Perustelut
Yleistä
Kansallisen ihmiskaupparaportoijan kertomuksessa arvioidaan
yhtäältä vuonna 2010 eduskunnalle annetun
ensimmäisen kertomuksen ja sen perusteella eduskunnan valtioneuvostolle
asettamien toimenpidevaatimusten toimeenpanoa. Toisaalta kertomuksessa
arvioidaan erityisesti seksuaalisen hyväksikäytön
tunnistamista ja hyväksikäytön kohteeksi
joutuneiden ihmiskaupan uhrien oikeuksien toteutumista rikosprosessissa.
Lisäksi ihmiskaupparaportoija antaa kertomuksessaan 20
suositusta ihmiskaupan vastaisen toiminnan tehostamiseksi sekä ihmiskaupan uhrien
aseman ja oikeuksien edistämiseksi. Suositukset koskevat
sekä lainsäädännön
uudistamista että viranomaiskäytäntöjen
ja -yhteistyön kehittämistä.
Hallintovaliokunta toteaa, että kertomus on ansiokkaasti
ja perusteellisesti laadittu. Kertomuksessa arvioidaan selkeällä tavalla
ihmiskaupan vastaisen toiminnan tilaa Suomessa, käydään
analyyttisesti ja yksityiskohtaisesti läpi viime vuosien
oikeustapauksia sekä arvioidaan vuoden 2010 kertomuksen
suositusten toteutumista. Valiokunta katsoo, että ihmiskaupparaportoijan
kertomus auttaa ymmärtämään
ihmiskaupan erilaisia ilmenemismuotoja ja tukee sitä työtä,
jota viranomaiset ja kansalaisjärjestöt tekevät
ihmiskaupan tunnistamiseksi ja torjumiseksi. Kertomuksessa käsitellään
myös muunlaista hyväksikäyttöä,
joka ei täytä ihmiskaupparikoksen tunnusmerkistöä mutta
jota voidaan pitää esimerkiksi moraalisesti moitittavana.
Valiokunta panee myönteisenä merkille sen kertomuksessa
todetun, että vuoden 2010 kertomus ja sen suositukset sekä eduskunnan
valtioneuvostolle antamat toimenpidevaatimukset ovat huomattavasti
edistäneet ihmiskaupan vastaista toimintaa ja uhrien oikeuksien
toteutumista. Kehitys on ollut sekä määrällistä että laadullista.
Yhä useammat ihmiskaupan ja siihen liittyvän hyväksikäytön
uhrit saavat aikaisempaa helpommin ammattitaitoista apua. Myös
yhä useammat ihmiskauppaan syyllistyneet hyväksikäyttäjät
joutuvat teoistaan oikeudelliseen vastuuseen.
Myönteisestä kehityksestä huolimatta
vielä on kuitenkin paljon tehtävää.
Ihmiskaupan uhrien tunnistaminen ja ihmiskaupan vastaisen työn
resursointi ovat edelleen suuria haasteita. Ihmiskaupparaportoijan
mukaan ihmiskaupan ehkäiseminen on todennäköisesti
ihmiskaupan vastaisen toiminnan laiminlyödyin osa-alue.
Valiokunta pitää ihmiskaupparaportoijan tavoin
tärkeänä sitä, että ihmiskaupan
uhrien auttaminen on lähtökohtaisesti valtion
vastuulla ja että järjestelmä on valtiorahoitteinen.
Kunnat, kansalaisjärjestöt ja muut toimijat tukevat
omalla toiminnallaan tätä työtä.
Monialainen yhteistyö ja verkostoyhteistyö sekä uhrilähtöisyys
ovat keskeisiä toimintaperiaatteita uhrien auttamisessa.
Uhrin kokonaistilanteen huomioimiseksi valiokunta tähdentää tiivistä yhteistyötä kotikunnan
peruspalvelujen ja valtion auttamisjärjestelmän
välillä.
Lainsäädännön kehittäminen
Suomessa on toiminut vuodesta 2007 alkaen lakisääteinen
ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä. Nykyisin
siitä säädetään kansainvälistä suojelua
hakevan vastaanotosta annetussa laissa (746/2011).
Lisäksi on toteutettu useita lainsäädännöllisiä ja
muita toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on ehkäistä ihmiskauppaa,
auttaa ja suojella ihmiskaupan uhreja sekä torjua ihmiskaupparikollisuutta.
Toimenpiteet ovat edistäneet ihmiskaupan vastaista toimintaa,
mutta vielä on myös parannettavaa. Ihmiskauppalainsäädännön
kehittämistä korostetaan myös pääministeri Stubbin
hallituksen ohjelmassa.
Ihmiskaupparaportoijan ensimmäisen kertomuksen pohjalta
on vireillä useita uudistuksia ihmiskauppaa koskevaan lainsäädäntöön.
Eduskunnalle on annettu hallituksen esitys rikoslain ihmiskauppaa
ja paritusta koskevien säännösten muuttamisesta
(HE 103/2014 vp). Lisäksi valmisteltavana
on muun muassa esitys, jolla pyritään edistämään
ihmiskaupan uhrien auttamista ja auttamisjärjestelmän
piiriin ohjautumista.
Suomea sitovat toiminnassa myös kansainväliset
velvoitteet. Ihmiskaupan vastaisesta toiminnasta tehty Euroopan
neuvoston yleissopimus tuli Suomessa voimaan 1.9.2012 (SopS43—44/2012).
Yleissopimus täydentää Yhdistyneiden
kansakuntien, Euroopan unionin ja Kansainvälisen työjärjestön
piirissä hyväksyttyä sääntelyä sekä Euroopan
turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön ja
Euroopan neuvoston suosituksia ja muita asiakirjoja. Yleissopimuksen
täytäntöönpanoa seuraa ihmiskaupan
vastaisen toiminnan asiantuntijaryhmä (GRETA), joka on
tehnyt Suomea koskevan arvioinnin vuosina 2013—2014. Arviointiraportti
julkaistaan vuonna 2015.
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi ihmiskaupan ehkäisemisestä ja
torjumisesta sekä ihmiskaupan uhrien suojelemisesta ja
neuvoston puitepäätöksen 2002/629/YOS
korvaamisesta (2011/36/EU) tuli voimaan 15.4.2011.
Direktiivin kansallista täytäntöönpanoa
varten tarkastellaan ihmiskauppaa koskevan lainsäädännön muutostarpeita.
EU on antanut myös yleisen rikoksen uhrien oikeuksia, tukea
ja suojelua koskevan direktiivin (2012/29/EU),
jonka kansallinen täytäntöönpano
on valmisteltavana.
Hallintovaliokunta pitää erittäin
tärkeänä, että lainsäädännön
toimivuutta ja vaikutuksia seurataan ja analysoidaan sekä tarvittaessa
ryhdytään toimenpiteisiin havaittujen ongelmien ratkaisemiseksi.
Samalla on tärkeää arvioida muiden seikkojen
ohella auttamisjärjestelmän resursointiin ja käytännön
työtapojen kehittämiseen liittyviä kysymyksiä.
Hallintovaliokunta kiinnittää huomiota ihmiskaupparaportoijan
suositukseen järjestyslakiin (612/2003)
sisältyvän seksin myyjiin kohdistuvan kiellon
kumoamisesta. Valiokunta ei kannata järjestyslain 2 luvun
7 §:ssä säädetyn seksuaalipalvelujen
ostamista ja maksullista tarjoamista yleisellä paikalla
koskevan kiellon poistamista. Ennen lain voimaantuloa seksuaalipalvelujen tarjoaminen
oli avointa, mistä aiheutui häiriöitä alueen
asukkaille sekä yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle
esimerkiksi Helsingin tietyillä katuosuuksilla. Saadun
selvityksen mukaan yleisillä paikoilla tapahtuva prostituutio
on lain voimaantulon jälkeen rauhoittunut. Valiokunta ei myöskään
kannata käännytysmahdollisuuden poistamista ulkomaalaislaista
(301/2004), vaan katsoo, että ihmiskaupan
uhrien auttamista edistetään paremmin muilla keinoilla.
Koordinaatio ja yhteistyö
Ihmiskaupan vastainen toiminta edellyttää monialaista
yhteistyötä eri toimijoiden kesken sekä kansallisella
että kansainvälisellä tasolla. Suomessa
ihmiskaupan vastainen toiminta koskee monia viranomaistahoja, kuten
poliisi-, raja-, tulli-, maahanmuutto-, työsuojelu- ja
veroviranomaisia sekä syyttäjiä ja kuntasektoria.
Kolmannen sektorin toimijat ovat keskeisiä yhteistyökumppaneita.
Valiokunta katsoo, että toiminnan koordinointi ja hyvä yhteistyö niin
viranomaisten välillä kuin myös viranomaisten
ja kansalaisjärjestöjen välillä on
ihmiskaupan torjunnan tehostamisen ja uhrien oikeuksien turvaamisen kannalta
välttämätöntä.
Sisäministeriön vuonna 2013 asettama työryhmä selvitti
ihmiskaupan vastaisen toiminnan poikkihallinnollisen seurannan ja
koordinoinnin järjestämistä valtioneuvostossa.
Työryhmän ehdotuksen mukaisesti sisäministeriössä aloitti 1.6.2014
toimintansa ihmiskaupan vastaisen toiminnan koordinaattori. Hänen
tehtävänään on muun muassa yhteensovittaa
poikkihallinnollisia ihmiskaupan torjuntaan liittyviä asioita
sekä osallistua kansainväliseen yhteistyöhön.
Ihmiskaupan vastaista toimintaa ohjaisi keskeisten ministeriöiden
edustajista koostuva ryhmä. Lisäksi on tarkoitus
luoda ihmiskaupan vastaisen toiminnan koordinointiverkosto, johon
kuuluisi muiden asian kannalta keskeisten viranomaisten lisäksi
myös kansalaisjärjestöjä ja
tutkimuslaitoksia. Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös kunnat ovat edustettuina verkostossa.
Kansallinen ihmiskaupparaportoija toimii tiiviissä yhteistyössä ihmiskauppakoordinaattorin
kanssa.
Asiantuntijakuulemisen perusteella yhteistyö on lähtenyt
hyvin käyntiin. Valiokunta katsoo, että molempien
toimijoiden toiminta on luonteeltaan tosiaan täydentävää ja
entisestään tehostaa ihmiskaupan vastaista toimintaa
valtioneuvoston piirissä ja laajemminkin suomalaisessa
yhteiskunnassa.
Kansallinen ihmiskaupparaportoija suosittelee kertomuksessaan
ihmiskauppakoordinaattorin toimintaa koskevan lainsäädännön
valmistelemista. Hallintovaliokunta tukee ehdotusta lainsäädännön
tarkastelusta, mutta katsoo, että lainmuutostarpeiden arvioimiseksi
on tärkeää ensin kerätä kokemuksia
koordinaattorin tehtävän hoidosta. Tätä myös
asiaa selvittänyt työryhmä piti tarpeellisena.
Ihmiskauppaa koskeva toimintaohjelma
Ihmiskaupparaportoija suosittelee kokonaisvaltaisen ihmiskauppaa
ennalta ehkäisevän toimintaohjelman laatimista.
Kertomuksen mukaan toimintaohjelman tulisi sisältää toimenpiteitä erityisesti
työperäisen ihmiskaupan ja Suomen sisäisen
ihmiskaupan ehkäisemiseksi sekä ihmiskauppaa aiheuttavan
kysynnän, mukaan lukien seksinosto, vähentämiseksi.
Toimintaohjelmassa tulisi huomioida sekä sukupuoli- että lapsinäkökulma.
Hallintovaliokunta pitää tärkeänä ihmiskaupan
vastaisen toiminnan suunnitelmallisuutta. Ihmiskaupparaportoija
toteaa kertomuksessaan, että ihmiskaupan ehkäiseminen
on todennäköisesti laiminlyödyin osa-alue
toiminnassa. Näin ollen on aiheellista, että se
on lähitulevaisuuden keskeinen painopiste. Valiokunta pitää kuitenkin
tarpeellisena, että ihmiskaupan vastaista työtä koskevat
strategiat ovat kokonaisvaltaisia ottaen huomioon sekä havaittuun
ihmiskaupparikollisuuteen puuttuminen että rikollisuuden
ennaltaehkäisy. Valiokunta katsoo, että ihmiskaupan
vastaisia toimia tulee strategiatyössä arvioida
myös siitä näkökulmasta, mihin
toimintoihin sijoitettavien voimavarojen voidaan katsoa tuottavan
tehokkaimmat tulokset. Valiokunnan mielestä ei ole tarkoituksenmukaista
tässä vaiheessa lyödä lukkoon
sitä, minkä niminen asiakirja on.
Ihmiskauppakoordinaattorin tehtävänä on osallistua
valtioneuvostossa tehtävään strategiatyöhön.
Se, missä muodossa strategiatyö toteutetaan, soveltuu
valiokunnan käsityksen mukaan hyvin keskusteltavaksi ihmiskaupan
vastaisen toiminnan koordinaatiorakenteessa.
Ihmiskaupan uhrien tunnistaminen ja ohjaaminen avun piiriin
Kansallisen ihmiskaupparaportoijan mukaan Suomessa on kehitytty
työperäisen ihmiskaupan tunnistamisessa. Sen sijaan
seksuaaliseen hyväksikäyttöön
liittyvää ihmiskauppaa tunnistetaan Suomessa kansainvälisesti
vertaillen poikkeuksellisen heikosti, minkä vuoksi se on
valittu kertomuksessa erityiseksi tarkastelukohteeksi.
Valiokunta pitää seksuaaliseen hyväksikäyttöön
liittyvän ihmiskaupan tarkastelua erittäin tärkeänä.
Kansainvälinen vertailu muihin maihin ei kuitenkaan ole
aivan ongelmatonta. Eri puolilla Eurooppaa esiintyy erilaisia ihmiskaupan
tekotapoja. Suomessa toiminnan erityispiirteenä on riippumattomuus
maassa toimivista parittajista ja ihmiskauppiaista, sillä käytännössä toimintaa
ohjaillaan ulkomailta ja seksuaalipalveluita myyvät toimivat
Suomessa käydessään varsin itsenäisesti.
Tällaiseen toimintaan puuttuminen vaatii valmiuksia ja
voimavaroja pitkäjänteiseen paljastavaan ja tutkivaan
toimintaan, myös yhdessä ulkomaisten viranomaisten
kanssa.
Selvityksen mukaan haasteena oikeusprosessissa on ollut se,
että voimassa olevan rikoslain paritusta ja ihmiskauppaa
koskevat tunnusmerkistöt ovat päällekkäisiä.
Tunnusmerkistöjen päällekkäisyys
ja niiden oikeuskäytännössä muodostunut
tulkinta ovat johtaneet siihen, että ihmiskaupan piirteitä sisältäviä rikoksia
on tutkittu, syytetty ja tuomittu enemmän ihmiskaupan lähirikoksina.
Toisaalta kaikessa paritustoiminnassa ei esiinny ihmiskauppaa. Parhaillaan eduskunnan
käsiteltävänä on hallituksen
esitys, jonka yhtenä tarkoituksena on juuri selventää rajanvetoa
ihmiskaupparikosten ja paritusrikosten välillä (HE
103/2014 vp).
Esitutkintaviranomaiset ovat vahvistaneet ihmiskauppaa koskevaa
erityisosaamistaan muun muassa koulutuksen ja ohjeistuksen avulla.
Poliisihallitus antoi vuonna 2012 poliisitoimintaa ohjaavan ihmiskauppaan
ja sen kaltaisiin rikoksiin puuttumista sekä ihmiskaupan
uhrien auttamista koskevan ohjeen, jota on päivitetty vuonna
2014. Myös Rajavartiolaitoksessa sovelletaan ohjetta. Vuoden
2014 alusta alkaen on Poliisihallituksen johdolla toiminut poliisin
valtakunnallinen asiantuntijaverkosto, jonka yhtenä tehtävänä on
kehittää ihmiskaupparikosten tutkintaan ja ihmiskaupan
uhrien auttamiseen liittyvien erityispiirteiden osaamista poliisiyksiköissä.
Ihmiskaupparikollisuuden tuntemus kehittyy myös käytännön
rikostapausten tuoman kokemuksen kautta. Ihmiskaupan tehokas torjunta
edellyttää myös tiivistä esitutkintayhteistyötä syyttäjän
kanssa ja riittävien voimavarojen turvaamista.
Suurimmat haasteet kunnissa liittyvät tiedon tarpeeseen,
uhrien tunnistamiseen ja palvelutarpeen arvioimiseen. Monet kunnat
ovat järjestäneet koulutusta omalle henkilöstölleen
yhteistyössä Joutsenon vastaanottokeskuksen yhteydessä toimivan
auttamisjärjestelmän kanssa, ja koulutus on saanut
hyvää palautetta. Jotkut kaupungit ovat laatineet
ohjeita menettelytavoista kohdattaessa ihmiskaupan uhri. Selvityksen
mukaan tietoa ja koulutusta ihmiskaupan uhrien tunnistamisesta,
kohtaamisesta ja auttamisesta sekä ihmiskaupasta ilmiönä tarvitaan
kuitenkin lisää. Kunnille ja muille toimijoille
tulisi antaa selkeät ohjeet siitä, miten esimerkiksi
sosiaali- ja terveysalalla tulee toimia, jos asiakkuudessa epäillään
ihmiskauppaa. Lisäksi uhrien palvelutarpeiden arviointi
ja tukitoimien järjestäminen vaativat osaamista
ja kehittämistä, sillä ihmiskaupan uhrien
kohdalla tarve räätälöityihin
palveluihin korostuu. Myös tietojen vaihto eri viranomaisten
ja muiden toimijoiden välillä on tärkeää auttamisen
jatkumiseksi.
Valiokunta toteaa, että kaikki ihmiskaupan uhreina
olevat henkilöt eivät koe olevansa uhreja ja avun
tarpeessa tai he eivät uskalla turvautua viranomaisten
apuun. Avun vastaanottaminen perustuu vapaaehtoisuuteen, eikä uhria
voida pakottaa auttamisjärjestelmään.
Monet uhreista tarvitsevat aikaa toipua kokemuksistaan ja tietoa
omista oikeuksistaan. Uhrin luottamuksen tavoittaminen on edellytys
sille, että uhri on halukas ottamaan apua vastaan. Erityistä huomiota tulee
kiinnittää alaikäisiin ihmiskaupan uhreihin
ja ihmiskaupan uhrien alaikäisiin lapsiin, joiden auttamisessa
tulisi hyödyntää lastensuojelun osaamista
entistä enemmän.
Ihmiskaupan uhrit saattavat usein kokea helpommaksi ja turvallisemmaksi
kääntyä kansalaisjärjestöjen
puoleen apua tarvitessaan. Valiokunnan näkemyksen mukaan
Suomessa kansalaisjärjestöt voivat olla avainasemassa
luomassa uhrin luottamusta viranomaisiin ja auttamisjärjestelmään.
Valiokunta pitää sen vuoksi tärkeänä,
että viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen
yhteistyötä lisätään
ja vahvistetaan. Asianomaisten tahojen lisäksi keskeisessä roolissa
on ihmiskauppakoordinaattori, jonka yhtenä tehtävänä on
edistää viranomaisten ja kolmannen sektorin yhteistyötä ja
muun muassa laatia ehdotus yhteistyösopimukseksi viranomaisten
ja kansalaisjärjestöjen välillä.
Hallintovaliokunnan käsityksen mukaan kynnys päästä ihmiskaupan
uhrien auttamisjärjestelmään on jo nykyisellään
varsin matala. Keskeisintä näyttäisi
selvityksen pohjalta olevan edelleen se, että kaikissa
ihmiskaupan uhreja mahdollisesti kohtaavissa viranomaisissa osattaisiin tunnistaa
mahdolliset ihmiskaupan uhrit, kohdata heidät ja ohjata
avun piiriin. Tätä on mahdollista edistää esimerkiksi
systemaattisella koulutuksella, ohjeistuksella ja valmiiden toimintamallien
luomisella. Koulutukseen ja muihin tehostamistoimiin on varauduttava
myös asianmukaisin voimavaroin.
Suositukseen numero 5 liittyvänä yksityiskohtana
valiokunta toteaa, että ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmällä on
nykyisin päivystävä, 24/7 tavoitettavissa
oleva infonumero. Saadun selvityksen mukaan ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmässä
on
myös luotu valmiussuunnitelma, jolla on pyritty varautumaan
kiireellisiin uhrien majoitustarpeisiin eri puolilla Suomea. Valiokunnan
mielestä turvakoteja perustettaessa olisi tärkeää ottaa
huomioon myös ihmiskaupan uhrien turvakotipalvelut.
Hallintovaliokunta kiinnittää huomiota vielä siihen,
että ihmiskaupparaportoijan kritiikki viranomaisten toimintaa
kohtaan vaikuttaa joiltain osin ristiriitaiselta. Yhtäältä poliisin
pitäisi panostaa enemmän ihmiskaupparikosten paljastamiseen
ja tutkimiseen sekä uhrien tunnistamisen parantamiseen.
Toisaalta katsotaan, että ihmiskaupan vastaista toimintaa
haittaa vahva rikostorjunta- ja ulkomaalaisvalvontapainotteisuus,
joka uhkaa jättää ihmiskaupan uhrien
oikeudet altavastaajan asemaan.
Valiokunta katsoo, että rikosten selvittämisintressi
ei ole ristiriidassa uhrin oikeuksien kanssa eikä rikoksen
selvittäminen estä uhria toteuttamasta oikeuksiaan,
vaan on yleensä sen edellytys. Ihmiskauppaan liittyvä hyväksikäytön
dynamiikka tekee uhrin tunnistamisesta, rikostutkinnasta sekä uhrien
auttamisesta usein erittäin haastavaa ja erityistä ihmiskauppailmiöön
ja uhrin kohtaamiseen liittyvää tietoa ja osaamista
vaativaa. Vaikka rikostutkinnalla ja uhrin auttamisella on osin
eri lähtökohdat ja tavoitteet, on uhrin auttamisella
keskeinen merkitys rikostutkinnan ja tekijöiden vastuuseen
saattamisen näkökulmasta. Samoin uhrin auttamisen
näkökulmasta rikollisen kiinni saamisella voi
olla uhrin turvallisuuteen liittyvä keskeinen merkitys.
Se ehkäisee myös uudelleen uhriutumista. Lisäksi
uhrin psyykkisen toipumisen kannalta on usein merkitystä sillä,
että tekijät joutuvat vastuuseen teoistaan. Ilman
rikosprosessia ja oikeudenkäyntiä uhri ei myöskään
voi saada taloudellista kompensaatiota kärsimyksistään.
Ulkomaalaisvalvonnan osalta hallintovaliokunta toteaa, että Poliisihallituksen
ulkomaalaisvalvonnasta antaman ohjeen (2020/2013/5427) mukaisesti
ulkomaalaisvalvonnalla voidaan myös paljastaa laittoman
maahantulon järjestämistä, ihmiskauppaa,
paritusta sekä muuta rajat ylittävää rikollisuutta.
Lisäksi ulkomaalaisvalvonnalla ennaltaehkäistään
Suomeen pyrkivien haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden joutumista
rikollisten ja rikollisryhmien hyväksikäytön
uhreiksi.
Rajavartiolaitoksen toimivaltuudet
Voimassa olevan rajavartiolain (578/2005) 42 §:n
mukaan rajavartiolaitos toimittaa esitutkinnan, kun on syytä epäillä,
että on tehty rikos, joka koskee laittoman maahantulon
järjestämistä ja siihen liittyvää rikoslain
25 luvun 3 ja 3 a §:ssä tarkoitettua
ihmiskauppaa. Kansallinen ihmiskaupparaportoija suosittelee kertomuksessaan
rajavartiolaitoksen toimivaltuuksien laajentamista myös
sellaisiin ihmiskaupparikoksiin, joihin ei liity laitonta maahantulon
järjestämistä.
Hallintovaliokunta katsoo, että asiaa tulee ennen päätösten
tekemistä selvittää vielä tarkemmin
ja arvioida muun muassa tarvittavat lainsäädäntömuutokset
ja resurssikysymykset. Saadun selvityksen mukaan vuonna 2015 on
tarkoitus käynnistää rajavartiolaitosta
koskevan rikostorjuntalain valmistelu. Siinä yhteydessä on
mahdollista käsitellä myös nyt puheena
olevaa asiaa.