KIRJALLINEN KYSYMYS 1238/2014 vp
KK 1238/2014 vp - Pirkko Ruohonen-Lerner /ps
Tarkistettu versio 2.1
Ehdokkaan vaalirahoituksesta annetun lain muuttaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Nykyinen laki ehdokkaan vaalirahoituksesta (273/2009)
tuli voimaan 1.5.2009. Laissa säädetään
ehdokkaan vaalirahoituksesta ja sen ilmoittamisesta eduskuntavaaleissa,
presidentinvaalissa, kunnallisvaaleissa ja europarlamenttivaaleissa.
Lakiin vuonna 2010 tehdyt muutokset (L 684/2010)
tulivat voimaan 1.9.2010. Vaalirahoituksella tarkoitetaan laissa
rahoitusta, jolla katetaan ehdokkaan vaalikampanjan toteuttamisesta aikaisintaan
kuusi kuukautta ennen vaalipäivää ja
viimeistään kaksi viikkoa vaalipäivän
jälkeen aiheutuneita kuluja riippumatta siitä,
milloin nämä maksetaan.
Vaalirahoituslain mukaan ehdokkaat voivat tehdä vaalirahoituksestaan
vapaaehtoisen ennakkoilmoituksen verkkopalvelussa tai lomakkeella.
Vaalirahoitusta on valvonut 1.5.2009 lähtien Valtiontalouden
tarkastusvirasto (VTV). Puoluerahoitusta VTV on valvonut 1.9.2010
lähtien. Vaalirahoituslain 11 §:n mukaan
Valtiontalouden tarkastusviraston on julkistettava ennakkoilmoitukset
viipymättä.
Vaalirahoituslainsäädännön
uudistamisen tarkoituksena oli lisätä vaalirahoituksen
avoimuutta ja tietoa ehdokkaiden mahdollisista sidonnaisuuksista
sekä rajoittaa ehdokkaiden vaalikampanjoiden kulujen kasvua.
Lain mukaan ilmoitusvelvollisia ovat kuitenkin vain eduskuntavaaleissa
valituiksi tulleet ja varalle sijoittuneet sekä vastaavasti
europarlamenttivaaleissa parlamentin jäseniksi valitut
ja varajäseniksi sijoittuneet. Valitsematta jääneiden
ehdokkaiden ei tarvitse ilmoitusta tehdä. Näin
ollen suurin osa ehdokkaiden vaalirahoituksesta jää kokonaan
ilmoittamatta ja suurin osa rahoituksen alkuperästä pysyy hämärän
peitossa.
Sekä eduskuntavaaleissa että Euroopan parlamentin
vaaleissa ilmoitusvelvollisuuden ulkopuolella on suuri joukko ehdokkaita,
joiden vaalikampanjoita voidaan rahoittaa täysin anonyymisti
merkittävillä summilla. Yleensä eduskuntavaaliehdokkaat
ovat kotikuntiensa vaikutusvaltaisimpia kuntapäättäjiä.
Jo tämänkin vuoksi olisi saatava päivänvaloon,
mitkä tahot heidän vaalikampanjoitaan rahoittavat.
Euroopan parlamentin vaaleissa ja eduskuntavaaleissa kampanjat voivat
kasvaa massiivisiksi. Esimerkiksi vuoden 2014 eurovaaleissa useiden
suomalaisten ehdokkaiden kampanjakulut ylittivät 100 000
euroa. Koska kampanjoissa liikkuu suuria summia rahaa, jokaisen
kansalaisen olisi halutessaan saatava tietää,
mistä kunkin ehdokkaan vaalirahoitus on peräisin.
Poliittiset puolueet käyttävät huomattavaa
yhteiskunnallista valtaa. Puolueiden keskinäiset suhteet
ratkaistaan vaaleissa, joissa rahan merkitys on viime vuosina kasvanut.
Kansalaisten kiinnostus vaalikampanjoiden ja puolueiden rahoitusta
kohtaan on oikeutettua. Päätöksenteon avoimuuden
ja läpinäkyvyyden lisäämiseksi
ilmoitusvelvollisuus on saatava koskemaan kaikkia eduskuntavaaleissa
ja europarlamenttivaaleissa ehdolla olevia. Myös ennakkoilmoituksen tekeminen
on säädettävä ehdokkaiden kohdalla laissa
pakolliseksi.
Vuonna 2011 Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
ETYJ:n vaalitarkkailun asiantuntijaryhmä esitti, että Suomessa
voitaisiin harkita esimerkiksi pakollista vaaleja edeltävää vaalirahoitusilmoitusta,
käteislahjoitusten rajoittamista sekä valitsematta
jääneiden ehdokkaiden kampanjarahoituksen tarkastamista.
Suomessa tulisi aidosti kiinnittää huomiota Euroopan
neuvoston korruption vastaisen elimen (GRECO) periaatteisiin poliittisen
rahoituksen avoimuuden lisäämisestä ja
sen valvonnan tehostamisesta. Parhaiten näitä periaatteita
voidaan edistää säätämällä laki,
jonka mukaan kaikki europarlamenttivaalien ja eduskuntavaalien ehdokkaat
ovat ilmoitusvelvollisia vaalirahoituksestaan ennen vaaleja ja vaalien
jälkeen. Niin kutsutun harmaan vaalirahoituksen esille
saaminen ja talousrikollisuuteen kytkeytyvän rahoituksen
karsiminen päätöksenteon taustalta ovat
tärkeitä tavoitteita. Samalla vahvistettaisiin
poliittisen järjestelmämme kaipaamaa hyväksyttävyyttä ja
luottamusta demokraattista päätöksentekoa kohtaan,
mikä voisi nostaa kansalaisten äänestysaktiivisuuden
pohjoismaiselle tasolle.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mitä hallitus aikoo tehdä ehdokkaan vaalirahoituksesta
annetun lain muuttamiseksi?
Helsingissä 13 päivänä maaliskuuta
2015
- Pirkko Ruohonen-Lerner /ps
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Pirkko Ruohonen-Lernerin /ps näin kuuluvan
kirjallisen kysymyksen KK 1238/2014 vp:
Mitä hallitus aikoo tehdä ehdokkaan vaalirahoituksesta
annetun lain muuttamiseksi?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Vuosina 2009—2010 uudistettua vaali- ja puoluerahoituslainsäädäntöä (laki
ehdokkaan vaalirahoituksesta 273/2009 ja puoluelain muutokset 683/2010)
on vähintään kertaalleen sovellettu kaikissa
eri vaaleissa: europarlamenttivaaleissa 2009 ja 2014, eduskuntavaaleissa
2011, presidentinvaalissa 2012 ja kunnallisvaaleissa 2012. Euroopan
neuvoston korruption vastainen elin GRECO on vuonna 2011 todennut
Suomen uudistetun lainsäädännön
parantaneen merkittävästi poliittisen rahoituksen
läpinäkyvyyttä.
Olen 21.11.2014 asettanut työryhmän selvittämään
vaali- ja puoluerahoituslainsäädännön
tarkistamistarpeita 1.12.2014—15.4.2015 väliseksi toimikaudeksi.
Työryhmään on kutsuttu jäseniksi
edustaja kahdeksasta eduskunnassa edustettuna olevasta puolueesta
ja asiantuntijoita oikeusministeriöstä, valtioneuvoston
kansliasta ja Valtiontalouden tarkastusvirastosta. Ministeri Lauri Tarasti
toimii työryhmän pysyvänä asiantuntijana.
Työryhmän tehtävänä on
selvittää vaali- ja puoluerahoitusta koskevan
lainsäädännön uudistamistarpeet
eduskunnan tarkastusvaliokunnan mietinnöissä TrVM
9/2013 vp ja TrVM 6/2014 vp esitettyjen havaintojen
pohjalta ja tehdä ehdotukset lainsäädännön
tai muun sääntelyn tarkistamiseksi tarvittavilta
osin. Työryhmä käsittelee toimeksiantonsa
mukaisesti myös ehdotuksia siitä, että ennakkoilmoituksista
tulisi tehdä pakollisia ja että ilmoitusvelvollisten
alaa laajennettaisiin.
Työryhmän ehdotusten perusteella oikeusministeriössä ryhdytään
tarvittaviin toimenpiteisiin ehdokkaan vaalirahoituksesta annetun
lain muuttamiseksi seuraavalla hallituskaudella.
Helsingissä 7 päivänä huhtikuuta
2015
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 1238/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Pirkko Ruohonen-Lerner /saf:
Vad avser regeringen göra för att ändra lagen
om kandidaters valfinansiering?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Lagstiftningen om val- och partifinansiering, som reviderats
2009—2010 (lagen om kandidaters valfinansiering 273/2009
och ändringarna i partilagen 683/2010), har åtminstone
en gång tillämpats i alla olika val: i europaparlamentsvalet 2009
och 2014, i riksdagsvalet 2011, i presidentvalet 2012 och i kommunalvalet
2012. Europarådets organ mot korruption GRECO har 2011
konstaterat att den reviderade finländska lagstiftningen
avsevärt ökat transparensen i den politiska finansieringen.
Jag har 21.11.2014 inrättat en arbetsgrupp för att
utreda behoven av att se över lagstiftningen om val- och
partifinansiering för en mandatperiod som sträcker
sig mellan 1.12.2014 och 15.4.2015. Företrädare
från åtta partier som är företrädda
i riksdagen och sakkunniga från justitieministeriet, statsrådets
kansli och statens revisionsverk har bjudits in som medlemmar av
arbetsgruppen. Minister Lauri Tarasti fungerar som permanent sakkunnig
i arbetsgruppen.
Arbetsgruppen har till uppgift att utreda behovet av att revidera
lagstiftningen om val- och partifinansiering utifrån de
observationer som lagts fram i betänkandena ReUB 9/2013
rd och ReUB 6/2014 rd av riksdagens revisionsutskott och
att framföra förslag om justering av lagstiftningen eller
den övriga regleringen till nödvändiga
delar. I enlighet med sitt uppdrag behandlar arbetsgruppen också förslag
om att förhandsredovisningar borde göras obligatoriska
och att omfattningen på redovisningsskyldigheten ska utvidgas.
Utifrån arbetsgruppens förslag vidtar justitieministeriet
nödvändiga åtgärder för
att ändra lagen om kandidaters finansiering under nästa
regeringsperiod.
Helsingfors den 7 april 2015
Justitieminister Anna-Maja Henriksson