KIRJALLINEN KYSYMYS 543/2014 vp
KK 543/2014 vp - Markku Rossi /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Äänioikeusrekisterin merkintöjen
julkisuus
Eduskunnan puhemiehelle
Vaalisalaisuus on tärkeä periaate,
joka turvaa äänestäjien vapaan tahdon
toteutumisen. On ehdottoman tärkeää,
että äänestäjä voi
käyttää vapaasti äänioikeuttaan
ilman uhkailua, painostusta tai pelkoa vaalisalaisuuden rikkoutumisesta.
Yhtä lailla tärkeää on vapaus äänestää tai
jättää äänestämättä.
Tällä hetkellä vaalisalaisuus turvaa
oikeuden äänestää siten, ettei
kukaan voi yhdistää yksittäistä äänestäjää ja
annettua ääntä.
Vaalisalaisuus ei kuitenkaan anna suojaa tiedolta, onko äänestänyt
tai jättänyt äänestämättä. Äänioikeusrekisterin
merkinnät ovat vaalilain 29 §:n mukaisesti
julkisia vaalipäivän äänestyksen
päätyttyä. Näin ollen kuka tahansa
voi tarkistaa nimen perusteella, onko henkilö äänestänyt ennakkoon,
vaalipäivänä tai ei ollenkaan. Läpinäkyvyys
ja avoimuus ovat oleellisia keinoja valvoa vaalien toteutumista
ja estää vilppiä. Esimerkiksi äänioikeusrekisterin
julkisuus äänioikeutetuista turvaa vaalien luotettavuutta.
Avoimuus tulisi järjestää kuitenkin siten,
ettei se heikennä vaalisalaisuutta, jonka piiriin mielletään
yleisesti kuuluvan tieto myös siitä, onko äänestänyt
tai jättänyt äänestämättä.
Asia nousi esiin, kun eräät lehdet selvittivät
Euroopan parlamentin vaaleissa äänestämättä jättäneet
kaupunginvaltuutetut ja nostivat nämä yksittäiset
henkilöt kiusallisesti julkisuuteen.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan
kysymyksen:
Onko äänioikeusrekisterin äänestämistä koskevien
merkintöjen julkisuus tarpeenmukaista vaalien luotettavuuden kannalta
ja
aikooko hallitus parantaa yksilön äänestämisen
vaalisalaisuutta muuttamalla äänioikeusrekisterin äänestämistä koskevien
merkintöjen julkisuutta?
Helsingissä 25 päivänä kesäkuuta
2014
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Markku Rossin /kesk näin kuuluvan kirjallisen
kysymyksen KK 543/2014 vp:
Onko äänioikeusrekisterin äänestämistä koskevien
merkintöjen julkisuus tarpeenmukaista vaalien luotettavuuden kannalta
ja
aikooko hallitus parantaa yksilön äänestämisen
vaalisalaisuutta muuttamalla äänioikeusrekisterin äänestämistä koskevien
merkintöjen julkisuutta?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Vaalilain (714/1998) 29 §:n 1 momentin
mukaan äänioikeusrekisteriin merkitään,
milloin ja missä äänioikeutettu on äänestänyt.
Pykälän 2 momentin mukaan äänestämistä koskevat
merkinnät eivät ole julkisia, ennen kuin vaalipäivän äänestys on
päättynyt. Vastaavasti vaalilain 71 §:n
4 momentin mukaan äänioikeusrekisteristä tulostettavat
vaaliluettelot eivät ole julkisia, ennen kuin vaalipäivän äänestys
on päättynyt. Vaaliluettelon tiedot eivät
kuitenkaan ole julkisia niiden henkilöiden osalta, joiden
kohdalle on luetteloon tulostettu merkintä turvakiellosta.
Vaalilain 23 §:n ja 187 §:n
mukaan äänioikeutettujen henkilötunnukset
eivät kuitenkaan ole julkisia.
Äänioikeusrekisterin ja vaaliluetteloiden
julkisuuden vaalitoimituksen jälkeen voidaan katsoa osaltaan
palvelevan vaalien avoimuuden ja luotettavuuden toteutumista. Vaalien
jälkeen kuka tahansa voi halutessaan tarkistaa, että äänioikeusrekisteriin
ja vaaliluetteloihin tehdyt äänestämistä koskevat
merkinnät vastaavat vaaleissa annettujen äänten
lukumääriä. Äänioikeusrekisterin
ja vaaliluetteloiden salaaminen soveltuisi huonosti avoimen hallinnon
periaatteisiin.
Vaalisalaisuudella tarkoitetaan sitä, etteivät enempää vaaliviranomaiset
kuin ketkään muutkaan mahdollista vaaliavustajaa
lukuun ottamatta pääse tietämään,
miten äänestäjä on äänioikeuttaan
käyttänyt. Sen sijaan tieto siitä, onko äänestäjä käyttänyt äänioikeuttaan,
on julkinen tieto, ei kuitenkaan ennen kuin vaalitoimitus on päättynyt
(Lauri Tarasti, Vaali- ja puoluelainsäädäntö 5.
painos, Helsinki 2006, s. 60). Mainittakoon myös, että valtioneuvoston
oikeuskansleri on vaalilautakuntien jäsenten toimintaa
koskevassa kirjeessään 16.2.1981 todennut muun
ohella, että "tiedot siitä, ketkä henkilöt
ovat äänestäneet ja ketkä eivät
sitä ole tehneet, eivät kuulu vaalisalaisuuden
piiriin, eivätkä siten ole salassa pidettäviä."
Edellä sanottuun viitaten totean, että valtioneuvosto
ei toistaiseksi suunnittele muutoksia vaalilain äänioikeusrekisterin
ja vaaliluetteloiden julkisuutta koskevaan sääntelyyn.
Helsingissä 10 päivänä heinäkuuta
2014
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 543/2014 rd undertecknat
av riksdagsledamot Markku Rossi /cent:
Är det ändamålsenligt att anteckningarna
som gäller röstning i rösträttsregistret är
offentliga med tanke på valets tillförlitlighet
och
tänker regeringen förbättra individens valhemlighet
när det gäller utövandet av rösträtt
genom att ändra på offentligheten av de anteckningar
i rösträttsregistret som gäller röstning?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Enligt 29 § 1 mom. i vallagen (714/1998)
ska i rösträttsregistret antecknas när
och var den röstberättigade har röstat.
Enligt paragrafens 2 mom. är anteckningar som gäller
röstning inte offentliga förrän röstningen
på valdagen har avslutats. På motsvarande sätt
föreskrivs i 71 § 4 mom. i vallagen att
vallängderna som skrivs ut ur rösträttsregistret
inte är offentliga förrän röstningen på valdagen
har avslutats. De uppgifter i vallängden som gäller
personer för vilka det har skrivits ut en anteckning om
spärrmarkering är dock inte offentliga. Enligt
23 § och 187 § i vallagen är
de röstberättigades personbeteckningar inte offentliga.
Att rösträttsregistret och vallängderna är
offentliga efter att valet har förrättats kan
för sin del anses bidra till förverkligandet av
valets öppenhet och tillförlitlighet. Efter valen
kan vem som helst kontrollera att de anteckningar i rösträttsregistret
och i vallängderna som gäller röstning
motsvarar det i valet avgivna antalet röster. Hemlighållandet
av rösträttsregistret och vallängderna
stämmer illa överens med principerna för öppen
förvaltning.
Med valhemlighet avses att varken valmyndigheterna eller någon
annan, med undantag av ett eventuellt valbiträde, kan veta
hur den röstberättigade har utövat sin
rösträtt. Däremot är in-formationen
om huruvida den röstberättigade har utövat
sin rösträtt offentlig information, dock inte
förrän valet har avslutats (Lauri Tarasti, Vaali-
ja puoluelainsäädäntö, 5 upplagan,
Helsingfors 2006, s. 60). Ytterligare kan nämnas att statsrådets
justitiekansler har i sitt brev av den 16 februari 1981 konstaterat
om valnämndsmedlemmarnas verksamhet att "uppgifter
om vilka personer som röstat och vilka som inte gjort det
omfattas inte av valhemligheten och är således
inte sådana som ska hållas hemliga."
Med hänvisning till det ovan skrivna konstaterar jag
att statsrådet tills vidare inte planerar änd-ringar
i vallagens bestämmelser om rösträttsregistrets
och vallängdernas offentlighet.
Helsingfors den 10 juli 2014
Justitieminister Anna-Maja Henriksson