KIRJALLINEN KYSYMYS 184/2008 vp
KK 184/2008 vp - Katri Komi /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Omaishoitajien kotiäänestysmahdollisuus
Eduskunnan puhemiehelle
Omaishoidettavilla on vaalilaissa säädetty
oikeus kotiäänestykseen. Omaishoitajilla
tätä oikeutta ei ole, vaan heidän täytyy
lähteä äänestyspaikalle, mikäli
he haluavat vaaleissa käyttää äänioikeuttaan.
Tämä voi olla monelle omaishoitajalle mahdotonta.
He eivät välttämättä pysty
jättämään hoidettavaansa yksin
kotiin äänestyspaikalla käynnin ajaksi,
jos samassa taloudessa ei asu muita henkilöitä.
Tilanne voi olla helpompi niillä omaishoitajilla, joiden
taloudessa asuu muitakin kuin omaishoitaja ja -hoidettava.
Olisi hyvä, jos omaishoitaja voisi käyttää äänioikeuttaan
samalla, kun hoidettava tekee sen kotonaan. Tällä tavoin
turvattaisiin omaishoitajille mahdollisuus äänestämiseen
siitä huolimatta, että he eivät välttämättä pääse
itse äänestyspaikalle tärkeän
omaishoitotehtävänsä vuoksi.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Onko ministeriössä pohdittu, että myös omaishoitaja
voi käyttää äänioikeuttaan
samalla, kun omaishoidettava äänestää kotonaan
ja
mitä tämä muutos maksaa ja mitä muita ryhmiä voidaan
auttaa samalla tavoin laajentamalla kotiäänestysoikeutta?
Helsingissä 13 päivänä maaliskuuta
2008
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
Katri Komin /kesk näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen
KK 184/2008 vp:
Onko ministeriössä pohdittu, että myös omaishoitaja
voi käyttää äänioikeuttaan
samalla, kun omaishoidettava äänestää kotonaan
ja
mitä tämä muutos maksaa ja mitä muita ryhmiä voidaan
auttaa samalla tavoin laajentamalla kotiäänestysoikeutta?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Voimassa olevan vaalilain (714/1998) mukaan äänioikeutettu,
jonka kyky liikkua tai toimia on siinä määrin
rajoittunut, ettei hän pääse äänestys-
eikä ennakkoäänestyspaikkaan ilman kohtuuttomia
vaikeuksia, saa äänestää ennakolta
kotonaan kotiäänestyksessä.
Kotiäänestykseen oikeutettu voi joissain tapauksissa
olla pysyvässä kotihoidossa siten, että hänen
avustajanaan tai hoitajanaan toimii hänen lähiomaisensa,
esimerkiksi puoliso. Nykyisen lain mukaan tällainen avustaja
tai omaishoitaja ei ole oikeutettu kotiäänestykseen,
jos hän kykenee menemään äänestämään
normaalisti ennakkoäänestyspaikalle tai vaalipäivän äänestyspaikalle. Joissain
tapauksissa kotiäänestykseen oikeutettu tarvitsee
kuitenkin jatkuvasti avustajan läsnäoloa kotona,
joten jos liikunta- tai toimintarajoitteinen ja hänen avustajansa
asuvat kaksistaan ja avustaja menee äänestämään,
hänen on järjestettävä avustettavansa
tueksi siksi aikaa joku väliaikainen avustaja.
Oikeusministeriössä on tiedostettu, että sanotunlaisia
tilanteita esiintyy jonkin verran. Periaatteessa ratkaisu asiaan
olisi se, että myös kotiäänestykseen
oikeutetun avustaja voisi äänestää kotiäänestyksessä samalla
kertaa kuin varsinaisesti kotiäänestykseen oikeutettu.
Käytännössä ongelmaksi muodostuu
kuitenkin se, mihin vedetään raja sille, kuka
muu tai ketkä muut kuin varsinainen kotiäänestäjä voisivat äänestää kotiäänestyksessä.
Toisaalta omaishoidon tuesta annetun lain (937/2005) 2 §:n
mukaan omaishoitajalla tarkoitetaan hoidettavan omaista tai muuta läheistä henkilöä,
joka on tehnyt omaishoitosopimuksen asianomaisen kunnan kanssa.
Näin ollen kotiäänestysoikeuden laajentaminen
pelkästään omaishoitosopimuksen tehneisiin
omaishoitajiin saattaisi olla mahdollista. On kuitenkin huomattava,
että tällainenkin kotiäänestysoikeuden
laajentaminen aiheuttaa lisätyötä äänestysten
järjestämisestä vastaaville vaalitoimikunnille
ja sitä kautta lisäkustannuksia kunnille.
Oikeusministeriö selvittää kotiäänestysoikeuden
laajentamiseen liittyviä kysymyksiä tarkem-min
vuoden 2008 aikana.
Helsingissä 4 päivänä huhtikuuta
2008
Oikeusministeri Tuija Brax
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 184/2008 rd undertecknat
av riksdagsledamot Katri Komi /cent:
Har ministeriet utrett möjligheten att ge en närståendevårdare
rätt att utöva sin rösträtt
i samband med att den vårdbehövande röstar
hemma och
vad en sådan ändring skulle kosta och vilka
andra grupper skulle kunna hjälpas på samma sätt
genom att utvidga rätten att rösta hemma?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Enligt gällande vallag (714/1998) får
en röstberättigad, vars rörelse- eller
funktionsförmåga är så begränsad
att han eller hon inte utan oskäliga svårigheter
kan ta sig till röstnings- eller för-handsröstningsstället
förhandsrösta hemma.
Den som har rätt att rösta hemma kan i vissa fall
varaktigt vårdas hemma så att hans eller hen-nes
biträde eller vårdare är en nära
anhörig, t.ex. maken eller makan. Enligt gällande
lagstiftning får biträdet eller närståendevårdaren
inte rösta vid hemmaröstningen, om han eller hon
kan ta sig till förhandsröstningsstället
eller röstningsstället på valdagen för
att rösta. I vissa fall kräver vården
av den som har rätt att rösta hemma kontinuerlig
närvaro av en vårdare. Detta innebär
att om den vars rörelse- eller funktionsförmåga är
begränsad och hans eller hennes vårdare bor tillsammans
och vårdaren tar sig till ett röstningsställe
för att rösta, måste vårdaren
för den tid som röstningen tar ordna en tillfällig
vårdare.
Justitieministeriet är medvetet om att ovan nämnda
situationer förekommer till en viss grad. I princip skulle
problemet kunna lösas genom att ge vårdaren möjlighet
att rösta vid hemmaröstningen samtidigt med den
som egentligen har rätt att rösta hemma. I praktiken är
det dock svårt att dra gränsen för vem
eller vilka som ska få rösta vid hemmaröstningen
samtidigt med den som egentligen har rätt att rösta
hemma. Enligt 2 § i lagen om stöd för
närståendevård (937/2005) avses
med närståendevårdare en anhörig
till den vårdbehövande eller någon annan
som står den vårdbehövande nära
och som ingått ett avtal om närståendevård.
På detta sätt skulle det kunna vara möjligt
att utvidga rätten att rösta hemma så att
den omfattar närståendevårdare som har
ingått ett avtal om närståendevård.
Det bör dock påpekas att utvidgandet av rätten
att rösta hemma på detta sätt skulle
orsaka extra arbete för valbestyrelserna som svarar för
ordnandet av hemmaröstningar och därigenom tilläggskostnader för
kommunerna.
Justitieministeriet utför en mer detaljerad utredning
om frågor som gäller utvidgande av rättten
att rösta hemma under år 2008.
Helsingfors den 4 april 2008
Justitieminister Tuija Brax