1 luku
Kiinniottaminen, pidättäminen ja vangitseminen
3 §
Pidättämisen edellytykset
Rikoksesta todennäköisin syin epäilty
saadaan pidättää:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2) jos rikoksesta on säädetty
lievempi rangaistus kuin kaksi vuotta vankeutta, mutta siitä säädetty
ankarin rangaistus on vähintään vuosi vankeutta
ja epäillyn henkilökohtaisten olosuhteiden tai
muiden seikkojen perusteella on syytä epäillä,
että hän:
a) lähtee pakoon taikka muuten karttaa esitutkintaa,
oikeudenkäyntiä tai rangaistuksen täytäntöönpanoa;
b) vaikeuttaa asian selvittämistä hävittämällä,
turmelemalla, muuttamalla tai kätkemällä todistusaineistoa
taikka vaikuttamalla todistajaan, asianomistajaan, asiantuntijaan
tai rikoskumppaniinsa; taikka
c) jatkaa rikollista toimintaa;
6 §
Pidättämiseen oikeutettu virkamies
Pidättämisestä päättää pidättämiseen
oikeutettu virkamies. Pidättämiseen oikeutettuja
virkamiehiä ovat:
1) poliisiylijohtaja, poliisijohtaja, poliisiylitarkastaja,
poliisitarkastaja, lääninpoliisijohtaja, lääninpoliisiylitarkastaja,
lääninylikomisario, lääninkomisario,
poliisipäällikkö, apulaispoliisipäällikkö,
nimismies, keskusrikospoliisin päällikkö,
apulaispäällikkö ja toimistopäällikkö,
suojelupoliisin päällikkö, esitutkintatehtäviin
määrätty apulaispäällikkö,
esitutkintatehtäviin määrätty
osastopäällikkö ja esitutkintatehtäviin
määrätty ylitarkastaja, liikkuvan poliisin
päällikkö, apulaispäällikkö ja
liikennepoliisitarkastaja, rikosylitarkastaja, rikostarkastaja,
rikosylikomisario, ylikomisario, rikoskomisario ja komisario;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4) rajavartiolaitoksen päällikkö,
rajavartiolaitoksen esikunnan oikeudellisen osaston osastopäällikkö ja
hallinnollisen toimiston toimistopäällikkö sekä rajavartioston
ja merivartioston komentaja.
21 §
Määräajan asettaminen syytteen nostamista varten
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vangittua vastaajaa koskevan syyteasian tuomioistuinkäsittelyssä noudatettavista
määräajoista säädetään
oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetussa laissa
(689/1997).
22 §
Vangitsemisasian uudelleen käsittely
Jos rikoksesta epäilty on vangittu, tuomioistuimen,
joka käsittelee syytteen ensimmäisenä oikeusasteena,
on otettava vangitsemisasia tuomion antamiseen asti uudelleen käsiteltäväksi viipymättä
ja
viimeistään neljän vuorokauden kuluttua
pyynnön esittämisestä, jos vangittu sitä pyytää.
Vangitsemisasiaa ei kuitenkaan tarvitse ottaa uudelleen käsiteltäväksi
aikaisemmin kuin kahden viikon kuluessa asian edellisestä käsittelystä.
Tuomioistuimen tulee ottaa asia uudelleen käsiteltäväksi
tätä aikaisemminkin, jos siihen on aihetta edellisen
käsittelyn jälkeen ilmi tulleen seikan johdosta.
Tutkinnanjohtajan on välittömästi ilmoitettava
tuomioistuimelle ja vangitulle seikasta, jonka vuoksi vangittuna
pitämiseen ei enää ole syytä.
Vangitulle ja hänen avustajalleen sekä asianomaiselle
pidättämiseen oikeutetulle virkamiehelle on varattava
tilaisuus tulla kuulluksi vangitsemisasiaa uudelleen käsiteltäessä,
jollei vangittu tai pidättämiseen oikeutettu virkamies
ilmoita, ettei kuuleminen ole tarpeen. Vangittu on tuotava tuomioistuimeen,
jos hän haluaa tulla henkilökohtaisesti kuulluksi
tai hänen kuulemiseensa asian selvittämiseksi
on muutoin syytä.
23 §
Vangittuna pitämisestä määrääminen
eräissä tapauksissa
Jos tuomioistuin peruuttaa tai lykkää pääkäsittelyn
taikka määrää toimitettavaksi
uuden pääkäsittelyn asiassa, jossa vastaaja
on vangittuna, on sen samalla tutkittava, onko syytä pitää hänet
edelleen vangittuna. Vangitsemisasian uudelleen käsittely
ei kuitenkaan ole tarpeen sinä aikana, kun pääkäsittelyä on
lykätty jonkun samassa asiassa vastaajana olevan mielentilan
tutkimisen johdosta. Vangittuna pitämisestä on myös
määrättävä, jos tuomioistuin
ei julista tuomiota heti pääkäsittelyn
päätyttyä.
24 §
Vangitun päästäminen vapaaksi
Käsitellessään kysymystä vangitun
pitämisestä edelleen vangittuna tuomioistuimen
on määrättävä hänet
päästettäväksi heti vapaaksi,
jos se varattuaan asianomaiselle pidättämiseen
oikeutetulle virkamiehelle tilaisuuden tulla kuulluksi katsoo, ettei
edellytyksiä vangittuna pitämiseen enää ole.
Tuomioistuimen on asianomaisen pidättämiseen
oikeutetun virkamiehen esityksestä määrättävä vangittu
päästettäväksi heti vapaaksi,
jos edellytyksiä vangittuna pitämiseen ei enää ole. Vangittu
on määrättävä päästettäväksi
vapaaksi myös, jos syytettä ei ole nostettu sille
määrätyssä ajassa eikä sen
kuluessa ole pyydetty määräajan pidentämistä.
Vangittua tai hänen avustajaansa ei tarvitse kutsua asian
käsittelyyn.
27 §
Muutoksenhaku
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vangittu saa kannella päätöksestä.
Kantelulle ei ole määräaikaa. Kantelu
on käsiteltävä kiireellisenä.
Jollei kantelua jätetä tutkimatta tai selvästi
perusteettomana hylätä, sen johdosta on asianomaiselle
pidättämiseen oikeutetulle virkamiehelle varattava
tilaisuus vastauksen antamiseen hovioikeuden tarkoituksenmukaiseksi
katsomalla tavalla, jollei se ole ilmeisesti tarpeetonta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3 luku
Hukkaamiskielto ja vakuustakavarikko
1 §
Hukkaamiskiellon ja vakuustakavarikon edellytykset
Jos on olemassa vaara, että se jota on syytä epäillä rikoksesta
tai se, joka voidaan rikoksen johdosta tuomita korvaamaan vahinko
tai menettämään valtiolle rahamäärä,
pyrkii välttämään sakon, korvauksen
tai menetettäväksi tuomittavan rahamäärän
maksamista kätkemällä tai hävittämällä omaisuuttaan,
pakenemalla tai muulla näihin rinnastettavalla tavalla,
saadaan hänen omaisuuttaan panna hukkaamiskieltoon enintään
määrä, joka oletettavasti vastaa tuomittavaa
sakkoa, korvausta ja menettämisseuraamusta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3 §
Väliaikaistoimenpiteet
Jos 1 §:ssä säädetyt edellytykset
ilmeisesti ovat olemassa eikä asia siedä viivytystä,
tutkinnanjohtaja tai syyttäjä saa panna siinä mainittua omaisuutta
väliaikaisesti hukkaamiskieltoon tai vakuustakavarikkoon,
kunnes tuomioistuin on päättänyt asiasta.
Tämä toimenpide peräytyy, jos vaatimusta
hukkaamiskiellosta tai vakuustakavarikosta ei ole tehty tuomioistuimelle
viikon kuluessa väliaikaisen määräyksen
antamisesta. Jos väliaikainen hukkaamiskielto tai vakuustakavarikko
olisi 4 §:n 1 momentissa tarkoitetusta syystä kumottava
ennen kuin tuomioistuin on alkanut käsitellä asiaa,
tutkinnanjohtajan tai syyttäjän on kumottava väliaikaistoimenpide.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4 §
Hukkaamiskiellon ja vakuustakavarikon kumoaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tuomioistuimen on kumottava hukkaamiskielto tai vakuustakavarikko
myös, jollei syytettä nosteta neljän
kuukauden kuluessa hukkaamiskieltoa tai vakuustakavarikkoa koskevan määräyksen
antamisesta. Tuomioistuin saa tutkinnanjohtajan tai syyttäjän
edellä tarkoitettuna määräaikana
tekemästä pyynnöstä pidentää tätä aikaa
enintään neljällä kuukaudella
kerrallaan.
5 luku
Etsintä
Paikkaan kohdistuva etsintä
1 §
Kotietsintä esineen löytämiseksi
Jos on syytä epäillä, että on
tehty rikos, josta säädetty ankarin rangaistus
on vähintään kuusi kuukautta vankeutta,
tai jos selvitettävänä ovat yhteisösakon
tuomitsemiseen liittyvät seikat, saadaan rakennuksessa,
huoneessa taikka suljetussa säilytyspaikassa tai suljetussa
kulkuneuvossa, joka on sen hallinnassa, jota on syytä epäillä rikoksesta,
toimittaa kotietsintä takavarikoitavan tai väliaikaiseen
hukkaamiskieltoon tai vakuustakavarikkoon pantavan esineen tai omaisuuden
löytämiseksi taikka muutoin sellaisen seikan tutkimiseksi,
jolla voi olla merkitystä rikoksen selvittämisessä.
Paikassa, joka ei ole sen hallinnassa, jota on syytä epäillä rikoksesta,
saadaan kotietsintä toimittaa vain, kun rikos on tehty
siellä tai epäilty on siellä otettu kiinni
taikka muuten voidaan erittäin pätevin perustein
olettaa, että etsinnällä löydetään
takavarikoitava tai väliaikaiseen hukkaamiskieltoon tai
vakuustakavarikkoon pantava esine tai omaisuus taikka muutoin saadaan selvitystä rikoksesta.
Paikassa, johon yleisöllä on pääsy
tai jossa rikoksentekijöillä on tapana oleskella
taikka sellaista omaisuutta, jota etsitään, on
tapana ostaa tai ottaa pantiksi, saadaan kotietsintä 1 momentissa
säädetyssä tarkoituksessa toimittaa riippumatta
rikoksesta säädetystä rangaistuksesta.
2 §
Kotietsintä henkilön löytämiseksi
Edellä 1 §:n 1 momentissa mainitussa
etsittävän hallinnassa olevassa paikassa saadaan
toimittaa kotietsintä kiinni otettavan, pidätettävän tai
vangittavan, tuomioistuimeen tuotavan taikka sinne rikosasiassa
haastettavan vastaajan taikka henkilönkatsastukseen toimitettavan
tavoittamiseksi.
Muualla kuin etsittävän henkilön
hallinnassa olevassa paikassa saadaan kotietsintä toimittaa vain,
jos etsittävän henkilön erittäin
pätevin perustein voidaan olettaa oleskelevan siellä.
Tästä riippumatta etsintä saadaan toimittaa
paikassa, johon yleisöllä on pääsy
tai jossa rikoksentekijöillä on tapana oleskella.
8 §
Paikantarkastus
Muualla kuin 1 §:n 1 momentissa tarkoitetussa
paikassa saadaan, vaikkei yleisöllä ole sinne pääsyä,
toimittaa rikoksesta säädetystä rangaistuksesta
riippumatta paikantarkastus takavarikoitavan tai väliaikaiseen
hukkaamiskieltoon tai vakuustakavarikkoon pantavan esineen tai omaisuuden
löytämiseksi taikka muutoin sellaisen seikan tutkimiseksi,
jolla voi olla merkitystä rikoksen selvittämisessä.
Paikantarkastus saadaan vastaavasti toimittaa 2 §:n
1 momentissa tarkoitetun henkilön tavoittamiseksi. Paikantarkastuksesta
päättää syyttäjä,
tutkinnanjohtaja tai tutkija. Paikantarkastukseen ei sovelleta 3—7 §:n
säännöksiä kotietsinnästä.
10 §
Henkilöntarkastuksen edellytykset
Sille, jota on syytä epäillä
1) rikoksesta, josta säädetty ankarin
rangaistus on vähintään kuusi kuukautta
vankeutta,
2) lievästä pahoinpitelystä,
3) näpistyksestä, lievästä kavalluksesta,
lievästä luvattomasta käytöstä,
lievästä moottorikulkuneuvon käyttövarkaudesta,
murtovälineen hallussapidosta,
4) lievästä vahingonteosta tai
5) lievästä petoksesta,
saadaan tehdä henkilöntarkastus takavarikoitavan
taikka väliaikaiseen hukkaamiskieltoon tai vakuustakavarikkoon
pantavan esineen tai omaisuuden löytämiseksi tai
muutoin sellaisen seikan tutkimiseksi, jolla voi olla merkitystä rikoksen
selvittämisessä.
Se, jota ei ole syytä epäillä rikoksesta,
saadaan tarkastaa vain, jos erittäin pätevin perustein
voidaan olettaa, että tarkastuksessa saatetaan löytää takavarikoitava
taikka väliaikaiseen hukkaamiskieltoon tai vakuustakavarikkoon pantava
esine tai omaisuus taikka muutoin saada selvitystä rikoksesta.
11 §
Henkilönkatsastuksen edellytykset
Henkilönkatsastus saadaan 10 §:n
1 momentissa mainitussa tarkoituksessa kohdistaa siihen, jota todennäköisin
syin epäillään rikoksesta, josta säädetty
ankarin rangaistus on enemmän kuin kuusi kuukautta vankeutta,
taikka rattijuopumuksesta tai huumausaineen käyttörikoksesta. Jollei
epäilyyn ole todennäköisiä syitä,
epäilty saadaan katsastaa vain, jos erittäin pätevin
perustein voidaan olettaa, että katsastuksessa saatetaan
löytää takavarikoitava taikka väliaikaiseen
hukkaamiskieltoon tai vakuustakavarikkoon pantava esine tai omaisuus
taikka muutoin saada selvitystä rikoksesta.
Jos on tehty rikos, josta säädetty ankarin
rangaistus on vähintään neljä vuotta
vankeutta, saadaan DNA-tunnisteen määrittämiseksi
tai muun vastaavan tutkinnan suorittamiseksi tarpeellinen
henkilönkatsastus tehdä henkilöille,
joita ei epäillä kyseisestä rikoksesta,
jos tutkinnalla on erittäin tärkeä merkitys
rikoksen selvittämiselle sen vuoksi, että rikoksen
selvittäminen olisi mahdotonta tai olennaisesti vaikeampaa
käyttämällä tutkinnan kohteiden
oikeuksiin vähemmän puuttuvia keinoja. DNA-tunniste
sekä muut vastaavat tutkintatulokset on hävitettävä ja
säilytetyt näytteet tuhottava, kun asia on lainvoimaisesti
ratkaistu tai jätetty sillensä.
12 §
Henkilöön kohdistuvan etsinnän toimittaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Henkilönkatsastuksen yhteydessä tehtävästä tutkimuksesta
ei saa aiheutua tutkittavalle sanottavaa haittaa.
5 a luku
Telekuuntelu, televalvonta ja tekninen tarkkailu
1 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) telekuuntelulla
viestintämarkkinalaissa (393/2003)
tarkoitetun yleisen viestintäverkon tai siihen liitetyn
viestintäverkon kautta teleliittymään,
sähköpostiosoitteeseen tai muuhun sellaiseen teleosoitteeseen
taikka telepäätelaitteeseen tulevan taikka siitä lähtevän
viestin kuuntelua tai tallentamista salaa viestin sisällön
selvittämiseksi;
2) televalvonnalla salassapidettävien
tunnistamistietojen hankkimista televiesteistä, jotka on
lähetetty 1 kohdassa tarkoitettuun viestintäverkkoon
kytketystä teleliittymästä, teleosoitteesta
tai telepäätelaitteesta taikka vastaanotettu tällaiseen
teleliittymään, teleosoitteeseen tai telepäätelaitteeseen,
sekä matkaviestimen sijaintitiedon hankkimista ja tällaisen
teleliittymän tai telepäätelaitteen tilapäistä sulkemista;
3) teknisellä tarkkailulla:
a) sellaisen keskustelun tai viestin kuuntelua tai
tallentamista salaa teknisellä laitteella, joka ei ole
ulkopuolisten tietoon tarkoitettu ja johon keskusteluun kuuntelija
ei osallistu (tekninen kuuntelu);
b) tietyn henkilön tai paikan, jossa epäillyn voidaan
olettaa oleskelevan, jatkuvaa tai toistuvaa kuvaamista tai tarkkailua
salaa kiikarilla, kameralla, videokameralla tai muulla sellaisella laitteella
tai menetelmällä (tekninen katselu); sekä
c) kulkuneuvon tai tavaran seurantaa siihen kiinnitetyllä radiolähettimellä tai
muulla sellaisella laitteella tai menetelmällä (tekninen
seuranta).
2 §
Telekuuntelun edellytykset
Kun on syytä epäillä jotakuta
1) joukkotuhonnasta, joukkotuhonnan valmistelusta,
kemiallisen aseen kiellon rikkomisesta, biologisen aseen kiellon
rikkomisesta,
2) Suomen itsemääräämisoikeuden
vaarantamisesta, sotaan yllyttämisestä, maanpetoksesta, törkeästä maanpetoksesta,
vakoilusta, törkeästä vakoilusta, turvallisuussalaisuuden
paljastamisesta, luvattomasta tiedustelutoiminnasta,
3) valtiopetoksesta, törkeästä valtiopetoksesta,
valtiopetoksen valmistelusta,
4) törkeästä lapsen seksuaalisesta
hyväksikäytöstä,
5) taposta, murhasta, surmasta,
6) törkeästä vapaudenriistosta,
ihmisryöstöstä, panttivangin ottamisesta,
7) törkeästä ryöstöstä,
törkeästä kiristyksestä,
8) törkeästä kätkemisrikoksesta,
ammattimaisesta kätkemisrikoksesta, törkeästä rahanpesusta,
9) tuhotyöstä, liikennetuhotyöstä,
törkeästä tuhotyöstä,
törkeästä terveyden vaarantamisesta,
ydinräjähderikoksesta, kaappauksesta,
10) rikoslain 34 a luvun 1 §:n 1 momentin
2—7 kohdassa tai 2 momentissa tarkoitetusta terroristisessa
tarkoituksessa tehdystä rikoksesta, terroristisessa tarkoituksessa
tehtävän rikoksen valmistelusta, terroristiryhmän
johtamisesta, terroristiryhmän toiminnan edistämisestä,
terrorismin rahoittamisesta,
11) törkeästä vahingonteosta,
12) törkeästä kiskonnasta,
13) törkeästä rahanväärennyksestä,
14) törkeästä ympäristön
turmelemisesta,
15) törkeästä huumausainerikoksesta
taikka
16) edellä mainittujen rikosten rangaistavasta
yrityksestä,
rikoksen esitutkintaa toimittavalle viranomaiselle voidaan
antaa lupa kuunnella ja tallentaa televiestejä, joita epäilty
lähettää hallussaan olevasta tai oletettavasti
muuten käyttämästään
teleliittymästä, teleosoitteesta tai telepäätelaitteesta
taikka tällaiseen teleliittymään, teleosoitteeseen
tai telepäätelaitteeseen tulevia hänelle tarkoitettuja
viestejä, jos saatavilla tiedoilla voidaan olettaa olevan
erittäin tärkeä merkitys rikoksen selvittämiselle.
Lupa 1 momentin mukaiseen telekuunteluun voidaan
siinä säädetyin edellytyksin antaa myös, kun
on syytä epäillä jotakuta liike- tai
ammattitoimintaan liittyvästä sellaisesta
1) törkeästä lahjuksen antamisesta,
2) törkeästä kavalluksesta,
3) törkeästä veropetoksesta,
törkeästä avustuspetoksesta,
4) törkeästä väärennyksestä,
5) törkeästä petoksesta,
6) törkeästä velallisen
epärehellisyydestä, törkeästä velallisen
petoksesta,
7) törkeästä lahjuksen ottamisesta,
törkeästä virka-aseman väärinkäytöstä,
8) törkeästä säännöstelyrikoksesta,
9) törkeästä sisäpiirintiedon
väärinkäytöstä tai
törkeästä kurssin vääristämisestä taikka
10) edellä mainittujen rikosten rangaistavasta
yrityksestä,
jossa rikoksella tavoitellaan erityisen suurta hyötyä ja
rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti.
3 §
Televalvonnan edellytykset
Kun on syytä epäillä jotakuta
1) rikoksesta, josta säädetty ankarin
rangaistus on vähintään neljä vuotta
vankeutta,
2) automaattiseen tietojenkäsittelyjärjestelmään
kohdistuneesta rikoksesta, joka on tehty telepäätelaitetta
käyttäen, parituksesta, oikeudenkäytössä kuultavan
uhkaamisesta, laittomasta uhkauksesta tai huumausainerikoksesta,
3) edellä mainittujen rikosten rangaistavasta yrityksestä tai
4) terroristisessa tarkoituksessa tehtävän
rikoksen valmistelusta,
rikoksen esitutkintaa toimittavalle viranomaiselle voidaan
antaa lupa kohdistaa televalvontaa epäillyn hallussa olevaan
tai hänen oletettavasti muuten käyttämäänsä teleliittymään,
teleosoitteeseen tai telepäätelaitteeseen taikka
hankkia epäillyn hallussa olevan tai hänen oletettavasti muuten
käyttämänsä matkaviestimen sijaintitiedot
taikka tilapäisesti sulkea tällainen liittymä tai
laite, jos televalvonnalla saatavilla tiedoilla taikka teleliittymän
tai telepäätelaitteen sulkemisella voidaan olettaa
olevan erittäin tärkeä merkitys rikoksen
selvittämiselle.
Rikoksen esitutkintaa toimittavalle viranomaiselle voidaan asianomistajan
suostumuksella antaa lupa kohdistaa televalvontaa tämän
hallussa olevaan tai muuten käyttämään
teleliittymään tai teleosoitteeseen siltä osin
kuin se on tarpeen 1 momentissa tarkoitetun rikoksen selvittämiseksi.
Jos esitutkinta koskee rikosta, jonka johdosta joku on saanut surmansa,
luvan myöntäminen ei edellytä surmatun
oikeudenomistajien suostumusta.
3 a §
Matkaviestimien sijaintitiedon hankkiminen
Edellä 3 §:n 1 momentin 1—4 kohdassa
tarkoitetun rikoksen esitutkintaa toimittavalle viranomaiselle voidaan
antaa lupa saada tieto niistä matkaviestimistä,
joista on rikoksen oletettuna tapahtuma-aikana kirjautunut tieto
rikoksen oletetun tekopaikan tai muun, rikoksen selvittämisen
kannalta merkityksellisen paikan läheisyydessä sijaitsevan
tukiaseman kautta telejärjestelmään,
jos tietojen saamisella voidaan olettaa olevan erittäin
tärkeä merkitys rikoksen selvittämiselle.
4 §
Teknisen kuuntelun edellytykset
Kun on syytä epäillä jotakuta
1) rikoksesta, josta säädetty ankarin rangaistus
on vähintään neljä vuotta vankeutta,
2) huumausainerikoksesta,
3) edellä mainittujen rikosten rangaistavasta yrityksestä tai
4) terroristisessa tarkoituksessa tehtävän
rikoksen valmistelusta,
rikoksen esitutkintaa toimittava viranomainen saa kohdistaa
epäiltyyn teknistä kuuntelua, jos kuuntelulla
saatavilla tiedoilla voidaan olettaa olevan erittäin tärkeä merkitys
rikoksen selvittämiselle.
Teknistä kuuntelua saa 1 momentin nojalla kohdistaa
epäiltyyn vain hänen ollessaan vakituiseen asumiseen
tarkoitetun tilan ulkopuolella. Teknistä kuuntelua saa
lisäksi kohdistaa epäiltyyn, joka suorittaa rangaistusta
rangaistuslaitoksessa taikka on pakkolaitokseen eristetty tai tutkintavanki,
hänen ollessaan sellissään tai vankien
käytössä olevissa laitoksen muissa tiloissa.
Kun on syytä epäillä jotakuta
1) joukkotuhonnasta, joukkotuhonnan valmistelusta,
kemiallisen aseen kiellon rikkomisesta, biologisen aseen kiellon
rikkomisesta,
2) Suomen itsemääräämisoikeuden
vaarantamisesta, sotaan yllyttämisestä, maanpetoksesta, törkeästä maanpetoksesta,
vakoilusta, törkeästä vakoilusta,
3) valtiopetoksesta, törkeästä valtiopetoksesta,
4) törkeästä lapsen seksuaalisesta
hyväksikäytöstä,
5) taposta, murhasta, surmasta,
6) ihmisryöstöstä,
7) törkeästä ryöstöstä,
8) törkeästä tuhotyöstä,
törkeästä terveyden vaarantamisesta,
ydinräjähderikoksesta, kaappauksesta,
9) rikoslain 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 2—7 kohdassa
tai 2 momentissa tarkoitetusta terroristisessa tarkoituksessa tehdystä rikoksesta,
terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen
valmistelusta, terroristiryhmän johtamisesta, terroristiryhmän
toiminnan edistämisestä, terrorismin rahoittamisesta,
10) törkeästä huumausainerikoksesta
tai
11) edellä mainittujen rikosten rangaistavasta
yrityksestä,
rikoksen esitutkintaa toimittavalle viranomaiselle voidaan
antaa lupa kohdistaa teknistä kuuntelua myös sellaiseen
vakituiseen asumiseen tarkoitettuun tilaan, jossa epäilty
todennäköisesti oleskelee, jos rikoksen selvittäminen olisi
olennaisesti vaikeampaa tai mahdotonta käyttämällä rikoksesta
epäillyn tai muiden oikeuksiin vähemmän
puuttuvia pakkokeinoja.
Esitutkintaa toimittavalla virkamiehellä on oikeus
sijoittaa kuuntelulaite kuuntelun kohteena oleviin tiloihin, jos
kuuntelun suorittaminen sitä edellyttää.
Virkamiehellä on tällöin oikeus laitteen
asentamiseksi ja pois ottamiseksi salaa mennä edellä mainittuihin
tiloihin.
4 a §
Teknisen katselun edellytykset
Kun on syytä epäillä jotakuta rikoksesta,
josta säädetty ankarin rangaistus on enemmän
kuin kuusi kuukautta vankeutta, epäiltyyn tai tiettyyn paikkaan,
jossa hänen voidaan olettaa oleskelevan, saadaan kohdistaa
teknistä katselua, jos katselulla saatavilla tiedoilla
voidaan olettaa olevan erittäin tärkeä merkitys
rikoksen selvittämiselle.
Jos tekninen katselu kohdistuu vankeinhoitolaitoksen huostassa
olevaan rangaistusta rangaistuslaitoksessa suorittavaan, pakkolaitokseen
eristettyyn tai tutkintavankiin, edellytetään kuitenkin,
että epäily koskee rikosta, josta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään neljä vuotta
vankeutta, taikka huumausainerikosta tai näiden rikosten
rangaistavaa yritystä taikka terroristisessa tarkoituksessa
tehtävän rikoksen valmistelua ja että katselulla
saatavilla tiedoilla voidaan olettaa olevan erittäin tärkeä merkitys rikoksen
selvittämiselle.
Teknistä katselua saa kohdistaa epäiltyyn vain
hänen ollessaan vakituiseen asumiseen tarkoitetun tilan
ulkopuolella. Teknistä katselua saa lisäksi kohdistaa
epäiltyyn, joka suorittaa rangaistusta rangaistuslaitoksessa
taikka on pakkolaitokseen eristetty tai tutkintavanki, hänen ollessaan
sellissään tai vankien käytössä olevissa
laitoksen muissa tiloissa.
Esitutkintaa toimittavalla virkamiehellä on oikeus
sijoittaa katselulaite katselun kohteena oleviin tiloihin, jos katselun
suorittaminen sitä edellyttää. Virkamiehellä on
tällöin oikeus laitteen asentamiseksi ja pois
ottamiseksi salaa mennä edellä mainittuihin tiloihin.
4 b §
Teknisen seurannan edellytykset
Kun on syytä epäillä jotakuta rikoksesta,
josta säädetty ankarin rangaistus on enemmän
kuin kuusi kuukautta vankeutta, hänen käyttämäänsä kulkuneuvoon
tai rikoksen kohteena olevaan tavaraerään saadaan
rikoksen selvittämiseksi kohdistaa teknistä seurantaa.
Esitutkintaa toimittavalla virkamiehellä on oikeus
sijoittaa seurantalaite seurattavan kulkuneuvon sisälle,
jos seurannan suorittaminen sitä edellyttää.
Virkamiehellä on tällöin oikeus laitteen
asentamiseksi ja pois ottamiseksi salaa mennä kulkuneuvon
sisälle.
5 §
Toimenpiteestä päättäminen
Pidättämiseen oikeutetun virkamiehen
kirjallisesta vaatimuksesta 1 luvun 9 §:ssä tarkoitettu tuomioistuin
päättää luvan myöntämisestä:
1) telekuunteluun;
2) televalvontaan;
3) 3 a §:ssä tarkoitetun matkaviestimien
sijaintitiedon hankkimiseen;
4) vankeinhoitolaitoksen huostassa olevaan henkilöön
kohdistettavaan tekniseen kuunteluun ja tekniseen katseluun, kun
rangaistuslaitoksen johtajalle on varattu tilaisuus tulla kuulluksi;
5) edellä 4 §:n 3 momentissa
tarkoitettuun tekniseen kuunteluun; sekä
6) tekniseen kuunteluun ja tekniseen katseluun, jossa
kuuntelu- tai katselulaite on tarkoitus sijoittaa epäillyn
käyttämään kulkuneuvoon tai
siihen tilaan, jossa epäilty oleskelee.
Jos 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu toimenpide ei siedä viivytystä,
pidättämiseen oikeutettu virkamies saa päättää toimenpiteestä siihen
asti, kunnes tuomioistuin on ratkaissut luvan myöntämistä koskevan
vaatimuksen. Vaatimus voidaan esittää myös
puhelimitse, jolloin sen sisältö on kirjallisesti
vahvistettava jälkikäteen. Vaatimus on tehtävä heti,
kun se on mahdollista, kuitenkin viimeistään 24 tunnin
kuluttua toimenpiteen aloittamisesta.
Tutkinnanjohtajan esityksestä esitutkinnan toimittamisesta
vastaavan poliisiyksikön päällikkönä tai
apulaispäällikkönä toimiva poliisimies
päättää muusta kuin 1 momentissa
tarkoitetusta teknisestä kuuntelusta. Tullilaitoksen toimittamassa
esitutkinnassa päätöksen tekee tullihallituksen
valvonta- ja tarkastusyksikön tai tutkintatoimiston taikka
tullipiirin päällikkö. Jos tutkinnanjohtajana
on virallinen syyttäjä, päätöksen
tekee kyseinen syyttäjä.
Jos 3 momentissa tarkoitettu asia ei siedä viivytystä,
tutkinnanjohtaja saa päättää asiasta
siihen asti, kunnes 3 momentissa tarkoitettu virkamies on ratkaissut
kuuntelua koskevan esityksen. Esitys on tehtävä heti
kun se on mahdollista, kuitenkin viimeistään 24 tunnin
kuluttua kuuntelun aloittamisesta.
Tutkinnanjohtaja päättää muusta
kuin 1 momentissa tarkoitetusta teknisestä katselusta sekä teknisestä seurannasta.
6 §
Lupa-asian käsittely tuomioistuimessa
Edellä 5 §:n 1 momentissa tarkoitetun
lupa-asian käsittelemisessä ja ratkaisemisessa
noudatetaan soveltuvin osin, mitä 1 luvussa säädetään vangitsemisasian
käsittelystä.
Pidättämiseen oikeutetun virkamiehen vaatimus
on otettava tuomioistuimessa käsiteltäväksi viipymättä vaatimuksen
tehneen tai hänen määräämänsä virkamiehen
läsnä ollessa. Asia ratkaistaan kuulematta rikoksesta
epäiltyä taikka teleliittymän, teleosoitteen
tai telepäätelaitteen taikka kuunneltavan tai
katseltavan tilan haltijaa. Käsiteltäessä 3 §:n
2 momentissa tarkoitettua asiaa teleliittymän
tai teleosoitteen haltijalle on kuitenkin varattava tilaisuus tulla
kuulluksi, jollei siihen tutkinnallisista syistä ole estettä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6 a §
Julkinen asiamies
Ottaessaan käsiteltäväksi 4 §:n
3 momentissa tarkoitettua teknistä kuuntelua koskevan lupa-asian
tuomioistuimen on määrättävä kuuntelun kohteena
olevan rikoksesta epäillyn ja muiden kuuntelun kohteeksi
mahdollisesti joutuvien etuja valvomaan julkinen asiamies.
Julkinen asiamies on velvollinen huolellisesti hyvää asianajotapaa
noudattaen valvomaan kuuntelun kohteena olevan rikoksesta epäillyn
ja muiden kuuntelun kohteeksi mahdollisesti joutuvien etuja.
Julkisen asiamiehen tehtävää hoitava
tai hoitanut ei saa oikeudettomasti paljastaa seikkaa, josta hän
on tehtävää suorittaessaan saanut tiedon.
6 b §
Julkisen asiamiehen kelpoisuusvaatimukset
Julkiseksi asiamieheksi on määrättävä suostumuksensa
perusteella asianajaja tai julkinen oikeusavustaja. Julkiseksi asiamieheksi
määrättävää on
kuultava tehtävään määräämisestä.
Julkisen asiamiehen yksittäistapaukseen liittyvien
kelpoisuusvaatimusten osalta noudatetaan soveltuvin osin, mitä esitutkintalain
45 §:n 2 momentissa säädetään
avustajan yksittäistapauksiin liittyvistä kelpoisuusvaatimuksista.
Julkiselle asiamiehelle annettu määräys
voidaan pätevästä syystä peruuttaa.
Julkinen asiamies ei saa ilman tuomioistuimen lupaa panna toista
sijaansa.
6 c §
Julkiselle asiamiehelle maksettava palkkio ja korvaus
Julkiselle asiamiehelle maksetaan valtion varoista palkkio ja
korvaus noudattaen soveltuvin osin, mitä oikeusapulain
(257/2002) 17 ja 18 §:ssä säädetään
avustajan palkkioista ja korvauksista.
Päätökseen, jolla on määrätty
julkiselle asiamiehelle palkkiota tai korvausta, saa hakea muutosta.
Muutosta haettaessa on noudatettava, mitä valittamisesta
asianomaisen tuomioistuimen päätöksestä säädetään.
7 §
Luvan ja päätöksen ehdot
Telekuuntelua ja televalvontaa koskeva lupa voidaan antaa kerrallaan
enintään yhdeksi kuukaudeksi. Luvassa on määriteltävä toimenpiteen kohteena
oleva teleliittymä, teleosoite tai telepäätelaite
ja henkilöt. Televalvontaa koskeva lupa voidaan myöntää koskemaan
myös päätöstä edeltänyttä tiettyä aikaa,
joka voi olla kuukautta pidempi. Tuomioistuin voi liittää lupaan muitakin
rajoituksia ja ehtoja. Matkaviestimien sijaintitiedon hankkimista
koskevassa luvassa on mainittava ajanjakso ja tukiasema, jota lupa koskee.
Teknistä kuuntelua koskeva lupa tai päätös voidaan
antaa kerrallaan enintään yhdeksi kuukaudeksi.
Teknistä tarkkailua koskevassa luvassa tai päätöksessä on
mainittava ne henkilöt ja paikat sekä kulkuneuvot
ja tavaraerät, joihin pakkokeino saadaan kohdistaa. Lupaan
tai päätökseen voidaan liittää muitakin
rajoituksia ja ehtoja.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
9 §
Teleyrityksen avustamisvelvollisuus
Teleyrityksen on suoritettava televerkkoon telekuuntelun ja
-valvonnan edellyttämät kytkennät sekä annettava
tutkinnanjohtajan käyttöön telekuuntelun
toimeenpanoa varten tarpeelliset tiedot, välineet ja henkilöstö.
Teleyrityksen on lisäksi annettava tutkinnanjohtajan käyttöön hallussaan
olevat teknisen seurannan toimeenpanoa varten tarpeelliset tiedot.
Esitutkinnan toimittajalla sekä toimenpiteen suorittajalla
ja avustavalla henkilöstöllä on telekuuntelua
varten tarpeellisen yhteyden kytkemiseksi oikeus päästä myös
muihin kuin teleyrityksen hallinnassa oleviin tiloihin, ei kuitenkaan
asuintiloihin.
11 §
Toimenpiteen lopettaminen ja pakkokeinon käytöstä ilmoittaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kun asia on saatettu syyttäjän harkittavaksi tai
esitutkinta muuten on päätetty lopettaa, epäillylle
on ilmoitettava häneen kohdistetuista tässä luvussa
tarkoitetuista pakkokeinoista. Jollei asiassa ole päätetty
tutkinnan lopettamisesta tai asiaa saatettu syyttäjän
harkittavaksi vuoden kuluttua pakkokeinon käytön
lopettamisesta, pakkokeinon käytöstä on
viimeistään tällöin ilmoitettava
epäillylle. Tuomioistuin voi tutkinnanjohtajan esityksestä tärkeästä tutkinnallisesta
syystä päättää,
että ilmoitus saadaan tehdä myöhemmin
tai että se saadaan jättää tekemättä.
13 §
Ylimääräisen tiedon säilyttäminen
Telekuuntelulla tai teknisellä kuuntelulla saatu ylimääräinen
tieto, joka ei liity rikokseen tai joka koskee muuta rikosta kuin
sitä, jonka tutkintaa varten telekuuntelua tai teknistä kuuntelua
koskeva lupa tai päätös on annettu, on
hävitettävä sen jälkeen, kun
asia on lainvoimaisesti ratkaistu tai jätetty sillensä.
Tieto saadaan kuitenkin säilyttää ja
tieto tallettaa poliisin henkilörekistereistä annetussa
laissa (509/1995) tarkoitettuihin esitutkintaviranomaisten
rekistereihin, jos tieto koskee sellaista rikosta, jonka tutkinnassa
saadaan käyttää telekuuntelua tai teknistä kuuntelua,
taikka tietoa tarvitaan rikoslain 15 luvun 10 §:ssä tarkoitetun
rikoksen estämiseen. Tiedot, joita ei ole hävitettävä,
on säilytettävä vielä viiden
vuoden ajan siitä, kun asia on lainvoimaisesti ratkaistu
tai jätetty sillensä.
Edellä 3 a §:ssä tarkoitetut matkaviestimien sijaintitiedot
on hävitettävä, kun asia on lainvoimaisesti
ratkaistu tai jätetty sillensä.
14 §
Korvauksen suorittaminen
Teleyrityksellä on oikeus saada valtion varoista korvaus
tässä luvussa tarkoitetusta viranomaisten avustamisesta
ja tietojen antamisesta aiheutuneista välittömistä kustannuksista.
Korvauksen maksamisesta päättää tutkinnan
suorittaneen poliisilaitoksen tai poliisin valtakunnallisen
yksikön päällikkö taikka hänen
määräämänsä henkilö taikka
tullihallituksen valvonta- ja tarkastusyksikön päällikkö.
Päätökseen haetaan valittamalla muutosta hallinto-oikeudelta
siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään.