Yksityistiet muodostavat tieverkkomme eräänlaisen
            hiussuoniston. Yksityisteitä on arviolta 280 000
            km. Jos kaikki tiemme ja katumme laitettaisiin jonoon yhteen pötköön,
            niin neljästä kilometristä kolme olisi
            yksityisiä teitä.
         
         
         Yksityisteillä on suuri merkitys. Näiden teiden
            varrella asuu pysyvästi noin 500 000 ihmistä.
            Teiden varrella on arviolta 160 000 vapaa-ajan asuntoa.
         
         
         Peruselinkeinoelämälle yksityistieverkko on elintärkeä.
            Esimerkiksi puutavarasta yli 90 % lähtee
            yksityistien varrelta kuorma-autolla joko suoraan tehtaalle taikka
            rautatien tai uittoväylän varteen. Maidonkuljetus
            on toinen tärkeä kuljetuslaji, joka aivan säännöllisesti
            käyttää yksityisiä teitä.
            Unohtaa ei sovi myöskään muuta elintarviketeollisuutta,
            koululaiskuljetuksia, kirjastoautoja, palo- ja pelastusajoneuvoja
            jne. 
         
         
         Keskivertoautoilija ei nykyisin edes tiedä, milloin
            tie vaihtuu yksityiseksi tai yleiseksi tieksi. Kaikilla yleisillä teillä ja
            kaduilla on tietysti vapaa liikkumisoikeus. Mutta harva on tullut
            ajatelleeksi, että myös valtion tai kunnan apua
            saavilla yksityisillä teillä on satunnainen liikkuminen
            mahdollista ilman, että on tiekunnan osakas. Säännöllisesti
            tietä käyttävät ovat tietysti
            velvollisia maksamaan kohtuullisen osuutensa tien kunnossapidosta
            ns. kuljetusmaksuna.
         
         
         Tärkeää on siis se, että tiet
            nykyisen yksityistielain ja avustusjärjestelmän
            aikana ovat mielekkäästi palvelleet myös
            muita kuin varsinaisia tieosakkaita.
         
         
         Varsinaisen vuotuisen yksityistieavustuksen jäätyä pois
            valtion talousarviosta yksikkömaksut tienkäyttäjille
            ovat nousseet kohtuuttoman suuriksi. Kun kuitenkin yksityisteitä voidaan
            verrata yleishyödylliseen toimintaan, niin myös
            sitä taustaa vasten kohtelunkin yhteiskunnan taholta pitää olla
            sen mukaista. Joissakin paikoin kunnat avustavat yksityistiekuntia,
            mutta avustuskäytännöt ovat hyvin eritasoiset,
            eikä niillä ongelmaa ratkaista. Kunnat ovat myös
            talousvaikeuksiinsa vedoten olleet leikkaamassa sitäkin
            vähäistä panosta, jonka aikaisemmin ovat
            antaneet.
         
         
         Yhtenä merkittävänä kustannuseränä yksityisteillä on
            arvolisävero. Koska tiekunta on loppukäyttäjä,
            jää sille koko vero kokonaisuudessaan maksettavaksi.
            Tiekuntien toimesta onkin esitetty jo useaan kertaan, että eikö niitä voisi
            vapauttaa arvonlisäverosta erityisperusteisesti juuri sillä näkemyksellä,
            että kyse on toiminasta, joka koskee kaikkia suomalaisia,
            mutta maksajina suurimmaksi osaksi ovat tiekunnan osakkaat.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
            viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen
            vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
         
         
         Mihin toimiin hallitus ryhtyy, että jo ensi vuoden
            alusta lukien yksityistiekunnat voivat ostaa palvelunsa arvonlisäverotta
            tai luodaan järjestelmä, jolla tämä arvolisävero
            palautetaan tiekunnille vuosittain anomusta vastaan?