2 luku
Toimivaltaisten viranomaisten tehtävät
3 §
Toimivaltaisen viranomaisen yleiset tehtävät
Toimivaltaisen viranomaisen tehtävänä on valvoa,
että turvatoimiasetuksen ja tämän lain säännöksiä noudatetaan.
Rajavartiolaitoksen, poliisin ja tullilaitoksen on ilmoitettava
1 momentissa tarkoitettujen säännösten
noudattamisessa havaitsemistaan puutteista Merenkulkulaitokselle,
jonka on viipymättä ryhdyttävä toimiin
puutteellisuuksien korjaamiseksi. Jos puutteellisuus on luonteeltaan
sellainen, että sen korjaaminen vaatii pikaisia toimia,
muukin toimivaltainen viranomainen voi ryhtyä välittömiin
toimiin puutteen korjaamiseksi. Sen on myös ilmoitettava
asiasta heti Merenkulkulaitokselle.
Merenkulkulaitoksen, rajavartiolaitoksen ja tullilaitoksen on
ilmoitettava 1 momentissa tarkoitettujen säännösten
noudattamisessa havaitsemistaan vakavista puutteellisuuksista poliisille
turvatoimiasetuksen liitteenä olevan SOLAS-yleissopimuksen
liitteen XI-2 luvun 1 säännön 1.14 kohdassa
määritellyn turvatason arviointia varten.
Toimivaltaisen viranomaisen on luovutettava salassapitosäännösten
estämättä tämän lain
tarkoituksen toteuttamisen kannalta tarpeellisia tietoja toiselle
toimivaltaiselle viranomaiselle. Tietoja voidaan välittää sähköisesti
siten kuin tässä laissa jäljempänä säädetään.
4 §
Merenkulkulaitoksen erityistehtävät
Merenkulkulaitos toimii turvatoimiasetuksen 2 artiklan
6 kohdassa tarkoitettuna merenkulun turvatoimien yhteysyksikkönä,
minkä lisäksi sen tehtävänä on:
1) suorittaa satamarakenteiden turva-arvioinnit, hyväksyä alusten
ja satamarakenteiden turvasuunnitelmat, katsastaa alukset sekä antaa
todistuskirjat siten kuin turvatoimiasetuksessa ja tässä laissa
säädetään;
2) ryhtyä turvatoimiasetuksen 9 artiklassa
tarkoitettuihin valvontatoimenpiteisiin sen varmistamiseksi, että suomalaisessa
satamassa oleva alus on turvatoimiasetuksen säännösten
mukainen, ja jos on perusteltua syytä epäillä,
ettei alus ole turvatoimiasetuksen säännösten
mukainen, tai jos alus ei esitä todistuskirjaa pyydettäessä, ilmoittaa
asiasta rajavartiolaitokselle, poliisille tai tullilaitokselle sekä ryhtyä tarvittaviin
turvatoimiasetuksen liitteenä olevan SOLAS-yleissopimuksen
liitteen XI-2 luvun 9 säännön 1.2 ja 1.3
kohdassa tarkoitettuihin valvontatoimenpiteisiin;
3) ryhtyä turvatoimiasetuksen liitteenä olevan
SOLAS-yleissopimuksen liitteen XI-2 luvun 9 säännön
2.4 kohdassa tarkoitettuihin toimenpiteisiin aluksen vaatimuksenmukaisuuden puutteiden
korjaamiseksi, jos on perusteltua syytä epäillä,
että suomalaiseen satamaan saapuva alus ei noudata turvatoimiasetuksen
säännöksiä, ja jos tilanne ei
korjaannu tai muuten on perusteltua syytä uskoa, että alus
ei noudata turvatoimiasetuksen säännöksiä,
ilmoittaa asiasta rajavartiolaitokselle, poliisille tai tullilaitokselle sekä ryhtyä
tarvittaviin
turvatoimiasetuksen liitteenä olevan SOLAS-yleissopimuksen
liitteen XI-2 luvun 9 säännön 2.5 kohdassa
tarkoitettuihin valvontatoimenpiteisiin;
4) hyväksyä turvatoimiasetuksen 5
artiklan 4 kohdassa tarkoitetut vastaavat turvajärjestelyt
ja ryhtyä niiden osalta asetuksen 5 artiklan 4 kohdassa
tarkoitettuihin toimiin;
5) tiedottaa tarkoituksenmukaisessa laajuudessa, tehokkaasti
ja ilman aiheetonta viivytystä poliisin sille ilmoittamasta
turvatasosta ja sen muutoksista sekä annettava tarvittaessa
asiaa koskevia tarkempia tietoja;
6) tehdä turvatoimiasetuksen mukaiset hallinnon
ilmoitukset; sekä
7) suorittaa muut tässä laissa Merenkulkulaitokselle
säädetyt tehtävät.
5 §
Rajavartiolaitoksen erityistehtävät
Rajavartiolaitoksen tehtävänä on
sen lisäksi, mitä muualla tässä laissa
säädetään:
1) pitää yllä yhteyspistettä alusten
ja satamarakenteiden turvauhkaa koskeville ilmoituksille sekä turvahälytyksille;
2) ilmoittaa 1 kohdan mukaisista ilmoituksista ja turvahälytyksistä viivytyksettä
muille
toimivaltaisille viranomaisille;
3) ilmoittaa sellaisen suomalaisen aluksen 1 kohdan
mukaisista turvahälytyksistä, joka ei ole Suomen
satamassa tai saapumassa Suomen satamaan, välittömästi
niiden valtioiden hallinnoille, joiden läheisyydessä alus
liikennöi; sekä
4) saatuaan tiedon sellaisesta Suomen satamassa olevasta
tai Suomen satamaan saapuvasta aluksesta, jonka osalta on olemassa
perusteltua syytä uskoa, että alus ei täytä turvatoimiasetuksen
säännöksiä, ja jos on perusteltua
syytä uskoa, että alus aiheuttaa turvauhkaa taikka,
että alukseen kohdistuu turvauhka tai turvavälikohtaus,
ryhtyä turvatoimiasetuksen liitteenä olevan SOLAS-yleissopimuksen
liitteen XI-2 luvun 9 säännön 1.2 ja
1.3 tai 2.5 kohdassa tarkoitettuihin valvontatoimenpiteisiin.
6 §
Poliisin erityistehtävät
Poliisin tehtävänä on
sen lisäksi, mitä muualla tässä laissa
säädetään:
1) asettaa turvatoimiasetuksen liitteenä olevan
SOLAS-yleissopimuksen liitteen XI-2 luvun 1 säännön
1.14 kohdassa tarkoitettu turvataso ja päättää käytettävissään
olevien tietojen pohjalta turvatason nostamisesta ja laskemisesta sekä antaa
tarkempia ohjeita vaaratilanteilta suojautumiseksi;
2) ilmoittaa päättämästään
turvatason muutoksesta Merenkulkulaitokselle; sekä
3) saatuaan tiedon sellaisesta Suomen satamassa olevasta
tai Suomen satamaan saapuvasta aluksesta, jonka osalta on olemassa
perusteltua syytä uskoa, että alus ei täytä turvatoimiasetuksen
säännöksiä, ja jos on perusteltua
syytä uskoa, että alus aiheuttaa turvauhkaa taikka
että alukseen kohdistuu turvauhka tai turvavälikohtaus,
ryhtyä turvatoimiasetuksen liitteenä olevan SOLAS-yleissopimuksen
liitteen XI-2 luvun 9 säännön 1.2 ja
1.3 tai 2.5 kohdassa tarkoitettuihin valvontatoimenpiteisiin.
7 §
Tullilaitoksen erityistehtävä
Sen lisäksi, mitä muualla tässä laissa
säädetään, tullilaitoksen tehtävänä on
ryhtyä turvatoimiasetuksen liitteenä olevan SOLAS-yleissopimuksen
liitteen XI-2 luvun 9 säännön 1.2 ja
1.3 tai 2.5 kohdassa tarkoitettuihin valvontatoimenpiteisiin saatuaan
tiedon sellaisesta Suomen satamassa olevasta tai Suomen satamaan
saapuvasta aluksesta, jonka osalta on olemassa perusteltua syytä uskoa,
että alus ei täytä turvatoimiasetuksen
säännöksiä, ja jos on perusteltua
syytä uskoa, että alus aiheuttaa turvauhkaa taikka että alukseen
kohdistuu turvauhka tai turvavälikohtaus.
3 luku
Turvatarkastukset ja muut turvallisuutta lisäävät
toimenpiteet
8 §
Turvatarkastukset
Laittomien aluksia tai satamarakenteita taikka niissä olevia
henkilöitä vahingoittavien tekojen estämiseksi
saadaan tarkastaa alus, aluksen lasti, lastiyksiköt ja
lastialustat, aluksen muonittamiseen ja aluksen varustamiseen käytettävät tavarat
sekä satamarakenteeseen kuuluvat rakennukset, huonetilat
ja säilytystilat. Tarkastusta ei kuitenkaan saa tehdä yksinomaan
asuintiloina käytettävissä rakennusten
tai alusten osissa. Tarkastus sellaisissa asumiseen käytettävissä tiloissa,
joita käytetään myös liikepaikkana
tai liiketoimintaan, voidaan toimittaa vain, jos se on perustellusta
syystä välttämätöntä tässä momentissa
tarkoitettujen tekojen estämiseksi.
Postilähetysten turvatarkastus on toteutettava siten,
että kirjesalaisuus ei vaarannu.
Edellä 1 momentissa mainitussa tarkoituksessa saadaan
metallinilmaisinta tai muuta sellaista teknistä laitetta
käyttäen tarkastaa, ettei matkustajalla ole vaatteissaan,
muutoin yllään tai mukanaan vaarallisia esineitä.
Tällöin voidaan suorittaa myös matkustajan
haastattelu. Jos on perusteltua aihetta epäillä,
että henkilöllä on mukanaan vaarallinen
esine, henkilö voidaan tarkastaa sellaisen löytämiseksi.
Turvatarkastus ja haastattelu voidaan suorittaa myös aluksella
tai satamarakenteessa työskentelevälle sekä erityisen
syyn sitä edellyttäessä myös
niissä muutoin oleskelevalle.
Aluksella tai satamarakenteessa tarkastuksia tekevällä on
oikeus ottaa pois tarkastuksessa tai muualla löydetty vaarallinen
esine taikka aine, jonka hallussapito on muualla laissa kielletty.
Poisotetut esineet ja aineet on luovutettava poliisille tai,
jollei siihen ole lain mukaan estettä, palautettava tarkastetulle
henkilölle takaisin hänen poistuessaan alukselta
taikka satamarakenteesta.
9 §
Luvalliset vaaralliset esineet
Aluksella tai satamarakenteessa tarkastuksia tekevä voi
määrätä, että sellaiset
vaaralliset esineet, joita henkilöllä on asianmukaisen
luvan nojalla tai muutoin laillisesti oikeus kuljettaa mukanaan,
on ennen alukseen taikka satamarakenteeseen saapumista luovutettava
aluksella tai satamarakenteessa erikseen säilytettäviksi.
Ne on palautettava hänen poistuessaan alukselta tai satamarakenteesta.
Jollei esinettä voida tuolloin vaaratta palauttaa, se on
luovutettava poliisille joko tarkastetulle henkilölle palauttamista
tai poliisilain (493/1995) 24 §:ssä säädettyjä toimenpiteitä varten.
10 §
Turvatarkastuksen suorittaja
Rajavartiomiehellä, poliisimiehellä tai tullimiehellä on
oikeus suorittaa tässä laissa tarkoitettu turvatarkastus
sen ehkäisemiseksi, että vaarallisia esineitä käytettäisiin
laittomiin, alusta tai satamarakennetta taikka niissä olevia
henkilöitä vahingoittaviin toimiin.
Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua henkilöä voidaan
käyttää suorittamaan 1 momentissa tarkoitettu
turvatarkastus, jos hän täyttää järjestyksenvalvojista
annetun lain (533/1999) 10 §:ssä säädetyt
järjestyksenvalvojaksi hyväksymiselle asetetut
edellytykset tai jos hän on saanut turvatarkastuksista
lentoliikenteessä annetun lain (305/1994) 9 §:n
2 momentissa tarkoitetun Ilmailulaitoksen vahvistaman koulutusohjelman
mukaisen koulutuksen ja kummassakin tapauksessa poliisi on hyväksynyt
hänet tehtävään. Käsitellessään
hyväksymistä poliisilla on oikeus käyttää niitä rekisteritietoja,
joihin turvallisuusselvityksistä annetussa laissa (177/2002)
tarkoitettu suppea turvallisuusselvitys voi perustua.
Edellä 2 momentissa tarkoitetut turvatarkastajat eivät
ole oikeutettuja suorittamaan tarkastuksia kotirauhan piiriin kuuluvissa
tiloissa. He eivät myöskään
ole oikeutettuja voimakeinojen käyttöön.
Aluksen päällikön oikeudesta ja velvollisuudesta
järjestyksen pitämiseksi ja turvallisuuden säilyttämiseksi
aluksella säädetään merimieslain
(423/1978) 74 §:ssä.
11 §
Vähimmän haitan periaate
Turvatarkastukset on suoritettava niin, ettei niistä aiheudu
tarpeetonta haittaa tarkastettavalle henkilölle tai tarkastuksen
kohteelle. Toimenpiteellä ei saa tarpeettomasti vaikeuttaa
tai häiritä aluksella ja satamarakenteessa tapahtuvaa muuta
toimintaa.
Henkilöön kohdistuvat tarkastukset on suoritettava
hienotunteisesti.
12 §
Henkilöön kohdistuvat pakkotoimet
Jos henkilö kieltäytyy ottamasta osaa tämän lain
mukaiseen tarkastustoimeen tai hänen voidaan perustellusti
epäillä olevan vaaraksi merenkulun turvallisuudelle,
rajavartiomies, poliisimies tai tullimies voi evätä häneltä pääsyn
alukseen tai satamarakenteeseen taikka poistaa hänet alukselta
tai satamarakenteesta. Toimenpiteen voi tarvittaessa suorittaa voimakeinoin,
joita olosuhteet huomioon ottaen voidaan pitää tarpeellisina
ja puolustettavina, kun otetaan huomioon merenkulun turvallisuuden
vaarantuminen, poistettavan henkilön käyttäytyminen
ja muut olosuhteet.
Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain
(39/1889) 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.
4 luku
Erinäiset säännökset
13 §
Tietojen antaminen ennen aluksen satamaan saapumista
Turvatoimiasetuksen 6 artiklassa tarkoitetut turvatoimiin liittyvät
alusta koskevat tiedot on toimitettava Merenkulkulaitokselle Merenkulkulaitoksen
määräämällä tavalla.
14 §
Satamanpitäjän ilmoitusvelvollisuus
Satamanpitäjän on viipymättä ilmoitettava poliisille
turvatason arvioimista varten kaikista sellaisista tietoonsa tulleista
seikoista, joilla voi olla vaikutusta turvatoimiasetuksessa tai
tässä laissa tarkoitetulle merenkulun turvallisuudelle. Ilmoitus
on samalla tehtävä myös Merenkulkulaitokselle,
rajavartiolaitokselle ja tullilaitokselle.
15 §
Aluksen päällikön ilmoitusvelvollisuus
Aluksen päällikön on viipymättä ilmoitettava satamanpitäjälle
tai poliisille turvatason arvioimista varten kaikista sellaisista
tietoonsa tulleista seikoista, joilla voi olla vaikutusta turvatoimiasetuksessa
tai tässä laissa tarkoitetulle merenkulun turvallisuudelle.
16 §
Aineiston esittämisvelvoite
Toimivaltaisella viranomaisella on salassapitosäännösten
estämättä oikeus saada maksutta nähtäväkseen
ne turvatoimiasetuksen ja tämän lain tavoitteiden
toteuttamisen kannalta tarpeelliset asiakirjat, matkustajista tehdyt
luettelot sekä muun aineiston ja luettelon, joita satamanpitäjän,
laivanisännän tai aluksen päällikön
on pidettävä tai säilytettävä,
sekä saada näistä maksutta jäljennöksiä.
Toimivaltaisella viranomaisella on oikeus saada sähköisessä muodossa
oleva aineisto myös teknisellä käyttöyhteydellä. Toimivaltainen
viranomainen saa luovuttaa näin saatua aineistoa ainoastaan
toiselle toimivaltaiselle viranomaiselle. Tietoja saa käyttää vain turvatoimiasetuksessa
tai tässä laissa tarkoitettujen tehtävien
hoitamista varten.
Toimivaltaisella viranomaisella on oikeus saada aluksen päälliköltä ja
muilta aluksessa palvelevilta henkilöiltä sekä satamarakenteessa työskenteleviltä
henkilöiltä tietoja
ja apua sen tarkastamisessa, että alus tai satamarakenne
on turvatoimiasetuksen ja tämän lain säännösten mukainen.
17 §
Tekninen valvonta
Sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään,
poliisilla, rajavartiolaitoksella ja tullilaitoksella on oikeus
siitä sopivalla merkillä ennalta ilmoitettuaan
suorittaa tässä laissa tarkoitetun suomalaisen
satamarakenteen alueella paikoissa, joihin yleisöllä on
pääsy, poliisilain 28 §:n 1 momentin
1 kohdassa tarkoitettua teknistä valvontaa merenkulun turvallisuuden
toteuttamiseksi. Teknistä valvontaa ei kuitenkaan saa kohdistaa
paikkoihin, jotka kuuluvat kotirauhan piiriin, eikä käymälään,
pukeutumistilaan tai muuhun vastaavaan paikkaan taikka henkilöstötiloihin
tai työntekijöiden henkilökohtaiseen
käyttöön osoitettuihin työhuoneisiin.
Teknisellä laitteella tapahtuvaa äänen
tai kuvan automaattista tallentamista saadaan suorittaa, kun se
on tarpeen rikoslain 34 a luvussa tarkoitettujen rikosten estämiseksi
sekä mainitussa luvussa tarkoitetuista rikoksista etsintäkuulutettujen
tai näihin rikoksiin todennäköisin syin
syylliseksi epäiltyjen tunnistamiseksi. Tässä momentissa
mainitut viranomaiset saavat sijoittaa tekniseen valvontaan käytettäviä laitteita
satamarakenteeseen, jollei siitä aiheudu satamanpitäjälle
kohtuutonta haittaa.
Poliisilla, rajavartiolaitoksella ja tullilaitoksella on oikeus
saada satamanpitäjältä ja laivanisännältä käyttöönsä näiden
tässä laissa tarkoitettuun suomalaiseen satamarakenteeseen
tai suomalaiseen alukseen sijoittaman jatkuvasti kuvaa välittävän
tai kuvaa tallentavan teknisen laitteen valvontamateriaali, jos
SOLAS-yleissopimuksen liitteen XI-2 lukuun liittyvässä alusten
ja satamarakenteiden turvasäännöstössä tarkoitettu
turvataso 2 tai 3 on asetettu. Tässä momentissa
tarkoitetut tiedot saadaan luovuttaa myös teknisen käyttöyhteyden
avulla.
Teknisten valvontalaitteiden avulla saatujen tietojen käsittelyyn
sovelletaan, mitä henkilötietolaissa (523/1999),
henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
annetussa laissa (761/2003), rajavartiolaitoksesta annetussa
laissa (320/1999) tai tullilaissa (1466/1994)
säädetään, riippumatta siitä,
muodostavatko tallenteet henkilötietolaissa tarkoitetun
henkilörekisterin.
18 §
Sähköisten tietojen luovuttamisesta aiheutuneet kustannukset
Toimivaltainen viranomainen toteuttaa kustannuksellaan järjestelmän,
jolla se voi vastaanottaa ja käsitellä 16 ja 17 §:ssä tarkoitettuja
tietoja. Toimivaltainen viranomainen vastaa myös järjestelmän
viestintäverkkoon liittämisestä aiheutuneista
kustannuksista.
Laivanisännällä ja satamanpitäjällä on
oikeus saada valtion varoista korvaus yksinomaan toimivaltaisen
viranomaisen ilmoittamien tarpeiden vuoksi hankittujen järjestelmien,
laitteistojen tai ohjelmistojen investoinneista, käytöstä ja ylläpidosta
aiheutuneista välittömistä kustannuksista.
Laivanisännällä ja satamanpitäjällä on oikeus
saada valtion varoista korvaus myös toimivaltaisen viranomaisen
määräämästä toimenpiteestä aiheutuneista
välittömistä kustannuksista. Kustannusten
korvaamisesta päättää liikenne-
ja viestintäministeriö.
Laivanisäntä tai satamanpitäjä ei
saa käyttää toimivaltaisen viranomaisen
kustantamia järjestelmiä, laitteistoja tai ohjelmistoja
kaupalliseen toimintaansa.
19 §
Puutteellisuuksien korjaaminen ja pakkokeinot
Jos satamanpitäjä ei noudata turvatoimiasetuksen
tai tämän lain säännöksiä,
Merenkulkulaitoksen on laiminlyöjää kuultuaan
annettava asianmukaiset ohjeet ja määräykset
puutteellisuuksien korjaamiseksi tai epäkohtien poistamiseksi.
Merenkulkulaitos voi asettaa puutteellisuuksien korjaamiselle tai
epäkohtien poistamiselle määräajan.
Jos satamanpitäjä vastustaa tarkastusta, ei luovuta
16 tai 17 §:ssä tarkoitettua aineistoa taikka
ei noudata 1 momentissa tarkoitettua määräystä tai
ei korjaa puutetta tai epäkohtaa Merenkulkulaitoksen asettaman
määräajan kuluessa, Merenkulkulaitos
voi harkintansa mukaan keskeyttää työt
satamarakenteessa, kunnes vika tai puute on korjattu tai aineisto
luovutettu. Päätöksestä on viipymättä ilmoitettava
poliisille ja satamanpitäjälle.
20 §
Toimivaltaisten viranomaisten yhteistyö
Kukin toimivaltainen viranomainen on toimialallaan velvollinen
antamaan apua toiselle toimivaltaiselle viranomaiselle.
21 §
Kustannusten korvaaminen
Turva-arviointien tekemisen ja turvasuunnitelmien hyväksymisen
sekä todistuskirjojen myöntämisen maksullisuudesta
ja maksuperusteista säädetään
valtion maksuperustelaissa (150/1992).
Jos tämän lain mukaisissa tarkastuksissa havaitaan
sellaisia puutteita, jotka turvatoimiasetuksen tai tämän
lain mukaan oikeuttavat aluksen pysäyttämiseen
tai sen toiminnan rajoittamiseen taikka töiden keskeyttämiseen
satamarakenteessa, laivanisännän tai tämän
Suomessa olevan edustajan taikka satamanpitäjän
on korvattava kaikki lisätarkastuksiin liittyvät
kustannukset.
22 §
Tietojen käsittely ja salassapito
Turva-arviointeihin ja turvasuunnitelmiin sisältyviä tietoja
saavat käsitellä vain toimivaltaisen viranomaisen
tehtävään osoittamat henkilöt, laivanisännän,
aluksen ja satamarakenteen turvapäälliköt
sekä turvapäälliköiden tehtävään osoittamat
henkilöt.
Laivanisännän, aluksen tai satamarakenteen palveluksessa
oleva taikka niiden turvajärjestelyistä huolehtiva
henkilö on velvollinen olemaan ilmaisematta sivulliselle,
mitä hän on työtehtävässään
saanut tietää turva-arvioinneista, turvasuunnitelmista
sekä niiden toteuttamiseen liittyvistä seikoista
mukaan lukien postilähetysten tarkastusten yhteydessä saadut
tiedot.
Viranomaisten palveluksessa olevan tai sen toimeksiannosta toimivan
sekä toimeksiantotehtävää hoitavan
palveluksessa olevan vaitiolovelvollisuudesta säädetään
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999).
23 §
Turvatoimirikkomus
Joka tahallaan tai huolimattomuudesta laiminlyö 13 §:ssä tarkoitetun
ilmoitusvelvollisuuden tai jättää noudattamatta
Merenkulkulaitoksen 19 §:n nojalla antamaa määräystä,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta, turvatoimirikkomuksesta sakkoon.
Rangaistus väärän todistuksen antamisesta toimivaltaiselle
viranomaiselle säädetään rikoslain
16 luvun 8 §:ssä.
24 §
Salassapitovelvollisuuden rikkominen
Rangaistus 22 §:ssä säädetyn
salassapitovelvollisuuden rikkomisesta tuomitaan rikoslain 38 luvun
1 tai 2 §:n mukaan, jollei teko ole rangaistava rikoslain
40 luvun 5 §:n mukaan tai siitä muualla laissa
säädetä ankarampaa rangaistusta.
25 §
Muutoksenhaku
Toimivaltaisen viranomaisen tämän lain ja turvatoimiasetuksen
nojalla tekemään päätökseen
voi hakea muutosta siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
Valitus on käsiteltävä viipymättä.
Muutoksenhaku ei estä aluksen pysäyttämisen,
aluksen tai satamarakenteen toiminnan rajoittamisen eikä 12 §:ssä tarkoitettua
henkilöön kohdistuvaa pakkotointa koskevan päätöksen täytäntöönpanoa,
ellei valitusviranomainen toisin määrää.