Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Turvallisuustutkintalaki
         
         1 luku. Yleiset säännökset
         
         2 §. Tutkittavat onnettomuudet ja vaaratilanteet.
         
         Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 996/2010 siviili-ilmailun
            onnettomuuksien ja vaaratilanteiden tutkinnasta ja ehkäisemisestä ja
            direktiivin 94/56/EY kumoamisesta (ilmailuonnettomuusasetus)
            julkaistiin Euroopan unionin virallisessa lehdessä sen
            jälkeen, kun nyt käsittelyssä oleva hallituksen
            esitys oli annettu eduskunnalle. Asetus tuli voimaan 2.12.2010. Turvallisuustutkintalain
            ja ilmailuonnettomuusasetuksen välisen suhteen selventämiseksi hallintovaliokunta
            ehdottaa pykälän 1 momentin johdantolausetta ja
            2 kohtaa täsmennettäväksi.
         
         
         4 §. Suhde muuhun lainsäädäntöön.
         
         Hallintovaliokunta ehdottaa pykälää täsmennettäväksi
            siten, että siinä todetaan, että ilmailuonnettomuusasetuksessa
            tarkoitettujen onnettomuuksien ja vakavien vaaratilanteiden tutkintaan
            sovelletaan sanottua asetusta, minkä lisäksi tutkintaan
            sovelletaan, mitä tässä laissa säädetään. Täsmennys
            ehdotetaan otettavaksi pykälän uudeksi 2 momentiksi,
            jolloin nykyinen 2 ja 3 momentti siirtyvät 3 ja 4 momentiksi
            ja uudessa 4 momentissa viitataan 2 momentin sijasta 3 momenttiin.
         
         
         2 luku. Tutkinnan organisointi
         
         8 §. Onnettomuustutkintakeskus.
         
          Ilmailuonnettomuusasetuksen 4 artiklassa säädetään
            siviili-ilmailun turvallisuustutkintaviranomaisesta. Koska kansallisessa
            lainsäädännössä tulee
            nimetä, mikä viranomainen tehtävää hoitaa,
            hallintovaliokunta ehdottaa, että pykälään
            lisätään uusi 3 momentti, jonka mukaan
            Onnettomuustutkintakeskus toimii ilmailuonnettomuusasetuksessa tarkoitettuna
            siviili-ilmailun turvallisuustutkintaviranomaisena.
         
         
         3 luku Tutkinta
         
         16 §. Ilmoitusvelvollisuus.
         
         Pykälän 2 momentin 6 kohdan ilmoitusvelvollisuus
            koskee vain onnettomuuden osallisia. Hallintovaliokunta ehdottaa,
            että ilmoitusvelvollisuus laajennetaan koskemaan myös
            vaaratilanteen osallisia.
         
         
         20 §. Tiedonsaantioikeus.
         
         Pykälässä säädetään, mitä tietoja
            tutkintaa tekevällä on salassapitosäännösten
            estämättä oikeus maksutta saada viranomaisilta
            ja muilta julkista tehtävää hoitavilta
            tutkinnan toimittamiseksi. Pykälän 1 momentin
            5 kohdan mukaan voidaan saada myös "muut välttämättömät
            tiedot". Yleissäännös näyttäisi mahdollistavan
            suhteellisen laajan ja yksilöimättömän
            oikeuden tietojen saamiseen muun muassa salassa pidettävistä henkilötiedoista.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan (PeVL 62/2010
               vp) pitänyt asianmukaisena täsmentää 20 §:n
            1 momentin 5 kohtaa määrittelemällä esimerkinomaisesti
            joko kysymykseen tulevia tietosisältöjä tai
            niitä seikkoja, joiden vuoksi salassa pidettävien
            tietojen saaminen voi olla välttämätöntä.
            Tällöin säännöstä voidaan valiokunnan
            mielestä täydentää myös
            rinnastuvuusmaininnalla.
         
         
         Hallintovaliokunta ehdottaa, että muut välttämättömät
            tiedot määritellään 5 kohdassa
            siten, että niiden tulee olla tapahtumien kulun, onnettomuuden
            tai vaaratilanteen syntyyn tai seurauksiin vaikuttaneiden tekijöiden
            taikka näihin rinnastettavien seikkojen selvittämiseksi
            välttämättömiä.
         
         
         22 §. Tarkastusoikeus.
         
          Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt
            huomiota kahteen seikkaan pykälän 2 momentin osalta.
            Valiokunta on huomauttanut, että yleinen turvallisuus ei ole
            perusoikeus, joten viittaus siihen on syytä poistaa tai
            sitoa tarkastusoikeus tältä osin perustuslain
            7 §:n 1 momentissa turvattuun henkilökohtaiseen
            turvallisuuteen.
         
         
         Hallintovaliokunta ehdottaa, että viittaus yleiseen
            turvallisuuteen poistetaan 2 momentista.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan toinen huomautus koskee Onnettomuustutkintakeskuksen
            onnettomuuspaikalle alustavaa tutkintaa varten lähettämän
            asiantuntijan toimivaltaa. Toimivaltaan sovelletaan lakiehdotuksen
            18 §:n 2 momentin mukaan muun ohella lain 22 §:n
            säännöksiä tarkastusoikeudesta.
            Tämä merkitsee sitä, että asiantuntijalla
            on tutkintaa tehdessään oikeus päästä myös
            pysyväisluonteiseen asumiseen käytettyyn tilaan
            22 §:ssä säädetyin
            edellytyksin.
         
         
         Valiokunta on todennut, että sääntely
            on merkityksellistä perustuslain 124 §:n
            kannalta, jonka mukaan merkittävää julkisen
            vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan
            antaa vain viranomaiselle. Tämän vuoksi 1. lakiehdotuksen
            22 §:n 2 momenttia on muutettava niin, että pysyväisluonteiseen
            asumiseen käytettävään tilaan
            kohdistuvan tarkastuksen voi toimittaa vain viranomainen. Estettä ei
            kuitenkaan ole sille, että laissa säädetään
            viranomaiskoneiston ulkopuolelta määrätyn
            asiantuntijan oikeudesta avustaa tarkastuksen toimittamisessa. Lakiehdotukset
            voidaan perustuslakivaliokunnan mukaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä,
            jos sen 1. lakiehdotuksen 22 §:n 2 momentista
            tekemät valtiosääntöoikeudelliset
            huomautukset otetaan asianmukaisesti huomioon. 
         
         
         Hallintovaliokunta ehdottaa, että pykälän
            2 momenttia muutetaan edellä olevan lisäksi niin, että Onnettomuustutkintakeskuksen
            asiantuntijalla on oikeus päästä pysyväisluonteiseen
            asumiseen käytettyyn tilaan vain Onnettomuustutkintakeskuksen
            virkamiestä avustaessaan tai jos tällaisessa tilassa
            on samanaikaisesti muun viranomaisen virkamies suorittamassa toimivaltaansa
            kuuluvia tehtäviä.
         
         
         Ilmailuonnettomuusasetuksen 12 artiklan 1 kohdan mukaan päällekkäisten
            tutkintojen tilanteessa (sekä turvallisuustutkinta että oikeudellinen
            tutkinta) turvallisuustutkintaviranomaisen on saatava ennakkohyväksyntä oikeusviranomaiselta,
            jos todisteiden tutkiminen tai analysointi voi muuttaa aineellisia
            todisteita tai hävittää ne. Suomalaisessa
            käytännössä ennakkohyväksyntämenettelyä ei
            pidetä tarpeellisena. Selvyyden vuoksi hallintovaliokunta
            ehdottaa kuitenkin, että pykälään
            lisätään uusi 3 momentti ennakkohyväksyntämenettelyn
            poissulkemisesta.
         
         
         23 §. Kuuleminen.
         
         Pykälän 3 momentin mukaan kuultavalle on kerrottava,
            ettei hän ole velvollinen saapumaan kuultavaksi ja vastaamaan
            esitettyihin kysymyksiin. Hallintovaliokunta katsoo kuitenkin, ettei
            kuulemisen tule olla kuultavalle vapaaehtoista ja ehdottaa, että momenttia
            muutetaan siten, että kuultavalle on kerrottava hänen oikeuksistaan
            ja asemastaan kuulemisessa.
         
         
         6 luku. Erinäiset säännökset
         
         38 §. Tutkinnan kulusta tiedottaminen.
         
          Ilmailuonnettomuusasetuksen 2 artiklan 13 kohdassa omaisen
            käsite määritellään
            kansallisen lainsäädännön kautta.
            Omaisen käsitettä käytetään
            turvallisuustutkinnan kannalta merkittävällä tavalla
            tietojen antamista koskevan 15 artiklan 4 ja 5 kohdassa. Koska 15
            artikla koskee osin samantyyppisiä asioita kuin lakiehdotuksen
            38 §, valiokunta ehdottaa, että pykälään
            lisätään uusi 4 momentti, joka sisältää viittauksen
            15 artiklan 4 ja 5 kohtiin.
         
         
         42 §. Yhteistyö ja virka-apu.
         
         Pykälän 3 momentissa ei ole otettu huomioon,
            että valtioneuvoston asettamalla poikkeuksellisen tapahtuman tutkintaryhmällä saattaisi
            olla joissain tapauksissa tarve saada virka-apua. Valiokunta ehdottaa
            tätä koskevan lisäyksen ottamista 3 momenttiin.
         
         
         2. Laki sotilasilmailuonnettomuuksien tutkinnasta
         
         4 §. Tutkittavat sotilasilmailuonnettomuudet.
         
         Hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
            että Onnettomuustutkintakeskuksen tutkittaviksi tulevat
            sellaiset onnettomuudet, joiden uhreina on varusmiespalvelusta tai
            naisten vapaaehtoista asepalvelusta suorittavia henkilöitä.
            Sotilasviranomainen voi tutkia muut onnettomuudet ja vaaratilanteet.
            Hallintovaliokunta ehdottaa tätä koskevaa täsmennystä pykälän
            1 momenttiin. 
         
         
         Pykälän 2 momentin sääntely
            on osin ristiriidassa 1. lakiehdotuksen 4 §:n
            kanssa. Valiokunta ehdottaa, että ensiksi mainitusta lainkohdasta poistetaan
            säännös suuronnettomuuksien vaaratilanteiden
            tutkinnasta.
         
         
         Pykälän 3 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi tekninen
            tarkistus.
         
         
         5. Laki ilmailulain 126 ja 127 §:n muuttamisesta
         
         127 §. Ilmailuonnettomuuksien tutkinta.
         
          Hallintovaliokunta ehdottaa, että pykälässä viitataan
            ilmailuonnettomuusasetukseen.
         
         
         7. Laki rautatielain 46 ja 50 §:n muuttamisesta
         
         46 ja 50 §.
         
         Eduskunta on 1.3.2011 hyväksynyt uuden rautatielain
            ( / ). Siinä on otettu huomioon nyt käsiteltävänä oleva
            turvallisuustutkintalakia koskeva hallituksen esitys siten, että keskenään
            ristiriitaiset säännökset on rautatielaissa muutettu.
            Hallituksen ehdottamat muutokset rautatielain 46 ja 50 §:ään
            kohdistuvat vanhaan lakiin, minkä vuoksi valiokunta ehdottaa,
            että ne poistetaan. 
         
         
         80 § Rautatieonnettomuuksien ja vaaratilanteiden tutkinta.
         
         Uuden rautatielain 80 §:ssä viitataan voimassa
            olevaan lakiin onnettomuuksien tutkinnasta (373/1985),
            joka kumotaan nyt ehdotetulla turvallisuustutkintalailla. Hallintovaliokunta
            ehdottaa pykäläviittauksen tarkistamista. Pykälässä tarkoitetusta
            onnettomuuden ja vaaratilanteen tutkinnasta säädetään
            turvallisuustutkintalaissa. Valiokunta ehdottaa samalla 7. lakiehdotuksen
            nimikkeen ja johtolauseen muuttamista.
         
         
         83 §. Turvallisuutta koskevat suositukset.
         
          Viitaten edellä 80 §:n kohdalla sanottuun,
            pykälän lakiviittaus ehdotetaan muutettavaksi.
            Pykälässä tarkoitetut turvallisuutta
            koskevat suositukset annetaan turvallisuustutkintalain nojalla.