KIRJALLINEN KYSYMYS 1213/2014 vp

KK 1213/2014 vp - Anne Kalmari /kesk 

Tarkistettu versio 2.1

Yksityistiekuntien verokohtelu

Eduskunnan puhemiehelle

Yksityisteitä on n. 330 000 kilometriä. Yksityistiet muodostavat tieverkoston hiussuoniston, jolla on suuri merkitys haja-asutusalueiden moninaiselle yritystoiminnalle, asumiselle ja vapaa-ajan harrastuksille. Yksityistiekunnat ovat arvonlisäverolainsäädännön tulkinnan mukaan kuluttajan asemassa. Yksityistiekuntien tienhoidon kustannusten yhteydessä maksamat arvonlisäverot jäävät tiekuntien ja sitä kautta osakkaitten tiemaksuissa lopullisiksi menoiksi. Tämä 24 prosentin tienhoidon "rankaisuvero" koetaan erittäin epäoikeudenmukaisena.

Vero konkretisoituu taas keväällä, kun tiet menevät erittäin huonokuntoisiksi ja routamonttuja on pakko korjata. Valtion peruskunnostusrahat on vedetty lähes nolliin, hoitokustannukset nousevat ja veron osuus nostaa hintaa entisestään.

Maatalouden ja muun yritystoiminnan yksikkökoon kasvaminen on lisännyt tienhoidon tarvetta, ja tuleva rekka-autojen painorajoitusten nosto lisää entisestään yksityisiin kyläteihin kohdistuvaa rasitusta. Lisäksi ulkopuoliset luonnossa liikkujat ovat kasvattaneet liikennerasitusta. Kuntien kiristyneen talouden myötä myös kuntien avustukset yksityisteille ovat pienentyneet merkittävästi.

On myös tärkeää selvittää, kuinka suuri kokonaisuudessaan on yksityisteiden kunnossapidosta valtion vuosittain saama verokertymä ja onko sen osuus jopa suurempi kuin yksityisteille annetut avustukset.

Yksityistien tiekunnan hoidossa olevan tien varrella yrittäjien ja asukkaiden eriarvoisuutta lisätään siis myös verotuksella verrattaessa valtion tai kuntien ylläpitämien maanteiden ja katujen varrella oleviin yrittäjiin ja asukkaisiin. Kunnallisen kiinteistöveron perusteet ovat tienpidosta riippumatta samat kaikille kiinteistöille.

Valtio on voinut nykymääräysten mukaan avustaa yksityistiekuntia vain perusparannusten osalta, jos tien varressa on vähintään kolme pysyvän asutuksen piirissä olevaa kiinteistöä. Määrärahaosuus on ollut kuitenkin merkittävän alimitoitettu. Lisäksi asumisvaatimuksen perusteella iso osa yksityistiekunnista eli kyläteistä on jäänyt perusparannusten osalta avustuksen ulkopuolelle ja kaikki tiekunnat vuotuiskustannusten osalta. Nykyinen avustusmenettely koetaan myös byrokraattiseksi.

Verolainsäädännössä keskeisenä periaatteena omaksuttu verotuksen neutraliteettiperiaate ei toteudu myöskään yksin omistetun ja yhteisen yksityistien välillä. Jos omistaa yksin tien, ovat kaikki yritystoimintaan kohdistuvat arvonlisäverot vähennyskelpoisia. Mutta jos kaksi tai useampi tiekunnan puitteissa hoitaa tietä, vähennysoikeutta yrityksen arvonlisäverolaskelmassa ei ole.Vastauksessaan Mikko Savolan ym. asiaa koskevaan kirjalliseen kysymykseen KK 733/2013 vp valtiovarainministeri Jutta Urpilainen 26.9.2013 vetosi EU:n kuudenteen arvonlisäverodirektiiviin (77/388/ETY) ja siihen, ettei Suomi voi tältä osin kansallisin päätöksin supistaa direktiivin mukaista veropohjaa. Tulkinta on kyseenalainen eikä tarkoituksenmukainen. Nimenomaan verotuksen osalta kansallisen päätöksenteon on väitetty olevan koskematon.

Mainitun direktiivin selkeä periaate on, että yritys saa vähentää kaikki yritystoimintaan kohdistuvat arvonlisäverot. Tätä periaatetta ei tarvitse rikkoa myöskään yksityistiekuntien hoitamassa kunnossapidossa.

Tällöin tiekuntien olisi mahdollista, jotta ne tulisivat hakeutumalla tai suoraan arvonlisäverovelvollisiksi, vähentää maksamansa arvonlisäverot ja vastaavasti periä tiemaksulaskuissa arvonlisäverot eriteltyinä. Tällöin tiemaksujen maksajat vähentäisivät alv:t siltä osin kuin ne kohdistuvat yritystoimintaan. EU:n jäsenmaksun perusteena oleva veropohja ei kaventuisi.

Kaikki seikat huomioiden ei voida pitää hyväksyttävänä tienpitäjien kohtuutonta verottamista.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että yksityisteiden tiekunnat voivat liittyä alv-velvollisiksi ja saada näin alv-vähennysoikeuden?

Helsingissä 9 päivänä maaliskuuta 2015

  • Anne Kalmari /kesk

Eduskunnan puhemiehelle

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Anne Kalmarin /kesk näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 1213/2014 vp:

Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että yksityisteiden tiekunnat voivat liittyä alv-velvollisiksi ja saada näin alv-vähennysoikeuden?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Arvonlisäverolain (1501/1993) mukaan veroa suoritetaan periaatteessa kaikesta liiketoiminnan muodossa tapahtuvasta tavaroiden ja palvelujen myynnistä. Verotus- ja oikeuskäytännössä liiketoiminnan muodossa tapahtuvana pidetään ansiotarkoituksessa tapahtuvaa, jatkuvaa, ulospäin suuntautuvaa ja itsenäistä toimintaa, johon sisältyy tavanomainen yrittäjäriski.

Arvonlisäverolain 27 §:n mukaan veroa ei suoriteta kiinteistön myynnistä eikä maanvuokraoikeuden, huoneenvuokraoikeuden, rasiteoikeuden tai muun niihin verrattavan kiinteistöön kohdistuvan oikeuden luovuttamisesta. Lain 30 §:n mukaan kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisesta suoritetaan 27 §:stä poiketen veroa, jos luovuttaja hakeutuu tästä toiminnasta verovelvolliseksi. Verovelvollisuus koskee vain hakemuksessa mainittua kiinteistöä tai sen osaa. Verovelvollisuus edellyttää, että kiinteistöä käytetään jatkuvasti vähennykseen oikeuttavaan toimintaan.

Lain 102 §:n mukaan verovelvollinen saa vähentää verollista liiketoimintaa varten toiselta verovelvolliselta ostamastaan tavarasta tai palvelusta suoritettavan veron. Verotuskäytännön mukaan yksityistien ylläpitoon velvolliset tiekunnat eivät harjoita arvonlisäverolaissa tarkoitettua verollista liiketoimintaa. Tämän vuoksi tiekunnilla ei ole oikeutta vähentää toimintaansa varten tehtyihin hankintoihin sisältyvää arvonlisäveroa. Tiekunnat rinnastetaan arvonlisäverotuksessa lopulliseen kuluttajaan ja tiekunta joutuu hankkimaan toiminnassaan käyttämänsä hyödykkeet verollisina. Tiekuntien toimintaa ei myöskään ole pidetty sellaisena kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisena, josta voitaisiin hakeutua verovelvolliseksi.

Arvonlisäverotuksessa sovellettavan veropohjan laajuudesta on säädetty Suomea sitovasti yhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annetussa neuvoston direktiivissä (2006/112/EY). Yksityistiekuntien harjoittaman tienpidon osalta omaksuttu arvonlisäverolain tulkintakäytäntö ei hallituksen käsityksen mukaan poikkea direktiivin sääntelystä eikä sen soveltamiskäytännöstä. Suomi ei voi kansallisin päätöksin supistaa direktiivin mukaista veropohjaa.

Yksityisteiden tiekuntien avustaminen on yksinkertaisempaa ja tarkoituksenmukaisempaa toteuttaa muiden jo käytössä olevien järjestelyjen kuin arvonlisäverotuksen avulla. Kunnat avustavat alueillaan olevia yksityistiekuntia. Valtion talousarviossa on liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle myönnetty määrärahaa yksityisten teiden kunnossapidon ja parantamisen avustamiseen.

Hallituksen näkemyksen mukaan yksityisteiden tiekuntien arvonlisäverokohtelua ei ole tarvetta muuttaa.

Helsingissä 31 päivänä maaliskuuta 2015

Valtiovarainministeri  Antti Rinne

Till riksdagens talman

I det syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS 1213/2014 rd undertecknat av riksdagsledamot Anne Kalmari /cent:

Vilka åtgärder ämnar regeringen vidta för att väglag för enskilda vägar ska kunna registrera sig som mervärdesskatteskyldiga och således erhålla rätt till mervärdesskatteavdrag?

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Enligt mervärdesskattelagen (1501/1993) betalas skatten i princip på all rörelsemässig försäljning av varor och tjänster. I beskattnings- och rättspraxis betraktas detta som fortlöpande, utåtriktad och självständig verksamhet som bedrivs i inkomstsyfte och som omfattar en sedvanlig företagarrisk.

I enlighet med 27 § i mervärdesskattelagen betalas inte skatt på försäljning av fastigheter eller på överlåtelse av arrenderätt, hyresrätt, servitutsrätt eller någon annan motsvarande rättighet som gäller en fastighet. Enligt 30 § i lagen betalas skatt för överlåtelse av nyttjanderätten till en fastighet med avvikelse från 27 §, om överlåtaren ansöker om att bli skattskyldig för denna verksamhet. Skattskyldigheten gäller endast den fastighet eller den del av en fastighet som nämns i ansökan. Skattskyldigheten förutsätter att fastigheten fortlöpande används för verksamhet som berättigar till avdrag.

I enlighet med 102 § i lagen får den skattskyldige för skattepliktig rörelse dra av skatten på en vara eller tjänst som den skattskyldige köper av en annan skattskyldig. Enligt beskattningspraxis idkar inte sådana väglag som är skyldiga att underhålla enskilda vägar sådan skattepliktig verksamhet som avses i mervärdesskattelagen. På grund av detta har väglag inte rätt att dra av mervärdesskatt som ingår i deras verksamhetsrelaterade anskaffningar. Vid mervärdesbeskattningen likställs väglag med slutkonsumenten och väglag är tvungna att skaffa verksamhetsrelaterade nyttigheter som skattepliktiga. Väglagens verksamhet betraktas heller inte som sådan överlåtelse av nyttjanderätt till en fastighet, på grundval av vilken man kunde registrera sig som mervärdesskatteskyldig.

I rådets direktiv (2006/112/EG) om ett gemensamt system för mervärdesskatt föreskrivs om omfattningen av den skattebas som tillämpas vid mervärdesbeskattningen. Finland har förbundit sig till dessa bestämmelser. Den tolkningspraxis av mervärdesskattelagen som antagits för sådan väghållning som utförs av väglag för enskilda vägar avviker inte enligt regeringens uppfattning från direktivets bestämmelser eller deras tillämpningspraxis. Finland kan inte genom nationella beslut inskränka den skattebas som avses i direktivet.

Det är enklare och mer ändamålsenligt att stödja väglag för enskilda vägar med hjälp av andra, redan befintliga arrangemang än genom mervärdesbeskattning. Kommunerna stöder sådana väglag för enskilda vägar som är verksamma i deras region. I statsbudgeten har kommunikationsministeriets förvaltningsområde beviljats anslag för att ge stöd till underhåll och förbättring av enskilda vägar.

Enligt regeringen finns det inget behov av att ändra mervärdesskattebehandlingen av väglag för enskilda vägar.

Helsingfors den 31 mars 2015

Finansminister  Antti Rinne