KIRJALLINEN KYSYMYS 1098/2013 vp
KK 1098/2013 vp - Eero Suutari /kok
Tarkistettu versio 2.0
Konesalien kokonaistehorajan kohtuullistaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Suomen hallituksella on tavoite vahvistaa ICT-toimialaa.
Tavoitteeseen kuuluu vahvasti toimialatalouden perusinfrastruktuurina
toimivien konesalien liiketoimintaympäristön kohentaminen. Konesali-investointien
lisäämisen toimenpiteenä on esitetty
muutosta konesalien energiaverotukseen (HE 178/2013
vp). Tämä on herättänyt vilkasta
keskustelua. Muutos koskee yli viiden megawatin suuruisten konesalien
veroluokan alentamista I luokasta II luokkaan.
ICT-alan yritystoimintaan kohdistuvan energiaverotuksellisen
valtiontuen suuntaa pidetään yleisesti oikeansuuntaisena
ratkaisuna, mutta ei riittävänä eikä kohtuullisena.
Kritiikin mukaan verouudistuksessa tulisi kiinnittää huomiota enemmän
niihin kriteereihin, joilla konesalit hyväksytään
kuuluvan veroluokkaan II. Pelkästään numeeriseen
megawattirajaan eivät kaikki ole tyytyväisiä.
Tulevalla lainsäädännöllä ollaan
konesalin sähkön kokonaistehon rajaa määrittelemässä viiteen
megawattiin, mutta samalla se tulee rajaamaan suurimman osan suomalaisista
palvelu- ja kasvuhalukkaista 1,25—5 megawatin konesaleista
edullisemman energian ulkopuolelle. Tämä ratkaisu
tulee siten hankaloittamaan monien kotimaisten pienempien, pääliiketoimintanaan
konesali- ja IT-palveluita tuottavien toimijoiden toimintaedellytyksiä yli
viiden megawatin konesaleille syntyvän veroedun luoman kilpailuedun
vuoksi.
EU:n perustamissopimuksen 87 artiklassa on avattu yhteismarkkinoille
soveltuvia tukiedellytyksiä, joita säännöksen
mukaan voidaan myöntää tietyn taloudellisen
toiminnan tai talousalueen kehitykseen, jos tuki ei muuta
kaupankäynnin edellytyksiä yhteisen edun kanssa
ristiriitaisella tavalla. Energiaverotuksesta on säädetty
energiadirektiivissä 2003/96/EY, jossa
tulee ottaa huomioon yritysten kilpailukyky säätämällä toimenpiteitä,
joilla kevennetään verotaakkaa sellaisten energiaintensiivisten
yritysten osalta, jotka ovat asettaneet ympäristötavoitteita
tai saavuttaneet parannuksia energiatehokkuudessa. Direktiivin 25
artiklan mukaan ympäristöveron muodossa myönnetyt
valtiontuet ovat vapautettuja perustamissopimuksen 88 artiklan ilmoitusvelvollisuudesta,
mikäli artiklan 2003/96/EY 2 kohdan
edellytykset vahvistetusta yhteisön vähimmäisverotuksesta
täyttyvät.
Hallituksen esityksessä energiaverotuksemme tasoa on
verrattu Ruotsiin, jossa se on samankaltaista kuin Suomessa. Ruotsissa
käytetään veroluokkia I ja II, joista
alempaan II veroluokkaan kuuluu teollinen tuotanto kuten Suomessakin. Suomesta
poiketen Ruotsin I veroluokka on porrastettu alueellisin perustein,
ja konesalit kuuluvat I veroluokkaan riippumatta siitä,
mikä niiden energiankulutus on. Ruotsissa konesalit saavat siis
samanhintaista energiaa kuin kuluttajat riippuen siitä,
minne alueelle Ruotsia ne sijoittuvat. Pohjoisen harva-alueilla
energia on siis kaikilla edullisempaa kuin eteläisemmässä Ruotsissa.
Hallituksen esityksessä suurimpien, yli viiden megawatin
kokoisten konesalien teknisiä ratkaisuja pidetään
laadukkaampina, vaikka esityksessä ei ilmene, millä mittareilla
konesalien laadukkuutta mitataan, kuten esimerkiksi, ovatko yritykset
asettaneet toiminnalleen ympäristötavoitteita
tai saavuttaneet parannuksia energiatehokkuudessa. Näitä yli
viiden megawatin suuruisia saleja, jotka tulisivat kuulumaan tuetun
energiaverotuksen piiriin, on tällä hetkellä vain
viisi. Välittömästi tuetun energian ulkopuolelle
on jäämässä 23 kokonaisteholtaan
1,25—5 megawatin suuruista konesalia. Esityksestä ei
selviä esimerkiksi, kuinka moni niistä tuottaa
palveluitaan päätoimintanaan verrattuna esimerkiksi
92 konesaliin, joiden käyttöteho jää 0,35
megawattiin. Konesalien sähköverotuksen alentamisessa
olisi näiden näkökulmien valossa edelleen
varaa tarkastella sähkön kokonaistehorajan kohtuullistamista.
Sen myötä hallinnollisen työn lisääntymistä voidaan
perustella myös yleisen edun kannalta, koska tasavertaisemmat
toimintamahdollisuudet kasvattavat elinkeinotoimintaa lisäten
myös kansantuotetta.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mitä valtiovarainministeriö aikoo tehdä,
että suomalaisen kasvavan ICT-alan digitaalisen talouden
perusinfrastruktuurina toimivien konesalien liiketoimintaympäristön
kohentaminen on nykyistä tasavertaisempaa ja energiatehokkaampaa?
Helsingissä 21 päivänä marraskuuta
2013
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Eero Suutarin /kok näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 1098/2013 vp:
Mitä valtiovarainministeriö aikoo tehdä,
että suomalaisen kasvavan ICT-alan digitaalisen talouden
perusinfrastruktuurina toimivien konesalien liiketoimintaympäristön
kohentaminen on nykyistä tasavertaisempaa ja energiatehokkaampaa?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Eduskunnassa parhaillaan käsiteltävänä olevassa hallituksen
esityksessä (KK 178/2013 vp) sähköverotuksen
rakennetta ehdotetaan muutettavaksi siten, että teollisuuden,
kaivostoiminnan ja maatalouden lisäksi myös konesaleissa
kulutetusta sähköstä kannettaisiin alennettu,
sähköveroluokan II mukainen vero. Alennuksen saamiseksi konesalitoiminnan
tulisi olla toiminnanharjoittajan pääasiallista
liiketoimintaa ja lisäksi konesalin kokonaistehon tulisi
olla vähintään viisi megawattia.
Alennettu sähköveroluokan II verotaso on Suomessa
0,703 senttiä /kWh ja veroluokan I verotaso on
1,703 senttiä/kWh. Kuten kysymyksen perusteluissa
todetaan, Ruotsissa konesalit hyötyvät sähköverotason
alueellisesta porrastuksesta johtuvasta edullisemmasta sähköstä tietyillä alueilla.
Tämä alennettu sähköverotaso
on tällä hetkellä 2,237 senttiä/kWh
eli alennetusta verotasosta huolimatta konesaleissa kulutetun sähkön
vero on Ruotsissa nykyisin noin 0,5 senttiä/kWh
korkeampi kuin konesalien, myös pienten yksiköiden,
sähkövero Suomessa.
Konesalitoiminta nähdään merkittävänä kasvualustana
informaatio-, viestintä- ja teknologiasektorille eli ICT-sektorille.
Konesaleissa energiaa tarvitaan erityisesti jäähdytykseen,
joten Suomen viileä ilmasto antaa mahdollisuuden energiatehokkaisiin
ratkaisuihin erityisesti suuryksiköissä. Ehdotetun
veronalennuksen eräänä tavoitteena on
edistää kehitystä, joka johtaa kohti
konesalien parempaa energiatehokkuutta ja pienempää hiilijalanjälkeä.
Veronalennuksen rajoittaminen yli viiden megawatin tehoisiin konesaleihin
turvaisi energiatehokkuutta, sillä suuremman kokoluokan
yksiköissä saavutetaan käytännössä korkeampi
energiatehokkuuden taso. Siten olisi perusteltua tukea suurien yksikkökokojen
muodostusta ja kohdentaa verovaikutus vain konesaliliiketoimintaa
päätoimenaan harjoittaville yrityksille.
Tällä hetkellä yli viiden megawatin
tehoisten konesalien arvioidaan kuluttavan yli puolet konesalien
yhteenlasketusta sähkönkulutuksesta. Tulevaisuudessa
isojen toimijoiden osuuden kokonaiskulutuksesta arvioidaan kasvavan
entisestään. Käytännössä verotuki
kohdistuisi kansainvälisesti toimiviin suuriin toimijoihin,
joiden toimintaedellytyksiä veronalennus parantaisi.
ICT-ala on Suomessa rakennemuutoksessa, ja yli viiden megawatin
konesalien alemmalla sähköveroluokalla voidaan
katsoa parannettavan koko toimialan tulevaisuuden näkymiä.
Helsingissä 16 päivänä joulukuuta
2013
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 1098/2013 rd undertecknat
av riksdagsledamot Eero Suutari /saml:
Vilka åtgärder ämnar finansministeriet vidta
för att moderniseringen av de datorhallar som utgör
miljön för den finländska växande
IKT-branschens digitala ekonomiska infrastruktur ska bli mer likvärdig
och energieffektiv?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
I regeringspropositionen (RP 178/2013 rd)
som riksdagen för närvarande behandlar föreslås
det att elbeskattningens struktur ändras så att
den lägre skattenivån, enligt skatteklass II,
ska omfatta inte bara den elström som förbrukas
i industri, gruvdrift och jordbruk utan också den som förbrukas
i datorhallar. För att datorhallsverksamhet ska berättiga
till sänkt skatt ska den vara en del av verksamhetsutövarens
huvudsakliga affärsverksamhet och datorhallen ska dessutom
ha en total effekt på minst fem megawatt.
Skattenivån i den lägre elskatteklassen II är
i Finland 0,703 cent/kWh och skattenivån i I skatteklassen är
1,703 cent/kWh. Såsom det konstateras i motiveringen
i spörsmålet har datorhallarna i Sverige nytta
av en regional gradering av elskattenivån som leder till
förmånligare skatt på vissa områden.
Denna sänkta elskattenivå är i nuläget
2,237 cent/kWh, dvs. trots den sänkta skattenivån är
den nuvarande skatten på el som förbrukas i datorhallar
i Sverige cirka 0,5 cent/kWh högre än
elskatten för datorhallar, också för
små enheter, i Finland.
Datorhallarnas verksamhet ses som en betydande tillväxtplattform
inom informations-, kommunikations- och teknologisektorn, dvs. IKT-sektorn.
I datorhallar behövs energi speciellt för avkylning,
så det kyliga klimatet i Finland ger möjligheter
till energieffektiva lösningar speciellt i stora enheter.
Ett av syftena med den föreslagna skattesänkningen är
att främja en utveckling som leder till bättre
energieffektivitet i datorhallar och till mindre kolfotspår.
Att skattesänkningen begränsas till datorhallar
på över fem megawatt säkrar energieffektiviteten
eftersom högre energieffektivitet i praktiken nås
i större enheter. Därför är
det motiverat att stöda bildandet av stora enheter och
rikta skatteeffekten endast till företag som bedriver datorhallsverksamhet
som huvudsyssla.
I nuläget bedöms datorhallar med en effektivitet
på över fem megawatt förbruka över
hälften av den sammanlagda elförbrukningen i datorhallar.
Det uppskattas att de stora aktörernas andel av den totala
förbrukningen i framtiden växer ännu
mer. I praktiken riktas skattestödet till stora aktörer
som verkar internationellt och vilkas verksamhetsförutsättningar
förbättras av en skattesänkning.
IKT-branschen undergår en strukturomvandling i Finland,
och med en lägre elskatteklass för datorhallar
på över fem megawatt kan man anse att framtidsutsikterna
förbättras för hela branschen.
Helsingfors den 16 december
2013
Finansminister Jutta Urpilainen