Perustelut
         
         Hallituksen esityksen tavoitteena on lisätä passia
            hakevien asiakkaiden asioinnin sujuvuutta mahdollistamalla passihakemuksen
            sähköinen vireillepano. Hakijan tulee tällöinkin
            saapua henkilökohtaisesti viranomaisen luokse sähköisen
            hakemuksen täydentämistä varten eli lähinnä sormenjälki- ja
            nimikirjoitusnäytteiden antamiseksi.
         
         
         Jos hakijalle on myönnetty edellinen passi hakemusta
            edeltävien kuuden vuoden aikana ja hän on tuolloin
            asioinut henkilökohtaisesti, hänelle voidaan esityksen
            mukaan myöntää uusi passi kevennetyssä menettelyssä ilman
            hakijan henkilökohtaista asiointia viranomaisessa. Edellytyksenä on
            lisäksi, että aiempaa passia varten on otettu
            hakijan sormenjälkinäytteet ja nimikirjoitusnäyte.
            Kevennetty hakemusmenettely on tarkoitettu koskemaan 12 vuotta täyttäneitä passinhakijoita.
            
         
         
         Passihakemuksiin liittyvien asiakaskäyntien määrän
            arvioidaan hallituksen esityksessä vähenevän
            arviolta 300 000—350 000 asiakaskäynnillä vuodessa
            tai jopa huomattavasti enemmän. Uudistuksella tavoitellaankin
            poliisin lupahallinnossa myös riittävien henkilöstöresurssien turvaamista.
         
         
         Ulkomailla asuva Suomen kansalainen voi hakea passia Suomen
            edustustolta. Sähköinen vireillepano ja kevennetty
            hakemusmenettely ei kuitenkaan ole passilakiehdotuksen nojalla mahdollista
            vielä tässä vaiheessa haettaessa passia Suomen
            edustustoilta. Edustustoilla ei ole teknisiä ja taloudellisia
            mahdollisuuksia ottaa käyttöön sähköistä asiointipalvelua,
            koska käyttöönotto edellyttää merkittäviä tietojärjestelmämuutoksia.
            Saadun selvityksen mukaan poliisin ja ulkoasiainhallinnon käytössä olevien
            järjestelmien välillä olevia yhteensopivuusongelmia
            ei myöskään ole vielä pystytty
            ratkaisemaan. Lisäksi ulkomailla oleskelevilla Suomen kansalaisilla
            ei useinkaan ole käytettävissään
            vahvaa sähköistä tunnistautumisvälinettä.
         
         
         Kevennettyä hakemusmenettelyä ei passilakiehdotuksen
            mukaan sovelleta myöskään haettaessa
            uutta diplomaattipassia, virkapassia, merimiespassia tai ulkomaalaiselle
            myönnettävää matkustusasiakirjaa.
         
         
         Hallituksen esityksessä on kuitenkin valmistauduttu
            siihen, että sähköinen asiointi ja kevennetty
            hakemusmenettely voidaan tulevaisuudessa ottaa käyttöön
            nyt ehdotettua laajemmin säätämällä asiasta
            tulevaisuudessa pelkästään asetuksella.
            Passilain (671/2006) uudessa 6 c §:n
            1 ja 2 momentissa ehdotetaankin, että sähköisen asioinnin
            ja kevennetyn hakemusmenettelyn käyttöönotosta
            Suomen ulkomaan edustustoissa voidaan säätää mainittuihin
            momentteihin sisältyvien asetuksenantovaltuuksien nojalla
            annettavilla asetuksilla. Tällöin edellytyksenä on,
            että hakemuksen vastaanottavalla viranomaisella on tarvittavat
            tekniset, taloudelliset ja muut valmiudet sähköiseen
            asiointiin ja menettelyn käyttöön ottaminen
            on tarkoituksenmukaista (6 c §:n 3 momentti).
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenee, että ehdotetut
            6 c §:n 1 ja 2 momentin säännökset
            merkitsevät sitä, että valtioneuvostolle osoitetaan
            valtuus asetuksella poiketa lain nimenomaisista säännöksistä laajentaen
            siten sekä passin sähköisen hakemisen
            että passin kevennetyn hakemusmenettelyn soveltamisalaa.
         
         
         Valtuutusta poiketa lain säännöksistä asetuksella
            on perustuslakivaliokunnan käytännössä lähtökohtaisesti
            pidetty lain ja asetuksen välisten hierarkkisten suhteiden
            näkökulmasta ongelmallisena. Tällaisia
            valtuuksia on kuitenkin eräissä tapauksissa ollut
            mahdollista säätää, jos ne on
            rajattu koskemaan vähäisiä poikkeuksia
            ja niissä on asetuksenantovallan käyttämistä rajaavia
            ja ohjaavia mainintoja muun muassa poikkeussäännösten
            antamisen tarkoituksesta.
         
         
         Perustuslakivaliokunta kiinnittää lausunnossaan
            huomiota myös siihen, että passilakiehdotuksen
            6 c §:ään sisältyvien
            asetuksenantovaltuuksien käyttötarkoitus jää sekä ehdotettujen säännösten
            että esityksen perustelujen valossa jossain määrin
            epäselväksi. Sääntelytapa on
            hyväksyttävissä, jos tarkoituksena on
            asetuksen tasolla säätää menettelyjen
            porrastetusta käyttöönotosta eli siitä,
            missä yksittäisissä edustustoissa tai
            edustustojen toimivaltaan kuuluvissa asioissa sähköinen
            asiointi tai kevennetty menettely otetaan käyttöön.
            Lain ja asetuksen välisten hierarkkisten suhteiden näkökulmasta
            ongelmallista sen sijaan on, jos tarkoituksena on säätää asetuksella
            menettelyjen käyttöönotosta yleisesti kaikissa
            edustustoissa. Tämä merkitsisi käytännössä sitä,
            että asetuksenantovaltuuden taustalla olevat passilain
            säännökset jäisivät
            sisällöttömiksi ja menettelyistä säädettäisiin
            voimassa olevan lain pääsäännöstä poiketen
            kokonaisuudessaan asetuksella. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta toteaa, että hallintovaliokunnan
            on syytä selvittää sääntelyn
            taustalla oleva tarkoitus. Sääntely voidaan toteuttaa
            ehdotetulla tavalla, jos tarkoituksena on menettelyjen porrastettu
            käyttöönotto. Tällöin
            ehdotusta on kuitenkin syytä täydentää tätä tarkoitusta
            ilmaisevalla maininnalla. Muussa tapauksessa 1. lakiehdotuksen 6 c §:n
            sisältämät asetuksenantovaltuudet on
            syytä poistaa. 
         
         
         Hallintovaliokunnan saaman selvityksen mukaan ulkoasiainministeriössä on
            tarkoitus siirtyä sähköiseen asiointiin
            lähtökohtaisesti kerralla, kun se aikanaan otetaan
            käyttöön. Menettelyyn siirryttäisiin
            siis samanaikaisesti kaikissa edustustoissa, eikä tarkoituksena
            ole porrastaa käyttöönottoa.
         
         
         Perustuslakivaliokunta toteaa yleisenä kannanottonaan,
            että lakiehdotus voidaan säätää tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
            Perustuslakivaliokunnan normihierarkiaa koskevia periaatteellisia
            huomautuksia ei voida kuitenkaan sivuuttaa. Hallintovaliokunta ehdottaa
            tämän vuoksi 1. lakiehdotuksen 6 c §:n
            poistamista lakiehdotuksesta. Lisäksi valiokunta ehdottaa 6 §:n
            2 ja 3 momentista sekä 6 b §:n 3 momentista
            poistettaviksi viittaukset 6 c §:ään.
         
         
         Hallintovaliokunta pitää perustuslakivaliokunnan
            tavoin välttämättömänä,
            että sähköisten menettelyjen käyttöönotto
            laajemmin passiasioissa toteutetaan muuttamalla myöhemmin lakia
            erillisen hallituksen esityksen pohjalta.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena.  Valiokunta puoltaa henkilötietojen
            käsittelystä poliisitoimessa annetun lain (761/2003)
            muuttamista koskevan 2.  lakiehdotuksen, jolla
            tehdään kevennetyn passienhakemusmenettelyn johdosta
            tarpeelliset muutokset kyseiseen lakiin, hyväksymistä muuttamattomana.
            Passilakia koskevan 1. lakiehdotuksen hyväksymistä valiokunta
            puoltaa tästä mietinnöstä ilmenevin
            kannanotoin ja muutosehdotuksin.