Perustelut
Hallituksen esityksessä on kysymys työvoima- ja
elinkeinokeskusten muuttamisesta työ- ja elinkeinokeskuksiksi
ja työvoimatoimistojen työ- ja elinkeinotoimistoiksi.
Keskushallinnossa toteutettu ministeriötason uudistus viedään muutoksella
alue- ja paikallishallintoon. Uudistuksella varmistetaan se, että ne
tavoitteet, jotka asetettiin työ- ja elinkeinopolitiikan
uudistamiselle erityisesti työvoiman saatavuuden turvaamisessa
ja yritystoiminnan työvoimalähtöisessä kehittämisessä,
myös käytännössä saavutetaan. Ilman
ministeriörakenteen kaltaista alue- ja paikallishallinnon
rakennetta keskushallinnon uudistus jäisi vaille
tehokkaita työkaluja tavoitteidensa toteuttamiselle. Kysymykset,
joiden on katsottu liittyvän ALKU-hankkeeseen, on jätetty
ALKU-hankkeen yhteydessä ratkaistavaksi. Ehdotettu laki
olisi siis voimassa vain runsaan vuoden.
Työvoima- ja elinkeinokeskukset huolehtivat nykyisin
myös maahanmuuttajien kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden
vastaanotosta annetun lain mukaan sisäasiainministeriön
ohjauksessa ja valvonnassa maahanmuuttajien kotouttamisen alueellisesta
yhteensovittamisesta, turvapaikanhakijoiden vastaanotosta ja tilapäistä suojelua
saavien vastaanoton suunnittelusta, ohjauksesta, seurannasta sekä muista
erikseen määrättävistä tehtävistä.
Työvoimatoimisto ja kunta tekevät yhteistyötä kotoutumista
edistävien toimenpiteiden ja palvelujen järjestämisessä ja
niitä koskevassa tiedottamisessa. Hallituksen esityksen
1 §:ssä mainitaan maahanmuutto työ- ja
elinkeinokeskusten tehtäväksi ja esityksen 7 §:ssä todetaan
maahanmuuttajien kotoutumisen edistäminen työ-
ja elinkeinotoimiston tehtäväksi.
Lakiehdotuksen 3 §:n 2 momentin mukaan työ-
ja elinkeinoministeriö, sisäasiainministeriö,
maa- ja metsätalousministeriö, Tekes, Elintarviketurvallisuusvirasto
sekä Maaseutuvirasto ohjaavat työ- ja elinkeinokeskuksen
toimintaa omilla toimialoillaan. Hallintovaliokunta kiinnittää huomiota
yhteensovittamistehtävän tärkeyteen.
On mahdollista, että syntyy tilanteita, joissa esimerkiksi
työ- ja elinkeinoministeriöllä ja sisäasiainministeriöllä on
tavoitteiden asettamisen tai normiohjauksen osalta eriävät
näkemykset. Sisäasianministeriöllä tulee
tällöin olla tosiasialliset vaikutusmahdollisuudet
maahanmuuttajien kotoutumiseen liittyvien tavoitteiden toteuttamiseen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että muodostettavien työ- ja elinkeinotoimistojen
nykyisiä paikallistason peruspalveluja kehitetään
työvoiman saatavuuden turvaamisesta ja työllisyyden parantamisesta
muun muassa yrityksille liittyvän neuvonnan tarjoamiseen.
Samalla valiokunta toteaa, että muun muassa YritysSuomi-verkosto
tarjoaa monipuolisia palveluita elinkeinoelämän
ja yritystoiminnan kehittämiseksi. Valiokunta kiinnittää huomiota
työ- ja elinkeinotoimistojen ja YritysSuomi-verkoston toimijoiden
yhteistyöhön samoin kuin päällekkäisten toimintojen
välttämiseen.
Nyt toteutettava uudistus poikkeaa työ- ja elinkeinoministeriön
perustamisesta siten, että työvoima- ja elinkeinokeskuksia
ei lakkauteta eikä niiden tilalle perusteta uusia virastoja,
vaan ne jatkavat toimintaansa uudella nimellä. Myös virkasuhteet
jatkuvat lähtökohtaisesti entisin ehdoin. Vanha
osastojako sen sijaan puretaan, ja sen tilalle tulevat uudet vastuualueet
ja vastuualueita yhdistävät yksiköt.
Tässä yhteydessä työntekijöille
määritellään uudet tehtävänkuvat ja
vaativuustasot. Virassa tällä hetkellä oleva henkilöstö saa
mahdollisuuden itse ilmoittaa, mitä uuden organisaatiorakenteen
mukaista tehtävää toivoo pääsevänsä hoitamaan.
Ilmoittautuminen tapahtuu yhden työ- ja elinkeinokeskuksen
sisällä, ei keskusten ja työ- ja elinkeinotoimistojen
välillä. Hallintovaliokunta tukee sitä lähtökohtaa,
että henkilöstön asema turvataan niin,
että töiden jatkuminen ja palkkatason säilyminen
varmistetaan. Henkilöstön osallistuminen ja työntekijöiden
sitouttaminen hallinnon kehittämiseen on välttämätöntä valtiolle
asetettujen tuottavuustavoitteiden saavuttamiseksi.