Perustelut
Kokeilun jatkaminen
Hallituksen esityksestä ilmenee, että voimassa olevaan
kokeilulainsäädäntöön
perustuvan makropilotti-hankkeen käytännön
tulokset ovat jääneet ennalta arvioitua vähäisemmiksi.
Koska sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan asemaa on syytä parantaa
sekä samalla palvelujärjestelmän eri
yksiköiden ja ammattiryhmien välistä tiedonkulkua
ja muuta yhteistyötä on tarpeen kehittää, valiokunta
on saamansa selvityksen perusteella asettunut puoltamaan kokeilun
jatkamista.
Yhden kortin periaate
Eduskunnan ja edellisen hallituksen linjausten mukaisesti on
vuoden 2002 valtiopäivillä hyväksytty
lakiehdotukset yhden kortin periaatteen toteuttamiseksi siten, että sähköiseen
henkilökorttiin ja sosiaaliturvakorttiin sisältyvät
tiedot yhdistetään yhteen korttiin, henkilötietolaissa (523/1999)
tarkoitettuun henkilökorttiin (HE 236/2002 vp,
HaVM 25/2002 vp).
Henkilökorttiin voidaankin kortinhaltijan pyynnöstä vastaisuudessa
tallettaa ja merkitä myös sairausvakuutusta koskevia
sekä sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisessä asioinnissa
tarvittavia tietoja. Tämän vuoksi on välttämätöntä, että nyt
esillä olevasta kokeilulainsäädännöstä poistetaan
sosiaaliturvakorttia koskevat säännökset.
Sosiaaliturvakortteja ei enää myönnetä kuluvan
vuoden jälkeen eikä niitä tulevaisuudessa
voida käyttää sähköiseen
asiointiin. Valiokunta pitää kuitenkin asianmukaisena,
että voimassa olevan kokeilulainsäädännön
nojalla myönnettyä sosiaaliturvakorttia voidaan
käyttää sairausvakuutusasetuksen (473/1963)
13 §:ssä tarkoitettuna sairasvakuutuskorttina
kortin jäljellä olevan voimassaoloajan.
Viitaten eduskunnan hyväksymiin lausumiin valiokunta
korostaa julkisyhteisön eri toimijoiden vastuuta yhden
kortin periaatteen toimeenpanossa, jotta henkilökortti
voidaan mahdollisimman laajalti ottaa sähköisessä asioinnissa käytettäväksi
asiointikortiksi (HaVM 25/2002 vp, HaVM
2/1999 vp ja HaVM 27/1998 vp).
Kokeilun vaikutuksista ja merkityksestä
Saumattomien palveluketjujen ja palveluverkkojen kehittäminen
on tarpeen sekä palvelujen parantamiseksi että kustannusten
hallitsemiseksi. Sosiaali- ja terveydenhuollossa kehittämistoimenpiteet
ovat välttämättömiä erityisesti
väestön ikääntymisen ja voimakkaasti
lisääntyneiden yhteiskunnan menojen vuoksi.
Organisaatioiden ja niiden yhteistyön kehittäminen
on luonteeltaan jokapäiväistä työtä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että mahdollisimman pian ja tehokkaasti arvioidaan, millä tavoin
kokeilun tuloksia kyetään hyödyntämään
koko maassa osana eri toimijoiden normaalia toimintaa. Saumattomien
palveluketjujen kehittämisessä korostuu erityisesti
sosiaalihuolto terveydenhuollon organisaatioiden ohella.
Hallituksen esityksestä ilmenee, että nykyiset kuntien
tietojärjestelmät ovat heikosti yhteentoimivia.
Tämä luonnollisesti aiheuttaa kehittämistyössä kustannuksia.
Kokeilulle onkin perusteltua asettaa odotuksia kustannuspaineiden
helpottamiseksi.
Hallituksen esityksen mukaan tähänastiset kokemukset
organisaatioiden välisistä tietojärjestelmien
vaikutuksista kuntien palvelujärjestelmän kustannuksiin
viittaavat siihen, että tietojärjestelmiä kehittämällä voidaan
kuntien erikoissairaanhoidon menoja pienentää merkittävästi.
Lisäksi esityksessä arvioidaan myös sosiaalipalvelujen
järjestämisessä voitavan tietojärjestelmiä kehittämällä saavuttaa
merkittäviä säästöjä.
Parantuneen palvelun nähdään myös vähentävän
kustannuksia asiakkaiden, sosiaalivakuutuslaitosten ja työnantajien
asioinnissa.
Saumattoman palveluketjun kokeilua varten ei ole vuosille 2004
ja 2005 enää käytettävissä erityistä hankerahoitusta.
Kunnat ja kuntayhtymät voivat kuitenkin erikseen säädetyin
edellytyksin hakea sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden
ja investointien rahoittamiseksi sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta
ja valtionosuudesta annetun lain (733/1992)
mukaisia valtion avustuksia. Tältä osin valiokunta toteaa,
että kehittämishankkeiden ja investointien
budjetoidut määrärahat ovat kuitenkin
niukat.
Tietosuoja ja osapuolten tunnistaminen
Valiokunta korostaa sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisessä asioinnissa
henkilötietojen suojan merkitystä. Tietosuoja
on välttämätöntä taata
käsiteltäessä arkaluonteisia ja salassapidettäviä henkilötietoja.
Kokeilussa ei luonnollisestikaan voida poiketa henkilöiden
yksityisyyden suojaa ja salassapitoa koskevista eikä muistakaan
säännöksistä.
Laissa sähköisistä allekirjoituksista
(14/2003) ja laissa sähköisestä asioinnista
viranomaisessa (13/2003) edellytetään,
että sähköisessä asioinnissa
tulee pääsääntöisesti
käyttää vain laatuvarmennetta. Lähtökohtana
onkin pidettävä sitä, että sähköisessä asioinnissa
kaikki osapuolet — asiakas, ammattihenkilö ja
organisaatio — tunnistetaan aina luotettavalla tavalla.
Käytännön ongelmaksi näyttää muodostuvan
se seikka, ettei sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden
ja organisaatioiden luotettavaksi varmentamiseksi ole saadun selvityksen
mukaan vielä tällä hetkellä käytössä luotettavia
tunnistamisjärjestelmiä. Tietosuoja ja -turva
on vielä tämän vuoksi nykytilanteessa
paljolti muiden tekijöiden (käyttöoikeuksien
hallinta, käyttäjätunnukset ja salasanat,
tietoliikenne suojatussa yhteydessä, salaus, "palomuurit")
varassa.
Lakiehdotuksen 12 §:n 1 momentti koskee asiakkaan tunnistamista
sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisessä asioinnissa.
Valiokunta toteaa, että henkilön tunnistaminen
perustuu henkilökorttiin sisältyvään
varmenteeseen, ei itse korttiin. Tämän vuoksi
valiokunta esittää 12 §:n 1 momentin
täsmentämistä. Lisäksi on loogista säätää,
että todentamisessa käytettävän
varmenteen tulee olla henkilökortilla olevaan kansalaisvarmenteeseen
rinnastettava muu laatuvarmenne. Valiokunnan esittämässä muodossa
lakiehdotuksen 12 §:n 1 momentti kuuluu seuraavasti: "Sosiaali-
ja terveydenhuollon varmennetussa sähköisessä asioinnissa
asiakas voidaan todentaa henkilökorttilain (829/1999) mukaisessa henkilökortissa
olevalla kansalaisvarmenteella tai vastaavan tasoisella muulla laatuvarmenteella."
Lakiehdotuksen 12 §:n 1 momentin lakitekstiin on jäänyt
vanha ilmaisu "sähköinen henkilökortti".
Henkilökorttilain 1 päivänä syyskuuta 2003
voimaan tulleiden muutosten mukaan sähköisen henkilökortin
sijasta käytetään pelkästään
ilmaisua "henkilökortti".
Edellä lausuttuun viitaten valiokunta esittää lisäksi,
että lakiehdotuksen 12 §:n 2 momentti hyväksytään
näin kuuluvana: "Sosiaali- ja terveydenhuollon
laillistettu ammattihenkilö voidaan ammattia harjoittaessaan
todentaa laatuvarmenteella."