KIRJALLINEN KYSYMYS 52/2010 vp
KK 52/2010 vp - Kari Kärkkäinen /kd
Tarkistettu versio 2.0
Maahanmuuttopolitiikan kokonaishinta suomalaiselle yhteiskunnalle
Eduskunnan puhemiehelle
TV1:n MOT-ohjelma 8.2.2010 raportoi, että valtionhallinto
ei pysty tuottamaan lukuja, joiden pohjalta kansalaiset voisivat
tietää, mikä on nykyisen maahanmuuttopolitiikan
kokonaishinta suomalaiselle yhteiskunnalle.
Ohjelmassa maahanmuuttoministeri Astrid Thors arvioi, että kiintiöpakolaisten
maahanmuuton kustannukset ovat noin 110 miljoonaa euroa. Ohjelman
toimittajat arvioivat, että maahanmuuttajien toimeentulotuet,
asumistuet ja työttömyyskorvaukset ovat vuosittain
noin 300 miljoonaa euroa. Samoin he arvioivat, että Suomi
käyttää maahanmuuttajien sosiaali- ja
terveyspalveluihin noin 200 miljoonaa euroa.
Ruotsissa ilmestyneen kirjan mukaan Ruotsin harjoittaman maahanmuuttopolitiikan
hinta on 22 prosenttia maan verokertymästä ja
Ruotsin harjoittama maahanmuuttopolitiikka on nostanut maan verorasitusta
noin viisi prosenttiyksikköä. Toisaalta pitää muistaa,
että maahanmuuttajien määrät
ovat aivan toista luokkaa Ruotsissa kuin Suomessa.
Koen erittäin huolestuttavana, jos valtionhallinto
ei pysty kertomaan kansalaisille nykyisen maahanmuuttopolitiikan
kokonaishintaa. Asiallinen keskustelu tyrehtyy ja muuttuu yhä rasistisemmaksi,
jos maahanmuuton taloudelliset kustannukset eivät ole selkeitä kansalaisille.
Samoin maahanmuuton mahdollinen uudelleen linjaaminen on hataralla
pohjalla samasta syystä.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että kansalaisille
ja eduskunnalle selvitetään Suomessa harjoitetun
maahanmuuttopolitiikan kokonaishinta esimerkiksi viimeisten 10 vuoden
ajalta, jolloin maahanmuutosta ovat vastanneet ministerit Astrid
Thors, Kari Rajamäki ja Tarja Filatov?
Helsingissä 12 päivänä helmikuuta
2010
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies,
olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja
Kari Kärkkäisen /kd näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 52/2010 vp:
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että kansalaisille
ja eduskunnalle selvitetään Suomessa harjoitetun
maahanmuuttopolitiikan kokonaishinta esimerkiksi viimeisten 10 vuoden
ajalta, jolloin maahanmuutosta ovat vastanneet ministerit Astrid
Thors, Kari Rajamäki ja Tarja Filatov?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Maahanmuuton kustannuksista vuonna 2009 voidaan alustavasti
todeta seuraavaa: sisäministeriön pääluokassa
vuonna 2009 paluumuuttajista (entisen Neuvostoliiton alueelta tulleet
paluumuuttajat), pakolaisista ja turvapaikanhakijoista aiheutuivat
yhteensä 136,247 miljoonan euron kustannukset. Tämä koostuu
entisen NL:n alueelta tulleiden paluumuuttajien toimeentulon ja
heimoveteraanien palvelujen järjestämisestä (kunnille
korvattiin vuonna 2009 noin 4,96 miljoonaa euroa), pakolaisten vastaanotosta
aiheutuvista kustannuksista (kunnille korvattiin vuonna 2009 yhteensä 45,26
miljoonaa euroa) sekä turvapaikanhakijoiden vastaanotosta
aiheutuvista kustannuksista (vuonna 2009 noin 86,02 miljoonaa euroa).
Luvut ovat alustavia eivätkä tilinpäätöslukuja.
Puhuttaessa maahanmuuton kustannuksista on tärkeä muistaa,
että maahanmuuttajien osalta tulonsiirtojen perusteet korvausajan
jälkeen ovat samat kuin kansalaistenkin. Perus- ja muiden palvelujen
järjestämisestä aiheutuu kuntakorvausajan
jälkeen kustannuksia, samoin syntyy verotuloja. Ainoa merkittävämpi
tutkimus, joka aiheesta on tehty on VATT:n tutkimus 1990-luvun maahanmuuttajien
työllisyys, tuloverot ja tulonsiirrot. Siinä arvioitiin
1990-luvulla Suomeen muuttaneiden maahanmuuttajien osallistumista työmarkkinoille
sekä heidän maksamiaan välittömiä veroja
ja saamiaan tulonsiirtoja. Päätulos oli, että maahanmuuttajien
työllisyyden todennäköisyys — ja
siten taloudellinen hyvinvointi — kasvaa voimakkaasti Suomessa
asutun ajan kuluessa. Näin ollen, humanitaarisista syistä Suomeen tulevia
maahanmuuttajia lukuun ottamatta, maahanmuuttajat maksavat välittömiä veroja
enemmän kuin mitä saivat suoria tulonsiirtoja
jo kuudennen maassaolovuoden jälkeen. Humanitaarinen muutto
mukaan luettuna maahanmuuton suora vaikutus julkisen sektorin rahoitukseen
kuitenkin säilyi negatiivisena koko tarkasteluajanjakson
eli vuoteen 2000 saakka, joskin neljännen vuoden jälkeen
negatiivinen tase alkoi nopeasti pienetä. Huomattava on
kuitenkin, että tutkimuksen kohderyhmänä olivat
1990-luvulla Suomeen saapuneet maahanmuuttajat, joiden työllistyminen
hidastui merkittävästi laman vuoksi.
Vuonna 2006 tehtiin Suomessa työministeriön
Valtion taloudelliselta tutkimuskeskukselta ja Stakesilta tilaama
tutkimus, jossa selvitettiin ensimmäistä kertaa
tarkemmin maahanmuuttajien sosiaali- ja terveydenhuollon
palveluiden käyttöä Suomessa. Tutkimuksessa
selvisi muun muassa, että maahanmuuttajat käyttävät
suomalaisväestöä vähemmän
terveydenhuollon palveluita. Heidän ja suomalaisväestön
julkiselle sektorille aiheuttamat lastenhoidon kustannukset ovat
suunnilleen yhtä suuret. Alle 3-vuotiaat maahanmuuttajalapset
ovat harvemmin päivähoidossa, mutta heidän
vanhempansa saavat useammin kotihoidon tukea.
Maailmanpankki puolestaan julkaisi vuonna 2009 laajan tutkimuksen
EU-maiden maahanmuuttajataustaisen väestön kontribuutiosta
kansalliseen verokertymään sekä sosiaalietuuksien käytöstä.
Tutkimuksessa vertailtiin maahanmuuttajataustaisten ja ei-maahanmuuttajataustaisten
kotitalouksien keskituloja ja veroja sekä sosiaalietuuksien
käyttöä. Tutkimuksessa ei saatu näyttöä siitä,
että maahanmuuttajat maksaisivat vähemmän
veroja tai että he käyttäisivät
merkittävästi enemmän sosiaalietuuksia.
Päinvastoin, tutkimuksen mukaan maahanmuuttajat tuovat
EU-maille miljardien eurojen nettokertymän.
Edellä olevaan viitaten on todettava, että maahanmuuton
kustannusten laskeminen ja vertailu on erittäin hankalaa,
ja aikaisempien aiheesta tehtyjen tutkimusten tulokset ovat vaihdelleet voimakkaasti
käytettyjen menetelmien, tehtyjen oletusten, aineistojen
sekä mukaan laskettujen julkisten palveluiden mukaan.
Uuden kattavan selvityksen laatiminen vaatisi runsaasti resursseja.
Kansainvälisen taloustilanteen heikentyessä ei
ole näköpiirissä, että Suomessa
ryhdyttäisiin laatimaan kattavaa tutkimusta, jossa maahanmuuton
kustannuksia selvitettäisiin.
Helsingissä 9 päivänä maaliskuuta
2010
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 52/2010 rd undertecknat
av riksdagsledamot Kari Kärkkäinen /kd:
Vilka åtgärder ämnar regeringen
vidta för att för medborgarna och riksdagen klargöra
det totala priset för den migrationspolitik som bedrivits
i Finland till exempel under de senaste 10 åren då ministrarna
Astrid Thors, Kari Rajamäki och Tarja Filatov har svarat
för migrationsfrågorna?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
När det gäller kostnaderna för migration
kan det preliminärt konstateras följande: under
inrikesministeriets huvudtitel år 2009 uppgick kostnaderna
för återflyttare (återflyttare från
det forna Sovjetunionens område), flyktingar och asylsökande
till 136,247 miljoner euro. Beloppet består av ordnande
av utkomststöd för återflyttare från
det forna Sovjetunionens område och tjänster för
frändeveteraner (kommunerna fick ca 4,96 miljoner euro
i ersättning år 2009), kostnader för mottagande
av flyktingar (kommunerna fick sammanlagt 45,26 miljoner euro i
ersättning år 2009) samt kostnader för
mottagande av asylsökande (ca 86,02 miljoner euro år
2009). Siffrorna är preliminära, inte bokslutssiffror.
När man talar om kostnaderna för migration är det
viktigt att komma ihåg att grunderna för inkomstöverföringar
till invandrare efter ersättningsperioden är de
samma som i fråga om medborgarna. Efter den period då kommunerna
ersätts för kostnaderna orsakas kostnader av ordnande
av basservice och andra tjänster, likaså uppkommer
det skatteinkomster. Den enda betydande utredningen kring ämnet är
VATT:s undersökning Sysselsättning, inkomstskatter
och inkomstöverföringar för 1990-talets
invandrare. I undersökningen utvärderas
de invandrares deltagande i arbetslivet som flyttat till Finland
på 1990-talet samt direkta skatter som de betalat och inkomstöverföringar
till dem. Huvudresultatet var att sannolikheten för invandrares
sysselsättning — och därigenom deras
ekonomiska välfärd — ökar kraftigt
under den tid de bor i Finland. Sålunda betalar invandrare,
med undantag av invandrare som kommer till Finland av humanitära
skäl, redan efter det sjätte året i landet
mer direkta skatter än de fick direkta inkomstöverföringar.
Om humanitär invandring räknas med blev migrationens
direkta effekt på den offentliga sektorns finansiering
dock negativ under hela den period som undersökningen gällde,
dvs. fram till år 2000, även om den negativa balansen snabbt
började minska efter det fjärde året.
Det bör ändå noteras att målgruppen
för undersökningen var invandrare som hade kommit
till Finland på 1990-talet då recessionen avsevärt
försvårade deras sysselsättning.
År 2006 gjordes i Finland en undersökning som
arbetsministeriet beställt av Statens ekonomiska forskningscentral
och Stakes. I undersökningen utreddes för första
gången närmare hur invandrare använder
social- och hälsovårdens tjänster i Finland.
I utredningen framkom bland annat att invandrare använder
hälso- och sjukvårdens tjänster mindre än
den finländska befolkningen. Kostnaderna för barndagvård
som de orsakar den offentliga sektorn är ungefär
lika stora som den finländska befolkningens kostnader.
Invandrarbarn under 3 år är mera sällan
i dagvård, men deras föräldrar får
oftare hemvårdsstöd.
Världsbanken å sin sida publicerade år
2009 en omfattande undersökning om hur den befolkning i
EU-medlemsstater som har invandrarbakgrund bidrar till det nationella
taxeringsutfallet samt hur de använder sociala förmåner.
I undersökningen jämfördes medelinkomster
och skatter samt användningen av sociala förmåner
mellan hushåll med invandrarbakgrund och hushåll utan
invandrarbakgrund. Enligt undersökningen finns det inga
bevis på att invandrare betalar mindre skatt eller att
de använder betydigt mer sociala förmåner.
Tvärtom, undersökningen visar att invandrare ger
EU-medlemsstaterna ett nettoutfall på miljarder euro.
Med hänvisning till det ovan anförda bör
det konstateras att det är ytterst svårt att räkna
och jämföra kostnaderna för migration,
och att resultaten av de undersökningar om ämnet
som gjorts tidigare har varierat stort beroende på vilka
metoder som tillämpats, vilka antaganden som gjorts, vilket
material som använts och vilka offentliga tjänster
som räknats med.
Att utarbeta en ny övergripande utredning skulle kräva
mycket resurser. I och med att den internationella ekonomiska situationen
försvagas finns det inga utsikter för att man
i Finland börjar göra en omfattande undersökning
för att utreda kostnader för migration.
Helsingfors den 9 mars 2010
Migrations- och Europaminister Astrid Thors