Perustelut
         
         Kansainväliseen yhteistyöhön liittyviin
            asiakirjoihin sisältyy myös sellaisia salassapidettäviä tietoja,
            joiden luvaton paljastaminen voi aiheuttaa merkittävää ja
            laajalle ulottuvaa vahinkoa tärkeille yleisille eduille.
            Perinteisesti kansainvälinen tietoturvallisuusyhteistyö käsittää diplomaattiseen
            toimintaan samoin kuin puolustus- ja poliisihallintojen väliseen
            yhteistyöhön liittyvän ei-julkisen tiedonvaihdon
            suojaamisen. Kansainvälisillä tietoturvallisuusvelvoitteilla
            on kuitenkin kasvava merkitys myös taloudellisen, teollisen
            ja teknologisen yhteistyön kannalta. Yhä useammat
            yritystason hankkeet edellyttävät turvallisuussuojatun
            tiedon hyödyntämistä.
         
         
         Pyrkimyksistä huolimatta ei ole voitu toteuttaa monenkeskistä tietoturvallisuusalan
            yleissopimusta, minkä vuoksi on etsitty kahdenkeskisiä sopimusratkaisuja.
            Suomen ja Bulgarian välisen sopimuksen tarkoituksena on
            suojata turvallisuusluokiteltua tietoa, jonka toinen sopimuspuoli
            on toimittanut toiselle sopimuspuolelle ulko-, puolustus-, turvallisuus-,
            poliisi- tai teollisuusasioissa. Kysymys on tietoaineistosta, joka
            on lähettävässä sopimusvaltiossa
            erikseen luokiteltu korkean tietoturvallisuustason toteuttamista
            edellyttäväksi tiedoksi.
         
         
         Käsiteltävänä olevan sopimuksen
            hyväksyminen on tärkeää muun
            muassa sen vuoksi, että se antaa suomalaiselle yritystoiminnalle
            mahdollisuuden saada sellaisia tilauksia tai osallistua sellaisiin
            hankkeisiin, joiden toteuttaminen edellyttää pääsyä Bulgarian
            turvallisuusluokiteltuihin tietoihin. Sopimus parantaa suomalaisten
            yritysten kilpailuasemaa.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan Suomen ja Bulgarian välisen
            sopimuksen määräykset vastaavat kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun
            lain (588/2004) säännöksiä.
            Kyseinen laki on säädetty osana Suomen ja Saksan
            välisen tietoturvallisuussopimuksen sekä Suomen
            ja Euroopan avaruusjärjestön (ESA) välisen
            tietoturvallisuussopimuksen voimaan saattamista. Lakiin sisältyy
            erityissäännös, jonka mukaan toisen sopimuspuolen
            salassapidettävät ja turvallisuusluokitellut asiakirjat
            ja niihin sisältyvät tiedot ovat myös
            Suomessa salassapidettävät. Salassapitovelvoite
            on siten kattavampi kuin yleisessä julkisuuslaissa (621/1999).
            Sopimuksen lainsäädännön alaan
            kuuluvien määräysten voimaansaattamista
            koskeva lakiehdotus ei kuitenkaan asiallisesti vaikuta kansalaisten
            tiedonsaantia vähentävästi suhteessa
            siihen, miten tiedonsaanti on yleisen lainsäädännön
            mukaan järjestetty.
         
         
         Käsiteltävänä olevan sopimuksen
            mukaan vastaanottavan sopimuspuolen on pääsäännön mukaan
            pidettävä turvallisuusluokiteltu tieto salassa.
            Sopimuksen sisältämät tietoturvallisuusvelvoitteet
            vaikuttavat ensisijaisesti siihen, miten viranomaisten ja velvoitteen
            piiriin kuuluvien yksityisten tahojen on käsiteltävä asiakirjoja,
            sekä siihen, miten toimitila- ja henkilöturvallisuudesta
            on huolehdittava.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa Suomen ja Bulgarian
            välisen sopimuksen hyväksymistä sekä lakiehdotuksen
            hyväksymistä muuttamattomana.