Yleisperustelut
Ehdotetuilla laeilla pannaan kansallisesti täytäntöön
kolmansien maiden kansalaisille maassa oleskelua ja työskentelyä varten
myönnettävää lupaa sekä siihen
liittyvää työntekijöiden yhdenvertaista
kohtelua suhteessa jäsenvaltion omiin kansalaisiin koskeva
direktiivi (ns. yhdistelmälupadirektiivi).
Lainmuutosten myötä yhdenvertainen kohtelu
laajenee lähtökohtaisesti kaikkiin kolmansista
maista tuleviin työntekijöihin ja merkitsee eri ulkomaalaisryhmien
yhtenäisempää asemaa suhteessa toisiinsa
ja maan omiin kansalaisiin. Direktiivin mukaan kolmansien maiden
kansalaisia, jos he ovat yhdistelmäluvan haltijoita, on kohdeltava
yhdenvertaisesti jäsenvaltion omien kansalaisten kanssa
muun muassa tietyillä sosiaaliturvan aloilla
sekä muun muassa työolojen ja työehtojen,
yhdistymisvapauden, koulutuksen ja veroetuuksien osalta.
Esityksellä ei muuteta ulkomaalaislain lupajärjestelmää eikä -harkintaa.
Direktiivin tarkoituksen edistämiseksi ulkomaalaislain
työntekoa koskevia säännöksiä yksinkertaistetaan
ja selvennetään lisäämällä lakiin
määritelmät erilaisista työnteon
perusteella myönnettävistä oleskeluluvista
sekä työnteko-oikeudesta. Lisäksi ulkomaalaislakiin
lisätään direktiivin edellyttämä säännös
neljän kuukauden enimmäiskäsittelyajasta
työnteon perusteella tehdyille oleskelulupahakemuksille.
Selvityksen mukaan työntekoa koskevat oleskelulupahakemukset
ratkaistaan jo nykyisin pääsääntöisesti
alle tämän enimmäiskäsittelyajan.
Hakemusprosessissa, johon liittyy kaksi eri viranomaista, tulee
viranomaisten kuitenkin omalta osaltaan huolehtia siitä,
että neljän kuukauden käsittelyajassa
on mahdollista pysyä koko prosessin keston osalta. Esityksen
perustelujen mukaan käsittelyaika jakaantuisikin laskennallisesti
ja viranomaisten sisäisen vastuunjaon näkökulmasta
lähtökohtaisesti tasan.
Käsillä olevassa esityksessä yhdenvertainen kohtelu
sosiaaliturvan alalla ulotetaan koskemaan julkisia terveyspalveluja
sekä perhe-etuuksia. Direktiivi sallii tietyt rajoitukset
perhe-etuuksien osalta, ja ne on tarkoitus ottaa Suomessa täysimääräisesti
käyttöön. Terveydenhuollon kustannusten
korvauksia koskevat muutokset sisältyvät rajat
ylittävästä terveydenhuollosta esitettyyn
lakiin (HE 103/2013 vp), johon sisältyvät
myös säännökset kotikuntaa vailla olevien
ulkomaalaisten julkisista terveyspalveluista aiheutuvien kustannusten
korvaamisesta kunnille valtion varoista. Muiden asumisperusteisten
etuuksien sekä sairausvakuutuksen osalta on annettu erillinen
hallituksen esitys (HE 198/2013 vp),
ja työttömyysturvan osalta on annettu erikseen
oma esityksensä (HE 162/2013 vp).
Valiokunnalle esitettyjen arvioiden mukaan yhdenvertaisen kohtelun
laajentaminen uusiin ryhmiin ja maassa lyhtyaikaisesti työskentelevien
työntekijöiden oikeus asumisperusteisiin etuuksiin
ja terveyspalveluihin voivat lisätä Suomessa työskentelyn
vetovoimaisuutta jossain määrin. Henkilömäärän
kasvu ei kuitenkaan ole tarkasti ennakoitavissa. Toisaalta mahdollisuudet
ja motivaatio järjestelmän väärinkäytöksiin
voivat myös jossain määrin lisääntyä sosiaaliturvaan
pääsyn helpottuessa. Hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että yhdistelmälupadirektiivin kansallisen täytäntöönpanon
vaikutuksia, kuten myös kustannuksista tehtyjen arvioiden
toteutumista, seurataan ja arvioidaan ja että viranomaisten
välistä tietojenvaihtoa kehitetään.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että voimassa
oleva lainsäädäntö ei suoraan
oikeuta sosiaaliviranomaisia tiedon oma-aloitteeseen luovuttamiseen
oleskelulupaviranomaiselle tilanteessa, jossa henkilö turvautuu
toistuvasti toimeentulotukeen. Nykyään tiedon
luovutus voi tapahtua vain oleskelulupaviranomaisen pyynnöstä.
Oleskeluluvan myöntäminen edellyttää,
että ulkomaalaisen toimeentulo on turvattu, ja toistuva
turvautuminen toimeentulotukeen voi johtaa oleskeluluvan peruuttamiseen
tai uuden oleskeluluvan epäämiseen. Sosiaali-
ja terveysministeriön 20.5.2010 asettama työryhmä selvitti
toimeentulotukilain tarkoittaman toimeentulotuen ulkomaalaisille
myöntämisen perusteita sekä sitä,
miten myöntämiseen liittyviä käytäntöjä ja
ohjeistusta voitaisiin selkeyttää. Työryhmä esitti
20.6.2011 luovuttamassaan raportissa muun muassa, että toimeentulotukilakiin
lisättäisiin säännös,
jonka nojalla toimeentulotukea myöntävä viranomainen
voisi antaa poliisille tai Maahanmuuttovirastolle tiedon toistuvasta
toimeentulotuen myöntämisestä ulkomaalaislain 158
a §:ssä mainittujen rekisteröitymisen
edellytyksenä olevien toimeentuloa koskevien seikkojen
selvittämiseksi tai 39 §:ssä tarkoitetun
oleskeluluvan edellytysten tarkistamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriö on
15.8.2013 asettanut työryhmän selvittämään
toimeentulotuen uudistamista. Työryhmän toimikausi
päättyy 30.10.2014. Hallintovaliokunta pitää lainsäädännön
kehittämistä tarpeellisena ja kiirehtii asiassa
jatkotoimenpiteitä.
Hallintovaliokunnan saamissa valiokuntalausunnoissa kiinnitetään
huomiota siihen, ettei nykyisistä tilastoista ole saatavissa
riittävää tietoa ulkomaisen työvoiman
määrästä tai tilapäisesti maassa
oleskelevien työnteosta, mikä vaikeuttaa lainsäädännön
vaikutusten arviointia ja myös viranomaisvalvontaa. Tilastointia
on syytä kehittää. Valtiovarainministeriön
aloitteesta Tilastokeskus on asettanut asiantuntijatyöryhmän
selvittämään ja tekemään
ehdotuksia tilapäisen ulkomaisen työvoiman tilastoinnin
kehittämiseksi yhteistyössä eri viranomaisten
kanssa. Työryhmän on määrä antaa
toimenpide-ehdotuksensa asiasta 31.5.2014 mennessä.
Yksityiskohtaiset perustelut
3 §. Määritelmät.
Ulkomaalaislain 2 §:n mukaan ulkomaalaisen työntekoon
Suomessa sovelletaan tätä lakia ja sen nojalla
annettuja säännöksiä. Voimassa
olevan lain 3 §:n 6 kohdan mukaan työntekijän
oleskeluluvalla tarkoitetaan ulkomaalaiselta vaadittavaa lupaa oleskella
Suomessa tai suomalaisessa aluksessa, kun tarkoituksena on ansiotyön
tekeminen. Hallituksen esityksessä työntekoa koskevat
lupalajit on ryhmitelty uudella tavalla 3 §:ään
ilman viittausta työskentelyyn Suomessa tai suomalaisessa
aluksessa. Selvityksen mukaan maininnan puuttuminen voisi kuitenkin
muodostua ongelmalliseksi, koska kansainvälisen oikeuden
"lipun laki" ei ole yksiselitteinen. Ilman ulkomaalaislaissa olevaa
mainintaa suomalaisesta aluksesta jäisi tapauskohtaisesti
ratkaistavaksi se, missä tilanteissa Suomen ulkomaalaislakia
ja työlupaedellytystä sovelletaan Suomeen rekisteröidyissä laivoissa
ja lentokoneissa. Esityksen muotoilu käytännössä muuttaisi
oikeustilaa, mikä ei ole ollut esityksen tarkoitus. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa, että pykälän
6 b kohta muutetaan niin, että siihen lisätään
maininta "Suomessa tai suomalaisessa aluksessa" ja poistetaan sana
"maassa".
73 §. Työ- ja elinkeinotoimiston osapäätös
työntekijän oleskelulupahakemukseen.
Voimassa olevan ulkomaalaislain mukaan työ- ja elinkeinotoimisto
harkitsee jatkolupaa haettaessa aina työehtojen asianmukaisuuden
ja toimeentuloedellytyksen sekä työnantajan kyvyn
ja halun suoriutua työnantajavelvoitteistaan. Jos jatkolupahakemus
koskee samaa ammattialaa, jolla ulkomaalainen on jo työskennellyt,
vain saatavuusharkinta jää pois työ-
ja elinkeinotoimiston toimivallasta.
Hallituksen esityksessä ehdotettu pykälän muotoilu
muuttaisi oikeustilaa siten, että jatkoluvassa työ-
ja elinkeinotoimiston harkittavaksi jäisi vain ulkomaalaisen
toimeentulo. Esitys siten muuttaisi olennaisesti työ- ja
elinkeinotoimiston nykyistä toimivaltaa sen harkitessa
jatkoluvan myöntämistä. Työ-
ja elinkeinotoimisto ei enää selvittäisi
työnantajan edellytyksiä toimia työnantajana
eikä myöskään työsuhteen
ehtoja. Tämä ei ole ollut esityksen tarkoitus.
Tämän korjaamiseksi valiokunta ehdottaa, että pykälän 1
momentin johdannosta siirretään säännös
hakemukseen liitettävien selvitysten ja vakuutuksen varmistamisesta
uudeksi momentin 4 kohdaksi. Tähän liittyy lisäksi
jäljempänä valiokunnan tekemä muutosehdotus
esitettyyn 83 §:n 3 momenttiin.
74 §. Työntekijän oleskeluluvan
ammattiala- ja työnantajakohtaisuus.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
toteaa käsitelleensä työnantajakohtaisiin
oleskelulupiin liittyviä työsuojelullisia ja ihmiskaupalle
altistavia ongelmia muun muassa kansallisen ihmiskaupparaportoijan
kertomuksesta vuodelta 2010 antamassaan mietinnössä (TyVM
13/2010 vp). Mietinnössään
valiokunta edellyttää, että ulkomaalaislakia
muutetaan pikaisesti niin, että oleskelulupia ei enää myönnetä työnantajakohtaisina.
Käsiteltävänä olevasta hallituksen
esityksestä antamassaan lausunnossa se toistaa työnantajakohtaisista
oleskeluluvista esittämänsä näkemykset
ja toteaa, että työnantajakohtaisella oleskeluluvalla
Suomessa oleva työntekijä on hyvin haavoittuvassa
asemassa, koska hänen oleskelulupansa riippuu työnteon jatkumisesta
kyseisen työnantajan palveluksessa. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta on esittänyt, että lakiehdotuksen
74 §:n 2 momentin säännös
poistetaan.
Hallintovaliokunta toteaa, että parhaillaan selvitetään
työntekijän oleskeluluvan työnantajakohtaisuutta
lupatyyppinä. Sisäasiainministeriö asetti
27.1.2012 hankkeen selvittämään ihmiskaupan
uhrien auttamista koskevan lainsäädännön
toimivuutta ja kehittämisvaihtoehtoja. Työryhmä on
antanut selvityksensä 19.11.2013 (sisäasiainministeriön
julkaisu 32/2013). Siinä todetaan, että esiin
tulleet ihmiskauppatapaukset ovat osoittaneet, että uhreiksi
joutuneet henkilöt ovat oleskelleet Suomessa alakohtaisilla työntekijän
oleskeluluvilla työskennellen esimerkiksi ravintola- tai
siivousalalla. Sen sijaan tietoa ei ole siitä, onko työntekijän
oleskeluluvan työnantajakohtaisuus osaltaan vaikuttanut uhriutumiseen.
Työryhmä on esittänyt kehittämisehdotuksena,
että on tarve selvittää tarkemmin kysymystä työntekijän
oleskeluluvan työnantajakohtaisuudesta. Työryhmän
selvityksessä todetaan, että säädösvalmistelu
käynnistetään työryhmän
selvityksen pohjalta välittömästi ja että tässä yhteydessä tarkastellaan
myös muiden kehittämisehdotusten jatkovalmistelua.
Hallintovaliokunta kiirehtii jatkotoimenpiteitä.
77 §. Muu oleskelulupa ansiotyötä varten.
Pykälän 3 momentin mukaan ulkomaalaisen toimeentulon
on oltava turvattu ansiotyöstä saatavalla tulolla
oleskeluluvan voimassaolon ajan.Valiokunnan huomiota on kiinnitetty
yliopistoihin saapuvien tutkijoiden rahoitukseen, joka voi muodostua
myös apurahoista. Valiokunta toteaa, että apuraha
voidaan katsoa hakijan toimeentulon turvaavaksi tuloksi, kuten tähänkin
asti. Tulkintaa ei siten ole tarkoitus muuttaa.
83 §. Toimivalta myöntää työntekijän
oleskelulupa.
Edellä 73 §:n yhteydessä mainitusta
syystä on tarpeen muuttaa myös 83 §:n
3 momentin viimeisen virkkeen viittaus koskemaan 73 §:n
1 momentin 1—3 kohtaa.