Perustelut
Laki vaaratiedotteesta
Vaaratiedotteesta ehdotetun lain (1. lakiehdotus) tarkoituksena
on järjestää viranomaisten radiossa ja
televisiossa tapahtuvan, vaara- ja onnettomuustilanteisiin liittyvän
tiedottamisen toimivalta perustuslaissa edellytetyllä tavalla.
Samalla tavoitteena on huolehtia kielilainsäädännön
vaatimusten toteutumisesta vaaratiedotteita annettaessa sekä selkeyttää viranomaistiedotteiden
terminologiaa.
Vaaratiedote on viranomaisen antama tiedote, jonka tarkoitus
on varoittaa vaarallisesta tapahtumasta ja antaa toimintaohjeita.
Lakiehdotuksen 3 §:n mukaan vaaratiedote voidaan antaa,
jos se on välttämätöntä väestön
varoittamiseksi, silloin kun vaarallisen tapahtuman seurauksena
voi aiheutua ihmisille hengen- tai terveysvaara taikka vaara merkittävälle
omaisuuden vaurioitumiselle tai tuhoutumiselle. Vaaratiedote voidaan
lisäksi antaa, kun vaaratilanne on ohi.
Vaaratiedote korvaa radiossa ja televisiossa nykyisin välitettävät
hätätiedotteet ja muut viranomaistiedotteet. Valiokunta
pitää esitystä perusteltuna. Raja hätätiedotteen
ja muun viranomaistiedotteen välillä on liukuva
ja tulkinnanvarainen, ja ehdotettu laki selkeyttää sääntelyä ja
tehostaa vaaratiedottamista. Esityksen tarkoituksena ei ole madaltaa
tiedotteiden antamiskynnystä, vaan sillä pyritään
saattamaan vaaratiedotteiden antaminen nykyistä tarkemman
ja huolellisemman harkinnan alaiseksi. Valiokunta korostaa, että kaikkia
nykyisin viranomaistiedotteina annettavia tiedotteita ei ole tarkoitus
antaa vaaratiedotteina. Tästä johtuen myös
vaaratiedotteiden määrän arvioidaan muodostuvan
pienemmäksi kuin nykyisen hätä- ja muiden
viranomaistiedotteiden määrän.
Ehdotettu laki koskee ainoastaan radiossa ja televisiossa välitettäviä vaaratiedotteita.
Lain soveltamisalaan ei siten kuulu tekstiviestinä annettava
kohdennettu viranomaistiedote, jota koskevat säännökset
sisältyvät sähköisen viestinnän
tietosuojalakiin (516/2004). Viranomainen voi lisäksi
käyttää tarvittaessa muita tiedotteita ja
tiedotuskanavia toiminnan ja tekniikan mahdollistaman mukaisesti,
mutta myöskään ne eivät kuulu
ehdotetun lain soveltamisalaan.
Lakiehdotuksen 5 §:ssä säädetään
viranomaisista, jotka ovat toimivaltaisia antamaan vaaratiedotteita.
Valiokunta toteaa, että myös poliisin valtakunnallisten
yksiköiden voi joissain tilanteissa olla tarpeen antaa
vaaratiedotteita. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa,
että pykälää täydennetään
lisäämällä siihen poliisin valtakunnallisia
yksiköitä koskeva uusi 6 kohta, jolloin
jäljempänä olevien kohtien numerointi
muuttuu vastaavasti.
Hätäkeskuslaitoksen rooli
Lakiehdotuksen 7 §:n mukaan vaaratiedotteen antanut
viranomainen lähettää vaaratiedotteen Hätäkeskuslaitokseen,
jonka tulee viipymättä välittää se
edelleen Yleisradiolle. Valiokunta pitää ehdotusta
tarkoituksenmukaisena. Hätäkeskuslaitos on pitkään
hoitanut vastaavia tehtäviä, ja se myös
ottaa vastaan vaaratilanteita koskevat puhelut. Hätäkeskuslaitoksen
henkilöstöllä on vahva vaaratiedottamiseen
liittyvä osaaminen ja ammattitaito. Hätäkeskustoiminnasta
annetun lain (692/2010) mukaan Hätäkeskuslaitoksen
lakisääteisiin tehtäviin kuuluu muutoinkin
muun muassa väestön varoittamistoimenpiteiden käynnistäminen äkillisessä vaaratilanteessa
sekä muut viranomaisten toiminnan tukemiseen liittyvät
tehtävät.
Lakiehdotuksen 8 §:n mukaan Hätäkeskuslaitoksen
tulee tarvittaessa avustaa vaaratiedotteen kääntämisessä toiselle
kansalliskielelle, toisin sanoen suomen tai ruotsin kielelle. Avustamisvelvollisuus
koskee vain lakiehdotuksen 5 §:n 1—3 kohdassa
tarkoitettujen pelastusviranomaisten, poliisilaitosten ja rajavartioviranomaisten
antamia vaaratiedotteita. Siten Hätäkeskuslaitoksella
ei ole velvollisuutta avustaa pykälässä mainittujen
ministeriöiden, keskusviranomaisten eikä valiokunnan
edellä ehdottamien poliisin valtakunnallisten
yksiköiden antamien vaaratiedotteiden kääntämisessä.
Valiokunta korostaa hallituksen esityksen perustelujen (s. 12)
mainintaa siitä, että lähtökohtaisesti
jokaisen vaaratiedotteen antamiseen toimivaltaisen viranomaisen
tulisi itsenäisesti kääntää vaaratiedote
toiselle kansalliskielelle. Vaaratiedotteen antava viranomainen
myös vastaa tiedotteen ja sen käännöksen
oikeellisuudesta. Saadun selvityksen mukaan sisäasiainministeriössä on
valmisteilla vaaratiedoteopas, joka sisältää myös
vaaratiedotteiden mallipohjia suomeksi ja ruotsiksi. Tämä helpottaa
käytännön toimintaa käännettäessä vaaratiedotteita
toiselle kansalliskielelle.
Saadun selvityksen mukaan Hätäkeskuslaitoksella
on tavanomaisen käännöspalvelusopimuksen
lisäksi tulkkauspalvelusopimus (24/365)
useasta eri kielestä hätäpuheluissa tarvittavaa
välitöntä kielipalvelua varten. Lisäksi Hätäkeskuslaitoksen
palveluksessa on myös ruotsin kieltä äidinkielenään
käyttävää päivystyshenkilöstöä.
Sisäasiainministeriöstä saadun arvion
mukaan Hätäkeskuslaitokselle säädettäväksi
ehdotettu tehtävä avustaa vaaratiedotteen kääntämisessä on
kohtuullisin kustannuksin hoidettavissa Hätäkeskuslaitoksen
oman henkilöstön toimesta sekä tarvittaessa
tulkkauspalvelun tai käännöspalvelun
käyttämisellä.
Valiokunta toteaa, että Hätäkeskuslaitoksen velvoittaminen
avustamaan tiettyjä viranomaisia vaaratiedotteiden kääntämisessä toiselle
kansalliskielelle edellyttää työn tarkoituksenmukaista
organisointia. Tähän tulee kiinnittää huomiota
myös Hätäkeskuslaitoksen rakenneuudistuksen
yhteydessä. Tehtävän osoittaminen Hätäkeskuslaitokselle
edellyttää myös sellaisten mahdollisten
lisäresurssien varmistamista, joilla säädetty
tehtävä voidaan lain tarkoittamalla tavalla suorittaa.
Valiokunta viittaa vielä lakiehdotuksen 6 §:n 1
momenttiin, jonka mukaan vaaratiedote tulee kielilain (423/2003)
32 §:n mukaisesti antaa sekä suomen että ruotsin
kielellä. Esityksen perustelujen mukaan lainkohta on informatiivinen ja
siinä todetaan kielilaista johtuva velvoite. Vaikka sanamuoto
poikkeaa informatiivisissa lakiviittauksissa tavanomaisesti käytetyistä muotoiluista,
voidaan sitä tässä yhteydessä kuitenkin
puoltaa ottaen huomioon viranomaistiedotteiden antamisessa havaitut
puutteet ja lain tavoite huolehtia kielilainsäädännön
vaatimusten toteutumisesta vaaratiedotteita annettaessa.
Vaaratiedotteen välittäminen väestölle
tiedoksi
Televisio- ja radiotoiminnan harjoittajan velvollisuudesta välittää viranomaistiedotuksia
säädetään televisio- ja radiotoiminnasta
annetussa laissa (744/1998) sekä Yleisradio
Oy:stä annetussa laissa (1380/1993).
Tätä koskeva informatiivinen viittaus sisältyy
lakiehdotuksen 4 §:n 4 momenttiin.
Mainitun pykälän 1 ja 2 momentissa säädetään
vaaratiedotteen tiedotuskanavista. Lähtökohtana
on radiotiedote. Vaaratiedote voidaan lisäksi välittää televisiossa,
jos vaaratiedotteen antava viranomainen niin päättää.
Vaaratiedote on tarkoitus välittää väestölle
tiedoksi samalla tavoin kuin nykyisin hätätiedotteet.
Tähän viittaa pykälän 3 momentti.
Hätätiedotteet välitetään
niin kutsuttuna pakkosyöttönä koko valtakunnan
alueella — pois lukien Ahvenanmaan maakunta — riippumatta
siitä, välitetäänkö tiedote
radiossa vai sekä radiossa että televisiossa. Käytännössä tiedote
tulee väestön tietoon samassa muodossa: Yleisradion
toimittajan lukemana radiossa molemmilla kansalliskielillä sekä televisiossa
yhdenmukaisesti molemmilla kielillä kirjoitettuna tekstinä.
Valiokunta pitää perusteltuna, että menettelyä sovelletaan
vastaisuudessa vaaratiedotteisiin. Ehdotetulla sääntelyllä ei
ole tarkoitus lisätä radio- ja televisiotoiminnan
harjoittajien velvollisuuksia nykyisin laissa säädettyyn
verrattuna.
Vaara- ja häiriötilanteista tiedottamisen
kehittäminen
Kriisiviestintää kehitettäessä on
tärkeää huomioida myös
viittomakielisten tarpeet. Suomessa vaaratiedottamisen ja hätäpalveluiden
saavutettavuudessa on viittomakielisten kuurojen kohdalla esteitä.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että ryhdytään
selvittämään keinoja, joilla vaaratiedotteet
voitaisiin antaa viittomakieliset kuurot saavuttavalla tavalla.
Lisäksi valiokunnan mielestä on aiheellista selvittää laajemminkin mahdollisuuksia
ottaa käyttöön tekstiviestijärjestelmiä ja
muita teknisiä ratkaisuja kriisiviestinnän saavutettavuuden
parantamiseksi.
Kuten edellä on todettu, kaikkia nykyisin viranomaistiedotteina
annettavia tiedotteita ei lain voimaan tultua ole tarkoitus antaa
vaaratiedotteina. Esityksen perusteluista (s. 11) on pääteltävissä,
ettei esimerkiksi ainakaan jo hyvissä ajoin etukäteen
tiedossa olleista teleliikenteen häiriöistä ole
tarkoitus tiedottaa vaaratiedotejärjestelmän kautta,
vaan niistä tiedottaminen tulee hoitaa muulla tavoin. Saadun
selvityksen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö tulee
valmistelemaan viestintämarkkinoihin liittyvään varautumisvelvollisuudesta
ja viranomaistiedotteiden välittämisvelvoitteesta
annettuun valtioneuvoston asetukseen (838/2003)
vaaratiedotteesta annetusta laista johtuvat muutokset. Myös teleyrityksiä koskevia
viranomaisohjeita uudistetaan. Valiokunnan näkemyksen mukaan
samalla on syytä arvioida, onko teleyritysten tai televisio-
ja radiotoiminnan harjoittajien velvollisuuksia koskevaa laintasoista
sääntelyä myös tarpeen tältä osin
täsmentää.