KIRJALLINEN KYSYMYS 1277/2010 vp
KK 1277/2010 vp - Paavo Arhinmäki /vas
Tarkistettu versio 2.0
Kansalaisten yhdenvertaisuus valtiollisissa vaaleissa
Eduskunnan puhemiehelle
Suomen perustuslain 2 luvun 14 §:n
mukaan jokaisella Suomen kansalaisella, joka on täyttänyt kahdeksantoista
vuotta, on oikeus äänestää valtiollisissa
vaaleissa. Saman pykälän lopussa todetaan, että julkisen
vallan tehtävänä on edistää yksilön
mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa
häntä itseään koskevaan päätöksentekoon.
Valtiollisissa vaaleissa äänestämiseen
vaaditaan henkilöllisyystodistus. Jos äänestäjä ei omista
henkilöllisyystodistusta, poliisilta saa maksutta äänestämistä varten
kuvallisen henkilökortin. Tätä varten
tarvitaan kuitenkin valokuva, ja valokuvasta joutuu maksamaan. Jos
henkilöllä ei ole varaa valokuvaan, hän
ei voi saada äänestämiseen tarvittavaa
kuvallista henkilökorttia.
Poliisiasemalle, josta henkilöllisyystodistus haetaan,
tulisikin järjestää mahdollisuus valokuvan
ottamiseen maksutta. Kansalaisille tulisi myös tiedottaa
tästä mahdollisuudesta laajasti.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Miten hallitus aikoo varmistaa, että kaikilla Suomen
kansalaisilla on mahdollisuus käyttää äänioikeuttaan
ilman taloudellisia kustannuksia ja
miten hallitus aikoo huolehtia siitä, että henkilöllisyystodistusta
vailla olevat kansalaiset saavat tiedon mahdollisuudesta saada äänestämiseen
tarvittava henkilöllisyystodistus?
Helsingissä 18 päivänä helmikuuta
2011
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Paavo Arhinmäen /vas näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 1277/2010 vp:
Miten hallitus aikoo varmistaa, että kaikilla Suomen
kansalaisilla on mahdollisuus käyttää äänioikeuttaan
ilman taloudellisia kustannuksia ja
miten hallitus aikoo huolehtia siitä, että henkilöllisyystodistusta
vailla olevat kansalaiset saavat tiedon mahdollisuudesta saada äänestämiseen
tarvittava henkilöllisyystodistus?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Vaalilain (714/1998) 57 §:n 2 momentin
ja 75 §:n 2 momentin mukaan äänestäjä on äänestämään
ilmoittautuessaan velvollinen esittämään vaalivirkailijalle
selvityksen henkilöllisyydestään. Säännös
tarkoittaa käytännössä, että säännönmukaisessa
tapauksessa äänestäjän tulee
esittää vaaliviranomaiselle henkilöllisyystodistus. Henkilöllisyystodistusta äänestäjältä
ei
oikeusministeriön kuntien vaaliviranomaisille antamien
vaaliohjeiden mukaan ole kuitenkaan ehdottomasti vaadittava, jos
henkilöllisyys muutoin on varmasti todettavissa, kuten
silloin, jos vaaliviranomainen tuntee äänestäjän.
Kansalainen, jolla ei ole henkilöllisyyttä osoittavaa
asiakirjaa, voi saada poliisilaitokselta väliaikaisen henkilökortin äänestämistä varten.
Aikaisempien
vaalien yhteydessä on kuitenkin käynyt ilmi, että jotkut,
usein iäkkäät äänestäjät eivät
omista passia, ajokorttia, henkilökorttia tai muutakaan
vastaavaa henkilöllisyyden todentavaa asiakirjaa, eivätkä käytännössä voi
hankkia väliaikaista henkilökorttia äänestämistä varten. Mikäli
vaaliviranomainen ei tunne tällaista äänestäjää,
henkilöllisyyden selvittäminen voi käytännössä osoittautua
hankalaksi. Oikeusministeriön vaaliohjeiden mukaan vaaliviranomaisen
on tällöin käytettävä harkintavaltaansa
ja pyrittävä arvioimaan tilanne kokonaisvaltaisesti
sen perusteella, miten luotettavana vaaliviranomainen pitää äänestäjän
mahdollisesti esittämää muunlaista selvitystä henkilöllisyydestään.
Joissakin tapauksissa äänestäjän
mukana voi olla esimerkiksi saattajia, jotka kykenevät
paitsi selvittämään oman henkilöllisyytensä,
myös suullisesti todistamaan saatettavan henkilöllisyyden. Äänestäjällä voi
myös olla mukanaan muita asiakirjoja, jotka — vaikka
niissä ei ole valokuvaa — vahventavat äänestäjän
omaa ilmoitusta henkilöllisyydestä.
Vaikka vaalilaissa ei nimenomaisesti edellytetä virallisen
kuvallisen henkilöllisyystodistuksen esittämistä äänestettäessä,
henkilöllisyyden todentava virallinen kuvallinen asiakirja
on käytännössä usein äänestämisen
edellytys. Säädetty henkilöllisyyden
selvittämisvelvollisuus on myös äänestäjän
edun mukaista. Ääni- ja äänestysoikeuden
toteutumisen kannalta on tärkeää, että kukaan
ei äänestä toisen nimissä tai
puolesta ja että merkintä äänioikeuden
käytöstä joko vaaliluetteloon tai äänioikeusrekisteriin
tehdään oikean henkilön kohdalle.
Valtioneuvoston oikeuskansleri on 15.1.1997 antamassaan päätöksessä katsonut,
että kansalaisen varattomuus ei saa olla este äänestysoikeuden
käyttämisen edellytyksenä vaadittavan
todistuksen hankkimiseksi. Henkilöllisyystodistuksen saaminen
tässä tarkoituksessa on kansalaisen perusoikeuden
täyttämisen kannalta välttämätön.
Oikeuskanslerin näkemyksen mukaan tällaisesta
todistuksesta mahdollisesti aiheutuvat kustannukset tulee yhteiskunnan
suorittaa viime kädessä välttämättömästä toimeentulosta
ja huolenpidosta huolehtivien sosiaaliviranomaisten puolelta. Oikeusministeriön
sosiaali- ja terveysministeriöstä saaman tiedon
mukaan äänestämisessä tarvittavan
maksuttoman väliaikaisen henkilökortin valokuvasta
aiheutuva menoerä voidaan ottaa toimeentulotukea saavien
henkilöiden kohdalla huomioon täydentävänä toimeentulotukena.
Muiden kuin toimeentulotukea muutoinkin saavien henkilöiden
kohdalla valokuvan hankinnasta aiheutuvan menon korvaaminen toimeentulotukea
myönnettäessä noudatettavassa menettelyssä ei
sosiaali- ja terveysministeriön mielestä olisi
kuitenkaan perusteltua tuen hakemiseen kuluvan ajan ja harkintamenettelystä aiheutuvien
hallintokustannusten
vuoksi.
Oikeusministeriön pyynnöstä antamassaan lausunnossa
Poliisihallitus katsoo, että julkista valtaa käytettäessä viranomaisen
tulisi kyetä keskittymään laissa sille
säädettyjen tehtävien suorittamiseen.
Valokuvauspalvelut eivät ole poliisille laissa säädettyjä virkatehtäviä,
eikä tällaisten tehtävien suorittamiseen
ole poliisihallituksen mielestä tarkoituksenmukaista sitoa
poliisin resursseja. Poliisihallituksen mukaan kuvan laatu kaikissa
poliisin myöntämissä henkilöllisyyttä osoittavissa
asiakirjoissa on erittäin tärkeää henkilön
tunnistettavuuden turvaamiseksi. Tästä syystä poliisi
ei suosi automaattisia valokuvauspisteitä, koska valokuvausautomaattien
valokuva vain harvoin täyttää kuvalta
edellytettävän laatuvaatimuksen. Poliisihallitus
katsoo kuitenkin, että kansalainen voi ottaa henkilökorttia
varten tarvittavan kuvan myös itse, kunhan lopputulos täyttää poliisin
valokuvausohjeessa asetetut laatuvaatimukset.
Äänioikeutetuille lähetettävässä vaalilain 21 §:ssä tarkoitetussa
ilmoituskortissa kerrotaan velvollisuudesta esittää äänestäessä vaaliviranomaiselle
selvitys henkilöllisyydestä ja mahdollisuudesta
saada äänestämistä varten maksuton väliaikainen
henkilökortti, mikäli äänioikeutetulla
ei ole henkilöllisyyttä osoittavaa asiakirjaa. Asiasta
on kerrottu myös internetissä oikeusministeriön
vaalisivuilla. Lisäksi oikeusministeriö on opastanut
kuntien keskusvaalilautakuntia omissa vaalikuulutuksissaan harkintansa
mukaan tiedottamaan myös mahdollisuudesta saada maksutta
väliaikainen henkilökortti äänestämistä varten.
Helsingissä 9 päivänä maaliskuuta
2011
Oikeusministeri Tuija Brax
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 1277/2010 rd undertecknat
av riksdagsledamot Paavo Arhinmäki /vänst:
Hur tänker regeringen garantera att alla finska
medborgare har möjlighet att utöva sin rösträtt
utan ekonomiska kostnader och
hur tänker regeringen se till att medborgare som
inte har någon identitetshandling får uppgift
om möjligheten att få ett identitetskort för
röstning?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Enligt 57 § 2 mom. och 75 § i
vallagen (714/1998) är väljaren skyldig
att styrka sin identitet för valfunktionären när
han eller hon anmäler sig för att rösta.
I praktiken betyder detta att väljaren ska visa upp ett
identitetsbevis för valmyndigheten. Enligt justitieministeriets
valanvisningar till de kommunala valmyndigheterna ska identitetsbevis
dock inte ovillkorligen krävas av väljaren, om
hans eller hennes identitet med säkerhet kan konstateras
på annat sätt, t.ex. om valmyndigheten känner
väljaren.
En medborgare som inte har något annat intyg över
sin identitet kan avgiftsfritt få ett temporärt identitetskort
hos polisen för röstningen. I tidigare val har
det dock visat sig att vissa (oftast äldre) väljare
inte äger pass, körkort eller någon annan
motsvarande handling som styrker deras identitet och har inte heller
i praktiken kunnat skaffa ett temporärt identitetskort
för röstningen. Om valmyndigheten inte känner
väljaren kan det i praktiken vara svårt att reda
ut hans eller hennes identitet. Enligt justitieministeriets valanvisningar
ska valmyndigheterna i dessa situationer utöva sin prövningsrätt
och med hänsyn till omständigheterna avgöra
om den utredning som väljaren företer om sin identitet är
tillräckligt tillförlitlig. I vissa fall kan väljaren
till exempel ha med sig en ledsagare som utöver att styrka
sin egen identitet kan muntligt styrka väljarens identitet. Väljaren
kan dessutom ha med sig andra handlingar som styrker hans eller
hennes identitet, även om de inte är försedda
med foto.
Trots att det enligt vallagen inte uttryckligen förutsätts
att väljarna ska visa upp en officiell identitetshandling
med foto vid röstningen, är en fotoförsedd
officiell handling som styrker väljarens identitet dock
i praktiken ofta ett villkor för röstningen. Det
ligger dock också i väljarnas intresse att identiteten
måste styrkas. Med tanke på förverkligandet
av röst- och röstningsrätten är det
viktigt att ingen kan rösta i någon annans namn
eller på någon annans vägnar och att
anteckningen om utövandet av rösträtten
görs vid rätt person i vallängden eller
rösträttsregistret.
Justitiekanslern i statsrådet har i sitt beslut av den
15 januari 1997 ansett att medellöshet inte får
utgöra ett hinder för skaffandet av ett sådant identitetsbevis
som förutsätts för utövandet
av rösträtten. För att medborgarnas grundläggande rättigheter
ska kunna förverkligas är det nödvändigt
att medborgarna kan få ett identitetbevis för detta
syfte. Enligt justitiekanslern ska de kostnader som skaffandet av
detta bevis eventuellt orsakar betalas av samhället, i
sista hand via sociala myndigheter som sörjer för
nödvändig utkomst och omsorg. Enligt de uppgifter
som fåtts från social- och hälsovårdsministeriet
kan sådana personer som får utkomststöd
beviljas kompletterande utkomststöd för de kostnader
som orsakas av passfotot som behövs för det avgiftsfria
temporära identitetskortet. I fråga om personer
som inte annars får utkomststöd skulle det enligt
social- och hälsovårdsministeriet det inte vara
motiverat att ersätta kostnaderna som orsakas av passfotot enligt
förfarandet för beviljande av utkomsstöd, på grund
av tiden för ansökningen av stödet och de
förvaltningskostnader som processen medför.
På begäran av justitieministeriet har Polisstyrelsen
gett ett utlåtande om ärendet, där den
anser att vid utövandet av offentlig makt ska en myndighet
kunna koncentrera sig på de uppgifter som ankommer på den
enligt lag. Fotograferingstjänster hör inte till
polisens lagstadgade uppgifter och Polisstyrelsen anser att det
inte är ändamålsenligt att binda polisens
resurser till sådana uppgifter. För trygga en
persons identifierbarhet är det enligt Polisstyrelsen mycket
viktigt att fotot i alla identitetshandlingar som utfärdas
av polisen är av god kvalitet. På grund av detta
rekommenderar polisen inte användning av fotograferingsautomater,
eftersom fotona som tas med dessa sällan uppfyller de kvalitetskrav
som ställs för fotot. Polisstyrelsen anser dock
att en medborgare kan ta fotot som behövs för
identitetskortet själv, bara resultatet uppfyller de krav
som ställs i polisens anvisning om passfotot.
I det meddelandekort som avses i 21 § i vallagen
och som skickas till var och en som har rätt att rösta
berättas om skyldigheten att stryka identiteten för
valmyndigheten och att den som inte har något annat intyg över
sin identitet kan avgiftsfritt få ett temporärt
identitetskort för röstningen. Information om
detta finns också på justitieministeriet valwebbplats
på internet. Dessutom har justitieministeriet rått
kommunerna att i sina valkungörelser efter sitt eget omdöme
informera om möjligheten att skaffa ett avgiftsfritt temporärt
identitetskort för röstningen.
Helsingfors den 9 mars 2011
Justitieminister Tuija Brax