Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 3 päivänä lokakuuta 2001 lähettäessään hallituksen esityksen laiksi Vankeinhoidon koulutuskeskuksesta annetun lain muuttamisesta (HE 127/2001 vp) valmistelevasti käsiteltäväksi lakivaliokuntaan samalla määrännyt, että hallintovaliokunnan on annettava asiasta lausunto lakivaliokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
hallitusneuvos Matti Rajakylä, opetusministeriö
kehityspäällikkö Jouko Lahtinen, oikeusministeriö
koulutusalajohtaja Anna-Liisa Lampinen, Laurea-ammattikorkeakoulu
erityisasiantuntija Päivi Rajala, Suomen Kuntaliitto
Lisäksi kirjallisen lausunnon on antanut
Esityksessä ehdotetaan Vankeinhoidon koulutuskeskuksesta annettua lakia muutettavaksi siten, että lakiin sisällytettäisiin alan ammattikorkeakoulututkinnon järjestämistä koskevat säännökset. Tutkinto suoritettaisiin Uudellamaalla toimivassa Laurea-ammattikorkeakoulussa, joka huolehtisi koulutuksesta yhteistyössä Vankeinhoidon koulutuskeskuksen kanssa. Ammattikorkeakouluopetus on tarkoitus aloittaa syksyllä 2002.
Esitys liittyy valtion vuoden 2002 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esityksessä olevaa Vankeinhoidon koulutuskeskuksesta annetun lain muuttamiseen sisältyvää koulutuksen uudelleen organisointia tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muilta osin paitsi sen rahoitusratkaisun osalta.
Valiokunnan saaman selvityksen perusteella rahoitusratkaisussa on haettu mallia pelastusalan ammattikorkeakouluopintojen järjestämisestä. Valiokunta kuitenkin katsoo, että tämä rinnastus ei ole toimiva. Vankeinhoidon koulutus on ollut kokonaan valtion rahoittamaa, kun taas pelastustoimen koulutus on aiemminkin ollut pääsääntöisesti kuntien toimintaa ja kunnat ovat osallistuneet pelastusalan toisen asteen koulutukseen. Pelastustoimi on kunnan lakisääteinen velvollisuus, kun taas vankeinhoito on valtion tehtävä.
Ehdotuksen mukainen valiokunnalle esitetty koulutusohjelma tuottaa ammattilaisia vankeinhoidon tehtäviin. Aiempaa laaja-alaisempanakaan se tuskin merkittävästi pätevöittää koulutettavia sosiaalialan tehtäviin.
Valiokunta kiinnittää huomiota perustuslain 121 §:n periaatteeseen siitä, että kuntien hallinnon yleisistä perusteista ja kunnille annettavista tehtävistä säädetään lailla. Ehdotuksessa siirretään vankeinhoidon koulutuksen kustannuksista osa kuntien maksettavaksi. Valiokunnalle esitetyssä selvityksessä on viitattu siihen, että koulutuksen kustannukset olisivat vain noin 0,07 prosenttia ammattikorkeakoulutuksen kokonaiskustannuksista. Ehdotuksessa ei ole kyse kustannusten määrästä sinänsä, joka sitäpaitsi nousee aiotuilla opiskelijoiden sisäänottomäärillä korkeammaksikin, vaan siitä, että kyse on selkeästi valtion intressissä olevan koulutuksen kustannusten siirtämisestä kuntien osittain maksettaviksi. Jos tehtäviä näin siirretään, tulee samalla esittää hyväksyttävä rahoitusratkaisu kustannusten kattamiseksi.
Valiokunta katsoo, että ehdotus sisältää uuden tehtävän kunnille. Tämän vuoksi valiokunta katsoo, että ehdotuksen tulee sisältää asianmukainen rahoitussuunnitelma koulutuksesta kunnille aiheutuvien kustannusten kattamisesta.
Lausuntonaan hallintovaliokunta kunnioittavasti esittää,
että lakivaliokunta ottaa huomioon erityisesti koulutuksen rahoitusta koskevilta osilta, mitä edellä on esitetty.
Helsingissä 26 päivänä lokakuuta 2001
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
apulaissihteeri Jukka Savola