KIRJALLINEN KYSYMYS 1218/2013 vp
KK 1218/2013 vp - Jussi Niinistö /ps
Tarkistettu versio 2.0
Invalidien huomioiminen suunnitellussa kilometriperusteisessa
tieverojärjestelmässä
Eduskunnan puhemiehelle
Liikenne- ja viestintäministeriön
asettama, Jorma Ollilan johtama työryhmä ehdottaa,
että Suomessa otettaisiin käyttöön
kilometriperusteinen tievero. Sillä korvattaisiin nykyiset
auto- ja ajoneuvoverot. Polttoaineveroa kerättäisiin
entiseen tapaan. Ollilan työryhmän esitys ei ole
kannatettava monestakaan syystä, mutta se on eri kysymys.
Invalidien itsenäinen liikkuminen on monesti yksinomaan
henkilöauton varassa. Julkisen liikenteen verkosto on monin
paikoin heikko, ja sen esteettömyydessä on puutteita.
Oma auto takaa invalidille pääsyn työhön,
opiskelemaan ja harrastuksiin tai arkisia asioita hoitamaan.
Nykylainsäädäntö tukee invalidien
liikkumista myöntämällä palautusta
tai huojennusta auto- ja ajoneuvoveroista. Tällä hetkellä autoverosta voidaan
autoverolain 51 §:n mukaan myöntää palautusta
henkilöille, jotka kärsivät pysyvästä liikunta-
tai näkövammasta. Auton on tultava vammasta kärsivän
henkilökohtaiseen käyttöön,
ja lievemmissä vammatapauksissa auton on oltava välttämätön
työn tai opiskelun kannalta. Enimmillään
veroa voidaan palauttaa normaalivaihteisesta autosta 3 770
euroa ja automaattivaihteisesta autosta 4 980 euroa.
Huojennusta autoverosta voidaan lisäksi myöntää henkilöille,
jotka eivät täytä autoverolain 5 §:n
vaatimuksia mutta joille auto on olennaisen tarpeellinen henkilökohtaisen
liikkumisen vuoksi. Tällaisin perustein huojennusta on myönnetty
esimerkiksi vanhemmille, joille auto on välttämätön
vaikeavammaisen lapsen kuljettamisen vuoksi.
Myös ajoneuvoveron perusverosta voidaan nykylain mukaan
myöntää vapautus invalideille. Vapautus
myönnetään ilman hakemusta, mikäli henkilö on
saanut edellä kuvatun myönteisen autoveropäätöksen
ja tästä on merkintä ajoneuvorekisterissä.
Vapautuksen voi saada myös, jos poliisi on myöntänyt
henkilölle invalidin pysäköintiluvan.
Nykyisten auto- ja ajoneuvoverojen poistuminen veisi mennessään
invalidien autoilun tukemiseen suunnatut helpotukset. Toistaiseksi
ei ole käynyt ilmi, aiottaisiinko mahdollisessa uudessa kilometripohjaisessa
tieverojärjestelmässä jollakin keinolla
helpottaa autoilevien invalidien verotaakkaa.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Miten invalidit aiotaan huomioida suunnitellussa kilometripohjaisessa
tieverojärjestelmässä, jossa heidän
nykyiset verohelpotuksensa katoaisivat auto- ja ajoneuvoveron poistumisen
myötä?
Helsingissä 21 päivänä tammikuuta
2014
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Jussi Niinistön /ps näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 1218/2013 vp:
Miten invalidit aiotaan huomioida suunnittelussa kilometripohjaisessa
tieverojärjestelmässä, jossa heidän
nykyiset verohelpotuksensa katoaisivat auto- ja ajoneuvoveron poistumisen
myötä?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä koskevan
työryhmän loppuraportti on vasta selvitys. Mahdollisista
jatkotoimista saati kilometripohjaiseen tieverojärjestelmään
siirtymisestä ei ole tehty päätöksiä.
Tässä vaiheessa on siten epävarmaa, tullaanko
tällaiseen veromalliin siirtymään ja
millä aikataululla.
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä koskevan
työryhmän raportin mukaan kilometriveron taso
voisi yhdenvertaisuuteen liittyvien näkökohtien
rajoissa vaihdella ajan, paikan, ajoneuvotyypin, ympäristövaikutusten
tai mahdollisten muiden kriteerien perusteella. Raportissa todettiin
myös, että käyttöverosta myönnettäviä helpotuksia
ja vapautuksia voitaisiin harkita ja arvioida.
Vammaisten liikkumisen tuen siirto autoveronpalautuksesta suoran
tuen piirin on ollut jo pitkään vireillä.
Hallitusohjelman mukainen vammaisten apuvälinepalvelujen
kokonaisselvitys, johon liittyy muun muassa auton hankintajärjestelmän
uudistamista koskeva selvitys, ajoittuu sosiaali- ja terveysministeriön
toimeenpanosuunnitelmassa vuosille 2014—2015 osana monialaista
kuntoutusselvitystä. Tässä yhteydessä arvioidaan
mahdollisuus uudistaa myös nykyistä autoveronpalautukseen
perustuvaa tukea.
Helsingissä 11 päivänä helmikuuta
2014
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 1218/2013 rd undertecknat
av riksdagsledamot Jussi Niinistö /saf:
På vilket sätt ämnar man beakta
de handikappade i det planerade kilometerbaserade vägskattesystemet
som kommer att innebära att deras nuvarande skattelättnader
försvinner till följd av att bil- och fordonsskatten
slopas?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Den slutrapport som den arbetsgrupp som tillsattes för
att utreda rättvis och intelligent trafik har gett är
bara en utredning. Det har inte fattats några beslut om
eventuella fortsatta åtgärder och än mindre
om en övergång till ett kilometerbaserat skattesystem.
På det här stadiet är det således osäkert
om vi kommer att övergå till en skattemodell av
detta slag och enligt vilken tidtabell.
I sin rapport föreslår arbetsgruppen som har utrett
rättvis och intelligent trafik att nivån på kilometerskatten
kan variera på grundval av tid, plats, fordonstyp, miljökonsekvenser
eller övriga potentiella kriterier med hänsyn
till de gränser som jämlikhetsaspekterna sätter.
I rapporten konstaterade arbetsgruppen också att man kan överväga
och utvärdera möjligheterna att bevilja lättnader
och befrielser från bruksskatten.
Det har redan länge varit aktuellt att överföra stödet
för handikappades möjligheter att röra
sig från återbäring av bilskatt till
direkt stöd. En helhetsutredning om hjälpmedelsservice
för handikappade i enlighet med regeringsprogrammet vilken
omfattar exempelvis en utredning om en reform av stödsystemet
för anskaffning av bil ingår i social- och hälsovårdsministeriets
verkställighetsplan för 2014—2015 som
ett led i en multiprofessionell rehabiliteringsutredning. I detta sammanhang
bedömer man också möjligheten att reformera
det på återbäring av bilskatten baserade
stödet.
Helsingfors den 11 februari
2014
Finansminister Jutta Urpilainen