sellaisina kuin ne ovat, 5 c § laeissa
1555/2009 ja 1390/2010 ja 5 d § laeissa
1218/2005 ja 1555/2009,
sellaisina kuin niistä ovat 5 a ja 5 b § laissa
1555/2009, 7 a ja 7 b § sekä 7 c §:n
1 momentti laeissa 1218/2005 ja 64/2006, 14 § osaksi
laissa 1202/2007, 14 a § laissa 1202/2007,
14 b § laissa 597/2013, 17 §:n
1 momentti laissa 49/2005 sekä 24 § laeissa
1555/2009 ja 1312/2014, sekä
4 §
Toimeenpano
Toimeentulotukitoiminnan yleinen johto, ohjaus ja kehittäminen
kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriölle.
Tämän lain mukaisia tehtäviä hoitaa
kunnassa sosiaalihuoltolain (710/1982) 6 §:ssä tarkoitettu
kunnan määräämä monijäseninen
toimielin (kunnan toimielin). Jäljempänä tämän
lain 7 §:ssä tarkoitetun perustoimeentulotuen
osalta tämän lain mukaisia tehtäviä hoitaa
kuitenkin Kansaneläkelaitos.
Kunnan ja Kansaneläkelaitoksen tulee tehdä yhteistyötä toimeentulotuen
tarkoituksen toteuttamiseksi. Kansaneläkelaitoksen on tarvittaessa ohjattava
ja neuvottava perustoimeentulotuen hakijaa kunnan sosiaalihuollon
palveluihin hakeutumisessa. Kansaneläkelaitoksen ohjaamis- ja
toimimisvelvollisuudesta, velvollisuudesta monialaiseen yhteistyöhön
sekä kunnassa laadittavasta asiakassuunnitelmasta säädetään
sosiaalihuoltolain (1301/2014) 35, 39 ja 41 §:ssä.
5 a §
Perustoimeentulotuen kattamiseksi Kansaneläkelaitokselle
suoritettavat ennakot ja niiden vahvistaminen sekä maksaminen
Valtio suorittaa Kansaneläkelaitokselle perustoimeentulotukea
varten kuukausittain ennakkoa Kansaneläkelaitoksesta annetun
lain (731/2001) 12 d §:ssä tarkoitettuun
sosiaaliturvan yleisrahastoon Kansaneläkelaitoksen maksuvalmiuden
turvaamiseksi.
Perustoimeentulotuen maksamista varten tarvittava ennakko suoritetaan
siten, että Kansaneläkelaitokselle maksetaan vuotuisen
ennakon määrästä tammikuussa
vähintään yksi kuudesosa ja sen jälkeen
kuukausittain jäljellä oleva määrä tasasuuruisina
erinä. Rahoituksen ja riittävän maksuvalmiuden
turvaamiseksi tai vuotuisen ennakon olennaisesti muuttuessa ennakko voidaan
sosiaali- ja terveysministeriön päätöksellä jaksottaa
edellä säädetystä poiketen.
Kuluvan vuoden ennakoiden yhteismäärää tulee
välittömästi tarkistaa, jos niiden perusteet ovat
olennaisesti muuttuneet.
Ennakot maksetaan kunkin kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä.
5 b §
Kunnan rahoitusosuus perustoimeentulotuen kustannuksista
Kunnan rahoitusosuus perustoimeentulotuen kustannuksista on
50 prosenttia.
Kunnan rahoitusosuus otetaan huomioon tekemällä sitä vastaava
vähennys kunnalle maksettavasta peruspalvelujen valtionosuudesta. Valtionosuuden
vähentämistä koskevasta menettelystä säädetään
kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 34 b §:ssä.
7 a §
Perusosa
Perusosalla katettaviin menoihin kuuluvat ravintomenot, vaatemenot,
vähäiset terveydenhuoltomenot sekä henkilökohtaisesta
ja kodin puhtaudesta, paikallisliikenteen käytöstä,
sanomalehden tilauksesta, puhelimen ja tietoliikenteen käytöstä ja
harrastus- ja virkistystoiminnasta aiheutuvat menot sekä vastaavat
muut henkilön ja perheen jokapäiväiseen
toimeentuloon kuuluvat menot.
7 b §
Muut perusmenot
Perusosalla katettavien menojen lisäksi
muina perusmenoina otetaan tarpeellisen suuruisina huomioon:
1) yleisestä asumistuesta annetun lain (938/2014)
9 §:ssä tarkoitetut asumismenot, muun
kuin yhtiömuotoisen omistusasunnon välttämättömät
hoitomenot sekä välttämättömät asuntoon
muuttoon liittyvät menot;
2) taloussähköstä aiheutuvat
menot;
3) kotivakuutusmaksu;
4) muut kuin perusosaan sisältyvät
terveydenhuoltomenot;
5) lasten päivähoitomenot sekä koululaisten aamu-
ja iltapäivätoiminnan menot;
6) lapsen tapaamisesta lapsen kanssa eri taloudessa
asuvalle vanhemmalle aiheutuvat menot siltä osin, kun ne
perustuvat kunnan toimielimen vahvistamaan sopimukseen
tai tuomioistuimen päätökseen;
7) välttämättömän
henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan
hankintamenot.
Jos toimeentulotuen hakijan asumiseen liittyvät menot
ylittävät tarpeellisen suuruisena 1 momentin 1
kohdassa tarkoitetulla tavalla pidettävän määrän,
hakijaa on ohjattava hankkimaan edullisempi asunto. Lisäksi
hakijaa on ohjattava ottamaan yhteyttä kuntaan asuntoasian
selvittämistä varten. Hakijalle on annettava hänen tosiasialliset
tarpeensa huomioon ottava, riittävä määräaika
edullisemman asunnon hankkimista varten. Kansaneläkelaitoksen
tulee ottaa tuensaajan asumismenot huomioon täysimääräisinä tämän
määräajan. Mitä tässä momentissa
säädetään, ei koske sellaista
toimeentulotuen hakijaa, jolle jo aiemmin on annettu samaa asumistarvetta
koskien ohje ja määräaika hakeutua edullisempaan
asuntoon.
Jos hakijalla ei ole tosiasiallista mahdollisuutta hankkia asuinpaikkakunnaltaan
2 momentissa tarkoitettua asuntoa, asumismenot voidaan ottaa huomioon
täysimääräisenä myös
määräajan jälkeen.
7 c §
Täydentävä toimeentulotuki
Täydentävää toimeentulotukea
myönnettäessä otetaan huomioon tarpeellisen
suuruisina erityismenot, joita ovat:
1) muut kuin 7 b §:ssä tarkoitetut
asumisesta aiheutuvat menot; sekä
2) henkilön tai perheen erityisistä tarpeista
tai olosuhteista johtuvat, toimeentulon turvaamiseksi tai itsenäisen
suoriutumisen edistämiseksi tarpeelliseksi harkitut menot.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10 §
Alennettu perusosa
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Perusosan alentamisen yhteydessä on aina laadittava,
mikäli mahdollista, yhdessä toimeentulotuen hakijan
ja tarvittaessa yhteistyössä työ- ja
elinkeinoviranomaisten ja muiden viranomaisten kanssa suunnitelma
toiminnasta asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi. Kansaneläkelaitoksen
tulee tiedottaa hakijalle kunnan velvollisuudesta laatia suunnitelma
ja ohjata tämä kunnan sosiaalitoimen asiakkaaksi suunnitelman
laatimista varten. Kansaneläkelaitoksen tulee myös
välittömästi toimittaa kunnan sosiaalitoimelle
tiedoksi perusosan alentamista koskeva päätös
ja ilmoittaa tästä hakijalle.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3 luku
Menettely toimeentulotukiasioissa
14 §
Toimeentulotuen hakeminen
Toimeentulotukihakemus tehdään Kansaneläkelaitokselle,
jonka tulee tehdä hakemuksen perustella päätös
perustoimeentulotuesta. Hakemuksen siirtämisestä kunnan
käsiteltäväksi säädetään
14 d §:ssä.
Hakemus täydentävästä tai
ehkäisevästä toimeentulotuesta tehdään
kunnan toimielimelle, jos hakija on saanut hakemusta koskevalle
ajalle tehdyn päätöksen perustoimeentulotuesta.
14 a §
Toimeentulotuen myöntäminen
Perustoimeentulotuen myöntää hakemuksesta
Kansaneläkelaitos Suomessa oleskelevalle hakijalle
tai perheelle. Kansaneläkelaitoksen on kohdennettava perustoimeentulotukea
maksaessaan kustannukset siihen kuntaan, jonka alueella hakija tai
perhe vakinaisesti oleskelee. Jos hakija tai perhe oleskelee muutoin
kuin satunnaisesti useammassa kuin yhdessä kunnassa, kustannukset
on kohdennettava siihen kuntaan, jonka alueella oleskelusta hakijan
tai perheen perustoimeentulotuessa huomioon otettavat menot johtuvat.
Kiireellisenä myönnetyn perustoimeentulotuen kustannukset
kohdennetaan siihen kuntaan, jossa hakija tai perhe oleskelee hakemusta
tehtäessä.
Täydentävän ja ehkäisevän
toimeentulotuen myöntää hakemuksesta
sen kunnan toimielin, jonka alueella hakija tai perhe vakinaisesti
oleskelee. Jos hakija tai perhe muutoin kuin satunnaisesti oleskelee
useammassa kuin yhdessä kunnassa, täydentävän
toimeentulotuen myöntää sen kunnan toimielin,
jonka alueella oleskelusta hakijan tai perheen menot johtuvat. Jos
tässä momentissa tarkoitetun toimeentulotuen tarve
on kiireellinen, toimeentulotuen myöntää sen kunnan
toimielin, jossa hakija tai perhe oleskelee hakemusta tehtäessä.
Toimeentulotukiasia on käsiteltävä siten,
että hakijan tai perheen oikeus välttämättömään
toimeentuloon ja huolenpitoon ei vaarannu.
Päätös toimeentulotuen myöntämisestä on pantava
viivytyksettä täytäntöön.
14 b §
Kiireellisen toimeentulotukiasian käsittely
Kiireellisessä tapauksessa päätös
toimeentulotuesta on tehtävä käytettävissä olevien
tietojen perusteella samana tai viimeistään seuraavana
arkipäivänä hakemuksen saapumisesta.
14 c §
Toimeentulotukiasian käsittely muussa kuin kiireellisessä tapauksessa
Muussa kuin kiireellisessä tapauksessa päätös
toimeentulotuesta on tehtävä viivytyksettä, kuitenkin
viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen
saapumisesta.
Sen estämättä, mitä 1 momentissa
säädetään, perustoimeentulotukea
myönnettäessä päätös hakemusajankohtaa
seuraavaa kuukautta koskevasta hakemuksesta on tehtävä ja
pantava täytäntöön viimeistään
sanotun kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä,
jos hakemuksen saapumisesta on tuolloin kulunut enemmän
kuin seitsemän arkipäivää. Jos
hakemus koskee myöhäisempää aikaa
kuin hakemusajankohtaa seuraavaa kuukautta, päätös
on tehtävä ja pantava täytäntöön
viimeistään hakemuksessa tarkoitetun ajanjakson
ensimmäisenä arkipäivänä.
Jos hakemus on puutteellinen, asiakkaalle on viimeistään
seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen
saapumisesta annettava tai lähetettävä yksilöity
kehotus hakemuksen täydentämiseksi määräajassa.
Päätös toimeentulotuesta on annettava
viivytyksettä, kuitenkin viimeistään
seitsemäntenä arkipäivänä siitä,
kun täydennetty hakemus on saapunut. Jos asiakas ei ole
määräajassa täydentänyt
hakemustaan tai esittänyt hyväksyttävää syytä täydennyksen
viivästymiselle, päätös tehdään
käytettävissä olevien tietojen pohjalta
viivytyksettä, kuitenkin viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä määräajan
päättymisestä. Asiakkaan suostumuksella
päätös voidaan tehdä käytettävissä olevien
tietojen pohjalta ennen määräajan päättymistä.
14 d §
Toimeentulotukea koskevan asian siirtäminen Kansaneläkelaitoksesta
kuntaan
Siltä osin kuin hakija esittää hakemuksessaan sellaisia
menoja, joita ei voida ottaa huomioon tehtäessä päätöstä 7 §:n
mukaisesta perustoimeentulotuesta, Kansaneläkelaitoksen
on toimitettava hakemus viipymättä asiassa toimivaltaiseen
kuntaan tehtyään hakemuksen perusteella päätöksen
perustoimeentulotuesta.
Kansaneläkelaitoksen on, tarvittaessa yhteistyössä asianomaisen
kunnan kanssa, arvioitava, onko asiakkaan täydentävän
tai ehkäisevän tuen tarve kiireellinen. Jos tuen
tarve arvioidaan kiireelliseksi, Kansaneläkelaitoksen on
käsiteltävä hakemus myös perustoimeentulotuen
osalta kiireellisenä.
14 e §
Toimeentulotukiasiakkaan oikeus henkilökohtaiseen keskusteluun
Toimeentulotukiasiakkaalle tulee järjestää mahdollisuus
keskustella henkilökohtaisesti kunnan sosiaalityöntekijän
tai sosiaaliohjaajan taikka perustoimeentulotuen myöntämisen
osalta Kansaneläkelaitoksen toimihenkilön kanssa viimeistään
seitsemäntenä arkipäivänä sen
jälkeen, kun asiakas on tätä pyytänyt
kunnalta tai perustoimeentulotukeen liittyvän asian osalta Kansaneläkelaitokselta.
Kun kunta tai Kansaneläkelaitos käsittelee toimeentulotukea
koskevaa asiaa, sen tulee tiedottaa toimeentulotukiasiakkaalle
edellä mainitusta oikeudesta henkilökohtaiseen
keskusteluun ja tarvittaessa neuvoa asiakasta tämän
oikeuden käyttämisessä.
14 f §
Määräaikojen noudattamisen seuranta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tulee pyytää kunnilta,
kuntayhtymiltä ja Kansaneläkelaitokselta
kaksi kertaa kalenterivuodessa 14 b, 14 c ja 14 e §:ssä säädettyjen
määräaikojen toteutumisen seurannan kannalta
välttämättömät tiedot.
Kunnilta ja kuntayhtymiltä pyydetään
myös määräaikojen toteutumisen
valvonnan kannalta välttämättömät
tiedot. Tiedot eivät saa sisältää yksittäistä henkilöä koskevia
tunnistetietoja.
Kuntien, kuntayhtymien ja Kansaneläkelaitoksen tulee
luovuttaa maksutta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle 1 momentissa
tarkoitetut tiedot.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tulee luovuttaa 1 momentissa
tarkoitetut kuntia ja kuntayhtymiä koskevat tiedot edelleen
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle sen valtakunnallista
ohjaus- ja valvontatehtävää varten.
14 g §
Kansaneläkelaitoksen tietojenantovelvollisuus Terveyden
ja hyvinvoinnin laitokselle tilastojen laatimisen kannalta välttämättömien
tietojen osalta
Kansaneläkelaitos on velvollinen antamaan Terveyden
ja hyvinvoinnin laitokselle sen pyynnöstä sellaiset
tämän lain mukaiseen toimeentulotukeen kuuluvaa
toimintaansa koskevat tiedot, jotka ovat välttämättömiä tilastojen
laatimisen kannalta ja jotka eivät sisällä yksittäistä henkilöä koskevia
tunnistetietoja.
Lisäksi Kansaneläkelaitos on salassapitoa koskevien
säännösten estämättä velvollinen
antamaan vuosittain Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle sen pyynnöstä tämän
lain nojalla toimeentulotukea Kansaneläkelaitokselta saaneita henkilöitä ja
perheitä koskevat tilastojen laatimisen kannalta välttämättömät
tiedot perheen koosta ja rakenteesta, tuen määrästä ja
kestosta sekä tuen tarpeen taustatekijöistä.
Tunnistetietona annetaan toimeentulotukea saaneen henkilön henkilötunnus,
jos se on tilastojen laatimisen kannalta välttämätöntä.
Toimeentulotukea saaneella henkilöllä tarkoitetaan
tässä pykälässä sitä henkilöä,
jonka hakemuksesta toimeentulotuki on myönnetty, sekä hänen
puolisoaan tai hänen kanssaan avioliitonomaisissa olosuhteissa elävää.
Mitä sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen
tilastotoimesta annetussa laissa (409/2001) säädetään
mainitun lain nojalla kerättävistä tiedoista,
sovelletaan myös tämän pykälän
perusteella annettuihin tietoihin. Mitä edellä mainitussa
laissa säädetään sen 2 §:n 2
ja 3 momentin nojalla kerättävistä tiedoista, sovelletaan
myös tämän pykälän
2 momentin perusteella annettuihin tietoihin.
14 h §
Kansaneläkelaitoksen oikeus luovuttaa Terveyden ja
hyvinvoinnin laitokselle tilastoinnin kannalta välttämättömiä tietoja
teknisen käyttöyhteyden avulla
Kansaneläkelaitoksella on oikeus luovuttaa teknisen
käyttöyhteyden avulla tilastojen laatimisen kannalta
välttämättömiä 14 g §:ssä tarkoitettuja
tietoja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle asiakkaan suostumuksesta
riippumatta. Kansaneläkelaitoksen tulee etukäteen
ilmoittaa asiakkaalle tästä mahdollisuudesta.
Ennen teknisen käyttöyhteyden avaamista Terveyden
ja hyvinvoinnin laitoksen on esitettävä Kansaneläkelaitokselle
selvitys siitä, että tietojen suojaamisesta huolehditaan
asianmukaisesti.
17 §
Tietojenanto- ja ilmoitusvelvollisuus
Toimeentulotuen hakijan, hänen perheenjäsenensä ja
elatusvelvollisensa sekä tarvittaessa heidän huoltajansa
ja edunvalvojansa on annettava perustoimeentulotuen myöntämiseksi
Kansaneläkelaitokselle ja täydentävän
ja ehkäisevän toimeentulotuen myöntämiseksi kunnan toimielimelle
kaikki tiedossaan olevat toimeentulotukeen vaikuttavat välttämättömät
tiedot. Tietojen antamiseen sovelletaan sosiaalihuollon asiakkaan
asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000) 11—13 §:ää.
Toimeentulotuen saajan on välittömästi
ilmoitettava Kansaneläkelaitokselle ja kunnan toimielimelle
1 momentissa tarkoitetuissa tiedoissa tapahtuneista muutoksista.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
17 a §
Kansaneläkelaitoksen ja kunnan välinen salassa
pidettävien tietojen luovuttaminen
Kansaneläkelaitoksella on oikeus saada kunnan sosiaalihuollon
viranomaiselta pyynnöstä salassapitosäännösten
estämättä maksutta käsiteltävänään
olevan toimeentulotukiasian käsittelemiseksi ja ratkaisemiseksi
välttämättömät kunnan
sosiaalihuollon viranomaisen hallussa olevat tiedot ja selvitykset.
Kunnan sosiaalihuollon viranomaisen oikeuteen saada pyynnöstä Kansaneläkelaitokselta
tämän lain mukaisten tehtäviensä hoitamiseksi välttämättömät
tiedot sovelletaan sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
annetun lain 20 §:n 1 momenttia. Kansaneläkelaitoksen tulee
kuitenkin antaa tiedot oma-aloitteisesti silloin, kun sillä on
tämän lain 10 §:n 2 momentissa
sekä 14 ja 14 d §:ssä säädetty
kuntaan kohdistuva toimimisvelvollisuus.
18 §
Toimeentulotuen tarkistaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kansaneläkelaitos voi tarkistaa perustoimeentulotuen
määrää ilman, että tuensaaja
ilmoittaa olosuhteissa tai tuen tarpeessa tapahtuneista muutoksista.
Tuen saajan kuulemisesta säädetään
hallintolain (434/2003) 34 §:ssä.
18 a §
Velvollisuus antaa Kansaneläkelaitokselle salassa
pidettäviä tietoja
Sen lisäksi, mitä 17 a §:ssä säädetään,
Kansaneläkelaitoksen oikeudesta saada tässä laissa tarkoitettujen
toimeentulotukitehtäviensä hoitamiseksi välttämättömiä salassa
pidettäviä tietoja säädetään
sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 20 §:ssä.
18 b §
Tietojen luovuttaminen teknisen käyttöyhteyden avulla
Kansaneläkelaitoksella on oikeus saada kunnan sosiaalihuollon
viranomaiselta ja veroviranomaisilta teknisen käyttöyhteyden
avulla näiden henkilörekistereissä olevia
17 a ja 18 a §:ssä tarkoitettuja salassa pidettäviä henkilötietoja asiakkaan
suostumuksesta riippumatta, jos se on välttämätöntä tämän
lain mukaisen toimeentulotukiasian käsittelemistä varten.
Kansaneläkelaitoksen tulee etukäteen ilmoittaa
asiakkaalle tästä mahdollisuudesta.
Ennen teknisen käyttöyhteyden avaamista tietoja
pyytävän viranomaisen on esitettävä selvitys
siitä, että tietojen suojaamisesta huolehditaan
asianmukaisesti.
Kunnan sosiaalihuollon viranomaisen oikeudesta saada 1 momentissa
tarkoitettuja tietoja vastaavat henkilötiedot Kansaneläkelaitokselta ja
veroviranomaiselta teknisen käyttöyhteyden avulla
säädetään sosiaalihuollon asiakkaan
asemasta ja oikeuksista annetun lain 21 §:ssä.
18 c §
Muuta etuutta varten saatujen tietojen käyttäminen
Kansaneläkelaitoksella on oikeus yksittäistapauksessa
käyttää tämän lain
mukaista toimeentulotukea käsitellessään
muiden sille säädettyjen tehtävien hoitamista
varten saamiaan tietoja, jos ne ovat välttämättömiä tämän
lain mukaisten tehtävien hoitamiseksi ja Kansaneläkelaitoksella
olisi oikeus saada kyseiset tiedot muutoinkin tämän
lain perusteella.
20 §
Takaisinperinnän perusteet
Päättäessään
toimeentulotuen myöntämisestä Kansaneläkelaitos
tai kunnan toimielin voi samalla määrätä,
että toimeentulotuki tai osa siitä peritään
takaisin:
1) tuen saajalta, jos hänellä on
tuloja tai varoja tai oikeus elatusta turvaavaan etuuteen, mutta tulot,
varat tai etuus eivät ole tukea myönnettäessä hänen
määrättävinään
tai hän ei muusta syystä voi niitä silloin
käyttää;
2) tuen saajalta, jos hän on tahallaan laiminlyönyt
velvollisuuden pitää huolta omasta elatuksestaan;
3) tuen saajalta, jos tuen myöntäminen
on aiheutunut lakkoon osallistumisesta, kuitenkin vain lakkoon osallistuneelle
itselleen myönnetyn tuen osalta; sekä
4) tuen saajan elatusvelvolliselta, jos hän
on tahallaan laiminlyönyt elatusvelvollisuutensa.
Jos tuen myöntäminen on perustunut tahallaan
annettuihin erehdyttäviin tietoihin tai 17 §:ssä säädetyn
ilmoitusvelvollisuuden tahalliseen laiminlyöntiin, Kansaneläkelaitos
tai kunta voi periä tuen takaisin näiden tietojen
antajalta tai ilmoitusvelvollisuuden laiminlyöneeltä siltä osin
kuin tuen myöntäminen on perustunut tästä syystä virheellisiin
tietoihin.
23 §
Perintä ja kuittaus odotettavissa olevasta etuudesta
Jos toimeentulotukea on myönnetty joko kokonaan tai
osaksi ennakkona odotettavissa olevaa eläkettä,
elatusapua, avustusta tai muuta jatkuvaa taikka kertakaikkista tuloa,
korvausta tai saamista vastaan, kunnan toimielin voi periä ja nostaa
sen estämättä, mitä muussa laissa
säädetään, henkilölle
tulevat edellä tarkoitetut tulot, korvaukset ja saamiset
siltä ajalta, jolta tukea on annettu ennakkona, ja käyttää niitä ennakkona annetun
tuen kuittaukseen. Kunnan toimielimen on suoritettava toimeentulotuen
kuittaukseen käytettyjen varojen jälkeen jäljelle
jäävät varat välittömästi
tuen saajalle.
Jos kunnan toimielin on ilmoittanut 1 momentissa tarkoitetun
tulon, korvauksen tai saamisen suorittajalle vähintään
kaksi viikkoa ennen maksupäivää, että tuloa,
korvausta tai saamista ei saa suorittaa tuen saajalle itselleen,
suoritus voi tapahtua laillisin vaikutuksin vain kunnan toimielimelle.
Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään
kunnan toimielimestä, sovelletaan myös Kansaneläkelaitokseen,
jos se myöntää ja maksaa perustoimeentulotukea.
Jos samaan tuloon tai saatavaan kohdistuu sekä Kansaneläkelaitoksen
että kunnan toimielimen maksuvaatimus, tulot tai saatavat
maksetaan ensin Kansaneläkelaitokselle. Kansaneläkelaitos
suorittaa perustoimeentulotuen kuittaukseen käytettyjen
varojen jälkeen jäljelle jääneet
varat kunnan toimielimelle.
24 §
Muutoksenhaku
Muutoksenhausta tässä laissa tarkoitettuun kunnan
sosiaalitoimen päätökseen säädetään
sosiaalihuoltolain (1301/2014) 6 luvussa.
Tässä laissa tarkoitettuun Kansaneläkelaitoksen
päätökseen saa vaatia oikaisua Kansaneläkelaitokselta
siten kuin hallintolaissa säädetään. Oikaisuvaatimukseen
annettuun päätökseen saa hakea muutosta
valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
Valituksen voi toimittaa valitusaikana myös Kansaneläkelaitokselle,
jonka on toimitettava se oman lausuntonsa ohella hallinto-oikeudelle.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa
hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea
muutosta vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Lupa voidaan myöntää ainoastaan, jos
lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa tapauksissa tai
oikeuskäytännön yhtäläisyyden
vuoksi on tärkeätä saattaa asia korkeimman
hallinto-oikeuden tutkittavaksi.
26 §
Ulosmittaus-, siirto- ja kuittauskielto
Toimeentulotukea ei saa ulosmitata, eikä sitä saa
käyttää kuittaukseen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Toimeentulotukea koskevaan hakemukseen, joka kohdistuu aikaan
ennen tämän lain voimaantuloa, sovelletaan tämän
lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.
Kunta voi kuitenkin ennen tämän lain voimaantuloa
tehdyn hakemuksen perusteella tehdä enintään
31 päivään maaliskuuta 2017 voimassa
olevan päätöksen toimeentulotuen myöntämisestä.
Kunta vastaa tekemänsä päätöksen perusteella
tuen maksamisesta ja muista siihen liittyvistä toimista.
Kunnalle maksetaan 50 prosentin valtionosuus päätösten
perusteella aiheutuvista perustoimeentulotuen menoista. Valtionosuuden
maksamista varten kunnan on viimeistään 31 päivänä toukokuuta
2017 ilmoitettava aluehallintovirastolle tiedot kunnalle vuonna 2017
aiheutuneista perustoimeentulotuen menoista. Aluehallintoviraston
on tehtävä kunnan antaman selvityksen perusteella
päätös toimeentulotuen kustannuksiin
suoritettavasta valtionosuudesta ja suoritettava valtionosuus viimeistään
kolmen kuukauden kuluessa selvityksen saapumisesta. Aluehallintoviraston
on toimitettava tieto kunnittain maksetun toimeentulotuen määrästä Kansaneläkelaitokselle
ja valtiovarainministeriölle viimeistään
lokakuun loppuun mennessä.
Ennen tämän lain voimaantuloa tehdyn päätöksen
perusteella maksetun toimeentulotuen takaisinperintään
sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa
olleita säännöksiä.
Jos samaan tuloon tai saatavaan kohdistuu sekä ennen
tämän lain voimaantuloa että tämän lain
voimaantulon jälkeen syntyneitä maksuvaatimuksia,
saatavat maksetaan niiden syntymisjärjestyksessä alkaen
vanhimmasta saatavasta.