KIRJALLINEN KYSYMYS 381/2012 vp
KK 381/2012 vp - Johanna Karimäki /vihr
Tarkistettu versio 2.0
YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan
yleissopimuksen ratifiointi
Eduskunnan puhemiehelle
Vammaisten palveluita ja ihmisoikeuksia koskevissa
kysymyksissä on tultu vuosien saatossa pienin askelin eteenpäin.
Viime kaudella voimaan tullut vaikeavammaisten henkilöiden
oikeus henkilökohtaiseen avustajaan on hyvä asia.
Sen sijaan se, että YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia
koskeva yleissopimus on vielä ratifioimatta, on meille
häpeäksi. Sopimus tulee pikimmiten saattaa voimaan.
Se vaatii lainsäädännön korjaamista.
Tahdon vastainen laitoshoito on kiellettävä ja
jokaisella tulee olla oikeus asua millä paikkakunnalla
haluaa.
Vammaisten oikeudet ovat ihmisoikeuksia. YK:n vammaisia henkilöitä koskeva
yleissopimus sisältää keskeisiä asioita
vammaisten arjen parantamiseksi ja ihmisoikeuksien tunnustamiseksi.
Suomessa on sellainen käytäntö, että YK:n sopimukset
ratifioidaan vasta, kun lainsäädäntö on
sopimuksen mukaisella tasolla. Toisaalta aikaa lainsäädännön
korjaamiseen on ollut riittämiin, sillä YK:n yleissopimus
vammaisten oikeuksista astui voimaan toukokuussa 2008, kun
yli 20 maata oli ratifioinut sopimuksen. Sopimus hyväksyttiin
YK:n yleiskokouksessa joulukuussa 2006 ja se koskee yli 650 miljoona
ihmistä maailmassa. Sopimuksessa vahvistetaan jo ennestään
vammaisille kuuluvia ihmisoikeuksia kuten oikeutta laadukkaaseen
elämään, liikkumisvapautta sekä oikeutta
koulutukseen ja työssäkäyntiin. Vuoden
2009 lopulla yli 70 valtiota oli ratifioinut sopimuksen. Pohjoismaiset
naapurimaamme Ruotsi ja Norja ovat jo ratifioineet sopimuksen. Suomessa
haasteet sopimuksen ratifioimiseen ovat liittyneet kotikuntalakiin,
sosiaalihuoltolakiin ja kehitysvammaisten erityishuollon kysymyksiin.
Esteetön ympäristö, tärkeiden
palvelujen turvaaminen, pääsy harrastuksiin ja
kulttuurin pariin, mahdollisuus työhön ja opintoihin
sekä kohtuulliseen toimeentuloon, ovat kaikki tärkeitä ihmisoikeustavoitteita.
Nämä ovat tärkeitä tavoitteita
vuonna 2010 hyväksytyssä Suomen Vammaispoliittisessa
ohjelmassa, Vampossa. Vampon toteuttamiseen on sitoutunut 9 eri
ministeriötä ja sen toimenpiteet parantavat
vammaisten henkilöiden ja heidän läheisensä elämänlaatua. Kehitysvammaisten
henkilöiden kannalta konkretiaa ohjelmassa on mm. lupaus,
että kehitysvammaisten asumisen ohjelma 2010—2015
toteutetaan valtioneuvoston tammikuussa 2010 tekemän periaatepäätöksen
mukaisesti. Päätöksen mukaan vähennetään
laitospaikkoja nopeasti, suunnitelmallisesti ja hallitusti sekä mahdollistetaan
muuttaminen lapsuudenkodista tuottamalla kehitysvammaisten henkilöiden
tarpeita ja toiveita vastaavia asumisratkaisuja ja tarjoamalla yksilöllistä palvelua
ja tukea. Vampossa esitetyt toimet ovat erittäin kannatettavia
ja tukevat osaltaan YK:n vammaissopimuksen ratifiointia.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mitä hallitus aikoo tehdä nopeuttaakseen
YK:n vammaisia henkilöitä koskevan yleissopimuksen
ratifiointia ja
missä vaiheessa sopimuksen edellyttämä lainsäädäntötyö on?
Helsingissä 9 päivänä toukokuuta
2012
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Johanna Karimäen /vihr näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 381/2012 vp:
Mitä hallitus aikoo tehdä nopeuttaakseen
YK:n vammaisia henkilöitä koskevan yleissopimuksen
ratifiointia ja
missä vaiheessa sopimuksen edellyttämä lainsäädäntötyö on?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Suomi allekirjoitti 30.3.2007 YK:n yleissopimuksen vammaisten
henkilöiden oikeuksista (2007, Convention on the Rights
of Persons with Disabilities, jäljempänä yleissopimus)
ja yleissopimuksen valinnaisen pöytäkirjan (2007,
Optional Protocol to the Convention on the Rights of Persons with
Disabilities, jäljempänä pöytäkirja).
Yleissopimus ja pöytäkirja tulivat kansainvälisesti
voimaan 3.5.2008, kun 20 sopimusvaltiota oli ne molemmat ratifioinut.
Yleissopimuksen on 21.5.2012 mennessä allekirjoittanut
153 valtiota, joista 112 on sen myös ratifioinut. Vastaavat
luvut pöytäkirjan osalta ovat 90/67 valtiota.
Myös Euroopan unioni on ratifioinut yleissopimuksen
23.12.2010. EU:n ratifiointi mahdollistui sen jälkeen,
kun unioni hyväksyi sisäiset käytännesääntönsä.
Niissä käsitellään unionin sisäistä päätöksentekomenettelyä eri
toimivaltuuksiin kuuluvien kysymysten osalta ja ulkoista edustautumista.
Yleissopimuksessa käsitellään muun
muassa saavutettavuutta eli toimia, joilla mahdollistetaan vammaisten
henkilöiden osallistuminen yhteiskuntaan kaikilla elämänalueilla
yhdenvertaisesti ei-vammaisten henkilöiden kanssa. Yleissopimuksen
33 artiklassa määrätään
yksityiskohtaisesti yleissopimuksen kansallisesta täytäntöönpanosta
ja seurannasta. Mainitussa artiklassa myös edellytetään
yhteystahon ja seurantamekanismien muodostamista.
Yleissopimuksella on perustettu vammaisten henkilöiden
komitea, jolle sopimusvaltioiden tulee raportoida yleissopimuksen
nojalla toteuttamistaan täytäntöönpanotoimista.
Komitea antaa määräajoin kertomuksensa
toiminnastaan YK:n yleiskokoukselle ja talous- ja sosiaalineuvostolle
(ECOSOC).
Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmassa
(22.6.2011) ihmisoikeussopimuksista on nostettu erityisesti esille
muun muassa YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus,
jonka ratifiointi on hallituksen tavoitteena tällä hallituskaudella.
Yleissopimuksen ja pöytäkirjan ratifiointivalmistelut
kuuluvat ulkoasiainministeriön hallinnonalaan.
Ulkoasiainministeriö on 16.5.2011 perustanut työryhmän,
jonka tehtävänä on valmistella ja selvittää tarvittavat
ratifiointitoimenpiteet yleissopimuksen ja pöytäkirjan
osalta. Työryhmän määräaika
päättyy vuoden 2013 lopussa. Työryhmässä on
laaja valtionhallinnon, kuntaliiton sekä vammaisjärjestöistä koostuva
edustus.
Työryhmä on tähän mennessä kokoontunut yhdeksään
kokoukseen. Työryhmän on määrä kokoontua
ennen kesätaukoa vielä kerran 14.6.2012. Työryhmä on
selvittänyt yleissopimuksen ratifioinnin edellytyksiä.
Työryhmä saanee yleissopimuksen varsinaisten substanssiartikloiden
(1—33) ensimmäisen lukukierroksen valmiiksi kesätaukoon
mennessä. Loput artiklat (34—50) sisältävät
muun muassa raportointia koskevia määräyksiä.
Yleissopimuksen ratifioinnin edellytyksenä olleet,
yleissopimuksen liikkumisen ja kansalaisuuden vapautta koskevan
18 artiklan ja itsenäistä elämistä ja
osallisuutta yhteisössä koskevan 19 artiklan edellyttämät
lainsäädäntömuutokset ovat tulleet
voimaan 1.1.2011 (laki kotikuntalain muuttamisesta 1377/2010
ja laki sosiaalihuoltolain muuttamisesta 1378/2010).
Kotikuntalain muutoksen myötä pitkäaikaisen laitoshoidon,
asumispalvelujen tai perhehoidon tarpeessa oleva henkilö voi
jatkossa valita uudeksi kotikunnakseen sen kunnan, jonka alueella olevassa
toimintayksikössä tai asunnossa hän tosiasiassa
asuu. Valintaoikeuden käyttäminen edellyttää sitä,
että hoidon tai asumisen arvioidaan kestävän
tai se on kestänyt yli vuoden.
Sosiaalihuoltolain muutoksen myötä henkilö voi
pyytää palvelutarpeen arviointia ja palvelujen
järjestämistä myös muualta kuin
kotikunnastaan. Näin henkilö voi hakeutua nykyisestä kotikunnastaan
toisen kunnan asukkaaksi ja sen palvelujen piiriin. Lainmuutos mahdollistaa
esimerkiksi sen, että laitoshoidossa oleva henkilö voi muuttaa
asumaan omaistensa ja läheistensä lähelle.
Yleissopimuksen edellyttämä lainsäädäntötyö liittyy
erityisesti yleissopimuksen 14 artiklaan (henkilön vapaus
ja turvallisuus), 17 artiklaan (henkilön koskemattomuuden
suoja) sekä 19 artiklaan (itsenäinen eläminen
ja osallisuus yhteisössä). Lainsäädäntömuutosten
aikataulu vaikuttaa yleissopimuksen valtionsisäiseen voimaansaattamiseen.
Yleissopimus edellyttää Suomessa tiettyjä lainsäädäntömuutoksia
ainakin itsemääräämisoikeutta
ja sen rajoittamista sosiaali- ja terveydenhuollossa koskevan lainsäädännön
osalta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut 2.7.2010
työryhmän, jonka tehtävänä on,
ottaen huomioon muun muassa kansainväliset ihmisoikeussopimukset,
selvittää itsemääräämisoikeuden
rajoituksia sosiaali- ja terveydenhuollossa koskevien säännösten
uudistamistarve sekä laatia säädösehdotukset
ja linjaukset muiksi säädöksiksi. Työryhmän
on toimeksiantonsa mukaisesti toimittava yhteistyössä sosiaalihuollon
lainsäädännön uudistamista koskevan
hankkeen kanssa. Työryhmän toimikautta on jatkettu
31.10.2012 saakka ja itsemääräämisoikeutta
koskeva hallituksen esitys on tarkoitus antaa syksyllä 2013.
Valtioneuvoston 22.3.2012 hyväksymässä kansallisessa
perus- ja ihmisoikeustoimintaohjelmassa vuosille 2012—2013
mainitaan yleissopimus ja todetaan, että uusien sopimusvelvoitteiden
kautta vahvistetaan entisestään perus- ja ihmisoikeuksien
tarjoamaa suojaa.
Helsingissä 29 päivänä toukokuuta
2012
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 381/2012 rd undertecknat
av riksdagsledamot Johanna Karimäki /gröna:
Vad tänker regeringen göra för
att påskynda ratificeringen av FN-konventionen om rättigheter
för personer med funktionsnedsättning och
hur långt har arbetet med den lagstiftning som konventionen
kräver kommit?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Finland undertecknade den 30 mars 2007 FN:s konvention om rättigheter
för personer med funktionsnedsättning (2007, Convention
on the Rights of Persons with Disabilities, nedan konventionen)
och det fakultativa protokollet till konventionen (2007, Optional
Protocol to the Convention on the Rights of Persons with Disabilities,
nedan protokollet).
Konventionen och protokollet trädde i kraft internationellt
den 3 maj 2008, när 20 avtalsslutande stater hade ratificerat
båda två. Fram till den 21 maj 2012 har 153 stater
undertecknat konventionen och 112 av dem har också ratificerat den.
Protokollet har undertecknats eller ratificerats av 90 respektive
67 stater.
Också EU har ratificerat konventionen den 23 december
2010. Det blev möjligt för EU att ratificera konventionen
efter det att unionen hade antagit sin interna kod, som anger unionens
interna beslutsförfarande för olika befogenheters
del och representation utåt.
Konventionen gäller bland annat tillgänglighet,
dvs. åtgärder för att möjliggöra
för funktionshindrade att delta på alla livets
områden på lika villkor som de som inte är
funktionshindrade. I artikel 33 i konventionen föreskrivs
hur konventionen ska genomföras nationellt och övervakas.
Vidare föreskrivs där att en eller flera kontaktpunkter
och mekanismer för övervakning ska inrättas.
Genom konventionen upprättades en kommitté för
rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
De avtalsslutande staterna ska lämna rapporter till kommittén
om vilka åtgärder de vidtagit för att
verkställa konventionen. Kommittén avger regelbundet
en rapport om sin verksamhet till FN:s generalförsamling
och Ekonomiska och sociala rådet (Ecosoc).
I regeringen Jyrki Katainens program (22.6.2011) lyfts bl.a.
konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
särskilt fram bland konventionerna om mänskliga rättigheter
och regeringen har som mål att ratificera konventionen
under innevarande regeringsperiod.
Det hör till utrikesministeriets förvaltningsområde
att förbereda ratificeringen av konventionen och protokollet.
Utrikesministeriet tillsatte den 16 maj 2011 en arbetsgrupp
för att bereda och undersöka vilka åtgärder
som behövs för att ratificera konventionen och
protokollet. Arbetsgruppens mandat löper ut i slutet av
2013. Statsförvaltningen, Kommunförbundet och
handikapporganisationerna är brett representerade i gruppen.
Arbetsgruppen har hittills haft nio möten. Den ska
sammanträda en gång till den 14 juni 2012 före
sommaruppehållet. Gruppen har undersökt vad som
behövs för att ratificera konventionen. Den tror
sig kunna slutföra en första genomläsning
av konventionens substansartiklar (1—33) före
sommaruppehållet. De återstående artiklarna
(34—50) innehåller bestämmelser bland
annat om rapporteringen.
De ändringar i lagstiftningen som krävts för
att ratificera konventionen trädde i kraft den 1 januari
2011 (lag om ändring av lagen om hemkommun 1377/2010
och lag om ändring av socialvårdslagen 1378/2010).
De gäller artikel 18 om skydd för den personliga
integriteten och artikel 19 om rätt att leva självständigt
och delta i samhället.
Efter ändringen i lagen om hemkommun kan en person
som är placerad i familjevård eller institutionsvård
eller i boende med boendeservice någon annanstans än
i sin hemkommun välja den kommun där verksamhetsenheten
eller bostaden finns som sin nya hemkommun. För att personen ska
ha rätt att välja hemkommun ska vården
eller boendet beräknas pågå eller ha
pågått över ett år.
Efter ändringen av socialvårdslagen kan en person
begära också någon annan kommun än
sin hemkommun att bedöma behovet av service och att ordna
service. Det betyder att personen kan ansöka om att få byta
ut sin hemkommun mot en annan kommun och att omfattas av servicen
där. Lagändringen möjliggör
till exempel för en person i institutionsvård
att flytta närmare sina anhöriga och närstående.
Den lagstiftning som konventionen kräver hänger
framför allt samman med artikel 14 i konventionen (frihet
och personlig säkerhet), artikel 17 (skydd för
den personliga integriteten) och artikel 19 (rätt att leva
självständigt och att delta i samhället).
Tidsschemat för lagändringarna påverkar
när konventionen kan träda i kraft nationellt.
Konventionen kräver vissa ändringar i vår
lagstiftning åtminstone i fråga om självbestämmanderätten
och begränsningarna inom social- och hälsovården.
Social- och hälsovårdsministeriet tillsatte
den 2 juli 2010 en arbetsgrupp för att utifrån
bland annat internationella konventioner om de mänskliga
fri- och rättigheterna klarlägga på vilka punkter
bestämmelserna om begränsningar i självbestämmanderätten
inom social- och hälsovården behöver
ses över och hur andra författningar ska se ut.
Arbetsgruppen ska i enlighet med sitt uppdrag samarbeta med projektet
för att se över socialvårdslagstiftningen.
Gruppens mandat har förlängts till den 31 oktober
2012 och meningen är att regeringens proposition om självbestämmanderätten
ska lämnas hösten 2013.
Konventionen nämns i det nationella handlingsprogram
för de mänskliga fri- och rättigheterna
och de grundläggande rättigheterna som statsrådet
antog den 22 mars 2012. Där konstateras det att de nya
konventionsförpliktelserna ytterligare stärker
det skydd som de mänskliga fri- och rätttigheterna
och de grundläggande rättigheterna ger.
Helsingfors den 29 maj 2012
Utrikesminister Erkki Tuomioja