1 §
Tarkoitus ja soveltamisala
Tällä lailla pannaan täytäntöön
puhtaiden ja energiatehokkaiden tieliikenteen moottoriajoneuvojen
edistämisestä annettu Euroopan parlamentin ja
neuvoston direktiivi 2009/33/EY.
Tätä lakia sovelletaan tieliikenteeseen tarkoitettujen
moottoriajoneuvojen ja tieliikenteeseen tarkoitetulla moottoriajoneuvolla
suoritettavien henkilöliikenteen kuljetuspalvelujen hankintoihin,
jotka tehdään julkisista hankinnoista annetun
lain (348/2007), vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja
postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista
annetun lain (349/2007) tai joukkoliikennelain (869/2009)
mukaisesti.
Tätä lakia ei kuitenkaan sovelleta ajoneuvolain
(1090/2002) 1 §:n 5 momentissa tai 2 §:ssä tarkoitettujen
ajoneuvojen hankintoihin.
2 §
Tieliikenteeseen tarkoitettu moottoriajoneuvo
Tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä tarkoitetaan tieliikenteeseen
tarkoitetulla moottoriajoneuvolla M- ja N-luokan
ajoneuvoja, sellaisina kuin ne on määritelty puitteiden
luomisesta moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen sekä tällaisiin
ajoneuvoihin tarkoitettujen järjestelmien, osien ja erillisten
teknisten yksiköiden hyväksymiselle annetussa
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2007/46/EY.
3 §
Energia- ja ympäristövaikutusten huomioon
ottaminen
Edellä 1 §:n 2 momentissa
tarkoitetussa hankinnassa tulee ottaa huomioon ainakin seuraavat ajoneuvojen
käytöstä aiheutuvat energia- ja ympäristövaikutukset:
1) energiankulutus;
2) hiilidioksidipäästöt;
3) typenoksidi-, hiilivety- ja hiukkaspäästöt.
Hankinnassa voidaan näiden lisäksi ottaa huomioon
myös melu ja päästöjen paikalliset vaikutukset
sekä muut ympäristövaikutukset.
Käytettävät vertailuperusteet ja
tekniset eritelmät tai määrittelyt tulee
ilmoittaa tarjoajille etukäteen.
4 §
Vähimmäisvaatimukset
Edellä 3 §:ssä tarkoitetut
energia- ja ympäristövaikutukset voidaan ottaa
huomioon asettamalla hankintaa koskevassa tarjouspyynnössä tai
hankintailmoituksessa mainittuja vaikutuksia koskevia vähimmäisvaatimuksia
osana hankinnan teknistä määrittelyä teknisen
eritelmän tai määrittelyn muodossa. Vaatimusten
asettamisessa voidaan käyttää myös
julkisista hankinnoista annetun lain 45 §:ssä tarkoitettua
ympäristömerkkiä koskevia kriteereitä.
Tarjouksen antajan tulee liittää tarjousasiakirjoihin
selvitykset, joihin halutaan vedota osoituksena vähimmäisvaatimusten
täyttymisestä.
5 §
Energia- ja ympäristövaikutusten huomioon
ottaminen tarjousten vertailussa
Jos energia- ja ympäristövaikutuksia ei ole tarjouspyynnössä tai
hankintailmoituksessa esitetty otettavan huomioon 4 §:n
mukaisina vähimmäisvaatimuksina, ne tulee ottaa
huomioon kokonaistaloudellisen edullisuuden vertailuperusteina.
Vertailuperusteiden painotuksen ilmoittamisesta tarjouspyynnössä tai
hankintailmoituksessa säädetään
1 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa laeissa.
Energia- ja ympäristövaikutukset voidaan ottaa
huomioon myös yhdistämällä 1 momentissa tarkoitettu
menettely ja 4 §:ssä säädetty
vähimmäisvaatimuksiin perustuva menettely.
Jos kokonaistaloudellisen edullisuuden arviointia
varten energia- ja ympäristövaikutukset muutetaan
rahamääräisiksi, se tulee tehdä laskemalla
ajoneuvojen koko elinkaarelle kohdistuvat ympäristökustannukset
siten kuin 1 §:n 1 momentissa mainitun
direktiivin 6 artiklassa ja direktiivin liitteessä säädetään.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään
tarvittaessa tarkemmin 3 momentissa tarkoitetusta ympäristökustannusten
laskentamenetelmästä ja yksikköarvoista
eri ajoneuvoille.
6 §
Energiankulutuksen ja päästötietojen
määrittäminen
Hankintayksikön on käytettävä ympäristökustannusten
laskemisessa energiankulutuksen ja päästöjen
määrittämiseksi yhdenmukaisesti kaikkien
tarjoajien osalta ajoneuvon EY-tyyppihyväksynnän
mukaisia tietoja, yleisesti käytettyjen testimenettelyiden
tuloksia tai ajoneuvon valmistajalta saatuja tietoja.
Energiankulutusta ja päästöjä koskevien
tietojen tulee ensisijaisesti perustua EY-tyyppihyväksynnän
mukaiseen testiin, jos sellainen on määritelty
hankinnan kohteena oleviin ajoneuvoihin. Energiankulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen
määrittämisessä sovelletaan
valmistajan ilmoittamia EY-tyyppihyväksynnän mukaisia
yhdistettyjä arvoja, jollei tarjouspyynnössä tai
hankintailmoituksessa ole toisin ilmoitettu.
Päästöjen määrittelyssä voidaan
tarjouspyynnössä tai hankintailmoituksessa esitetyllä tavalla
ottaa huomioon myös käytettävän
vaihtoehtoisen polttoaineen raaka-aineesta tai tuotantotavasta
johtuva elinkaarelle kohdistuva hiilidioksidin tai haitallisten
päästöjen vähenemä, jos
päästöjen vähennystä ei
ole otettu huomioon osana ajoneuvon päästötietoa
ja jos hankinnan kohteena olevissa ajoneuvoissa sitoudutaan käyttämään
kyseistä polttoainetta ja polttoaineen käytölle
on luotavissa myös seurantamenettelyt.
7 §
Oikaisukeinot, muutoksenhaku ja seuraamukset
Oikaisukeinoista, muutoksenhausta ja seuraamuksista säädetään
1 §:n 2 momentissa mainituissa laeissa.
8 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Tätä lakia ei sovelleta hankintoihin, joissa hankintamenettely
on aloitettu ennen lain voimaantuloa.