6 luku
Julkinen ostotarjous ja tarjousvelvollisuus
Julkinen ostotarjous
1 §
Tämän luvun säännöksiä sovelletaan
tarjouduttaessa vapaaehtoisesti (vapaaehtoinen ostotarjous)
tai 10 §:n velvoittamana julkisesti ostamaan julkisen kaupankäynnin
kohteena olevia osakkeita. Tämän luvun säännöksiä sovelletaan myös
osakkeisiin oikeuttavista muista arvopapereista tehtäviin
tarjouksiin, jos:
1) osakkeet ovat julkisen kaupankäynnin kohteena
ja niihin oikeuttavien arvopaperien liikkeeseenlaskija on sama kuin
näillä osakkeilla; tai
2) osakkeeseen oikeuttavat arvopaperit ovat julkisen
kaupankäynnin kohteena ja niiden liikkeeseenlaskija on
sama kuin näillä osakkeilla.
Tasapuolisuus
2 §
Julkisen ostotarjouksen tekijä ei saa asettaa kohdeyhtiön
1 §:ssä tarkoitettujen arvopaperien haltijoita
eriarvoiseen asemaan (tasapuolinen kohtelu).
Ostotarjouksen julkistaminen ja tiedoksiantaminen
3 §
Päätös julkisesta ostotarjouksesta
on julkistettava välittömästi sekä annettava
tiedoksi tarjouksen kohteena olevat arvopaperit liikkeeseen laskeneelle
yhtiölle (kohdeyhtiö), asianomaiselle
julkisen kaupankäynnin järjestäjälle
ja Rahoitustarkastukselle.
Julkistamisen jälkeen päätös
on annettava viipymättä tiedoksi kohdeyhtiössä ja
tarjouksen tehneessä yrityksessä henkilöstön
edustajalle tai, jollei tällaista ole, henkilöstölle.
Edellä 1 momentissa tarkoitetussa julkistamisessa on
mainittava tarjouksen tarkoittama arvopaperimäärä,
tarjouksen voimassaoloaika ja tarjottu vastike sekä muut
tarjouksen toteuttamiselle asetetut olennaiset ehdot. Julkistamisesta
on myös käytävä ilmi, miten
menetellään, jos hyväksyvät
vastaukset kattavat tarjouksen tarkoittamaa määrää suuremman
määrän arvopapereita.
Ennen 1 momentissa tarkoitettua julkistamista tarjouksen tekijän
tulee varmistautua siitä, että se voi suorittaa
täysimääräisesti mahdollisesti
tarjottavan rahavastikkeen ja toteuttaa kaikki kohtuudella vaadittavat
toimenpiteet varmistaakseen muuntyyppisen vastikkeen suorittamisen.
Tarjousasiakirja
4 §
Ennen ostotarjouksen voimaantuloa tarjouksen tekijän
on julkistettava ja pidettävä tarjouksen voimassaoloajan
yleisön saatavilla tarjousasiakirja, joka sisältää olennaiset
ja riittävät tiedot tarjouksen edullisuuden arvioimiseksi,
sekä toimitettava se kohdeyhtiölle ja asianomaiselle julkisen
kaupankäynnin järjestäjälle.
Tarjousasiakirjan saa julkistaa, kun Rahoitustarkastus on hyväksynyt
sen. Rahoitustarkastuksen on päätettävä viiden
pankkipäivän kuluessa siitä, kun asiakirja
on annettu sen hyväksyttäväksi, voidaanko
se julkistaa. Tarjousasiakirjan saa jättää Rahoitustarkastuksen
hyväksyttäväksi, kun päätös
ostotarjouksesta on julkistettu 3 §:n mukaisesti.
Tarjousasiakirja on hyväksyttävä, jos
se täyttää 1 momentissa säädetyt
edellytykset.
Tarjousasiakirjan julkistamisen jälkeen kohdeyhtiön
on annettava se tiedoksi henkilöstön edustajalle
tai, jollei tällaista ole, henkilöstölle.
Tarjousasiakirjan sisällöstä ja julkistamisesta säädetään
valtiovarainministeriön asetuksella.
Rahoitustarkastuksen on tunnustettava tarjousasiakirjaksi tarjouksen
kohteena olevista arvopapereista laadittu esite, jonka toimivaltainen viranomainen
Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa on hyväksynyt
ja joka täyttää tarjousasiakirjalle asetetut
vaatimukset. Valtiovarainministeriön asetuksella säädetään
tunnustamismenettelystä samoin kuin tällaisen
tarjousasiakirjan kääntämisestä suomen-
tai ruotsinkieliseksi sekä siinä esitettävistä lisätiedoista.
Tarjousasiakirjassa oleva virhe tai puute, joka käy
ilmi ennen tarjouksen voimassaoloajan päättymistä ja
jolla saattaa olla olennaista merkitystä sijoittajalle,
on viivytyksettä saatettava yleisön tietoon julkistamalla
oikaisu tai täydennys samalla tavalla kuin tarjousasiakirja.
Rahoitustarkastus voi tarjousasiakirjan täydennyksen hyväksymisen
yhteydessä edellyttää tarjousaikaa jatkettavaksi
enintään kymmenellä pankkipäivällä,
jotta tarjouksen kohteena olevien arvopaperien haltijat voivat harkita
tarjousta uudelleen.
Tarjouksen voimassaolo
5 §
Ostotarjouksen voimassaoloajan on oltava vähintään
kolme ja enintään kymmenen viikkoa. Ostotarjous
voi erityisestä syystä olla voimassa enemmän
kuin kymmenen viikkoa edellyttäen, että liiketoiminnan
harjoittaminen kohdeyhtiössä ei vaikeudu kohtuuttoman
kauan. Tieto ostotarjouksen voimassaoloajan päättymisestä tulee tällöin
julkistaa vähintään kaksi viikkoa ennen voimassaoloajan
päättymistä.
Rahoitustarkastus voi kohdeyhtiön hakemuksesta ja tarvittaessa
tarjouksen tekijää kuulematta määrätä ostotarjouksen
voimassaoloajan pidentämisestä, jotta kohdeyhtiö voi
kutsua koolle yhtiökokouksen tarkastelemaan tarjousta.
Tarjouksen tekijällä on pidentämisen
johdosta oikeus luopua tarjouksesta viiden pankkipäivän kuluessa
Rahoitustarkastuksen päätöksen tiedoksisaannista.
Kohdeyhtiön lausunto ostotarjouksesta
6 §
Kohdeyhtiön hallituksen on julkistettava lausuntonsa
tarjouksesta ja annettava se tarjouksen tekijälle ja Rahoitustarkastukselle
tiedoksi. Lausunto tulee julkistaa ja antaa tiedoksi mahdollisimman
pian sen jälkeen, kun tarjousasiakirja on toimitettu kohdeyhtiölle
4 §:n mukaisesti, kuitenkin viimeistään
viisi pankkipäivää ennen tarjouksen voimassaoloajan
aikaisinta mahdollista päättymistä.
Edellä 1 momentissa tarkoitetussa lausunnossa
on esitettävä perusteltu arvio:
1) tarjouksesta kohdeyhtiön ja tarjouksen kohteena
olevien arvopaperien haltijoiden kannalta; ja
2) tarjouksen tekijän tarjousasiakirjassa
esittämistä strategisista suunnitelmista ja niiden
todennäköisistä vaikutuksista kohdeyhtiön
toimintaan ja työllisyyteen kohdeyhtiössä.
Kohdeyhtiön on annettava 1 momentissa tarkoitettu lausunto
julkistamisen yhteydessä tiedoksi myös yhtiön
henkilöstön edustajille tai, jollei edustajia
ole, henkilöstölle.
Jos ennen 1 momentissa tarkoitetun lausunnon julkistamista kohdeyhtiö saa
henkilöstön edustajilta erillisen lausunnon tarjouksen
vaikutuksista työllisyyteen, tämä lausunto
tulee liittää asiakirjaan.
Ehtojen muuttaminen
7 §
Jos tarjouksen tekijä on muuttanut tarjouksen ehtoja,
muutettuihin ehtoihin sovelletaan, mitä 3 §:ssä säädetään
ostotarjouksen julkistamisesta ja tiedoksiantamisesta ja 4 §:n
6 momentissa tarjousasiakirjan täydentämisestä.
Kohdeyhtiön hallituksen on täydennettävä 6 §:ssä tarkoitettua lausuntoaan
ostotarjouksesta mahdollisimman pian sen jälkeen, kun muutetut
ehdot on toimitettu hallitukselle, kuitenkin viimeistään
viisi pankkipäivää ennen muutetun tarjouksen
voimassaoloajan aikaisinta mahdollista päättymistä.
Kilpaileva tarjous
8 §
Jos tarjousaikana julkisen ostotarjouksen kohteena olevista
arvopapereista julkistetaan toinen ostotarjous (kilpaileva tarjous),
saa ensimmäisen tarjouksen tekijä pidentää tarjoustaan
kilpailevan tarjouksen mukaiseksi 5 §:n 1 momentissa
säädetystä enimmäisajasta huolimatta.
Samalla ensimmäisen tarjouksen tekijä voi myös
muuttaa tarjouksensa ehtoja 7 §:n mukaisesti. Päätös
tarjousajan pidentämisestä ja ehtojen muuttamisesta
tulee julkistaa sekä antaa tiedoksi kohdeyhtiölle,
asianomaiselle julkisen kaupankäynnin järjestäjälle
ja Rahoitustarkastukselle, sekä kohdeyhtiössä ja
tarjouksen tehneessä yrityksessä henkilöstön
edustajalle tai, jollei tällaista ole, henkilöstölle.
Päätöksen julkistamiseen sovelletaan,
mitä 4 §:n 6 momentissa säädetään
tarjousasiakirjan täydentämisestä. Kohdeyhtiön
hallituksen on täydennettävä 6 §:ssä tarkoitettua
lausuntoaan ostotarjouksesta mahdollisimman pian sen jälkeen,
kun kilpaileva tarjous on julkistettu, kuitenkin viimeistään viisi
pankkipäivää ennen ensimmäisen
tarjouksen voimassaoloajan aikaisinta mahdollista päättymistä.
Ensimmäisen tarjouksen hyväksynyt saa kilpailevan
tarjouksen julkistamisen jälkeen perua hyväksymisensä ensimmäisen
tarjouksen voimassaoloaikana.
Jos kilpaileva tarjous on tehty, voi ensimmäisen tarjouksen
tekijä päättää tarjousaikana
ennen kilpailevan tarjouksen voimassaolon päätymistä tarjouksensa
raukeamisesta. Päätös raukeamisesta tulee
julkistaa sekä antaa tiedoksi kohdeyhtiölle, asianomaiselle
julkisen kaupankäynnin järjestäjälle
ja Rahoitustarkastukselle sekä kohdeyhtiössä ja
tarjouksen tehneessä yrityksessä henkilöstön
edustajalle tai, jollei tällaista ole, henkilöstölle.
Ostotarjouksen tulos
9 §
Tarjousajan päätyttyä tarjouksen
tekijän on viipymättä julkistettava se
omistus- ja ääniosuus kohdeyhtiössä,
joka hänen on mahdollista saavuttaa hankkimalla tarjouksen
perusteella myytäväksi ilmoitetut arvopaperit
ottaen huomioon hänen muutoin hankkimansa ja
aiemmin omistamansa arvopaperit. Jos ostotarjous on ollut ehdollinen,
samalla on ilmoitettava, toteuttaako tarjouksen tekijä ostotarjouksen.
Ilmoitus on tehtävä viipymättä myös
kohdeyhtiölle, asianomaiselle julkisen kaupankäynnin
järjestäjälle ja Rahoitustarkastukselle.
Kohdeyhtiön johdon on annettava 1 momentissa tarkoitettu
ilmoitus tiedoksi myös yhtiön henkilöstön
edustajalle tai, jollei edustajaa ole, henkilöstölle.
Velvollisuus tehdä julkinen ostotarjous
10 §
Osakkeenomistajan, jonka osuus kasvaa yli kolmen kymmenesosan
yhtiön osakkeiden äänimäärästä sen
jälkeen, kun yhtiön osake on otettu julkisen kaupankäynnin
kohteeksi (tarjousvelvollinen), on tehtävä julkinen
ostotarjous kaikista muista yhtiön liikkeeseen laskemista
osakkeista ja yhtiön liikkeeseen laskemista sen osakkeisiin
oikeuttavista arvopapereista (pakollinen ostotarjous).
Pakollinen ostotarjous on tehtävä myös
silloin, jos osakkeenomistajan osuus muun kuin pakollisen ostotarjouksen
seurauksena kasvaa yli puoleen yhtiön osakkeiden äänimäärästä sen
jälkeen, kun yhtiön osake on otettu julkisen kaupankäynnin
kohteeksi.
Edellä 1 momentissa tarkoitettuun osakkeenomistajan ääniosuuteen
luetaan:
1) osakkeenomistajan ja sen määräysvallassa olevien
yhteisöjen ja säätiöiden sekä näiden
eläkesäätiöiden ja eläkekassojen
omistamat osakkeet;
2) osakkeenomistajan tai muun 1 kohdassa tarkoitetun
yhteisön tai säätiön yhdessä toisen kanssa
omistamat osakkeet; sekä
3) muiden sellaisten luonnollisten henkilöiden,
yhteisöjen ja säätiöiden, jotka
toimivat yksissä tuumin osakkeenomistajan kanssa määräävän
vallan käyttämiseksi yhtiössä,
omistamat osakkeet.
Edellä 1 momentissa tarkoitettua ääniosuutta laskettaessa
ei oteta huomioon lakiin tai yhtiöjärjestykseen
taikka muuhun sopimukseen perustuvaa äänestysrajoitusta.
Yhtiön kokonaisäänimäärässä ei
oteta huomioon yhtiölle itselleen tai sen määräysvallassa
olevalle yhteisölle tai säätiölle
kuuluviin osakkeisiin liittyviä ääniä.
Kysymyksen siitä, mikä 2 momentissa tarkoitetuista
henkilöistä, yhteisöistä tai
säätiöistä on tarjousvelvollinen,
ratkaisee epäselvässä tapauksessa
Rahoitustarkastus.
Jos 1 momentissa tarkoitetun rajan ylitykseen johtaneet arvopaperit
on hankittu julkisella ostotarjouksella, joka on tehty kaikista
kohdeyhtiön liikkeeseen laskemista osakkeista ja kohdeyhtiön
liikkeeseen laskemista sen osakkeisiin oikeuttavista arvopapereista,
ei velvollisuutta tehdä pakollinen ostotarjous kuitenkaan
synny. Jos 1 momentissa tarkoitetun rajan ylitykseen johtaneet arvopaperit
on muutoin hankittu julkisella ostotarjouksella, ei tarjousvelvollisuutta synny
ennen tarjouksen voimassaoloajan päättymistä.
Jos kohdeyhtiössä on yksi osakkeenomistaja, jonka ääniosuus
on korkeampi kuin edellä 1 momentissa tarkoitettu ääniosuus,
ei toiselle osakkeenomistajalle synny 1 momentin mukaista tarjousvelvollisuutta
ennen kuin tämän ääniosuus ylittää ensiksi
mainitun osakkeenomistajan ääniosuuden.
Jos 1 momentissa tarkoitettu osakkeenomistajan ääniosuuden
ylittyminen johtuu yksinomaan kohdeyhtiön tai toisen osakkeenomistajan
toimenpiteistä, ei ensiksi mainitulle osakkeenomistajalle
synny 1 momentin mukaista tarjousvelvollisuutta ennen kuin tämä hankkii
tai merkitsee lisää kohdeyhtiön osakkeita
tai muutoin kasvattaa ääniosuuttaan kohdeyhtiössä.
Tarjousvastike pakollisessa ostotarjouksessa
11 §
Tarjousvastikkeena pakollisessa ostotarjouksessa on maksettava
käypä hinta. Rahavastikkeen vaihtoehtona voidaan
tarjota arvopaperivastiketta tai arvopaperi- ja rahavastikkeen yhdistelmää.
Käypää hintaa määritettäessä lähtökohtana
on pidettävä korkeinta tarjousvelvollisen tai
tähän 10 §:n 2 momentissa tarkoitetussa
suhteessa olevan henkilön, yhteisön tai säätiön
tarjousvelvollisuuden syntymistä edeltävän
kuuden kuukauden aikana tarjouksen kohteena olevista arvopapereista
maksamaa hintaa. Tästä hinnasta voidaan poiketa
erityisestä syystä.
Jos tarjousvelvollinen tai tähän 10 §:n 2 momentissa
tarkoitetussa suhteessa oleva henkilö, yhteisö tai
säätiö ei ole tarjousvelvollisuuden syntymistä edeltävän
kuuden kuukauden aikana hankkinut tarjouksen kohteena olevia arvopapereita,
käyvän hinnan määrittämisen
lähtökohtana pidetään tarjousvelvollisuuden
syntymistä edeltävän kolmen kuukauden
aikana julkisessa kaupankäynnissä tarjouksen kohteena
olevista arvopapereista maksettujen hintojen kaupankäyntimäärillä painotettua
keskiarvoa. Tästä hinnasta voidaan poiketa erityisestä syystä.
Tarjousvelvollisen ja tähän 10 §:n
2 momentissa tarkoitetussa suhteessa olevan henkilön, yhteisön
tai säätiön on ilmoitettava Rahoitustarkastukselle
tarjousvelvollisuuden syntymistä edeltäneen 12
kuukauden sekä tarjousvelvollisuuden syntymisen ja ostotarjouksen
päättymisen välisenä aikana
hankkimansa kohdeyhtiön osakkeet ja kohdeyhtiön
liikkeeseen laskemat sen osakkeisiin oikeuttavat arvopaperit ja
niistä maksetut vastikkeet.
Tarjousvastike vapaaehtoisessa ostotarjouksessa
12 §
Tarjousvastike vapaaehtoisessa ostotarjouksessa voidaan maksaa
rahana, arvopapereina tai näiden yhdistelmänä.
Rahavastikkeen tarjoamista ainakin vaihtoehtona edellytetään
silloin, jos vapaaehtoinen ostotarjous tehdään
kaikista kohdeyhtiön liikkeeseen laskemista osakkeista
ja kohdeyhtiön liikkeeseen laskemista sen osakkeisiin oikeuttavista
arvopapereista ja jos
1) vastikkeena tarjottavat arvopaperit eivät ole
julkisen kaupankäynnin tai sitä Euroopan talousalueeseen
kuuluvassa valtiossa vastaavan kaupankäynnin kohteena,
eikä niitä myöskään ostotarjouksen
yhteydessä haeta tällaisen kaupankäynnin
kohteeksi; tai
2) ostotarjouksen tekijä tai tähän
10 §:n 2 momentissa tarkoitetussa suhteessa oleva
henkilö, yhteisö tai säätiö on
hankkinut tai hankkii rahavastiketta vastaan kohdeyhtiön
arvopapereita, jotka oikeuttavat vähintään
viiteen sadasosaan kohdeyhtiön äänimäärästä,
ajanjaksona, joka alkaa kuusi kuukautta ennen ostotarjouksen julkistamista
ja päättyy tarjouksen voimassaoloajan päättyessä.
Jos vapaaehtoinen ostotarjous tehdään kaikista
kohdeyhtiön liikkeeseen laskemista osakkeista ja kohdeyhtiön
liikkeeseen laskemista sen osakkeisiin oikeuttavista arvopapereista,
tarjousvastiketta määritettäessä lähtökohtana
on pidettävä korkeinta ostotarjouksen tekijän
tai tähän 10 §:n 2 momentissa tarkoitetussa
suhteessa olevan henkilön, yhteisön tai säätiön
ostotarjouksen julkistamista edeltävän
kuuden kuukauden aikana tarjouksen kohteena olevista arvopapereista
maksamaa hintaa. Tästä hinnasta voidaan poiketa
erityisestä syystä. Tällaisiin tarjouksiin
sovelletaan, mitä edellä 11 §:n 4 momentissa
säädetään tietojen toimittamisesta
Rahoitustarkastukselle.
Hankinnat tarjousaikana ja sen jälkeen
13 §
Jos julkisen ostotarjouksen tekijä tai tähän 10 §:n
2 momentissa tarkoitetussa suhteessa oleva henkilö, yhteisö tai
säätiö vapaaehtoisen ostotarjouksen julkistamisen
tai tarjousvelvollisuuden syntymisen jälkeen ja ennen tarjousajan päättymistä hankkii
kohdeyhtiön arvopapereita tarjousehtoja paremmin ehdoin,
on tarjouksen tekijän muutettava tarjoustaan vastaamaan
tätä paremmin ehdoin tapahtunutta hankintaa (korotusvelvollisuus).
Jos julkisen ostotarjouksen tekijä tai tähän 10 §:n
2 momentissa tarkoitetussa suhteessa oleva henkilö, yhteisö tai
säätiö yhdeksän kuukauden kuluessa
tarjousajan päättymisestä hankkii kohdeyhtiön
arvopapereita tarjousehtoja paremmin ehdoin, tulee julkisen ostotarjouksen
hyväksyneille arvopaperien haltijoille hyvittää paremmin
ehdoin tapahtuneen hankinnan ja julkisessa ostotarjouksessa tarjotun
vastikkeen välinen ero (hyvitysvelvollisuus).
Jos 10 §:n mukainen tarjousvelvollisuus on syntynyt
vapaaehtoisessa ostotarjouksessa, vapaaehtoisen ostotarjouksen hyväksyneet
arvopaperien haltijat rinnastetaan 1 ja 2 momenttia sovellettaessa
pakollisen ostotarjouksen hyväksyneisiin arvopaperien haltijoihin.
Julkisen ostotarjouksen tekijän on julkistettava korotus-
tai hyvitysvelvollisuuden syntyminen välittömästi.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu korotus on suoritettava
ostotarjouksen hyväksyneille arvopaperien haltijoille viipymättä. Edellä 2
momentissa tarkoitettu hyvitys on suoritettava ostotarjouksen hyväksyneille
arvopaperien haltijoille kuukauden kuluessa hyvitysvelvollisuuden
syntymisestä.
Mitä edellä tässä pykälässä säädetään,
ei sovelleta osakeyhtiölakiin perustuvassa välitystuomiossa
kohdeyhtiön arvopaperista maksettavaksi määrättyyn
korkeampaan hintaan, jos ostotarjouksen tekijä tai tähän
10 §:n 2 momentissa tarkoitetussa suhteessa oleva
henkilö, yhteisö tai säätiö ei
ole tarjoutunut hankkimaan kohdeyhtiön arvopapereita tarjousehtoja
paremmin ehdoin ennen välitysmenettelyä tai sen
kuluessa.
Menettely pakollisessa ostotarjouksessa
14 §
Tarjousvelvollisen on julkistettava tarjousvelvollisuuden syntyminen
välittömästi. Tieto on samalla annettava
myös kohdeyhtiölle, asianomaiselle julkisen kaupankäynnin
järjestäjälle ja Rahoitustarkastukselle,
sekä kohdeyhtiössä ja tarjouksen tehneessä yrityksessä henkilöstön edustajalle
tai, jollei tällaista ole, henkilöstölle.
Tarjousvelvollisen on julkistettava ostotarjous kuukauden
kuluessa tarjousvelvollisuuden syntymisestä. Ostotarjousmenettely
on aloitettava kuukauden kuluessa tarjouksen julkistamisesta.
Poikkeusten myöntäminen
15 §
Rahoitustarkastus voi erityisestä syystä myöntää poikkeuksen
tässä luvussa säädetyistä velvollisuuksista.
Rahoitustarkastus voi myöntää poikkeuksen tämän
luvun säännösten soveltamisesta, jos
kohdeyhtiön yhtiöoikeudellisen kotipaikan mukainen
toimivaltainen jäsenvaltio on muu kuin Suomi. Poikkeus
voidaan myöntää myös silloin,
jos kohdeyhtiön arvopaperien haltijoiden asemaa suojataan
muussa valtiossa sovellettavien tämän luvun säännöksiä vastaavien
säännösten nojalla.
Rajoitussäännös
16 §
Jos kohdeyhtiön yhtiöoikeudellinen kotipaikka
on muussa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa kuin Suomessa,
edellä 10 §:ssä tarkoitettu tarjousvelvollisuuden
synnyttävä ääniosuus sekä poikkeukset
tarjousvelvollisuudesta määräytyvät
tämän valtion säännösten
mukaisesti.
Mitä 11—14 §:ssä säädetään,
ei sovelleta julkisiin ostotarjouksiin, joissa kohdeyhtiön
yhtiöoikeudellinen kotipaikka on muussa Euroopan talousalueeseen
kuuluvassa valtiossa kuin Suomessa, jos kohdeyhtiön yhtiöoikeudellisen
kotipaikan mukainen toimivaltainen jäsenvaltio on muu kuin
Suomi.
Keskuskauppakamarin yrityskauppalautakunta
17 §
Keskuskauppakamarin yrityskauppalautakunta antaa hyvän
arvopaperimarkkinatavan noudattamisen edistämiseksi suosituksia
ja lausuntoja, jotka koskevat kohdeyhtiön johdon toimintaa
julkisessa ostotarjouksessa ja määräysvallan ylläpitämistä koskevia
sopimusperusteisia rakenteita, tai joilla ohjataan yrityskauppatilanteissa
noudatettavia yhtiöoikeudellisia menettelytapoja. Lautakunnan
on pyydettävä suosituksista ennen niiden antamista
Rahoitustarkastuksen lausunto. Suositukset voidaan ottaa osaksi arvopaperipörssin
sääntöjä. Lautakunta voi lisäksi
antaa hakemuksesta ratkaisusuosituksia myös suosituksiin
liittyvissä yksittäisissä kysymyksissä.
Keskuskauppakamarin yrityskauppalautakunnassa on
puheenjohtaja ja kaksi varapuheenjohtajaa sekä kahdeksan
muuta jäsentä. Kullakin on puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajia
lukuun ottamatta henkilökohtainen varajäsen. Keskuskauppakamari
valitsee puheenjohtajan, varapuheenjohtajat ja lautakunnan muut
jäsenet kolmeksi vuodeksi kerrallaan siten, että muista
jäsenistä:
1) kaksi edustaa osakeyhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeuden
asiantuntemusta sekä rahoitusmarkkinoiden asiantuntemusta;
2) kolme nimetään arvopaperien liikkeeseenlaskijoita
edustavien rekisteröityjen yhdistysten ehdotuksista; sekä
3) kaksi nimetään sijoittajia edustavien
rekisteröityjen yhdistysten ehdotuksista.
Keskuskauppakamarin yrityskauppalautakunta on päätösvaltainen,
kun läsnä on puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja
tai kummankin ollessa esteellinen, tilapäiseksi puheenjohtajaksi
valittu jäsen, sekä vähintään
neljä muuta jäsentä. Päätökset
lautakunnan kokouksessa tehdään yksinkertaisella
enemmistöllä. Äänten mennessä tasan
ratkaisee puheenjohtajan ääni. Lautakunnan jäsenen
ja toimihenkilön virkavastuuseen sekä asioiden
käsittelyyn lautakunnassa sovelletaan muuten, mitä kauppakamarilain
(878/2002) 6 §:n 1 momentissa säädetään.
Keskuskauppakamari vastaa yrityskauppalautakunnan toiminnan kustannuksista
ja vahvistaa puheenjohtajan, varapuheenjohtajien ja jäsenten
palkkioiden perusteet. Keskuskauppakamarilla on oikeus periä maksu
lautakunnan toiminnan järjestämisestä. Enimmillään
maksujen tulee vastata toiminnan järjestämisestä aiheutuneita
kustannuksia.