KIRJALLINEN KYSYMYS 476/2013 vp
KK 476/2013 vp - Ritva Elomaa /ps
Tarkistettu versio 2.0
Homekoirien laajamittaisempi hyödyntäminen
Eduskunnan puhemiehelle
Homekoirat kykenevät havaitsemaan tehokkaasti
homevauriot. Homekoiran hyödyntäminen on nopea,
varma ja kustannustehokas tapa havaita homeongelmia. Lisäksi
koira voi löytää rakennuksesta jopa kuivuneen
homeen. Tähän ei perinteisesti käytetty
kosteusmittari tai muut menetelmät pysty ainakaan rakennuksen
pintoja rikkomatta. Homekoirien hyödyntäminen
on yleistynyt viime vuosina ja ympäristöministeriö on
tänä vuonna julkaissut valtakunnalliset toimintaohjeet
homekoira-alalle. Tällä hetkellä esimerkiksi homevaurioiden
kanssa työskentelevät viranomaiset eivät
voi hyödyntää homekoiria toivotulla tavalla,
koska laki ei toistaiseksi tunnusta homekoiran käyttöä tutkimusmenetelmäksi.
Lisäksi homekoira-alan yhtenäistämiseksi
ja toiminnan laadun kehittämiseksi tulisi alalle saada
virallinen hyväksyntä ja laadunvalvontajärjestelmä.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Miten hallitus suhtautuu homekoirien nykyistä aktiivisempaan
hyödyntämiseen homevaurioiden etsinnässä ja
tulisiko homekoiran käyttö tunnustaa laissa viralliseksi
tutkimusmenetelmäksi sekä pitäisikö homekoiratoimintaa
pyrkiä sertifioimaan?
Helsingissä 30 päivänä toukokuuta
2013
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Ritva Elomaan /ps näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 476/2013 vp:
Miten hallitus suhtautuu homekoirien nykyistä aktiivisempaan
hyödyntämiseen homevaurioiden etsinnässä ja
tulisiko homekoiran käyttö tunnustaa laissa viralliseksi
tutkimusmenetelmäksi sekä pitäisikö homekoiratoimintaa
pyrkiä sertifioimaan?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Kuten kansanedustaja Elomaan kirjallisessa kysymyksessä todetaan,
homekoirien käyttö kosteus- ja homevaurioiden
selvittämisessä on yleistynyt viime vuosina. Homekoiria
on käytetty rakennusten homevaurioiden selvittämisessä.
Homekoirapalveluiden laatu on kuitenkin vaihdellut, mikä on
vähentänyt palvelujen käytettävyyttä.
Kunnan terveydensuojeluviranomaiset ovat joissakin tapauksissa
käyttäneet virallisten tutkimusmenetelmien lisäksi
homekoirapalveluja apunaan erityisesti rakenteista otettavien näytteenottokohtien
paikantamisessa.
Homekoirakartoitukseen liittyy koiran ohjaajaan, koiran koulutukseen
ja koiraan sekä ohjaajan ja koiran yhteistyöhön
liittyvää epävarmuutta. Koira voi esimerkiksi
jättää havaitsematta selviä vaurioita,
jos rakenteesta ei ole kyseisellä hetkellä sisäilmaan
ilmavirtausta, joka toisi hajun koiran ulottuville. Toisaalta koira
voi merkitä tietyn kohdan, jossa ei ole homekasvustoa, mutta
johon kulkeutuu homeenhajua ilmavirtausten mukana muualta rakenteista.
Lisäksi koira merkitsee sellaiset havainnot, jotka sen
ohjaaja on opettanut merkitsemään. Muun muassa
tästä epävarmuudesta johtuen homekoirien
tekemiä havaintoja ei voida käyttää sellaisenaan
rakennusten terveydellisten olosuhteiden arvioimisessa. Terveydellisten
olosuhteiden arviointia varten on arvioitava myös mahdolliset
muut terveyshaittoja aiheuttavat tekijät, kuten puutteellinen ilmanvaihto,
kemialliset yhdisteet ja hiukkasmaiset epäpuhtaudet.
Homekoirien käyttöön liittyy niin
paljon epävarmuustekijöitä, että homekoirien
käyttöä ei voida ainakaan tässä vaiheessa
määritellä terveydensuojelulain mukaiseksi
viralliseksi menetelmäksi kosteus- ja homevaurioiden selvittämisessä.
Sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellaan
terveydensuojelulain muutosta, jonka tavoitteena on tiukentaa kunnan
terveydensuojeluviranomaisten rakennusten terveydellisten olojen
arvioinnissa apuna käytettävien ulkopuolisten
asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksia. Tavoitteena on, että ulkopuolisilla
asiantuntijoilla olisi kokonaisnäkemys sekä rakennusten
riskirakenteisiin että kaikkiin mahdollisesti terveyshaittaa
aiheuttaviin tekijöihin. Lakimuutos lähtisi siitä,
että jatkossa rakennusten aiheuttamien terveyshaittojen
arvioinnissa käytettäisiin vain lain mukaan riittävän
päteviä ja laaja-alaisia asiantuntijoita.
Valtioneuvoston vuonna 2009 käynnistämissä Kosteus-
ja hometalkoissa on laadittu ohjeita homekoiraohjaajille ja palvelujen
tilaajille. Ohjeet todennäköisesti selkeyttävät
ja yhdenmukaistavat homekoiratoimintaa, mutta alan tarkempi, esimerkiksi
vapaaehtoinen sertifiointijärjestelmä olisi kuitenkin
tarpeellinen palvelujen laadun ja käytettävyyden
parantamiseksi.
Helsingissä 19 päivänä kesäkuuta
2013
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 476/2013 rd undertecknat
av riksdagsledamot Ritva Elomaa /saf:
Hur förhåller sig regeringen till en aktivare
användning av mögelhundar för lokalisering
av mögelskador och borde användningen av mögelhundar
erkännas i lag som en officiell undersökningsmetod
samt borde målet vara att certifiera mögelhundsverksamheten?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Såsom det konstateras i riksdagsledamot Elomaas skriftliga
spörsmål har det under de senaste åren
blivit vanligare att använda mögelhundar för att
lokalisera fukt- och mögelskador. Mögelhundar
har använts för att kartlägga mögelskador
i byggnader. Kvaliteten på mögelhundstjänsterna har
dock varierat, vilket har minskat användningen av tjänsterna.
Vid sidan av officiella undersökningsmetoder har kommunernas
hälsoskyddsmyndigheter i vissa fall också använt
sig av mögelhundstjänster i synnerhet för
lokaliseringen av provtagningsställen i byggnaders konstruktioner.
En kartläggning med hjälp av mögelhundar är förenad
med en osäkerhet kring mögelhundarnas förare,
hundarnas utbildning och hunden själv samt samarbetet mellan
föraren och hunden. Det kan exempelvis hända att
hunden inte observerar tydliga skador, om det vid tidpunkten i fråga
inte är ett sådant luftflöde inomhus
som gör att hunden kan känna lukten. Å andra
sidan kan hunden markera ett ställe där det inte
finns någon mögelvegetation men dit mögellukten
förs med luftflödena från andra delar
av konstruktionerna. Dessutom kan hundarna markera sådana
observationer som deras förare har lärt dem markera.
Bland annat på grund av dessa osäkerhetsfaktorer
kan mögelhundarnas observationer inte som sådana användas
för att bedöma de sanitära förhållandena
i byggnader. För att bedöma de sanitära
förhållandena måste man också göra
en bedömning av eventuella andra faktorer som medför
hälsorisker, såsom bristande ventilation, kemiska
föreningar och orenheter i partikelform.
Användningen av mögelhundar är förenad med
så många osäkerhetsfaktorer att den åtminstone
inte på det här stadiet kan definieras som en officiell
metod enligt hälsoskyddslagen för lokalisering
av fukt- och mögelskador.
Vid social- och hälsovårdsministeriet bereds för
närvarande en ändring av hälsoskyddslagen. Syftet
med ändringen är att skärpa kompetenskraven
på de externa experter som kommunernas hälsoskyddsmyndigheter
anlitar för att bedöma de sanitära förhållandena
i byggnader. Ambitionen är att de externa experterna ska
ha en samlad överblick över såväl
byggnadernas riskkonstruktioner som alla de faktorer som eventuellt
kan orsaka sanitära olägenheter. Lagändringen
utgår från att man i fortsättningen vid
bedömningen av de sanitära olägenheterna
i byggnader ska anlita bara sådana experter som enligt
lag har en tillräckligt bred kunskap och kompetens.
Inom ramen för Fukt- och mögeltalkot som statsrådet
startade 2009 har man utarbetat anvisningar för mögelhundsförare
och beställare av tjänsterna. Anvisningarna kommer
sannolikt att tydliggöra och förenhetliga mögelhundsverksamheten.
Men ett mer detaljerat, förslagsvis frivilligt certifieringssystem
för branschen är dock nödvändigt
för att förbättra kvaliteten på tjänsterna
och deras användbarhet.
Helsingfors den 19 juni 2013
Omsorgsminister Susanna Huovinen