KIRJALLINEN KYSYMYS 1107/2014 vp
         KK 1107/2014 vp - Timo Heinonen /kok 
         
         Tarkistettu versio 2.1
         Yksityistien sulkeminen moottoriurheilun harjoituskäyttöön
       
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
         
         On yleistä, että pieniä ja
            syrjäisiä tieosuuksia tai kokonaisia teitä suljetaan
            erinäisistä syistä. Autojen virallisia
            nopeuskisoja (ns. rallikisoja) varten teiden sulkeminen on välttämätöntä,
            ja näin todetaan myös tieliikenneasetuksen 51 §:ssä.
            Nopeuskisoihin rinnastetaan myös harjoituskilpailut, joissa
            ajetaan nopeusrajoituksista ja liikennesäännöistä poikkeavalla
            tavalla. Lupaprosessi tien sulkemiseksi on tehty kuitenkin erittäin
            hankalaksi, vaikka kyseessä olisi ainoastaan muutaman tunnin
            jakso, jonka aikana tie on suljettu.
         
         
         Tien sulkeminen onnistuu nykyään ainoastaan kuulutusmenettelyllä.
            Luvan myöntämisestä vastaa suljettavan
            tien sijaintipaikan poliisilaitos. Asemakaavassa merkittyjen liikenneväylien osalta
            luvasta vastaa kunta.
         
         
         Nykyiseen lupaprosessiin suositellaan varattavan aikaa useampi
            kuukausi. Prosessi alkaa lehdessä julkaistavalla ilmoituksella,
            jonka jälkeen on tieosuuskunnan jäsenillä,
            tien varrella asuvilla tai tietä läpikulkureittinä käyttävillä kansalaisilla
            mahdollisuus tehdä muistutuksia. Vaikka muistutuksia ei
            tulisi, on poliisin päätös lainavoimainen
            vasta 30 päivän kuluttua päätöksenteosta.
            Tämä johtuu siitä, että poliisin
            päätöksistä voi valittaa paikalliseen
            hallinto-oikeuteen 30 päivää päätöksenteon
            jälkeen. Kaiken tämän lisäksi maksuasetuksen
            mukaan tien sulkemista hakenut taho vastaa kaikista lupaprosessiin
            liittyvistä kustannuksista.
         
         
         Näissä tapauksissa kyseessä on usein
            pienimuotoinen ja täysin harmiton rallitapahtuma. On järjenvastaista,
            että prosessimme on näin monimutkainen yksinkertaisissa
            asioissa. Tämän tyylisissä tapahtumissa,
            jossa kyse on yksityistiestä, riittäisi hyvin,
            että luvan myöntää tien omistaja
            ja järjestävä taho ilmoittaa asiasta
            viranomaisille paikallisessa sanomalehdessä.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
            kysymyksen:
         
         
         Onko ministeri valmis järkevöittämään teiden
            sulkemisen lupaprosessia yksinkertaistamalla sitä ja
         
         
         onko ministeri valmis luopumaan kuulutusmenettelyllä tapahtuvasta
            lupaprosessista ko. tilanteissa ja muuttamaan käytäntöä niin,
            että paikallinen päätös tien
            sulkemisesta esim. rallin harjoituskäyttöön
            riittää?
         
         
         
       
      
      
         Helsingissä 6 päivänä helmikuuta
            2015
         
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Eduskunnan puhemiehelle
      
      
      
      
         Eduskunnan työjärjestyksen
         27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
         Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
         kansanedustaja Timo Heinosen /kok näin kuuluvan kirjallisen
         kysymyksen KK 1107/2014 vp:
         
         
Onko ministeri valmis järkevöittämään teiden
            sulkemisen lupaprosessia yksinkertaistamalla sitä ja
         
         
         onko ministeri valmis luopumaan kuulutusmenettelyllä tapahtuvasta
            lupaprosessista ko. tilanteissa ja muuttamaan käytäntöä niin,
            että paikallinen päätös tien
            sulkemisesta esim. rallin harjoituskäyttöön
            riittää?
         
         
       
      
      
      
      Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
      
      Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla
         valmistellaan laajaa tieliikennelainsäädännön
         kokonaisuudistusta. Uudistuksessa arvioidaan myös tien
         sulkemiseen liittyviä voimassa olevia tieliikennelain (267/1981)
         ja tieliikenneasetuksen (182/1982) säännöksiä.
         Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelainsäädännöksi
         annetaan tämän hetken arvion mukaan eduskunnan
         käsiteltäväksi vuoden 2016 aikana.
      
      
      Kuten edustaja Heinosen kysymyksestä ilmenee, tien
         sulkeminen on moniulotteinen prosessi. Sen tarkoituksena on turvata
         sekä tienpitäjän että tietä muuten
         kuin nopeuskilpailuun käyttävien henkilöiden
         oikeudet ja velvoitteet. Tien osakkaiden ja tien pitäjän
         lisäksi tien sulkemisella voi olla merkitystä muillekin
         henkilöille, jotka käyttävät
         suljettavaksi tarkoitettua tietä arjessaan. Voi olla niin,
         että mitään muuta reittiä kotiin
         ja pois sieltä ei ole kuin suljettavaksi tarkoitettu tie.
      
      
      	Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on antanut 27.9.2007 ratkaisun
         (Dnro 664/4/05), jossa hän ottaa kantaa
         tien sulkemiseen oikeussuojakysymysten kannalta. Tieliikenneasetuksen
         51 §:n 1 momentin mukaan tien sulkulupaa koskevan hakemuksen
         johdosta on kuultava (suljettavan tien) tienpitäjää.
         Kuuleminen tapahtuu kaikkien tyyppisten teiden osalta etukäteen
         rallin järjestäjän toimesta tienkäyttösopimuksen
         tekemisen yhteydessä. Tärkeää on
         kuitenkin havaita se, että apulaisoikeusasiamiehen mukaan
         tieliikenneasetuksen 51 §:n 1 momentin lisäksi
         tietä suljettaessa sovellettavaksi tulevat asianosaisen
         kuulemista yleensä koskevat perustuslain ja hallintolain säännökset.
         Kuultava joukko saattaa tällöin olla laajempi
         kuin tienpitäjä ja tien osakkaat. Saattaa olla
         niin, että kuulutusmenettely on tehokkain tapa tavoittaa
         tämä laaja joukko.
      
      
      	Perustuslain 21 §:ssä säädetään
         oikeusturvasta, jonka yksi elementti on asianosaisen oikeus tulla
         kuulluksi. Hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaan
         asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus
         lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista
         vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa
         asian ratkaisuun. Tästä yleisestä säännöstä voidaan
         poiketa vain hallintolain 34 §:n 2 momentissa
         mainituilla erityisillä perusteilla.
      
      
      	Tieliikennelainsäädäntöä uudistettaessa
         ei ole mahdollista rajoittaa perustuslain 21 §:ssä ja
         hallintolain 34 §:ssä säädettyjä hyvän
         hallinnon perusteita, kuten oikeutta tulla kuulluksi, muutoksenhakuoikeutta
         ja viranomaisen selvitysvelvollisuutta. Tieliikennelainsäädäntöä uudistettaessa sääntelytasolla
         tehdään kuitenkin kaikki mahdollinen, jotta nopeuskilpailujen
         lupamenettelyt olisivat tulevaisuudessa mahdollisimman yksinkertaisia
         ja tasapuolisia tienkäyttäjien, tien osakkaiden
         ja nopeuskilpailuja järjestävien tahojen kannalta.
      
      
      
      
         
         Helsingissä 27 päivänä helmikuuta
            2015
         
         
         Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
         
       
      
    
   
   
      
      
         
Till
            riksdagens talman
         
      
      
      
      
         I det syfte som anges i 27 § i
         riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
         som saken gäller översänt följande
         skriftliga spörsmål SS 1107/2014 rd undertecknat
         av riksdagsledamot Timo Heinonen /saml:
         
         
Är ministern beredd att rationalisera tillståndsprocessen
            vid avstängning av vägar genom att förenkla
            den och
         
         
         är ministern beredd att avskaffa tillståndsprocessen
            med kungörelse i nämnda fall och ändra
            praxis så, att ett lokalt beslut om avstängning
            av vägen till exempel för rallyträning
            räcker?
         
         
       
      
      
      
      Som svar på detta spörsmål
         anför jag följande:
      
      
      Under ledning av kommunikationsministeriet bereds en omfattande
         totalreform av vägtrafiklagstiftningen. I samband med reformen
         kommer man också att bedöma de gällande
         bestämmelserna om avstängning av väg
         i vägtrafiklagen (267/1981) och vägtrafikförordningen (182/1982).
         Regeringens proposition med förslag till ny vägtrafiklagstiftning
         kommer enligt dagens bedömning att överlämnas
         till riksdagen under 2016.
      
      
      Som framgår av riksdagsledamot Heinonens spörsmål är
         avstängning av en väg en mångfasetterad
         process. Dess syfte är att trygga rättigheterna
         och skyldigheterna för både väghållaren
         och personer som använder vägen för annat än
         hastighetstävlingar. Förutom för vägdelägarna
         och väghållaren kan avstängningen av
         vägen ha betydelse också för andra personer
         som i vardagslag använder vägen. Det kan hända
         att det inte finns någon annan väg till och från
         hemmet än den väg man tänker stänga.
      
      
      Riksdagens biträdande justitieombudsman meddelade den
         27 september 2007 ett avgörande (Dnr 664/4/05)
         där han tar ställning till avstängning
         av väg från rättsskyddets synpunkt. Enligt 51 § 1
         mom. i vägtrafikförordningen ska väghållaren
         höras innan tillstånd till avstängning
         av vägen beviljas. Hörandet ska i fråga
         om alla typer av vägar ordnas i förväg
         av rallyarrangören i samband med att avtalet om användning
         av vägen ingås. Viktigt att notera är
         dock att utom 51 § 1 mom. i vägtrafikförordningen
         ska enligt biträdande justitieombudsmannen förvaltningslagens och
         grundlagens bestämmelser som generellt gäller
         hörande av part tillämpas vid avstängning
         av väg. Den grupp personer som ska höras kan då vara
         större än väghållaren och vägdelägarna.
         Då kan kungörelseförfarande vara det
         effektivaste sättet att nå denna stora grupp.
      
      
      I 21 § i grundlagen föreskrivs om
         rättsskyddet, där ett element är rätten
         att bli hörd. Enligt 34 § i förvaltningslagen
         (434/2003) ska en part innan ett ärende avgörs
         ges tillfälle att framföra sin åsikt
         om ärendet och avge sin förklaring med anledning
         av sådana yrkanden och sådan utredning som kan
         inverka på hur ärendet kommer att avgöras.
         Från denna allmänna regel kan avvikas bara på de
         särskilda grunder som anges i 34 § 2 mom.
         i förvaltningslagen.
      
      
      Vid reformen av vägtrafiklagstiftningen är
         det inte möjligt att begränsa grunderna för
         god förvaltning enligt 21 § i grundlagen
         och 34 § i förvaltningslagen, såsom
         rätten att bli hörd, besvärsrätten
         och myndigheternas utredningsskyldighet. Vid reformen av vägtrafiklagstiftningen kommer
         dock allt som är möjligt att göras i
         fråga om bestämmelserna för att tillståndsförfarandena
         för hastighetstävlingar i framtiden ska vara så enkla
         och jämlika som möjligt för väganvändarna,
         vägdelägarna och dem som arrangerar hastighetstävlingar.
      
      
      
      
         
         Helsingfors den 27 februari
            2015
         
         
         Trafik- och kommunminister Paula Risikko