KIRJALLINEN KYSYMYS 103/2010 vp
KK 103/2010 vp - Raimo Vistbacka /ps
Tarkistettu versio 2.0
Valo-ohjatun risteyksen kääntymissäännön muuttaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Yhdysvalloissa liittovaltion lainsäädäntö teki 1970-luvun
puolivälissä mahdolliseksi kääntymisen
oikealle punaisen valon palaessa liikennevaloissa. Tämä Right-Turn-on-Red-sääntö on
voimassa
lähes kaikissa osavaltioissa. Säännös hyväksyttiin
energiakriisin seurauksena. Sen tavoitteena on energiansäästö ja
liikenteen sujuvuuden edistäminen. Yhdysvalloissa tehtyjen selvitysten
mukaan mahdollisuus kääntyä oikealle
punaisten valojen palaessa tekee liikenteen sujuvammaksi ja vähentää polttoaineen
kulutusta sekä pakokaasupäästöjä merkittävällä tavalla. Myös
meluhaitat etenkin raskaan liikenteen osalta vähenivät.
Tieliikenneasetuksen 22 §:n 1 momentin 1 kohdan
mukaan punainen valo osoittaa, että ajoneuvo ei saa sivuuttaa
ensimmäistä sen ajosuunnalle tarkoitettua opastinta
eikä pysäytysviivaa missään
olosuhteissa. Tämä joustamaton sääntö johtaa
siihen, että taajama-ajossa ajoneuvo on vähän
väliä tyhjäkäynnillä ja
sen jälkeen kiihdyttää pysähtyäkseen
kääntymisen jälkeen taas punaisiin valoihin.
Kiihdytysvaiheessa moottori toimii tehoalueensa yläpäässä,
jolloin polttoaineen kulutus ja päästöt
ovat suurimmillaan.
Punaisten valojen takaa tuleva olisi luonnollisesti väistämisvelvollinen
kaikkiin muihin tienkäyttäjiin nähden.
Tällä voitaisiin turvata muista sallituista ajosuunnista
tulevien ajoneuvojen esteetön eteneminen. Käännyttäessä vihreillä valoilla
autoilijan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.
Sama sääntö pätee silloin, kun
auto kääntyy oikealle punaisten liikennevalojen
palaessa. Jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen huomioon
ottaminen ja erityinen varovaisuus on aina oltava lähtökohtana
risteyksessä käännyttäessä.
Ei ole mitään syytä olettaa, etteivätkö autoilijat
osaisi kääntyä yhtä varovaisesti
punaisten valojen palaessa risteyksessä oikealle kuin he osaavat
liikennevalottomissa, esimerkiksi STOP-merkillä varustetuissa,
risteyksissä.
Asiantuntijoiden mielestä on kiistatonta, että liikennesujuvuus
paranee, kun oikealle kääntyminen sallitaan punaisen
liikennevalon palaessa. Erityisesti liikenteessä työkseen
ajavat tahot kannattavat tällaista muutosta liikenteen
sujuvuuden, odotusaikojen lyhenemisen ja tyhjäkäyntipäästöjen
vähenemisen perusteella. Liikenneturvattomuuden lisääntymispelon
taustalla on perinteinen jäykkä liikennekulttuuri,
joka perustuu kieltoihin ja rajoituksiin eikä joustavuuteen. Joustava
liikenne ottaa parhaiten huomioon myös jalankulkijat ja
kevyen liikenteen.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä tieliikennelain
muuttamiseksi siten, että tieliikenteessä on sallittua
kääntyä oikealle valo-ohjatuissa
risteyksissä punaisen liikennevalon palaessa, jolloin liikenne
saadaan nykyistä sujuvammaksi ja polttoaineenkulutus sekä pakokaasupäästöt
pienemmiksi?
Helsingissä 23 päivänä helmikuuta
2010
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Raimo Vistbackan /ps näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 103/2010 vp:
Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä tieliikennelain
muuttamiseksi siten, että tieliikenteessä on sallittua
kääntyä oikealle valo-ohjatuissa
risteyksissä punaisen liikennevalon palaessa, jolloin liikenne
saadaan nykyistä sujuvammaksi ja polttoaineenkulutus sekä pakokaasupäästöt
pienemmiksi?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Viittaan vastauksiini kirjallisiin kysymyksiin KK 55/2010
vp, kansanedustaja Hanna-Leena Hemming /kok ja KK 93/2010
vp, kansanedustaja Merja Kyllönen /vas sekä KK
98/2010 vp, kansanedustaja Inkeri Kerola /kesk
ym.
Vaikka Yhdysvalloissa on käytäntö,
jonka mukaan liikennevaloristeyksessä punaisen valon aikana
saa kääntyä oikealle, liikenneturvallisuussyistä tällaista
menettelyä ei ole voitu sallia kaikissa valoristeyksissä.
Monin paikoin on jouduttu tekstillisellä lisäkilvellä osoittamaan,
ettei oikealle kääntymistä punaisen valon
aikana sallita. Suomessa ei ole pidetty perusteltuna ottaa käyttöön
yleissääntöä, joka sallisi oikealle
kääntymisen punaisen valon aikana. Erityisesti
jalankulkijoiden turvallisuus vaarantuisi, kun he vihreän valon
aikana ylittäisivät sitä tietä,
jolta osa autoista kääntyisi punaisella valolla
oikealle. Suomessa suojatiesääntöjen
kunnioitus ei ole muutoinkaan hyvällä tasolla,
eikä oikealle kääntyminen punaisen valon
aikana ainakaan parantaisi tilannetta. On tärkeää,
ettei punaisen liikennevalon yksiselitteistä viestiä hämärretä.
Wienin liikennemerkkejä ja -opasteita koskeva yleissopimus
(SopS 31/1986) määrittelee punaisen valon
siten, että se tarkoittaa ehdotonta pysähtymiskäskyä.
Suomi on ratifioinut tämän sopimuksen, ja ottanut
liikenneturvallisuussyistä kansallisessa lainsäädännössään
yhtä selkeän linjan: punaista päin ajaminen
ei ole sallittua. Liikenteen ohjausta kehitetään
monilla muilla tavoilla niin kansallisessa työssä kuin
kansainvälisiä sopimusmääräyksiä muokkaamalla.
Liikennevaloristeyksissä liikenteen sujuvuutta voidaan
parantaa mm. niin, että käytetään
valoristeyksessä ns. vapaa oikea -ratkaisua, jolloin risteykseen
rakennetaan oikealle kääntyvä haara ilman
valo-ohjausta. Toinen mahdollisuus on osoittaa oikealle kääntyminen
vihreällä nuolivalolla. Lisäksi liikennevalotekniikka
tuo ajoneuvo- ja jalankulkijailmaisimien avulla mahdollisuuksia
parantaa risteysten sujuvuutta. Esimerkiksi joukkoliikenne-etuuksia
on ollut käytössä jo pitkään,
ja älykkään liikenteenohjauksen keinoja
kehitetään koko ajan.
Helsingissä 19 päivänä maaliskuuta
2010
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 103/2010 rd undertecknat
av riksdagsledamot Raimo Vistbacka /saf:
Kommer regeringen att se över vägtrafiklagen
så att högersväng vid rött ljus
i korsningar med trafikljus blir tillåtet i vägtrafiken,
vilket skulle göra trafiken mer smidig än den är
i dag samt minska bränsleförbrukningen och avgasutsläppen?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Jag hänvisar till mina svar på skriftliga
spörsmålen SS 55/2010 rd av riksdagsledamot
Hanna-Leena Hemming /saml, SS 93/2010 rd av riksdagsledamot
Merja Kyllönen /vänst och SS 98/2010
rd av riksdagsledamot Inkeri Kerola /cent m.fl.
Trots att man i USA tillämpar en praxis enligt vilken
det i korsningar med trafikljus är tillåtet att
svänga till höger vid rött ljus, har
ett sådant förfarande dock inte kunnat tillåtas
i alla signalreglerade korsningar. På många ställen
har man tvingats sätta upp tilläggskyltar med
text som anger att man inte får svänga till höger
vid rött ljus. I Finland har man inte ansett det vara motiverat
att införa någon allmän regel som tillåter högersväng
vid rött ljus. I synnerhet fotgängarnas säkerhet äventyras,
om de vid grönt ljus ska korsa en sådan väg
från vilken en del av bilarna svänger till höger
vid rött ljus. För övrigt finns det inte
heller stor respekt i Finland för regler när det
gäller skyddsvägar, och högersvängar
vid rött ljus skulle inte förbättra situationen.
Det är viktigt att det entydiga budskap som rött
ljus innebär inte fördunklas.
Enligt Wienkonventionen om vägmärken och signaler
(FördS 31/1986) innebär rött
ljus ovillkorlig stopplikt. Finland har ratificerat denna konvention
och med tanke på trafiksäkerheten har Finland
en lika tydlig riktlinje i den nationella lagstiftningen: det är
inte tillåtet att köra mot rött ljus.
I stället utvecklas regleringen av trafiken på många
andra sätt, både genom nationellt arbete och genom
att omarbeta internationella konventionsbestämmelser.
För att förbättra smidigheten i trafiken
i korsningar med trafikljus kan man bl.a. tillämpa en lösning
med s.k. fri högersväng i korsningar med trafikljus,
vilket innebär att man bygger en fil för högersvängar
som inte är signalstyrd. Ett annat alternativ är
att tillåta högersväng med en grön pil
i trafiksignalen. Dessutom erbjuder trafiksignaltekniken möjligheter
att förbättra smidigheten i korsningar med hjälp
av olika fordons- och fotgängardetektorer. Exempelvis kollektivtrafikförmåner
har använts redan länge, och metoderna för
intelligent trafikstyrning utvecklas hela tiden.
Helsingfors den 19 mars 2010
Trafikminister Anu Vehviläinen