Perustelut
         
         Yleistä
         
         Direktiiviehdotuksen tavoitteena on lähentää tietojärjestelmiin
            kohdistuvia hyökkäyksiä koskevia jäsenvaltioiden
            rikosoikeudellisia säännöksiä ja
            parantaa oikeus- ja muiden toimivaltaisten viranomaisten, jäsenvaltioiden
            poliisi- ja muut lainvalvontaviranomaiset mukaan luettuina, välistä yhteistyötä.
         
         
         Hallintovaliokunta pitää ehdotuksen tavoitteita
            kannatettavina. Tietoverkkorikollisuuden torjunnan säädösten
            harmonisointi ja toiminnan yhdenmukaistaminen jäsenvaltioiden
            välillä luovat paremmat edellytykset onnistuneelle
            yhteistyölle rajattomassa tietoverkossa.
         
         
         Turvajärjestelyjen murtaminen rangaistavuuden edellytyksenä
         
         Asiantuntijakuulemisissa on pidetty ongelmallisena, että direktiiviehdotuksen
            3 artiklaa on neuvotteluissa muutettu niin, että jäsenvaltiot
            voivat säätää, että oikeudeton
            tunkeutuminen tietojärjestelmään
            on rangaistavaa vain, jos turvajärjestely murretaan. 
         
         
         Hallintovaliokunta toteaa tämän osalta seuraavaa:
         
         
            - Suomessa tietojärjestelmän
               luvaton käyttö on rikoslain 28 luvun 7—9 §:n
               nojalla rangaistavaa silloinkin, kun turvajärjestelyä ei
               murreta. 
            
- Ehdotettu direktiivi on vähimmäissääntelyä. 
- 	Toisen tietojärjestelmän luvaton käyttö välineenä esimerkiksi
               laajassa tietoverkkohyökkäyksessä (ns.
               bot-verkossa) edellyttää haittaohjelman asentamista
               kyseiseen tietojärjestelmään. Haittaohjelman
               asentamisen tulee olla ehdotetun direktiivin nojalla jäsenvaltioissa
               rangaistavaa. Yleensä tällainen toiminta edellyttää myös
               turvajärjestelyjen murtamista.
            
- Euroopan neuvoston yleissopimuksessa ja EU:n puitepäätöksessä jätettiin
               jäsenvaltioille vastaava mahdollisuus edellyttää rangaistavuudelta
               turvajärjestelyjen murtamista. Direktiiviehdotuksen sääntely
               vastaa siten voimassa olevaa oikeustilaa.
            
Henkilötiedon väärinkäyttö
         
         Asiantuntijakuulemisissa esitettyjen henkilötietojen
            väärinkäyttöä koskevien
            huomautusten osalta valiokunta yhtyy direktiiviehdotuksen jatkokirjelmässä esitettyyn
            valtioneuvoston kantaan, jonka mukaan asia tulee lähtökohtaisesti käsitellä erillisessä
            EU-instrumentissa.
         
         
         Pakkokeinot
         
         Asiantuntijakuulemisissa on kiinnitetty huomiota riittävien
            pakkokeinojen tärkeyteen rikosten tutkinnassa ja kiinnijäämisriskin
            lisäämiseen.
         
         
         Tältä osin valiokunta toteaa, että on
            tärkeätä huolehtia siitä, että esitutkintaviranomaisilla
            on rikosten tutkinnassa käytettävissä riittävät
            ja oikeasuhtaiset tutkintakeinot. Tämä vaikuttaa kiinnijäämisriskiin,
            jolla on rangaistusten ankaroittamista suurempi vaikutus rikollisuuteen.
         
         
         Rangaistustasot
         
         Hallintovaliokunta katsoo, että direktiiviehdotuksen
            mukaiset rangaistustasot ovat korkeahkoja, mutta puheenjohtajamaan
            ehdottama taso voidaan kuitenkin hyväksyä, koska
            neuvotteluissa kriminalisointivelvoitteiden soveltamisalat on rajattu
            vakavampiin rikoksiin.
         
         
         Poliisin henkilöstöresurssit
         
         Saadun selvityksen mukaan tietotekniikkarikostorjunnan asiantuntijoiden
            arvio on, että tietoverkoissa tai niiden välityksellä tehtyjen
            rikosten määrät ovat kasvamassa.  Rikosmäärien
            kasvaessa tietoverkkoympäristössä tehtyjen
            rikosten paljastaminen ja esitutkinta vaativat yhä enemmän
            poliisin resursseja. Varovaisena arviona on esitetty, että perinteisestä petos-rikollisuudesta
            noin 30 % tehdään tänä päivänä tietoverkkojen
            välityksellä.
         
         
         Hallintovaliokunta kiinnittää lopuksi huomiota
            siihen, että poliisin henkilöstöresursseista huolehditaan
            asianmukaisesti direktiivin täytäntöönpanon
            yhteydessä.