Yleisperustelut
         
         Ehdotetulla lailla lisätään hätäkeskustoiminnasta
            annettuun lakiin (692/2010) säännökset
            hätäilmoitusten ohjaustoiminnosta eräissä tilanteissa
            sekä mahdollistetaan kansalaisille hätätekstiviestin
            lähettäminen hätänumeroon 112. Hallintovaliokunta
            pitää esitettyjä lainmuutoksia tärkeinä.
            Säännöksillä turvataan väestön avun
            saantia sekä hätäkeskusten ja auttamisketjun
            muiden viranomaisten toimintaedellytyksiä.
         
         
         Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja vähäisin muutosehdotuksin.
         
         
         112-hätätekstiviestit
         
         Mahdollisuus lähettää hätätekstiviesti
            yleiseen hätänumeroon 112 on merkittävä parannus
            etenkin erityisryhmien, kuten kuulo- ja puhevammaisten, kannalta.
            Tällä hetkellä hätätekstiviestejä on
            mahdollista lähettää ainoastaan hätäkeskuskohtaisiin
            GSM-numeroihin. 112-hätätekstiviestipalvelun käyttöönoton
            jälkeen avun tarvitsijan tarvitsee tietää tai
            muistaa vain yksi numero. Ehdotus parantaa kansalaisten yhdenvertaisia
            mahdollisuuksia saada yhteys hätäkeskukseen.
         
         
         Hätätekstiviestikeskustelu on vuorovaikutustapana
            erilainen kuin puhelu, mikä asettaa omia vaatimuksiaan
            kommunikoinnille. Tekstiviestien laatuun on siksi tarpeen
            kiinnittää huomiota. Lisäksi on syytä huomioida,
            että Suomessa on kaksi kansallista viittomakieltä,
            suomalainen ja suomenruotsalainen viittomakieli. Tilanteissa, joissa
            kirjoitettu suomi tai ruotsi on viittomakieliselle ns. toisen kielen
            asemassa tai kyseessä on iäkäs henkilö,
            tekstiviestin selkeydellä ja ymmärrettävyydellä on
            erityisen suuri merkitys.
         
         
         Esityksen mukaan 112-hätätekstiviestipalvelun
            käyttöönotto edellyttää rekisteröitymistä etukäteen
            Hätäkeskuslaitoksen ylläpitämään käyttäjärekisteriin.
            Ennakkorekisteröitymisen tarkoituksena on turvata järjestelmän
            toimivuutta ja avun saamista sekä vähentää ilkivallan mahdollisuutta.
            Rekisteröitymisen yhteydessä palvelun käyttäjää on
            myös mahdollista opastaa, miten hätätekstiviestipalvelua
            käytetään ja millaisia teknisiä rajoitteita
            palvelussa on.
         
         
         Ehdotuksen mukaan rekisteröityminen on voimassa kaksi
            vuotta kerrallaan. Usein kuitenkin erityisryhmien tarve 112-hätätekstiviestipalvelulle
            on pysyvä. Rekisteröitymisen määräaikaisuus
            sinänsä turvaa rekisteritietojen ajantasaisuutta.
            Rekisteröinti myös mahdollistaa palvelun volyymin
            ja toimivuuden arvioinnin. Uudistuksen toimeenpanossa tulee kuitenkin
            huolehtia siitä, että palvelun käyttäjäksi
            rekisteröityneet henkilöt ovat tietoisia, milloin
            kahden vuoden määräaika on päättymässä,
            jotta 112-hätätekstiviestipalvelu ei jää epähuomiossa
            pois käytöstä.
         
         
         Jos rekisteröitymätön henkilö tekee
            hätäilmoituksen käyttämällä hätätekstiviestiä,
            hän saa Hätäkeskuslaitokselta vastausviestin,
            joka sisältää pyynnön hätäpuhelun
            soittamiseen ja ohjeen rekisteröitymiseen. Valiokunta toteaa,
            että henkilö, joka ei kuule tai kykene kommunikoimaan puheen
            välityksellä, ei kykene tähän
            myöskään hätätilanteessa.
            Sen vuoksi on tärkeää, että Hätäkeskuslaitos
            tiedottaa aktiivisesti yhteistyössä asianomaisten
            vammaisjärjestöjen kanssa ennakkorekisteröitymisvelvoitteesta
            ja sen merkityksestä avun saamiseksi kiireellisissä tilanteissa.
         
         
         Hallintovaliokunta pitää muutoinkin tarpeellisena,
            että 112-hätätekstiviestipalvelusta järjestetään
            riittävää neuvontaa ja ohjausta sekä tiedotetaan
            tehokkaasti erityisryhmät huomioiden. Uudistuksen toimeenpanoa
            varten Hätäkeskuslaitokselle tulee varata asianmukaiset
            voimavarat.
         
         
         Valiokunta tähdentää, että sisäministeriön
            tulee tarkkaan seurata ja arvioida 112-hätätekstiviestipalvelun
            toteuttamista ja vaikutuksia erityisesti erityisryhmien avunsaannin
            kannalta. Myös mahdollisuuksia väliaikaiseen tekstiviestillä tapahtuvaan
            rekisteröitymiseen sekä muita menettelytapoja
            tulee tarkastella uudistuksesta saatujen kokemusten perusteella.
            Joillekin prepaid-liittymä voi olla taloudellisista syistä ainoa käytettävissä oleva
            vaihtoehto. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että prepaid-liittymien käyttömahdollisuuksia
            hätätekstiviestipalvelussa selvitetään.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         13 b §. Hätätekstiviesti.
         
         Vuoden 2015 alusta on tullut voimaan tietoyhteiskuntakaari (917/2014), jolla
            kumottiin viestintämarkkinalaki (393/2003).
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että pykälän 1
               momentin viittaus viestintämarkkinalain 55 §:n
            1 momenttiin muutetaan viittaukseksi tietoyhteiskuntakaaren 278 §:n
            1 momenttiin. Mainitun tietoyhteiskuntakaaren säännöksen
            mukaan puhelinverkossa toimiva teleyritys on velvollinen osaltaan
            huolehtimaan siitä, että käyttäjät
            saavat puhelimitse sekä tekstiviestillä yhteyden
            maksutta yleiseen hätänumeroon 112.
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
         Hallituksen esityksen mukaan laki on tarkoitettu tulevaksi voimaan
            1 päivänä toukokuuta 2015. Valiokunta
            ehdottaa, että voimaantulon tarkka ajankohta jätetään
            yleisesti noudatetun käytännön mukaisesti
            avoimeksi. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
            että laki tulee voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun
            se on hyväksytty ja vahvistettu.
         
         
         Hallituksen esityksestä ilmenee, että uusi
            hätäkeskustietojärjestelmä (ERICA)
            mahdollistaa valtakunnallisen käyttöönottonsa
            jälkeen 112-hätätekstiviestin vastaanottamisen.
            Saadun selvityksen mukaan tietojärjestelmähankkeen
            alkuperäisen tavoitteen mukainen aikataulu on muuttunut.
            Sen vuoksi valiokunta ehdottaa voimaantulosäännöstä täydennettäväksi
            siten, että lain 13 b ja 25 a §:ää sovelletaan
            kuitenkin vasta kolmen kuukauden kuluttua siitä, kun Hätäkeskuslaitos
            on ottanut hätätekstiviestin vastaanoton mahdollistavan
            hätäkeskustietojärjestelmän käyttöön.