Perustelut
         
         Valiokunta keskittyy tässä lausunnossaan erityisesti
            kuntatalouteen, julkisen hallinnon tietojärjestelmien kehittämiseen,
            alueilla toimivien viranomaisten määrärahatilanteeseen
            sekä rajavartiolaitoksen ja Hätäkeskuslaitoksen
            toimintamenoihin.
         
         
         Poliisin osalta valiokunta toteaa myönteisenä sen,
            että poliisin toimintamenomomentille 26.10.01 esitetään
            vuodelle 2013 yhteensä 723,5 miljoonaa euroa, mikä on
            noin 21,1 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2012. Lisäys
            aiheutuu ensisijaisesti kehyspäätöksessä poliisille kohdennetusta
            lisämäärärahasta sekä palkkojen tarkistuksesta.
            Kehyspäätöksen mukaan poliisin tulee
            lisäksi toteuttaa osana taloutensa tasapainottamista toimenpiteet,
            jotka merkitsevät menotason alentumista vuonna 2016 yhteensä 35 miljoonalla
            eurolla.
         
         
         Vuoden 2013 talousarvioesityksessä poliisien
            määrän arvioidaan säilyvän
            vuoden 2011 toteutuman ja vuoden 2012 arvion tasolla. Valiokunta
            viittaa kehyspäätöksestä antamaansa lausuntoon
            (HaVL 5/2012 vp) ja katsoo, että hallitusohjelman
            mukaisesti poliisien määrä on syytä vakiinnuttaa
            vähintään vuoden 2011 tasolle koko vaalikaudeksi.
            Valiokunta korostaa, että poliisin palvelut tulee turvata
            vähintään nykyisellä tasolla
            koko maassa, myös harva-alueilla.
         
         
         Sisäasiainministeriö on asettanut vuonna 2009
            ja 2010 toteutettujen uudistusten (PORA I ja II) jatkoksi hankkeen
            poliisin hallintorakenteen kehittämiseksi (PORA III). Hankkeella
            tavoitellaan poliisin toiminnan tehokkuuden lisäämistä vähenevien
            voimavarojen tilanteessa siten, että poliisi kykenee turvaamaan
            parhaalla mahdollisella tavalla sisäisen turvallisuuden
            säilymisen hyvällä tasolla, sekä johto-,
            tuki- ja hallintoresurssien karsimista muun muassa keskushallintoa
            keventämällä, yksiköiden määrää vähentämällä ja
            toiminnallisia rakenteita kehittämällä.
            Valiokunta on kokouksessaan 21.9.2012 merkinnyt tiedoksi PORA III
            -hanketyöryhmän raportin ja todennut sisäisen
            turvallisuuden ministeriryhmän 20.9.2012 tekemät
            linjaukset. Valiokunta on edellyttänyt, että sitä informoidaan hyvissä ajoin
            prosessin aikana PORA III -hankkeen valmistelun etenemisestä ja
            sen sisällöstä (HaVP 51/2012
            vp). Valiokunta korostaa, että poliisin toimintakyvyn kannalta
            on tärkeää turvata kenttätehtävissä toimivien
            poliisimiesten riittävä määrä.
         
         
         Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota
            myönteisen päätöksen saaneiden
            turvapaikanhakijoiden kuntiin ohjautumisesta aiheutuviin kustannuksiin.
            Maahanmuuttovirasto on hallitusohjelman mukaisesti nopeuttanut turvapaikkahakemusten
            käsittelyä, ja vastaanoton kustannuksia on sopeutettu
            vastaamaan lyhentyneitä käsittelyaikoja. Vuoden
            2013 määrärahaesitys on 55,289 miljoonaa
            euroa (26.40.63). Säästötoimenpiteistä huolimatta
            talousarvioesityksen toteuttaminen tulee olemaan merkittävä haaste.
         
         
         Suurin yksittäinen vastaanoton kustannuksiin vaikuttava
            tekijä on vastaanottokeskuksissa majoittuvien turvapaikanhakijoiden
            lukumäärä. Oleskeluluvan saaneiden siirtyminen
            kuntiin on pitkittynyt, koska kuntapaikkoja ei ole tarjolla riittävästi.
            Tästä aiheutuu vastaanottokeskuksille vuonna 2012
            yhteensä noin 8,7 miljoonan euron ylimääräiset
            kustannukset. Jotta turvapaikkapäätösten
            teolle ja vastaanottotoiminnalle asetetut tehostamistavoitteet ja
            toiminnan kustannustehokkuuden kehittymistä kuvaavat mittarit toimisivat
            jatkossa oikein, kuuluisi kuntiin siirtymisen odottelusta aiheutuvan
            kulun olla osa kotouttamis- eikä vastaanottokustannuksia.
         
         
         Maahanmuuttajan asettuminen kuntalaiseksi on kotoutumisen tärkeä perusta.
            Tavoitteena on kansainvälistä suojelua saavien
            henkilöiden hallittu ja viiveetön kuntiin ohjautuminen.
            Valiokunta ei pidä valtion kuntakorvauksiin esitettyä 95,129
            miljoonan euron määrärahaa (32.70.30) tarpeisiin
            nähden riittävänä.
         
         
         Kuntatalous
         
         Yleinen talouskehitys ja maailmantalouden tilanne heijastuvat
            maamme julkiseen talouteen. Vuonna 2012 ja 2013 Suomen talouskasvun
            arvioidaan olevan yhden prosentin luokkaa. Myös lähivuosina
            kasvun ennustetaan jäävän vaatimattomaksi.
         
         
         Kuntatalouden näkymien arvioidaan kiristyvän
            vuonna 2013, ja kehityksen arvioidaan lähivuosina jatkuvan.
            Samaan aikaan väestön ikääntymisestä kuntatalouteen
            kohdistuvat menopaineet kasvavat. Talousarvioesitykseen sisältyvässä peruspalvelubudjettitarkastelussa
            esitetty kuntatalouden kehitysarvio on luonteeltaan painelaskelma,
            jossa ei ole oletettu veroprosenttien korotuksia eikä menopuolen
            sopeutustoimia. Laskelmassa syntyvä rahoitusalijäämä kasvattaa
            suoraan kuntien lainakantaa.
         
         
         Painelaskelma kuvaa kuntatalouden kehitystä kokonaisuutena.
            Kunnittain kehitys vaihtelee. Tähän vaikuttavia
            tekijöitä ovat mm. kunnan asukasmäärä,
            väestörakenne, etäisyydet, elinkeinorakenne
            ja työllisyyskehitys sekä kuntien välinen
            muuttoliike. Tilanne vaihtelee myös kuntakokoryhmien sisällä.
            Yksittäisten kuntien väliset erot sekä tulo-
            että menokehityksessä ovat suuria, ja eriytymiskehityksen
            arvioidaan tulevina vuosina jatkuvan.
         
         
         Kuntien verotulojen ja valtionosuuksien arvioidaan
            kasvavan yhteensä keskimäärin 3,5 % vuosittain.
            Verotulojen kasvua ja valtionosuuksien kehitystä hidastavat
            kansantalouden heikot näkymät ja valtiontalouden
            sopeutustoimet. Toimintamenojen ennakoidaan kasvavan keskimäärin
            4 % vuodessa. Kuntatalouden toimintamenoista henkilöstömenot
            ovat lähes 60 %. Laskelman lähtökohtana
            on, että kuntien ja kuntayhtymien henkilöstön
            määrä pysyy vuoden 2011 tasolla, ja laskennallisen
            väestötekijöistä johdetun palvelutarpeen
            kasvun oletetaan toteutuvan palvelujen oston kautta. Investointien
            arvioidaan pysyvän korkealla tasolla, mikä johtuu
            tiedossa olevista investointitarpeista, kuten rakennusten peruskorjauksista
            ja kasvukeskusten uudisinvestoinneista. Toisaalta kuntatalouden
            kiristymisen myötä kunnat joutuvat harkitsemaan uusien
            investointien aloittamista.
         
         
         Kokonaistasolla tarkasteltuna kuntien vuosikate on kuluvana
            vuonna riittänyt poistoihin. Painelaskelman mukaan vuosikate
            ei riitä kattamaan poistoja enää vuosina
            2014—2016, ja kuntatalous olisi alijäämäinen.
            Nykyisissä talouden näkymissä kuntatalouden
            velkaantuminen uhkaa jatkua ja paine kunnallisveroprosenttien tuntuviin
            korotuksiin kasvaa. Kuntatalouden vakauden turvaaminen ja tarvittavien
            investointien toteuttaminen ilman velan jatkuvaa kasvua edellyttäisivät
            sitä, että toimintamenojen kasvu pysyy tulokehityksen
            asettamissa rajoissa. Väestön ikääntymisestä kansantalouteen
            ja kuntatalouteen kohdistuvat paineet kasvavat edelleen, mikä korostaa
            peruspalvelujen tuottavuutta parantavien uudistusten välttämättömyyttä.
         
         
         Heikon talouskasvun aikana julkisen talouden vakauttaminen muodostuu
            haastavaksi. Kunnat ovat osa julkista taloutta ja valtion ohella
            keskeinen toimija julkisen talouden tasapainottamisessa. Valiokunta
            pitää taloudellisen tilanteen ja kestävyysvajeen
            vähentämisen kannalta perusteltuna, että myös
            kunnat osallistuvat julkisen talouden tasapainottamiseen. Samalla on
            tärkeää, että kunnissa pyritään
            peruspalvelujen saatavuutta vaarantamatta edelleen parantamaan julkisten
            palveluiden vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta.
         
         
         Osana julkisen talouden tasapainottamistoimia alennettiin vuoden
            2012 alusta tilapäisesti kunnan peruspalveluiden valtionosuusprosenttia,
            minkä vaikutus valtion menoihin on vuositasolla 631 miljoonaa
            euroa vuodesta 2012 vuoteen 2015. Kunnan peruspalvelujen valtionosuuksia
            pienentää lisäksi hallituksen päättämä säästö,
            joka vuonna 2013 on määrältään
            125 miljoonaa euroa. Kunnat joutuvat tiukkenevassa määrärahatilanteessa
            sopeuttamaan toimintaansa. Valiokunta pitää järjestelmän
            toimivuuden kannalta kuitenkin olennaisena, että kunnan
            peruspalvelujen valtionosuuteen kohdistuvat leikkaukset toteutetaan
            valtionosuusprosenttia muuttamalla, jolloin se lisää kunnan
            omarahoitusosuutta tasasuuruisena euroa/asukas-eränä ja vaikutus
            euroa/asukas on yhtä suuri kaikissa kunnissa.
            Kunnan peruspalvelujen valtionosuudet (28.90.30) kasvavat noin 2,4 % vuodesta 2012
            vuoteen 2013. Kokonaisuutena peruspalvelubudjettitarkastelun valtionapujen
            arvioidaan kasvavan yhteensä 1,7 %.
         
         
         Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa kunnilla on
            suuria haasteita selviytyä kaikista nykyisistä tehtävistään.
            Valiokunta korostaa, että kunnille ei tule asettaa uusia
            tehtäviä eikä laajentaa nykyisiä ilman,
            että valtio osallistuu hallitusohjelman mukaisesti niiden
            rahoitukseen yli puolella todellisista kustannuksista. Mahdollisista
            tehtävämuutoksista aiheutuvat kustannusvaikutukset kuntatalouteen
            tulee arvioida tarkkaan hyvän lainvalmistelutavan mukaisesti.
            Valiokunta tähdentää myös uudistusten
            seurannan järjestämisen tärkeyttä.
         
         
         Käynnissä olevalla kuntauudistuksella pyritään
            tarttumaan kuntatalouden haasteisiin. Osana kuntauudistusta uudistetaan
            myös valtionosuusjärjestelmä sekä toteutetaan
            kuntalain kokonaisuudistus. Lisäksi valiokunta pitää tärkeänä sitä,
            että kehysriihen kirjaus kuntien tehtävien
            läpikäymisestä ja kuntien toimintaa ohjaavan
            normiston joustavoittamisesta toteutetaan mahdollisimman pian.
         
         
         Julkisen hallinnon tietojärjestelmien kehittäminen
         
         Eduskunta on viime vaalikaudella hyväksynyt lain julkisen
            hallinnon tietohallinnon ohjauksesta (634/2011,
            jäljempänä tietohallintolaki), joka velvoittaa
            valtiota ja kuntia huolehtimaan mahdollisimman laajalti tietojärjestelmien
            yhteentoimivuudesta. Tietojärjestelmämenot ovat
            yhteiskunnassa suuret. Tietojärjestelmien toimivuus ja
            helppokäyttöisyys ovat myös tuottavuuden,
            toiminnan tehokkuuden ja kansalaisten palveluiden kannalta ensiarvoisen
            tärkeitä asioita.
         
         
         Järjestelmien yhteentoimivuuden perustaksi tarvitaan
            järjestelmien välisestä tiedonsiirrosta yksiselitteiset
            määritykset, joiden toteutusta varten valtiovarainministeriö on
            laatinut kuvauksen julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurista. Kullakin
            ministeriöllä on koordinointivastuu oman kohdealueensa
            arkkitehtuurityöstä. Ministeriöiden tulee
            toimittaa valtiovarainministeriölle suunnitelmansa kohdealueidensa
            arkkitehtuurityön käynnistämisestä 21.12.2012
            mennessä.
         
         
         Selvityksen mukaan julkisen hallinnon yhteisen kokonaisarkkitehtuurin
            toteutus on tällä hetkellä myöhässä suunnitellusta
            aikataulusta valmistelu- ja toteutusresurssien rajallisuuden vuoksi.
            Tiedonsiirron toteutuksen vaatimien määritysten
            puuttuessa myös tietohallintolain mukaisten asetusten valmistelua
            ei ole aloitettu. Valtiovarainministeriön ensisijaisena
            tietohallintolain mukaisena ohjauskeinona on informaatio-ohjaus
            koko julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämisessä.
         
         
         Työ tietohallintolaissa mainittujen sisältöjen ja
            tavoitteiden toteuttamiseksi on kuitenkin käynnistynyt.
            Perustietojärjestelmiä pyritään uudistamaan
            siten, että niiden hyödyntäminen julkisen
            hallinnon organisaatioissa olisi laissa mainitulla tavalla teknisesti
            mahdollista. Kokonaisarkkitehtuurin kehitystyötä on
            tehty sekä ministeriöissä että kunnissa.
            Valiokunta toteaa, että kehityksen vauhdittaminen edellyttää,
            että työhön on osoitettavissa riittävästi
            voimavaroja. Työn etenemiseen vaikuttaa osaltaan myös
            se, mitä markkinoilta on saatavissa. Suuren asiakastietojärjestelmän
            kehittäminen kokonaisuudeksi voi vaatia useamman vuoden
            työn.
         
         
         Valiokunta korostaa myös julkisen hallinnon sähköisten
            palvelujen kehittämisen tärkeyttä. Sähköisen
            asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmassa (SADe-ohjelma) tuotetaan
            kansalaisten, yritysten ja viranomaisten käyttöön asiakaslähtöisiä ja
            yhteentoimivia sähköisiä palvelukokonaisuuksia,
            jotka vahvistavat julkisen sektorin kustannustehokkuutta ja laatua.
            Ohjelman toimikautta on jatkettu vuoden 2015 loppuun. Lisäksi
            julkisen hallinnon sähköisiä palveluja
            on kehitetty mm. tuottamalla kuntien ja valtion viranomaisten käyttöön
            asiakkaalle maksuttomia, helppokäyttöisiä sähköisen
            asioinnin tukipalveluja.
         
         
         Maakunnan kehittämisraha
         
         Talousarvioesityksessä momentin (32.50.43) määrärahaksi
            esitetään 10,566 miljoonaa euroa. Määräraha
            vähenee vuoden 2012 talousarvioon verrattuna 5,0 miljoonaa
            euroa. Määrärahasta arvioidaan käytettävän
            osaamiskeskusohjelman toteuttamiseen 7,0 miljoonaa euroa ja ohjelmiin sitomattomaan
            rahoitukseen 3,566 miljoonaa euroa. Suurin osa ohjelmiin sitomattomasta
            maakunnan kehittämisrahasta jaetaan maakunnan liittojen
            käytettäväksi alueen kuntien ja kuntien välisen
            elinkeinopoliittisen yhteistyön kehittämishankkeisiin.
            Osa sitomattomasta rahoituksesta jätetään
            asianomaisten ministeriöiden käytettäväksi.
         
         
         Ohjelmiin sitomaton maakunnan kehittämisraha on osoittautunut
            tehokkaaksi ja joustavaksi alueiden omaehtoisen kehittämisen
            välineeksi. Joillakin alueilla se on ollut ainoa maakunnan kehittämisväline.
            Maakunnan liitot ovat voineet rahoittaa sillä sellaisia
            monenkeskisiä selvitys- ja kehittämishankkeita,
            joihin muut rahoitusvälineet eivät sovellu. Lisäksi
            on rahoitettu äkillisillä rakennemuutosalueilla
            eri toimijoiden ja toimenpiteiden välistä koordinointia.
            Maakunnan kehittämisrahaa on käytetty maakuntaohjelman
            mukaisiin toimiin, kuten innovaatiojärjestelmän
            kehittämiseen ja uusien avausten pilotointiin ja edistetty
            koko maakunnan elinkeinoelämää hyödyttävien
            hankekokonaisuuksien syntymistä. Maakunnan kehittämisrahalla
            on kehitetty myös muita alueellisesti tärkeitä,
            esimerkiksi osaamiseen ja hyvinvointiin liittyviä, teemoja.
         
         
         Määrärahan leikkaus aiheuttaa alueiden
            kehittämistoiminnalle suuria haasteita. Valiokunta pitää perusteltuna,
            että määräraha suunnataan erityisesti
            alueellisiin osaamispanostuksiin. Osaamiskeskusohjelman lisäksi
            tarvitaan kuitenkin myös muuta alueellista osaamispanostusta
            ja laajoja maakuntatason toimenpiteitä, jossa työssä sitomattoman
            maakunnan kehittämisrahan merkitys on keskeinen. Momentin
            selvitysosassa kuvataan myös muita tavoitteita, joita sitomattomalla
            maakunnan kehittämisrahalla voidaan toteuttaa. Tavoitteiden
            ja momentille myönnetyn määrärahan
            määrän välillä vallitsee ristiriita.
            Valiokunta viittaa myös vuonna 2010 voimaan tulleeseen
            aluehallintouudistukseen, jonka yhtenä tavoitteena on ollut
            lisätä maakunnan liittojen roolia alueiden kehittämisessä.
            Lisäksi valiokunta kiinnittää erityistä huomiota siihen,
            että pienentynyttä määrärahaa
            saa edelleen käyttää 14 henkilötyövuotta
            vastaavan henkilöstön palkkaamiseen ja siitä aiheutuvien
            tila- ja muiden kustannusten maksamiseen. Erityisesti on syytä harkita,
            onko ohjelmiin sitomatonta määrärahaa
            lainkaan tarpeen varata ministeriöiden käyttöön.
         
         
         Aluehallintovirastot ja ELY-keskukset
         
         Aluehallintovirastot ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset
            (ELY-keskukset) perustettiin vuonna 2010 voimaan tulleella aluehallintouudistuksella.
            Aluehallintovirastot hoitavat lainsäädännön
            ohjaus-, toimeenpano- ja valvontatehtäviä alueellaan.
            ELY-keskukset hoitavat valtionhallinnon aluekehitys- ja toimeenpanotehtäviä alueellaan.
            
         
         
         Aluehallintovirastot aloittivat toimintansa vuonna 2010 noin
            3,8 miljoonaa euroa pienemmällä rahoituksella
            kuin vastaava aluehallinnon kokonaisuus vuonna 2009. Tiukasta talouskurista
            huolimatta aluehallintovirastojen perusrahoitusta on jouduttu korjaamaan
            lisäbudjeteilla jokaisena kolmena toimintavuotena. Pitkäjänteinen
            suunnittelu on vaikeutunut. Määrärahatilanteen
            niukkuus on hidastanut myös aluehallintovirastojen toiminnan
            kehittämistä. Aluehallintovirastot ovat toteuttaneet
            tuottavuusohjelman mukaiset henkilöstösupistukset.
            Osin henkilöstömäärä on
            jouduttu pitämään alhaisemmalla tasolla
            kuin kehyksissä on sovittu. Valtiontalouden kehyspäätöksen
            mukaan tilanne tulee jatkumaan vastaavana myös vuosina
            2013—2016.
         
         
         Talousarvioesityksessä aluehallintoviraston toimintamenomomentille
            (28.40.01) esitetään myönnettäväksi
            nettomäärärahaa 54,481 miljoonaa euroa.
            Esitys on 1,725 miljoonaa euroa kehyksiä suurempi. Ottaen
            huomioon aluehallintovirastojen asiamäärien kasvu
            sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä ja ympäristölupatehtävissä valiokunta
            pitää ensiarvoisen tärkeänä,
            että määräraha hyväksytään
            vähintään esitetyn mukaisena.
         
         
         Esitys ei kertaluonteisuutensa takia kuitenkaan korjaa rakenteellista
            vajausta pidemmällä aikavälillä.
            Toiminnan ja rahoituksen saattaminen kestävälle
            tasolle edellyttää lisäystä vuosien 2014—2017
            kehyksiin. Valiokunta katsoo, että aluehallintovirastojen
            määrärahatasoa on tarpeen nostaa pysyvästi,
            jotta aluehallintovirastot pystyvät hoitamaan tehtävänsä lainsäädännön edellyttämällä
            tavalla.
            Myös sosiaali- ja terveydenhuollon valvontatehtävien
            resursseja on vahvistettava.
         
         
         Myös ELY-keskusten määrärahatilanne
            on huolestuttava. Henkilöstösuunnittelun tiukkuus, eläköitymisistä mahdollisesti
            aiheutuvat osaamisvajeet, lukuisat tietojärjestelmät
            ja tehtävien suuri määrä aiheuttavat
            merkittäviä haasteita ELY-keskusten toiminnalle
            keskusten suorittamasta tuottavuustyöstä, organisaatio-
            ja työtehtäväjärjestelyistä ja
            muista toimenpiteistä huolimatta. Esimerkiksi ympäristönsuojelutehtävissä ovat
            ympäristövalvontaan ja lupatehtävien
            tukemiseen liittyvät tehtävät lisääntyneet
            muun muassa lisääntyneen kaivostoiminnan
            vuoksi. Toimintamenomäärärahojen tasoa
            on tarpeen nostaa, jotta ELY-keskukset voivat jatkossakin täyttää niille
            asetetut toiminnalliset ja laadulliset tavoitteet.
         
         
         Eduskunta edellytti aluehallinnon uudistamista koskevan lainsäädännön
            hyväksymisen yhteydessä hallituksen huolehtivan
            siitä, että eduskunnalle annetaan vuoden 2012
            loppuun mennessä seikkaperäinen selonteko aluehallintouudistuksen
            toimeenpanosta ja toteutumisesta (EV 150/2009 vp). Näin
            ollen valiokunta ei talousarvioesityksen yhteydessä käsittele
            laajemmalti aluehallintoon liittyviä kysymyksiä,
            vaan se tulee tarkastelemaan aluehallintouudistuksen kokonaisuutta
            yksityiskohtaisesti eduskunnalle annettavan selonteon pohjalta.
         
         
         Rajavartiolaitos
         
         Rajavartiolaitoksen toimintamenomomentille (26.20.01) esitetään
            226,6 miljoonaa euroa. Määräraha on 5,2
            miljoonaa euroa suurempi kuin vuoden 2012 talousarviossa. Merkittävimmät
            lisäykset ovat virkaehtosopimuksen mukaisiin palkankorotuksiin
            6,9 miljoonaa euroa sekä rajatarkastusten vahventamiseen
            2,4 miljoonaa euroa. Merkittävimpiä vähennyksiä ovat
            hallitusohjelman mukaiset säästöt, yhteensä 4,0
            miljoonaa euroa, sekä 1,7 miljoonan euron tuottavuusvähennykset.
            Ilma- ja vartioalusten hankintoihin (26.20.70) esitetään
            yhteensä 76 miljoonaa euroa helikopterikaluston uusimista
            ja öljyntorjuntakykyisen ulkovartiolaivan hankintaa varten.
         
         
         Valiokunta pitää myönteisenä rajatarkastusten
            vahventamiseen esitettyä lisämäärärahaa. Määrärahalla
            voidaan rekrytoida 40 rajatarkastajaa lisää kaakkoisrajalle
            ja pääkaupunkiseudulle. Saadun selvityksen mukaan
            toimintamenoihin tehdyt muutokset kuitenkin kokonaisuutena tarkastellen
            kaventavat rajavartiolaitoksen talouden liikkumavaraa noin 6,0 miljoonaa
            euroa vuoden 2012 talousarvioon verrattuna.
         
         
         Rajavartiolaitos on toteuttanut vuosina 2009—2012 laajan
            organisaatiouudistuksen, jossa hallintoa on kevennetty merkittävästi.
            Rajavartiolaitos on myös vähentänyt rajamiesten määrää rauhallisella
            rajaosuudella. Suoritetuista säästötoimenpiteistä huolimatta
            rajavartiolaitos on kehyskaudella kuitenkin merkittävien
            taloudellisten haasteiden edessä. Keskeisin menoja lisäävä tekijä on
            kasvava rajaliikenne kaakkoisrajan suurilla rajanylityspaikoilla
            sekä Helsingin satamassa ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Menotarpeita
            arvioitaessa on otettava huomioon rajavartiolaitoksen vastuu EU:n
            ulkorajavalvonnassa ja Suomen rajatarkastuksia koskeva EU:n sitova
            lainsäädäntö. Esimerkiksi itärajan
            liikenteen arvioidaan kaksinkertaistuvan vuoden 2011 tasosta vuoteen
            2018 ja saavuttavan noin 20 miljoonan matkustajan määrän.
            Lisäksi on huomioitava EU:n ja Venäjän
            mahdollisen viisumivapauden aiheuttama rajaliikenteen kasvu.
         
         
         Kasvavan rajaliikenteen hallinta edellyttää panostuksia
            sekä kansainvälisten rajanylityspaikkojen infrastruktuuriin
            että rajatarkastushenkilöstön määrään.
            Valtiovarainvaliokunta on vuoden 2012 talousarvioesityksen yhteydessä todennut,
            ettei rajaliikenteen kasvun vaikutuksia ole mahdollista hallita
            ilman pysyvää lisämäärärahaa.
            Hallintovaliokunta viittaa vuosille 2013—2016 laadituista
            kehyksistä antamaansa lausuntoon ja katsoo, että rajanylitysliikenteen kasvun
            lisätarpeisiin tulee saada pysyvä lisärahoitus
            seuraavissa kehyspäätöksissä (HaVL 5/2012
               vp). Hallintovaliokunta katsoo, ettei rajavartiolaitokselle
            tulisi tässä tilanteessa kohdentaa lisäsäästöjä.
         
         
         Tulli kerää valtiolle vuositasolla noin 10
            miljardia euroa erilaisia veroja. Lisäksi tullilla on tärkeä tehtävä tullirikollisuuden
            ja etenkin harmaan talouden torjunnassa. Tulli on viime vuosina
            joutunut tekemään noin 300 henkilötyövuoden
            vähennykset sekä tuottavuusohjelman tavoitteiden
            että määrärahojen niukkuuden
            vuoksi, mikä on vaikeuttanut tullin tehtävien
            riittävää resursointia erityisesti Etelä-
            ja Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoilla sekä satamissa
            ja Helsinki-Vantaan lentokentällä. Valiokunta
            korostaa, että edellä todetun kasvavan rajanylitysliikenteen
            hallinta ja varautuminen EU:n ja Venäjän väliseen
            viisumivapauteen edellyttävät myös tullissa
            lisäpanostuksia rajanylityspaikkojen infrastruktuuriin
            ja henkilöstön määrään.
         
         
         Lisäksi on syytä korostaa poliisin, tullin
            ja rajavartiolaitoksen merkittävää yhteistyötä vakavan
            ja kansainvälisen rikollisuuden torjunnassa. Poliisi-,
            tulli- ja rajavartioviranomaiset harjoittavat myös muuta
            viranomaisyhteistyötä, jolla on erityistä merkitystä etenkin
            harvaan asutuilla alueilla arjen turvallisuuden kannalta ja rikosten ennalta
            ehkäisemiseksi. Riittävien voimavarojen turvaaminen
            on siten myös näistä syistä tärkeää.
         
         
         Hätäkeskuslaitos
         
         Hätäkeskuslaitoksen toimintamenomäärärahaa (26.30.02)
            käytetään sekä hätäkeskustoiminnan varsinaisiin
            toimintamenoihin että hätäkeskustoiminnan
            ja uuden hätäkeskustietojärjestelmän kehittämiseen.
            Momentille esitetään 64,071 miljoonaa euroa,
            mikä on 1,1 miljoonaa euroa vähemmän
            kuin kehyspäätöksen mukainen vuoden 2013
            määräraha. Vähennyksessä on
            kysymys Valtiokonttorin hallinnoiman Kansalaisen yleisneuvontapalvelun
            perusteella Hätäkeskuslaitoksen määrärahakehykseen
            1.1.2013 lukien tehdystä pysyvästä leikkauksesta.
         
         
         Hätäkeskuslaitoksessa on käynnissä suuri
            rakenneuudistus, joka toteutetaan vuoden 2015 loppuun mennessä.
            Samassa yhteydessä uusitaan hätäkeskustietojärjestelmä vuoden
            2015 loppuun mennessä. Molemmat uudistukset tulevat lisäämään
            merkittävästi Hätäkeskuslaitoksen
            tuottavuutta. Uudistusten tuottavuushyödyt syntyvät
            kuitenkin asteittain ja näkyvät täysimääräisesti
            aikaisintaan vuonna 2016. Sitä ennen toimeenpanon kustannukset
            nostavat väliaikaisesti viraston kokonaiskustannuksia normaalitoimintaan
            verrattuna.
         
         
         Valiokunta on kiinnittänyt huomiota kansalaisen yleisneuvontapalvelulle
            tehdystä määrärahasiirrosta
            Hätäkeskuslaitokselle aiheutuviin vaikeuksiin
            jo kehyspäätöksestä antamassaan lausunnossa
            (HaVL 5/2012 vp). Kansalaisten yleisneuvontapalvelua
            on osin perusteltu sillä, että se vähentäisi
            Hätäkeskuslaitokselle kuulumattomien puheluiden
            määrää. Saadun arvion mukaan
            tämä maksullinen ja aukioloajoiltaan rajoitettu
            12 henkilön voimin toteutettava puhelinpalvelu ei ratkaisevasti
            vaikuttaisi Hätäkeskuslaitoksen puhelumääriin.
            Tällä hetkellä ei myöskään
            ole tiedossa tarkkaa ajankohtaa, milloin varsinaista neuvontapalvelua
            ryhdytään tuottamaan.
         
         
         Toiminnan ja talouden suunnittelussa on huomioitu ennakkotietona
            Kouvolan hätäkeskuksen tilojen siirtyvän
            kokonaisuudessaan kansalaisten yleisneuvontapalvelun käyttöön
            ja näin myös tilojen vuokra- ja tilahallintakustannusten
            siirtyvän pois Hätäkeskuslaitokselta.
            Yleisneuvontapalvelun aloittaessa toimintansa suunniteltua pienemmällä henkilöstömäärällä
            eivät
            Kouvolan tilat siirry pois Hätäkeskuslaitokselta.
            Tästä aiheutuu ennakoimattomia kustannuksia noin 0,5
            miljoonaa euroa vuodessa. Tilavähennys on kohdistettu Hätäkeskuslaitokselle
            vuodesta 2014 alkaen, mutta se vaikuttaa määrärahojen riittävyyteen
            jo vuonna 2013.
         
         
         Muita ennakoimattomia kustannuksia aiheutuu välttämättömän
            ylimääräisen vuonna 2013 aloittavan päivystäjäkurssin
            järjestämisestä. Kurssin kokonaiskustannukset
            ovat 1,2 miljoonaa euroa, mistä vuodelle 2013 kohdentuu
            yhteensä 0,7 miljoonaa euroa. Hätäkeskuslaitoksen
            väistyvän tietojärjestelmän
            pakollisesta ylläpidosta ja uuden järjestelmän
            käyttöönotosta syntyy ennakoimattomia
            kustannuksia säästöt huomioiden yhteensä 1,0
            miljoonaa euroa. Kehykseen ei myöskään
            ole mitoitettu Haltikin vuodelle 2013 esittämää palvelumaksujen
            nousua, joka on 1,6 miljoonaa euroa vuoden 2011 hintaan nähden.
            Lisäksi toistaiseksi määrittämättömiä kustannuksia
            tulee syntymään esimerkiksi vaaratiedotteesta
            annetun lain (466/2012) Hätäkeskuslaitokselle
            aiheuttamien velvoitteiden hoidosta.
         
         
         Selvityksen mukaan vuodelta 2012 vuodelle 2013 arvioidaan siirtyvän
            0,3 miljoonaa euroa, mikä ei riitä kattamaan ennakoitua
            alijäämää. Talousarvioesityksessä vaje
            Hätäkeskuslaitoksen perustoimintaan sekä rakenneuudistuksen
            ja tietojärjestelmähankinnan toteuttamiseen on
            yhteensä 4,574 miljoonaa euroa.
         
         
         Valiokunta katsoo, että Hätäkeskuslaitoksen määrärahakehyksissä tulee
            nykyistä selkeämmin ottaa huomioon toteutettavien
            uudistusten aikataulu siten, että mahdolliset merkittävät säästövelvoitteet
            ajoitetaan kehyskauden loppuun. Valiokunta toteaa, että muutosprosessin onnistumisen
            edellytyksenä on se, että huolehditaan hätäkeskusten
            henkilöstön koulutuksesta ja ammatillisesta osaamisesta
            sekä kansalaisten hätäkeskuspalveluiden
            turvaamisesta. Tämä tulee ottaa huomioon myös
            määrärahojen mitoituksessa. Valiokunta
            tulee omalta osaltaan seuraamaan hätäkeskusuudistuksen
            toteutumista kansalaisten turvallisuuden, alueellisen ja kielellisen
            tasavertaisuuden sekä henkilöstön ammattitaidon
            turvaamiseksi