lisäksi käyttää aina rikoksen
estämiseksi, poliisin toiminnan suuntaamiseksi ja syyttömyyttä tukevana
selvityksenä.
Ylimääräistä tietoa saa
käyttää myös hengelle, terveydelle
tai vapaudelle aiheutuvan merkittävän vaaran taikka
huomattavan ympäristö-, omaisuus- tai varallisuusvahingon
estämiseksi.
Pakkokeinolain nojalla saadun ylimääräisen tiedon
käyttämisestä rikoksen estämiseen
tai tämän pykälän 4 momentissa
mainittuun tarkoitukseen säädetään
pakkokeinolain 10 luvun 56 §:ssä.
55 §
Tietojen hävittäminen
Salaisella tiedonhankintakeinolla saatu tieto on hävitettävä viipymättä sen
jälkeen, kun on käynyt ilmi, ettei tietoa tarvita
rikoksen estämiseksi, paljastamiseksi tai selvittämiseksi
taikka vaaran torjumiseksi.
Ylimääräinen tieto voidaan kuitenkin
säilyttää ja tallettaa henkilötietojen
käsittelystä poliisitoimessa annetussa laissa
tarkoitettuun rekisteriin, jos tieto koskee 54 §:n 1 tai
2 momentissa tarkoitettua rikosta taikka jos tieto on tarpeen rikoslain
15 luvun 10 §:ssä tarkoitetun rikoksen estämiseksi.
Tieto, jota ei ole talletettu rekisteriin tai liitetty
esitutkinta-aineistoon, on hävitettävä ilman
aiheetonta viivytystä sen jälkeen, kun on käynyt
ilmeiseksi, ettei tietoa voida käyttää tai
sitä ei enää tarvita rikoksen estämisessä tai
selvittämisessä.
Edellä 11 §:ssä tarkoitetut tukiasematiedot
on hävitettävä, kun on käynyt
ilmi, ettei tietoa tarvita rikoksen estämiseksi, paljastamiseksi
tai selvittämiseksi taikka vaaran torjumiseksi.
56 §
Telekuuntelun, teknisen kuuntelun ja teknisen laitetarkkailun
keskeyttäminen
Jos käy ilmi, että telekuuntelu kohdistuu
muuhun kuin luvan kohteena olevalta henkilöltä lähtöisin
olevaan tai hänelle tarkoitettuun viestiin taikka että teknisen
kuuntelun kohteena oleva henkilö ei oleskele kuunneltavassa
tilassa tai muussa paikassa, tiedonhankintakeinon käyttö on
keskeytettävä niin pian kuin mahdollista sekä kuuntelulla
saadut tallenteet ja sillä saatuja tietoja koskevat muistiinpanot
on heti hävitettävä. Velvollisuus keskeyttämiseen
sekä tallenteiden ja muistiinpanojen hävittämiseen
koskee myös teknistä laitetarkkailua, jos käy
ilmi, että tarkkailu kohdistuu viestin sisältöön
tai 8 §:ssä tarkoitettuihin tunnistamistietoihin
taikka että 23 §:n 3 momentissa tarkoitettu
henkilö ei käytä tarkkailun kohteena
olevaa laitetta.
58 §
Salaisen tiedonhankintakeinon käytöstä ilmoittaminen
Telekuuntelusta, tietojen hankkimisesta telekuuntelun sijasta,
televalvonnasta, suunnitelmallisesta tarkkailusta, peitellystä tiedonhankinnasta,
teknisestä tarkkailusta ja valvotusta läpilaskusta
on viipymättä ilmoitettava tiedonhankinnan kohteelle
kirjallisesti sen jälkeen, kun tiedonhankinnan tarkoitus
on saavutettu. Salaisen tiedonhankintakeinon käytöstä on
kuitenkin ilmoitettava tiedonhankinnan kohteelle viimeistään
vuoden kuluttua sen käytön lopettamisesta.
Tuomioistuin voi pidättämiseen oikeutetun poliisimiehen
vaatimuksesta päättää, että 1
momentissa tarkoitettua ilmoitusta tiedonhankinnan kohteelle saadaan
lykätä enintään kaksi vuotta
kerrallaan, jos se on perusteltua käynnissä olevan
tiedonhankinnan turvaamiseksi, valtion turvallisuuden varmistamiseksi
taikka hengen tai terveyden suojaamiseksi. Ilmoitus saadaan tuomioistuimen
päätöksellä jättää kokonaan
tekemättä, jos se on välttämätöntä valtion turvallisuuden
varmistamiseksi taikka hengen tai terveyden suojaamiseksi.
Jos tiedonhankinnan kohteen henkilöllisyys ei ole tiedossa
1 tai 2 momentissa tarkoitetun määräajan
tai lykkäyksen päättyessä, tiedonhankintakeinon
käytöstä on ilmoitettava kirjallisesti
hänelle ilman aiheetonta viivytystä henkilöllisyyden
selvittyä.
Kohteelle ilmoittamisesta on samalla annettava kirjallisesti
tieto luvan myöntäneelle tuomioistuimelle.
Suunnitelmallisesta tarkkailusta, peitellystä tiedonhankinnasta,
peitetoiminnasta, valeostosta ja tietolähteen ohjatusta
käytöstä ei ole velvollisuutta ilmoittaa
tiedonhankinnan kohteelle, jos asiassa ei ole aloitettu esitutkintaa.
Jos esitutkinta aloitetaan, noudatetaan soveltuvin osin, mitä pakkokeinolain
10 luvun 60 §:ssä säädetään.
Kun harkitaan ilmoituksen lykkäämistä tai
tekemättä jättämistä 2
ja 5 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa, arvioinnissa
on myös otettava huomioon asianosaisen oikeus asianmukaisesti
valvoa oikeuttaan.
Ilmoitusta koskevan asian käsittelyssä tuomioistuimessa
noudatetaan soveltuvin osin, mitä 45 §:ssä säädetään.
Valeostosta ja tietolähteen ohjatusta käytöstä ilmoittamista
koskevat asiat käsitellään Helsingin
käräjäoikeudessa noudattaen soveltuvin
osin mainitun pykälän 6 momenttia.