KIRJALLINEN KYSYMYS 127/2002 vp
KK 127/2002 vp - Sulo Aittoniemi /alk
Tarkistettu versio 2.0
Lääkäri Karvosen tapauksen todelliset
taustat
Eduskunnan puhemiehelle
Yhteiskunta, eduskunta ja poliisi ovat taittaneet peistä huumeongelman
voittamiseksi tehostetusti kymmenen vuoden ajan. On tehty lakeja,
ponsia ja julkilausumia. Televisiossa pyörii samanaikaisesti
useita huumeidenvastaisia kampanjoita, joissa tietynlaisen hoivavietin
valossa painivat toimittajat vakuuttavat kerättävillä varoilla
perustettavan juuri ja nyt nuorten huumeklinikoita.
Mitään ei tapahdu muuta kuin puheita. Kerätyt
rahat menevät byrokratian ja rosvojen taskuun. Huumekoukkuun
jääneet nuoret jäävät
ilman hoitoa ja painuvat yhä syvemmälle traagisen
ongelman kuiluun. Jos ei ole lääkettä,
riippuvaisuus vaatii lisää huumetta ja niin edelleen. Yhteiskunta
on nähnyt paljon vaivaa takutessaan lääkäri
Karvosen kimpussa. Niin poliisi, syyttäjälaitos
kuin tuomioistuinkin. Karvonen on sanonut tuovansa potilailleen
huumetta korvaavaa lääkettä, joka auttaa
kestämään vieroituksen ajan. Moni asiantuntija
on Karvosen kanssa samaa mieltä erityisesti siitä,
että on parempi yrittää edes jotain kuin
ei mitään.
Kukaan ei ole pystynyt antamaan tyhjentävää vastausta,
onko Karvonen rikollinen vai auttaja. Sen vuoksi esitänkin
kysymykseni Lipposen hallitukselle, joka tietää paljon
asioita.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän kunnioittavasti valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Onko hallitus selvittänyt itselleen, onko lääkäri
Karvonen huumekauppias vai ihminen, joka pystyy edes jonkinlaiseen auttavaan
toimintaan huumeidenkäyttäjien parissa verrattuna
yhteiskunnan viranomaisten säälittävään
saamattomuuteen?
Helsingissä 21 päivänä helmikuuta
2002
Eduskunnan
puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Rouva puhemies, olette toimittanut valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi kansanedustaja Sulo Aittoniemen /alk
näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 127/2002
vp:
Onko hallitus selvittänyt itselleen, onko lääkäri
Karvonen huumekauppias vai ihminen, joka pystyy edes jonkinlaiseen auttavaan
toimintaan huumeidenkäyttäjien parissa verrattuna
yhteiskunnan viranomaisten säälittävään
saamattomuuteen?
Vastauksena kysymykseen esitän kunnioittavasti
seuraavaa:
Terveydenhuollon oikeusturvakeskus on 23.5.1997 kieltänyt
lääketieteen lisensiaatti Pentti Karvosta toistaiseksi
määräämästä apteekista pääasiassa
keskushermostoon vaikuttavia lääkeaineita ja varsinaisia
huumausaineita, koska hänen voitiin todeta syyllistyneen
virheelliseen menettelyyn näiden lääkkeiden
määräämisessä. Terveydenhuollon
oikeusturvakeskus on 14.5.1998 tekemällään
päätöksellä kieltänyt
häntä väliaikaisesti harjoittamasta lääkärintointa,
kunnes häntä koskevat vireillä olevat
rikosasiat on lainvoimaisesti ratkaistu. Korkein hallinto-oikeus
on 23.4.1999 tekemillään päätöksillä pysyttänyt molemmat
edellä mainitut Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen päätökset.
Lääketieteen lisensiaatti Karvosen toiminnan rikosoikeudellinen
arviointi kuuluu yleisten tuomioistuinten toimivaltaan. Hänet
on tuomittu alioikeuksissa neljässä eri yhteydessä rangaistukseen
huumausainerikoksista, mutta mikään tuomioista
ei toistaiseksi ole lainvoimainen.
Pentti Karvosen kunniaksi on sanottava, että hän
on ymmärtänyt korvaushoidon merkityksen opiaattiriippuvaisten
hoidossa ennen virallista hoitojärjestelmää.
Kuitenkin hänen soveltamansa hoitokäytäntö — lääkkeiden
jakelu ilman psykososiaalista kuntoutusta sekä lääkkeiden
antaminen potilaalle mukaan, jolloin niitä voi ajautua
myös laittomaan katukauppaan ja potilas voi piikittää lääkkeen,
jolloin se toimii huumeenomaisesti— ei vastaa sitä,
miten virallinen hoitojärjestelmä suhtautuu korvaushoitoon.
Valtioneuvosto on viime vuosien aikana ryhtynyt useisiin toimenpiteisiin
huumausaineiden ongelmakäyttäjien hoitotilanteen
parantamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriö on vuodesta 1997
lähtien edistänyt opioidiriippuvaisten henkilöiden
hoidon järjestämistä sääntelemällä kyseisten
henkilöiden metadonilla tai buprenorfiinilla tapahtuvien
hoitojen toteuttamista. Hoidon aloituspaikkoja on lisätty
viimeksi 1.7.2000 voimaan tulleella asetuksella (Sosiaali- ja terveysministeriön
asetus opioidiriippuvaisten henkilöiden vieroitus-, korvaus-
ja ylläpitohoidosta eräillä lääkkeillä, 607/2000).
Hoitojen sääntelyn keskeisiä periaatteita
ovat vaatimus hoidon kokonaisvaltaisuudesta siten, että hoitoon
kuuluu lääkehoidon lisäksi aina myös
muu lääketieteellinen ja psykososiaalinen hoito
sekä se, että lääkkeen ottamisen
tulee tapahtua valvotusti hoitoyksikössä, jotta
estetään lääkkeiden kulkeutuminen katukauppaan.
Vaikka huumausaineiden ongelmakäyttäjien hoitopaikat
ovat lisääntyneet viime vuosien aikana, on niitä edelleen
liian vähän ottaen huomioon myös samanaikaisesti
tapahtunut huumeidenkäyttäjien määrän
nopea lisääntyminen. Sosiaali- ja terveysministeriö on
selvittänyt vuonna 2001 työryhmien avulla, miten
huumausaineiden ongelmakäyttäjien hoitoja yleensä voitaisiin
kehittää ja hoitopaikkoja lisätä (Sosiaali-
ja terveysministeriön työryhmämuistioita
2001:8) ja erikseen vielä sitä, miten opioidiriippuvaisten lääkkeellistä hoitoa
voidaan lisätä (Sosiaali- ja terveysministeriön
työryhmämuistioita 2001:21). Valtion vuoden 2002
talousarviossa on myönnetty 7 570 000
euron määräraha valtionavustuksen maksamiseksi
huumeiden käyttäjien hoidosta kunnille ja kuntayhtymille
aiheutuviin kustannuksiin. Avustus on tarkoitettu vaikeasti huumeongelmaisten
palveluohjauksen järjestämiseen ja hoidon ja kuntoutuksen
kehittämiseen sekä opioidiriippuvaisten vieroitus-,
korvaus- ja ylläpitohoidon lisäämiseen.
Sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellaan
myös opioidiriippuvaisten lääkkeellisiä hoitoja
koskevan asetuksen uudistamista hoitopaikkojen edelleen lisäämiseksi.
Helsingissä 14 päivänä maaliskuuta
2002
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Till
riksdagens talman
I det syfte 27 § riksdagens
arbetsordning anger har Ni, Fru talman, till behöriga medlem
av statsrådet översänt följande
av riksdagsledamot Sulo Aittoniemi /alk undertecknade skriftliga
spörsmål SS 127/2002 rd:
Har regeringen utrett huruvida läkaren Karvonen är
en narkotikahandlare eller en människa som lyckats ordna
med ens någon form av hjälpverksamhet bland narkomaner
jämfört med samhällets och myndigheternas
beklagansvärda passivitet?
Som svar på detta spörsmål
får jag vördsamt anföra följande:
Rättsskyddscentralen för hälsovården
har 23.5.1997 tillsvidare förbjudit medicine licentiat Pentti
Karvonen att ordinera från apotek läkemedel som
i huvudsak påverkar centrala nervsystemet (HCI-läkemedel)
samt egentliga narkotiska preparat, eftersom han konstaterades ha
gjort sig skyldig till ett felaktigt förfarande vid ordineringen
av dessa läkemedel. Rättsskyddscentralen för
hälsovården har genom sitt beslut 14.5.1998 temporärt
förbjudit honom att utöva läkaryrket till
dess att de brottmål som anhängiggjorts har avgjorts
genom beslut som vunnit laga kraft. Högsta förvaltningsdomstolen
har i sina beslut 23.4.1999 fastställt Rättsskyddscentralens
för hälsovården båda ovan nämnda
beslut.
Det hör till de allmänna domstolarnas behörighet
att utföra en straffrättslig bedömning
av medicine licentiat Karvonens verksamhet. Han har i fyra
olika sammanhang blivit dömd i en underrätt till
straff för narkotikabrott, men ingen dom har tills vidare
vunnit laga kraft.
Till Pentti Karvonens heder skall dock sägas att han
har förstått betydelsen av substitutionsbehandling
inom vården av opioidberoende personer före det
officiella vårdsystemet. Den vårdpraxis som han
har tillämpat — han har delat ut läkemedel
utan psykosocial rehabilitering och givit patienter läkemedel
som de kunnat föra med sig, varvid de kan hamna i illegal
gatuhandel och patienten kan injicera läkemedlet då det
fungerar liksom narkotika — svarar dock inte mot det officiella
vårdsystemets inställning till substitutionsbehandlingen.
Statsrådet har under de senaste åren vidtagit ett
flertal åtgärder för att förbättra
vården för personer med drogproblem. Social- och
hälsovårdsministeriet har sedan 1997 främjat
vården av opioidberoende personer genom att meddela regler för
behandlingen av ifrågavarande personer med metadon eller
buprenorfin. Antalet intagningsplatser i vården har senast
utökats genom en förordning som trädde
i kraft 1.7.2000 (Social- och hälsovårdsministeriets
förordning om avgiftning samt substitutions- och underhållsbehandling
av opioidberoende personer med vissa läkemedel, 607/2000).
En av de centrala principerna i reglerna för behandlingen är
kravet på vårdens övergripande karaktär
på så sätt att vården alltid
förutom behandling med läkemedel ytterligare skall omfatta
medicinsk och psykosocial vård samt att läkemedlen
intas under övervakade former vid en vårdenhet
för att förhindra att läkemedlen sprids
i gatuhandeln.
Trots att vårdplatserna för personer med drogproblem
har ökat under de senaste åren är de
fortsättningsvis för få med beaktande
av att antalet narkomaner samtidigt snabbt har ökat. Social- och
hälsovårdsministeriet har under år 2001
utrett med hjälp av arbetsgrupper på vilket sätt
vården för drogmissbrukare kan utvecklas över
lag och antalet vårdplatser utökas (Social- och
hälsovårdsministeriets arbetsgruppspromemoria 2001:8)
och separat ytterligare på vilket sätt vården
av opioidberoende personer med läkemedel kan utvidgas (Social-
och hälsovårdsministeriets arbetsgruppspromemoria
2001:21). I statsbudgeten för 2002 har intagits ett anslag
om 7 570 000 euro för betalning av statsunderstöd
till kommuner och samkommuner för de kostnader vården av
narkomaner medför. Understödet är avsett
för anordnande av servicestyrning och handledning för
personer med svåra drogproblem och för effektivering
av vården och rehabiliteringen samt för ökning
av avgiftningen samt substitutions- och underhållsbehandlingen
av opioidberoende personer. Inom social- och hälsovårdsministeriet bereds
dessutom en revidering av förordningen om vården
av opioidberoende personer med läkemedel i avsikt att ytterligare
utöka antalet vårdplatser.
Helsingfors den 14 mars 2002
Omsorgsminister Osmo Soininvaara